GeForce NOW

Taisi olla Googlelle vain nappikauppaa tuo Stadia niin lopettivat. Googlen kokoisessa yrityksessä tuommoinen pelipilvipalvelun pystytys ja koeponnistus on pilkkuvirhe taseessa. Ei ollut "billion dollar idea" niin roskiin vain. Ihan toimiva palveluhan tuo oli. Pelasin Destinyä sillä testimielessä aikoinaan hiirellä ja näppiksellä enkä huomannut viivettä missään vaikkakin kuvanlaadussa lähempää tarkastellessa oli artifaktia nopeissa liikkeissä.

GeforceNOW tuli pois betasta vuoden verran Stadian julkaisun jälkeen ja vaikka ihan hyvä GeforceNOW silloinkin oli niin ei se vielä ollut tällä tasolla mitä vuosia myöhemmin. Tuskin ehti GFN hirveästi vaikuttaa Stadian kohtaloon, koska Stadia launch 11/2019 ja lopetus uutinen 2/2021 eli palvelu ehti olla vuoden verran elossa ennen lopetusuutista. Valot sammuivat lopullisesti 2023.
Ei varmasti geforce now ole mikää hyvä bisnes nvidialle verrattuna ai-puoleen, oli kyllä todella hätäinen tuo stadian lopetus mutta varmasti järkevä kun ei moni tahtonut ostaa täytee hintaa pelejä jotka toimi vain stadian alla :geek: Geforce now ehdoton valttikortti että pelit toimii monen alustan kautta.

Mitä ite kans kokeilin tuota stadiaa nii edes paras kuvanlaatu ei kyllä kauhesti vakuuttanut, siitä googlelle pisteet että palautti rahat ohjaimista mitkä sitä varten tuli hommattua.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen kyllä ihmettelen miksei tämä (tai muut vastaavat) ole lyöneet isommin läpi. Tässähän on nimittäin samalla todella hyvä ”DRM” peleille, niin luulisi myös pelitalojen ja julkaisijoiden olevan kiinnostunut. Itse aikoinani jonku aikaa käytin palvelua, mutta päädyin omaan koneeseen nimenomaan pelien puutteen takia.
 
. Tässähän on nimittäin samalla todella hyvä ”DRM” peleille, niin luulisi myös pelitalojen ja julkaisijoiden olevan kiinnostunut.

Googlen Stadia oli vähän eri, mutta tämä otsikon palvelu, se jukaisijoille luulisi olevan aika "helppo" juttu, varsinkin nyt kun tuli tämä syksyn päivitys. Mutta sielä puuttuu isojakin nimiä. En tiedä onko puutteille annettu virallisia selityksiä, Googlen yksinoikeudet kai menneet. Mutta, taha, liikevaihdon jako kai se perus kina. Joissain julkaisussa varmaan ihan kustannus tekiä sovittaa kohtuudella peli alustalle, mutta olishan se lisäarvoa pelillä (lisää myyntiä).
 
Tuli hommattua GFN Ultimate pyörittämään mun nuhapumpussa autopelejä, esim. LMU ja AC Rally. Eipä sitten rattia tunnista ollenkaan, vaihtoehtona vain näppis. Onkos tähän jotain konstia, millä saisi toimimaan? Fanatec CLS DD rattina.
 
Virallinen tuki vain logitechille ja jotenkin tehty varmaan logitechin softan avulla. Epävirallisesti onnistunee käyttämällä softaa mikä muuttaa ratin antamat inputit näppis/hiiri/gamepad muotoon. Tuskin kovin häävi kokemus konvertterin läpi pelattuna

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=7wBPEN1I1dI


1764266444175.png

 
Virallinen tuki vain logitechille ja jotenkin tehty varmaan logitechin softan avulla. Epävirallisesti onnistunee käyttämällä softaa mikä muuttaa ratin antamat inputit näppis/hiiri/gamepad muotoon. Tuskin kovin häävi kokemus konvertterin läpi pelattuna

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=7wBPEN1I1dI


1764266444175.png


Jep, ei kuulosta ihan hirveän hyvältä ratkaisulta. Voishan tuota joskus kokeilla, mutta odotukset ei ole korkealla. Kiitokset kuitenkin infosta. :thumbsup:
 
Jep, ei kuulosta ihan hirveän hyvältä ratkaisulta. Voishan tuota joskus kokeilla, mutta odotukset ei ole korkealla. Kiitokset kuitenkin infosta. :thumbsup:
Toivottavasti nvidian suunnalla kehittelevät tukea myös fanatecille.

--

En tiedä sitten miten lagi geforce now:ssa autopelien kanssa. Aikoinaan kun pelasin gran turismoa ja ei tullut yhtään mitään pelaamisesta niin johtui siitä ettei telkkarissa ollut pelimoodi päällä. Input lagi niin iso, että aina myöhässä ohjausliikkeet, jarrutus. Pilvi voipi tuoda sen verran lagia ettei onnistu ihan parhaat kierrosajat/reagointi kun sen mitä silmä näkee on liikaa todellisuutta perässä.
 
Toivottavasti nvidian suunnalla kehittelevät tukea myös fanatecille.

--

En tiedä sitten miten lagi geforce now:ssa autopelien kanssa. Aikoinaan kun pelasin gran turismoa ja ei tullut yhtään mitään pelaamisesta niin johtui siitä ettei telkkarissa ollut pelimoodi päällä. Input lagi niin iso, että aina myöhässä ohjausliikkeet, jarrutus. Pilvi voipi tuoda sen verran lagia ettei onnistu ihan parhaat kierrosajat/reagointi kun sen mitä silmä näkee on liikaa todellisuutta perässä.
Kuidulla ja Ultimate-jäsenyydellä ei kyllä eroa natiivista huomaa. Toki laitteetkin vaikuttaa, joku paska Android-boksi ei jaksa dekoodata.
 
Kuidulla ja Ultimate-jäsenyydellä ei kyllä eroa natiivista huomaa. Toki laitteetkin vaikuttaa, joku paska Android-boksi ei jaksa dekoodata.
Kyllä nuo striimit yleensä niin suunnitellaan että se menee client laitteen decoderi blockista viiveettä läpi. Jos ei mene niin tulee unsupported hardware ilmoitus. Suurin vaikutus on etäisyys serveriin ja muut pienet jitterit ja pätkäisyt tulee sitten signaalitieltä kotiverkon ja serverin väliltä. Äkkiä siinä kuitenkin ollaan pari-kolme framea jäljessä 60fps pelissä kun lasketaan roundtrip kotona rovaniemellä painetusta inputista joka menee saksaan ja alkaa odottamaan seuraavaa framea mihin pääsee mukaan ja renderöinnin jälkeen aletaan pakkaamaan kuvaa ja pistämään lähetysjonoon takaisin rovaniemelle.
 
Siis noiden paskaboxien bluetooth-inputti käsittely on myös paskaa, eli ei se videostriimin lagi oo ainoa tekijä.
 
. Äkkiä siinä kuitenkin ollaan pari-kolme framea jäljessä 60fps pelissä kun lasketaan roundtrip kotona rovaniemellä painetusta inputista joka menee saksaan ja alkaa odottamaan seuraavaa framea mihin pääsee mukaan ja renderöinnin jälkeen aletaan pakkaamaan kuvaa ja pistämään lähetysjonoon takaisin rovaniemelle.
60 fps, 17ms. muutama 50ms-80ms?

Jos viive palvelimeen alle 20ms(* loput sitten rauta, koodi viivettä. Ihmisen viive 200ms. niin autopelien pelaamisen ei tuohon luulisi kaatuvan. Tai jos kaatuu niin osan voi ottaa itse peli.


(*
Siis palvelimia Ruotsissa, mutta ehkä vähän optimistinen Rovaniemeltä, tiedä mistä kiertää, ja johan jollain DSL, kaapelimodeemilla voi tulla melkein tuon verran.
 
60 fps, 17ms. muutama 50ms-80ms?

Jos viive palvelimeen alle 20ms(* loput sitten rauta, koodi viivettä. Ihmisen viive 200ms. niin autopelien pelaamisen ei tuohon luulisi kaatuvan. Tai jos kaatuu niin osan voi ottaa itse peli.


(*
Siis palvelimia Ruotsissa, mutta ehkä vähän optimistinen Rovaniemeltä, tiedä mistä kiertää, ja johan jollain DSL, kaapelimodeemilla voi tulla melkein tuon verran.
Ei se varmasti kaadu. Mutta kaikki viive on viivettä. Siihen ei enää ihmisen 200ms reaktioaikoja kannata laskea. Haluaisiko omaan autoon rattiin 50ms viiveen? Pelaisiko itse peliä TV:ssä jossa kuvan interpolaatiot päällä ilman game modea?

Ajan saatossa nämä kyllä korjaantuu. Serverit lähenee käyttäjää ja 120hz ja 240hz striimaukset mitigoi input-to-render viivettä merkittävästi. Olenhan itsekkin pelannut Dota2 hiirellä ja näppiksellä GeforceNOW kautta Oulusta Tukholman serverillä (Data tosin kiertää aina Helsingin DNA solmun kautta) ja olen sujuvasti voittanut pelejä tällä kombolla. Huomaako että ei ole natiivi? Joo kyllä sen huomaa, mutta se mahdollistaa jo tämmöisen gaussin käyrällä keskellä olevan pelaajan voittaa pelejä pilvipalvelussa.
 
Kyllä nuo striimit yleensä niin suunnitellaan että se menee client laitteen decoderi blockista viiveettä läpi. Jos ei mene niin tulee unsupported hardware ilmoitus. Suurin vaikutus on etäisyys serveriin ja muut pienet jitterit ja pätkäisyt tulee sitten signaalitieltä kotiverkon ja serverin väliltä. Äkkiä siinä kuitenkin ollaan pari-kolme framea jäljessä 60fps pelissä kun lasketaan roundtrip kotona rovaniemellä painetusta inputista joka menee saksaan ja alkaa odottamaan seuraavaa framea mihin pääsee mukaan ja renderöinnin jälkeen aletaan pakkaamaan kuvaa ja pistämään lähetysjonoon takaisin rovaniemelle.
Ruotsiinhan nuo painallukset menee oletuksena. N. 10 ms ollut keskipaikkeilta Suomea. Ja tosiaan kolmella heikommalla laitteella olen testannut ja kaikissa huomannut itse tuntumassa sekä Geforce Nown sovelluksen datassa että laite ei pärjää. Eroaa game ja stream FPS toisistaan rajusti. Sitten moderni läppäri tai ihan pöytäkone ja toimii kuin junan vessa.

Porukka pelaa FPS verkkopelejä "kasuaalisti" tällä niin eiköhän rallikin mene. Mutta rattituki tosiaan vielä surkea.

VR-tuki olisi aika maukas. Striimata suoraan Questiin kunnon laadulla ilman välilaitteita. Ehkä joskus.
 
Siinä ei ole viivettä pl. steer-by-wire joka on fundamentaalisti varustettu non-zero-prosessointiajalla joskin mittaustulosten puuttuessa tavan kansalaiselta väittäisin että puhutaan alle yhdestä millisekunnista ellei mikrosekunneista.
Siis auton, oikean auto,ohjaus viive alle mikrosekuntti?
Jos tuon luit jostain, niin lähde kiinnostaa. Vai puhutaanko nyt omenista ja herneistä

Tässä yhteydessä ei kai oleellista ole se että kääntyykö ratti ajatukseni kanssa samaa tahtia, vaan se että jos nyt pidän ratista kiinni, auto menee johonkin suuntaan ja näkö, kuulo tunne palautteen perusteella teen ohjausliikkeen, niin no menee parisataamillsukunttia kun kädet liikkuu, niin sitä en suorilta allekirjoita että mikrosekunnissa siitä (käden liikkeestä) ohjausliikettä tapahtuisi raidetangon päässä, saati vanteessa, saati kumissa.

Jos tuo oli yksikkö virhe, niin millisekuntti, ei nyt sekään ihan perustelamatta uppoa.
 
Viimeksi muokattu:
Siis auton, oikean auto,ohjaus viive alle mikrosekuntti?
Jos tuon luit jostain, niin lähde kiinnostaa. Vai puhutaanko nyt omenista ja herneistä

Tässä yhteydessä ei kai oleellista ole se että kääntyykö ratti ajatukseni kanssa samaa tahtia, vaan se että jos nyt pidän ratista kiinni, auto menee johonkin suuntaan ja näkö, kuulo tunne palautteen perusteella teen ohjausliikkeen, niin no menee parisataamillsukunttia kun kädet liikkuu, niin sitä en suorilta allekirjoita että mikrosekunnissa siitä (käden liikkeestä) ohjausliikettä tapahtuisi raidetangon päässä, saati vanteessa, saati kumissa.

Jos tuo oli yksikkö virhe, niin millisekuntti, ei nyt sekään ihan perustelamatta uppoa.
No varmaan pitäisi määritellä mihin asti halutaan mitata. Nyt *GFN rattipeli kontekstissa* kuinka kauan oikean auton ratin kääntämisestä menee että ohjaustanko värisee siitä ratin kääntämisen vaikutuksesta? Silloinhan se fyysinen tieto on jo siellä menossa nivelelle joka alkaa kääntämään autoa. Sanon että se on välitön (fysiikan lain puitteissa). Sama homma pelissä. Käännät fanatekin rattia niin kuinka kauan menee että se tieto on käynyt saksassa hyväksyttävänä ja sen vaikutusta aletaan simuloimaan siinä pelissä?

Sitähän sinä aika yksiselitteisesti kysyit itsekkin. "Paljonko auton ratin viive on?"

Turha tuommoisista on inttää GFN threadissa. Kukaan ei halua auton ratin taakse palikkaa joka luo +50ms viivettä jokaiseen kääntöön. Siinä lähtee henki pois alta aikayksikön.
 
No varmaan pitäisi määritellä mihin asti halutaan mitata. Nyt *GFN rattipeli kontekstissa* kuinka kauan oikean auton ratin kääntämisestä menee että ohjaustanko värisee siitä ratin kääntämisen vaikutuksesta? Silloinhan se fyysinen tieto on jo siellä menossa nivelelle joka alkaa kääntämään autoa. Sanon että se on välitön (fysiikan lain puitteissa). Sama homma pelissä. Käännät fanatekin rattia niin kuinka kauan menee että se tieto on käynyt saksassa hyväksyttävänä ja sen vaikutusta aletaan simuloimaan siinä pelissä?

Sitähän sinä aika yksiselitteisesti kysyit itsekkin. "Paljonko auton ratin viive on?"

Sori huono ulostuloni, yritin siinä alkuperäisessä kysymyksessä niillä lisä sanoilla ohjauksen viiva tuoda varmistaa että puhutaan samasta asiasta.


Turha tuommoisista on inttää GFN threadissa. Kukaan ei halua auton ratin taakse palikkaa joka luo +50ms viivettä jokaiseen kääntöön. Siinä lähtee henki pois alta aikayksikön.

Ei kai siihen ohjaimeen. Jos autovertausta, niin ihan oikeasti kiinnostaa paljonko se viive on autossa. Joku Toytota WRC, Tesla, Ford Focus 2010 haarukssa. (siis ohjauksen viive siitä kun käsi alkaa liikkuun, siihen kun kumi ja auton ajolinja, suunta alkaa muuttuun)

saadaa suuruusluokkaa näihin viiveisiin. Puhutaan muutamasta framesta, osassa Suomea reilusta kymmennestä millisekunnista, tietoliikenne viivettä, eli ei edes yhtä faramea. Joku auto peli, ihmisen viive parisataa millisekunttia, jos se kuva tulee palvelimelta 5 millisekunttia, sitten joku aika kun se saadaan näytölle.

Pelejä on moneen lähtöön ja jotkut toimii hyvin kevyessäkin raudassa , silsi voi palvelu kiinnostaa, ehkä enemmän heitä joilla ei ole sellaista rautaa alla mitä tuo palvelua vastaa.
 
Viimeksi muokattu:
Turha tuommoisista on inttää GFN threadissa. Kukaan ei halua auton ratin taakse palikkaa joka luo +50ms viivettä jokaiseen kääntöön. Siinä lähtee henki pois alta aikayksikön.
Eh. Ymmärrä että 50 ms on 0,05 sekuntia. Ihmisen hermoston reaktioaika laboratorio-olosuhteissa 0,2-0,3 sekuntia, mitattu todellinen reaktio liikenteessä sekunnin molemmin puolin. Ei siinä 0,05 sekunnin lisä paljon painaisi. Sama rallipelissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 389
Viestejä
5 015 944
Jäsenet
80 486
Uusin jäsen
poodon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom