Hammashoito (viisaudenhampaat, karies ym.)

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Mulle hammaslääkäri, hammaslääkäriopiskelija ja joku muukin hammashenkilö sanoi että ei Listerineä missään nimessä, kuulemma yhteyttä erilaisiin limakalvosairauksiin suun alueella. Muutenkaan ei suositellut suuvesiä, kun ärsyttävät päivittäin käytettynä juurikin noita suun limakalvoja. Kukin taplaa tyylillään kuitenkin.
Minulle taas sekä hammaslääkäri että suuhygienisti sanoivat, että ns. kohtuudella käytettynä alkoholiton versio on ihan OK, mikäli limakalvot eivät ärsyynny (kuivuminen, kirvely jne.). Toki jos suu alkaa oireilemaan, niin kannattaa jättää kokonaan pois.

Purskuttelen yleensä pelkästään iltaisin alkoholittomalla versiolla hampaiden harjaamisen ja lankaamisen jälkeen, enkä ole havainnut ikäviä sivuvaikutuksia. Krapula-aamuisin tulee myös huuhdeltua kissanpaskanmaku suusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Minulle taas sekä hammaslääkäri että suuhygienisti sanoivat, että ns. kohtuudella käytettynä alkoholiton versio on ihan OK, mikäli limakalvot eivät ärsyynny (kuivuminen, kirvely jne.). Toki jos suu alkaa oireilemaan, niin kannattaa jättää kokonaan pois.

Purskuttelen yleensä pelkästään iltaisin alkoholittomalla versiolla hampaiden harjaamisen ja lankaamisen jälkeen, enkä ole havainnut ikäviä sivuvaikutuksia. Krapula-aamuisin tulee myös huuhdeltua kissanpaskanmaku suusta.
Eikös noi lähtökohtaisesti ole kaikki nykyään alkoholittomia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Noista suuvesistä tuli mieleen että miks niitä pitää olla niin montaa erilaista joissa eri ominaisuudet? Yks valkaiseva, yksi estää vihlontaa, yksi on mieto ja yksi on tehokas. Sitten on kuitenkin samalla merkillä joku All In One pullo jossa on noi kaikki ominaisuudet :D Miks ei voi olla vaan All in One pulloa ja heittää noi muut mäjelle? Listerinellä ainakin on näitä tuhottomasti.
 
Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Kävin yksityisellä hammaslääkärillä arviomassa korjauksen hintaa.

Halvin hammaslääkäri ilman 2x implanttia maksaa 2300€ yhteensä, että saan kaikki kuntoon.
Halvin hammaslääkäri 2x implantin kanssa maksaa 6400€ yhteensä, että saan kaikki kuntoon.

Julkisella sanoivat 1700€ karkea arvio hampaiden korjaamisesta pelkästään.
Tosi harvoin saa implanttia julkisella puolella ja hinta arvio 4900€.

Aikaisintaa julkisille pääsisin vasta Tikkurilassa 21.7.2022. Nyt sinä, joka väität että aikaisemmin pääsisin, niin kerro keino minulle.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 295
Aiheeseen liittyen pitäisi käydä poistattamassa hammaskivet. Ei ole varmaan vuosikausiin tehty ja kiinnostaa hieman kokemukset siitä, että minkä verran vedetään ultraäänellä ja minkä verran käsityökaluilla? Onko ollut kivuliasta?
Jos suuhygienistille menee niin se pintapuolisesti vetää käsin ja sitten suurin osa ultraäänellä. Jos hammaslääkärille menet niin saattaa että tekee koko homman käsityökaluilla.
Vertahan siinä tulee ja sattuu mutta siihen tottuu, kannattaa ensin testata ilman puudutusta ja sitten jos sattuu liikaa niin pyydä puudutetta.

Itselle aina oma hammaslääkäri on vetänyt käsin, kävin tuossa tammikuussa ekaa kertaa ihan suuhygienistilla ja se veti ultraäänellä ja sattui kyllä ihan helvetin paljon vs aiempaan, mutta kyllä sen sitten lopulta kesti ilman puudutusta.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Jos suuhygienistille menee niin se pintapuolisesti vetää käsin ja sitten suurin osa ultraäänellä. Jos hammaslääkärille menet niin saattaa että tekee koko homman käsityökaluilla.
Vertahan siinä tulee ja sattuu mutta siihen tottuu, kannattaa ensin testata ilman puudutusta ja sitten jos sattuu liikaa niin pyydä puudutetta.

Itselle aina oma hammaslääkäri on vetänyt käsin, kävin tuossa tammikuussa ekaa kertaa ihan suuhygienistilla ja se veti ultraäänellä ja sattui kyllä ihan helvetin paljon vs aiempaan, mutta kyllä sen sitten lopulta kesti ilman puudutusta.
Tai sitten vain pyytää sen pintapuudutteen heti alussa. En oikein näe mitään järkeä "kokeilla" yhtään mitään hampaidenhoitoon liittyvää potentiaalisesti kivuliasta toimenpidettä ilman puudutetta. Vuosi on 2022 eikä 1942.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Samaa ihmetellyt.
Kokeilin Lidlin halvinta suuvettä, mutta se oli kyllä onnetonta. Ei voinut "kurlailla" kun muuttui vaahdoksi/kupliksi ja meinasin tukehtua. No varalla tuo menee jos Listerine pääsee loppumaan. On muuten melkoinen hintaero, Listerinet 6€/pullo, sitten tuo Lidlin halvin jotain reilun euron.
Juu onhan se. Itse en pysty noita Lidlin suuvesiä käyttämään kun tulee niistäkin paha olo. Niissä vaihtu valmistaja n.4v sitten ja sitä ennen pystyin niitä suuvesiä käyttämään. En enää. Rainbow maksaa sen 1,19e pullo ja on omaan käyttöön ihan hyvä hintalaatu.
Kurlatakin olen joskus pystynyt, mutta nykyään kurlaaminen aiheuttaa välittömän oksennusrefleksin.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Kävin yksityisellä hammaslääkärillä arviomassa korjauksen hintaa.

Halvin hammaslääkäri ilman 2x implanttia maksaa 2300€ yhteensä, että saan kaikki kuntoon.
Halvin hammaslääkäri 2x implantin kanssa maksaa 6400€ yhteensä, että saan kaikki kuntoon.

Julkisella sanoivat 1700€ karkea arvio hampaiden korjaamisesta pelkästään.
Tosi harvoin saa implanttia julkisella puolella ja hinta arvio 4900€.

Aikaisintaa julkisille pääsisin vasta Tikkurilassa 21.7.2022. Nyt sinä, joka väität että aikaisemmin pääsisin, niin kerro keino minulle.
Tuntuu remontin tarve aika isolta. Kannattaisiko alkaa harkittee tekareita. Silloin olisi vain yksi iso lasku ja hammaslääkärikäynnit loppus siihen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Jos suuhygienistille menee niin se pintapuolisesti vetää käsin ja sitten suurin osa ultraäänellä. Jos hammaslääkärille menet niin saattaa että tekee koko homman käsityökaluilla.
Vertahan siinä tulee ja sattuu mutta siihen tottuu, kannattaa ensin testata ilman puudutusta ja sitten jos sattuu liikaa niin pyydä puudutetta.

Itselle aina oma hammaslääkäri on vetänyt käsin, kävin tuossa tammikuussa ekaa kertaa ihan suuhygienistilla ja se veti ultraäänellä ja sattui kyllä ihan helvetin paljon vs aiempaan, mutta kyllä sen sitten lopulta kesti ilman puudutusta.
Itse kävin ennen joulua hammaslääkärissä. Edellisestä käynnistä yli 15 vuotta, joten hammaskiveäkin oli aika reippaasti. Ultralla se ne poisteli eikä kyllä tuntunut oikein miltään eikä siitä mitään verta tullut.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 295
Tai sitten vain pyytää sen pintapuudutteen heti alussa. En oikein näe mitään järkeä "kokeilla" yhtään mitään hampaidenhoitoon liittyvää potentiaalisesti kivuliasta toimenpidettä ilman puudutetta. Vuosi on 2022 eikä 1942.
Toki, ihan miten itse tahtoo. Itselle se on ennemmin se että itse tottuu kys. operaatioon niin sitten ei tarvitse olla paria tuntia syömättä kun pelkään purevani kieleen :D

Itse kävin ennen joulua hammaslääkärissä. Edellisestä käynnistä yli 15 vuotta, joten hammaskiveäkin oli aika reippaasti. Ultralla se ne poisteli eikä kyllä tuntunut oikein miltään eikä siitä mitään verta tullut.
Kaipa ihmisissä on eroja.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Toki, ihan miten itse tahtoo. Itselle se on ennemmin se että itse tottuu kys. operaatioon niin sitten ei tarvitse olla paria tuntia syömättä kun pelkään purevani kieleen :D
Tuon pintapuudutteen kesto lienee jossain 30-60 minuutin tienoilla, joten vastaanotolta poistuessa vaikutus on jo suurimmaksi osaksi poissa. Litku siis levitetään ienrajaan ruiskulla ilman pistosta.
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
102
Yhdeltä hammasteknikolta olen kuullut, että hammaslääkärille ei kannata jaaritella koko elämäntarinaansa. Se nimittäin maksaa sen hammaslääkärin tuntitaksan verran .
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Hammaslääkärillä ei ole aikaperusteista laskutusta. Vain toimenpiteisiin perustuvaa laskutusta, tämä myös kyllä aikaperusteista.
Olisin miljonääri jos saisin jaarituksista myös palkkion.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
430
Kävin joskus teininä poistattamassa kaksi alaviisaudenhammasta, ja sanottiin ettei ylös koskaan puhkea. No, nyt kun ikää on lähes 35v, toisesta viisaudenhampaasta näkyy yksi kulma. Ilmeisesti jonkun vuoden ollut noin. Hammaslääkäri haluaisi sen äkkiä pois. Muistelin, että nuorena nuo odotettiin siihen asti että n. puolet näkyy, jotta ne voi vain repäistä pois. Onko joku hyvä syy, miksi en voisi odottaa siihen asti? Eikö operaatio ole hankalampi jos ien pitää ensin avata kokonaan hampaan ympäriltä? Onko noissa joku tulehdusriski sitten vai mihin kiire?
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
354
Aika jännä kun netistä lukenut juttua niin vissiin viisaudenhampaat voi kasvaa myös takaisin, kun kyselin tästä hammaslääkärissä niin hoitaja sano että ei mahdollista, mutta hammaslääkäri ei sanonut mitään.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
En tiedä tarkemmin, mutta itsellä oli neljä viisaudenhammasta. Alhaalla olevat reikiintyivät kun _ientä oli päällä_, eli eivät puhdistuneet kunnolla harjatessa.
Ylhäällä oli vähän sama homma, ei ollut terveen näköinen hammas kun sen irroitettuna näin.

Itse olin 30v kun kaikki poistettiin, aluksi vasemmalta puolelta ja 4kk sen jälkeen oikealta puolelta.
Poistakaa vaan ne heti kun mahdollista, itse hammaslääkäriä peläten odotin turhan pitkään.
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
102
1980-luvulla oli sellainen ajatus ainakin YTHS:llä (Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö), että viisaudenhapaat aiheuttavat ongelmia ja ne kannattaa poistaa oletuksena. Poistatin silloin kaikki neljä edulliseen opiskelijahintaan 20 mk.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Aika jännä kun netistä lukenut juttua niin vissiin viisaudenhampaat voi kasvaa myös takaisin, kun kyselin tästä hammaslääkärissä niin hoitaja sano että ei mahdollista, mutta hammaslääkäri ei sanonut mitään.
Eivät kasva.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Jos suuhygienistille menee niin se pintapuolisesti vetää käsin ja sitten suurin osa ultraäänellä. Jos hammaslääkärille menet niin saattaa että tekee koko homman käsityökaluilla.
Vertahan siinä tulee ja sattuu mutta siihen tottuu, kannattaa ensin testata ilman puudutusta ja sitten jos sattuu liikaa niin pyydä puudutetta.

Itselle aina oma hammaslääkäri on vetänyt käsin, kävin tuossa tammikuussa ekaa kertaa ihan suuhygienistilla ja se veti ultraäänellä ja sattui kyllä ihan helvetin paljon vs aiempaan, mutta kyllä sen sitten lopulta kesti ilman puudutusta.
Viimeksi kun itse kävin niin se suuhugienisti ensin jonkin aikaa teki jotain varmaan tuollaisella ultraäänivehkeellä, mutta sitten kuitenkin suurimman osan teki perinteisellä työkalulla. Liki tunnin sessio se oli. Mulle jäi vähän hämäräksi sen ultraäänijutun idea. Ehkä se irroittaa vaan kevyempää hammaskiveä.

Se perinteinen rassaus kyllä tuntuu hyvin ikävältä.

Mulla aina hammaskiven poistoon on ohjattu suuhygienistille. Yleensä olen käynyt aika harvakseltaan, jotain 5 vuoden ja yli välein. Ajattelin että voisi yrittää kokeilla käydä noin parin vuoden välein.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 295
Viimeksi kun itse kävin niin se suuhugienisti ensin jonkin aikaa teki jotain varmaan tuollaisella ultraäänivehkeellä, mutta sitten kuitenkin suurimman osan teki perinteisellä työkalulla. Liki tunnin sessio se oli. Mulle jäi vähän hämäräksi sen ultraäänijutun idea. Ehkä se irroittaa vaan kevyempää hammaskiveä.

Se perinteinen rassaus kyllä tuntuu hyvin ikävältä.

Mulla aina hammaskiven poistoon on ohjattu suuhygienistille. Yleensä olen käynyt aika harvakseltaan, jotain 5 vuoden ja yli välein. Ajattelin että voisi yrittää kokeilla käydä noin parin vuoden välein.
Vuoden välein sitä suositellaan, ainakin itselle.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Kaikille joo suositellaan, ja tarkastuksia kahden vuoden välein, vähän turhan usein tuntuu itselle edes yrittää tuollaiseen tähdätä. Varsinkin ne tarkastukset tuntuu aika turhilta kun niissä ei koskaan löydy muuta kuin hitosti hammaskiveä.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 295
Kaikille joo suositellaan, ja tarkastuksia kahden vuoden välein, vähän turhan usein tuntuu itselle edes yrittää tuollaiseen tähdätä. Varsinkin ne tarkastukset tuntuu aika turhilta kun niissä ei koskaan löydy muuta kuin hitosti hammaskiveä.
Noh parempi sekin kuin kasa reikiä, itsellä firma maksaa 500€/v hammaslääkärikuluja joten sama käydä itse ainakin joka vuosi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Kaikille joo suositellaan, ja tarkastuksia kahden vuoden välein, vähän turhan usein tuntuu itselle edes yrittää tuollaiseen tähdätä. Varsinkin ne tarkastukset tuntuu aika turhilta kun niissä ei koskaan löydy muuta kuin hitosti hammaskiveä.
Eikös "hitosti hammaskiveä" olisi jo syy käydä vuoden välein ne poistattamassa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Tulipa käytyä kahden hampaan paikkauksessa Vantaalla. Ajan sai 10 päivässä Maisaan laitetusta viestistä.

2 paikkausta ja suppea tutkimus, 62,80 euroa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
On tämä nyt taas ihme touhua kunnallisella hammashoidolla.
Alkanu särkemään yhtä haljennutta hammasta syyessä. Päivystyksen kun soitat niin siellä vastaa joku huonokuuloinen ( joudun huutamaan asiani puhelimeen, että se kuulee) ja huonoasuomea puhuva päivystäjä.
Aikaa ei saa millään varattua ja kuulemma pitäisi vaan syödä särkylääkettä ja itse paikata joillain apteekista saatavilla paikoilla hammas.
Siis voi vittu mitä touhua taas.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Tee ajanvaraus kiireelliseen päivystykseen.
Eikai viikonloppusin pysty edes varaamaan kuin kiireellisiä aikoja.
Mutta antaa olla jos päivystyksessä semmoset murjaanit töissä, että niille pitää linja toisessa päässä huutaa jotta kuulevat mitä on asiaa.
Onneks on ens kuun puolelle välille aika varattuna (varattu joskus toukokuussa) niin josko sais tähän särkyyn jotain apua.
Ja jos tää nyt yltyy kokaikaseksi säryksi niin kaipa se on sitten yksityiselle mentävä ja taijottava jostain rahat laskuun...
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Eikai viikonloppusin pysty edes varaamaan kuin kiireellisiä aikoja.
Mutta antaa olla jos päivystyksessä semmoset murjaanit töissä, että niille pitää linja toisessa päässä huutaa jotta kuulevat mitä on asiaa.
Onneks on ens kuun puolelle välille aika varattuna (varattu joskus toukokuussa) niin josko sais tähän särkyyn jotain apua.
Ja jos tää nyt yltyy kokaikaseksi säryksi niin kaipa se on sitten yksityiselle mentävä ja taijottava jostain rahat laskuun...
Samana tai seuraavana päivänä pääsee kiireellisenä kunnalliseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 698
Asutko helsingissä vai missä on tuommoinen tilanne ? Tampereella kiirettömään on pitkät jonot, mutta kiireelliseen päässyt kyllä samalle päivää, kun soittaa heti aamusta.
Mikkelissä ja näköjään riippuu ihan siitä kuka siellä päivystyksessä vastaa puhelimeen, että millaista palvelua saa.
Tänään ennen kaheksaa aamulla vastas kuulon omaava ja hyvää suomea puhuva henkilö. Vähän reilu pari tuntia puhelusta aika, hampaaseen (väliaikainen?) paikka ja uus aika parin viikon päähän juurihoitoon.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
154
Itse kävin elämäni ensimmäistä kertaa nyt lähes 40vuotiaana hammaskivenpoistossa suuhygienistillä ennen isompaa hammasoperaatiota. Suuhygienisti totesi hampaista että huomaa että käytät sähköhammasharjaa kun on aika hyvässä kunnossa pysyneet legot. Ja tottahan se on, sähköhammasharja on kyllä ihan ehdoton homma. Kuten myös satunnaiset lankailut.

Lokakuussa olisi sitten edessä kirurginen poisto pikkusen auki olevasta viisurista. Saa nähä millanen homma on tuo poistella kun hampaasta ei näy ulospäin yhtään mitään. Ikenessä hampaan kohdalla vaan pieni hole.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
22
Lokakuussa olisi sitten edessä kirurginen poisto pikkusen auki olevasta viisurista. Saa nähä millanen homma on tuo poistella kun hampaasta ei näy ulospäin yhtään mitään. Ikenessä hampaan kohdalla vaan pieni hole.
Onko se auki oleva viisuri miten oireillut? Tai miksi poisto?

Mulla oli kesällä yli viikon kipeä suu viisaudenhampaan tienoilta, kävin tarkistuttamassa päivystyksessä, ei suositellu viisurin poistoa, suuvettä ja ambiootteja tarjosi, joista otin vain suuveden ja purskuttelin sitä sitte muutamana iltana ja alkoi helpottamaan. Liekkö ollut vedestä apua vai oisko muutenkin jo ollut parantumassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Itse kävin elämäni ensimmäistä kertaa nyt lähes 40vuotiaana hammaskivenpoistossa suuhygienistillä ennen isompaa hammasoperaatiota. Suuhygienisti totesi hampaista että huomaa että käytät sähköhammasharjaa kun on aika hyvässä kunnossa pysyneet legot. Ja tottahan se on, sähköhammasharja on kyllä ihan ehdoton homma. Kuten myös satunnaiset lankailut.

Lokakuussa olisi sitten edessä kirurginen poisto pikkusen auki olevasta viisurista. Saa nähä millanen homma on tuo poistella kun hampaasta ei näy ulospäin yhtään mitään. Ikenessä hampaan kohdalla vaan pieni hole.
Itellä poistettiin viime kesänä oikealta alaalta viisaudenhammas joka kasvoi poikittain, eli kruunu oli kohti reunimmaista normaalia poskihammasta. Tuon kohdalla oli jonkun kokonen kolo ikenessä, mutta ei näkynyt lähellekkään koko hammas. Noin ~45min kesti muistaakseni käynti suukirurgilla, josta 30 min operaatiota jossa ien avattiin, hammas pilkottiin palasiksi ja otettiin pois. Operaatio meni hyvin ja paranikin nopeasti, tikit irtosi siinä ajassa mitä papereissa luki ja 2kk päästä ien olikin jo ummessa että pystyi sillä puolella syömään ihan normaalisti. 3-4 pvää muistaakseni buranaa söin ton operaation jälkeen, ja kun varo sitä leikkauskohtaa niin ei lähtenyt se hyytymäkään pois.

Eli kannattaa poistattaa jos alkaa haittaa olemaan, pienempi se leikkauksesta tuleva vaiva kun se että hammas tulehtuu ikenen sisällä :tup:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Tietääkö joku, että voiko hammashoidossa korvata ilokaasulla kokonaan puudutuksen? Eihän se kipua kaiketikaan sinänsä poista, mutta lievittääkö sen verran kivun tuntemusta, että normaali mies, jolla korkeahko kipukynnys, homman kestää? Muutaman kerran on paikattu hampaita ilman puudutusta ja sen on kestänyt kyllä, mutta kyllä on niin vittumaista, etten mielelläni enää.

Syy tähän hommaan on se, että sain edellisestä puudutuksesta hermovaurion. Ihme ja kumma parani itsestään puolessa vuodessa (iso osa on pysyviä), mutta oli niin vittumainen kokemus, että mieluummin vaikka ilman puudutusta kun riski, että tulee uudestaan. Jatkuva suolan maku suussa, sähköiskuja, kieli tunnoton jne. Lisäksi vieläkin oireilee joskus jos poskilihakset menee liian jumiin...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 558
Sanot vaan aina automaattisesti että puudutetaan sitten jos tarvitsee. Sitten vaan mietit kuinka ne poraa sun sydämeen asti hammasta ja kestät. Parantaa nopeasti harjausta ja vähentää sokerin syöpöttelyä.
^ itsellä käytössä.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
52
Onko kellään kokemuksia useamman viisaudenhampaan poistosta samalla kerralla, etenkin vielä eri puolelta suuta? Lähinnä syömisen onnistuminen mietityttää, jos molemmilta puolilta samanaikaisesti poistetaan hampaita. Toisaalta voi olla parempikin, että vain kerran tarvitsee kärsiä.

Itsellä on viikon päästä poikittain olevan alaviisaudenhampaan poistoleikkaus. Samalla annettiin myös vaihtoehtona poistaa toiselta puolelta yläviisaudenhammas, joka on kasvanut vinoon. Ikääkin on jo päälle neljänkymmenen, niin on viisuritkin jo kunnolla juurtuneetkin. Toisaalta kahdet röngenit on otettu alaviisauden hampaasta sekä poisto on poliklinikkalla, niin on luotto osaamisen parempi kuin perushammaslääkärin kanssa.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 295
Onko kellään kokemuksia useamman viisaudenhampaan poistosta samalla kerralla, etenkin vielä eri puolelta suuta? Lähinnä syömisen onnistuminen mietityttää, jos molemmilta puolilta samanaikaisesti poistetaan hampaita. Toisaalta voi olla parempikin, että vain kerran tarvitsee kärsiä.

Itsellä on viikon päästä poikittain olevan alaviisaudenhampaan poistoleikkaus. Samalla annettiin myös vaihtoehtona poistaa toiselta puolelta yläviisaudenhammas, joka on kasvanut vinoon. Ikääkin on jo päälle neljänkymmenen, niin on viisuritkin jo kunnolla juurtuneetkin. Toisaalta kahdet röngenit on otettu alaviisauden hampaasta sekä poisto on poliklinikkalla, niin on luotto osaamisen parempi kuin perushammaslääkärin kanssa.
Parempi et ottaavat kerralla sen puoliskon, vaikka ylhäältä tai alhaalta otettaisiin ensin veks niin söisit silti jäätelöä seuraavat pari päivää.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
271
Onko kokemusta hammaslääkärissä nukutuksesta? Mulla olisi ajankohtaista poistaa loput kolme viisaudenhammasta, mutta herkkänieluisena se operaatio on yhtä yökkimistä. Eka viisuri poistettiin aikanaan juuri sen takia kun paikkaus ei yökkäysrefleksin takia enää onnistunut, liikaa romua suussa.

Kysyin yksityiseltä tarkastuksen yhteydessä tarjousta, noin 1800 olisi puolentoista tunnin operaatio, kolme poistoa ja pari paikkausta. Houkuttaisi, tulisi kerralla kaikki kuntoon eikä tarvitsisi kärsiä penkissä. Oletan, että kunnallisella nukutukseen vaaditaan raskaammat perusteet?

Lääkärin mukaan toinen vaihtoehto olisi ilokaasu, joka vähentää myös yökkäystä.

Tuo vaan katkaisisi noiden hampaiden reikiintymisen kierteen. Viisaudenhampaat ei häiritse mua millään lailla, mutta kun etenkin aamuisin yökkään jo hammasharjastakin, niin niiden puhdistaminen jää vähän vajaaksi. Pois ottamalla koko homma helpottuisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Onko kellään kokemuksia useamman viisaudenhampaan poistosta samalla kerralla, etenkin vielä eri puolelta suuta? Lähinnä syömisen onnistuminen mietityttää, jos molemmilta puolilta samanaikaisesti poistetaan hampaita. Toisaalta voi olla parempikin, että vain kerran tarvitsee kärsiä.
Viisaudenhampaiden kanssa on ihan tuurissaan onko se helppo vai hankala operaatio, mulla on joskus nykäisty pari samalla kertaa, eikä se ollut mikään juttu, vähän tietenkin ikävää kun safkaa kertyy niihin kuoppiin. Mut sitten on ollut myös pari vähän hankalammin poistettavaa, ja olis ollut kyllä aika perseestä jos olis vielä pitänyt samalla kiekalla tehdä yhtään mitään muuta.

Joskus noissa on tosi pienet ja suorat juuret ja joskus ne juuret on siellä kuin koura kiinni luussa.

Ja paraneminenkin on niin tuurissa, mulla onneksi on kaikki aina parantunut muutamassa päivässä ihan ok, mutta toisenlaisiakin tarinoita on.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 415
Sen jälkeen kun osti sähköhammasharjan, kaikki reikiintymiset loppuivat kuin seinään. Erittäin halpa sijoitus suun hyvinvointiin. Suosittelen kaikille. Toki ne leegot kannattaa parin vuoden välein käydä silti tarkastamassa ja kivet rappaamassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Sen jälkeen kun osti sähköhammasharjan, kaikki reikiintymiset loppuivat kuin seinään. Erittäin halpa sijoitus suun hyvinvointiin. Suosittelen kaikille. Toki ne leegot kannattaa parin vuoden välein käydä silti tarkastamassa ja kivet rappaamassa.
Tälle kyllä suositus, ihan uskomaton ero minkä tuolla saa 2 min harjauksen tehossa. Ja jos on huono lankaamaan hampaita, niin kannattaa ostaa vaikka noita lankaimia, pienempi kynnys lankailla kun on helpompaa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Sen jälkeen kun osti sähköhammasharjan, kaikki reikiintymiset loppuivat kuin seinään. Erittäin halpa sijoitus suun hyvinvointiin. Suosittelen kaikille. Toki ne leegot kannattaa parin vuoden välein käydä silti tarkastamassa ja kivet rappaamassa.
Itse ostin sähkiksen kun ekat reiät ilmaantui, mutta eipä ole estänyt sen jälkeisiä. Ehkä se vaan jossain vaiheessa tulee kun samat leegot kuitenkin jo kolmisenkymmentä vuotta olleet suussa.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
890
Kariesbakteerihan on suussa käsittääkseni koko elämän, jos sen on vaikka lapsena jo saanut. Eri juttu sitten jos tuhoaa itse kiilteen herkkuja syömällä jne.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 584
Omaako kukaan täällä kokemusta vaihtoehtoisista paikkausmenetelmistä kuin tuo perinteinen muovipaikka, jonka ikä lienee keskimäärin 10 vuotta?
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
52
Itsellä vaihdettiin äskettäin yksi muovipaikka, kun oli epäilys että se vähän "vuotaa" ja sen takia aiheuttaa vihlontaa. Kyseinen muovipaikkapaikka oli varmaan ollut noin. 15 vuotta. Mutta varmaan useampi tekijä vaikuttaa tuohon kestävyyteen, esim. kuinka hyvin se paikka on alunperin laitettu.

Poistattelin myös viisauden hampaita tässä viime kuukausina. Julkisella poistoprosesissa kesti n. 9kk lähetteen teosta, kun ei olllut kiireellinen tapaus sekä piti erikseen käydä kuvauttamassa ja vielä näyttämässä hampaita. Poistoleikkaus tehtiin poikittaisen alaviisauden hampaan takia polikilinikkalla sekä samalla vedetiin samanpuolen yläviisuri pois. Puudutus oli sen verran hyvä, ettei itse toimenpide ollut mikään kamala. Leikkauksen takia kyllä sai särkylääkeitä vetää n. viikon verran sekä kylmäpussia tuli kanssa käytettyä muutama päivä.

Otatin pois myös erikseen yksityisellä vähän myöhemmin toiselta puolelta vinossa olevan yläviidaudenhampaan. Itse vetäen poistossa meni varmaan alle 5 min. Tämä tapaus parani myös paljon nopeammin, parin päivän jälkeen ei oikein enää huomannut mitään. Eli näin päälle nelikympisenä onnistui itsellä aika helposti vielä viisurien poistot.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 393
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom