• Huom! TechBBS-foorumi on päivitetty uusimpaan Xenforo 2.1-versioon. Kyseessä oli iso päivitys, jonka seurauksena ulkoasu täytyy työstää kokonaan uudelleen, lisäosat päivittää ja toiminallisuuksia säätää. Päivityksen jälkeinen työ ja viilailu jatkuu kulisseissa ja palautetta voi antaa palautealueella, kiitos.

GeForce Now -palvelimia pyörittävät Intel CC150 ja GeForce RTX T10-8

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
11 073


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA avasi aiemmin tässä kuussa pitkään beetavaiheessa olleen GeForce Now -striimauspalvelunsa. Sekä ilmaisena että maksullisena saatavilla oleva palvelu on tarkoitettu jo omistamiesi pelien pelaamiseen siten, että peli pyörii palvelimella, josta se striimataan esimerkiksi puhelimeen.

Tuttu Twitter-vuotaja Tum Apisak on saanut käsiinsä testituloksia, jotka paljastavat samalla minkälaisella alustalla NVIDIAn GeForce Now pyörii. Geekbench-listauksen mukaan palvelu pyörii Citrixin XEN-hypervisorilla pyörivissä Windows Server 2019 -virtuaalikoneissa.

Palvelimet on varustettu Intel CC150-prosessorilla, mikä tunnistekoodien mukaan viittaa Coffee Lake -sarjaan. Prosessorista on vuodettu jo aiemmin kuvia ja joitain testituloksia. Kyseessä on 8-ytiminen prosessori, joka toimii ilmeisesti aina 3,5 GHz:n taajuudella eikä sillä ole erillistä Boost-kellotaajuutta. Testien mukaan se saa Cinebench R20:n yhden ytimen tulokseksi 151 ja moniydintulokseksi 1510 pistettä. 151 pisteen tulosta on erittäin heikko verrattuna esimerkiksi Core i7-9700K:n 209 pisteen tulokseen, mutta se selittynee yksinomaan Boost-teknologian puutteen kautta. Moniydintestissä prosessori pärjää tasapäisesti i7-9700K:n kanssa. Tuntemattomasta syystä CC150 tunnistuu Geekbenchissä kahtena 4-ytimisenä prosessorina, jotka kykenisivät kumpikin ajamaan kahdeksaa säiettä.

Grafiikan piirtämisestä palvelimissa vastaa ”GeForce RTX T10-8” nimellä tunnistuva näytönohjain, jossa on 8 Gt muistia. Geekbenchin mukaan grafiikkapiirissä on 56 SM-yksikköä eli 3584 CUDA-ydintä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että näytönohjaimessa käytetään huomattavasti leikattua TU102-grafiikkapiiriä. TU102-grafiikkapiirissä on yhteensä 72 SM-yksikköä.

Lähteet: Tum Apisak @ Twitter, Tom's Hardware

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
560
Rauhalliseen pelaamiseen ihan jees mutta jos tahtoo FPS pelejä pelata niin melkosta latenssipaskaa tuokin ns. pilvipalvelu tarjoaa. Kokeiltu useilla peleillä ja osa toimii kohtuullisesti osa ei pelattavasti. Itsellä on teranen ja osan peleistä saa joten kuten pelittään mutta voin kuvitella jotain 24 megan ADSL piuhan päässä miten toimii:) Jossain vaiheessa varmaan homma menee maaliin ja homma toimii kuten pitää mutta vielä on matkaa sillä rintamalla...
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
793
ja mä luulin että tää gigabitin kuitu olis ollu riittävä... :<
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
253
Ei streamaus/inputlagi ole niinkään kiinni yhteyden maksiminopeudesta (kunhan vaatimus täytetään tietysti) vaan latenssista ja muista sen tapaisista seikoista.

Gigabitin kuitu häviää mainitulle ADSL:lle jos serverihuone sijaitsee kuitukäyttäjään nähden toisella puolella maailmaa ja ADSL:lle naapurissa. Samalla lailla sisäverkon bufferbloat-routteri voi tuhota pelikokemuksen heti kun joku avaa youtuben tai netflixin, oli talosta ulos lähtevä yhteys mikä tahansa.

Nämä on myös ongelmia jotka eivät oikeastaan ole ratkaistavissa nykyisessä internet-ympäristössä globaalisti, aina on joku jonka luo ei mene lankaa tai jonka yhteys serverihuoneeseen on syystä tai toisesta ailahteleva.

Toisaalta jos yhteys on riittävä ja linjat serverihuoneeseen kunnossa niin kyllähän tälläinen palvelu varmasti pieksee peli-PC:n ylläpitämisen tahi sellaiseen sijoittamisen rajatulle kohderyhmälle.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
793
Ainakin tälle GeForce Now:lle on, kerran 100M riittää myös. :thumbsup:
no jos tuhannen gigabitin piuhallakin tökkii, niin... ;)

Kyllä mä tuota pikapikaa töissä testasin perusläppärillä, eli T470:llä. Toki täälläkin on linjaa gigabitin verran käytettävissä ja näytti tuo palvelin (jossa Ghost Recon Breakpoint pyöri) olevan ruotsissa. Rumalta näytti ja input lagia jonkin verran, ehkä jollain konsoliohjaimella pelikelpoisempi.

Isompi "ongelma" oli se, kun käynnistin pelin toiseen kertaan niin se lähti periaatteessa nollasta uudelleen eli 11.3GB pätsin asennuksella. Toinen pelikerta jäi siis kokematta toistaiseksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
468
Tampereelta 100/100 verkolla 11 millisekunnin latenssi tuonne palvelinkoneeseen. Tuohan on siis vähemmän kuin valtaosan näytöistä input lag on, joten aika hyvin se siihen sekaan hukkuu. Dying Lightiä kokeilin ja aivan hyvältä tuntui hiirelläkin tähdätä. Ainoana ongelmana huomasin tosin että selviä pakkausartefakteja näkyi vaikka laitoinkin asetuksista aivan täysille bandwithin ja kaikki muutkin laatuasetukset. Aiemmin Nvidia Shieldillä tuota kokeillessa ei ikinä näkynyt pakkausartefakteja ja siinä olin jopa 80 Mbps bitrate kuvassa, en vielä jaksanut selvitellä paljon tuo PC:n ilmaisversio antaa mutta selvästi vähemmän kuitenkin. Eiköhän se maksullinen versio ole sitten parempi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
11 073
Tampereelta 100/100 verkolla 11 millisekunnin latenssi tuonne palvelinkoneeseen. Tuohan on siis vähemmän kuin valtaosan näytöistä input lag on, joten aika hyvin se siihen sekaan hukkuu. Dying Lightiä kokeilin ja aivan hyvältä tuntui hiirelläkin tähdätä. Ainoana ongelmana huomasin tosin että selviä pakkausartefakteja näkyi vaikka laitoinkin asetuksista aivan täysille bandwithin ja kaikki muutkin laatuasetukset. Aiemmin Nvidia Shieldillä tuota kokeillessa ei ikinä näkynyt pakkausartefakteja ja siinä olin jopa 80 Mbps bitrate kuvassa, en vielä jaksanut selvitellä paljon tuo PC:n ilmaisversio antaa mutta selvästi vähemmän kuitenkin. Eiköhän se maksullinen versio ole sitten parempi.
Ei se sekaan huku vaan tulee päälle.
Viivettä tulee siitä kun käyttäjän input ensin lähtee koneelta palvelimelle, siellä sitten renderöidään ja pakataan peli videoksi, lähetetään takaisin ja sitten vielä käyttäjän päässä videostriimi puretaan näytölle ja näytön oma lagi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
468
Ei se sekaan huku vaan tulee päälle.
Viivettä tulee siitä kun käyttäjän input ensin lähtee koneelta palvelimelle, siellä sitten renderöidään ja pakataan peli videoksi, lähetetään takaisin ja sitten vielä käyttäjän päässä videostriimi puretaan näytölle ja näytön oma lagi.
Joo vähän turhan pelkistetysti sanoin. Tuo Nvidian latenssitesti itse asiassa sisältää myös matkan takaisin. Tuo renderöinti- ja pakkaus onkin sitten mielenkiintoisia juttuja koska Nvidia käyttää inputin ennustusta myös latenssia pienentämään. Omien kokemuksien perusteella sitä ennustusta ei ainakaan voi huomata ja tuntui huomattavasti paremmalta kun vaikka Playstation Now -palvelussa jossa sellaista ennustusta ei ole. Olisi kiva kyllä nähdä joku syvällinen tekninen analyysi tuosta koko prosessista inputista uuteen kuvaan näytöllä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
927
TU102 ja läjä numeroita on vähän abstrakti, mutta ilmeisesti kyse on jostakin RTX 2070S tason grafiikkapiiristä?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
11 073
TU102 ja läjä numeroita on vähän abstrakti, mutta ilmeisesti kyse on jostakin RTX 2070S tason grafiikkapiiristä?
CUDA-ytimiä on enemmän kuin 2080 Superissa mutta vähemmän kuin 2080 Ti:ssä.
Suorituskyvystä on vaikea sanoa tietämättä millä kelloilla ne todellisuudessa toimii, mutta todennäköisesti parempi kuin 2080 S
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 639
CUDA-ytimiä on enemmän kuin 2080 Superissa mutta vähemmän kuin 2080 Ti:ssä.
Suorituskyvystä on vaikea sanoa tietämättä millä kelloilla ne todellisuudessa toimii, mutta todennäköisesti parempi kuin 2080 S
Voisiko 3dmarkkia pelata steamista...? Eipä sillä, että sillä nyt niin isoa merkitystä olisi.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 670
no jos tuhannen gigabitin piuhallakin tökkii, niin... ;)

Kyllä mä tuota pikapikaa töissä testasin perusläppärillä, eli T470:llä. Toki täälläkin on linjaa gigabitin verran käytettävissä ja näytti tuo palvelin (jossa Ghost Recon Breakpoint pyöri) olevan ruotsissa. Rumalta näytti ja input lagia jonkin verran, ehkä jollain konsoliohjaimella pelikelpoisempi.

Isompi "ongelma" oli se, kun käynnistin pelin toiseen kertaan niin se lähti periaatteessa nollasta uudelleen eli 11.3GB pätsin asennuksella. Toinen pelikerta jäi siis kokematta toistaiseksi.
Ongelma lienee muualla kuin internetyhteydessä? Tosin itse käyttänyt vain Shield TV:llä. Eihän tuosta kilpapelaamiseen ole, mutta yksinpelailuun kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 639
Jos olisin Nvidia, niin optimoisin käytettyä rautaa myös pelattujen pelien suhteen. Tehokkainta rautaa kannattaa vuokrata vain niille pelaajille, jotka pelaavat pelejä, joissa siitä raudasta on hyötyä.

Moneen peliin 1080@60Hz riittää paljon paljon heikompikin GPU kuin TU102:nen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuja
80 422
Viestejä
1 638 223
Jäsenet
36 226
Uusin jäsen
MoXa

Hinta.fi

Ylös Bottom