Gluteenittomat tuotteet

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Päädyin kokeilemaan gluteenittomia tuotteita testailun vuoksi vatsan hyvinvoinnin takia. Suurin haaste vaikuttaisi on löytää syötävää leipää. Siitä taas tuli mieleen etsiä täältä ja enpä löytänyt mitään ketjua.

Pientä arvostelua:

Leipiä tms:
Schär Flerkorn jyväisä viipaleleipä
Keskinkertainen+ -> pystyy syömään

Fazer gluteeniton kaurasämpylä
Pahaa- -> roskiskamaa

Hoviruoka Gluteeniton riisipiirakka (myös maidoton)
Keskinkertainen++ -> syö aamupalaksi kyllä

Parit leivät jo unohdin mitä ne oli.

Jälkkärit:
Riitan Herkku Omenapiirakka 200g, gluteeniton (myös maidoton)
Keskinkertainen+ -> maistuu pieninä paloina hyvinkin. Lämmitettynä maistuu pahalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
152
Itse olen todennut Lidlin leivän olevan ihan ok, mutta vaatii ehdottomasti leivänpaahtimessa käyttämisen - niin kuin oman kokemuksen mukaan valtaosa muistakin gluteenittomista leivistä.

On varmasti paljon parempiakin leipiä, mutta alkaa tulla itselle ongelmaksi myös hinta. Monet on melko kalliita että ei tule sitten ostettua edes testiin.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Semper minipatongit. Esipaistettu
Keskinkertainen++ -> Paistelin airfryerissä. Ilman mitään ei ehkä maistu, mutta kurkulla ja tomaatilla jo hyvin syötävää.
Note: Sisältää maitoa ja Semper ei osaa käyttää edes laktoositonta.
 
Liittynyt
31.01.2023
Viestejä
138
Gluteeniton maidoton riisipiirakka ei ole koskaan niin hyvää kuin laktoositon riisipiirakka, vaikka jonkun pikkuleipomon maidoton riisipiiirakka onkin parempaa kuin nuo normaalikaupoista ostettavat.

Itse tykkään mm. Moilasen gluteenitomista Kaura100 leivistä (pakastetuote ainakin täälläpäin).
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 267
Jos kauraleivät unohdetaan ja leivät joissa ei ole mitään vehnän ainesosia, tai maitoa, menee vaikeammaksi. Vähissä on hyvät leivät.

Schär classic viipaleleipä on ihan kelpo paahtoleipä ja käy eväsleiväksi ja mihin tahansa mihin vaaleaa leipää tarvitaan.
Hannun siemenvakka on mielestäni paras tumma leipä. Hannun viikinki saaristolaisleipä on myös hyvä.
 
Liittynyt
16.02.2019
Viestejä
20
Mikä vika kauraleivissä? Itse jouduin siirtymään gluteenittomalle ruokavaliolle IBS:n takia, ja itse ainakin olen ihan tykännyt syödä vaasan 100% kauraleipää. Ainoa mistä motkottaisin että kuka neropatti on keksinyt tehdä leivistä noin pieniä. Muutoin kyllä kaupan gluteenittomat leivät ja sämpylät ovat pelkkää pahvia.

Pirkan ja Rainbowin gluteeniton riisipiirakka, pakastetuote, ovat mielestäni hintalaatusuhteessa ihan jees, itse ainakin tykkään enemmän kuin moilasen tuotteista.
Myöskin pakastetuotteena löytyvä gluteeniton pizzataikina, porokylän leipomon valmistama, mutta s-ketjulla sekä pirkalla molemmilla omilla brändäyksillään, on mielestäni yllättävän hyvä.

Fazerin gluteenittomat tuotteet ovat pahinta kuraa mitä on ikinä tullut vastaan, kaikki leivistä gluteenittomiin berliininmunkkeihin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
152
Vähän särähtää itselle kun mainitaan esim nuo Vaasan 100% kauraleivät gluteenittomien ketjussa niin gluteenittomiahan nuo eivät sitten ole linjastonsa takia.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 267
Vähän särähtää itselle kun mainitaan esim nuo Vaasan 100% kauraleivät gluteenittomien ketjussa niin gluteenittomiahan nuo eivät sitten ole linjastonsa takia.
Pätee aika suureen osaan erikoisruokavaliotuotteita, "saattaa sisältää jäämiä gluteeniviljoista" "saattaa sisältää maitoa" tms, oikeasti allergiset eivät voi ottaa riskiä, mutta "muotiallergikot" voi syödä kyllä.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
242
Ilonan leipomolla hyviä tuotteita. Prismasta löytyy esim. heidän patonki, joka on jo aika jees gluteenittomaksi. Ei vedä vertoja toki oikealle.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Pätee aika suureen osaan erikoisruokavaliotuotteita, "saattaa sisältää jäämiä gluteeniviljoista" "saattaa sisältää maitoa" tms, oikeasti allergiset eivät voi ottaa riskiä, mutta "muotiallergikot" voi syödä kyllä.
En tiedä mikä on oikeasti allerginen. Mutta mikään oma todettu allergia ei aiheuta kuolemaa jos päätyy ”saattaa sisältää” -tuotteisiin. Edes kurkun turpoamisesta tasolla yksi hasselpähkinä tappaa hämet kärsivän allergisen ystäväni ei tarvi vältellä saattaa sisältää tuotteita. Ja lasken hänet aika oikeasti allergiseksi.

Ja kuten alustuksessa mainitsin tämänkin tapaus on kokeilua, joten en ehdottomasti kauhistu saattaa sisältää tuotteista.

Itse jouduin siirtymään gluteenittomalle ruokavaliolle IBS:n takia, ja itse ainakin olen ihan tykännyt syödä vaasan 100% kauraleipää.
Itse siis kiitän tästä oivalluksesta! Kiitos! Kädessä oli joku fazerin kauraleipäpussi johon oli lisätty gluteenia. Mutta totta tosiaan moni kauraleipä on vain pyörinyt samoilla linjastoilla eikä niihin ole sitä mitenkään lisätty. Tämä laajentaa kyllä minun leipävalikoimaa.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 267
En tiedä mikä on oikeasti allerginen. Mutta mikään oma todettu allergia ei aiheuta kuolemaa jos päätyy ”saattaa sisältää” -tuotteisiin. Edes kurkun turpoamisesta tasolla yksi hasselpähkinä tappaa hämet kärsivän allergisen ystäväni ei tarvi vältellä saattaa sisältää tuotteita. Ja lasken hänet aika oikeasti allergiseksi.
Hieman lipeää jo aiheesta, mutta aika rohkea kaveri, kun pähkinäkin usein voi olla vakavankin anafylaktisen reaktion aiheuttaja pienilläkin määrillä. Tokihan allergioitakin on erilaisia ja toiset vaativat isomman altistuksen kuin toiset ja allerginen ihminen aikuisiällä todennäköisesti jo tietää sen oman toleranssinsa ja jos ei pienet määrät haittaa, niin antaa mennä vaan. Ihan syystä ne "saattaa sisältää" merkinnät siellä paketissa kyllä kuitenkin on, kyllä ne tuotteet myytäisiin puhtaana, jos ne oikeasti sitä olisivat. Omalta kohdaltani voin sanoa, että kaikki riskillä joskus kokeilemistani "saattaa sisältää jäämiä.." tuotteista todellakin on sitä allergeenia sisältänyt. Olen joskus uskaltanut varovasti kokeilla, kun mulla ei ihan kuolemanvaaraa heti ole, oireet on kuitenkin niin kivuliaat, että en kokeile tietoisesti enää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
152
Sitten on myös niitä, joilla kyse ei ole allergiasta vaan esim. keliakiasta ja heidän ei minusta kannata käyttää ollenkaan näitä "Saattaa sisältää gluteenia" -tuotteita. Sen takia "Saattaa sisältää" tuotteiden listaaminen gluteenittomien listalle on vähän väärin minusta.
Toki jokainen tehkööt omat päätöksensä ja loppukäyttäjän aina syytä tarkistaa tuotteen selostuksesta varmistus.

Mutta hyvin näkyy hinnassa nuo gluteenittoman linjastojen tuotteiden lisähinnat - ymmärrettävästi toki. Tuo vaasan 100% kaura on melko edukas leipä mutta vastaava gluteenittoman linjaston tuote on aina sen 2-3x kalliimpi.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
182
Moilasen tumma leipä on halvinta, joten sitä tulee syötyä oletuksena. Erään tavallista ruokavaliota noudattavan tuttavan mielipide: "Enpä ole koskaan yhtä pahaa leipää syönyt." Opittu maku, sano. Tattarileipää suosin muuten, se on yleensä ruisleivän kaltaisia. Vaalea gluteeniton leipä on usein kuivakkaa. Tattarihiutaleista tulee myös hyvä, kaurapuuromainen puuro, joskin makuun (tai mauttomuuteen) ainakin minun piti vähän totutella. Marjojen kanssahan tuo menee hyvin.

Muuten Vuohelan herkku (nyk. Fazerin omistama), Pirjon Pakari (Hannun) ja Porokylän leipomo ovat hyväksitodettuja valmistajia. Moilanen kuuluu myös luottovalmistajiin, mutta sen tuotteet jäävät yleensä muista jälkeen.

Hankalinta tässä ruokavaliossa on kuitenkin se, että jos kaupungilla kaipaa jotain ruokaa, ei voi mihin tahansa poiketa, ja aina saa olla vähän epäluuloinen, että saako nyt varmasti gluteenitonta. Viime vuosina tämä tilanne on kyllä parantunut, kiitos "muotigluteenittomuuden".
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
304
Rainbow gluteenittomat karjalanpiirakat olen todennut hyviksi. Porokylän kaurajälkkäri ihan hyviä myös jos tykkää jälkiuunileivistä, valitettavasti vaan pieniä.
Suurin osa kukko oluista gluteenittomia, keisarilla myös muutamia gluteenittomia vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
Myöskin pakastetuotteena löytyvä gluteeniton pizzataikina, porokylän leipomon valmistama, mutta s-ketjulla sekä pirkalla molemmilla omilla brändäyksillään, on mielestäni yllättävän hyvä.
Tämä oli uus tuttavuus. "Mielestäni yllättävän hyvä" jos vrt. itse tehtyyn? Välillä pitää tehdä gluteenittomasta pizzapohja ja onhan nuo itse tehdyt ihan hyviä, mutta tuolla hintaa voisin melkein ens kerralla tehdä valmiista taikinasta pohjan. En nyt oikein hahmota painon perusteella, mutta tuommone 400g taikina riittänee perinteiseen "peltipizzaan"?
 
Liittynyt
07.06.2023
Viestejä
171
Oon keliaakikko ollut jo 22v ja näitä leipiä oon nyt syöny vaihtelevasti... paremmuus järjestyksessä. (Ja kaikki menee paahtimen kautta) ja cheddar juusto ehdoton suosikki.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Schär vital tumma viipaleleipä:
Keskinkertainen++ -> pystyy syömään varsin hyvin paahtoleipänä lisukkeiden kanssa

Hoviruoka perunapiirakka, gluteeniton, maidoton, vegaaninen
Hyvä- -> Syö ihan mielellään. Ainoa jota en osaa on lämmittää tuo sillä tavalla ettei se hajoa käsiin

Delisana pehmeä leivoskeksi, appelsiini
keskinkertainen- -> aika kuivakka ja mauton, tuskin ostan uusiksi.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Ylemmistä viesteistä bongattu:
Oululainen Reissumies:
Hyvä -> Paras leipä tähän asti gluteenittomiksi merkatuista leivistä. Syö vaikka ilman mitään päällysteitä ja paahtamatta helpostikin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
152
Ylemmistä viesteistä bongattu:
Oululainen Reissumies:
Hyvä -> Paras leipä tähän asti gluteenittomiksi merkatuista leivistä. Syö vaikka ilman mitään päällysteitä ja paahtamatta helpostikin.
Innostuin jo, mutta nopealla googlettelulla aika hinnakas leipä. Tuollaista 18e/kg..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 998
Viestejä
4 209 546
Jäsenet
71 002
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom