Fractal Design -kotelot

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
kertokaas Define R5 faniukolle, että mikä järki tuolla Define 7:lla? Näytönohjaimet nii hurjissa watti määrissä nykyyän että mitenkä mikään pysyy viileänä tuossa kopassa jonka pointtina on hiljaisuus ennenkaikkea?
Tuohan käy kuumana kuin hellan koukku, katto ja ovi aukikin. Samalla rahalla saa parhaan ilmajäähykotelon, Torrentin. On hiljainen eikä tarvitse kikkailla.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Mietin vain, kun tuo D7 on tosiaan sen noin parinsadan euron premium koppa ja ainut tapa jolla hyödyt sen ideasta mikä on olla hiljainen on rakentaa kokoonpano vähän virtaa vievistä komponenteista ettei ne tuota hirveästi lämpöä. Tämä tarkoittaa sitä, että se kokoonpano on varsin kehno suorituskyvyltä niin peli kuin ammattikäyttöön (blender, pelidevaus ym.).
Voiko olla, että Fractal on ajanut HTPC markkinoita tuolla kotelolla?
Saisi tuollaisen vaikka heti ihan avaamattomassa laatikossa 150€ mutta onhan tuo silti kallis.
Tosin näyttää siltä että halvinkin kotelo mitä ennen sai johonkin noin 30€ tarjouksesta on syystä X jotain 50€+ joten kait noiden hinnat vaan nousevat?
On se tietysti totta että nykyisin on todella vaikea rakentaa ilmalla jäähdytettävä kotelo (jos siis haluaa tehokkaan 13900K + 4090 sinne) mutta kait sitä tarvitsee sitten (varsinkin jos noita kellottaa) hankkia vesijäähyä? Itse en ole moiseen vielä sortunut.. ..saa nähdä.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 026
kertokaas Define R5 faniukolle, että mikä järki tuolla Define 7:lla? Näytönohjaimet nii hurjissa watti määrissä nykyyän että mitenkä mikään pysyy viileänä tuossa kopassa jonka pointtina on hiljaisuus ennenkaikkea?
Ei kaikki näytönohjaimet ala sieltä +300W luokasta, ainoastaan ne yli 1000 euroa maksavat. Iso enemmistö pelaa niillä tavallisilla 200-600€ näytönohjaimilla, joissa tehonkulutus pyörii 150-300W hujakoilla.

Ja näillä taas ei ole mikään ongelma pitää konetta hiljaisena ja lämpötiloja kurissa. Pitää muistaa, että se on täysin yks hailee onko se näytönohjain 55°C, 60°C vai 65°C. Täysin saman verran se huonetta lämmittää. Ja jos tuuletinkäyrät säätää sopiviksi (= ei huudata 100 prosentissa heti kun lämpötila ylittää 50 °C), ei tuuletintenkaan elinikä turhaan lyhene.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 295
Onkos kukaan vielä askarellu Norttiin custom looppia? Eihän tuo ideaali koppa sellaiseen ole, mutta leikitellyt tässä ajatuksella itse jos saisi jotenkin hyödynettyä tuon mesh paneelissa olevan bracketin mukaan.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Maanantaina todennäköisesti tulee Lian Li Lancool 216 alle, mutta kokeilin vielä paria kikkaa Meshify 2 Compactin jäähdytykselle. Näytönohjaimen viereen ritilään saa 50mm tuulettimia kiinni. Lisäksi teippasin näytönohjaimen ja sen tuen välisen raon umpeen, ettei näytönohjain imaise omaa kuumaa ilmaa takaisin. Tuolla pyrin ohjaamaan kuumaa ilmaa tehokkaammin kotelosta ulos. Pari astetta sai tuolla hirvityksellä vielä lämpöjä alas melutason pysyessä samana :D

Vähän kyllä isompaa koteloa kaipailee, kun niin täyteen ahdettu kotelo. Hankala työskennellä osien parissa ja kädet aina naarmuilla. Tuo kyllä jäähtyy ihan hyvin nyt, kun edessä on 3 x Arctic P12 Max, pohjassa yksi, takana yksi ja katto ummessa. Näyttis vetää täydellä kuormalla 340W ja prossu 180W.

1685103418303.png


EDIT: Näyttää siltä, että vielä yhden poistotuulettimen lisääminen kattoon tekee ihmeitä. Tarviikohan tässä sittenkään vaihtaa koppaa.
 
Viimeksi muokattu:

Nebu

Kaivaja
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
139
Kolme viikkoa ollut Fractal Design Torrent käytössä. Täytyy kyllä kehua kokoonpanosta tuli vanhaan ahtaaseen Focus G nähden todella hiljainen ja lämmöt pysyy kurissa tosi hyvin. Työpöytä käytössä lähes äänetön, yöllä kun on hiljaista asunnossa niin koneellinen ilmanvaihto pitää enemmän ääntä kuin pöytäkone.

Takapuolen johdotusta en saanut tai jaksanut säätää kovin siistiksi, kun on 2*3.5" ja 3*2.5" levyt minkä johdot menee aikalailla miten sattuu. Pitäisi löytää jostain parempia SATA-kaapeleita kuin noi vanhat on pirun jäykät. Mieten asentaessani, että miten sitä tulikaan aikoinaan pärjättyä IDE-kaapeleiden kanssa.

Sisuskalut siirsin vanhasta kotelosta uuteen. Sisällä 5800x nh-d15 jäähyllä, rtx 4070ti.

Kallishan tuo oli, mutta ei kaduta hetkeäkään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Ei oikein tiedä jatkaako näyttisten kokojen kasvu niin ajattelin että päivitän ton compact torrentin täyskokoiseen, samalla pääsee eroon repsottavasta lasipaneelistakin, tolla luulis sitten pärjäävän kunnes jotain suurta tapahtuu standardien muutoksissa :hmm:
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
844
Sieltähän pukkaa fractalilta taas mielenkiinosta uutuutta. Tässä tovin jo miettiny itx koneen rakentamista olohuoneeseen, tässä oiski potentiaalinen vaihtoehto kotelolle. Revikka/buildi videoita odotellessa
Ja eilen sain oman Northin kotiin ja kokoonpanon vaihdettua siihen.. Kun juuri Terran kaltaista koteloa ei ollut olemassakaan.. Nyt iski likimain kuume vaihtaa heti perään mini-itx:n. :rolleyes:
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 749
Tuo Terra on kyllä hemmetin hienon näköinen kans. Oma North alkoi näyttämään heti vähän vanhalta. Hienoa, että jatkavat uutta muotokieltä. Northin myynti ollut varmaan kohtuullisen hyvää, eikä ihme kun koneiden kasailijoiden keski-ikä varmaan jo noussut koko ajan.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 295
Joo itelläkin nortti meshi kyljellä työpöydän alla ja ensimäinen kotelo jonka vaimo "hyväksyny" ulkonäön puolesta ettei haittaa vaikka on näkyvillä. Tuota muotokieltä oleva itx kone voisi myös saada wife approvalin olohuoneeseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Alkoi pari kuukautta sitten tilatun NR200P vaihto tuohon mietityttämään :tup:
Vähän samat fiilikset. Itsellä olis valmiina RX6800 Pulse ja Big Shuriken 3. Tuo on aika rajoilla mahtumisen kanssa.
Saattaisi juuri ja juuri mennä, jos Shurikeniin vaihtaa pari milliä ohuemman Noctuan tuulettimen tilalle.
 
Liittynyt
05.12.2022
Viestejä
95
Sopiiko Corsair RM1000x SHIFT mukavasti Fractal Design Torrentiin?

Myyjäliikkeen mukaan sopii, mutta yhteensopivuutta ei ole listattu yhteensopivuuslistoissa, joita olen löytänyt.

Lisäksi on keskustelua, että kaapeleihin tulee liian jyrkkä taivutus, jolloin liittimet rikkoutuvat. Jos tällainen riski on olemassa, lienee otettava RM1000x (2021).

Esim. täällä:
Reddit - Dive into anything

Reddit - Dive into anything
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
Sopiiko Corsair RM1000x SHIFT mukavasti Fractal Design Torrentiin?

Myyjäliikkeen mukaan sopii, mutta yhteensopivuutta ei ole listattu yhteensopivuuslistoissa, joita olen löytänyt.

Lisäksi on keskustelua, että kaapeleihin tulee liian jyrkkä taivutus, jolloin liittimet rikkoutuvat. Jos tällainen riski on olemassa, lienee otettava RM1000x (2021).

Esim. täällä:
Reddit - Dive into anything

Reddit - Dive into anything
Tuossa alemmassa reddit linkissä on postattu kuvia joissa Corsair shift on Torrentissa. Eli meneehän se sinne siis.
Mutta ottaisin itse ennemmin normaalin psu:n, jos edessä on hyvin tilaa johdoille ja sivuilla heikommin, niin miksi ottaa psu jossa johdot menevät psu:n sivulta.
 
Liittynyt
05.12.2022
Viestejä
95
Tuossa alemmassa reddit linkissä on postattu kuvia joissa Corsair shift on Torrentissa. Eli meneehän se sinne siis.
Mutta ottaisin itse ennemmin normaalin psu:n, jos edessä on hyvin tilaa johdoille ja sivuilla heikommin, niin miksi ottaa psu jossa johdot menevät psu:n sivulta.
No joo, kai se "uutuuden viehätys" oli tuossa uutta konetta kasatessa ja joitain parempia osa-alueita ja "future proofia" tuossa SHIFT:ssä oli verrattuna vanhaan malliin. Mutta lienee tuo vanha sitten varmempi vaihtoehto.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
486
Elikkä tilasin tuollaisen Pop Air -kotelon itselleni, ja olen lueskellut, että sen mukana tulevat tuulettimet eivät olisi kovin kummoisia.
Sanoisin että mukana tulevat Aspect 12 RGB tuulettimet ovat ihan riittävät, turhaa sinänsä heti paketista otettuna repiä ne irti ja kuluttaa miltei kotelon hinnan verran korvatakseen ne paremmilla.
Joo, unohdin mainita, että tarkoitus on tietysti ensin kokeilla, riittäisivätkö nuo Aspectit kumminkin. Kone kun ei tosiaan tule olemaan ihan korvan vieressä, joten niiden alituinen hurina voi olla siedettäväkin.
Tähän päivitystä: nuo kopan mukana tulleet Aspectit ovat ylittäneet odotukseni. En mä kuule niitä yhtään edes kun olen koneella, korkeintaan myöhäiseen ilta- ja yöaikaan sen hurinan saattaa erottaa. Välillä olen unohtanutkin koko koneen olevan edes päällä. :D

Hyvä koppa, hyvät tuulettimet, olen tosi tyytyväinen. (Myös värivaloihin. ;))
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Onko ketjussa muita pop air xl kotelon omistajia? Itse olen vähän pettynyt tuohon koteloon. Humisee ja resonoi aika paljon. Lisäksi kiintolevyjen asennus tehty todella surkeasti noin isoon koteloon.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Onkos kukaan vielä askarellu Norttiin custom looppia? Eihän tuo ideaali koppa sellaiseen ole, mutta leikitellyt tässä ajatuksella itse jos saisi jotenkin hyödynettyä tuon mesh paneelissa olevan bracketin mukaan.
Monta kuukautta myöhemmin - tällainen puuhastelu on menossa. Edessä 360 ja kylkeen 280. Pehmeillä letkuilla saa kohtuu helposti onnistumaan. Kunhan Jimms saisi aikaiseksi toimittaa CPU -blokin niin olisi palat kasassa. Tämä tosin on sen suuntainen harrasteprojekti, että valmistuminen saattaa kestää... hetken. :D

Screenshot 2023-07-27 225608.pngScreenshot 2023-07-27 225634.png
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 295
Monta kuukautta myöhemmin - tällainen puuhastelu on menossa. Edessä 360 ja kylkeen 280. Pehmeillä letkuilla saa kohtuu helposti onnistumaan. Kunhan Jimms saisi aikaiseksi toimittaa CPU -blokin niin olisi palat kasassa. Tämä tosin on sen suuntainen harrasteprojekti, että valmistuminen saattaa kestää... hetken. :D

Mahtavaa. Olisi. Erittäin kiinnostunut näkemään lopputuleman ja kuulemaan tarkemmat speksit mitä liittimiä, kulmia jne. palasia käytit rakentamiseen, jos jaksat vaan eritellä :)
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Mahtavaa. Olisi. Erittäin kiinnostunut näkemään lopputuleman ja kuulemaan tarkemmat speksit mitä liittimiä, kulmia jne. palasia käytit rakentamiseen, jos jaksat vaan eritellä :)
Eiköhän tästä jonkinlainen raportti tule sitten joskus kun valmistuu. Tuskin kovin montaa kuukautta menee.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Mahtavaa. Olisi. Erittäin kiinnostunut näkemään lopputuleman ja kuulemaan tarkemmat speksit mitä liittimiä, kulmia jne. palasia käytit rakentamiseen, jos jaksat vaan eritellä :)
No nyt ois.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 546
Etsinnässä olisi uutta koteloa eräälle tuplaprossutyöasemalle. Vaatimuksena olisi vat vähintään 7 levypaikkaa, joihin menee niin 2.5 kuin 3.5 levyt, yhteensopivuus eatx emolevylle, hyvä ilmankierto, ei ikkunoita tai psu sroudeja sun muita virityksiä. Fractalin kotelot olleet ainakin ennen laadukkaita, vai onko nämäkin pilattu psu sroudeilla sun muilla ledivirityksillä, pitääkö tässä ruveta katselemaan vanhempaa define r5:ää, vai olisiko fractalilla tähän käyttöön sopiva kotelo. Mitä raati on asiasta mieltä.
Edittiä
EI kun perhana, eipä taida define r5 tukea eatx emolevyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
455
Etsinnässä olisi uutta koteloa eräälle tuplaprossutyöasemalle. Vaatimuksena olisi vat vähintään 7 levypaikkaa, joihin menee niin 2.5 kuin 3.5 levyt, yhteensopivuus eatx emolevylle, hyvä ilmankierto, ei ikkunoita tai psu sroudeja sun muita virityksiä. Fractalin kotelot olleet ainakin ennen laadukkaita, vai onko nämäkin pilattu psu sroudeilla sun muilla ledivirityksillä, pitääkö tässä ruveta katselemaan vanhempaa define r5:ää, vai olisiko fractalilla tähän käyttöön sopiva kotelo. Mitä raati on asiasta mieltä.
Edittiä
EI kun perhana, eipä taida define r5 tukea eatx emolevyjä.
Define 7 tai Define 7 XL voisi olla vaihtoehto? Ilmankierto ei tosin paras mahdollinen.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Etsinnässä olisi uutta koteloa eräälle tuplaprossutyöasemalle. Vaatimuksena olisi vat vähintään 7 levypaikkaa, joihin menee niin 2.5 kuin 3.5 levyt, yhteensopivuus eatx emolevylle, hyvä ilmankierto, ei ikkunoita tai psu sroudeja sun muita virityksiä. Fractalin kotelot olleet ainakin ennen laadukkaita, vai onko nämäkin pilattu psu sroudeilla sun muilla ledivirityksillä, pitääkö tässä ruveta katselemaan vanhempaa define r5:ää, vai olisiko fractalilla tähän käyttöön sopiva kotelo. Mitä raati on asiasta mieltä.
Edittiä
EI kun perhana, eipä taida define r5 tukea eatx emolevyjä.
Itse pistin viimeisimmän koneen kasaan Fractalin Meshify 2 XL:ään. Mielestäni täyttää nuo vaatimukset, vaikka siinä vähän psu shroudia onkin.

Edit: No joo, sitä ei saanutkaan ilman ikkunaa niin kuin muistin: Meshify 2 XL

Tosin ei tuo dark glass ainakaan itseäni ole haitannut, kun on seinään päin :)
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
246
Jatkoa ja päätös meikän Define 7 Compactin tarinalle.

Mulla tosiaan oli vakaa aikomus jatkaa D7C:n kanssa pitkään, mutta näytti vahvasti siltä että etupaneeli kuristaa ilmavirtaa ja aiheuttaa sivuääniä. Ilmavirta oli isompi ongelma kuin sivuäänet, vaikka nekin häiritsi ajoittain.

Oli pitkät pulinat parin Tampereella vaikuttavan puusepän kanssa ja ensimmäinen kenelle vein kotelon etupaneelin ns. North-henkistä rimapaneelia varten ei saanut mitään puolessa vuodessa aikaan ja toinen kyllä sai luonnosteltua ja hinnoiteltua. 400€ olisi tullut maksamaan. Totesin että antaa olla.

Tutkailin hetken vaihtoehtoja ja saatavuuksia ja huomasin että Datatronicilla oli musta North verkkokyljellä. Kävin varmistelemassa että saakohan Noctuan NH-U12A:n menemään Northiin sivutuulettimien telineen kanssa. Vähän modausta vaatii ehkä joten päätös alkoi varmistua. Muistin että mulla oli spostissa Starcartin 20€:n alekoodi jolla sit laitoin Northin tulemaan. Kävin Verkkiksestä hakemassa pari S12A:ta etupaneelin sisäänotoksi koska Compactin pohjasta tulisi yksi tuommoinen lisäksi.

Tänään tuli nyt iltasella kasattua tuo, oli helppo ja nopea ja ihme kyllä sivutuulettimien tellinkiä ei tarvinnut modata.

Nopea testi Cyberpunkin Benchmarkissa jossa näyttiksen lämmöt huidelleet mulla vanhalla kopalla 90-95 asteessa nyt kesällä vaikka näyttis on ollut pystyssä, niin nyt ei näytönohjaimen lämpö rikkonut edes 70:tä astetta. Vähän helvetin vaikea uskoa tuota ja en siis vielä ole optimoinut tuuletinprofiileja yms, mutta vaikuttaa siltä että North on varsinkin hyvillä 140mm sivutuulettimilla erittäin asiallinen kotelo näytönohjaimen jäähtymisen kannalta.

P_20230817_193559.jpgP_20230817_193612.jpgP_20230817_200551.jpg
 

JesseR

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 075
Apua, nyt atk pöydän vaihdon yhteydessä iski pakkomielle north koteloon.

Mutta verkolla vai lasilla . Tämähetken sijoittelulla lasia tai verkkoa ei näkyisi, mutta äänet ja lämmöt...
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
246
Apua, nyt atk pöydän vaihdon yhteydessä iski pakkomielle north koteloon.

Mutta verkolla vai lasilla . Tämähetken sijoittelulla lasia tai verkkoa ei näkyisi, mutta äänet ja lämmöt...

Menin itse funktio edellä ja otin verkkokyljellä. Tuulettuu paremmin niin näyttiksen ja prosun jäähyn ei tarvitse tehdä niin julmetusti töitä. Koteloon kannattaa sitten hankkia samaan lähtöön tuulettimia lisää ja valita nimenomaan hiljaisia.
 

JesseR

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 075
Menin itse funktio edellä ja otin verkkokyljellä. Tuulettuu paremmin niin näyttiksen ja prosun jäähyn ei tarvitse tehdä niin julmetusti töitä. Koteloon kannattaa sitten hankkia samaan lähtöön tuulettimia lisää ja valita nimenomaan hiljaisia.
Joo tällähetkellä koppana meshify 2 compact jossa on 4x 140mm ja 2x 120mm ropelit.
Niillä varmaan samoilla mentäs.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Apua, nyt atk pöydän vaihdon yhteydessä iski pakkomielle north koteloon.

Mutta verkolla vai lasilla . Tämähetken sijoittelulla lasia tai verkkoa ei näkyisi, mutta äänet ja lämmöt...
Verkko ja custom loop. :cool::cigar:
 

JesseR

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 075
Verkko ja custom loop. :cool::cigar:
No joo ne sun kuvat naulas north valinnan, mutta lähdin nyt lasilla liikkeelle (kotelo tilattu ja toimituksessa), toivotaan että tulee joskus meshi + fan bracket myyntiin erillisinä. Totesin että olen allergisempi äänille. Ja en ajatellut muuttaa konetta vesille koska aika ja laiskuus.

Kyllä mä välillä jo meinasin että ostan meshillä ja koitan survoa siihen kylkeen tommosen 280mm AIOn, mutta cpu ei edes K mallia niin eipä tarvetta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 595
En tiedä, mikä ketju täällä olis alla olevalle paras, mutta kokeilen täällä, jos joku osaisi sanoa.

Ostin mainoksen uhrina Fractalin Northin ja siihen Fractalin Ion Gold 850W powerin. Kys. koppa sitä tempered glass -mallia, joka ilmeisesti vaikuttaa mukana tuleviin tuulettimiin.

Emoksi arvoin Jimmsiltä Asuksen X670E-F (tuntui sillä hetkellä hyvältä idealta), jonka mukana bundlena Ryzen 7800X3D prossu ja 32 gigaa jotain ilmeisesti nopeaa sekä matalaprofiilista muistia. Prossujäähyksi vanhasta muistista Noctuan NH-D15.

Näyttikseksi osui Asuksen TUF Gaming 7900XTX OC 24G ja viimein se itse kysymys, että kun en oo mikään ammattilainen tässä kasailussa ja ymmärsin, että tuohon kotelon sivuun vois olla hyvä vielä ostaa pari kappaletta tuulettimia lisää, niin mahtuukohan tuollaiset Noctuan 25mm paksut vai pitäskö niiden olla tuota sentin slimmimpää? Vai tarviinko yleensä noita erikseen ostettavia? Vai kyselenkö vaan pöhköjä? :D

Kovin korkealta en putoo, vaikka noi tuulettimet ei mahtuis, mutta ei jaksais turhaan mitään palautusrumbaakaan. Noiden muiden osien pitäs keskenään mahtua kys. koteloon. Sen verran koitin selvittää.
 

JesseR

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 075
En tiedä, mikä ketju täällä olis alla olevalle paras, mutta kokeilen täällä, jos joku osaisi sanoa.

Ostin mainoksen uhrina Fractalin Northin ja siihen Fractalin Ion Gold 850W powerin. Kys. koppa sitä tempered glass -mallia, joka ilmeisesti vaikuttaa mukana tuleviin tuulettimiin.

Emoksi arvoin Jimmsiltä Asuksen X670E-F (tuntui sillä hetkellä hyvältä idealta), jonka mukana bundlena Ryzen 7800X3D prossu ja 32 gigaa jotain ilmeisesti nopeaa sekä matalaprofiilista muistia. Prossujäähyksi vanhasta muistista Noctuan NH-D15.

Näyttikseksi osui Asuksen TUF Gaming 7900XTX OC 24G ja viimein se itse kysymys, että kun en oo mikään ammattilainen tässä kasailussa ja ymmärsin, että tuohon kotelon sivuun vois olla hyvä vielä ostaa pari kappaletta tuulettimia lisää, niin mahtuukohan tuollaiset Noctuan 25mm paksut vai pitäskö niiden olla tuota sentin slimmimpää? Vai tarviinko yleensä noita erikseen ostettavia? Vai kyselenkö vaan pöhköjä? :D

Kovin korkealta en putoo, vaikka noi tuulettimet ei mahtuis, mutta ei jaksais turhaan mitään palautusrumbaakaan. Noiden muiden osien pitäs keskenään mahtua kys. koteloon. Sen verran koitin selvittää.
Kotelon sivuun ja lasikylki ei nyt ehkä oikeen sovi yhteen?

Mulla north TG avaamattomassa paketissa vielä :lol:
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 749
En tiedä, mikä ketju täällä olis alla olevalle paras, mutta kokeilen täällä, jos joku osaisi sanoa.

Ostin mainoksen uhrina Fractalin Northin ja siihen Fractalin Ion Gold 850W powerin. Kys. koppa sitä tempered glass -mallia, joka ilmeisesti vaikuttaa mukana tuleviin tuulettimiin.

Emoksi arvoin Jimmsiltä Asuksen X670E-F (tuntui sillä hetkellä hyvältä idealta), jonka mukana bundlena Ryzen 7800X3D prossu ja 32 gigaa jotain ilmeisesti nopeaa sekä matalaprofiilista muistia. Prossujäähyksi vanhasta muistista Noctuan NH-D15.

Näyttikseksi osui Asuksen TUF Gaming 7900XTX OC 24G ja viimein se itse kysymys, että kun en oo mikään ammattilainen tässä kasailussa ja ymmärsin, että tuohon kotelon sivuun vois olla hyvä vielä ostaa pari kappaletta tuulettimia lisää, niin mahtuukohan tuollaiset Noctuan 25mm paksut vai pitäskö niiden olla tuota sentin slimmimpää? Vai tarviinko yleensä noita erikseen ostettavia? Vai kyselenkö vaan pöhköjä? :D

Kovin korkealta en putoo, vaikka noi tuulettimet ei mahtuis, mutta ei jaksais turhaan mitään palautusrumbaakaan. Noiden muiden osien pitäs keskenään mahtua kys. koteloon. Sen verran koitin selvittää.
Jos ymmärsin oikein tilanteen & ajatuksen niin epäilen onko lasikyljen kanssa mitään hyötyä laittaa sivuun tuulettimia. Mesh kylkisen version mukana tulee teline johon pari tuuletinta saa kiinni ja jos tilaa riittää valitun näytönohjaimen ja cpu jäähyn kanssa niin sen avulla saa ilmaa näytönohjaimen alle. Täällä taisi muutama viesti sitten olla kuvakin sellaisesta kokoonpanosta.

Toisaalta pari kolme tuuletinta edessä puskemassa ilmaa sisään ja yksi takana puhaltamassa ilmaa ulos taitaa tuossa riittää pitkälle.
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
844
En tiedä, mikä ketju täällä olis alla olevalle paras, mutta kokeilen täällä, jos joku osaisi sanoa.

Ostin mainoksen uhrina Fractalin Northin ja siihen Fractalin Ion Gold 850W powerin. Kys. koppa sitä tempered glass -mallia, joka ilmeisesti vaikuttaa mukana tuleviin tuulettimiin.

Emoksi arvoin Jimmsiltä Asuksen X670E-F (tuntui sillä hetkellä hyvältä idealta), jonka mukana bundlena Ryzen 7800X3D prossu ja 32 gigaa jotain ilmeisesti nopeaa sekä matalaprofiilista muistia. Prossujäähyksi vanhasta muistista Noctuan NH-D15.

Näyttikseksi osui Asuksen TUF Gaming 7900XTX OC 24G ja viimein se itse kysymys, että kun en oo mikään ammattilainen tässä kasailussa ja ymmärsin, että tuohon kotelon sivuun vois olla hyvä vielä ostaa pari kappaletta tuulettimia lisää, niin mahtuukohan tuollaiset Noctuan 25mm paksut vai pitäskö niiden olla tuota sentin slimmimpää? Vai tarviinko yleensä noita erikseen ostettavia? Vai kyselenkö vaan pöhköjä? :D

Kovin korkealta en putoo, vaikka noi tuulettimet ei mahtuis, mutta ei jaksais turhaan mitään palautusrumbaakaan. Noiden muiden osien pitäs keskenään mahtua kys. koteloon. Sen verran koitin selvittää.
Tarkoittanet, että vaihtaisit eteen kahden alkuperäisen 140mm tuulettimen tilalle jotkin muut? Sivuun et tuulettimia saa lasin kanssa, kuten taasen mesh paneelin kanssa moinen temppu onnistuu.

Ilmoitettujen mittojen valossa voipi tehdä tiukkaa GPUn sovitus paikalleen, joten varuiksi kannattaa ottaa slimmejä. Itsellä on 33cm pitkä Gamerock 4080 tuossa paikallaan, eikä tilaa jää mitenkään järjettömästi.

alla vielä kotelon ja GPU:n specsit.
IMG_6953.jpeg
 

Liitteet

Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 749
Tarkoittanet, että vaihtaisit eteen kahden alkuperäisen 140mm tuulettimen tilalle jotkin muut? Sivuun et tuulettimia saa lasin kanssa, kuten taasen mesh paneelin kanssa moinen temppu onnistuu.

Ilmoitettujen mittojen valossa voipi tehdä tiukkaa GPUn sovitus paikalleen, joten varuiksi kannattaa ottaa slimmejä. Itsellä on 33cm pitkä Gamerock 4080 tuossa paikallaan, eikä tilaa jää mitenkään järjettömästi.

alla vielä kotelon ja GPU:n specsit.
Northissa etupaneelin takana olevat tuulettimet ovat runkorakenteiden ulkopuolella, eli ei kai niiden paksuus vaikuta GPU:lle tarjolla olevaan tilaan?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 595
Tarkoittanet, että vaihtaisit eteen kahden alkuperäisen 140mm tuulettimen tilalle jotkin muut?
Joo, näin se siis varmaan on ja olin tuossa jo jotain Noctuan ropelleja tilaamassa, kun olivat ilmeisesti hiljaisia ja hyviä, mutta nyt tosiaan olis varmaan sit jäljellä selvittää, että 1) onko noita etutuulettimia edes tarvetta vaihtaa ja 2) jos on tai jos nyt silti haluaa, niin voiko huoletta ostaa noita paksumpia (jos tuo runkorakennejuttu on niin, kuten @Janda tuossa kommentoi)?
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
844
Northissa etupaneelin takana olevat tuulettimet ovat runkorakenteiden ulkopuolella, eli ei kai niiden paksuus vaikuta GPU:lle tarjolla olevaan tilaan?
Näin ne taisi muuten ollakkin. Omasta kasaamisesta jo 3kk, niin ei keksinyt moista ajatellakkaan. Spaceria väliin, jos sattuu mahtuminen olemaan tuulettimista kiinni.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 749
Joo, näin se siis varmaan on ja olin tuossa jo jotain Noctuan ropelleja tilaamassa, kun olivat ilmeisesti hiljaisia ja hyviä, mutta nyt tosiaan olis varmaan sit jäljellä selvittää, että 1) onko noita etutuulettimia edes tarvetta vaihtaa ja 2) jos on, niin voiko huoletta ostaa noita paksumpia (jos tuo runkorakennejuttu on niin, kuten @Janda tuossa kommentoi)?
Kannattaa varmaan kokeilla niillä vakioilla. Riippuu omasta neuroottisuudesta ja "fan curvesta" häiritseekö ne. Itse aloin sekoilemaan ja vaihdoin ne, mutta veikkaan että useimmat ovat ihan tyytyväisiä niihin vakioihinkin. Siihen eteenhän saa joko 3 X 120mm tai 2 x 140mm, itse en ole paneutunut siihen kumpi ratkaisu on parempi.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
630
Lähes mitkä tahansa propellit käy, mikäli pyörittää kiinteillä matalilla kierrosnopeuksilla ja muuten sopivat ulkonäöllisesti buildiin. Toki voi ostaa ylihintaiset Be Quiet Silent Wings 4 tai Noctua NF-A12x25 tuulettimet kuten omassa kokoonpanossa, mutta Arcticit ajavat ihan saman asian.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 585
Viestejä
4 205 242
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom