Harrastajan kehittämä SuperRT tuo reaaliaikaisen säteenseurannan Super Nintendo -pelikonsolille

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
shironeko-labs-snes-raytracing-20201216.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Reaaliaikainen säteenseuranta on tekemässä hyvää vauhtia tuloaan pelimaailmaan. Harva kuitenkaan olisi uskonut, että yksi säteenseuraavaa tukevista pelialustoista olisi Super Nintendo -konsoli.

Shironeko Labs -sivustoa pyörittävä Ben Carter on työstänyt opiskelumielessä omaa säteenseurantakiihdytintään Cyclone V -FPGA-piirille DE10-Nano-kehitysalustalla. FPGA:lla on toteutettu kolme rinnakkaista 50 MHz:n kellotaajuudella toimivaa CISC-periaatteella toimivaa säteenseurantkiihdytintä.

Yksinkertaisesti kiihdyttimestä muotoutui kuitenkin erikoisempi projekti, kun hän sai päähänsä toteuttaa sillä säteenseurantaa Super Nintendo -pelikonsolilla. Carterin idea lainaa Star Fox -pelistä tuttua ideaa, jossa itse pelimoduuliin on lisätty erillinen SuperFX-siru tarjoamaan teknologiaa, joka oli pelkän SNESin ulottumattomissa.

[embed]

SuperRT:ksi ristitty kiihdytin toimii täysin muokkaamattoman Super Nintendon parina. Välikappaleena toimii pelimoduuli, josta on poistettu itse ROM-siru. SuperRT on johdotettu ROM-sirun paikalle ja se syöttää pelimoduulin läpi dataa, kuin mikä tahansa SNES-peli. Carterin rakentama säteenseurantasovellus renderöi ruudun 200x160-resoluutiolla parhaimmillaan 30 FPS:n nopeudella. Se toimii sisäisesti 24-bittisillä väreillä, mutta SNESin rajoitusten vuoksi lopputulos ditheröidään 256-väriseksi.

Lähde: Shironeko Labs

Linkki alkuperäiseen juttuun
[/embed]
 
Saattaisi pelit näyttää nykyään melko erilaiselta, jos olisi aikanaan jo osattu tehdä tällaista.
 
Ei mitään pois itse hienolta projektilta mutta onhan tämä vähän kuin sanoisi että RasPI tekee säteenseurantaa jos siihen tökkää RTX 3070:n grafiikkatelakalla kiinni.

Upea suoritus siitä huolimatta toki.
 
Jää vähän sellanen fiilis että nessin ainoa rooli operaatiossa on konvertoida fpga:lta tuleva bittikartta composiittivideoksi.
 
Yoko onkkelin ennustukset käyvät toteen, ja olen näköjään unohtanut sen lopun.
 
Saattaisi pelit näyttää nykyään melko erilaiselta, jos olisi aikanaan jo osattu tehdä tällaista.
Säteenseurantahan on jo wanha juttu, eka kerran se keksittiin 1982 osakalaisessa yliopistossa, sitä ei olla aikaisemmin hyödynnetty lähinnä siksi kun konetehot ovat olleet matalemmat
Ei ollut mitään järkeä käyttää säteenseurantaa kun se vei miltein kaiken käyettävissä olevan kapasiteetin ja lopputulos oli vähän niin ja näin, joten kehittäjät keskittyivät tekemään kaikesta muusta parempaa ja haaveilemaan että josko joku päivä siitä olisi iloa

Tai ainakin jossain historiikissa luki näin
 
Ray tracingia sai ihailla kotikoneilla (Amigoilla) vuoden 1986 nurkilla, että ei varsinaisesti ole uutta teknologiaa. Laskentatehon kasvaessa sitä voidaan ehkä jo pian käyttää laajaltikin. Varhainen RT oli vain efektiä tai yksinkertaista kikkailua.
 
Tosiaikainen säteenseuranta on edelleen kaukana, mutta elokuvapuolella on ollut käytössä jo pitkään.
 
Säteenseurantahan on jo wanha juttu, eka kerran se keksittiin 1982 osakalaisessa yliopistossa, sitä ei olla aikaisemmin hyödynnetty lähinnä siksi kun konetehot ovat olleet matalemmat
Ei ollut mitään järkeä käyttää säteenseurantaa kun se vei miltein kaiken käyettävissä olevan kapasiteetin ja lopputulos oli vähän niin ja näin, joten kehittäjät keskittyivät tekemään kaikesta muusta parempaa ja haaveilemaan että josko joku päivä siitä olisi iloa

Tai ainakin jossain historiikissa luki näin

Itseasiassa säteenseuranta on vielä vähän tuotakin vanhempi keksintö ;):

"Dürer discusses the Delian Problem and moves on to the 'construzione legittima', a method of depicting a cube in two dimensions through linear perspective. He is thought to be the first to describe a visualization technique used in modern computers, ray tracing. "

Kyseessä Albrecht Dürerin "Four Books on Measurement" vuodelta 1525.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 665
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom