HDD telakat

Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
542
Mörö..

Fuj:tech Clone Dock 2 USB 3.0 -telakka kahdelle 2.5"/3.5" SATA-kiintolevyille 29,90 €

Kovalevy-telakointiasema, Deltaco | Clas Ohlson

Tuommosia telakoita kattelin, tulisi itselle backuppien tekoon mutta olisi monikäyttöinen muissakin tilanteissa. Lähinnä askarruttaa nopeudet, olisko erillinen ulkoinen asema kuitenkin fiksumpi?
Kokorajoitus on toinen mikä pistää silmään. Clasin vehkeessä 4Tb ja verkkiksen vehkeessä 8Tb. Onkohan nuo vaan suurimmat levyt millä testattu silloin kun tuote julkaistu, vai meneekö nuo oikeasti kyykkyyn kun iskee 12tb redin kiinni?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Mörö..

Fuj:tech Clone Dock 2 USB 3.0 -telakka kahdelle 2.5"/3.5" SATA-kiintolevyille 29,90 €

Kovalevy-telakointiasema, Deltaco | Clas Ohlson

Tuommosia telakoita kattelin, tulisi itselle backuppien tekoon mutta olisi monikäyttöinen muissakin tilanteissa. Lähinnä askarruttaa nopeudet, olisko erillinen ulkoinen asema kuitenkin fiksumpi?
Kokorajoitus on toinen mikä pistää silmään. Clasin vehkeessä 4Tb ja verkkiksen vehkeessä 8Tb. Onkohan nuo vaan suurimmat levyt millä testattu silloin kun tuote julkaistu, vai meneekö nuo oikeasti kyykkyyn kun iskee 12tb redin kiinni?
Mulla on tuon Fuj:n eka versio, ja sen kanssa backuppien tekeminen on ollut aika vaivatonta.

Tai siis suurimman osan aikaa olen sen kanssa kloonannut SSD:n isommalle kun olen päivittänyt koneen. Se tekee "tyhmän" backupin, joten ihme olisi jos 8 teraa oikeasti olisi jokin rajoitus. Ainoa mistä se valittaa on se onko kohdelevy liian pieni. Tuo siis ei ota kantaa mihinkään MBR / GPT, yms juttuihin tai edes levyformaattiin.

Nopeudessa en ole huomannut eroa esim. WD:n ulkoisiin MyBookeihin (juuri viikonloppuna kloonailin 1TB->3TB ja filecopysin lähes teran tavaraa sen kanssa). Kahden levyn yhtäaikainen kiinni oleminen oli tuossa, ainakin Win7:ssa ongelma - näytti muistaakseni vain toisen paikan levyn sisällön, tms.

Sanotaanko niin, että on tuon 30 euron arvoinen kevyesti... ;)
 
Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
542
Mulla tuo backup tulisi usbin kautta tuohon telakkaan yhdelle levylle, eli sen kloonaus ominaisuuden käyttö varmaan jäisi vähemmälle. Käytännössä vieläpä nassista ensin verkon yli pääkoneelle josta sitten usbin yli tuonne telakkaan, eli varmaan gigan verkkolinkki siinä on jo pullonkaulana nykyaikasilla levyillä.

Käyttislevyn kloonauksen oon hoitanut linuxilla, se kun tekee sen niin kivuttomasti yhdellä komennolla ja juurikin bitistä bittiin. Viimeksi viimeviikolla näppäsin 500gb 2.5" sata ssd:stä kloonin teran M.2 nvme tikkuun ja laakista windows käyntiin uudella levyllä. Toisaalta jos molemmat levyt on irrallaan koneesta niin tuo olisi silloin kyllä näppärä peli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
dd:llä toki kloonaa kätevästi, mutta tuon telakan etu onkin ettei konetta tarvitse pitää/ottaa auki, jne jos pelaa vain levyillä.

Siirtonopeudet on mulla NASista jotain hieman yli 100 megatavua sekunnissa, ja kyllä tuo telakka siihen riittää nätisti. SSD-levyjen kloonaamisessa ei nokka pitkään tuhise.

Itse ostin tuon aikoinaan oikeastaan siksi kun ulkoinen SATA -johto ei (luonnollisesti) jaksa antaa tarpeeksi virtaa 3.5" levyille vaan olisi pitänyt alkaa hommailemaan jotain virtalähteellä varustettua. Tuossa ei ole moista ongelmaa kun virtalähde on vakiona mukana. :D
 
  • Tykkää
Reactions: jko
Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
542
Jep, täytyy guuglata vielä tuota koko asiaa mutta eiköhän tuon joudu tilaamaan, nopeus rajoittuu tosiaan siihen verkkoon kuitenkin niin.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
174
Katsoinpa huvikseni, josko näitä olisi vielä saatavilla. Vanhassa koneessa alkaa kovalevy vetelemään viimeisiään, joten ajattelin jos sen vaikka kloonaisi. Mikä telakka on tällä hetkellä ns.rahanarvoinen?
 
Liittynyt
05.06.2017
Viestejä
2 791
Lähinnä askarruttaa nopeudet, olisko erillinen ulkoinen asema kuitenkin fiksumpi?
Kyllä ne pitäisi suunnilleen yhtä nopeita olla, olettaen että kaikki käyttää USB 3.0 standardia.
Olen nähnyt halpoja Motonetin 10eur 2,5" kovalevykoppia mihin menee yksi 2,5" HDD tai SSD. Ne oli niin hitaita että varmasti ovat USB 2.0, joka selittää hieman hintaakin.
 
Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
542
Tuo Fujtech on tosiaan jo jonkun vuoden ollut käytössä. Voin myös suositella 2019 minälle :giggle:
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
923
Tuo Fujtech on tosiaan jo jonkun vuoden ollut käytössä. Voin myös suositella 2019 minälle :giggle:
No mites oli niiden kokorajoituksien kanssa?

Törmäsin tässä sellaiseen ongelmaan, että jotkut ohjainpiirit noissa ei ymmärrä ADF formaattia kovolla, eli kun noissa on 512/4096 fyysisiä lohkoja jne ja homma muuttui 2TB:stä ylöspäin mennessä, mutta samoja muinaismuisto-ohjainpiirejä käytettiin siihen hamaan loppuun saakka kun 3,5" koteloita oli saatavilla (järkevään hintaan, 30€ sieltä, mistä löyt'' ei ole sitä)

Mä en asiaa järkevästi osaa selittää kun menee sen verran low-level rautatasolla, mutta ongelma on siinä, että jos olet alustanut modernin (ADF), iso (3-4TB+) kovon tuollaisella niin sisäisesti se ei toimi ennenkuin sen alustaa uudelleen ja vice versa, eli SATAssa suoraan kiinni ollessaan ja tuohon laitettaessa ei toimi kun ohjain laittaa "bitit" vinoon ja 3 terainen onkin olevinaan 16 terainen. Liittyy tuohon 512/4096 muunnokseen edestakaisin, aiheesta voi Googlettaa (esim. Superuserista lueskella), saa paremman kuvan kuin mun höpötyksistä.

Tarkoitus olis siis käyttää 3 terasia kovoja, joissa dataa ja haluaisin ne suoraan käyttöön, ilman alustuksia. Tuon Verkkiksen brändin alla on myyty välillä sellaista kuraa, ettei luottamus ole korkealla, lähinnä päin vastoin. Tuossakin lukee, että päivitetty versio tukee 8TB, eli ohjainpiiri on jossain kohtaa vaihtunut, vanhemmat tuskin tukee tuota. Mites se Clasun vehje on toiminu?

Kokorajoitus liittynee oletettavasti juuri tuohon 512/4096 muunteluun, veikkaan, että up to 4TB ei ole rajoitus vaan silloin ei vaan ollu isompia kovoja ja alkuperäisessä Verkkiksen vehkeessä 2TB meinaa juurikin sitä rajoitusta.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
923
4tb on suurimmat mitä olen kokeillut, ei ongelmia
Ja olet käyttänyt niitä normaalisti sisäisesti koneella ensin, sitten telakkaan ja ne ovat näkyneet käyttöjärjestelmässä USB:n yli ihan normaalisti, ilman formatointia?
Ja myöskin tuolla formatoitu (ml. kopioitu) levy (3TB+) on näkyny koneella sisäisesti ihan normaalisti?
Ja tosiaan kaksi kovoa näkyy myös samanaikaisesti koneella?

Kattelen vaan kun juuri tuollaiset on myytävänä eikä sillä alustalla jaksais jaaritella, muttei toisaalta huvittais ostaa jos ei toimikaan.
 
Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
542
En ole noin kattavasti testannut. Jotain olen kloonannut ilman ongelmia, ja yhtä levyä kerrallaan lukenut koneella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 521
Viestejä
4 165 129
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom