Mä luulen myös että jotakin erikoista on taustalla.
Minun tilaus helmikuun lopulta jäi sisään konkurssipesään. Fotonordicilla oli helmikuussa poikkeuksellisen kovat alennusmyynnit ja tarjoustuotteet olivat suhteellisen isossa alennuksessa verrattuna kilpailijoiden alennuksiin. Tavaraa ei myöskään ollut varastossa, vaan ”tukkurilla” ja verkkokaupan toimitusaika näytti 7-14 päivää.
Maaliskuun toisella viikolla tiedustelin tilauksen perään ja eräs pitkään Fotonordicilla työskennellyt henkilö vastasi viestiin kertoen, että myös maahantuojan varasto näyttää tyhjää, eikä tavaraa ole saatu varastoon. Me sovittiin, että odotetaan vielä hetki. Muutama viikko tästä kontaktista yritys olikin konkurssissa.
Maksykyvyttömyysrekisterin mukaan myös kolme muuta erään Fotonordicin osakkaan yritystä meni konkurssiin samana päivänä.
Herää kysymys, pumpattiinko superalennusmyynneillä rahaa kuluttajilta jo helmikuun lopussa? Tiesikö varastotyöntekijä jo maaliskuun puolivälissä, että tilaajat eivät tule saamaan koskaan tilattuja tuotteita?
Tapauksen opetus on se, että maksa ostokset aina luottokortilla - huolimatta siitä onko yritys iso tai pieni, kotimainen vai ulkomainen. Se on halpa vakuutus ostetuille tavaroille.