http://www.hartwall.fi/fi/uutiset/2016/keskustelua-herattanyt-oktoberfest-tavaramerkki sanoi:9.11.2016
”Oktoberfest-tavaramerkin käyttöoikeus on herättänyt paljon keskustelua ja olemme pahoillamme tapauksen aiheuttamasta mielipahasta. Olemme rekisteröineet Oktoberfest -tavaramerkin vuonna 1990 kattaen oluttuotteet.
Tavaramerkkilaki estää tavaramerkin tai sen kaltaisen nimen käytön samassa tuotteessa. Rekisteröidyt tavaramerkit ovat julkista tietoa. Tarkoituksenamme ei ole ollut toimia ketään, pientä tai suurta, panimoa vastaan. Teemme itsekin läheistä pienpanimoyhteistyötä. Monipuolinen olutkulttuuri on hieno asia ja suomalaiseen olutkulttuuriin kuuluu runsas valikoima erilaisia oluita. Olemme valmiit keskustelemaan yritysten kesken sellaisesta käytöstä, joka ei ole ristiriidassa omamme kanssa.”
Kalle Järvinen, toimitusjohtaja, Hartwall
Turun sanomista aamulla luin aiheesta. Tässä kusee mielestäni monikin asia.
- Ensinnäkin, miksi vasta nyt tehdä asialle mitään, kun 26 vuotta omistettu tavaramerkki?
- Miten ihmeessä tällainen tavaramerkki on voitu edes saada? Mikä Hartwallin oikeus tällaisen saksalaisen nimen omimiseen on?
- Ja vielä tuo toimitusjohtajan lausunto nyt on täyttä paskaa. "Haluamme tehdä yhteistyötä", mutta kuitekin kielletään nimen käyttö.
- Turkkarin mukaan (en netistä löytänyt) ovat suunnanneet vaatimuskirjeitään myös mm. Brewcatsille, jolla on Octobeerfest-olut. Nimen sanovat viittaavan mustekalaan.
Olen pitänyt Suomen tavaramerkkisääntöjä melkoisen järkevinä, mutta tässä olisi nyt vastaesimerkki järjelle.