Hakukoneoptimointi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oxbird
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
515
Tein omat kotisivut puolisen vuotta sitten. URL on omalla nimelläni, .fi-päätteellä (en jaa linkkiä). Haettaessa nimelläni sivut löytyvät Googlesta ensimmäisen sivun hakutulosten lopusta, Yahoo, Bing ja DuckDuckGo eivät tunnu suostuvan indeksoimaan sivua. Bingiin ilmoitin verkkosivuni ja ilmestyi peräti ensimmäiseksi, mutta katosi pian kokonaan. En ole tehnyt ilmoitusta sivusta Yahoolle tai muille hakukoneille. Suomenkielisellä verkkosivulla Baidun (Kiina) ja Yandexin (Venäjä) kaltaisilla hakukoneilla ei pitäisi olla merkitystä
Sivu on ohjelmoitu kokonaan HTML:llä UTF-8 merkistökoodauksella ja virheitä ei ole. Sisältöä on hyvin vähän, sivusto on hyvin käyntikorttimainen ilman ainuttakaan subdomainia. HTTPS-yhteyttä ei tällä hetkellä ole, mutta lisännen sen jossain vaiheessa.

Odottaisi, että sepponieminen.fi-sivusto olisi ensimmäinen hakutulos hakusanalla "seppo nieminen". Osaatteko antaa ohjeita?
 
Heitän villin veikkauksen, että hakukoneet priorisoivat hakutuloksissaan isompia sivustoja (esim. Facebook, LinkedIn).
 
Onko tarjolla mobiiliversio? Google arvottaa linkkejä senkin mukaan, että on väkisin väännetty mobiiliversio. Mielestäni se on omaan jalkaan ampumista Googlelta. Ja itse valitsen mobiilisti muutenkin työpöytäversion jos mahdollista.

Edellä oleva kuuluu myös villi veikkaus -sarjaan. :)
 
Mielestäni se on omaan jalkaan ampumista Googlelta. Ja itse valitsen mobiilisti muutenkin työpöytäversion jos mahdollista.

Millä tavalla se on omaan jalkaan ampumista? Ja miksi valitset aina työpöytäversion?

Itse en kyllä kaipaa sivusuuntaista skrollailua, liian pieniä linkkejä, liian pientä fonttia, alimitoitettuja valikoita mobiilipuolella. Usein se mobiili hakkaa monessa suhteessa työpöytäversion käytettävyydeltään.
 
Ilmaisin itseäni huonosti, tyypillisesti.

Olisi pitänyt mainita että että oikean hakutuloksen piilottaminen kauemmaksi vain siksi, ettei mobiiliversiota ole, on mielestäni hölmöä. Eli jos tulos muutoin olisi hakusanoin etsitty. Tiedä sitten että harrastaako Google uhkausta todella.
 
Ilmaisin itseäni huonosti, tyypillisesti.

Olisi pitänyt mainita että että oikean hakutuloksen piilottaminen kauemmaksi vain siksi, ettei mobiiliversiota ole, on mielestäni hölmöä. Eli jos tulos muutoin olisi hakusanoin etsitty. Tiedä sitten että harrastaako Google uhkausta todella.

No tuskin Google tekee niin, että ainoa relevantti heitetään hiiteen vain koska ei ole mobiilisivua. Mutta kun on useampia samalla rankkauksella, on erittäin järkevää antaa lisäpisteitä sivustolle, joka palvelee hyvin myös mobiilikäyttäjiä.

Ainakin itse uskon, että suurin osa käyttää mielellään mobiilioptimoituja sivuja mobiililaitteilla, oli kyse sitten verkkopankista, Ilta-Sanomista tai jostai muusta. Eri asia sitten, jos mobiilisivut on ryssitty, mutta kyllä niitä nykyään osataan tehdä jo varsin hyvin.
 
Kyllähän tämä seo-maailma on oma taiteenlajinsa ja joskus täytyy ihmetellä sitä logiikkaa millä (Google) toimii. Käsittääkseni "content is king" edelleen ja monen yrityksen olisi perusteltua käyttää lisäresursseja siihen, että joku suoltaa suht järkeviä juttuja valittuihin somekanaviin aktiivisesti. Se onkin sitten mielenkiintoista, että miten saadaan se Jorman Maansiirtofirma mukaan tähän hömpötykseen ja perusteltua asian kannattavuus.
 
Sisältöä on hyvin vähän, sivusto on hyvin käyntikorttimainen ilman ainuttakaan subdomainia.
Kyllähän tämä seo-maailma on oma taiteenlajinsa ja joskus täytyy ihmetellä sitä logiikkaa millä (Google) toimii. Käsittääkseni "content is king" edelleen ja monen yrityksen olisi perusteltua käyttää lisäresursseja siihen, että joku suoltaa suht järkeviä juttuja valittuihin somekanaviin aktiivisesti. Se onkin sitten mielenkiintoista, että miten saadaan se Jorman Maansiirtofirma mukaan tähän hömpötykseen ja perusteltua asian kannattavuus.
Tässähän ne taikasanat tulivat. Jos sivustolla ei ole varsinaista sisältöä niin ei Google sitä nosta hakutuloksiin. Varsinkaan jos mikään muu sivusto ei linkittä tuolle kotisivulle. Vielä kymmenen vuotta sitten mentiin puhtaasti avainsanoilla, mutta nyt Google ymmärtää relevantin sisällön päälle ja eikä näytä kaikille ensimmäisenä sivustoa jonka nimessä on avainsana sekä sisällössä toistetaan avainsanaa. Pitää myös muistaa että minun hakutulokseni voivat olla täysin erilaiset kuin sinun.

Tässä muutama hyvä linkki aihepiiristä:

http://www.google.com/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide.pdf

Learn to make great sites | Google Webmasters – Google

SEO: The Beginner's Guide to Search Engine Optimization from Moz
 
Onko tarjolla mobiiliversio? Google arvottaa linkkejä senkin mukaan, että on väkisin väännetty mobiiliversio. Mielestäni se on omaan jalkaan ampumista Googlelta. Ja itse valitsen mobiilisti muutenkin työpöytäversion jos mahdollista.
Ei. Raaka HTML tosin asettuu mobiiililaitteilla äärimmäisen hyvin koko näytön leveydeltä.
 
Ei. Raaka HTML tosin asettuu mobiiililaitteilla äärimmäisen hyvin koko näytön leveydeltä.

Testaapa vielä vaikka näillä:

https://search.google.com/search-console/mobile-friendly
https://testmysite.thinkwithgoogle.com

Noista saa hiukan tietoa, mikä toimii ja mikä ei. Muutoinkin kannattaa tehdä sivut mobiiliystävälliseksi - ainakin omasta mielestäni. Selaaminen helpompaa, toteutus onnistuu aika helposti esim. Bootstrapillä tai jollain Material-kirjastolla. Eikä ominaisuuksista tarvitse karsia tippaakaan.

Lisäksi voisin kuvitella, että Google preferoi myös sivustoja, joilla on SSL-sertifikaatti, eli jotka käyttävät HTTPS-protokollaa. Sellaisen saa ilmaiseksi Let's encrypt -sivustolta.
 
Louhi tarjosi sertifikaattia noin 100€/vuosi...

Ehkä tuohon hintaan saa myös jotain palvelua? En tiedä. Mutta siis nollallakin eurolla sen sertifikaatin saa. Let's Encrypt näyttää olevan kovasti suosiota kasvattava palvelu. Mutta sieltä saa vain perussertin, ei esim. Extended Validation -sertifikaattia, jolla voi varmentaa, mikä taho sen sivuston todella omistaa. Selaimissa tämä näkyisi niin, että osoiterivillä näkyy firman nimi. (Esim. Nordea). Mutta se oleellisin, eli HTTPS toimii Let's Encryptin sertillä.
 
Olen ihmetellyt AdWordsin puolella tuota avainasanojen asettelua, voiko tuolla cpc-lukemalla nostaa sivuja orgaanisissa hauissa vai voiko tuolla vain ostaa paikkoja mainospaikoille? Eli jos ensimmäisen sivun hintatarjous on vaikka 1 euro tietylle avainsanalle, niin pitääkö tuossa säätää tuo korkein cpc- lukema 1.01 euroon, että tietyllä avainsanalla oma sivusto nousee ykkössivulle?

Edit: Ja se pääasia, mitä toimenpiteitä tuolla AdWordsin puolella kannattaa /pitää tehdä, että tietyillä avainsanoilla omat sivut nousee nimenomaan orgaanisissa hauissa? Relevantin sisällön lisäksi siis.
 
Adwordsilla saat sen siihen googlen hakutuloksissa ylimpänä oleviin hakutuloksen näkösiin mainospaikkoihin. Siitä en tiiä vaikuttaako se mitenkään sivun hakutuloksiin normihaussa.

Yksinkertainen kikka minkä kaikki pystyy tekemään pienellä vaivalla mikäli hakusanat ei ole tuhottoman kilpailtuja:

1. Tee sivu blogspottiin
2. Tee sivu wordpressiin
3. Lisää google+ ja facebook nappulat (kaikille sivuille)
4. Käy itse painamassa ne sen jälkeen kun google on löytänyt sivut, pyydä myös muutamaa kaveria klikkaamaan

Nuo kaikki sivut linkkaat keskenään siis, eli jokaisella on linkki jokaiselle sivulle.

Tuo auttaa jo aika paljon siihen nousemiseen, ei ole pitkä aika kun testasin itse kaverille tuota :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 179
Viestejä
4 531 255
Jäsenet
74 771
Uusin jäsen
Salaliittoteoreetikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom