Halpaa pienoisrälläköintiä, eli Puuilon Tamforce -dremelkopio ja Bilteman tarvikepakkaus siihen

Liittynyt
14.05.2018
Viestejä
47
Puolen tunnin käytön perusteella nopea arvostelu Tamforce 170W -pienoisporasta, joka kilpailee Dremelin kanssa, mutta on jossain määrin isompi ja painavampi kuin Dremel 300. Minulla oli Dremel 300, joka ei ollut hirveän monta työpäivää nähnyt, vaikka ikää onkin reilusti, joka meni ja hajosi muutama päivä sitten. Vika on ilmeisesti pelkästään virtakytkimessä eikä moottorissa, mutta alkuperäinen varaosa maksaisi 25e ja kiinalainen tarvikeosa Ebaysta 5e + kuukauden odottelun. Niin ostin tämän 20e kopion Puuilosta, että ei tarvitse työtä keskeyttää kuukauden ajaksi. Laitoin virtakytkimen tilaukseen Kiinasta, mutta sillä välin käytetään tätä halvempaa kopiota.

Näin nopea testi ei kerro tietysti kestävyydestä paljoakaan, mutta Dremelin virtakytkin paloi poikki yllättävän nopeasti mielestäni, korkeintaan viikon verran käyttötunteja oli sillä. Myönnän sen, että menossa oleva projekti on ollut koneelle varmasti rankka, kun päällysteessä ollut kumisuoja oli osittain sulanut tuuletusaukkojen ympäriltä, ja mennyt osittain rälläkän maastoon (teräksen laikkaamista).

Kone on painavampi ja isompi kuin normaali Dremel, ja myös istukka on jonkun verran eri kokoinen, koska Dremelin pikaistukka ei käy siihen. Toisaalta koneen oma istukka on minusta parempi kuin Dremelin vakio, ainakin tässä se toimii niin kuin Dremelin pikaistukka, pl. tässä vaaditaan kevyt avaimella kiristys päälle. Huippunopeus on ainakin luvattu isommaksi kuin Dremel 300:lla (35k rpm) ja äänikin sen mukainen täysillä kierroksilla. Kone kuumenee yhtä hitaasti/nopeasti kädessä tunnustellen kuin Dremel, tässä ei vain ole sulavia kumiosia niin paljoa ympärillä. Jäähtyy hitaammin kuin Dremel suuremman massan takia. Kone myös sammuu hitaammin kuin Dremel, pyörii pidempään vapaalla, ja virta- ja nopeudensäätökytkimet on erikseen tässä toisin kuin Dremelissä. Lisäksi tässä on minusta ainakin näppituntumalla enemmän vääntöä kuin Dremelissä, useamman kerran sain laikatessa koneen "hyppäämään" tiukasta urasta siinä missä Dremel olisi todennäköisesti jumittunut kiinni. Lisäksi sain yhden lasikuituvahvisteisen katkaisulaikan halkeamaan niiden ruskeiden paskalaikkojen tapaan (kaikki laikanneet tietää mistä on kyse), siinä missä Dremelillä en ole moiseen onnistunut. Tämä houkuttelee toisaalta sitten vääriin työtapoihin, ja käyttämään enemmän vääntöä nopeuden sijasta laikatessa. Mitään varsinaista vikaa tai maanantaikappaleutta en huomannut, laakerointi tuntuu olevan aivan asiallinen, ei tärise eikä vatkaa kovillakaan kierroksilla, jos käytettävä kara vain on suora.

19,90e hintaan en valita, jos tämä vie nykyisen projektin loppuun (ehkä muutama täysi työpäivä), kun vuoden takuusta saa tarvittaessa uuden, tällaisessa tilanteessa, missä on yksi hyvin rankka projekti, joka ei kuitenkaan vie ajallisesti pitkään, niin tämä malli on varmasti asiakkaan kannalta toimiva, eikä kannata rääkätä Dremeliä sillä. Tuossa on kuva suoraan paskaiselta työpajan pöydältä, yritin laittaa kahvinkeittimen mittakaavaksi, mutta ei ihan onnistunut. Lisäksi kuvassa näkyy, että kone menee suoraan verkkovirtaan shukopistokkeella, toisin kuin osa ainakin Proxxonin malleista, eli virtalähde on sisäinen (hyvine ja huonoine puolineen).


Lisäsin vielä kuvan, missä näkyy tämän laitteen ja Dremel 300:n kokoero.

Sitten tuo Bilteman tarvikepakki, niin lyhyesti arvostellen vahvistamattomilla laikoilla ei tee yhtään mitään, hajoavat ajatuksen voimasta, vahvistetut laikat on hintaansa nähden oikein hyviä, isot hiomapaperirullat toimii hyvin, kunhan kiristää mukana tulevan metalliprikan kumikaran päähän, muuten ne lentävät pois karasta. Pienille hiomarullille tarkoitetussa karassa ei tällaista prikkaa ole, eli ne on sen takia käyttökelvottomia ilman että hankkii itse tarpeeksi pienen prikan niiden karaan jostakin, lentävät heti pois ilman sitä. Muita osia en oikein osaa arvioida muuten kuin että nuo hiomakivet ei sovellu metallille, toisin kuin Dremelin aidot ruosteenpunaiset kivet. Nämä on aivan liian pehmeitä siihen. Mukana olisi myös saanut olla enemmän helposti häviäviä osia, edes 2 kiinnitysruuvia laikkakaralle jne. mutta 7,90e hintaan ei voi valittaa. Pelkästään jo noiden 10 vahvistetun laikan ja hiomarullan takia minusta hintansa arvoinen setti.

 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Tilasinpas tommosen, Sopivasti bilteman vieressä puuilo täälläpäin niin voisi hakea tuon sarjan samalla. Raportoin myöhemmin laatuvaikutelmia.
 
Liittynyt
14.05.2018
Viestejä
47
En tiedä eroista Bilteman laitteeseen, ainakin paino on grammalleen sama (ja Dremelistä eroava), että liekö jotain yhteistäkin noilla. Mutta nyt n. viikon käyttäneenä, on tuossa selvästi enemmän vääntöä kuin Dremelissä. Tuolla pystyy esim. käyttämään Puuilon myymää n. 50mm timanttilaikkaa, ilman että jumittuu heti tehon puutteeseen. Jää käyttöön pääasiallisena laitteena toistaiseksi.
 

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
540
Hain ton tamforcen ja bilteman setin, en oo vielä päässyt oikein testaamaan tositoimiin mutta paljon tykympi laite kuin odotin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Meilläkin taitaa olla bikteman laite, tai sitten motonetin. Muija osti sen omaan nukkekoti projektiin, mutta itse olen sillä sahannut listoja ja aukaissut yhden kaivon tulpat, kun unohtui asentaessa aukasta
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Onko nuo minijyrsimet 3mm halkasijaltaa ? Tuolla 8000 kieroksilla tulisi lastuamisnopeus 75m/min joka on jo aika paljon ilman pinnoitetta jos HSS. Ei taida olla näistä oikein teräksen työstöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
957
Onko nuo minijyrsimet 3mm halkasijaltaa ? Tuolla 8000 kieroksilla tulisi lastuamisnopeus 75m/min joka on jo aika paljon ilman pinnoitetta jos HSS. Ei taida olla näistä oikein teräksen työstöön.
Nuo pienet viilat on yleensä kovametallia jolloin niillä voi ihan hyvin vetää satoja metrejä minuutissa
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
254
Olen jyrsiny ihan onnistuneesti karkaisematonta terästä noilla Bilteman terillä. Vai mitä lie vastaa suomeksi "mild steel".
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Vai mitä lie vastaa suomeksi "mild steel".
Esim S235 rakenneteräs. Eli vähä hiiliset / (niukka seosteiset) teräkset.

AvatarX: pisti silmään tuo edullinen hinta josta johtopäätös HSS. Juu, konepajoissa tyypillisesti kovametalliset käytössä jos tilanne sallii.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
59
Arvostelun perusteella hain paikallisesta Puuilosta ko. minihiomakoneen, viimeinen kappale lähti -50% eli 9.90€ jäi hintaa. Bilteman setin hain myös. Omaan ja tyttären satunnaiseen käyttöön kyllä hintansa arvoinen. Aitoa Dremelia harkinnu mutta niin vähän käyttöä että tuo ajaa asiansa hyvin.
tuliko tuon tamforcen mukana mitään tarvikkeita?
Istukka-avain tuli vain mukana.
 
Liittynyt
04.02.2020
Viestejä
271
Hemmetti ei oo enää saatavilla netissä. Eihän kukaan ihana ihminen tääl jaksais hakea myymälästä ja postittaa minulle (ts. mun kämpikselle)? Itse en pääse koska olen lähi-idässä vielä kuukauden
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 380
Miten vertautuu tuo vaikka amazon.de:n tacklifeihin? Itse joku vuosi/päälle(katsos, jo toissavuonna...) sitten tilasin sieltä jonkuh <40€ olleen mutta ei ole ollut vielä käyttöä sille.

Tacklifekin näköjään tuotenimenä hävinnyt amazonista, samannäköiset nyt eri "merkillä".
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
516

onks tossa noi laikat vahvistettua mallia vai ei? pitäs saada pikku metallilistaa sahattua poikki
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249

onks tossa noi laikat vahvistettua mallia vai ei? pitäs saada pikku metallilistaa sahattua poikki
Yleensä mukana tulee kumpiakin laikkoja eli normaaleita ja lasikuituvahvisteisia ja kuvassa ainakin näkyy lasikuituisia.
 
Liittynyt
16.03.2022
Viestejä
750
Voiko tällä leikata metallia? Pitäisi saada pc:n kopasta vähän turhaksi käyneitä levyasemaräkkejä pois.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Onkos kellään kokemusta tälläsestä akku vehkeestä. Itsellä vähän vastaava köpöösempi 18650 akulla toimiva joka alkanut häröilemään. Niin tarvisi korvaavaa. Roikka remeli löytyy mutta jäänyt pitkälti käyttämätä kun akku vehje vaan niin paljon kätsympi. Puukkoja tulee käsityönä tehtyä niin käyttö lähinnä messingin ja luun jyrsintää.

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! €43.12 51%OFF | Greenworks USB Chargering Mini Grinder Cordless 80W 52pcs Grinder Rotary Tools for Grinding Cutting Wood Carving and Sanding 8V
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
516
tarvis apuja ja ideoita

1701651867366.png


tarkotuksena olisi tuo vaimennin leikkaa pois muovia on niin käykö tämälaite siihen?

ja mitä ehdotatte että saisin tukittua tuon reijän leikkaan siihe tuosta samasta tavarasta palan ja muovi hitsaan kiinni?


pysyiskö tolla?
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
516
laittaslasikuidusta sitte kaks kerrosta ja tota liimaa nii pysyis varmasti?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
316
tarvis apuja ja ideoita



tarkotuksena olisi tuo vaimennin leikkaa pois muovia on niin käykö tämälaite siihen?

ja mitä ehdotatte että saisin tukittua tuon reijän leikkaan siihe tuosta samasta tavarasta palan ja muovi hitsaan kiinni?


pysyiskö tolla?
Mikä osa ja mistä vehkeestä? Täriseekö se 24 tuntia vuorokaudessa? Meneekö tuosta ilmaa vai sata-asteista nestettä läpi tms?

Liimatessa muovilaatu olisi yleensä hyvä tietää, jos on ns. rasvaista muovia niin välttämättä ei kaikki epoksitkaan tartu. Toisaalta esim. ABS-muovin liimaaminen pitäisi olla suhteellisen helppoa kun sitä liimaakin voi improvisoida itse sekoittamalla ABS-muruja asetooniin. Sikaflexillä tarttuu myös aika moni asia pysyvästi toisiinsa ja sauma on jossain määrin elastinen, mikä voisi tässä olla ihan hyvä.

Jos ymmärsin oikein ja idea on sahata tuosta tuo neliskanttinen murikka pois, karkea ja helppo tapa olisi tietysti laittaa ohut kumi + pelti tuohon putken ympärille ja sitten kiriä pannoilla kiinni kuten vesiputkia paikataan. Reikä tosin on vähän turhan iso ja putkessa näkyy olevan joku nysä vähän tiellä, onko se joku anturin paikka tai muuten tärkeä?

Ehkä paras vaihtoehto saattaisi olla tuon koko keskipalan korvaaminen uudella suoralla putkella (esim. alumiinista) ja siihen sitten tarvittaessa asennat anturinysän ja/tai vanhan putken päät sikaliimalla kiinni jos pelkkä klemmarikiinnitys ei riitä? Lopputulos olisi ainakin luultavasti astetta siistimpi.
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
516
ahtoputki ja sen vaimennin kylmäpuoli, 1,7baaria menee vaan. reikä on noi 2e kolikon kokonen.
Mikä osa ja mistä vehkeestä? Täriseekö se 24 tuntia vuorokaudessa? Meneekö tuosta ilmaa vai sata-asteista nestettä läpi tms?

Liimatessa muovilaatu olisi yleensä hyvä tietää, jos on ns. rasvaista muovia niin välttämättä ei kaikki epoksitkaan tartu. Toisaalta esim. ABS-muovin liimaaminen pitäisi olla suhteellisen helppoa kun sitä liimaakin voi improvisoida itse sekoittamalla ABS-muruja asetooniin. Sikaflexillä tarttuu myös aika moni asia pysyvästi toisiinsa ja sauma on jossain määrin elastinen, mikä voisi tässä olla ihan hyvä.

Jos ymmärsin oikein ja idea on sahata tuosta tuo neliskanttinen murikka pois, karkea ja helppo tapa olisi tietysti laittaa ohut kumi + pelti tuohon putken ympärille ja sitten kiriä pannoilla kiinni kuten vesiputkia paikataan. Reikä tosin on vähän turhan iso ja putkessa näkyy olevan joku nysä vähän tiellä, onko se joku anturin paikka tai muuten tärkeä?

Ehkä paras vaihtoehto saattaisi olla tuon koko keskipalan korvaaminen uudella suoralla putkella (esim. alumiinista) ja siihen sitten tarvittaessa asennat anturinysän ja/tai vanhan putken päät sikaliimalla kiinni jos pelkkä klemmarikiinnitys ei riitä? Lopputulos olisi ainakin luultavasti astetta siistimpi.

ahtoputki ja sen vaimennin kylmäpuoli, 1,7baaria menee vaan. reikä on noi 2e kolikon kokonen. klemmari hommia en haluaylimääriä aina mahollisuus että valskaa ahdot. tosi kovaa muovia se on.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
316
ahtoputki ja sen vaimennin kylmäpuoli, 1,7baaria menee vaan. reikä on noi 2e kolikon kokonen. klemmari hommia en haluaylimääriä aina mahollisuus että valskaa ahdot. tosi kovaa muovia se on.
Siinä tapauksessa itse tekisin kyllä ihan vaan sopivasta alumiiniputkesta uusiksi tuon koko keskikappaleen, kumiputket päihin ja klemmarilla kiinni. Todennäköisesti tulee parempi, kestävämpi, tiiviimpi sekä siistimpi lopputulos kuin jos lähdet tuosta vanhasta liimailemaan.

Voihan sinne aina laittaa kasatessa sikaliiman väliin jos vuotoja pelkää.
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
516
Siinä tapauksessa itse tekisin kyllä ihan vaan sopivasta alumiiniputkesta uusiksi tuon koko keskikappaleen, kumiputket päihin ja klemmarilla kiinni. Todennäköisesti tulee parempi, kestävämpi, tiiviimpi sekä siistimpi lopputulos kuin jos lähdet tuosta vanhasta liimailemaan.

Voihan sinne aina laittaa kasatessa sikaliiman väliin jos vuotoja pelkää.
ei kyllä se helpoin vaa leikkaa tosta toi pois ja tekee samasta muovista siihe2euron kolikon pala ja liimaa kiinni sen siistimpää ei saa ja ainaki on vakio näkönen. otetaa riski.
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
516
Siinä tapauksessa itse tekisin kyllä ihan vaan sopivasta alumiiniputkesta uusiksi tuon koko keskikappaleen, kumiputket päihin ja klemmarilla kiinni. Todennäköisesti tulee parempi, kestävämpi, tiiviimpi sekä siistimpi lopputulos kuin jos lähdet tuosta vanhasta liimailemaan.

Voihan sinne aina laittaa kasatessa sikaliiman väliin jos vuotoja pelkää.

tosta näkee aika hyvi
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
516
Siinä tapauksessa itse tekisin kyllä ihan vaan sopivasta alumiiniputkesta uusiksi tuon koko keskikappaleen, kumiputket päihin ja klemmarilla kiinni. Todennäköisesti tulee parempi, kestävämpi, tiiviimpi sekä siistimpi lopputulos kuin jos lähdet tuosta vanhasta liimailemaan.

Voihan sinne aina laittaa kasatessa sikaliiman väliin jos vuotoja pelkää.
sain tehtyä leikattua ja palan tein siihe ja koko tuupi tota liimaa huomenna maalaan sen kohdan mustaksi. toivotaa että pitää luulen että pitää. no sauretaan ahtoja ja katotaaan.
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
516
Siinä tapauksessa itse tekisin kyllä ihan vaan sopivasta alumiiniputkesta uusiksi tuon koko keskikappaleen, kumiputket päihin ja klemmarilla kiinni. Todennäköisesti tulee parempi, kestävämpi, tiiviimpi sekä siistimpi lopputulos kuin jos lähdet tuosta vanhasta liimailemaan.

Voihan sinne aina laittaa kasatessa sikaliiman väliin jos vuotoja pelkää.
1701710018771.png


mustalla maalilla toi nii ei hyökkää silmille
 
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
516
• Liittää kovia ja pehmeitä muoveja soveltuviin pintoihin
• Ei vaadi pohjustamista, asettuu viidessä minuutissa huoneenlämmössä
• Kermainen koostumus
• Täyttää 3 mm aukkoja
• Täysin vedenkestävä ja hyvä kemikaalien kesto
• Käyttölämpötila -51 °C - +121 °C
• Paineen kesto 234 bar

kovat paineenkestot mulla 1.7baarii tuskin puhaltaa läpi
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 113
Viestejä
4 191 866
Jäsenet
70 865
Uusin jäsen
Southsidespinner

Hinta.fi

Ylös Bottom