Fractal design define r5 tuuletus

Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
8
Kotelo on Fractal Design Define r5. Sisällä on mm. i7 7700k vakio kellolla ja msi gtx gaming x 1070 8gb vakiona.

Prossujääähynä on Noctua Nh-U14s

Kaksi 140mm tuuletinta puhaltaa edestä sisään ja yksi 140mm kotelon takaa ulos.

Onko tuuletus riittävä vai olisiko lisättävä lisää tuulettimia ?

Tuulettimien nopeutta voi säätää. Nopeudella on kolme asentoa. Säädin on nyt keskiasenossa eli kakkosella.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
153
Riittää. Kattolevyjä ei tässäkään kopassa kannata irroitella lisäpropelleja varten, tuloksena on lähinnä mölyjen karkaaminen kotelosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Oliko m.2 ssd asemaa tai jotain muuta joka tarvitsee jäähdytystä? Ilmanvaihto on riittävä, jos haluat parantaa netissä oli lämpökameran mukaan gpu kortin oikealle alaviistoon hyvä laittaa tuuletin lisäämään ilman virtausta gpu kortille. Hyöty voi kesäkuumalla olla että gpu käy viileämpänä ja hiljaisempana, jos siis hakee lähes äänettömyyttä.

Ottaako virtalähde kotelon sisältä vai kotelon ulkopuolelta ilmansa? Että onko ilma kopassa nyt yli vai alipaineistettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
8
On m.2 Intel 600p series 256gb SSD asema. Virtalähde on kotelon pohjalla takana. Virtalähteen kohdalla kotelon pohjalla on pölysuodatin.

Sitä en tiedä onko kotelo nyt yli vai alipaineistettu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
No siis jos virtalähde imee kotelon alta ja puhaltaa oman ilmansa itse pois, niin kotelon ilma on silloin neutraali-lievästiylipaineistettu.

Eli pölyn ilman pitäisi kulkea kopan sisään silloin suodattimien läpi, mikä on hyvä asia.

Jos koppa olisi alipaineessa, ilmaa tulisi koteloon suodattamattomista reistä, mikä olisi huono asia.

m.2 ssd aseman lämpöjä voi katsoa aseman smart tiedoista, että onko m.2 ssd:lle jäähdytys riittävä.
Tai sitten ostaa maksullisen stablebit scanner ohjelman joka ilmoittaa windowsissa naisen äänellä jos ssd käy kesällä liian kuumana.
Varmaan on ilmaisiakin ohjelma vaihtoehtoja ssd lämpöjen tarkkailuun/hälyyttämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
252
Et tarvitse mitään tuulettimia lisää. Minulla oli 6600k Macho rev.b:llä ja kaksi gtx1070 näyttistä samassa kopassa ja samalla lailla tuulettimet, eikä ongelmia ikinä ollut.

Lähetetty Huawei P9 laitteesta Tapatalkilla
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
579
Kiintolevyjen lämpöjä kannattaa tarkkailla, jos niitä on enemmän kuin kolme.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
29
Kaksi 140mm tuuletinta puhaltaa edestä sisään ja yksi 140mm kotelon takaa ulos.
Mulla muuten sama setti, mutta prossujäähynä dark rock pro 3 ja i5 2500K @4.5Ghz. Kaikki tuulettimet minimillä ja kuitenkin lämmöt pysyy kurissa pelaamisenkin aikana :cigar2: on hiljainen ratkaisu
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
132
Itselläni on kanssa tuo sama setti 2x140 edessä + 1x140 takana. Kaikki muut mahdolliset paneelit on kiinni, kuten katto. Välillä jopa miettinyt, että prosessorinjäähyssä kun on kaksi ropellia, että mahtaako takatuuletinta edes tarvita. Itselläni on käytännössä äänetön tuo kone, jopa pelikäytössä todella hiljainen ja viileänä käy.

Pölyä ei kerry juurikaan lukuunottamatta aivan pientä hiukkasta joka tulee suodattimien läpi.

Tuota erillisen tuulettimen asennusta viistosti näytönohjaimesta katsottuna mietin edellisen kortini kohdalla, olisi liikuttanut ilmaa tehokkaammin päin. Nykyisellä kortilla ei ole kyllä tällekkään tarvetta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 070
Eihän nykyajan koneessa juuri tarvita kotelo jäähdytystä muun kuin näytönohjaimen takia.
Jos näytönohjaimen lämmöt pysyy alle 70 on jäähdytys ok.
Jos aloitukokoonpanoon haluaa tehdä muutoksia. Pohjasta näytönohjaimelle puhaltava tuuletin on ok. Jos eteen lisää toisen voi kierroksia laskea ja ilmavirta on selkeämmin edestä taakse.
Pääsääntöisesti näytönohjaimen on saatava kylmää ilmaa, kuuman sisäilmän kierrätys ei ole järkevää.

Kannattaa huomata että uudet pascalit hidastuu jos lämötila nousee yli 50 asteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
53
Minulla on about sama setup tuulettimien suhteen, eli edessä 2x140mm intake ja takana yksi 140mm exhaust, jotka kaikki ovat kiinni kotelon fan controllerissa. Poweri imee ilmansa pohjan kautta. Olen poistanut HDD ja optical caget kokonaan. Lisäksi laitoin vielä näyttiksen alle kotelon pohjaan yhden 140mm lisätuulettimen, joka puskee GTX1070:lle lisäilmaa. Mitään järisyttävää seksuaalista hyötyähän tästä ei tullut, ehkä muutaman asteen alempana pysyy näyttiksen lämmöt ja positive pressure korkeampi kuin ilman. Oli ylimääräinen 140mm pyörimässä nurkissa ja kotelossa tilaa, niin miksi ei :kahvi:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 070
Minulla on about sama setup tuulettimien suhteen, eli edessä 2x140mm intake ja takana yksi 140mm exhaust, jotka kaikki ovat kiinni kotelon fan controllerissa. Poweri imee ilmansa pohjan kautta. Olen poistanut HDD ja optical caget kokonaan. Lisäksi laitoin vielä näyttiksen alle kotelon pohjaan yhden 140mm lisätuulettimen, joka puskee GTX1070:lle lisäilmaa. Mitään järisyttävää seksuaalista hyötyähän tästä ei tullut, ehkä muutaman asteen alempana pysyy näyttiksen lämmöt ja positive pressure korkeampi kuin ilman. Oli ylimääräinen 140mm pyörimässä nurkissa ja kotelossa tilaa, niin miksi ei :kahvi:
Talven aina pärjää mutta kesällä kuuma ilma ei jäähytä. Voihan osan ottaa vaikka irti syksyn ja talven ajaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 466
Viestejä
4 192 159
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom