GlobalConnect (oli Onefiber) Valokuitu, tekniikka, kokemukset ja sopimusedoista

Mites muuten tuo GC NAT homma ja IPv6 puute näkyvät ns. tavalliselle käyttäjälle (etätöitä VPN:n kautta, välillä pelaamista ja suoratoiston katsomista)? Pitää pyytää GC:lta julkinen IP? Wifi-reitin tarkoitus hommata ja piuhan päähän ainakin tietokone sekä ehkä telkkari riippuen mihin kuituboxin saavat asennettua.

GC kanssa tehtiin 24kk 1000/1000 22.90€/kk sopimus kesällä (Oulu 90520). Viime kuussa tuli postilaatikkoon ilmoitus, että Valoo alkaa rakentamaan kuituverkkoa alueella ja nyt ovat jo kuituja maahan kaivaneet. Parin viikon sisällä haluaisivat alkaa asiakkaiden pihoille vetämään kuituja ja Valoon myyntimies suositteli, että kannattaa maksaa 95€ sopimussakko GC:lle, purkaa sopimus ja tehdä heidän kanssa sopimus (hitaampi 250/250 nopeus pari euroa halvemmalla,12kk soppari ja reititin toimitusmaksulla). Soitin GC:lle niin kuulema valmistelevat rakennuspäätöstä alueelle eivätkö sanoneet tarkasti kauanko vielä menee, toivoivat saavan päätöksen ennen kuin 6kk kuluu sopimuksesta.

Onhan nämä kuitumarkkinat melkoisia kun GC melko agressiivisesti kaupitteli heidän sopimuksiaan kesän alussa ja GC kylttien määrästä melko moni alueella tarttui sopimukseen. Valoolta tais tulla yksi lappu postilaatikkoon toukokuussa ja ovatkin jo kuidut vetäneet maahat. Nyt tullaan oven taakse ja sanotaan, että purkakaa muut sopimukset ja ottakaan heidän soppari.
 
Joo-o, itsellekin sanottiin että alueella alkaa rakentaminen toukokuussa. Eletään lokakuuta ja tontin puoli on saatu tehtyä mutta runkoverkkoa ei näy mailla eikä halmeilla. Kuopio 70840 alue.

GC kertoi mulle että oletuksena IP-osoitteet on julkisia. Dynaamisia IP-osoitteita 4 kpl per asiakas.
 
Mikäs näissä GlobalConnectin soppareissa oli siirtymäaika? Jos siis nykyisellään käytössä olevassa nettiliittymässä on vielä x kk jäljellä määräaikaista sopimusta, niin olikos siinä sitten enimmillään vuosi aikaa siirtyä Globalin asiakkaaksi? Kyselen vaan sen takia, koska DNA tarjoaa melko edullista 24kk määräaikaista liittymää. Omassa sopparissa ei mainittu mitään asiasta, mutta muistikuva on että myyjä olisi aiheesta jotain puhunut.
 
Mikäs näissä GlobalConnectin soppareissa oli siirtymäaika? Jos siis nykyisellään käytössä olevassa nettiliittymässä on vielä x kk jäljellä määräaikaista sopimusta, niin olikos siinä sitten enimmillään vuosi aikaa siirtyä Globalin asiakkaaksi? Kyselen vaan sen takia, koska DNA tarjoaa melko edullista 24kk määräaikaista liittymää. Omassa sopparissa ei mainittu mitään asiasta, mutta muistikuva on että myyjä olisi aiheesta jotain puhunut.
24kk rakentamisesta taisi olla, mutta omassa sopparissa se kyllä luki.
 
Mikäs näissä GlobalConnectin soppareissa oli siirtymäaika? Jos siis nykyisellään käytössä olevassa nettiliittymässä on vielä x kk jäljellä määräaikaista sopimusta, niin olikos siinä sitten enimmillään vuosi aikaa siirtyä Globalin asiakkaaksi? Kyselen vaan sen takia, koska DNA tarjoaa melko edullista 24kk määräaikaista liittymää. Omassa sopparissa ei mainittu mitään asiasta, mutta muistikuva on että myyjä olisi aiheesta jotain puhunut.

Myyntihemmo kertoi 1-vuoden voi siirtää mutta netistä ehdoista ym en ole löytänyt mitään mainintaa.
 
Meillä taas ei ollut mitään pakkoa liittyä globalin liittymäasiakkaaksi. 199e asennusmaksu kaikilta kerran. Sen jälkeen voi olla ottamatta liittymää jos ei halua, mutta kuitu on kämppään vedetty valmiiksi ja sen saa itse tai seuraava asukas käyttöön soittamalla. En tiedä toimiiko taloyhtiöllä sitten erilailla.
 
Putket kaivettu jo kuukausia sitten, odottelen kuidun puhallusta. Porissa siis. Juttelin yhdelle globalin tyypille ja kuulemma Poriin olisi kaikki kuidut puhallettu vuoden loppuun mennessä. Jotenkin en jaksa uskoa.. Kuukkarista aloittivat. Onko jollakin tietoa miten on edistynyt? Onko jo jollain globalin kuitu Porissa toiminnassa?
 
Viimeksi muokattu:
Kauanko kuidun puhalluksesta mennyt aikaa että ovat tulleet hitsaamaan?
 
Lahti 15300 ei ole tapahtunut huhtikuun jälkeen tontilla mitään. Kuitu on ollu tästä asti hitsaamatta seinässä, muutoin kaikki on valmista. Ihmeellistä touhua.

Lahti 15340 täällä. Kaikki GC:n osalta muuten tehty täällä, mutta kuidun puhaltamista eivät ole kaiketi aloittaneet vielä. Työn jälki on ollut hyvää, ei moitteita.
Mietinpä vain kun joulukuun alussa on kaapelinetin soppari katkolla, että kerkeävätkö puhaltaa kuitua siihen mennessä. Sopparikin pitäisi irtisanoa tai sitten pitää sitoutua vielä vuodeksi uudelleen.
 
Meillä kävi Globalin myyjä pari kuukautta Valoon myyjän jälkeen, jolta olin jo tilannut kuidun. Lupaili, että tilausansaan ei joudu, vaan saa sitten peruuttaa kuluitta, mikäli Valoo ehtii rakentamaan ennen heitä ja lisäksi vakuutteli, että kaksi eri toimijaa ei tule samalle alueelle kaivamaan kuituja peräjälkeen.

Nyt tilanne se, että Valoon kuidulla tämä viesti on lähetetty foorumille ja Global alkaa vissiin kohta kaivelemaan täällä. Globalilla haluaisivat nyt 690 € peruutusmaksua, koska en ole peruuttanut ennen rakennuspäätöksen tekemistä. Näinhän siellä sopimusehdoissa tietysti lukee, mutta se mitä minulle luvattiin on jotain ihan muuta. Ilmeisesti heillä ollut strategiana saada ihmisiä tällä peruutusoikeudella ansaan ja sen jälkeen tehdä kiireessä rakennuspäätös, jotta saavat sen 690 € laskuttaa kaikilta. Heidän päätöksestä nimittäin 14 kk aikaa ja ainuttakaan kaivuria ei ole näkynyt.

Tietysti oma vika, että luotti siihen mitä myyjä puhui, eikä lukenut sopimusehtoja huolellisesti vaan tuli kusetetuksi. Ajattelin nyt kuitenkin varoitella, josko joku toinen tämmöiseltä episodilta sitten välttyisi. Koitan vielä kuluttajaneuvonnasta kysellä josko olisi joku muu vaihtoehto nöyrtymisen lisäksi, mutta kai nuo suulliset markkinointilupaukset on aika hataralla pohjalla, kun vastapuolella on paperi mihin olen nimeni laittanut alle.
 
Lahti 15340 täällä. Kaikki GC:n osalta muuten tehty täällä, mutta kuidun puhaltamista eivät ole kaiketi aloittaneet vielä. Työn jälki on ollut hyvää, ei moitteita.
Mietinpä vain kun joulukuun alussa on kaapelinetin soppari katkolla, että kerkeävätkö puhaltaa kuitua siihen mennessä. Sopparikin pitäisi irtisanoa tai sitten pitää sitoutua vielä vuodeksi uudelleen.

Miksi ihmeessä pitäis sitoutua vuodeksi? jatkaa vaan sopimusta toistaiseksi voimassa olevana, ja irtisanoo liittymän vasta kun uusi liittymä on todettu toimivaksi.
 
Meillä kävi Globalin myyjä pari kuukautta Valoon myyjän jälkeen, jolta olin jo tilannut kuidun. Lupaili, että tilausansaan ei joudu, vaan saa sitten peruuttaa kuluitta, mikäli Valoo ehtii rakentamaan ennen heitä ja lisäksi vakuutteli, että kaksi eri toimijaa ei tule samalle alueelle kaivamaan kuituja peräjälkeen.

Nyt tilanne se, että Valoon kuidulla tämä viesti on lähetetty foorumille ja Global alkaa vissiin kohta kaivelemaan täällä. Globalilla haluaisivat nyt 690 € peruutusmaksua, koska en ole peruuttanut ennen rakennuspäätöksen tekemistä. Näinhän siellä sopimusehdoissa tietysti lukee, mutta se mitä minulle luvattiin on jotain ihan muuta. Ilmeisesti heillä ollut strategiana saada ihmisiä tällä peruutusoikeudella ansaan ja sen jälkeen tehdä kiireessä rakennuspäätös, jotta saavat sen 690 € laskuttaa kaikilta. Heidän päätöksestä nimittäin 14 kk aikaa ja ainuttakaan kaivuria ei ole näkynyt.

Tietysti oma vika, että luotti siihen mitä myyjä puhui, eikä lukenut sopimusehtoja huolellisesti vaan tuli kusetetuksi. Ajattelin nyt kuitenkin varoitella, josko joku toinen tämmöiseltä episodilta sitten välttyisi. Koitan vielä kuluttajaneuvonnasta kysellä josko olisi joku muu vaihtoehto nöyrtymisen lisäksi, mutta kai nuo suulliset markkinointilupaukset on aika hataralla pohjalla, kun vastapuolella on paperi mihin olen nimeni laittanut alle.

Tuostahan kannataa tosiaan tehdä kantelu jollekin asianmukaiselle taholle, jos muuten ei homma etene.
Suullinen sopimus on aivan yhtä pitävä kuin kirjallinenkin. Myyjän sanaan on voitava luottaa.
 
Tuostahan kannataa tosiaan tehdä kantelu jollekin asianmukaiselle taholle, jos muuten ei homma etene.
Suullinen sopimus on aivan yhtä pitävä kuin kirjallinenkin. Myyjän sanaan on voitava luottaa.
Kovin vaikea on saada tuollaista läpi. Vaikka suullisesti olisi sovittu niin oletettavasti kirjallinen sopimus on allekirjoitettu sen jälkeen. Eikä ole mitään millä todistaa myyjän puheita. Muutenkin jos puhutaan suullisesta sopimuksesta niin harvemmin sen kanssa tehdään päällekäin kirjallista sopimusta.
 
Kovin vaikea on saada tuollaista läpi. Vaikka suullisesti olisi sovittu niin oletettavasti kirjallinen sopimus on allekirjoitettu sen jälkeen. Eikä ole mitään millä todistaa myyjän puheita. Muutenkin jos puhutaan suullisesta sopimuksesta niin harvemmin sen kanssa tehdään päällekäin kirjallista sopimusta.

Silloin myyjä on luvannut paremmat ehdot kuin varsinaisessa sopimuspaperissa. Edelleen, paremman ehdon kautta mennään, eli sen mitä on luvattu.
 
Meillä kävi Globalin myyjä pari kuukautta Valoon myyjän jälkeen, jolta olin jo tilannut kuidun. Lupaili, että tilausansaan ei joudu, vaan saa sitten peruuttaa kuluitta, mikäli Valoo ehtii rakentamaan ennen heitä ja lisäksi vakuutteli, että kaksi eri toimijaa ei tule samalle alueelle kaivamaan kuituja peräjälkeen.

Täällä taas vähän toisin päin eli vuosi sitten GCn myyjä kävi ja rakentamispäätöskin tehtiin jo joulukuussa. Urakoitsijan GC oli valinnut muistaakseni huhtikuussa, mutta tähän mennessä vain yksi kaveri on käynyt (joskus kesän jälkeen) kääntymässä, mutta ei asentanutkaan purkkia, kun ei ollut varman (uusi asentaja) ja meinasi ottaa neuvoa-antavaa toisilta asentajilta. Keväällä tein sopparin myös Valoon kanssa ja heillä olisi kaikki nyt valmista ja kuituvastaanotin vaihdettiin eilen, kun ei vielä näyttänyt muodostavan yhteyttä. Kuten aiemmin kerroin, niin Valoon myyjä kertoi suureen ääneen, että näillä firmoilla on vähän niin kuin herrasmiessopimus, että jos toinen ehtii vetää piuhat, niin toinen peruuttaa... noh, tälläinen on kyllä Valoon sopparissa heillä mahdollisuutena, mutta ei suinkaan GCn sopparissa mielestäni mitään tällaista ole.

Odotellaan nyt miten tämä tästä etenee. Mulla on onneksi tuossa sen Valoon myyjän puhelinnumero, jonka kutsun kyllä henk.koht. paikalle, jos tästä tulee vaikeaa jossain vaiheessa. Minulle kelpaa kyllä kaksi liittymää, mutta ihan hirveästi en niitä samanaikaisesti haluaisi pitää; pidemmän päälle niitä on sitten helpompi kilpiailuttaa nykyisen kaapeliyhteyden kanssa.

Edit: niin eilen kävi kanssa "hauska" tilanne ennen tuota kuitupurkin vaihtoa. Sain pari puhelua mihin en ehtinyt vastaamaan ja lopulta tekstiviestin, että GCltä ovat yrittäneet tavoitella. Soiteltiin sitten iltapäivällä ja aloitettiin käymällä läpi tätä GCn tilannetta, mutta kysyin sitten, että oletko nyt varma, ettet ole Valoon asialla. Olihan hän eli samat koijarit täällä taustalla enemmän vähemmän taitaa pyöriä joka tapauksessa. Sitten se Valoon asentaja kävi iltapäivällä vaihtamassa sen kuitumuuntimen.
 
Tuo on erikoista puhetta kyllä näiltä myyjiltä ettei samalle alueelle tule kuin yksi toimija jonkun herrasmiessopimuksen takia. Kuopiossa ainakin Valoo, GC ja Valokuitunen taitaa rakentaa kaikille alueille kaikki kolme. Ainakin meidän alueelle tekeevät kaikki. Tuntuu että kun yksi teki päätöksen niin heti teki muutkin, runkoa on kaivaneet niin että yksi kaivuri heittää kaikkien putket maan alle. Meidän pihalla pyöri Valokuitusen urakoitsija vaikka ollaan GC otettu kuitu.
 
Tuo on erikoista puhetta kyllä näiltä myyjiltä ettei samalle alueelle tule kuin yksi toimija jonkun herrasmiessopimuksen takia.
Porissa Vanhallakoivistolla kaivoi Valoo alue 19 kuukausi takaperin kuidut maahan. Siististi myyrän kanssa asfaltin alta. Viime viikolla tuli Global Connet kaivamaan ja kaivaa parhaillaan samaa aluetta rikkomalla asfaltin samoista kohdista kun Valoo meni myyrän kanssa. Vauhti on kovaa. Vielä on Lounea merkinnyt tulevansa samalle alueelle. Se niistä herrasmiessopimuksista.
 
Kovin vaikea on saada tuollaista läpi. Vaikka suullisesti olisi sovittu niin oletettavasti kirjallinen sopimus on allekirjoitettu sen jälkeen. Eikä ole mitään millä todistaa myyjän puheita. Muutenkin jos puhutaan suullisesta sopimuksesta niin harvemmin sen kanssa tehdään päällekäin kirjallista sopimusta.
Joo juuri näinhän se meni, myyjä kävi kotona, suullisesti tehtiin kaupat ja sitten myöhemmin tuli sähköpostiin sopimus, jonka sähköisesti allekirjoitin. En tavallaan tiedä onko tässä tilanteessa tehty kaksi eri sopimusta vai onko markkinointitilanne täysin irrallinen koko sopimuksesta, vaikka siinä olisi annettu harhaanjohtavaa tietoa, joka olisi oleellisesti vaikuttanut ostopäätökseen. Myyjän kanssa sovittuja asioita ei ole kirjallisessa sopimuksessa ja kirjallisen sopimuksen toisena osapuolena on tietysti vain Globalconnect Oy, eikä ketään nimettyä henkilöä. Tietysti kuluttajansuojalaki lähtee siitä, että asiakasta ei saa kusettaa markkinoinnissa, mutta toisaalta kun soppari on sähköisesti allekirjoitettu ja on sen sisältöinen kuin GC sanoo sen olevan.

Kuluttajaneuvontaan olin tänään yhteydessä verkkolomakkeella, kun sinne huonosti puhelimella pääsee läpi. Kerron sitten tännekin mitä vastataan. Tietysti enitenhän tämä on omaa tyhmyyttä, koska kyllähän tuolla selvästi lukee niin kuin GC väittää. Jatkossa sitä varmaan osaa olla tarkempi ja/tai heittää myyjät hiuksista vittuun tontilta ennen kuin saavat suutaan auki.
Odotellaan nyt miten tämä tästä etenee. Mulla on onneksi tuossa sen Valoon myyjän puhelinnumero, jonka kutsun kyllä henk.koht. paikalle, jos tästä tulee vaikeaa jossain vaiheessa. Minulle kelpaa kyllä kaksi liittymää, mutta ihan hirveästi en niitä samanaikaisesti haluaisi pitää; pidemmän päälle niitä on sitten helpompi kilpiailuttaa nykyisen kaapeliyhteyden kanssa.
Olispa itekin tajunnut ottaa numeron talteen. Kännykässäkin loppuu lokit marraskuulle kun yritin taaksepäin selata, luultavasti olisin sopimuksen päivämäärän perusteella löytänyt myyjän kanssa käymäni puhelun ja sitä kautta numeron. GC ei nimittäin suostu antamaan myyjän yhteystietoja, että voisin häneltä kysyä.
 
Silloin myyjä on luvannut paremmat ehdot kuin varsinaisessa sopimuspaperissa. Edelleen, paremman ehdon kautta mennään, eli sen mitä on luvattu.
Tässä tilanteessa jos vedotaan suulliseen sopimukseen, niin se käytännössä tarkoittaisi että olisi kaksi sopimusta tuosta valokuidusta. Se suullinen ja myös kirjallinen joka on allekirjoitettu sähköisesti. Teoreettisessa oikeustaistelussa olisi erittäin hankala todistaa, että olet tehnyt suullisen sopimuksen päivänä XX.YY.ZZ ja sitten muutaman päivän myöhemmin olet tehnyt kirjallisen sopimuksen täysin samasta asiasta eri ehdoilla.
 
Tässä tilanteessa jos vedotaan suulliseen sopimukseen, niin se käytännössä tarkoittaisi että olisi kaksi sopimusta tuosta valokuidusta. Se suullinen ja myös kirjallinen joka on allekirjoitettu sähköisesti. Teoreettisessa oikeustaistelussa olisi erittäin hankala todistaa, että olet tehnyt suullisen sopimuksen päivänä XX.YY.ZZ ja sitten muutaman päivän myöhemmin olet tehnyt kirjallisen sopimuksen täysin samasta asiasta eri ehdoilla.
Lähtökohtaisesti tämä on näin. Toisaalta sitten taas kuluttajamyynnissä se yritys on asiantuntijaosapuoli ja asiakas saa maallikkona tyhmyyttään anteeksi, jos katsotaan, että kusetus on ollut riittävän räikeää.

Tietysti nämä on helpompia, jos pitää esimerkiksi osoittaa, että auto olikin abikoilla kasaan parsittu tulvayksilö, vaikka piti olla edesmenneen papan silmäterä. Tavallaan nämäkin kuitenkin perustuu siihen, että asiakas on ymmärtänyt auton olevan hyvässä kunnossa myyjän vakuuttelun ansiosta ja se on johtanut ostopäätökseen, vaikka harvemmin niitä markkinointitilanteen suullisia kehuja sinne kauppakirjaan kai laitetaan.
 
Meillä kävi Globalin myyjä pari kuukautta Valoon myyjän jälkeen, jolta olin jo tilannut kuidun. Lupaili, että tilausansaan ei joudu, vaan saa sitten peruuttaa kuluitta, mikäli Valoo ehtii rakentamaan ennen heitä ja lisäksi vakuutteli, että kaksi eri toimijaa ei tule samalle alueelle kaivamaan kuituja peräjälkeen.

Myyjä 100÷ provikalla. Sitä ei kiinnosta ku saada nimi papruun ja odottaa et 14vrk juoksee yli. Tolla palkkamallilla on pakko saada kauppaa. muuten jää ruoka ostamatta.
 
Nytkähti noin 5kk hiljaisuuden jälkeen eteenpäin taas. 28610 Pori

Tilannetietoa valokuituprojektista - XXXtie 00

Arvoisa asiakkaamme,

Ohessa lyhyt tilannepäivitys valokuituyhteyksien käyttöönottojen aikataulusta kiinteistöllesi.

Käyttöönottoja suoritetaan loppuvuodesta

Aloitamme käyttöönotot osalla alueestasi marraskuussa, ja tavoitteenamme on kytkeä kotitaloutesi verkkoon loppuvuoden aikana.

Täten pyydämmekin sinua tässä vaiheessa varmistamaan, että kuituvastaanottimesi on kytketty verkkovirtaan, jotta käyttöönoton tapahtuessa voimme tarkistaa yhteyden toimivuuden.

Kun valokuituyhteys on valmis käytettäväksi, voit nähdä PWR-ja WAN-valojen palavan vihreinä kuituvastaanottimessasi. Tulet tällöin saamaan meiltä myös tervetuliaisviestin sähköpostiisi osoitteesta
noreply@globalconnect.fi.

Ensimmäinen lasku lähetetään vasta, kun kuituyhteytesi on onnistuneesti asennettu ja testattu toimivaksi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
256 204
Viestejä
4 452 577
Jäsenet
73 673
Uusin jäsen
agonisaattori

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom