Google pyytää sovelluskehittäjiä raportoimaan liian aggressiivista virranhallintaa käyttävät puhelimet

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Viime vuosina sovelluskehittäjien ja lopulta kuluttajien riesaksi ovat muodostuneet liian aggressiivista virranhallintaa käyttävät puhelimet. Ongelma on noussut esille myös io-techin testeissä esimerkiksi Asuksen, OnePlussan ja Xiaomin kohdalla. Tyypillisiä liian aggressiivisen virranhallinnan oireita ovat pikaviestimien ilmoitusten saapuminen viiveellä ja terveyssovellusten monitoroinnin katkeaminen mutta pahimmassa tapauksessa myös järjestelmäsovellukset saattavat pysähtyä.

Ongelman hahmottamiseksi Google on nyt pystyttänyt kyselyn, jossa sovelluskehittäjiä pyydetään raportoimaan havaitsemansa ongelmat virranhallinnan suhteen. Kyselyssä mm. tiedustellaan ongelmallisen laitteen merkkiä ja mallia sekä ohjelmistoversiota. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Google on asettanut monivalinnan vaihtoehdoiksi omien Pixel-puhelimiensa lisäksi OnePlussan, Oppon, Samsungin, Transsionin, Vivon ja Xiaomin.

Jos epäilet oman laitteesi kärsivän liian aggressiivisesta virranhallinnasta, asiaa voi tutkia jossain määrin DontKillMyApp-sovelluksella. Kannattaa kuitenkin huomioida, että osa valmistajista saattaa whitelistata kyseisen sovelluksen, jolloin testin tulos ei kerro todellista tilannetta. Sovelluksen kehittäjät ylläpitävät myös sivustoa, jolla jaetaan ohjeita tilanteen korjaamiseksi.

Lähteet:
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 534
Ihan hirveästi ei yllätä että kiinalaisvalmistajia kaikki vilppiä erityisesti harrastaneet.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Ihan hirveästi ei yllätä että kiinalaisvalmistajia kaikki vilppiä erityisesti harrastaneet.
Kiinassa vaikuttavilla valmistajilla aggressiivinen virranhallinta on tyypillisempää, kun Kiinan markkinoilla sovellusten jakaminen on pirstaloitunut useisiin sovelluskauppoihin Googlen puuttumisen vuoksi. Sovellusten laadunhallinta on tämän seurauksena haasteellista, joten valmistajat yrittävät omatoimisesti sammutella mahdollisesti haitallisesti toimia sovelluksia taustalta. Lopputulos on kuitenkin epäonnistunut ainakin länsimaiden näkövinkkelistä.
Kiinassa myydyissä Android-puhelimissa ei käytetä Googlen omaa sovelluskauppaa Google Playta käytännössä lainkaan, vaan maassa on käytännössä kymmeniä eri sovelluskauppoja, joilla kaikilla on suhteellisen vahva asema maassa.

Koska eri sovelluskauppojen laadunvalvonnan taso vaihtelee merkittävästi, Kiinassa leviävät myös sellaiset sovellukset, jotka eivät täyttäisi Googlen Play-kaupalleen asettamia ehtoja mm. virranhallinnasta ja taustaprosessien toiminnasta.

Eli yksinkertaistaen: Kiinassa ihmisillä on puhelimissa sovelluksia, jotka saattavat haukata tehokkaankin puhelimen akkua huomaamatta - ja koska Google ei ole Kiinassa vahtimassa sovellusten toimintaa, joutuvat laitevalmistajat sovellusten "poliiseiksi".
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 522
Kiinalaisten puhelimien akkuja kuluttavat varmasti ahkerasti myös tehdasasennetut valtion seurantaohjelmistot. Tiedä vaikka virranhallinta olisi optimoitu niitä varten.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
172
Kiinassa vaikuttavilla valmistajilla aggressiivinen virranhallinta on tyypillisempää, kun Kiinan markkinoilla sovellusten jakaminen on pirstaloitunut useisiin sovelluskauppoihin Googlen puuttumisen vuoksi. Sovellusten laadunhallinta on tämän seurauksena haasteellista, joten valmistajat yrittävät omatoimisesti sammutella mahdollisesti haitallisesti toimia sovelluksia taustalta. Lopputulos on kuitenkin epäonnistunut ainakin länsimaiden näkövinkkelistä.
Jep, Play Storen laadunvalvonta on tehnyt ihmeitä turhien taustaprosessien kitkemisessä. Vielä n. 5 vuotta sitten esim. Hesarin sovellus pyöritti koko ajan jotain 100-200Mt muistia vienyttä taustapalvelua, vaikka kaikki notifikaatiot ja muut oli disabloitu. Sovellus/taustaprosessi meni myös välilllä tilttiin, mikä sai puhelimen/tabletin lämpenemään ja akun kulumaan silmissä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
150
Kiinalaisten puhelimien akkuja kuluttavat varmasti ahkerasti myös tehdasasennetut valtion seurantaohjelmistot. Tiedä vaikka virranhallinta olisi optimoitu niitä varten.
Kun ottaa huomioon että jokaista androidia vakoilee oletuksena vähintään NSA ja Google, on vaikeaa nähdä että Kiinan viritykset olisivat mitenkään huomattava lisä.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 522
Kun ottaa huomioon että jokaista androidia vakoilee oletuksena vähintään NSA ja Google, on vaikeaa nähdä että Kiinan viritykset olisivat mitenkään huomattava lisä.
Tarkoitin kiinalaisten ihmisten puhelimia. Kiinan kansalaisilla kun ei ole oikeutta kieltäytyä valtion valvonnasta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Minun aikaisempi Huawein luuri oli juuri tuollainen, että jos vähäksikin aikaa jätti Whatsapin "käyttämättä", niin se meni jotenkin nukkumaan ja viestit eivät tulleet läpi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
145
Minun aikaisempi Huawein luuri oli juuri tuollainen, että jos vähäksikin aikaa jätti Whatsapin "käyttämättä", niin se meni jotenkin nukkumaan ja viestit eivät tulleet läpi.
Minun Huawei p10 tekee juurikin tätä. Whatsapin ja msn messengerin ilmoitukset tulee joskus vähintäänkin tuntien viiveellä. Mikään virransäästötila ei näytä olevan päällä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
150
Tarkoitin kiinalaisten ihmisten puhelimia. Kiinan kansalaisilla kun ei ole oikeutta kieltäytyä valtion valvonnasta.
Kuten ei meilläkään ole oikeutta kieltäytyä Googlen ja sen kautta NSA:n valvonnasta. Oletko ikinä lukenut mitä hyväksyt puhelimen käyttöönoton yhteydessä?
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Kuten ei meilläkään ole oikeutta kieltäytyä Googlen ja sen kautta NSA:n valvonnasta. Oletko ikinä lukenut mitä hyväksyt puhelimen käyttöönoton yhteydessä?
NSA tosin keräsi käyttäjädataa laittomasti eli käyttäjäehdoilla ei tainnut olla juuri merkitystä. Kiina sen sijaan harrastaa kansalaisten seurantaa paikallisten lakien sen salliessa ainakin Kiinan maaperällä.

Minun aikaisempi Huawein luuri oli juuri tuollainen, että jos vähäksikin aikaa jätti Whatsapin "käyttämättä", niin se meni jotenkin nukkumaan ja viestit eivät tulleet läpi.
Minun Huawei p10 tekee juurikin tätä. Whatsapin ja msn messengerin ilmoitukset tulee joskus vähintäänkin tuntien viiveellä. Mikään virransäästötila ei näytä olevan päällä.
Huaweilla tämä ollut ongelmana ainakin jostain KitKat ajoista lähtien mutta viime vuosina samanlaista on ollut enenevässä määrin muillakin valmistajilla. Toivottavasti Google saa jotain rotia tähän touhuun.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 777
Minun Huawei p10 tekee juurikin tätä. Whatsapin ja msn messengerin ilmoitukset tulee joskus vähintäänkin tuntien viiveellä. Mikään virransäästötila ei näytä olevan päällä.
Menee jo vähän OT:n puolelle mutta alla Honor Play ja tästä löytyy akkuasetusten alta sovellusten käynnistykseen liittyvä automaattinen/manuaalinen asetus, jos sen vääntää manuaaliseksi niin saattaa auttaa sitä että ko. softa saa tausta-ajot tehtyä. Muistakseni itsellä oli jonkun softan kanssa vastaavaa ongelmaa kunnes kävin tuolta räpläämässä asetuksen manuaaliseksi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
205
Joo Honoreissa pitää laitella virransäästö manuaaliseksi esim Fonecta Callerin kohdalla.

Toisin kuin moni tässä ketjussa tuntuu ajattelevan, niin itse olen päätellyt noiden olevan takaamassa sitä, että akun kesto olisi edes vähän sinne päin, mitä valmistaja itse lupailee.

No onneksi akun kestolla ei kauheasti enää markkinoida, mutta ei siitä ole kuin viitisen vuotta, kun moni softa oikeasti jäi jumppailemaan taustalle lähinnä kuumentamaan luuria.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 055
Huawei on aika innokkaasti keksinyt aina vain uusia tapoja sovellusten sulkemiseksi. Jossain EMUI versiossa tilanteen sai normalisoitua tietystä kohtaa mutta seuraavassa versiossa asetus onkin muuttunut. PowerGenie on sitten oma lukunsa, jota ei saa disabloitua ilman ADB:tä.
EMUI 9+ devices
Classic battery optimization
Open Settings, and search for and access Battery optimization. Touch the little inverted triangle next to Don’t allow, touch All apps, locate and touch your app, and select Don’t allow.

PowerGenie
Huawei is extremely inventive in breaking apps on their devices. In addition to all the non-standard power management measures described below, they introduced a new task killer app build right into EMUI 9 on Android Pie.

It is called PowerGenie and it kills all apps that are not on its whitelist. You cannot add custom apps on their pre-defined whitelist. This means there is no other way to fix proper app functionality on Huawei than uninstalling PowerGenie.

Unfortunately this is a system app and can only be fully uninstalled using ADB (Android Debug Bridge) Source: XDA.
Joo Honoreissa pitää laitella virransäästö manuaaliseksi esim Fonecta Callerin kohdalla.

Toisin kuin moni tässä ketjussa tuntuu ajattelevan, niin itse olen päätellyt noiden olevan takaamassa sitä, että akun kesto olisi edes vähän sinne päin, mitä valmistaja itse lupailee.
Lähtökohtaisesti ainakin toivoisin, että oletuksena viestit tulisivat ajoissa perille jne. Jos valmistaja haluaa tarjota kattavampia virranhallintasäätöjä, niin minusta ne pitäisi olla optiona eikä oletuksena.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 411
Viestejä
4 147 741
Jäsenet
70 250
Uusin jäsen
supernova666

Hinta.fi

Ylös Bottom