Google rajoittaa 32-bittisten Android-sovellusten hyväksymistä elokuun taitteessa

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 431


Google on ilmoittanut lopettavansa 64-bittisillä laitteilla toimivien 32-bittisten sovellusten ja niiden päivitysten hyväksymisen Play-sovelluskauppaansa elokuun 1. päivästä lähtien. Poikkeuksena sääntöön ovat Unity 5.6- tai vanhempaan pelimoottoriin pohjautuvat pelit. 32-bittisten sovellusten jakelu Play-kaupassa loppuu kokonaan 64-bittisille laitteille elokuussa 2021. Rajoitukset eivät koske Wear OS- ja Android TV -laitteita.

Lähde: Android Developers Blog: Get your apps ready for the 64-bit requirement
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 078
Hiukan epätarkka uutinen.
We are not making changes to our policy on 32-bit support. Play will continue to deliver apps to 32-bit devices. This requirement means that apps with 32-bit native code will need to have an additional 64-bit version as well.


eli tuki jatkuu, mutta loppuu jos ei tuo 64 bittistä versiota myöskin?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 990
Hiukan epätarkka uutinen.
We are not making changes to our policy on 32-bit support. Play will continue to deliver apps to 32-bit devices. This requirement means that apps with 32-bit native code will need to have an additional 64-bit version as well.


eli tuki jatkuu, mutta loppuu jos ei tuo 64 bittistä versiota myöskin?
Jos softasta on vain 32 bittinen versio Google Play antaa asentaa sen vain 32 bittisiin laitteisiin.

Ts jos haluat että Google Playn kautta softasi voi asenta myös 64 bittiin laitteisiin pitää softastasi olla myös 64 bittinen versio.

Noin minä sen ymmärsin.

Ihan järkevä vaatimus kun ARM prosesorilla olevissa laitteissa moniajon pomppiminen 32 ja 64 bittisten softien välillä aiheutta yleensä ylimäärästä säätöä/viivettä/turhaa sähkön/akun haaskausta ts se ei ole 64 bittisen puhelimen omistajan edun mukaista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
56
Tämä uutinen ei vaikuta loppukäyttäjään mitenkään.

Jos Android-sovellus käyttää jotain natiivikirjastoa (esim. joku pelimoottori) niin ne binäärit paketoidaan siihen samaan APK-pakettiin. Elokuusta lähtien Play-kauppa ei hyväksy enää uutta APK-pakettia, jossa ei ole mukana myös arm64-binäärejä.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 431
Tämä uutinen ei vaikuta loppukäyttäjään mitenkään.

Jos Android-sovellus käyttää jotain natiivikirjastoa (esim. joku pelimoottori) niin ne binäärit paketoidaan siihen samaan APK-pakettiin. Elokuusta lähtien Play-kauppa ei hyväksy enää uutta APK-pakettia, jossa ei ole mukana myös arm64-binäärejä.
Vaikuttaahan se ymmärtääkseni siltä osin 64-bittisten laitteiden käyttäjiin, jos sovelluskehittäjä ei päivitä sovellukseensa myös 64-bittistä versiota, niin päivityksiä ko softasta ei enää ole tarjolla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
56
Vaikuttaahan se ymmärtääkseni siltä osin 64-bittisten laitteiden käyttäjiin, jos sovelluskehittäjä ei päivitä sovellukseensa myös 64-bittistä versiota, niin päivityksiä ko softasta ei enää ole tarjolla.
Toki näin on, mutta näkisin että tällainen tilanne tulee olemaan aika harvinainen. Ts. jos kehittäjä aktiivisesti päivittää sovellustaan, niin kehittäjä lisää 64-bit binäärit mukaan. Toki jos sovelluksen käyttämistä kirjastoista ei ole olemassa 64-bit versioita niin sitten kehittäjä joutuu tekemään enemmän hommia että pystyy tekemään päivityksen. En kuitenkaan usko että tällaisia kirjastoja enää kovin paljoa on pl. juurikin pelimoottorit joista Unityn vanhat versiot saivatkin lisäaikaa.

Näkisin että tämän vaikutus loppukäyttäjälle on samaa luokkaa kuin viime marraskuussa Googlen pakottama uudistus, että Play-kauppa ei hyväksy sovelluksia (tai päivityksiä sovelluksiin) jotka eivät tue yksittäisten käyttöoikeuksien kontrollointia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 261
Viestejä
4 217 634
Jäsenet
71 013
Uusin jäsen
goozer

Hinta.fi

Ylös Bottom