Minulla on pitkään muhinut idea (sekä domain valmiina,
Vaalit.net). Vaatii paljon työtä ja itse lähinnä ideoinut sekä tehnyt perustan varsinaisen päivätyöni ohella. Nyt kävijöitä on ollut ilman mitään näkyvyyttä ja sivuston olemassa oloa aika tarkkaan ~1k / kk. Eli porukka (ja toki botit) jostain syystä vahingossa eksyy tuohon domainiin.
Peruskonseptina on tehdä "yet another social media", mutta täysi fokus vaaleissa ja ehdokkaiden presenssissä. Nythän moni ehdokas käy, etenkin kuntavaaleissa, prosessin maksimissaan muotoa:
- kotskasivut muotoa käyntikortti
- vaalikonevastaukset HS:n yms. vaalikoneissa muotoa "asenteelliset kysymykset"
- FB -fanisivu
- blogi jossain Uusi Suomessa tms. paskapalvelussa
- mielipiteet Twitterissä
- vapaa-aika IG / TikTok
Eli koko kenttä on pirstaloitunut eikä ehdokas saa näkyvyyttä.
Tavoitteena siis pistää kaikki saman katon alle ja tarjota äänestäjille mahdollisuus "seurata" kaikkea aktiviteettia mielenkiintoisten ehdokkaiden kohdalla.
Suurin haaste lienee sisällöntuotanto ehdokkaiden suunnalta. Vaan onneksi meillä on rajapinnat valtaosaan em. palveluista. Eli syöte muodostettaisiin sekä palvelun alle tuotetusta sisällöstä että muihin palveluihin tuotetusta sisällöstä. Toki ekat iteraatiot !== valmis tuote.
Eduskuntavaaleihin on puolisen vuotta aikaa, joka on hieman liian tiukka. Mutta kunnallisvaalit ovat etäämpänä, ja viime vaaleissa oli Suomessa ~35k ehdokasta.
Jos tuosta ~35k:sta saisi imuroitua edes 5% aktiivikäyttäjiä ja ~20% palvelusta kiinnostuneita ehdokkaita, niin se olisi jo ~8k ehdokasta saman katon alla.
Mietin palvelun maksullisuuttakin, muotoa mikromaksut per lisäominaisuus tai sitten 1kk/3kk/1v formaatin könttä. Mutta ehkä käyttäjämäärät ovat se ensisijainen öljy.
Jos lainkaan kiinnostaa alkaa painaa, full-stack kulmalla asiaa eteenpäin, niin laita yksityisviestiä. Itse siis uhraan tälle tällä hetkellä 5-10h viikossa, joka on liian vähän.
Tämän hetkinen idea ja koeponnistus stackista on Vite (korvattaneen NextJs), React, Serverless -setit Vercelissä ja luultavasti PSQL-kanta