Build Fractal Ridge custom loopilla

Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
57
Aloitin Fractal Ridge custom loop projektin, tervetuloa seuraamaan.
Tässä blogissa siirretään Define R6 custom loop kokoonpano soveltuvin osin Ridge koppaan.

Vanha R6 kokoonpano on ollut minulla myös Define C kopassa aikanaan, mikä oli sekin todella ahdas buildi toteuttaa. Aiemmista kokoonpanoista ei tullut tehtyä rakennussblogia, joten nyt otin tämän asiaksi. Ajatus siirtymisestä ITX koppaan lähti oikeastaan siitä, kun roudasin nykyisen setupin laneille ja se tuotti painonsa vuoksi todellista vaivaa. Lisäksi koneen siirtäminen lattialta pöydälle herätti mielenkiintoa.

Kuvassa alla vasemmalla lähtötilanne mistä siirryn uuteen koteloon. Ideana olis hyödyntää vanhoja osia mutta tilanahtaus johtaa siihen että vaihtoon menee emo, radi, pumppu, tuulettimet, psu. Nykyisestä kokoonpanosta pystyn hyödyntämään cpu+vesiblokki, gpu+vesiblokki, fitit, letkut, ssd:t sekä muistit. Toisessa kuvassa koppa onkin jo pöydällä mallailua varten.
rn_image_picker_lib_temp_0c684447-3692-4813-9545-b4a16712d974.jpg
20240330_160813.png

Kotelo ja poweri tuli nopeasti mutta lopuissa osissa menee vielä joku 10-20 päivää toimituksessa.
Ridge makso Jimmsillä 127,90€ ja Lian-Li SP750 SFX-poweri 114,90€
Uuteen koppaan mallailin minkälaisen custom looping tähän pystyy tekemään ja tilasin Jimmssiltä vielä edellisten lisäksi seuraavat osat:
  • Alphacool DC-LT 2 - 2600rpm Ceramic - 12V DC (Sinus PCB) -pumppu, musta (33,90€)
  • Alphacool Eisstation 40 DC-LT, pumpun kansi + nestesäiliö, musta (39,90€)
  • Alphacool NexXxoS ST20 HPE Full Copper 280mm Radiator, 280mm jäähdytin, musta (94,90€)
  • Gigabyte B550I Aorus Pro AX (204,90€)
  • EK-Cryofuel Clear (12,90€)
InCollage_20240331_160644730.jpg


Downgreidin hinta tähän mennessä: 629,30€. Vanhat käyttämättömät osat laitan myyntiin, millä vähennän hieman tän päivityksen hintaa.
Käyttämättä jää esim. 240 + 360 mm radit, tuulettimet, D5 pumppu ja säiliö, emolevy, poweri sekä jotain fittejä.

En vielä tilannut uusia tuulettimia, koska haluan varmistaa asioita pala kerrallaan. 20mm paksun radin sekä 15mm paksujen tuulettimien kanssa pitäisi jäädä n. 1cm näyttiksen ja radin tuulettimien väliin tilaa. Kopan kattoon on suunnitelmissa laittaa 3x 80mm tuulettimia puhaltamaan alaspäin radin eteen ilmaa. Suunnittelin laittavani kotelon kylkeen magneetilla/tarrateipillä 140mm tuulettimen emolevyn eteen. Ajatuksena on vielä "osastoida" kotelo siten, että ilma ei sekoitu kotelossa eri osista toiseen, millä toivottavasti saan lämpöjä hallintaan paremmin. Tästä lisää kirjoittelua pölynsuojaus ideoiden kera myöhemmin..

Blogi jatkuu kun saan osat Jimmsiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Downscale-sanaa varmaan hait. Pienempi kokohan on vain upgrade, kerran kone ei huonone mitenkään ;)
1711882774407.png



Mielenkiinnolla seurailen! Täällä myös custom loop Meshlicious ITX-kotelossa, mutta olen suosiolla ulkoistanut jäähdyttimen, kun se ei mahtuisi mihinkään koteloon muutenkaan (Supernova 1260)
 
Downscale-sanaa varmaan hait. Pienempi kokohan on vain upgrade, kerran kone ei huonone mitenkään ;)
Parempihan se tietysti on puhua oikeilla termeillä, lisätään korjaukset tarinaan. ;)

Mielenkiinnolla seurailen! Täällä myös custom loop Meshlicious ITX-kotelossa, mutta olen suosiolla ulkoistanut jäähdyttimen, kun se ei mahtuisi mihinkään koteloon muutenkaan (Supernova 1260)
Ulkopuolista viilennystä myös hetken aikaa täällä mietitty tuon kotelon alapuolelle erilliseen kehikkoon ja koteloon sitten pikaliitokset, mutta se jääköön nyt jatkokehittely asteelle. Katsotaan ensin miten tämän kanssa käy :think:

Mikä pumppu sulla @Signa on käytössä?
 
Viimeksi muokattu:
Mikä pumppu sulla on käytössä?
Itseasiassa sekin on ulkoinen EK FLT360 D5. Kotelossa olisi hyvin tilaa pikku FLT80:lle tai lyhyellä sylinterisäiliöllä varustetulle, mutta sain putkivedot siistimmin, kun kaikki paitsi pakolliset blokit on kotelon ulkopuolella.
Tuossa nyt eka kuva mikä löyty kotelosta. Radi ja pumppu on tällä hetkellä DIY-kehikossa, jolla pystyy viemään setin laneille suht vaivattomasti, mutta pienempi radi kotelon yhteyteen olisi siihen paljon parempi ratkaisu :lol: Tarkotus asentaa radi pöytätason alle pysyvämmin
 

Liitteet

  • meshy.jpg
    meshy.jpg
    518,6 KB · Luettu: 68
Alla nykynen setup, mikä on mun käytössä edelleen riittävä. Tämän vuoksi osa näistä menee myös uuteen koppaan.
Rauta:
KoteloFractal Define R6
PSUCorsair RM750e ATX
CPUAMD Ryzen 5 5600X
GPUASUS R9 290X DirectCU II OC
RAMKingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz, CL16
SSD1Samsung 980 PRO SSD 2 Tt M.2 jäähdytyselementillä
SSD2Kingston A400 960 Gt SATA3 2,5" -SSD-levy (RAID)
SSD3Kingston A400 960 Gt SATA3 2,5" -SSD-levy (RAID)

Vesiosat:
Fitit​
EK-AF 90 G1/4,
EK-AF Extender 6mm M-M G1/4 - Black,
EK-Fitting - Plug 1/4G,
EK-HDC Fitting 12mm
EK-STC Classic 10/16 - Black, suora ruuviliitin
EK 16/10mm ruuviliitint, suora,G1/4, HF, hopea
EK T-haaroitin 3x G1/4, sisäkierre, musta
FillportN/A Fillport täyttöliitin, musta nikkeli (Jimms)
BleedvalveEK-AF Ball Valve (10mm) suljinventtiili, suora, G1
Pumpun jalustaEK-UNI Pump Bracket (120) Vertical
RaditAlphacool NexXxoS ST30 Full Copper X-Flow 240mm radiator,
Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 360mm radiator
Radien tuulettimetThermaltake Riing 120mm
LämpötilasensoriXSPC - G1/4 inline 10k sensor
Pumppu+säiliöEK-XRES 140 Revo D5
GPU blokkiEK-FC R9-290X DCII - Acetal+Nickel blokki,
EK-FC R9-290X DCII Backplate - Black
CPU blokkiEK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel
LetkutEK 15,9/9,5mm ZMT mattamusta
 
Viimeksi muokattu:
Jep, joka välissä Alphacoolin 3/8"-pikaliittimet. Niiden helppoudesta huolimatta tää väliaikaisratkaisu jäänyt vähän pidempiaikaiseksi, kun ihan toimiva nykyisellä pöydällä. Kesällä kun pöytä menee uusiksi, niin laitetaan looppiakin uuteen kuosiin.

Aloin jo suunnitella päässäni, että voisit mahdollisesti käyttää nykyistä 360 radia kotioloissa lisäradina pikaliittimien päässä, mutta näyttää haasteelliselta tuoda läpivientejä kotelon takaa.
 

Liitteet

  • IMG_2685.jpeg
    IMG_2685.jpeg
    180 KB · Luettu: 58
Jonkinlainen ajatus nestekierron järjestämisestä on syntynyt ja siinä samalla voisi olla hyvä varautua ulkoisen jäähdytyskehikon rakentamiseen koneen alle tulevaisuudessa.
Siksi ajattelin laittavani jäljellä olevaan vapaaseen pci slottiin läpimenon pikaliittimille sekä Y-liittimet ja sulkuventtiilin, millä ohjataan kierto sisään tai ulos riippuen onko sitä vai ei.
Ehkäpä tuo 240mm radi vasemmalla alhaalla alkaa olemaan tässä loopissa jo turha... Tuleeko kellään mieleen parempaa tapaa tän systeemin järjestykseen? :hmm:
Nestekierto.png

EK-Loop PCI Bracket Pass-Through levy näyttää tältä koneessa kiinni. Tuossa vois olla hyvänä lisänä vielä 90 mutkat ohjaamaan rasitukset alaspäin.
ek-loop-pci-bracket-pass-through-art1.jpg
 
saako tuohon ridgeen oikeasti mahtumaan vielä tuon pcie läpivienti liitimen jos siinä on näyttistä ja radia jo tiellä.

Esim joutuuko esim yhden tuulettimen ottamaan pois ja mahdollisesti leikkaamaan näyttiksen pcie levyä 1 slottiseksi.
 
saako tuohon ridgeen oikeasti mahtumaan vielä tuon pcie läpivienti liitimen jos siinä on näyttistä ja radia jo tiellä.

Esim joutuuko esim yhden tuulettimen ottamaan pois ja mahdollisesti leikkaamaan näyttiksen pcie levyä 1 slottiseksi.
Sun nostos oli hyvä, nimittäin ei mahdu. On tuossa varmasti keinoja saada letkut pihalle muulla tavalla
photo_2024-04-01_18-22-12.jpg
photo_2024-04-01_18-22-08.jpg

radi.png
 
Sun nostos oli hyvä, nimittäin ei mahdu. On tuossa varmasti keinoja saada letkut pihalle muulla tavalla
photo_2024-04-01_18-22-12.jpg
photo_2024-04-01_18-22-08.jpg

radi.png
En ole nähnyt vielä että kukaan olisi Ridgeä käyttänyt ulkoisen jäähyn kanssa, joten mielenkiintoinen projekti.

kun googlettelee sff external rad niin kuvahausta löytyy jos jonkunlaista setuppia mistä voi ottaa vähän inspiraatiota.
 
En ole nähnyt vielä että kukaan olisi Ridgeä käyttänyt ulkoisen jäähyn kanssa, joten mielenkiintoinen projekti.

kun googlettelee sff external rad niin kuvahausta löytyy jos jonkunlaista setuppia mistä voi ottaa vähän inspiraatiota.
Tarkoitus saada kone pikasesti kasaan että pääsee testaan lämpöjä sekä melua ensin. Tän jälkeen jatkoprojektiksi sitten ylimäärästen osien hyödyntäminen ;)
Pitää tutkia vaihtoehtoja, ajattelin jotain pylvästä mikä nousis koneen takaa ja menisi vielä koneen päälle jotenkin, koska tilaa tuossa raossa mihkä kone menee on 18 cm :)
 
Posti tuo huomenna kaivatut osat joten purin tänään vanhan kopan kierron. Näyttiksen mallailussa tuli vastaan heti ongelmia:
1) Lähdöt ei mahdu nykyisillä 90 asteen kulmilla, tilaa jää 30mm joten pitää tilata uus terminaali
ek-fc_terminal_rotary_01_1.jpg
2) Kattoon ei mahdu kuin 1x 80mm tuulettimia mikä ei varmaan tule ongelmaksi. Kuvassa näkyvä ruuvisarja on just 35mm , eli radi ja tuulettimien sekä näyttiksen väliin jää n. 25mm tilaa.
Kuva (1).jpegKuva (2).jpegKuva (3).jpeg
Kuva (4).jpegKuva (5).jpegKuva (6).jpeg
Kuva (7).jpegKuva (8).jpeg
 
Viimeksi muokattu:
On tuossa varmasti keinoja saada letkut pihalle muulla tavalla
Lähes ainoa järkevän oloinen vaihtoehto olisi viedä emon vierestä läpi. Siinä voisi silmämääräisesti olla tarpeeksi tilaa 20mm rei'ille, mitä noi yleensä vaatii. Pääsisi hanaankin näppärästi käsiksi. Koolance QD3 siistein ratkaisu irti ollessa.


Edit/lisäys:
Pitää tutkia vaihtoehtoja, ajattelin jotain pylvästä mikä nousis koneen takaa ja menisi vielä koneen päälle jotenkin, koska tilaa tuossa raossa mihkä kone menee on 18 cm :)
Missä suunnassa tämä 18cm?
Tällanen telakkaratkaisu olisi mielestäni siisti :) Alempi (360) radi juurikin noin poikittain, ettei pöhise suoraan koteloa kohti ja esim. vanerikoteloinnilla, jotta kotelon saa tukevasti sen päälle.

1712167302681.png
 
Viimeksi muokattu:
Lähes ainoa järkevän oloinen vaihtoehto olisi viedä emon vierestä läpi. Siinä voisi silmämääräisesti olla tarpeeksi tilaa 20mm rei'ille, mitä noi yleensä vaatii. Pääsisi hanaankin näppärästi käsiksi. Koolance QD3 siistein ratkaisu irti ollessa.


Edit/lisäys:

Missä suunnassa tämä 18cm?
Tällanen telakkaratkaisu olisi mielestäni siisti :) Alempi (360) radi juurikin noin poikittain, ettei pöhise suoraan koteloa kohti ja esim. vanerikoteloinnilla, jotta kotelon saa tukevasti sen päälle.

1712167302681.png
Alkaa vaikuttamaan että ainut keino saada letkut ulos on juurikin emolevyn vierestä. Tässä tosin pitää porata reiät mitä en haluaisi tehdä, mutta ei näytä olevan vaihtoehtoja :rofl:. Tuollainen ratkaisu voisi toimia mitä piirsit :).

Tosiaan 18 cm on tuosta pöytälevyn reunasta tuonne korkeaan ikea hyllykköön oleva leveys
 
Viimeksi muokattu:
Sain tänään Jimssiltä osat. Asensin koppaan emon, radin, tuularit sekä näyttiksen ja nyt voi alkaa miettimään mahdollisia letkureittjä. En ehdi loppuviikosta hirveästi jatkamaan projektia reissun vuoksi joten laitan nyt vain kuvadumbin nykytilanteesta.
Kuva (1).jpgKuva (2).jpgKuva (3).jpgKuva (4).jpgKuva (5).jpgKuva (6).jpgKuva (7).jpgKuva (8).jpgKuva (9).jpg
 
Jatkoa, tuli todettua että myös 25 mm tuularit on mahdollista asentaa. Rako on silloin tosin vain 1 cm.
Kuva (10).jpgKuva (11).jpgKuva (12).jpgKuva (13).jpgKuva (14).jpgKuva (15).jpgKuva (16).jpg
 
Seuraillaanpas tätäkin. Itselle tulossa myös Ridge korvaamaan wanhan Node 202:n, Strix B550-I:n ja 5700G:n ympäriltä.
DC-LT2 olisi tossa laatikossa ja Alphacoolin XPX-blokki jää ykköskoneesta jouten ensiviikolla Mycro:n tieltä. Jos vaikka korkkaisi tuon Cezannen ja pistäisi direct dienä, muisteilla (B-die @ 4733MT/s) onkin jo entuudestaan Bykskin heatspreaderit joten voisi koittaa sovittaa blokkia niidenkin päälle.
Yläosaan voisi mennä sopiva 280 radi jopa push-pullina :hmm:
 
Seuraillaanpas tätäkin. Itselle tulossa myös Ridge korvaamaan wanhan Node 202:n, Strix B550-I:n ja 5700G:n ympäriltä.
DC-LT2 olisi tossa laatikossa ja Alphacoolin XPX-blokki jää ykköskoneesta jouten ensiviikolla Mycro:n tieltä. Jos vaikka korkkaisi tuon Cezannen ja pistäisi direct dienä, muisteilla (B-die @ 4733MT/s) onkin jo entuudestaan Bykskin heatspreaderit joten voisi koittaa sovittaa blokkia niidenkin päälle.
Yläosaan voisi mennä sopiva 280 radi jopa push-pullina :hmm:
Tervetuloa seuraamaan :). Tuleeko sulla lainkaan näyttistä koppaan? Push pulli näyttäs mahtuvan hyvinkin jos ei tule
 
Tervetuloa seuraamaan :). Tuleeko sulla lainkaan näyttistä koppaan? Push pulli näyttäs mahtuvan hyvinkin jos ei tule
Ihan 5700G:n integroidulla Vega8:lla mennään tuon kanssa, jospa saisi kellotettua vielä enemmän kuin nykyisellä Scythen BigShuriken 2 - räikällä.
Ajatuksissa päivittää AM5-platformiin, kunhan Strix Halo tulee saataville.

EDIT: PCIe-slotti on tällä hetkellä hyödynnetty erilliselle äänikortille (Asus Xonar Essence STX), niin saa olkkarissa kunnon äänet pihalle tosta. Jos tuon pistää jatkossa Ridgenkin kanssa, niin sitten ei kyllä push-pull onnistu.
 
Tänään jatkoin projektia ja pääsin pitkälle mutta pumppu hajosi... prkl :mad: Olin jo lisäämässä nestettä ja koitin käyttää välillä päällä mutta ei sanonut yhtään mitään. Kaksi johtoa oli irronnut pumpun piirilevyltä jossain vaiheessa touhuiluja. Yritin kolvata ne uudelleen kiinni mutta ei lähtenyt pelittämään, joten tarvii tilata uusi... Harmikseen ne on loppu joten tästä tulee taas 10-20 päivän viive. Nyt mennään sitten purkkavirityksellä, eli D5 hoitaa pumppausta sillä välin. Laitan nyt samalla tilaukseen Y-haarat, QD3 pikaliittimet, vähän RGB-nauhaa, o-renkaita yms pikkutarviketta...

Kaapelit oli aika vaikea saada hyvin sopimaan mutta mielestäni lopputuloksesta tuli hyvä. Pumpun paikka tuli lopussa haasteeksi kun sille ei tahtonut löytyä enään tilaa. Sain sen kuitenkin sovitettua tuohon M.2 muistin jäähdyttimen päälle. Samalla tuli todettua että ei tähän koppaan mahdu enään yhtäkään ylimääräistä tuuletinta. Samoin tulee haasteeksi saada hana, y-haarat ja pikaliittimet vielä mahtumaan tuonne. Siitä sitten lisää myöhemmin :)
Kuva (1).jpgKuva (2).jpgKuva (3).jpgKuva (4).jpgKuva (5).jpgKuva (6).jpgKuva (7).jpgKuva (9).jpg
 

Liitteet

  • Kuva (8).jpg
    Kuva (8).jpg
    100,6 KB · Luettu: 60
Osia edelleen odotellessa löytyi isnpistä hiukan suunnitella koneelle ulkoista jäähdytyskoppaa. Hyviä malleja löytyi täältä täältä minkä pohjalta lähdin sketchupilla piirtelemään. Kiitti Signalle aiemmasta mallikuvastas :kippis:
Ohessa hiukan periaatekuvia. Mietinnässä oli aluksi että kotelon rungon tekis alumiinisista kulmaraudoista tai alumiini profiilista. Etsiskelyn jälkeen en kumminkaan löytänyt oikein sopivaa kauppaa/osia, joten päädyin tässä vaiheessa vielä piirtelemään puurungolla.
Runkoon piirsin 2mm syvennykset reikäpeltiä varten, jotta se tulee rungon kanssa tasalle. Tämän päälle sitte reitetyt ja kiillotetut alumiinipellit. Ajatus on että jokainen näkyvä sivu tulee peitettyä kiiltävillä alumiinipelleillä ja tuo säiliö tulee siitä läpi :). Letkuja tai tuon kehikon sähköistystä ei tullut vielä tässä vaiheessa mietittyä enempää, mutta varmaan jonkinlainen pikaliitin kotelon taakse tulee millä virta koneesta. Mietin myös arduinon ja lcd-näytön hyödyntämistä tän ulkosen jäähdytyksen ohjaukseen tuossa kopan keulassa, koska ostamassani emossa ei taida olla liitintä nesteen lämpömittarille.

Edit: lisätty lopullinen kuva

LargeRadBox4.jpg
Kuva 1.pngKuva 2.pngKuva 3.pngKuva 4.pngKuva 5.pngKuva 7.pngKuva 6.pngKuva 8.pngimage.png
 
Viimeksi muokattu:
Hyvältä näyttää piirrokset :thumbsup: Onko sulla tiedossa paikka, missä teettää noi alu-paneelit vai teetkö itse?
Mietin myös arduinon ja lcd-näytön hyödyntämistä tän ulkosen jäähdytyksen ohjaukseen tuossa kopan keulassa, koska ostamassani emossa ei taida olla liitintä nesteen lämpömittarille.
Aquacomputer Quadro(tai Octo) oli aikoinaan todella helppo valinta ulkoisen jäähyn ohjaukseen ja sellainen itselläkin tuota hoitaa, mutta nykyään aika kirpsakka 70€ hinta (ennen 40€). Tuossa lämpöantureille paikat ja yhdistyy USB:lla (sisäinen tai ulkoinen) koneeseen. Lisäksi säädöt pysyy muistissa ja toimii itsenäisesti, kun ne kerran asettaa. Periaatteessa tuon lämpöanturiakaan en juuri tarvitse, kun olen säätänyt vain tasaiset kierrosluvut pumpulle ja tuulettimille, mutta onhan sitä lämpöä kiva seurata. Tuolle ja pumpulle virtaa antaa Molex-virtalähde, mutta sulla kun tulee käytännössä koteloon kiinni, niin pikaliitin virralle oikein hyvä vaihtoehto.
 
Onko sulla tiedossa paikka, missä teettää noi alu-paneelit vai teetkö itse?
Itse oli aikomus pellit askarrella ja kiillottaa vesihiomapaperilla. Viimestely sitten metal polishilla. Näin tuli jotkut vanteet aikanaan käsiteltyä hyvällä lopputuloksella.
Tarttee käydä hommaamassa hiukan työkaluja projektia varten, meinaan taltalle ja peltisaksille olis nyt tarvetta :lol:. Päästäkseni helpoimmalla puurunkoa pitää hiukan vielä säätää saatavilla olevan materiaalin mukaseksi. Tää ei käynyt mielessä piirtäessä mutta ei se kova homma ole vielä hienosäätää.
Biltemassa ainakin oli sopivan kokosta alumiinipeltiä myynnissä ja reikälevyä k-raudassa. Nämä nyt helpoimmat kaupat mitä tuli pikasesti vastaan :). Levyn hiomiseen vielä viilat millä saa särmät 45 asteeseen. Sitten vielä 65mm reikä peltiin varmaan poralla ja viilalla. :hmm:
Aquacomputer Quadro(tai Octo) oli aikoinaan todella helppo valinta ulkoisen jäähyn ohjaukseen ja sellainen itselläkin tuota hoitaa, mutta nykyään aika kirpsakka 70€ hinta (ennen 40€). Tuossa lämpöantureille paikat ja yhdistyy USB:lla (sisäinen tai ulkoinen) koneeseen. Lisäksi säädöt pysyy muistissa ja toimii itsenäisesti, kun ne kerran asettaa. Periaatteessa tuon lämpöanturiakaan en juuri tarvitse, kun olen säätänyt vain tasaiset kierrosluvut pumpulle ja tuulettimille, mutta onhan sitä lämpöä kiva seurata. Tuolle ja pumpulle virtaa antaa Molex-virtalähde, mutta sulla kun tulee käytännössä koteloon kiinni, niin pikaliitin virralle oikein hyvä vaihtoehto.
Tää on ihan varteenotettava vaihtoehto, säästys koppa ehjänä ja pystyy ohjaamaan rgb-nauhaa. Oikeastaan aika montakin ongelmaa ratkeaisi :thumbsup:. Ulkosta poweria mietin mutta sit tarvis ylimääräsen virtapistokkeen. Ajattelin vetää jonkin moninapaliittimen kautta kaikki sähköt "telakalle". Pitää tarkastella sitä lähempänä lisää.
 
Käyttökokemuksia custom loopista tähän mennessä:

Koppa ollut nyt samassa asennossa vaakatasossa puhaltimet kohti lattiaa kohti siitä lähtien kun projekti tyssäs hetkeksi.
Käyttiksen asennuksessa oli ongelmia saada RAID-levyt pelittämään ja windows asentumaan. Jouduin asentamaan uudelleen varmaan 4 kertaa ennenkun työpöytä alko pysymään stabiilina. Ongelmia oli ajureitten ja windows päivitysten kanssa. Lopussa tein jokaisen ajurin, softan tai windows päivityksen asennuksen jälkeen palautuspisteen, että ei tarttis alkaa taas koko rumbaan alusta. Kevyessä käytössä ei tuulettimet ja pumppu nosta kierroksia, lähinnä jos jotain asennusta tapahtuu, niin alkaa tuulettimet käymään hiukan kovempaa. Tätä olen säätänyt niin että prossu saa käydä hieman kuumempana ennenkuin alkaa kovempi puhallus. Pelikäyttöä en ole vielä kokeillut koska kone on hiukan huonossa asennossa lattialla. Varmaan tässä lähipäivinä testailen minkälainen lämpö ja melutaso tästä syntyy tällä hetkellä.

Fan curvet.png
 
Viimeksi muokattu:
Kovaa tekemistä tiedossa! Toiveena olisi nähdä eri työvaiheista mahdollisimman paljon sisältöä. Tästä herää taas mielenkiinto värkätä omiakin projekteja eteenpäin.

reikälevyä k-raudassa. Nämä nyt helpoimmat kaupat mitä tuli pikasesti vastaan :)
Bauhausista löytyy erilaisia reikäpeltejä, jos ei toi K-Raudan ollut ihan sitä mitä hait. Omasta mielestä kyllä hienon näköistä myös, jos radien lamellit näkyvillä niin että ruuvinreiät jää piiloon. Lamelleja voinee maalata, jos väri häiritsee. Kunhan heittelen ideoita :)
 
Tänään pääsin aloittamaan puukopan rakentamisen. Hain Bauhausista ensin höylättyä 28x28x2400 listaa ja tarkistin samalla peltivalikoiman. Löysin myös hyvän puisen jämälevyn palasen (4€). Käyn myös muissa rautakaupoissa katsomassa valikoiman, koska ensi vilkaisulla reikäpeltien reiät näytti olevan aika pieniä. Motonetistä ostin vielä jiirilaatikon ja 10x40 mm puutappeja sekä tapituskeskittimet. Jos joku tietää muita hyviä paikkoja alumiinilevylle tai reikäpellille niin saa vinkata :)

Tallissa alotin hommat tekemällä ensin jiirilaatikolle tukevamman kiinnityksen joten ruuvasin sen jämälevyyn kiinni. Mulla ei ole kuin 2 puristinta joka vähän rajoittaa tekemistä. En ajatellut kumminkaan hommata lisää niitä tähän projektiin.
Tulostin suunnitelmamallista pohjapiiroksen mittoineen ja sahasin listasta ensin 2 kpl 532 mm pitkiä kappaleita. Sahasin listan molemmista päistä että sain hyödynnettyä molemmat suorat päät koska käsisahalla ei saa kovin suoraa jälkeä.
Tän jälkeen sahasin 3 kpl 126 mm välikappaleet. Kiinnitin sahattavan listan kunnolla kiinni pöytään sekä jiirilaatikkoon noilla kahdella puristimella, jonka jälkeen sahasin kevyillä vedoilla painamatta sahaa kohti pöytää. Ensimmäinen sahaus epäonnistu koska levy missä jiirilaatikko on kiinni ei ollut pöydässä kiinni. Tän vuoksi yhdestä päästä tuli vino minkä korjasin viilalla ja 60 käsihiomapaperilla.

Pyöristin jokaisen kappaleen kulmat kevyesti hiomalla 60 paperilla. Tän jälkeen kiinnitin pidemmät kappaleet pöytään kiinni ja puraisimella tein aloitusreiän merkkiin. Laitoin 10 mm poranterään n. 20 mm kohdalle teipinpalan ilmottaan poraussyvyyden.
Porauksen jälkeen tarkistin syvyyden työntömitalla ja tapituskeskittimellä merkkasin välikappaleeseen reiän paikan. Pistin puristimella palan kiinni pöytään ja porasin vastaavan reiän. Saatan käydä hakemassa poraustelineen, koska joka reikä meni vinoon :lol:

Ekaan liimaukseen käytin polyuretaaniliimaa mitä oli jäänyt yli joskus. Liima oli kuivunut mutta sitä tuli vielä hiukan pihalle. Pistin yhteen liimatut palat kiinni lopuksi suoraan kulmaa apuna käyttäen pöytään kiinni. Kuivumisaika on purkin mukaan 4-8h joten seuraavan palan voi käydä vielä illemmalla liimaamassa. Jatkoa seuraa myöhemmin.

Edit: Liimasin toisen väliriman. Laitoin radia vasten tuleviin osiin tiivistysnauhaa mitä ostin Motonetistä.
Kuva 1.jpg
Kuva 2.png
Kuva 3.png
Kuva 4.jpg
Kuva 5.jpg
Kuva 6.jpg
Kuva 4.jpg

Edit: Viime viikonloppuna päivitin näyttiksen. R9 290X sai väistyä ja tilalle tuli RX 6900 XT XTREME WATERFORCE.
RX 6900 XT XTREME WATERFORCE.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tilannepäivitystä pumpulle ja muille vesiosille: Odottelussa enää Koolance pikaliittimet ja ne pitäs saapua 3.5. Siitä sitten toimitus seuraavalle viikolle.
Eli muutoksia tulossa koppaan vasta parin viikon päästä. Sillä välin ehdin hyvin työstämään telakkaa
 
Jatkoa projektiin:

Kävin ostoksilla Motonetissä ja Bauhaussissa. Ostin porausohjurin, senkkausteriä ja halvimpia puristimia mitä löytyi (ei voi suositella koska jättää jäljet puuhun muovista huolimatta)... lisäksi rima loppu joten sitä ostin yhen lisää.
Kyllä se vaan on helpompi työstää kun on riittävästi noita puristimia.

Sain valmiiksi kehyksen 360mm radille joka pitää sen paikalla puristamalla joka sivulta. Välissä on tiivistenauhaa joka painuu hiukan kasaan. Vaikuttaa hyvin pysyvän kiinni mutta varmistan kiinnitukset vielä myöhemmin.
Ruuvit aukasemalla radin saa myöhemmin irti kehikosta rikkomatta tiivistysnauhaa. Ruuvit tulee kehikossa taivasta kohti.

Porasin ruuveille 4 mm ohjausreiät pitkän riman läpi tuohon välikappaleeseen Tän jälkeen suurensin pitkän riman reiät 5 mm terällä. Lopuksi vedin 5x50mm ruuveille upotukset senkkausterällä. Seuraavaan kehykseen jätän varmaan ohjausreiät poraamatta tohon välikappaleeseen, koska kiristäessä ruuvit yksi korkkas eikä kiristä enää kunnolla. Fiksaan tämän liimalla myöhemmin.

Aloitin toisen puolen kehyksen tekemisen 280mm radille sahaamalla 2kpl 532mm ja 3kpl 126mm kappaleet. Kokeilin nyt tuota porausohjuria ja kyllä sillä vaikuttaa tulevan riittävän suorat reiät. Hinta ei ollut paha ja pystyy joustavammin poraamaan.
Jigin kanssa porailu vaatii hieman enemmän puristimia. Tämän jälkeen laitoin ekan välipuun liimaukseen pitkän riman päätyyn. Säätelin suoraan kulmaan ja puristin levyyn ja pöytään kiinni.

Kollaasi 4.jpg
Kuva 24.jpg
Kuva 25.jpg
Kuva 26.jpg


Edit:
Myös toinen välipuu kuivumassa toisessa päässä. Huomenna varmaan saa jo sovitettua 280mm radia kehykseen.
Kuva 27.jpg
Kuva 28.jpg
Kuva 29.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Molemmat kehykset nyt valmiit. Seuraavaksi mallailen hiukan paikalla että miten asettuu. Jätän varmaan tässä vaiheessa vielä reikälevyn ja upotukset tekemättä ja testaan miltä näyttää @Signa n ehdottamalla tavalla :)
Omasta mielestä kyllä hienon näköistä myös, jos radien lamellit näkyvillä niin että ruuvinreiät jää piiloon. Lamelleja voinee maalata, jos väri häiritsee. Kunhan heittelen ideoita :)

Kuva 30.jpg
Kuva 31.jpg
Kuva 32.jpg


Tuohon etuosaan jos yrittää jättää aukon 120 mm tuulettimelle niin tulee aika ahdasta ilmakierron kannalta. Se ei muutenkan vaikuttaisi varmaan yhtään mihkään joten varmaa kavennan telakkaa hieman. Pitää heittää Ridge jotenkin tuohon tilapäisesti päälle
Kuva 33.jpg
Kuva 34.jpg


Edit:
Viikon aikana on tullut hyviä käyttökokemuksia RX 6900 näyttiksestä ainakin pellit auki. Pelatessa tuuletimien melua ei kuule kuulokkeiden läpi oikeastaan ollenkaan joten tyytyväinen olen päivitykseen, vieläkun saisi loput osat niin saisi myös kuoret paikallen :)
 
Tänään tuli osat postissa, koolance QD3 pikaliittimet, Y-haarat ja uusi DC-LT2 pumppu. Aloin laittamaan niitä heti kiinni.

Kuva (1).jpg
Kuva (2).jpg


Koteloon piti tehdä pikaliittimiä varten 18mm reiät. Nakersin sivuleikkurilla ensin suurimman osan tussilla merkatusta kohdasta pois ja sen jälkeen viilalla laajensin reiät suuremmiksi. Suojasin emolevyn ja koteloa teipillä ja paperin paloilla. Lopuksi kiristin liittimet 21mm avaimella ja hylsyllä kunnolla kiinni.

Kuva (3).jpg
Kuva (4).jpg
Kuva (5).jpg


Tän jälkeen jatkoin letkujen asentamista missä meni melko kauan aikaa. Ongelmia oli tilan kanssa ja lopuksi päädyin laittamaan osat cpu blokin päälle kahteen kerrokseen. Tähän menikin aika paljon liittimiä. Kyljen kun laittaa kiinni niin liittimet tulee ihan peltiin kiinni. Laitoin uuden dc-lt2 pumpun kiinni ja tällä kertaa tein saman tien sille vedonpoiston nippusiteillä. Pumpun asennuksessa oli samaten vaikeuksia kun tuo riseri pelti painaa sitä powerin johtoja vasten. Värkkäilyn jälkeen sain sen sopimaan kohtuu hyvin ja katkoin letkun palasia hieman värinän vaimentimiksi. Tässä vaiheessa multa loppuikin liittimet... eli projekti jatkuu pienen tuumaustauon jälkeen. Pitää varmaan tehdä taas tilaus tai koittaa etsiä käytettyjä osia. Hakusessa on ridgen sisään ainakin 2kpl 90 asteen fittejä sekä 3 kpl 10/16mm letkuliittimiä. Lisäksi puuttuu kaikki telakkaan tulevat liittimet

Kuva (6).jpg
Kuva (7).jpg
Kuva (8).jpg
Kuva (9).jpg
Kuva (10).jpg


Edit:
Vaihdoin samalla myös radin ja tuulettimet toisin päin.
 
Viimeksi muokattu:
Tilannepäivitystä projektiin:

Hyvät uutiset ensin: Sain hommattua liittimet ja 90 asteen kulmat sekä letkut kiinni. Pääsin nesteyttämään konetta.
Huonot uutiset perään: Ridgen jäähdytin vuotaa ruuvinreiästä, syyksi paljastui mikäs muukaan kuin liian pitkä ruuvi. Tulee taas maksettavaksi oppirahoja ja viivytystä projektiin... Mittailin pöydällä olleita ruuveja ja niitä löytyi sekaisin 28mm, 30mm, 32mm pitkiä...Eli epähuomiossa on sitten painettu tuulettimet liian pitkillä ruuveilla kiinni.
Puuttuvia liittimiä löytyi myyntipalstalta (EK Torque STC 16/10 liittimiä sekä EK Torque angled 90 kulmia), kiitokset myyjälle näistä :kippis:.
Kulmia ei voinut käyttää näytönohjaimessa koska jäähdyttimeen kiinni ottaessa näytönohjain ei painunut pci-liittimen pohjaan asti. Vaihdoin sitten hanasta yhden kulmakappaleen ja pistin uuden torquen sinne tilalle.

liittimet.jpg


Letkut kiinnitettyä aloin fiilistelemään että jes nyt tämä on kasassa. Kokeilin vielä että kaikki pellit menee kiinni. Kuvassa oikea kylki auki ja kiinni.
oikea kylki.jpg
oikea kylki pelti kiinni.jpg


Sitten alko koneen nesteytys...Käynnistin koneen ja tässä vaiheessa alkoi kuulua outoa sihinää/surinaa kun d5 pumppu alkoi syöttämään nestettä looppiin. En aluksi havainnut nestevuotoa mistään joten luulin että d5 pyöritti dc-lt pumppua voimakkaasti ja ääni tuli sieltä. Jatkoin täyttämistä ja lopulta havaitsin hiukan nestettä radin ylemmän liittimen vieressä. Tässä kohtaa sitten alkoi valkenemaan että radi vuotaa. Purin näyttiksen ja tuulettimet pois ja pistin letkun suoraan radiin kiinni. Nyt pumpun käynnistyksen jälkeen tuli reippaasti nestettä radin vasemman yläkulman ruuvinreiästä ja se oli sitten siinä. Nyt on projekti levällään taas pöydällä mutta minkäs mahtaa asialle...Tuli tehtyä vanha kunnon morttivirhe :cool:. Vit*tukselta en voinut tietenkään välttyä mutta säästetään palsta enemmältä harmittelulta.
nesteytys d5 pumpulla.jpg
vuodon etsimistä.jpg

Mielessä kävi radin korjaus mutta kyllä tässä tilanteessa menee vain uusi tilaukseen. Toimitusaika näyttää olevan jälleen aika pitkä. Sillä välin pystyn työstämään telakkaa taas eteenpäin.

Ainiin ja suositus menee näille QD3 liittimille, ovat rahansa arvoisia :thumbsup:. Käytännössä irrottaessa tulee vain pieni tippa jonka pyyhkii paperilla pois. Helpottaa myös loopin täyttöä ja ilmausta kun saa helposti irroitettua.

Välikevennyksenä projektin opit tähän mennessä:
-Tuulettimien ja pumppujen sähköjohdot on herkkiä katkeamaan, älä katkase niitä
-Älä käytä liian pitkiä ruuveja oikeastaan missään, vesi loopin ulkopuolella=homma kusi
-Suunnitelmat muuttuu matkan varrella
-Custom loopin värkkäily vie rahat ja kaiken ajan illasta, mutta toisaalta mikä harrastus ei
-Työpöytä on sekamelska ja kaikki osat ja työkalut on välillä hukassa joko eri huoneessa tai tippuneena koneen sisään :cool:
 
Eikö tossa 20mm radissa ole taitettu niitä reunoja siten, ettei ruuvit pääse kennoon saakka osumaan?
Onneksi on kuitenkin kupariradi niin sen saa kyllä korjattua, vaikkei juuri nyt siltä tuntuisikaan.
 
Eikö tossa 20mm radissa ole taitettu niitä reunoja siten, ettei ruuvit pääse kennoon saakka osumaan?
Onneksi on kuitenkin kupariradi niin sen saa kyllä korjattua, vaikkei juuri nyt siltä tuntuisikaan.
HPE-20 radin reiän takana ei ole mitään suojaamassa vesikanavaa joka on juuri sopivasti muutenkin ruuvin alla. Kun taas noissa St30 radeissa on ruuvin alla reilusti tilaa sekä se taitos joka suojaa yliruuvaukselta. Mittasin että tuosta hpe-20 radin näkyvästä pinnasta vesikanavaan on vain 3,7mm ja st30 sama on vähintään 7 mm. Olen tottunut käyttämään huolettomasti kaikenlaisia ruuveja näissä paksummissa radeissa, ja nyt kun käytin parempia ruuveja hpe-20:ssä se aiheutti reiän. Pakkauksessa taisi tulla mukana ne 28mm ruuvit mitä olisi tässä pitänyt käyttää! Saatan tämän hajonneen vielä korjata myöhemmin mutta tähän buildiin sitä en enää aatellut laittaa kiinni.
HPE-20.jpg
ST30.jpg
 
Noh, eilisen takaiskun jälkeen tein toivottavasti viimeiset tilaukset.
Pistin tulemaan vielä seuraavaa:

-2kpl 60cm 4-pin PWM jatkokaapelia (aqua computerilta telakalle)
-60cm molex jatkojohto (ridgestä telakalle)
-Phanteks NEON M5 D-RGB LED Strip 55cm rgb nauhaa
(tulee telakan pohjaan)
-Noctua 40x40x100 NF-A410 FLX (tulee kotelon pohjaan)
-Loput fitit Ek torque STC-10/16 (3kpl tulee telakkaan)
Nämä tulee ens viikolla ja saan telakan loopin valmiiksi

Erikseen tilasin vielä nämä missä toimitus menee parin viikon päähän:
-Aqua computer quadro
-Uusi ST20 HPE
 
Jatkoa jäähykopalle:

Aloitusreikä keskelle purasimella, reikä 10mm terällä+jigillä, keskireiän siirto tapituskeskittimellä, reikä välikappaleeseen, liimat perään, puristuksiin pöytään.
kuva 1.jpg
kuva 2.jpg
kuva 3.jpg

liimaukset.jpg

Edit: koppa tulee olemaan päädystä neliön muotonen. Tällöin kehikon mitat teoriassa 182x182x532
 
Tilaus tuli tänään postissa, samalla liimaukset etenee. Kehykseen tuli kosmeettinen virhe yhteen kulmaan kun porasin kehys väärin päin aseteltuna. Ei näy kuvissa.
koppa 1.jpg
koppa 2.jpg
koppa 3.jpg
koppa 4.jpg

Tilauksessa tuli jatkojohdot ridgestä ulos telakalle sekä 40mm tuuletin ridgen pohjaan. Samoin loput ek torque fitit ja RGB-nauhaa. Nauha tulossa näillä näkymin telakkaan ohueen rimaan kiinni keskelle alas. Telakan alle tulee tassut mitkä nostaa sitä ylöspäin jonkin verran että valo ja ilma liikkuu alta.
tilaus.jpg


Ens viikolla mahdollisesti pääsee sitten jo taittelemaan peltiä.
 
Kehys valmis, seuraavana alkaa pellin ja särmäysvälineitten etsintä.
 

Liitteet

  • Kuva 1.jpg
    Kuva 1.jpg
    338,7 KB · Luettu: 15
  • Kuva 2.jpg
    Kuva 2.jpg
    356,7 KB · Luettu: 13
  • Kuva 3.jpg
    Kuva 3.jpg
    425,4 KB · Luettu: 14
  • Kuva 6.jpg
    Kuva 6.jpg
    357,3 KB · Luettu: 15
  • Kuva 5.jpg
    Kuva 5.jpg
    416,6 KB · Luettu: 13
  • Kuva 4.jpg
    Kuva 4.jpg
    448,8 KB · Luettu: 12
  • Kuva 7.jpg
    Kuva 7.jpg
    294,7 KB · Luettu: 15
  • Kuva 8.jpg
    Kuva 8.jpg
    299,9 KB · Luettu: 16
  • Kuva 9.jpg
    Kuva 9.jpg
    283,9 KB · Luettu: 16
Päivitystä:

Kävin hakemassa 0.8x600x1000 mm alumiinilevyn Bauhausista. Samalla ostin 25x25x2000 mm kulmaprofiilia särmäystä varten.
Ensin vedin profiilin rautasahalla käsin puoliksi jiirilaatikossa. Tän jälkeen aloin tekemään peltiin merkintöjä. Pistin alumiinilevyn sinisen suojamuovin pöytää vasten ja siitä tulee näkyviin jäävä pinta.
Merkkasin peltiin 1 cm koppaa pidemmän viivan pöydän suuntaisesti sekä keskiviivan vasemmalta oikealle. Vedin viivat kulmarautaa vasten mattoveitsellä.
Vedin keskiviivan kanssa saman suuntaiset viivat 91mm etäisyydelle molemmin puolin. Näihin kohtiin tulee kotelon yläosan taitokset. Otan mitoituksessa taitoskohdissa huomioon 1 mm taitosvaran. Taitan levyn lopuksi vielä kotelon alle, jotta kiinnitysreiät tulee piiloon. Levystä jää yli n. 460x600mm pala. Tästä teen etuosaan vielä erillisen päätypalan.
Tarvin vielä peltisakset ennen kun pystyn jatkamaan.

Kuva 1.jpg
Kuva 2.jpg
Kuva 3.jpg
Kuva 4.jpg
Kuva 5.jpg
Kuva 6.jpg
 
Jatkoa:

Noniin tänään hain peltisakset ja levypihdit. Pistin levyn kulmarautojen väliin pöytään kiinni ja aloin taittamaan. Homma toimi aluksi ihan hyvin mutta levyn keskellä alkoi pöytä antamaan periksi joten taitos meni liian pyöreeksi. Yritin sitten saada taitosta terävämmäksi kumivasaralla, mistä tuli lommoja. Yritän saada niitä pienemmiksi vielä myöhemmin kalustepyörällä rullailemalla. Taittelin särmät hiukan sisään päin, että se puree kiinni kehikkoon.. Sen jälkeen porasin reiät kiinnitysruuveille ja tassuille. Kun pelti oli kunnolla kiinni kehyksessä, aloin mallaamaan pienempää radia sisälle. Tein aikalailla radin keskikohdalle levyyn merkin ja porasin siihen 9mm terällä reikiä. Laajensin reikää isommaksi että sain levysakset sisään. Nitkuttelin aukkoa hiljalleen isomaksi saksilla ja levypihdeillä. Laitan aukkoon lopuksi vielä reunanauhaa, joten lopputuloksen ei tarvinnut olla ihan täydellinen. Seuraavana jatkan isomman radin puolelle samalla metodilla, ja koitan tehdä sen hieman rauhallisemmin koska se jää näkyviin työpöytää kohti.

Kuva 1.jpg
Kuva 2.jpg
Kuva 3.jpg
Kuva 4.jpg
Kuva 5.jpg
Kuva 6.jpg
Kuva 7.jpg
Kuva 8.jpg
 
Päivitystä:

Kotelo kiillotettu ja pumpulle tehty reikä. Seuraavana meneillään letkutus.
- Kiillotuksessa käytin vesihiomapaperia k80-k2000 ja alumiinin kiillotusainetta. Hionnan tein Ikean kurakaukalossa. Hioin eri karkeudet vuorotellen ristiin. Olis pitänyt hioa vielä hienommilla papereilla että olis päässy lähemmäs peilikiiltävää pintaa mutta tämäkin on hyvä. Pelti näyttää rosteriselta.
- Reunanauhat radiaukkoihin hain Biltemasta
- Reiän säiliölle tein ruuvaamalla ensin pumpun telineen kiinni runkoon ja sen jälkeen mallailin säiliön keskikohdan peltiin. Reiän tein 83mm reikäporanterällä.
- Letkujen kiinnityksiin hankin vielä seuraavanlaisia kromisia kannakkeita
68347246673950.jpg
68351491276830.png



Kuva 1.jpg
Kuva 2.jpg
Kuva 3.jpg
Kuva 4.jpg
Kuva 5.jpg
Kuva 6.jpg
Kuva 7.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 660
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom