FPS sakkaa jatkuvasti vaikka koneen speksit kunnossa

Osaako kukaan sanoa että mistä voisi johtua alhainen fps peleissä, vaikka käytän alhaisia asetuksia? Koneen speksit luulisi kuitenkin heittämällä riittävän parempaankin kun setissä Ryzen 7 9700X ja Radeon RX 7800 XT (muistia 2x16Gb, DDR5) ja kyse ihan pari kk vanhasta koneesta. Silti, tästä huolimatta esim Red Dead Redemption 2:ssa näyttää pelatessa olevan usein fps 20 paikkeilla, ja Resident Evil 2:ssa taas 40:n tienoilla. Ja käytän molemmissa vielä alhaisia asetuksiakin. Näytön resoluutio on 2560x1440.

Olen suhteellisen newbie kuitenkin näissä hommissa, että olisiko jotain olennaista jäänyt sitten huomioimatta?

ajurit veks ddu ohjelmalla ja uudet tilalle tai voi kokeilla n puoli vuotta vanhoja ajureita milloin tubessa joku hehkuttaa hyväksi. Onko biosissa ram muistit expo asetus ja precision boost kytketty. bios kantsii päivittää ja chipset ajuritkin.
Mulla on muuten samat osat paitti 7 7700 cpu.
lämpöjä kantsii tsekata kun pelailee ja osien utlisaatiota eli käyttöastetta. fixut osat alentaa tehoja lennosta, jos lämmöt nousee.
mulla välillä fps droppaa, mutta olen kuullut että niin ne droppaa monilla muillakin. Pelien optimointi voi olla syy, jolle et voi itse vaikuttaa vaikka ostaisit parasta.
kantsii koittaa yksinpeleissä varsinkin niitä frame gen kilkkeitä.

Osaako kukaan sanoa että mistä voisi johtua alhainen fps peleissä, vaikka käytän alhaisia asetuksia? Koneen speksit luulisi kuitenkin heittämällä riittävän parempaankin kun setissä Ryzen 7 9700X ja Radeon RX 7800 XT (muistia 2x16Gb, DDR5) ja kyse ihan pari kk vanhasta koneesta. Silti, tästä huolimatta esim Red Dead Redemption 2:ssa näyttää pelatessa olevan usein fps 20 paikkeilla, ja Resident Evil 2:ssa taas 40:n tienoilla. Ja käytän molemmissa vielä alhaisia asetuksiakin. Näytön resoluutio on 2560x1440.

Olen suhteellisen newbie kuitenkin näissä hommissa, että olisiko jotain olennaista jäänyt sitten huomioimatta?

Ehkä ajurit jotenkin vinksallaan. Amd Adrenaline-softalla voit kätevästi laittaa uudet. Minulla saman resoluution näyttö ja noin samantehoinen 6800xt ja framet noissa peleissä korkeilla asetuksilla eri luokkaa kuin sinun ongelmissa. Jokin siis pielessä.

Toi viimeinen on hyvin validi epäilys. Koska jotain tuossa on pahasti pielessä noilla ilmoitetuilla spekseillä.

Jos ei tuo, niin sitten katsoisin seuraavaksi mikä on CPUn ja GPUn keskimääräinen kuormitusaste hetken peliä pyöritellessä, saattaa näkyä tuon AMD:n oman softan kautta. Jompi kumpi noista toimii olemattomalla teholla. Sen jälkeen kun sen on selvittänyt, selvittää mistä se johtuu. Tai MSI afterburnerilla saa kivoja graafeja jos tuo AMD softa ei näytä.

Onhan näyttö kytketty näytönohjaimen liittimii, eikä emolevyllä olevaan? Meinaan että käytössä ei ole vahingossa integroitu näyttis…
Tämähän se olikin, kiitos paljon! Amatöörinä en ollut tullut tällaista ajatelleeksikaan ja oli tosiaan näyttö kytkettynä emolevyn liittimeen. Nyt on asia korjattu ja pelit toimii oikein sulavasti.

Statistiikka

Viestiketjuista
279 040
Jäsenet
77 888
Uusin jäsen
Alepa_X

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom