Google rajoittaa 32-bittisten Android-sovellusten hyväksymistä elokuun taitteessa

Viestiketju alueella 'Uutisia lyhyesti' , aloittaja Juha Kokkonen, 17.01.2019.

  1. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    4 829
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    [​IMG]

    Google on ilmoittanut lopettavansa 64-bittisillä laitteilla toimivien 32-bittisten sovellusten ja niiden päivitysten hyväksymisen Play-sovelluskauppaansa elokuun 1. päivästä lähtien. Poikkeuksena sääntöön ovat Unity 5.6- tai vanhempaan pelimoottoriin pohjautuvat pelit. 32-bittisten sovellusten jakelu Play-kaupassa loppuu kokonaan 64-bittisille laitteille elokuussa 2021. Rajoitukset eivät koske Wear OS- ja Android TV -laitteita.

    Lähde: Android Developers Blog: Get your apps ready for the 64-bit requirement
     
    Viimeksi muokattu: 17.01.2019
  2. antero

    antero

    Viestejä:
    2 189
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Hiukan epätarkka uutinen.
    We are not making changes to our policy on 32-bit support. Play will continue to deliver apps to 32-bit devices. This requirement means that apps with 32-bit native code will need to have an additional 64-bit version as well.


    eli tuki jatkuu, mutta loppuu jos ei tuo 64 bittistä versiota myöskin?
     
    Fortzon, fffffffff ja Juha Kokkonen tykkäävät tästä.
  3. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    4 829
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo koskee tosiaan vaan 64-bittisiä laitteita, 32-bittisillä laitteilla tuki jatkuu normaalisti.
     
    Fortzon, LaDeX, Chloe ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  4. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-)

    Viestejä:
    4 884
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos softasta on vain 32 bittinen versio Google Play antaa asentaa sen vain 32 bittisiin laitteisiin.

    Ts jos haluat että Google Playn kautta softasi voi asenta myös 64 bittiin laitteisiin pitää softastasi olla myös 64 bittinen versio.

    Noin minä sen ymmärsin.

    Ihan järkevä vaatimus kun ARM prosesorilla olevissa laitteissa moniajon pomppiminen 32 ja 64 bittisten softien välillä aiheutta yleensä ylimäärästä säätöä/viivettä/turhaa sähkön/akun haaskausta ts se ei ole 64 bittisen puhelimen omistajan edun mukaista.
     
  5. Tuke

    Tuke

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tämä uutinen ei vaikuta loppukäyttäjään mitenkään.

    Jos Android-sovellus käyttää jotain natiivikirjastoa (esim. joku pelimoottori) niin ne binäärit paketoidaan siihen samaan APK-pakettiin. Elokuusta lähtien Play-kauppa ei hyväksy enää uutta APK-pakettia, jossa ei ole mukana myös arm64-binäärejä.
     
  6. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    4 829
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vaikuttaahan se ymmärtääkseni siltä osin 64-bittisten laitteiden käyttäjiin, jos sovelluskehittäjä ei päivitä sovellukseensa myös 64-bittistä versiota, niin päivityksiä ko softasta ei enää ole tarjolla.
     
  7. Tuke

    Tuke

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Toki näin on, mutta näkisin että tällainen tilanne tulee olemaan aika harvinainen. Ts. jos kehittäjä aktiivisesti päivittää sovellustaan, niin kehittäjä lisää 64-bit binäärit mukaan. Toki jos sovelluksen käyttämistä kirjastoista ei ole olemassa 64-bit versioita niin sitten kehittäjä joutuu tekemään enemmän hommia että pystyy tekemään päivityksen. En kuitenkaan usko että tällaisia kirjastoja enää kovin paljoa on pl. juurikin pelimoottorit joista Unityn vanhat versiot saivatkin lisäaikaa.

    Näkisin että tämän vaikutus loppukäyttäjälle on samaa luokkaa kuin viime marraskuussa Googlen pakottama uudistus, että Play-kauppa ei hyväksy sovelluksia (tai päivityksiä sovelluksiin) jotka eivät tue yksittäisten käyttöoikeuksien kontrollointia.
     
    Juha Kokkonen tykkää tästä.