Futuremarkin 3DMark API Overhead -testiin tuki Vulkan-rajapinnalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 629
futuremark-3dmark-api-overhead-20170324.jpg



3DMark-testiohjelmistaan tuttu, kotimaista perää ja nykyään kansainväliseen UL-konserniin kuuluva Futuremark on julkaissut uuden version 3DMark API Overhead -testistään. Alun perin API Overhead -testi julkaistiin kaksi vuotta sitten 26. maaliskuuta 2015 vertailemaan matalan tason DirectX 12- ja Mantle-rajapintoja DirectX 11 -rajapintaan.

3DMarkin API Overhead -testi on luotu mittaamaan itse rajapintojen pullonkauloja ja suorituskykyä. Yhtiö painottaa, ettei sitä ole tarkoitus käyttää eri valmistajien näytönohjainten vertailuun. Testi nostaa erityisen selvästi esiin ns. matalan tason rajapintojen tehokkuuden draw call -komentojen kanssa verrattuna vanhempiin rajapintoihin kuten DirectX 11.

Rajapintojen suorituskykyä vertaillaan käyttämällä suurta määrää draw call -käskyjä. Draw call -käskyä käytetään aina, kun prosessori kertoo näytönohjaimelle, että sen pitää renderöidä jokin objekti ruudulle. API Overhead -testissä draw call -komentojen määrää lisätään niin kauan, että suorituskyky laskee näytönohjaimen, prosessorin tai rajapinnan rajoitusten vuoksi alle 30 FPS:n. Voit lukea lisää testin toteutuksesta 3DMark Technical Guide -oppaasta (PDF).



API Overhead -testin uusi 1.5-versio lisää testiin tuen Khronoksen matalan tason Vulkan-rajapinnalle. Se korvaa testissä aiemmin mukana olleen AMD:n Mantle-rajapinnan, jonka pohjalta Khronos on kehittänyt Vulkanin. Testin tuorein Windows-versio tukee Vulkanin lisäksi Microsoftin DirectX 11- ja DirectX 12 -rajapintoja. 3DMark API Overhead -testistä on olemassa myös iOS -versio, joka tukee Metal- ja OpenGL 3.0 ES -rajapintoja.

Guru3D on ehtinyt jo testaamaan uutta API Overhead -testiä alustavasti ja julkaissut tulokset sivuillaan. Sivuston testien mukaan Vulkan-rajapinnalla NVIDIAn huippunäytönohjaimet saavat ajettua ruudulle 3 – 7 prosenttia ja GTX 1060 peräti 26 % enemmän draw calleja, kuin DirectX 12 -rajapinnalla. AMD:n näytönohjaimilla Vulkan suoriutuu puolestaan hieman heikommin, ja DirectX 12:lla saadaan näytönohjaimesta riippuen 2,4 – 4,5 % enemmän draw calleja, kuin Vulkanilla.

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Luulisi, että AMD olisi saanut isomman hyödyn.

Suhteessa mihin? Nuo Fury X tulokset on alhaisia, pitäisi olla noin 20M (vakio Fury X), sillä itse saan 3770k @ 4.1GHz vakio Fury X:llä 20M molemmista DX12 ja Vulkanista. Vulkan (entisessä testiversiossa Mantle) ja DX12 ovat aina olleet lähellä toisiaan , lähinnä eroa on tullut hieman toisen eduksi eri ajuriversioilla ja testikerralla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 515
Viestejä
4 538 849
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom