GeForce Now -palvelimia pyörittävät Intel CC150 ja GeForce RTX T10-8

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 231
intel-cc150-cpu-20200213.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA avasi aiemmin tässä kuussa pitkään beetavaiheessa olleen GeForce Now -striimauspalvelunsa. Sekä ilmaisena että maksullisena saatavilla oleva palvelu on tarkoitettu jo omistamiesi pelien pelaamiseen siten, että peli pyörii palvelimella, josta se striimataan esimerkiksi puhelimeen.

Tuttu Twitter-vuotaja Tum Apisak on saanut käsiinsä testituloksia, jotka paljastavat samalla minkälaisella alustalla NVIDIAn GeForce Now pyörii. Geekbench-listauksen mukaan palvelu pyörii Citrixin XEN-hypervisorilla pyörivissä Windows Server 2019 -virtuaalikoneissa.

Palvelimet on varustettu Intel CC150-prosessorilla, mikä tunnistekoodien mukaan viittaa Coffee Lake -sarjaan. Prosessorista on vuodettu jo aiemmin kuvia ja joitain testituloksia. Kyseessä on 8-ytiminen prosessori, joka toimii ilmeisesti aina 3,5 GHz:n taajuudella eikä sillä ole erillistä Boost-kellotaajuutta. Testien mukaan se saa Cinebench R20:n yhden ytimen tulokseksi 151 ja moniydintulokseksi 1510 pistettä. 151 pisteen tulosta on erittäin heikko verrattuna esimerkiksi Core i7-9700K:n 209 pisteen tulokseen, mutta se selittynee yksinomaan Boost-teknologian puutteen kautta. Moniydintestissä prosessori pärjää tasapäisesti i7-9700K:n kanssa. Tuntemattomasta syystä CC150 tunnistuu Geekbenchissä kahtena 4-ytimisenä prosessorina, jotka kykenisivät kumpikin ajamaan kahdeksaa säiettä.

Grafiikan piirtämisestä palvelimissa vastaa ”GeForce RTX T10-8” nimellä tunnistuva näytönohjain, jossa on 8 Gt muistia. Geekbenchin mukaan grafiikkapiirissä on 56 SM-yksikköä eli 3584 CUDA-ydintä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että näytönohjaimessa käytetään huomattavasti leikattua TU102-grafiikkapiiriä. TU102-grafiikkapiirissä on yhteensä 72 SM-yksikköä.

Lähteet: Tum Apisak @ Twitter, Tom's Hardware

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Rauhalliseen pelaamiseen ihan jees mutta jos tahtoo FPS pelejä pelata niin melkosta latenssipaskaa tuokin ns. pilvipalvelu tarjoaa. Kokeiltu useilla peleillä ja osa toimii kohtuullisesti osa ei pelattavasti. Itsellä on teranen ja osan peleistä saa joten kuten pelittään mutta voin kuvitella jotain 24 megan ADSL piuhan päässä miten toimii:) Jossain vaiheessa varmaan homma menee maaliin ja homma toimii kuten pitää mutta vielä on matkaa sillä rintamalla...
 
Ei streamaus/inputlagi ole niinkään kiinni yhteyden maksiminopeudesta (kunhan vaatimus täytetään tietysti) vaan latenssista ja muista sen tapaisista seikoista.

Gigabitin kuitu häviää mainitulle ADSL:lle jos serverihuone sijaitsee kuitukäyttäjään nähden toisella puolella maailmaa ja ADSL:lle naapurissa. Samalla lailla sisäverkon bufferbloat-routteri voi tuhota pelikokemuksen heti kun joku avaa youtuben tai netflixin, oli talosta ulos lähtevä yhteys mikä tahansa.

Nämä on myös ongelmia jotka eivät oikeastaan ole ratkaistavissa nykyisessä internet-ympäristössä globaalisti, aina on joku jonka luo ei mene lankaa tai jonka yhteys serverihuoneeseen on syystä tai toisesta ailahteleva.

Toisaalta jos yhteys on riittävä ja linjat serverihuoneeseen kunnossa niin kyllähän tälläinen palvelu varmasti pieksee peli-PC:n ylläpitämisen tahi sellaiseen sijoittamisen rajatulle kohderyhmälle.
 
Ainakin tälle GeForce Now:lle on, kerran 100M riittää myös. :thumbsup:
no jos tuhannen gigabitin piuhallakin tökkii, niin... ;)

Kyllä mä tuota pikapikaa töissä testasin perusläppärillä, eli T470:llä. Toki täälläkin on linjaa gigabitin verran käytettävissä ja näytti tuo palvelin (jossa Ghost Recon Breakpoint pyöri) olevan ruotsissa. Rumalta näytti ja input lagia jonkin verran, ehkä jollain konsoliohjaimella pelikelpoisempi.

Isompi "ongelma" oli se, kun käynnistin pelin toiseen kertaan niin se lähti periaatteessa nollasta uudelleen eli 11.3GB pätsin asennuksella. Toinen pelikerta jäi siis kokematta toistaiseksi.
 
Tampereelta 100/100 verkolla 11 millisekunnin latenssi tuonne palvelinkoneeseen. Tuohan on siis vähemmän kuin valtaosan näytöistä input lag on, joten aika hyvin se siihen sekaan hukkuu. Dying Lightiä kokeilin ja aivan hyvältä tuntui hiirelläkin tähdätä. Ainoana ongelmana huomasin tosin että selviä pakkausartefakteja näkyi vaikka laitoinkin asetuksista aivan täysille bandwithin ja kaikki muutkin laatuasetukset. Aiemmin Nvidia Shieldillä tuota kokeillessa ei ikinä näkynyt pakkausartefakteja ja siinä olin jopa 80 Mbps bitrate kuvassa, en vielä jaksanut selvitellä paljon tuo PC:n ilmaisversio antaa mutta selvästi vähemmän kuitenkin. Eiköhän se maksullinen versio ole sitten parempi.
 
Tampereelta 100/100 verkolla 11 millisekunnin latenssi tuonne palvelinkoneeseen. Tuohan on siis vähemmän kuin valtaosan näytöistä input lag on, joten aika hyvin se siihen sekaan hukkuu. Dying Lightiä kokeilin ja aivan hyvältä tuntui hiirelläkin tähdätä. Ainoana ongelmana huomasin tosin että selviä pakkausartefakteja näkyi vaikka laitoinkin asetuksista aivan täysille bandwithin ja kaikki muutkin laatuasetukset. Aiemmin Nvidia Shieldillä tuota kokeillessa ei ikinä näkynyt pakkausartefakteja ja siinä olin jopa 80 Mbps bitrate kuvassa, en vielä jaksanut selvitellä paljon tuo PC:n ilmaisversio antaa mutta selvästi vähemmän kuitenkin. Eiköhän se maksullinen versio ole sitten parempi.
Ei se sekaan huku vaan tulee päälle.
Viivettä tulee siitä kun käyttäjän input ensin lähtee koneelta palvelimelle, siellä sitten renderöidään ja pakataan peli videoksi, lähetetään takaisin ja sitten vielä käyttäjän päässä videostriimi puretaan näytölle ja näytön oma lagi.
 
Ei se sekaan huku vaan tulee päälle.
Viivettä tulee siitä kun käyttäjän input ensin lähtee koneelta palvelimelle, siellä sitten renderöidään ja pakataan peli videoksi, lähetetään takaisin ja sitten vielä käyttäjän päässä videostriimi puretaan näytölle ja näytön oma lagi.

Joo vähän turhan pelkistetysti sanoin. Tuo Nvidian latenssitesti itse asiassa sisältää myös matkan takaisin. Tuo renderöinti- ja pakkaus onkin sitten mielenkiintoisia juttuja koska Nvidia käyttää inputin ennustusta myös latenssia pienentämään. Omien kokemuksien perusteella sitä ennustusta ei ainakaan voi huomata ja tuntui huomattavasti paremmalta kun vaikka Playstation Now -palvelussa jossa sellaista ennustusta ei ole. Olisi kiva kyllä nähdä joku syvällinen tekninen analyysi tuosta koko prosessista inputista uuteen kuvaan näytöllä.
 
TU102 ja läjä numeroita on vähän abstrakti, mutta ilmeisesti kyse on jostakin RTX 2070S tason grafiikkapiiristä?
 
TU102 ja läjä numeroita on vähän abstrakti, mutta ilmeisesti kyse on jostakin RTX 2070S tason grafiikkapiiristä?
CUDA-ytimiä on enemmän kuin 2080 Superissa mutta vähemmän kuin 2080 Ti:ssä.
Suorituskyvystä on vaikea sanoa tietämättä millä kelloilla ne todellisuudessa toimii, mutta todennäköisesti parempi kuin 2080 S
 
CUDA-ytimiä on enemmän kuin 2080 Superissa mutta vähemmän kuin 2080 Ti:ssä.
Suorituskyvystä on vaikea sanoa tietämättä millä kelloilla ne todellisuudessa toimii, mutta todennäköisesti parempi kuin 2080 S
Voisiko 3dmarkkia pelata steamista...? Eipä sillä, että sillä nyt niin isoa merkitystä olisi.
 
no jos tuhannen gigabitin piuhallakin tökkii, niin... ;)

Kyllä mä tuota pikapikaa töissä testasin perusläppärillä, eli T470:llä. Toki täälläkin on linjaa gigabitin verran käytettävissä ja näytti tuo palvelin (jossa Ghost Recon Breakpoint pyöri) olevan ruotsissa. Rumalta näytti ja input lagia jonkin verran, ehkä jollain konsoliohjaimella pelikelpoisempi.

Isompi "ongelma" oli se, kun käynnistin pelin toiseen kertaan niin se lähti periaatteessa nollasta uudelleen eli 11.3GB pätsin asennuksella. Toinen pelikerta jäi siis kokematta toistaiseksi.
Ongelma lienee muualla kuin internetyhteydessä? Tosin itse käyttänyt vain Shield TV:llä. Eihän tuosta kilpapelaamiseen ole, mutta yksinpelailuun kyllä.
 
Siellä on vähän sekalaista rautaa kuten tästä Far Cry vitosen kuvakaappauksesta ilmenee.

GPU.png
 
Jos olisin Nvidia, niin optimoisin käytettyä rautaa myös pelattujen pelien suhteen. Tehokkainta rautaa kannattaa vuokrata vain niille pelaajille, jotka pelaavat pelejä, joissa siitä raudasta on hyötyä.

Moneen peliin 1080@60Hz riittää paljon paljon heikompikin GPU kuin TU102:nen.
 
Ei se sekaan huku vaan tulee päälle.
Viivettä tulee siitä kun käyttäjän input ensin lähtee koneelta palvelimelle, siellä sitten renderöidään ja pakataan peli videoksi, lähetetään takaisin ja sitten vielä käyttäjän päässä videostriimi puretaan näytölle ja näytön oma lagi.

Ja tuohon päälle lagit nvidian datacenterin ja peliserverin datacenterin välillä? Vai onko jossain matskussa näkynyt, missä peliservereitä ajetaan nvidia now:n tapauksessa? Voisiko jopa olla osa ajateltua liiketoimintamallia, että saavat liiketoimintaa myös peliservereiden ajosta? Toisaalta pelit ovat nykyään hyvin globaaleja ja siten toi vaatisi hyvää cdn verkkoa nvidia now:n eri keskuksien välillä, mitä eivät ehkä halua mukaan yhtälöön? Arvailua taas... :-)
 
Tuollaiseen palveluun voi hyvin työntää esim, jos on pieni määrä tietyllä tavalla viallisia GPU:ita, joiden takkia ei kannata lanseerata uutta korttimallia.

Lisäksi tuolla voi ainakin tässä vaiheessa varmasti hyvin testata erilaisten ajureiden ja kokoonpanojen toimivuutta. Pistää vain sinne rautaa välillä a-Ö ja porukka pelaa niillä urakalla. Virhelokit voidaan sitten tutkia, sitä mukaa, kun ongelmia on.. Jos ilmainen palvelu vähän kaatuilee, niin sittä tuskin tulee oikeusjuttua..
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 593
Viestejä
4 425 920
Jäsenet
73 384
Uusin jäsen
EnglishCrumpet

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom