Google rajaa tulevat 2 Gt RAM-muistilla varustetut laitteet Android Go Edition -kategoriaan

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 268
XDA Developersin Googlen vuotaneeseen dokumenttiin perustuvan uutisen mukaan Google tulee rajaamaan 2 Gt:n tai alle RAM-muistilla varustetut laitteet täysiverisen Android 11 -version ulkopuolelle. 1-2 Gt RAM-muistilla varustetut puhelimet voivat saada vain karsitun Go Edition -version käyttöjärjestelmästä. 512 Mt:n RAM-muistilla varustetut laitteet eivät ole enää tuettuna lainkaan. Lisäksi vuoden viimeisestä neljänneksestä lähtien julkaistavat Android 10 -laitteet on julkaistava Go-versiolla, jos niissä on maksimissaan 2 Gt RAM-muistia.

Lähde: Google plans to make Android Go required for new low RAM devices
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Android 4.4 KitKat pelasi vielä ihan OK 1Gt RAM-muistilla mutta Lollipopista lähtien 1Gt on ollut omasta mielestä liian vähän. Tietenkin laite "toimii" silläkin mutta käyttökokemus kärsii.
Based on the results from the memory analysis and optimizations, several memory configurations are recommended:
  • For a 64 bit configuration, 2 GB RAM is recommended.
  • For a 32 bit configuration, a minimum of 1 GB RAM is recommended.
  • 512 MB is not recommended for Android 5.0 but may be used for Android 5.1 if the device features are sufficiently reduced to reduce overall memory demand.
Jonkin aikaa olen suositellut lähtötasoksi 3/32Gt laitteita mutta mielellään 4/64Gt. Se riittää monelle käyttäjälle ihan hyvin. Tehokäyttäjille sitten 6-8Gt riippuen siitä, kaipaako bufferia tulevaisuutta ajatellen. 10-12Gt laitteet ovat jo aika overkill.
More than 8GB?

Once you go over 8GB, you enter “Nonsense” land, where Mr. Silly lives. Even with 3GB of memory, like in my trusty Mate 8, we aren’t talking about what apps the device can run, we are looking at how many apps it can simultaneously keep in memory! 4GB is workable, 6GB is sweet, 8GB is edging close to Nonsense land, but still falls within the sweet spot. 10GB, 12GB, 16GB are just plain stupid. These are examples of nothing more than specification overload, which increases the price and brings little or no benefit to the user.
Ihan hyvä, että Google jaottelee 2Gt tai alle laitteet Android Go:ksi, niin tietääpähän kuluttajatkin paremmin, mitä ovat ostamassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
3/32-muistipiirin hinta tippui jo pari vuotta sitten niin alhaiselle tasolle, että Google voisi antaa mahtikäskyn aiemminkin ja lyhyellä siirtymäajalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 882
Aika nopeasti kasvaa RAM kulutus?

2023 5gt 2029 10gt ... :)
Jos nytkin alkaa olemaan useammassakin paremmassa kapulassa 8Gt ja jopa yli, niin en ihmettele jos 2029 perus kapulassakin on jo 10Gt.

Kehitys menee kuitenkin aika huimaa vauhtia. Muistelepa mitä paremmassa luurissa oli 9 vuotta sitten ramia ja mitä nyt on perus luurissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Aika nopeasti kasvaa RAM kulutus?

2023 5gt 2029 10gt ... :)
Niin, paitsi että revit nuo luvut päästäsi ja oletit asioita.

Nykyinen oikea taso olisi 3Gt. 2022 oikea taso olisi 4Gt. Sen jälkeen voi katsoa tilannetta uudestaan.

Idea on saada ne luvut minimitasolle, jolla saadaan hyvä käyttökokemus. Ei sitä nyt maailman tappiin nosteta , ellei puhelinvalmistajat pysy perässä.

--

1GB oli yleistä halpakännyköissä 2013-2016..
2GB/3GB variantit tuli joskus 2017..
3GB/4GB puhelimia alkoi tulla halpamarkkinoille 2018 (Xiaomi Redmi 5 Plus/Redmi 6/jne)
Markkinoilla ei ole halpapuhelimia, joissa olisi 5GB muistia. Ei taida olla kalliimpiakaan.. Seuraava porras näyttäisi olevan 6GB, mutta otetaan alle satasen puhelin ja eihän niissä semmoisia määriä ole.

Mielestäni 1GB kuuluu vuoteen 2015 ja sen pitäisi jäädä historiaan. En edes jaksa katsoa, milloin viimeeksi oli 0.5GB puhelimia Euroopassa.
2GB puhelimia on vielä markkinoilla, mutta juuri siihen pitäisi iskeä ja vaatia se minimi 3GB.
4GB on ehkä omaa etukenoilua, mutta uhkailu ja selkeä roadmap pakottaa valmistajat tekemään parempia puhelimia ei voi olla haitallista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
329
2GB puhelimia on vielä markkinoilla, mutta juuri siihen pitäisi iskeä ja vaatia se minimi 3GB.
Niinhän tuossa uutisessa sanotaankin tavallisen Androidin osalta. Se että markkinoilla on myös muuhun kuin varsinaiseen älypuhelinkäyttöön soveltuvia Android Go -laitteita, ei pitäisi olla keltään pois.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 778
Muistin määrässä on yleensä joku raja jota ei ole pakollista ylittää keskimääräisen käyttäjän näkökulmasta, siksi PC-puolellakaan ei pohdita onko 64 vai 128 gigaa tarpeeksi vaan kysymys esitetään (edelleen, keskimäärin) 8 ja 16 gigan välillä ja tämä ei ole tainnut vuosiin muuttua vaikka teknologia on sallinut suuremmat koot. Tästä syystä mobiilipuolellakaan on varmasti turha odottaa mitään lineaarista kasvua kovin pitkälle eteenpäin.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
2GB puhelimia on vielä markkinoilla, mutta juuri siihen pitäisi iskeä ja vaatia se minimi 3GB.
Mulla on jatkuvasti yli puolet kahdesta gigasta vapaana. En tiedä osaako tuollaiset vehkeet swapata mutta jos osaa niin luultavasti gigankin RAM riittäisi aika hyvin. Muistilla ei ylipäätään tee mitään jos ei ole tehoa sen käyttämiseen. Se teho on luultavasti kalliimpaa kuin se RAM. Tuossa omassa taitaa olla 4 ydin. (tehoa vaaditaan myös akulta) Sen sijaan tallennustilaa saisi olla hitosti enemmän, viikon käytöllä sain 16 gigaa lähes täyteen eikä noi kaikki kiinteästi asennetut turhat Googlen bloatit yhtään auta.


Miksi puhelimissa pitäisi olla enemmän muistia kuin kaikkein vaatimattomimmat käyttäjät tarvii? Ei niitä halvimpia ja huonoimpia tarvitse ostaa jos ei halua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Mulla on jatkuvasti yli puolet kahdesta gigasta vapaana. En tiedä osaako tuollaiset vehkeet swapata mutta jos osaa niin luultavasti gigankin RAM riittäisi aika hyvin. Muistilla ei ylipäätään tee mitään jos ei ole tehoa sen käyttämiseen. Se teho on luultavasti kalliimpaa kuin se RAM. Tuossa omassa taitaa olla 4 ydin. (tehoa vaaditaan myös akulta) Sen sijaan tallennustilaa saisi olla hitosti enemmän, viikon käytöllä sain 16 gigaa lähes täyteen eikä noi kaikki kiinteästi asennetut turhat Googlen bloatit yhtään auta.


Miksi puhelimissa pitäisi olla enemmän muistia kuin kaikkein vaatimattomimmat käyttäjät tarvii? Ei niitä halvimpia ja huonoimpia tarvitse ostaa jos ei halua.
Pienellä painostuksella voi saada kaikki valmistajat käyttämään malleja, jotka on tulleet sinne halpamarkkinoille laajasti joskus yli 3 vuotta sitten. Eli nyt kehitys laahaa jäljessä, kun pystyy. Valmistaja myy sinulle just niin huonon, kun saa myytyä - koska siinä on eniten katetta.

Kaikki muisti taitaa tulla pop-paketeissa, en olen pariin generaatioon seurannut, mutta silloin joskus tuli.. Tämä viisi (5) vuotta vanha teknologia olisi tässä vaiheessa hyvä saada minimiksi:
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Pienellä painostuksella voi saada kaikki valmistajat käyttämään malleja, jotka on tulleet sinne halpamarkkinoille laajasti joskus yli 3 vuotta sitten. Eli nyt kehitys laahaa jäljessä, kun pystyy. Valmistaja myy sinulle just niin huonon, kun saa myytyä - koska siinä on eniten katetta.
Yleensä kallemmissa laitteissa on enemmän katetta, tiettyyn rajaan saakka. Kaikkein halvimmat laitteet eivät takuulla ole hyvällä katteella vaikka niitä myytäisiin enemmän. Toi mun maksoi 50 euroa, varmaan siitä muutama euro jäi valmistajalle enkä millään uskoisi että Telia sitä myöskään olisi tappiolla myynyt, mutta kyllä kumpikin mielellään myisi paljon kalliimpia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 067
Muistin määrässä on yleensä joku raja jota ei ole pakollista ylittää keskimääräisen käyttäjän näkökulmasta, siksi PC-puolellakaan ei pohdita onko 64 vai 128 gigaa tarpeeksi vaan kysymys esitetään (edelleen, keskimäärin) 8 ja 16 gigan välillä ja tämä ei ole tainnut vuosiin muuttua vaikka teknologia on sallinut suuremmat koot. Tästä syystä mobiilipuolellakaan on varmasti turha odottaa mitään lineaarista kasvua kovin pitkälle eteenpäin.
Android on toimintaperiaatteeltaan erilainen, PC:llä pidetään käyttömuistissa vain käytettävät ohjelmat. Androidilla pidetään käyttömuistissa eniten käytettyjä ohjelmia. Siksi Android tarvitsee enemmän muistia kuin olisi pakollista.
Toki minimilläkin muistilla pärjätään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 348
Mulla on jatkuvasti yli puolet kahdesta gigasta vapaana. En tiedä osaako tuollaiset vehkeet swapata mutta jos osaa niin luultavasti gigankin RAM riittäisi aika hyvin. Muistilla ei ylipäätään tee mitään jos ei ole tehoa sen käyttämiseen. Se teho on luultavasti kalliimpaa kuin se RAM. Tuossa omassa taitaa olla 4 ydin. (tehoa vaaditaan myös akulta) Sen sijaan tallennustilaa saisi olla hitosti enemmän, viikon käytöllä sain 16 gigaa lähes täyteen eikä noi kaikki kiinteästi asennetut turhat Googlen bloatit yhtään auta.


Miksi puhelimissa pitäisi olla enemmän muistia kuin kaikkein vaatimattomimmat käyttäjät tarvii? Ei niitä halvimpia ja huonoimpia tarvitse ostaa jos ei halua.
Giga ei riitä, ei edes kaksi sulavaan käyttöön. Nytkin on reilu 3gt ram käytössä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 029
Mulla on jatkuvasti yli puolet kahdesta gigasta vapaana.
En tiedä osaako tuollaiset vehkeet swapata mutta jos osaa niin luultavasti gigankin RAM riittäisi aika hyvin. '
Androidissa on Linux-kernel joka osaisi swapata, mutta swappaus on ilmeisesti useimmissa luureissa kytketty pois päältä, koska nand-flash-muistilla on rajoitettu kirjoitusmäärä, eli swappaaminen olisi riski laitteen kestävyydelle.

Ja ei, gigan RAM ei todellakaan riittäisi.

Omassa 3 vuotta vanhassa luurissa on 3 gigaa ja prossu joka 3 vuotta sitten oli aika kova, ja nyt luuri välillä tahmaa aika pahasti nimenomaan muistin vähyyden takia, kun auki on liian monta softa yhtä aikaa.

Tälläkin hetkellä muistinkäyttö 2.2 gigaa.

Muistilla ei ylipäätään tee mitään jos ei ole tehoa sen käyttämiseen. Se teho on luultavasti kalliimpaa kuin se RAM. Tuossa omassa taitaa olla 4 ydin. (tehoa vaaditaan myös akulta) Sen sijaan tallennustilaa saisi olla hitosti enemmän, viikon käytöllä sain 16 gigaa lähes täyteen eikä noi kaikki kiinteästi asennetut turhat Googlen bloatit yhtään auta.
Höpöhöpö. Softat idlaavat ylivoimaisesti suurimman osan ajasta, ja softa idlatessaan kuluttaa muistia muttei vaadi yhtään CPU-tehoa.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Screenshot_20200723-001644_Device care.jpg

Eli noin 3GB käytössä ja toinen mokoma turhille taustasoftille. Eipä tuolla 12GB vielä mitään tee. :btooth:
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 778
Android on toimintaperiaatteeltaan erilainen, PC:llä pidetään käyttömuistissa vain käytettävät ohjelmat. Androidilla pidetään käyttömuistissa eniten käytettyjä ohjelmia. Siksi Android tarvitsee enemmän muistia kuin olisi pakollista.
Toki minimilläkin muistilla pärjätään.
Ei se silti ääretön tarve ole; vaikka käyttäisit jatkuvasti 10 ohjelmaa ja jokainen hörppäisi gigan, pärjäisit 12 gigan muistilla mainiosti. Siksi muistin määrän kehitys jossain vaiheessa tasaantuu, kun ei sitä ilmaiseksikaan voi lisätä ja ihmiset harvoin haluavat maksaa turhasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439


Eli noin 3GB käytössä ja toinen mokoma turhille taustasoftille. Eipä tuolla 12GB vielä mitään tee. :btooth:
Katselin samaa omasta OP7T Prosta. Alle 3.5G käytössä vaikka on joku RAM optimizer päällä jonka pitäs käyttää hyödyntää RAMia mahdollisimman tehokkaasti.

Ilmeisesti oon vaan just ja just peruskäyttäjän yläpuolella puhelimissa. Toisaalta edellinen Xperia XZs toimi ihan kivasti vaikka siinäkin taisi olla vaan 4Gt.

Kai tolla RAMilla jotain tekisi jos puhelimesta koittaisi tehdä oikeasti työkalun, mutta ei näin toimistoduunarina oikein keksi mitä sellaista tällä pitäs tehdä, mitä ei saa koneella tehtyä järkevästi.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Alle 3.5G käytössä vaikka on joku RAM optimizer päällä jonka pitäs käyttää hyödyntää RAMia mahdollisimman tehokkaasti.
Ram "optimizer", eli sovellus joka yrittää vapauttaa maksimimäärän muistia. Muistia, josta on eniten hyötyä silloin kun sitä käytetään lähes kaikki. Eli vapautettu muisti on hukattua tehoa.

Kaikki nykykäyttikset osaa käyttää muistia ja vapauttaa sitä tarpeen tullen. Tuollaiset vapautusohjelmat on perua win95 ajoilta. ;)
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 249
Ram "optimizer", eli sovellus joka yrittää vapauttaa maksimimäärän muistia. Muistia, josta on eniten hyötyä silloin kun sitä käytetään lähes kaikki. Eli vapautettu muisti on hukattua tehoa.

Kaikki nykykäyttikset osaa käyttää muistia ja vapauttaa sitä tarpeen tullen. Tuollaiset vapautusohjelmat on perua win95 ajoilta. ;)
Juurikin näin, jos RAMmia löytyy niin sitä pitää todellakin käyttää ja jos joku aktiivinen sovellus sitä oikeasti tarvitsee, niin sitä vapautetaan kyllä. Se mitä tuollainen optimizer tekee, niin se poistaa RAMmista juurikin sen arvokkaimman datan, eli viimeksi käytetyt sovellukset, tiedostot jne, jotka käynnistyisi seuraavalla käyttäkerralla salaman nopeasti. Lopputulos on siis mahdollisimman vähän käytettyä RAMmia ja mahdollisimman hidas käyttökokemus.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
84
Hyvä uutinen, oma halpis lenovo tabletti on 2gb muistilla josta kaikki on käytössä jos selain on auki ihan yhdellä välilehdellä, nopeus sen mukainen, esim. videotoistossa kokonäyttötilaan siirtyminen vie helposti 5-10 sekuntia.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Androidissa muistin tyhjentäminen on ihan turhaa ja aiheuttaa lähinnä vain ongelmia. Käyttöjärjestelmä osaa ihan itse hoitaa muistinhallinnan, joten "Task Killereitä" ja "RAM Boostereita" ei pitäisi käyttää. Alla Androidin parissa työskennelleen Hiroshi Lockheimerin (VP Engineering (Android)) kommentit asiaan liittyen.



Muistin käyttöä voidaan optimoida vähentämällä aktiivisten sovellusten määrää (ei siis tyhjentää välimuistissa olevia sovelluksia) esimerkiksi disabloimalla "turhia" sovelluksia ja ominaisuuksia kokonaan käytöstä. Android Go:ssahan pyritään juuri tähän, kun käyttöjärjestelmää yksinkertaistetaan, jolloin se toimii sulavammin pienemmillä resursseilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
24
Juurikin näin, jos RAMmia löytyy niin sitä pitää todellakin käyttää ja jos joku aktiivinen sovellus sitä oikeasti tarvitsee, niin sitä vapautetaan kyllä. Se mitä tuollainen optimizer tekee, niin se poistaa RAMmista juurikin sen arvokkaimman datan, eli viimeksi käytetyt sovellukset, tiedostot jne, jotka käynnistyisi seuraavalla käyttäkerralla salaman nopeasti. Lopputulos on siis mahdollisimman vähän käytettyä RAMmia ja mahdollisimman hidas käyttökokemus.
Ominaisuuden nimi taitaa olla RAM boost ja se yrittää juuri pitää muistissa mahdollisimman paljon tavaraa.
 

Liitteet

Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 249
Ominaisuuden nimi taitaa olla RAM boost ja se yrittää juuri pitää muistissa mahdollisimman paljon tavaraa.
Ahaa ok, tämä on tosiaan käänteinen, mitä ymmärsin aikaisemmasta kommentista, eli tämä yrittää siis täyttää RAMmia, ei tyhjentää sitä. Toisaalta Linux Kernel on tehnyt tätä (jättänyt kaiken käytetyn keskusmuistiin) hyvin menestyksekkäästi 90-luvulta asti, joten olisi vaikea arvioida, että miten tämä tekisi kyseisen asian paremmin. Itsellä ei esimerkiksi Pixel 4:sessa tämmöistä ole, joten siitä voisi päätellä, että Google ei koe kovinkaan tarpeelliseksi täyttää keskusmuistia "ennakoivasti". Linus on mielestäni tehnyt aikoinaan ihan hyvää työtä tämän parissa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Ahaa ok, tämä on tosiaan käänteinen, mitä ymmärsin aikaisemmasta kommentista, eli tämä yrittää siis täyttää RAMmia, ei tyhjentää sitä. Toisaalta Linux Kernel on tehnyt tätä (jättänyt kaiken käytetyn keskusmuistiin) hyvin menestyksekkäästi 90-luvulta asti, joten olisi vaikea arvioida, että miten tämä tekisi kyseisen asian paremmin. Itsellä ei esimerkiksi Pixel 4:sessa tämmöistä ole, joten siitä voisi päätellä, että Google ei koe kovinkaan tarpeelliseksi täyttää keskusmuistia "ennakoivasti". Linus on mielestäni tehnyt aikoinaan ihan hyvää työtä tämän parissa.
Olisiko kyse taas "tekoälystä", eli puhelimen restartin jälkeen tuo hakee yleisimmät muistiin valmiiksi. Normaalisti käyttäjän tekemä eka käyttökerta tekee sen.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 249
Olisiko kyse taas "tekoälystä", eli puhelimen restartin jälkeen tuo hakee yleisimmät muistiin valmiiksi. Normaalisti käyttäjän tekemä eka käyttökerta tekee sen.
Juu siitä varmasti on kyse ja tavallaan ei tämä nyt ihan metsässä ole. Kyllä sitä on toki vastaavaa tehty serveri ympäristöissä Linux koneissa vuosikymmeniä. Esimerkkinä tulee mieleen, vaikka webbiserverin välimuistin lämmittely, jotta aina sivut tulisi suoraan cachesta koko serveri stackin sijaan jne. Jos tällaisesta systeemistä saa overheadin suhteen tehtyä sellaisen, että ei kuluta paljoa akkua, eikä myöskään hidasta laitteen käyttöä, niin toki tämä parhaimmillaan on jopa parempi, kuin pelkkä Linux kernel ja tällä voi saada hyödynnettyä nyky laitteiden massiivista keskusmuistia paremmin.

Sitten taas kun tullaan siihen, että itse en kyllä muista, että koska olen viimeksi puhelimen käynnistänyt, niin loppujen lopuksi näiden hyöty jää aika pieneksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439
Ram "optimizer", eli sovellus joka yrittää vapauttaa maksimimäärän muistia. Muistia, josta on eniten hyötyä silloin kun sitä käytetään lähes kaikki. Eli vapautettu muisti on hukattua tehoa.

Kaikki nykykäyttikset osaa käyttää muistia ja vapauttaa sitä tarpeen tullen. Tuollaiset vapautusohjelmat on perua win95 ajoilta. ;)
Juurikin näin, jos RAMmia löytyy niin sitä pitää todellakin käyttää ja jos joku aktiivinen sovellus sitä oikeasti tarvitsee, niin sitä vapautetaan kyllä. Se mitä tuollainen optimizer tekee, niin se poistaa RAMmista juurikin sen arvokkaimman datan, eli viimeksi käytetyt sovellukset, tiedostot jne, jotka käynnistyisi seuraavalla käyttäkerralla salaman nopeasti. Lopputulos on siis mahdollisimman vähän käytettyä RAMmia ja mahdollisimman hidas käyttökokemus.
Ominaisuuden nimi taitaa olla RAM boost ja se yrittää juuri pitää muistissa mahdollisimman paljon tavaraa.
No näin mäkin oletin, että se sen juju on. Eihän tuolla hirveästi mahda virkaa oikeasti olla, kun käytettyjä softiakaan ei paljoa ole. Kieli mojovasti suomeksi niin ehämmä muistanut mikä se on på engelska. Hetken jo mietin onko kyseessä joku käännöskukkanen.

RAMin vapautussoftista sun muista olen täysin samaa mieltä, ei ne kuulu mihinkään käyttökelpoiseen laitteeseen :p
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Sitten taas kun tullaan siihen, että itse en kyllä muista, että koska olen viimeksi puhelimen käynnistänyt, niin loppujen lopuksi näiden hyöty jää aika pieneksi.
Kerran kuussa päivityksen yhteydessä? ;)
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
949
Android on toimintaperiaatteeltaan erilainen, PC:llä pidetään käyttömuistissa vain käytettävät ohjelmat. Androidilla pidetään käyttömuistissa eniten käytettyjä ohjelmia. Siksi Android tarvitsee enemmän muistia kuin olisi pakollista.
Toki minimilläkin muistilla pärjätään.
Minulla Android-luurissa 4GB muistia ja tuntuu ettei mikään ohjelma mahdu muistiin taustalle vaan aina sammuu pian ja siihen kun palaa niin kestää julmetun kauan kun se käynnistyy uudestaan. Taitaa olla seuraavassa puhelimessa ainakin 8GB muistia.
Jännä miten Apple tekee iOS:sta niin nopeasti toimivan vaikka muistia niiden peruslaitteissa vain jotain 2-3GB.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Minulla Android-luurissa 4GB muistia ja tuntuu ettei mikään ohjelma mahdu muistiin taustalle vaan aina sammuu pian ja siihen kun palaa niin kestää julmetun kauan kun se käynnistyy uudestaan. Taitaa olla seuraavassa puhelimessa ainakin 8GB muistia.
Jännä miten Apple tekee iOS:sta niin nopeasti toimivan vaikka muistia niiden peruslaitteissa vain jotain 2-3GB.
Mikä puhelin on kyseessä? Joillain valmistajilla on omia kikkailuja virranhallinnan suhteen, jolloin taustalla olevia sovelluksia sammutetaan turhaan.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Mikä puhelin on kyseessä? Joillain valmistajilla on omia kikkailuja virranhallinnan suhteen, jolloin taustalla olevia sovelluksia sammutetaan turhaan.
Minulla Android-luurissa 4GB muistia ja tuntuu ettei mikään ohjelma mahdu muistiin taustalle vaan aina sammuu pian ja siihen kun palaa niin kestää julmetun kauan kun se käynnistyy uudestaan. Taitaa olla seuraavassa puhelimessa ainakin 8GB muistia.
Jännä miten Apple tekee iOS:sta niin nopeasti toimivan vaikka muistia niiden peruslaitteissa vain jotain 2-3GB.
Kannattaa katsoa tosiaan asetukset. Ainakin Samsung tarjoaa aika kattavan ja hyvän listan josta valitsee mitä saa tappaa taustalta ja mitä ei. Sleep, deep sleep ja dont sleep.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Mulla on jatkuvasti yli puolet kahdesta gigasta vapaana. En tiedä osaako tuollaiset vehkeet swapata mutta jos osaa niin luultavasti gigankin RAM riittäisi aika hyvin. Muistilla ei ylipäätään tee mitään jos ei ole tehoa sen käyttämiseen. Se teho on luultavasti kalliimpaa kuin se RAM. Tuossa omassa taitaa olla 4 ydin. (tehoa vaaditaan myös akulta) Sen sijaan tallennustilaa saisi olla hitosti enemmän, viikon käytöllä sain 16 gigaa lähes täyteen eikä noi kaikki kiinteästi asennetut turhat Googlen bloatit yhtään auta.

Miksi puhelimissa pitäisi olla enemmän muistia kuin kaikkein vaatimattomimmat käyttäjät tarvii? Ei niitä halvimpia ja huonoimpia tarvitse ostaa jos ei halua.
Osaako swapata - tähän on kaksi pointtia. Flash-tila kuluu puhki swapatessa ankarasti. Toiseksi on zram, joka "tuplaa" muistin. Zram on paljon suositeltavampi ratkaisu.

Paljon riippuu puhelimen "rommista", paljonko on vapaana. Itsellä oli hetken Samsung A3 (2017) ja siinä vakiorommilla kulutus oli Android 8 tehdasasennettuna ekan käynnistyksen jälkeen joku 1,4-1,5 / 2,0 GB. Tämä on helppo varmistaa kun hankit samanlaisen luurin kirpparilta. Kun pisti LineageOS:n avulla Android 9:n, kulutus oli jo 1,8 / 2,0 GB. Launcheria vaihtamalla ja suunnilleen kaikki softat disabloimalla alkukäynnistyksestä pääsi pari sataa megaa vähemmällä. Kyllä tällainen puhelin on niin äärimmilleen viety kuorman puolesta, että esim. kahden oman appsin välillä kun vaihtaa, puhelin jo unohtaa helposti, mitä kirjoitti edelliseen ikkunaan.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Muistin määrässä on yleensä joku raja jota ei ole pakollista ylittää keskimääräisen käyttäjän näkökulmasta, siksi PC-puolellakaan ei pohdita onko 64 vai 128 gigaa tarpeeksi vaan kysymys esitetään (edelleen, keskimäärin) 8 ja 16 gigan välillä ja tämä ei ole tainnut vuosiin muuttua vaikka teknologia on sallinut suuremmat koot. Tästä syystä mobiilipuolellakaan on varmasti turha odottaa mitään lineaarista kasvua kovin pitkälle eteenpäin.
Tässä on sellainenkin näkökulma, että esim. minulla 64-bittisessä 8-core PC:ssä 32 gigan muistilla täysi sähköposti-suite vie vähemmän muistia kuin 32-bit Androidissa vei kevennetty sähköpostiklientti. Androidista puuttui esim. SMIME, PGP, roskipostisuodattimet yms. Silti kulutus isompi. Samoin levytilaa kului vähemmän PC:ssä 8192 gigan levyltä kuin puhelimessa 16 gigan levyltä (sekä absoluuttisesti että suhteellisesti).
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Androidin muistintarve on kasvanut huimaa vauhtia verrattuna Windows-koneisiin. Minusta tämä kielii oikomisessa optimoinnin suhteen. Toki valmistajat laittavat rutosti muistia mainoksia varten, mutta onhan se nyt jotain jos 2 Gt on minimi mobiilikäyttöjärjestelmälle. Tässä ei tosin ole mitään ongelmaa kunhan muisti on halpaa, ettei asiakas joudu tuonkin maksamaan kaiken päälle. Resurssien tuhlaamistahan se on jos asiat olisi voinut tehdä paremmin jo koodipajalla, vaan sen sijaan ratsastetaan raudan turvin. Toivotaan että tämä kehitys nyt hilliintyy, ellei lisämuistille oikeasti löydy hyviä perusteluja. Tuntuu hullulta siinäkin mielessä ettei edes kaikissa 6 Gt puhelimissa sovellukset säily muistissa kovinkaan pitkään, toki merkistä riippuen, sekä esim. Samsungin luurit saattavat silti lagia vaikka olisi kuinka hyvää rautaa alla. Android ei todellakaan ole mikään optimointi-ihme, mutta sen mitä ymmärrän hyvä siihen nähden että käyttää Javaa (edelleen?) ja tukee vaikka mitä erilaista rautaa.

Pelit on vielä yksi asia mitkä nostavat laitevaatimuksia - kait 200 € puhelimen ostajakin odottaa että peli kuin peli sentään käyntiin lähtee ja jotenkin rullaa. Toivon mobiilipelaajien tähden että peleissä uskallettaisiin ottaa riskejä ja vaatia äärimmäistä rautaa. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä parhaimmillaan saataisiin aikaan. Noita pelipuhelimia kun nykyään on useampia, on sääli ettei lähes tuhannella eurolla pakosti saa oikeasti raudaltaan vaativia pelejä pelattavaksi. Halvempiakin pelikelpoisia puhelimia onneksi on ja kun sellaiseen liittää hyvän ohjaimen niin on oikein mukava pelailla. Sentään on vanhemmista klassikoista uusintoja olemassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Androidin muistintarve on kasvanut huimaa vauhtia verrattuna Windows-koneisiin. Minusta tämä kielii oikomisessa optimoinnin suhteen. Toki valmistajat laittavat rutosti muistia mainoksia varten, mutta onhan se nyt jotain jos 2 Gt on minimi mobiilikäyttöjärjestelmälle. Tässä ei tosin ole mitään ongelmaa kunhan muisti on halpaa, ettei asiakas joudu tuonkin maksamaan kaiken päälle. Resurssien tuhlaamistahan se on jos asiat olisi voinut tehdä paremmin jo koodipajalla, vaan sen sijaan ratsastetaan raudan turvin. Toivotaan että tämä kehitys nyt hilliintyy, ellei lisämuistille oikeasti löydy hyviä perusteluja. Tuntuu hullulta siinäkin mielessä ettei edes kaikissa 6 Gt puhelimissa sovellukset säily muistissa kovinkaan pitkään, toki merkistä riippuen, sekä esim. Samsungin luurit saattavat silti lagia vaikka olisi kuinka hyvää rautaa alla. Android ei todellakaan ole mikään optimointi-ihme, mutta sen mitä ymmärrän hyvä siihen nähden että käyttää Javaa (edelleen?) ja tukee vaikka mitä erilaista rautaa.
Ei tuossa ole kyse mistään käyttistason optimoinneista vaan ihan siitä että mobiilipuolella laitteiden suorituskyky on noussut niin radikaalisti että sitä muistia tarvitaan yhä enemmän ja enemmän. Esim. näyttöjen resoluutiot ovat nousseet moninkertaisiksi joka tarkoittaa että grafiikat syö moninkertaisesti enemmän muistia.
Ja sitten yhä useammat applikaatiot hakee sisältönsä verkon yli jolloin niitä kannattaa pitää siellä muistissa cachetettynä sen sijaan että joka välissä lähtee lataamaan uudestaan. Ja noita appiksia on yhä enemmän ja enemmän ihmisillä käytössä joten niitä on siellä taustalla syömässä sitä muistia yhtä enemmän. Ja koska nuo appikset eivät enää tule siltä laitevalmistajalta, joka voi nähdä paljon vaivaa sen eteen että kaikki sen appikset on optimoitu siten että ne toimivat oikein "yhteisen hyvän" vuoksi, vaan kolmansilta osapuolilta jotka välittävät ensisijaisesti vain siitä että se heidän oma appis on mahdollisimman nopea niin he eivät vaivaudu optimoimaan niitä appiksiaan (oli se käyttöjärjestelmä mikä tahansa).
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Ei tuossa ole kyse mistään käyttistason optimoinneista vaan ihan siitä että mobiilipuolella laitteiden suorituskyky on noussut niin radikaalisti että sitä muistia tarvitaan yhä enemmän ja enemmän. Esim. näyttöjen resoluutiot ovat nousseet moninkertaisiksi joka tarkoittaa että grafiikat syö moninkertaisesti enemmän muistia.
Viittaat varmaan puhelinten huippumalleihin? Esim. 1080p-puhelimia on ollut ainakin 2012 asti ja alunperin 2 GB riitti ihan hyvin näissä. Yksi fullhd-kokoinen näyttöpuskuri vie hiukan vajaa 8 megatavua muistia. Triplapuskuroitu 4k-käyttöliittymä vie 95 MB muistia, 1440p:nä 42 MB ja 1080p:nä 24 MB. Eli 4k-näyttöpuskurit vievät noin 4,6% 2GB muistista. HDR-väreistä tulee esim. 25% lisäkulutusta.

Nykyään puhelimissa on aika vakiona mm. zram (lzo/lz4-pakattu) kun taas aiemmin ei ollut. Zram noin tuplaa käytettävissä olevan muistikapasiteetin hieman käyttötapauksesta riippuen. Lisäksi en ihan tarkkaan ymmärrä logiikkaa, miksi suorituskyky kasvattaisi muistintarvetta. Jos prosessori nopeutuu, päinvastoin muistilla ei tarvitse kompensoida esim. esilaskemalla arvoja. Moniydinlaskennassa kulutus voi tosin lisääntyä siksi, että samaan aikaan ajettavien prosessien määrä on suurempi.

Ja sitten yhä useammat applikaatiot hakee sisältönsä verkon yli jolloin niitä kannattaa pitää siellä muistissa cachetettynä sen sijaan että joka välissä lähtee lataamaan uudestaan. Ja noita appiksia on yhä enemmän ja enemmän ihmisillä käytössä joten niitä on siellä taustalla syömässä sitä muistia yhtä enemmän. Ja koska nuo appikset eivät enää tule siltä laitevalmistajalta, joka voi nähdä paljon vaivaa sen eteen että kaikki sen appikset on optimoitu siten että ne toimivat oikein "yhteisen hyvän" vuoksi, vaan kolmansilta osapuolilta jotka välittävät ensisijaisesti vain siitä että se heidän oma appis on mahdollisimman nopea niin he eivät vaivaudu optimoimaan niitä appiksiaan (oli se käyttöjärjestelmä mikä tahansa).
Android sulkee taustalta ohjelmia. Osa palveluista jää käyntiin, mutta Androidissa ideana on, että muistia käytetään sen verran kuin sitä on. Jos ohjelmien koko kasvaa, aktiivisten ohjelmien määrän täytyy vähentyä, koska muistiin ei vaan yksinkertaisesti mahdu. Esim. selaimessa tämä näkyy niin, että selain pitää tallessa vähemmän taustatabeja. Jos kevyitä sivuja saa välimuistiin 100 kpl, raskaampia esim. vain 10 kpl. Muistin kokonaiskulutus on kuitenkin sama. Tämä nyt hieman yksinkertaistettuna, mutta periaate on eri kuin työpöydällä, jossa (vielä) ei ole millään käyttiksellä ei ole aktiivisesti käytössä vastaavaa. Linuxilla on systemd:n kautta kuitenkin tulossa vastaavanlainen painelogiikka oom-killeriin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Viittaat varmaan puhelinten huippumalleihin? Esim. 1080p-puhelimia on ollut ainakin 2012 asti ja alunperin 2 GB riitti ihan hyvin näissä. Yksi fullhd-kokoinen näyttöpuskuri vie hiukan vajaa 8 megatavua muistia. Triplapuskuroitu 4k-käyttöliittymä vie 95 MB muistia, 1440p:nä 42 MB ja 1080p:nä 24 MB. Eli 4k-näyttöpuskurit vievät noin 4,6% 2GB muistista. HDR-väreistä tulee esim. 25% lisäkulutusta.

Nykyään puhelimissa on aika vakiona mm. zram (lzo/lz4-pakattu) kun taas aiemmin ei ollut. Zram noin tuplaa käytettävissä olevan muistikapasiteetin hieman käyttötapauksesta riippuen. Lisäksi en ihan tarkkaan ymmärrä logiikkaa, miksi suorituskyky kasvattaisi muistintarvetta. Jos prosessori nopeutuu, päinvastoin muistilla ei tarvitse kompensoida esim. esilaskemalla arvoja. Moniydinlaskennassa kulutus voi tosin lisääntyä siksi, että samaan aikaan ajettavien prosessien määrä on suurempi.
Siis meinaat että muistissa ei pidettäisi mitään muita grafiikoita kuin ne näyttöpuskurit joihin sillä hetkellä piirretään jotain? Siellä on ne viis tsiljoonaa kissakuvaa ja muuta meemiä valmiina dekoodattuna tekstuureihin joita sitten piirretään noihin puskureihin sitä mukaa kun käyttäjä scrollailee sitä Facebook feediä. Ja sitä mukaa kun näyttöjen resoluutio kasvaa, noita kuvia pidetään yhä suuremmissa tekstuureissa jotta ne näyttää mahdollisimman hyvältä siinä näytöllä.

Hitto, jos se triplapuskuroitu 4k-käyttöliittymä vie vain 95MB muistia niin miksi ihmeessä mun GTX2080:ssä on 8 gigaa muistia dedikoitu grafiikoille?

Android sulkee taustalta ohjelmia. Osa palveluista jää käyntiin, mutta Androidissa ideana on, että muistia käytetään sen verran kuin sitä on. Jos ohjelmien koko kasvaa, aktiivisten ohjelmien määrän täytyy vähentyä, koska muistiin ei vaan yksinkertaisesti mahdu. Esim. selaimessa tämä näkyy niin, että selain pitää tallessa vähemmän taustatabeja. Jos kevyitä sivuja saa välimuistiin 100 kpl, raskaampia esim. vain 10 kpl. Muistin kokonaiskulutus on kuitenkin sama. Tämä nyt hieman yksinkertaistettuna, mutta periaate on eri kuin työpöydällä, jossa (vielä) ei ole millään käyttiksellä ei ole aktiivisesti käytössä vastaavaa. Linuxilla on systemd:n kautta kuitenkin tulossa vastaavanlainen painelogiikka oom-killeriin.
Juu niin sulkee. Ja pointti on että käyttäjän kannalta on kätevää jos niitä appiksia ei suljeta. Koska silloin puhelin on paljon nopeampi käyttää kun vaihtelee appisten välillä. Jolloin sitä mukaa kun niiden appisten käyttämän muistin määrä kasvaa, valmistajien kannattaa lisätä sitä muistin määrää jotta niitä appiksia ei tarvi listiä sieltä taustalta pois.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Siis meinaat että muistissa ei pidettäisi mitään muita grafiikoita kuin ne näyttöpuskurit joihin sillä hetkellä piirretään jotain? Siellä on ne viis tsiljoonaa kissakuvaa ja muuta meemiä valmiina dekoodattuna tekstuureihin joita sitten piirretään noihin puskureihin sitä mukaa kun käyttäjä scrollailee sitä Facebook feediä. Ja sitä mukaa kun näyttöjen resoluutio kasvaa, noita kuvia pidetään yhä suuremmissa tekstuureissa jotta ne näyttää mahdollisimman hyvältä siinä näytöllä.

Hitto, jos se triplapuskuroitu 4k-käyttöliittyvä vie vain 95MB muistia niin miksi ihmeessä mun GTX2080:ssä on 8 gigaa muistia dedikoitu grafiikoille?
Kommentoin tuota resoluutioasiaa. Isompi resoluutio ei mitenkään automaattisesti implikoi että vertekseihin, tekstuureihin yms. tarvitsee käyttää enemmän muistia. Esim. itse en pelaa kännykällä. Minun puhelimessa ohjelmissa ei ole mitään levyltä ladattavia tekstuureita tai tesselointia yms. GPU-tekniikkaa. Sen verran, mitä pääosin kaksiulotteinen työpöytä kuluttaa. Videopurku vie myös jonkin verran, mutta mikään koodekki ei sekuntikaupalla renderöi ennakkoon muistiin videota. Grafiikat ovat litteitä yksivärisiä taustoja, jotka generoidaan parilla koodirivillä. Silti tässäkin käytössä muistivaatimukset ovat kasvaneet huomattavasti. Esim. Samsungin A3-kapula kulutti noin 1,5 gigaa muistia ihan vaan sillä, että se boottasi launcheriin AOSP-Androidilla ilman g-appseja ja mitään 3. osapuolen ohjelmaa. Tietokoneella kun boottaa Windows 10:n, macOS:n tai vaikka Linuxin (KDE/Gnome), ei päästä ihan yhtä isoon kulutukseen, vaikka ohjelmia ja ominaisuuksia on paljon enemmän käytössä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Kommentoin tuota resoluutioasiaa. Isompi resoluutio ei mitenkään automaattisesti implikoi että vertekseihin, tekstuureihin yms. tarvitsee käyttää enemmän muistia. Esim. itse en pelaa kännykällä. Minun puhelimessa ohjelmissa ei ole mitään levyltä ladattavia tekstuureita tai tesselointia yms. GPU-tekniikkaa. Sen verran, mitä pääosin kaksiulotteinen työpöytä kuluttaa. Videopurku vie myös jonkin verran, mutta mikään koodekki ei sekuntikaupalla renderöi ennakkoon muistiin videota. Grafiikat ovat litteitä yksivärisiä taustoja, jotka generoidaan parilla koodirivillä. Silti tässäkin käytössä muistivaatimukset ovat kasvaneet huomattavasti. Esim. Samsungin A3-kapula kulutti noin 1,5 gigaa muistia ihan vaan sillä, että se boottasi launcheriin AOSP-Androidilla ilman g-appseja ja mitään 3. osapuolen ohjelmaa. Tietokoneella kun boottaa Windows 10:n, macOS:n tai vaikka Linuxin (KDE/Gnome), ei päästä ihan yhtä isoon kulutukseen, vaikka ohjelmia ja ominaisuuksia on paljon enemmän käytössä.
Ei tarvitse käyttää mutta usein kannattaa käyttää. Koska jos se käytettävä tekstuuri on suuremmalla tarkkuudella niin se näyttää paremmalta niillä korkeamman resoluution näytöillä kuin jos kyseessä olisi matalamman resoluution tekstuuri. Josta seuraa se että devaajat (ja muut sisällöntuottajat) sitten käyttävät niitä korkeamman resoluution tekstuureja joka lisää sitä muistinkulutusta. Ja koska nuo usein ovat laiskoja ja eivät vaivaudu tekemään appiksiin optimointeja käytössä olevan näytön resoluution perusteella niin muistinkulutus kasvaa
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Ei tarvitse käyttää mutta usein kannattaa käyttää. Koska jos se käytettävä tekstuuri on suuremmalla tarkkuudella niin se näyttää paremmalta niillä korkeamman resoluution näytöillä kuin jos kyseessä olisi matalamman resoluution tekstuuri. Josta seuraa se että devaajat (ja muut sisällöntuottajat) sitten käyttävät niitä korkeamman resoluution tekstuureja joka lisää sitä muistinkulutusta. Ja koska nuo usein ovat laiskoja ja eivät vaivaudu tekemään appiksiin optimointeja käytössä olevan näytön resoluution perusteella niin muistinkulutus kasvaa
Missaat nyt jotenkin sen, että puhuin tässä ihan normaalista puhelimen työpöydästä ja "hyötyohjelmista". Peleissä resurssitarve on ihan erilainen. Jos kännykällä kiinnostaisi pelata, ostaisin varmaan yli 300 euron luurin. Muutenkin koko keskusteluketju on Androideista ja tuot Geforcet mukaan tähän..
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Missaat nyt jotenkin sen, että puhuin tässä ihan normaalista puhelimen työpöydästä ja "hyötyohjelmista". Peleissä resurssitarve on ihan erilainen. Jos kännykällä kiinnostaisi pelata, ostaisin varmaan yli 300 euron luurin. Muutenkin koko keskusteluketju on Androideista ja tuot Geforcet mukaan tähän..
En mä sitä missaa. Yhtälailla ne hyötyohjelmat käyttää ties mitä grafiikoita siellä taustakuvina yms.
Taaskin tuon idlekulutuksen vertailu deskariin on vähän meh. Mobiilikäyttiksissä kuitenkin yleensä ajetaan helvetisti tavaraa taustalla piilossa jotta se on responsiivisempi käyttää. Esim. siellä voi olla jotku kameran puskurit valmiina preallokoituna jotta sitten kun käynnistät sen kamera-appiksen niin voin napsasta sen kuvan käytännössä välittömästi.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Mitä itellä tuli sen reilu 2v käytettyä Hono6:sta, tässähän oli 3gigatavua ram-muistia ja ainakin tuolloin huomasi sen muistinmäärän vaikutuksen suorituskykyyn nätisti pyöri ohjelmat. Jotain juteltiin silloin myyjän kanssa ja piti siihen aikaan aika isona määränä. Ja myöhemmin puhelimena oli (vieläkin kaapissa) Samsung Galaxy S5 Neo, heti muistinkäyttö heti päällelaittamisen jälkeen siellä reilu 1gigan verran muistia käytössä.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
En mä sitä missaa. Yhtälailla ne hyötyohjelmat käyttää ties mitä grafiikoita siellä taustakuvina yms.
Taaskin tuon idlekulutuksen vertailu deskariin on vähän meh. Mobiilikäyttiksissä kuitenkin yleensä ajetaan helvetisti tavaraa taustalla piilossa jotta se on responsiivisempi käyttää. Esim. siellä voi olla jotku kameran puskurit valmiina preallokoituna jotta sitten kun käynnistät sen kamera-appiksen niin voin napsasta sen kuvan käytännössä välittömästi.
Suosittelen tutustumaan käyttöliittymäkehyksiin ja ohjelmointitekniikoihin, jos asia kiinnostaa. Esim. grafiikan kolmoispuskurointi koskee vain aktiivista grafiikkaa. Taustaohjelmat eivät tarvitse useampaa puskuria tilansa esittämiseen. Voit aika helposti laskea, jos edustaohjelma tarvii 2GB/1080p-puhelimessa 24 megaa grafiikalle ja taustaohjelmat 8MB esirenderöidylle käyttöliittymälle, 2048 megaan mahtuu aika monta. Monesti 2GB puhelimessa on resoluutio jopa alle 1080p. Kameraohjelman ei ole mitään järkeä esiallokoida tyhjää taulukkoa kuvalle, kun nykyaikainen malloc on varsin nopea.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Android 10:n Compatibility Definition -listauksessa on määritetty muistivaatimukset eri resoluutiota käyttäville laitteille, ettei niitä tarvitse sen kummemmin arvuutella. Raskaimmat pelit vievät parhaimmillaan 1,5-2Gt muistia pelatessa (esim. Star Wars: Rogue Squadron II – Rogue Leader (Dolphin Emulator) 1,7Gt @1080p). Kevyemmät sovellukset sitten huomattavasti vähemmän.
If Handheld device implementations declare support of 32-bit and 64-bit ABIs:

  • [7.6.1/H-5-1] The memory available to the kernel and userspace MUST be at least 816MB if the default display uses framebuffer resolutions up to qHD (e.g. FWVGA).
  • [7.6.1/H-6-1] The memory available to the kernel and userspace MUST be at least 944MB if the default display uses framebuffer resolutions up to HD+ (e.g. HD, WSVGA).
  • [7.6.1/H-7-1] The memory available to the kernel and userspace MUST be at least 1280MB if the default display uses framebuffer resolutions up to FHD (e.g. WSXGA+).
  • [7.6.1/H-8-1] The memory available to the kernel and userspace MUST be at least 1824MB if the default display uses framebuffer resolutions up to QHD (e.g. QWXGA).
Note that the "memory available to the kernel and userspace" above refers to the memory space provided in addition to any memory already dedicated to hardware components such as radio, video, and so on that are not under the kernel’s control on device implementations.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Suosittelen tutustumaan käyttöliittymäkehyksiin ja ohjelmointitekniikoihin, jos asia kiinnostaa. Esim. grafiikan kolmoispuskurointi koskee vain aktiivista grafiikkaa. Taustaohjelmat eivät tarvitse useampaa puskuria tilansa esittämiseen. Voit aika helposti laskea, jos edustaohjelma tarvii 2GB/1080p-puhelimessa 24 megaa grafiikalle ja taustaohjelmat 8MB esirenderöidylle käyttöliittymälle, 2048 megaan mahtuu aika monta. Monesti 2GB puhelimessa on resoluutio jopa alle 1080p. Kameraohjelman ei ole mitään järkeä esiallokoida tyhjää taulukkoa kuvalle, kun nykyaikainen malloc on varsin nopea.
Niin mitä nyt tässä vasta reilu kymmenen vuotta tullut väännettyä työksi softaa kännyköihin :smoke:

En ole missään vaiheessa väittänyt että taustaohjelmat tarvitsisi useamman näyttöpuskurin tilansa esittämiseen. Mutta ne taustalla olevat appikset voivat pitää muistissaan ties mitä kuvia ja muuta shaibaa jotka ovat reippaasti suurempia kuin ne triplapuskuroidut grafiikan rendauspuskurit. Esim. jo pelkästään Facebookin uutisfeedi sisältää helposti kymmeniä suht korkean resoluution kuvia (ja sen lisäksi videoita) joita sitten pidetään siellä muistissa taustalla. Jos sulla on se vaikka 20 noin 2000 x 1000 kuvaa ja sekunti dekoodattua 1080p videota niin tuo syö sen 300 megaa muistia. Ja siinä on vasta Facebook. Sitten heitetään sinne taustalle vielä Instagram, Linkedin ja Twitter.
Ja tuossa ei ole triplabufferoitu mitään vaan kyse on vain ja ainoastaan siitä sisällöstä mikä odottaa sitä piirtoa sille näytölle (tai on jo piirretty mutta pidetään silti tallessa koska käyttäjä skrollailee sitä näkymää ylös alas).

Ja joo, voi olla että nykyään kännyköissä ei enää tarvi miettiä noita preallokointeja kamerastackin osalta. Jos nykyään onnistuu se että allokoidaan se puolen tusinaa 50 megan puskureita parissa millisekunnissa niin sitten tuota esiallokointia ei tarvita.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Mutta ne taustalla olevat appikset voivat pitää muistissaan ties mitä kuvia ja muuta shaibaa jotka ovat reippaasti suurempia kuin ne triplapuskuroidut grafiikan rendauspuskurit. Esim. jo pelkästään Facebookin uutisfeedi sisältää helposti kymmeniä suht korkean resoluution kuvia (ja sen lisäksi videoita) joita sitten pidetään siellä muistissa taustalla. Jos sulla on se vaikka 20 noin 2000 x 1000 kuvaa ja sekunti dekoodattua 1080p videota niin tuo syö sen 300 megaa muistia. Ja siinä on vasta Facebook. Sitten heitetään sinne taustalle vielä Instagram, Linkedin ja Twitter.
Tämä se on, mikä tilaa syö. Ja monet muut huolimattomasti rakennetut komponentit. Laskin esim. vähän aikaa sitten, että omassa kuvagalleriasoftassa libjpeg-turbo renderöi 4 corella levyltä 35 kpl 20MP kuvia sekunnissa, keskimäärin. Eli jos tekisi renderöintienginen, joka animoisi joka framen suoraan levyltä ja purkaisi uudestaan, saisi konsistentisti 30 fps. Tämä olisi ihan pöhköä mutta silti tehot riittäisivät. Pienempää renderöintiä varten kuvasta voisi myös ottaa JPG-metadatasta pienemmän esikatseluversion, joita renderöisi yli 10 kertaa nopeammin, koska megapikseleitäkin on 10 kertaa vähemmän.

Harkitsisin esim. kuvien muistisäilytyksessä pitkään, onko hirveästi hyötyä pitää valtavasti sisältö muistissa, vieläpä pakkaamattomana. Muisti kannattaa tietenkin hyödyntää, mutta välimuistia ei kannattaisi korvamerkitä yhdelle ohjelmalle. Selaimen tapauksessa asseteille levykin on kelvollinen tilapäissäilö eikä flash kulu normaalilla käytöllä puhki. iOS, pienemmät avoimen koodin mobiilikäyttikset ja työpöytäkoneet näyttävät mallia, että muunkinlaisia vaihtoehtoja on. Android on ehkä yksi raskaimpia käyttöliittymiä nykyään.

Ja joo, voi olla että nykyään kännyköissä ei enää tarvi miettiä noita preallokointeja kamerastackin osalta. Jos nykyään onnistuu se että allokoidaan se puolen tusinaa 50 megan puskureita parissa millisekunnissa niin sitten tuota esiallokointia ei tarvita.
Tässäkin jälleen kiinni siitä, miten äärimmäistä tehokkuutta haetaan. Kuvan siirtoa varten kennolta voi tarvita korvamerkittyä muistialuetta, mutta tähän on laitetason syitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 221
Tämä se on, mikä tilaa syö. Ja monet muut huolimattomasti rakennetut komponentit. Laskin esim. vähän aikaa sitten, että omassa kuvagalleriasoftassa libjpeg-turbo renderöi 4 corella levyltä 35 kpl 20MP kuvia sekunnissa, keskimäärin. Eli jos tekisi renderöintienginen, joka animoisi joka framen suoraan levyltä ja purkaisi uudestaan, saisi konsistentisti 30 fps. Tämä olisi ihan pöhköä mutta silti tehot riittäisivät. Pienempää renderöintiä varten kuvasta voisi myös ottaa JPG-metadatasta pienemmän esikatseluversion, joita renderöisi yli 10 kertaa nopeammin, koska megapikseleitäkin on 10 kertaa vähemmän. Harkitsisin tällaisissa tilanteissa pitkään, onko hirveästi hyötyä pitää valtavasti kamaa muistissa. Muisti kannattaa tietenkin hyödyntää, mutta välimuistia ei kannattaisi korvamerkitä yhdelle ohjelmalle. Selaimen tapauksessa asseteille levykin on kelvollinen tilapäissäilö eikä flash kulu normaalilla käytöllä puhki. iOS, pienemmät avoimen koodin mobiilikäyttikset ja työpöytäkoneet näyttävät mallia, että muunkinlaisia vaihtoehtoja on. Android on ehkä yksi raskaimpia käyttöliittymiä nykyään.
Tosin sanoisin että yleensä jos pitää alkaa kikkailemaan jonkun levycachetyksen kanssa niin se on indikaatio siitä että laitteessa ei ole tarpeeksi muistia. Eli ratkaisu ei ole korjata paskaa rautaa softalla vaan laittaa kunnon rautaa tulille.
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 404
Tosin sanoisin että yleensä jos pitää alkaa kikkailemaan jonkun levycachetyksen kanssa niin se on indikaatio siitä että laitteessa ei ole tarpeeksi muistia. Eli ratkaisu ei ole korjata paskaa rautaa softalla vaan laittaa kunnon rautaa tulille.
On se näin, mutta jos laite esim. purkaa levyltä täyden resoluution kuvia jo siedettävällä fps:llä, selaimen ei välttämättä ole tarpeellista pitää koko skrollattavaa kuva-aluetta esirenderöitynä laitteen muistissa. Näytön ulkopuolisesta sisällöstä voi riittää laskea kontrollien paikat ja renderöidä uudestaan pinnat kun alue tulee esiin. Pakko sanoa, että en osaa sanoa, miten esim. Chrome toteuttaa tällä hetkellä Androidilla näitä. Pointti vaan, että erilaisten ääripäiden välillä on vaihtoehtoja. Varsinkin kun puhutaan edullisista budjettipuhelimista, softapuolellakin pitäisi miettiä ratkaisuja, kun rautapuolella on rajoitteita.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 330
Selaimen tapauksessa asseteille levykin on kelvollinen tilapäissäilö eikä flash kulu normaalilla käytöllä puhki.
Androidin puolella ongelma on se, että tallennusmedioiden kirjoitusnopeuksien ero laitteiden välillä on niin valtava, että hitaimmissa laitteissa satunnaiskirjoitukset ovat vain muutaman megatavun sekunnissa luokkaa, jolloin kirjoittaminen kannattaa käytännössä unohtaa kokonaan

Muistikorttien kanssa on aivan sama ongelma.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 764
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom