Gothic Remake PC, Xbox, PS5

vindicator rapeto

Tukijäsen
Team Retro
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
3 316
Gothic 1 jäi itseltäni aikaisemmin pelaamatta, mutta Gothic 2 tuli kyllä tuli tutuksi.

Tämä remake käyttää Unreal 5 pelimoottoria ja peli on joiltakin osin tehty ihan uusiksi, eli lisätty paikkoja sekä questeja. Pelivideot näyttävät kyllä hyvältä.

Kyseessähän on siis yksinpeli- rpg jossa päästään mm. örkkjä nuijimaan ihan olan takaa komeissa meisemissa.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tätä itsekin odottelen. Tykkäsin kaikista Gothic-sarjan peleistä vaikka paljon niissä ongelmia olikin. Kaikkeen tottuu, paitsi jääpuikkoon hanurissa koska se ehtii sulaa (en ole kokeillut) :-)

Toivotaan että 2025 tuo pelin ulos asti.
 
Jäi testaaminen lyhyeksi kun invert mouse puuttui kokonaan.
 
Pelasin demon läpi. Yksi tappobugi tuli vastaan, mutta muuten meni sujuvasti. Vaatii myös aika kovasti jerkkua koneelta. 9800X3D+7900 XTX kombolla pyöri vain 50-70FPS gothic-presestillä 3440x1440. Optimointia ja ajureita siis tarvitsee.
 
Viimeksi muokattu:
Demo tuli testattua tuossa, hieman hidasta ja kankeaa hahmon touhut ja taistelu mutta ihan asiallisesti miekan käytöstä tuli nopeampaa ja yleensäkin parempaa kun hahmo sai kokemusta sparrauksesta, eli toivon mukaan liikkuminenkin hieman nopeutuisi kun saa kokemusta jne. Optimointia varmasti tarvitsee, mutta yllättävän pelattava oli 5800X3D:llä, RX 7900 XTX:llä ja 5120 x 1440 resolla.

Se täytyy kyllä sanoa että Unreal engine 5.4:sella millä tuo on ilmeisesti toteutettu oli kyllä sitten helvetin kauniin näköinen peli ja joku visuaalinen bugi jossakin näkyi mutta Stalker 2 jää tälle aika kuus-nolla, joka sekään ei sinänsä mun silmiin varsinaisesti sattunut.

Jäi nälkä.
 
Nyt päässyt testailemaan boxilla, ja näyttäähän tämä ainakin eri hienolta fantasiamaailmalta. Tyyli on sellaista inhorealistista rujoa. Konsolilla erittäin tarkan näköistä, ja valikoista erikoisuutena saa lukittua 60 tai 50fps. Taisteleminen on demon perusteella vähän könkköä mutta niinhän se aina näissä.

Ääninäyttely on ihan hyvän kuuloista myöskin. Vaikea vielä sanoa että meneekö heti launchissa ostoon mutta jossain vaiheessa aivan varmasti.
 
Gothic on modernin rpg:n äiti, ja vähän kyllä pelottaa mitä sieltä on tulossa. No toisin kuin Baldur's Fake 3, tätä tulee ainakin koitettua.
 
Jep jep, että tissibätäng-kerroin on jotenkin oleellista pelissä.. :rolleyes: Jokainen tavallaan vissiin. Ite tsekkailen revikoista että onko pelattavuus ja tekninen toteutus ja laatu semmoista että tuon voisi ostaa.
 
Gothic 3 ei pyörinyt aikoinaan koneellani kunnolla ja en sitä ikinä pelannut edes näin jälkikäteen, mutta kaksi ensimmäistä oli unohtumattomia kokemuksia. Vaikea edes sanoa, minkä takia olivat niin hyviä.

Pitäisin epäonnistumisena jos ei ole hyvä peli.
 
Moni nuori jannu ei edes tajua, miten merkittävästä julkaisusta on kyse. Aikoinaa ensimmäinen todellisen vapaan maailman seikkailupeli. Joku Morrowind jossa generoituja luolastoa ja aina kun katto tuli päälle piti ladata sitä varten uusi mappi, todella kökköä Gothic:iin verrattuna.
Immersio todellakin toimi.
 
Oikein hyvältä näyttää. Olen odottanut tätä siitä asti kun projekti julkaistiin ja nyt se on vihdoin tulossa.

Mietin, että ostaisinko ennakkoon GOG:sta.



Tämän perusteella voinee asettaa realistiset odotukset pelille:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
15 min ehdin pelata aamulla kahvin kera. On kyllä todella upean näköinen peli. Toisaalta grafiikat on vähän turhan kirkkaat, onkohan tuohon jotain korjausta.

Aika pahaa stutterointia oli ekassa välivideossa ja siirtymätilanteissa. RTX5090:llä laitoin 6x frame genin ja sitten oli sen aikaa mitä pelasin, todella smoothi. Itellä on niin vanha prossu että keskimääräistä FPS:ää on vaikeaa vertailla muiden kanssa.

Edit. alkumetrien perusteella vaikuttaisi peliltä, jonka tulen varmasti pelaamaan läpi. Ainakin tähän asti huokuu sellainen Gothic- ja Risen-meininki, vaikken Gothicceja ole pelannut kuin G3 CP ja joskus vähän G2:sta.
 
Viiden ensimmäisen tunnin perusteella on kyllä lupaava. Kunnon old-school RPG meininki eli kartalla ei näy quest-merkkejä eikä ole minimappia tai kompassia joka kertoisi mihin suuntaan mennä. Pitää oikeasti tutkia paikkoja ja puhua ihmisille että pääsee kärryille mitä pitäisi tehdä ja missä. Vaikeustaso on myös aika muikea, alkuun tulee aika huolella turpaan lähes kaikilta. Keskimmäinen Gothic-vaikeustaso on jo kiitettävän haastava, ja vaikein Hard menee jo masokismin puolelle kun jokainen metsän öttiäinenkin vetää parista osumasta kuoliaaksi täysistä hipareista.

Grafiikat on tosi nätit mutta hieman raskaat, tosin DLSS ja frame gen päällä pyöriikin sitten oikein hyvin (4080 Super).
 
Pakko tää on ostaa, kun tutustuin Gothiciin vuonna kivikirves pelatessani sen ekan Saksankielistä demoa ja sen jälkeen kaikkia osia.
Terveisin 64 vuotias Gothic veteraani.
Sama, ensimmäiset Gothicit tuli saksankielisenä pelattua ensin. Kakkoseen tuli tehtyä guideakin back in the day, max goblin berries for dex potskut. Voi olla, että löytyy vieläkin worldofgothicista. En varmaan viitsi täyttä hintaa remakesta maksaa, mutta tulee varmasti hankittua.
 
Ostin ja kerkesin 5h pelaamaan, ihmettelin sitten jossain vaiheessa kun peli meinaa edetä?

Rupesin tutkimaan, niin bugihan siellä ja npc ei anna keskustelun edetä oikealla tavalla, eli peli jää jumittamaan paikalleen, ratkaisu on aloittaa alusta:facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 614
Viestejä
5 230 170
Jäsenet
83 358
Uusin jäsen
lampunhenri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom