Hakusessa 60-65% näppis pelikäyttöön

Trollercoaster

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.06.2020
Viestejä
401
Olen harkinnut vakavissani sidegrade-näppäimistöä puhtaasti pelikäyttöön. Yleiskäyttöön minulla on K95 Platinum mikä on kyllä toiminut erinomaisesti ja siitä löytyy kaikki ominaisuudet media-näppäimistä ylimääräisiin G-macroihin. Siinä on kuitenkin yksi heikkous - se on valtava, ja tietyissä peleissä nuo pienet näppäimistöt antavat paremman asennon. Ajattelin vapaaehtoisesti kävellä tähän uusimpaan markkinointimiinaan - tämä ilmiselvästi tekee minusta ammattilaispelaajan yhdessä yössä.

Minulla on hyvin rajallinen kokemus näistä mininäppäimistöistä. Olen käyttänyt muutamia kertoja muiden koneilla mutta ei siinä mitään tuntumaa ehdi saada ja itse en ole ikinä moista omistanut. Olen jonkin verran googlettanut ja etsinyt tietoa, ja saanutkin hyvän yleiskuvan. Nuo laitteet eivät kuitenkaan ilmaisia ole enkä näe syytä olla kysymättä muiden kokemuksia ja mielipiteitä ennen ostopäätöstä, eli kirjoitan tässä kirjeen joulupukille ja katson jos Korvatunturilta tulisi vastaus.


Prioriteetit - mitä enemmän plussaa, sen tärkeämpi. Miinus tarkoittaa "ei mitään käyttöä"

+++++ Pienikokoinen eli 60-65%
++++ Laadukkaasti rakennettu
++++ Hot swap
+++ Tactile > Linear
+++ Erilliset nuolinäppäimet
++ Layout jossa pieni LEFT SHIFT
++ Wireless
+ Laadukkaat keycapit
+ Edullinen hinta
+ Ulkonäkö
- RGB
- Äänitaso - ei väliä kunhan ei ole clicky switchit
- Liikkuvuus - ei tarvitse olla kevyt tai mahtua perseenreiästä sisään


Kartoittamiani vaihtoehtoja

1. Ducky One 2 SF (65)
+ Nuolinäppäimet
+ Nordic Layout
+ Hyvä build
+ Tutut Cherry MX Brownit tarjolla
- Wired

2. Anne Pro 2 (60)
+ Edullinen
+ Wireless
+ Paljon eri switchejä(Cherry/Gateron/Kailh)
- Ei nuolinäppäimiä
- Orcish layout

3. Drop ALT (65)
+ Nuolinäppäimet
+ Hot swap eli täysin muokattavissa mielialan mukaan
- Orcish layout
- Kallis

4. Durgod Hades 68
+ Paras build googlettelun perusteella
+ Paljon eri switchejä(Cherry/Gateron/Kailh)
- Orcish layout
- Kallis

Saa jakaa kokemuksia näistä, kehua, haukkua ja ehdottaa muutakin. Kuitenkin mielellään perustelujen kera.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 022
Mulla on tuo Ducky. Annan 4.5/5.

Puuttuva puolikas siitä, että näppis tuntuu olevan pikkaisen kranttu usb-c piuhojen suhteen. Se ei toimi corsairin pelihiiren mukana tulleen usb-c piuhan tai erillisen paksun usb-c/usb-c piuhan kanssa joka mulla on läppärin lataukseen. Toiseen suuntaan kyllä toimii (eli corsair lataa kauniisti duckyn piuhalla).

Tuon lisäksi kaipaisin muistislotteja eri layouteille. Nyt muistislotteihin saa ymmärtääkseni vain makroja, mutta ei esim. Keybindingien vaihtoja: haluaisin swapata ctrl / alt/win silloin jos käytän näppistä mac:n kanssa ja nyt tuota joutuu koodaamaan aina käsin.

Layout on minulle täydellinen kompromissi pienen koon ja juuri sen kriittisen pgup/dn/delete / nuolinäppäimet yhdistelmän kanssa.

Huonona puolena ehkä se, että switchejä ei voi vaihtaa kuten vaikkapa gmmk customoitavat mallit.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 570
Mekaaniset näppäimistöt ovat yksi suuri markkinointimiina.

Ainakaan minulle eivät tarjoa mitään mikä ei onnistuisi 10€ perusnäppäimistöllä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
Mekaaniset näppäimistöt ovat yksi suuri markkinointimiina.

Ainakaan minulle eivät tarjoa mitään mikä ei onnistuisi 10€ perusnäppäimistöllä.
Sepä on kiva tietää. Olen aika varma että ketjun aloittaja on mekaanista kokeillut ja hakee mekaanista 60%-näppistä ihan syystä kuitenkin. Toisaalta 60% tai 65% laudat taitavat kumikupunäppäimistöissä olla melkoisen harvinaisia, jos niitä edes on, joten mikä ylipäitään on kommenttisi pointti kun sen layoutin näppäimistöä haetaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
897
...ja sitten ihan ketjun aiheeseen: Vähän erikoisemmilla layouteilla tee-se-itse-ratkaisut ovat ihan realistinen vaihtoehto. Ei erityisen helppo tai halpa sellainen, mutta ei kalleimmastakaan päästä välttämättä eikä nyt niin kauhean vaikeakaan etenkään valmiilla hotswap-piirilevyllä. Alumiinisella koteloinnilla lähdetään lähemmäs 200€, mutta muovisella voi päästä reiluun sataseen. Valmiin hot swap piirilevyn löytäminen ISO-layoutilla voi kuitenkin olla haastavaa. PCB-rivetit voi tottakai kolvata itsekin lautaan, mutta siinä on ähertelyä vähän enemmänkin. Mulla on tuolla käytännössä käyttämättömänä testiksi osista rakennettu - eli siis ihan kolvasin kytkimet kiinni - 60% layout, jonka hinta oli 33€ + kytkimet ja hatut, eli yhteensä lähemmäs satasta. Se jäi käyttämättä kun keksin että 96% layout tarjoaa numpadin ja nuolinäppäimet suunnilleen Tenkeyless-laudan koossa, ja että sen layoutin piirilevyjä löytyy hotswapiksi valmiiksi kolvattuna. Asennusprosessi olikin painaa kytkimet ja stabilizerit kiinni piirilevyyn ja sovitella kotelo kasaan.

Mutta jotta itse rakenteleminen kannattaa, täytyy olla paloa jännemmille kytkimille tai rakentelulle. Ei itse tekeminen kannata jos haluaa vaan näppäimistön helposti. Mua kiinnosti kokeilla kasata itse, minkä lisäksi 60% laudassa on Kailh Pro Purplet ja tässä 96% laudassa Aliaz Silent 70g:t

Esimerkiksi helpohkosti saa:
- US $71.9 |Customized 60 64 Minila DIY Kit Aluminum CNC Case plate Type C PCB For 60% 64 ANSI ISO Mechanical Keyboard|gh60 case|gh60 platemechanical keyboard plate - AliExpress ~66€ (valitse 2.25U shiftillä varustettu plate jotta saat 1.25U shiftin ja <>-napin)
+ näppäinhatut ~25€ (olettaen ettei tarvitse skandipainatuksia)
+ kytkimet jotain 25-70€. Peruscherryillä näytti 30€ pintaan menevän.
+ mahdollisesti kokoaminen US $10.0 |YMDK Assembly Service For YMD96 YMD75 GH60 YD60M YD40 Switches leds|gh60|service - AliExpress 9€. Jos haluaa ISO-layoutin nuolinäppäimin, pitää neuvotella myyjän kanssa. Hotswapinkin voi tuurilla saada neuvoteltua kohtuulliseen lisähintaan. Maksoin itse 8 dollaria siitä tuon 96 laudan kanssa, mutta se oli pelkkä hotswap-sockettien kolvaaminen piirilevyyn, ei kokoaminen.

Huomattavaa toki on että tilaaja on ALV-velvollinen yli 22€ toimituksineen tilauksista. Käytännössä tuo kotelointi tuntuu tuppaavan menemään tullattavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 046
Viestejä
4 189 925
Jäsenet
70 855
Uusin jäsen
Suiza58

Hinta.fi

Ylös Bottom