Google ja LG kehittivät 18 megapikselin OLED-paneelin virtuaalilaseihin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 589



Google ja LG ovat lyöneet hynttyynsä yhteen virtuaalitodellisuuden edistämiseksi. Yhtiöiden yhteistyöprojektina on kehitetty uusi näyttö, joka on suunnattu nimenomaan virtuaalilaseihin.

Googlen ja LG:n kehittämän näytön yksityiskohdat ovat toistaiseksi osittain hämäränpeitossa. Tällä hetkellä näytöstä tiedetään sen verran, että kyseessä on 4,3-tuumainen OLED-paneeli, jonka virkistystaajuus on 120 hertsiä ja jonka kokonaistarkkuus on 18 megapikseliä, jolloin pikselitiheydeksi muodostuu 1443 PPI. Verrokiksi esimerkiksi HTC Vive Pro -virtuaalilasien näyttöjen pikselitiheys on 615 PPI. Lisäksi näytön luvataan tarjoavan erittäin leveän näkökentän. Näytön resoluutioksi on arvioitu noin 5500x3000, mutta kuvasuhteesta riippuen se voi olla myös jotain ihan muuta.

Google ja LG tulevat esittelemään näyttöä ensimmäistä kertaa Display Week 2018 -tapahtumassa 22. toukokuuta. 20 minuuttia kestävän esityksen kuvauksessa kerrotaan, että näyttö hyödyntää valkoisia OLEDeja värifiltterin kera ja n-tyypin LTPS-alustaa (Low-Temperature Polycrystalline Silicon). Ratkaisun kerrotaan mahdollistavan elektronien nopeammat liikkeet tyypillisesti esimerkiksi mobiililaitteissa käytettäviin OLED-paneeleihin nähden. Lisäksi näyttö hyödyntää erikseen sille suunniteltua suuren kaistaleveyden tarjoavaa ohjainpiiriä.

Lähde: OLED-info

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 125
Harmi että ei ole tarpeeksi tehokkaita laitteita suoltamaan ulos dataa. Ellei sitte huijata
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
209
Harmi että ei ole tarpeeksi tehokkaita laitteita suoltamaan ulos dataa. Ellei sitte huijata
Softan renderöintiresoluution ei tarvitse vastata sitä mihin rauta kykenee, se lienee lähtökohtainen ratkaisu suorituskykyongelmiin. Nämä ruudut korjaisivat nykygeneraation SDE-ongelmat riippumatta mimmoista resoluutiota renderöidään.

"Foveated rendering" on toinen, mutta kukaan ei ole vielä paljastanut kuluttajahintaista ja riittävän kompaktia ratkaisua sille. Lisäksi, FR ei lähtökohtaisesti tuo "kuin" 3-4x suorituskykyparannuksia, ellei sitten lyödä koko graffapipelineä uusiksi. Tuollainen +16 miljoonan pikselin ruutu vaatisi lie ainakin 6-kertaista suorituskykyloikkaa että saataisiin ylläpidettyä nykytaso... ottamatta edes kantaa virkistystaajuuteen tai että onko noita näyttöjä 1 vaiko 2. Koosta päätellen ilmeisesti 2 (huh).

Mutta yhdistelemällä eri ratkaisuja, eiköhän noista käyvän pelin saisi aikaiseksi. Näillä ruuduilla voisi saavuttaa sen tason missä nykymonitorit ovat about keskivertona, riippuen toki FoV:ista ja muista seikoista.
 
Viimeksi muokattu:

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 009
tai että onko noita näyttöjä 1 vaiko 2. Koosta päätellen ilmeisesti 2 (huh)
eikös ainakin nvidialla ollu joku single pass stereo rendering tekniikka? sillä saa suurimman osan stereo rendauksen kuormasta hävitettyä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Ja kuten yllä sanottiin, tälle voi rendata vaikka HD tarkkuudella ja ylinäytteistää se kuva, kunnes joskus on riittävän paukkuvaa rautaa.
Eli hyvä uutinen! Tollaiset virtuaalilasit ja kunnon seurantasydeemi. Voi ostaa vaikka heti ja kun uutta GPU korttia pukkaa ulos, voi pikkuhiljaa korotella resoja ylöspäin, eikä tartte ihan ensimmäisenä olemassa vaihtamassa parempiin laseihin.
Eli sama homma kuin näytöissä. Voi ostaa näytön 10 vuodeksi tai pidemmäksi aikaa ja päivitellä muuta rautaa siinä välissä!
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
No nyt alkaa laseissa pikselit riittämään, vielä kun saisi lisää FOVia laseihin. ja rautaa joka jaksaa ajaa näitä, sitten alkaa kiinnostamaan 3D ihan eri tavalla.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
LG Displayllä on siinä mielessä hyvä tilanne, että sekä Google että Apple investoivat yritykseen, ettei niiden tarvitsi olla vain Samsungin tuotannon varassa. Toivottavasti niistä pienistä LG:n laatuongelmista päästään pikku hiljaa eroon.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 985
Juu vaikka itse kuva rendattaisiin pienemmällä tarkkudella tällainen suuriresoluutoinen paneeli takaa VR käytössä sen että yksittäiset pikselit ei näy (mikä on ongelma tämänhetkissisä VR laseissa).

Tässä on vain se ongelma että kun Google on yhtenä osapuolena se voi varata näytöt omaankäyttöön omiin puhelin VR viritelmiinsa ainakin määräajaksi eli noita näyttöjä ei vältämättä nähdäaivan heti PC peli käytössä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 315
Viestejä
4 194 056
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom