Gigabyten hiiri syttyi väitetysti tuleen itsestään

Kyllähän tuo ajatuksena oikeasti nostaa ihokarvat pystyyn jos miettii että ohjainlaitteetkin voivat sulaa pois huonon suunnittelun takia. Itse hankin vain näppiksiä, joihon saa irrotettavan USB-C:n. Ja koska johto vie tilaa pöydällä, siihen riittää 2 metrin sijaan joku 20-30 cm heavy duty -kaapeli tai mikä kenellekin on mieluisa. Sama logiikka vaikka kuulokkeissa jos on kiinteät johdot. Hiirien osalta langattomuus on perustellumpaa, koska nykyään saa 6kk kestäviä akullisia ja kovassa veivaamisessa mikä vaan pelihiiren kaapeli voi kulua poikki 10 vuodessa. Mulla myös hiiren kaapeli voisi huitoa pois kaikenlaista pikkusälää pöydältä.
Ja kaikki missä on irroitettava usb voi potentiaalisesti hörppiä aika hurjat määrät sähköä. Akutki räjähtelee ja mitä ikinä.

Ei voi voittaa kuin lopettamalla elektroniikan käyttäminen, ja kaikkien muidenkin laitteiden jotka voi lämmittää asioita kuumaksi.

Onneksi aika harvoin sentään mitään hajoaa siten että veisi kämpän mukanaan. Varsinaiset suunnitteluvirheetkin on aika epätavanomaisia, saati niiden realisoituminen. Tässäki nyt yks lankahiiri maailmanhistoriassa syttyny palamaan. Todennäkösemmin voittaa lotossa pari kertaa putkeen.
 
mulla on tuossa halvassa hiiressä hiiren johdon ulkohalkaisija 2,6mm. Sitten taas käyttönäppiksessä 4mm. Näppiksen johto on vaihdettava ja noin 90% lyhempi kuin tuon hiiren johto. Eli ohmit on takuulla matalat. Ajatuksena on, että kestää kovempaakin siirtelyä vaikka lanipaikalle.

Kaapelin ulkopaksuudesta ei voi päätellä juuri mitään. Ei varsinkaan sisällä kulkevan johtimen vahvuutta tai vastusta. Kupari on sen verran kallista, että se kiinalainen valmistaja (ja kaikki muut kanssa) ei sitä laita yhtään ylimääräistä jos ei sitä erikseen tilata, oikein halpiskamassa vielä alimitoitetaan, laitetaan muovikuorta siihen kaapelin mieluummin paksummalti ja säästetään siitäkin jos mahdollista. Ohuessa laatukaapelissa voi johtimet olla paljon paksummat kuin toisessa, joka ulkomitoiltaan on paksumpaa. Hiiret sun muu pienelektroniikka ei usein paljoa vaadikaan, parempi esimerkki tästä on vaikkapa autojen käynnistyskaapelit. Hyvä kaapeli saisi olla 50mm2 kuparilla, kaupassa sitten hyllyssä kuitenkin suurin osa kaapeleista on karkeasti samanpaksuisia päältäpäin katsoen, sisällä sitten jotakin muuta. Suuri osa asiakkaista sitten vain ihmettelee, miksi toinen kaapeli maksaa 35e ja toinen 180e.
 
Ja kaikki missä on irroitettava usb voi potentiaalisesti hörppiä aika hurjat määrät sähköä. Akutki räjähtelee ja mitä ikinä.

Ei voi voittaa kuin lopettamalla elektroniikan käyttäminen, ja kaikkien muidenkin laitteiden jotka voi lämmittää asioita kuumaksi.

Onneksi aika harvoin sentään mitään hajoaa siten että veisi kämpän mukanaan. Varsinaiset suunnitteluvirheetkin on aika epätavanomaisia, saati niiden realisoituminen. Tässäki nyt yks lankahiiri maailmanhistoriassa syttyny palamaan. Todennäkösemmin voittaa lotossa pari kertaa putkeen.
Kaapelin jatkoksi laitettava sulake tai virranrajoitin voisi toimia. Esim. mulla on joihinkin laitteisiin USB-isolaattoreita, jotka optoisolaattorilla eristää signaalit ja onkohan väylän jännitteeseen DC-DC-muunnin. Vaikkapa SBC:t voi vuotaa virtaa eri signaalipinnien kautta ja yhtä laitetta ei esimerkiksi saa sammutettua / resetoitua raudalla ilman. Toinen vaihtoehto on teipata +5 pinni OTG-portin kaapelista. Homma on siis se, että laitteessa on powerointiin oma liitin, mutta jos sen katkaisee, virta alkaa valua GPIO-pinnien tai sarjaportin tai OTG-portin kautta. :D Mulla sitten kaksi isolaattoria, yksi UART-palikalle ja toinen OTG-kaapelille. Kun dataa siinä vaan liikkuu. Miinuspuolena nuo on vain USB 1.x, mutta riittää tuohon. Vastaava voisi riittää hiirelle ja näppikselle.
 
Tänään olen alle 5W sähköpalojen asiantuntija.

En kyllä tiedä, luulisi että tuollaista tapahtuisi useamminkin, jos voisi tapahtua. Mä ainakin vaan tekisin normaalin vakuutusilmoituksen ja jatkaisin elämääni.
 
Kuluttajaelektroniikassa on paljon komponentteja, joiden tehonkesto lasketaan kymmenissä milliwateissa. Jonkun 0402 kotelokoon komponentin tyypillinen tehonkesto on luokkaa 60mW ja jos tuollainen vikaantuu (esim. sisäinen oikosulku) ja haukkaa tehoa muutaman watin, niin se käy aivan varmasti erittäin kuumana ja palaa poikki. Tässä vain on käynyt huono tuuri ja rotta on ollut täynnä palavaa möhnää (vaatenukkaa ja rasvaa tjsp.) ja sopiva vika on saanut sen syttymään. Varmaan joku yksi miljoonasta todennäköisyys.
 
Kuluttajaelektroniikassa on paljon komponentteja, joiden tehonkesto lasketaan kymmenissä milliwateissa. Jonkun 0402 kotelokoon komponentin tyypillinen tehonkesto on luokkaa 60mW ja jos tuollainen vikaantuu (esim. sisäinen oikosulku) ja haukkaa tehoa muutaman watin, niin se käy aivan varmasti erittäin kuumana ja palaa poikki. Tässä vain on käynyt huono tuuri ja rotta on ollut täynnä palavaa möhnää (vaatenukkaa ja rasvaa tjsp.) ja sopiva vika on saanut sen syttymään. Varmaan joku yksi miljoonasta todennäköisyys.
En tiedä katoitko tuon ko. hiiren purkuvideota, mutta siinä on aika vähän osia sisällä. Esim. mikrokytkimet tod.näk. on mitoitettu 5V/10mA:lle (50mW) minimissään. Ja metallikalvovastukset 250-500 mW. Tuossa ei näy pintaliitoskomponentteja. Myös konkkien jännitekesto voi olla 10+ volttia. Kovin korkea ambient-lämpö tuskin hiiressä on. Käsi hiiren päällä voi lämmittää enemmän kuin sähkö. Piirilevyn koko alapuoli on myös johtavan kerroksen peitossa eli tasaa lämpöä aika hyvin. Kytkentäkaavioiden mukaan aika moni komponentti on maadoitettu siihen.
 
Tai miljardista. Muuten näitä tapahtuis suomessaki yks pariin vuoteen.
Ja voi hyvin tapahtuakin. Harva alkaa huutelemaan ja kirjoittamaan jossain redditissä jos jokapäiväinen käyttöelektroniikan tuote hajoaa tai päästää toimintasavut pihalle ja siitähän tässä juuri on kysymys. Tai toisinpäin, kyllähän niitä taloja palaa, eikä aina ole mitenkään selvää mistä se alkunsa sai. Selviää, että se alkoi vaikka sieltä tietokonehuoneesta kyllä, mutta aktuaalista alkuleimahdustahan ei enää sen tarkemmin voi sanoa.
 
Kuluttajaelektroniikassa on paljon komponentteja, joiden tehonkesto lasketaan kymmenissä milliwateissa. Jonkun 0402 kotelokoon komponentin tyypillinen tehonkesto on luokkaa 60mW ja jos tuollainen vikaantuu (esim. sisäinen oikosulku) ja haukkaa tehoa muutaman watin, niin se käy aivan varmasti erittäin kuumana ja palaa poikki. Tässä vain on käynyt huono tuuri ja rotta on ollut täynnä palavaa möhnää (vaatenukkaa ja rasvaa tjsp.) ja sopiva vika on saanut sen syttymään. Varmaan joku yksi miljoonasta todennäköisyys.
Silloin, kun uutisoidaan jotain, joka on selvää, että ei tapahdu, niin kyllä asia on ollut niin, että kusetus sieltä on aina paljastunut, kun ja jos asiaa on tarkemmin tutkittu. Tässäkin on selvää, että jonkinlanen kusetus tuo on. Liekkö sitten huomionhaku yritys tai takuukusetus yritys tai mikä lie.. Ihmiset tekevät toisinaan kummia juttuja..

Toki onhan se selvää, että kun ei ole elektroniikasta minkäänlaista kokemusta suurimmalla osalla ihmisistä, niin tämänkaltainenkin kusetus voi kohtuu helpostikkin mennä läpi.

Miltei mikätahansa (litium) akun (tai pariston) sisältävä laite voi oikeasti syttyä palamaan, tuollainen hiiri, normaalin koneen USB porttiiin liitettynä ei voi....Olipa paskainen tai ei.. Vaikka olisi bensalla lioteltu, niin silti riski olisi pieni..
 
Silloin, kun uutisoidaan jotain, joka on selvää, että ei tapahdu, niin kyllä asia on ollut niin, että kusetus sieltä on aina paljastunut, kun ja jos asiaa on tarkemmin tutkittu. Tässäkin on selvää, että jonkinlanen kusetus tuo on. Liekkö sitten huomionhaku yritys tai takuukusetus yritys tai mikä lie.. Ihmiset tekevät toisinaan kummia juttuja..

Toki onhan se selvää, että kun ei ole elektroniikasta minkäänlaista kokemusta suurimmalla osalla ihmisistä, niin tämänkaltainenkin kusetus voi kohtuu helpostikkin mennä läpi.

Miltei mikätahansa (litium) akun (tai pariston) sisältävä laite voi oikeasti syttyä palamaan, tuollainen hiiri, normaalin koneen USB porttiiin liitettynä ei voi....Olipa paskainen tai ei.. Vaikka olisi bensalla lioteltu, niin silti riski olisi pieni..
Jos sulla on 2,5W (USB3.0+ porteissa huomattavasti enemmän) tehohäviö hyvin pistemäisessä kohteessa ja jotain syttyvää siinä kiinni, niin varmasti saat palon aikaiseksi. En ymmärrä miksi tästä pitää edes vääntää, kun kyseessä on aivan päivänselvä asia. Yleensä elektroniikassa ei vain ole mitään palavaa sisällä, jolloin toimintasavujen ulospääsy ei aiheuta mitään konkreettista vaaraa.
 
tässä yks tapaus kun on usb hubiin kytketty hiiri ja liitin suli


tässä taas tytär oli vähän trollannut ja jättänyt suurennuslasin pöydälle


tässä on yks mysteerinen tapaus


yksikään noista tapauksista ei ole yhtä pahasti leimahtanut kuin tämä gigabyten hiiri. Tuo näyttää melkein siltä että on leikitty spray pullon ja sytkärin kanssa.
 
tässä yks tapaus kun on usb hubiin kytketty hiiri ja liitin suli


tässä taas tytär oli vähän trollannut ja jättänyt suurennuslasin pöydälle


tässä on yks mysteerinen tapaus


yksikään noista tapauksista ei ole yhtä pahasti leimahtanut kuin tämä gigabyten hiiri. Tuo näyttää melkein siltä että on leikitty spray pullon ja sytkärin kanssa.
Mikro USB (3) liitin pystyy lämpenemmän melkoisesti ja sulamaan paskaksi, muttas tulille asti on äärettömän harvinaista, varsinkin ja eritoten, jos laite ei ole pyytänyt suurempaa tehoa. Yleensä syynä on joko neste tai joku muu liittimen sisällä, joka johtaa sopivasti ja kun muovi kypsyy tarpeeksi pinnin ja rungon välistä, sekin käy johtamaan sähköä USB3 liittimestä tila siellä sisällä on todella ahdas...

Tämän uutisen hiiri on mukamas syttynyt takareunasta, jossa ei ole muita sähköosia tuossa yläreunassa, kuin piirikortin pala, jossa on sivunappien kytkimet. Ne eivät mihinkään ala itsestään kypsymään, vaikka sinne menisi nestettä, sillä 1, siellä ei ole merkittäviä virtoja / jännitteitä. Eri kohdat eivät oli kovin lähekkäin toisiaan...

Noistakin kuvista nähdään, jotta kun se liitin on kypsynyt alareunassa, niin pohjassa on reikä /sulama, ei kannessa..

Erilaisia kärähtäneitä komponenttejä /liittimiä on tullut nähtyä erilaisissa laitteissa kymmeniä vuosia.
 
Mikro USB (3) liitin pystyy lämpenemmän melkoisesti ja sulamaan paskaksi, muttas tulille asti on äärettömän harvinaista, varsinkin ja eritoten, jos laite ei ole pyytänyt suurempaa tehoa.
Toi USB:n tehobudjettihomma taitaa yleensä olla ihan vaan puhtaasti laskennallinen eikä kaikissa hubeissa vaikuta tehonsyöttöön. Laitteet myös pyytää konservatiivisesti kiinteän määrän vaikka todellinen kulutus on eri. Näitä sitten käytetään sen laskemiseen, poweroidaanko laitetta ylipäänsä. Esim. USB2:n osalta hubissa voi olla datayhteyden kanssa 500 mA per portti max, jos poweroitu ja 100 mA jos passiivinen. Aktiivisen hubin takana neljälle portille esim. 2A polyfuse. Vaikka laite pyytäisi 100 mA (hiiri), sieltä voi ottaa 2A ja hyvin hetkellisesti ehkä enemmänkin. Noilla pyydetyillä luvuilla voi laskea vaikka sen, ettei laite yritä käynnistyä jos koittaa kytkeä jonkun dvd-polttimen passiiviseen hubiin, ettei tule vahinkoa. Passiivisten hubien kanssa ärsyttävä se, että esim. mulla oli aiemmin näppis, jossa oli 2 portin hubi. Niistä porteista sai vain 100 mA ulos. Eli 2x100mA. Kytkin 120 mA:n langattoman donglen niin se ei siinä toiminut, vaikka jätti viereisen portin tyhjäksi. Samoin ei myös 150 mA DAC, mutta 100 mA DAC toimi.

Pitäisi joskus kokeilla kun mulla on säädettävä USB-keinokuorma, mitä nuo hubit tykkäävät jos ottaa ilman datalinkkiä sieltä enemmän. Veikkaan että nuo tulipalot ja laitteiden resetoitumisen jännitteen kyykkäämisen takia aika todennäköisiä.

Ton USB-liittimen sulaminen on pakko johtua kulumisen aiheuttamasta resistanssista, koska normaalistihan sen läpi menee speksattu maksimivirta. Eihän sillä pitäisi olla eroa onko laite oikosulussa vai lataako se 100% teholla. Liittimen kannalta läpi menee sama maksimivirta. Näiden pitäisi datayhteydellisissä laitteissa muutenkin olla harvinaisempia kun esim. USB2 määrää että latausvirta voi olla noin 2A ja datayhteys päällä 0,5A.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 954
Viestejä
4 606 925
Jäsenet
75 717
Uusin jäsen
Rafa83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom