Gigabyte Aorus tuo markkinoille ensimäisen DisplayPort 2.1 UHBR 20 -näytön

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 453
gigabyte-aorus-ces-2024-20240122.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Useat perinteisistä valmistajista pitivät yllättävän pientä profiilia CES 2024 -messuilla. Yksi näistä ja pahasti tutkan alta livahtamaan päässyt oli Gigabyte ja sen pelibrändi Aorus.

Gigabyte Aoruksen messutarjontaan kuului kilpailijoiden tapaan laaja valikoima uusia kannettavia, joiden kantavana teemana on tekoäly. Kannettavat on varustettu Intelin uusilla 14. sukupolven Core -prosessoreilla, jotka julkaistiin samaisilla messuilla ja esimerkiksi Aorus 16X (2024):stä löytyy tietokonemarkkinoilla vielä harvinainen Dolby Vision -tuki.

Näyttömarkkinoille Aorus on tuomassa myyntiin ensimmäisenä DisplayPort 2.1 UHBR 20 -tuella varustetun näytön. Aorus FO32U2P on varustettu Samsungin 32-tuumaisella 4K-resoluuution QD-OLED-paneelilla, joka tukee parhaimmillaan 240 hertsin virkistystaajuutta. UHBR 20 on DP 2.1 -standardin nopein eli 80 Gbps:n taso. Tällä hetkellä sitä tukee varmistetusti vain AMD:n Radeon Pro W7000 -sarjan ammattilaisnäytönohjaimilla, kun kuluttajapuolen RX 7000 -sarja on rajoitettu UHBR 13.5 eli 54 Gbps:n nopeuteen. Täysin turhaan ominaisuutta näyttöön ei kuitenkaan ole lisätty, sillä UHBR 13.5 ei riitä tarjoamaan pakkaamatonta 4K HDR -resoluutiota 240 hertsin taajuudella.

Näytönohjainmarkkinoille yhtiö tuo odotetusti GeForce RTX 40 Super -näytönohjaimia sitä mukaa, kun niitä pitkin tammikuuta tippuu myyntiin. Aorus-näytönohjaimista löytyy muun muassa tuoreimmat WindForce Bionic Shark Fan -tuulettimet ja RGB-valokehät niiden ympäriltä. Mukana tulee myös näytönohjaimen roikkumista ehkäisevä tuki.

Lähde: Gigabyte Aorus

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Ensimmäisenä luulin, että UHBR 20 viittaisi 20 Gbps kaistanleveyteen, mutta eihän se niin mennytkään.

Onpa taas keksitty kuluttajaystävälliset nimeämiskäytännöt ja standardit näyttöliittimille.
Esim. tuo "UHBR 13.5 eli 54 Gbps" .. huoh o_O
 
Noniin siinä on sitten monitori valmiina seuraavaa näyttis sukupolvea varten. Sormet ristiin että AMD ja nVidia kummatkin tukisivat tuota korkeinta kaistaa.
 
Ensimmäisenä luulin, että UHBR 20 viittaisi 20 Gbps kaistanleveyteen, mutta eihän se niin mennytkään.

Onpa taas keksitty kuluttajaystävälliset nimeämiskäytännöt ja standardit näyttöliittimille.
Esim. tuo "UHBR 13.5 eli 54 Gbps" .. huoh o_O
Kaistanleveyteenhän se viittaakin. Liittimessä vain on käytössä neljä kaistaa.
 
Eli onko UHBR 20 tuki ruudussa lähinnä Daisy chainin takia, kun mitä katselin ihan laskentoja niin DSC on aika pitkälti pakollinen ihan kaikkeen tulevaisuudessa jos isommat hertsit kiinnostaa, varsinkin jos pakkaus on visuaalisesti häviötön meille ihmisille. UHBR 20 hädin tuskin juuri riittää tuohon 4k 240Hz myöskään, kun raja CVT-R2 formaatilla on 267.1 Hz...

Eli vaikka UHBR 13.5 on vain 54Gbps, niin DSC:n kanssa sillä päästää 3x ratiolla 4k 480Hz asti, joten ei tuo ole mikään oikea ongelma kuluttajapuolen radeoneille.
 
Eli onko UHBR 20 tuki ruudussa lähinnä Daisy chainin takia, kun mitä katselin ihan laskentoja niin DSC on aika pitkälti pakollinen ihan kaikkeen tulevaisuudessa jos isommat hertsit kiinnostaa, varsinkin jos pakkaus on visuaalisesti häviötön meille ihmisille. UHBR 20 hädin tuskin juuri riittää tuohon 4k 240Hz myöskään, kun raja CVT-R2 formaatilla on 267.1 Hz...

Eli vaikka UHBR 13.5 on vain 54Gbps, niin DSC:n kanssa sillä päästää 3x ratiolla 4k 480Hz asti, joten ei tuo ole mikään oikea ongelma kuluttajapuolen radeoneille.
Jos haluaa pakkaamatonta kuvaa niin tarvii UHBR 20. Vaikka DSC on ainakin virallisesti "visuaalisesti häviötön" se on silti pakattua signaalia mikä voi olla epätoivottua joissain tilanteissa.
Lisäksi DSC:n käyttö ilmeisesti lainaa näytönohjaimen päästä useamman kanavan GPU:n näyttöohjaimelta, mikä rajoittaa usean näytön konfiguraatioita.
 
Jos haluaa pakkaamatonta kuvaa niin tarvii UHBR 20. Vaikka DSC on ainakin virallisesti "visuaalisesti häviötön" se on silti pakattua signaalia mikä voi olla epätoivottua joissain tilanteissa.
Lisäksi DSC:n käyttö ilmeisesti lainaa näytönohjaimen päästä useamman kanavan GPU:n näyttöohjaimelta, mikä rajoittaa usean näytön konfiguraatioita.
Joo, siksi veikkasinkin tuota daisy chainia mitä näytössä mainittiin syyksi ko tuelle, kun yhden kaapelin läpi saisi monta näyttöä. Jos vertailu olisi vaikka kuvankäsittelyä, niin kyllä kaikki tallentaa kuvansa mieluummin PNG kun BMP muotoon, kun visuaalista eroa ei ole. Bmp veisi vaan aivan liikaa tilaa.

Resot ja hertsit kun kasvaa niin pakkaamattoman signaalin tarve vähenee varsinkin jos kuva päivittyy niin nopeaan, ettei ihmissilmä sitä ehdi edes näkemään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 935
Viestejä
4 483 461
Jäsenet
74 036
Uusin jäsen
Janezky

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom