Harrastajan kehittämä SuperRT tuo reaaliaikaisen säteenseurannan Super Nintendo -pelikonsolille

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 805


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Reaaliaikainen säteenseuranta on tekemässä hyvää vauhtia tuloaan pelimaailmaan. Harva kuitenkaan olisi uskonut, että yksi säteenseuraavaa tukevista pelialustoista olisi Super Nintendo -konsoli.

Shironeko Labs -sivustoa pyörittävä Ben Carter on työstänyt opiskelumielessä omaa säteenseurantakiihdytintään Cyclone V -FPGA-piirille DE10-Nano-kehitysalustalla. FPGA:lla on toteutettu kolme rinnakkaista 50 MHz:n kellotaajuudella toimivaa CISC-periaatteella toimivaa säteenseurantkiihdytintä.

Yksinkertaisesti kiihdyttimestä muotoutui kuitenkin erikoisempi projekti, kun hän sai päähänsä toteuttaa sillä säteenseurantaa Super Nintendo -pelikonsolilla. Carterin idea lainaa Star Fox -pelistä tuttua ideaa, jossa itse pelimoduuliin on lisätty erillinen SuperFX-siru tarjoamaan teknologiaa, joka oli pelkän SNESin ulottumattomissa.

[embed]

SuperRT:ksi ristitty kiihdytin toimii täysin muokkaamattoman Super Nintendon parina. Välikappaleena toimii pelimoduuli, josta on poistettu itse ROM-siru. SuperRT on johdotettu ROM-sirun paikalle ja se syöttää pelimoduulin läpi dataa, kuin mikä tahansa SNES-peli. Carterin rakentama säteenseurantasovellus renderöi ruudun 200x160-resoluutiolla parhaimmillaan 30 FPS:n nopeudella. Se toimii sisäisesti 24-bittisillä väreillä, mutta SNESin rajoitusten vuoksi lopputulos ditheröidään 256-väriseksi.

Lähde: Shironeko Labs

Linkki alkuperäiseen juttuun
 

Zuprlazeh

#premium
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
41
Saattaisi pelit näyttää nykyään melko erilaiselta, jos olisi aikanaan jo osattu tehdä tällaista.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 789
Ei mitään pois itse hienolta projektilta mutta onhan tämä vähän kuin sanoisi että RasPI tekee säteenseurantaa jos siihen tökkää RTX 3070:n grafiikkatelakalla kiinni.

Upea suoritus siitä huolimatta toki.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Jää vähän sellanen fiilis että nessin ainoa rooli operaatiossa on konvertoida fpga:lta tuleva bittikartta composiittivideoksi.
 
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
97
Yoko onkkelin ennustukset käyvät toteen, ja olen näköjään unohtanut sen lopun.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
453
Saattaisi pelit näyttää nykyään melko erilaiselta, jos olisi aikanaan jo osattu tehdä tällaista.
Säteenseurantahan on jo wanha juttu, eka kerran se keksittiin 1982 osakalaisessa yliopistossa, sitä ei olla aikaisemmin hyödynnetty lähinnä siksi kun konetehot ovat olleet matalemmat
Ei ollut mitään järkeä käyttää säteenseurantaa kun se vei miltein kaiken käyettävissä olevan kapasiteetin ja lopputulos oli vähän niin ja näin, joten kehittäjät keskittyivät tekemään kaikesta muusta parempaa ja haaveilemaan että josko joku päivä siitä olisi iloa

Tai ainakin jossain historiikissa luki näin
 
Liittynyt
08.05.2020
Viestejä
249
Ray tracingia sai ihailla kotikoneilla (Amigoilla) vuoden 1986 nurkilla, että ei varsinaisesti ole uutta teknologiaa. Laskentatehon kasvaessa sitä voidaan ehkä jo pian käyttää laajaltikin. Varhainen RT oli vain efektiä tai yksinkertaista kikkailua.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 851
Tosiaikainen säteenseuranta on edelleen kaukana, mutta elokuvapuolella on ollut käytössä jo pitkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
228
Säteenseurantahan on jo wanha juttu, eka kerran se keksittiin 1982 osakalaisessa yliopistossa, sitä ei olla aikaisemmin hyödynnetty lähinnä siksi kun konetehot ovat olleet matalemmat
Ei ollut mitään järkeä käyttää säteenseurantaa kun se vei miltein kaiken käyettävissä olevan kapasiteetin ja lopputulos oli vähän niin ja näin, joten kehittäjät keskittyivät tekemään kaikesta muusta parempaa ja haaveilemaan että josko joku päivä siitä olisi iloa

Tai ainakin jossain historiikissa luki näin
Itseasiassa säteenseuranta on vielä vähän tuotakin vanhempi keksintö ;):

"Dürer discusses the Delian Problem and moves on to the 'construzione legittima', a method of depicting a cube in two dimensions through linear perspective. He is thought to be the first to describe a visualization technique used in modern computers, ray tracing. "

Kyseessä Albrecht Dürerin "Four Books on Measurement" vuodelta 1525.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
244 926
Viestejä
4 273 480
Jäsenet
71 580
Uusin jäsen
Sabelli

Hinta.fi

Ylös Bottom