Final Fantasy XVI (PS5)

Mietin vielä, että hetikö vai myöhemmin. Katsoo miten tekniset ongelmat taitettu.

"

Final Fantasy XVI saa sittenkin julkaisupäivityksen tällä viikolla.

Square Enix kertoi aikaisemmin, ettei Final Fantasy XVI:een olisi suunnitelmissa tätä nykyä lähes vakiintuneeksi käytännöksi muodostunutta julkaisupäivitystä. Nyt yhtiö on vahvistanut pelin saavan kuitenkin päivityksen julkaisupäivänään.

Final Fantasy XVI:n julkaisupäivityksen kerrotaan korjaavan joitakin pelikokemusta rikkovia bugeja sekä parantavan suorituskykyä. Tuottaja Naoki Yoshidan mukaan päivitys korjaa esimerkiksi pelin kaatumista aiheuttaneita ongelmia sekä parantaa ruudunpäivitystä kohtauksissa, joissa ruudulla on samanaikaisesti iso määrä hahmoja. Studion mukaan päivitys ei kuitenkaan ole pakollinen Final Fantasy XVI:n pelaamiseksi.

Lisäksi Yoshida kertoi kehitystiimin suunnittelevan tulevia korjauksia pelaajilta saadun palautteen vuoksi. Kehittäjät kaavailevat esimerkiksi mahdollisuutta säätää Final Fantasy XVI:n kameran liikettä sekä kytkeä tyylikeinona käytetty liike-epätarkkuus pois päältä.

"

Mutta jooh, Squarella ei ole helppo rasti pitää faneja tyytyväisinä, vaikka itse olen ok näiden toiminallisempien FF pelien pelaaja (15, seiska remake) mutta silti omaan makuun ne satunaistaistelut ja erityisesti FF10 taistleu kymppi olivat joutsenlaulu, siinä sai rauhassa miettiä seuraavia siirtoja ja näkikin omien ja vihuen siirrot sitten siinä oikealla reunalla.

Eniten vihaan FF12 taistleusysteemia, siinä otettiin molempien puolien huonommat puolet samaan pakettiin.

Olen varmaan tämän aikasemminkin sanonut jossain säikeessä että omaan makuun FF10 taistelu systeemi ja FF7 materiali systeemi olisivat varmaan paras sekoitus ja huonoin olisi sitten FF12 ja FF8.

FF9 ja uudemat sitten näiden väliltä.
 
Itse tykkäsin FF12 taistelusta ja taitosysteemistä. FF9 lempisysteemi FF7 kanssa. FF8 taas huonoin näistä. Tämä tuleva näytti hyvin pelkistetyltä taitojen suhteen. Skillejä muutamat eikä mitään muuta erikoista millä niitä voisi muokata. Tarina vaikutti hyvältä sekä synkempi teema on mukavaa vaihtelua. Toivottavasti tästä löytyy paljon tekemistä ja erittäin haastavia pomoja loppupelissä.
 
Pelaaja arvostelu


"Mukaansatempaava toimintaroolipeli on komea ja tuntuu hyvältä pelata. Vähäisellä lisäsyvyydellä siitä olisi voinut kasvaa jotain erityistä."

8/10

Edit:

Ign antoi 9/10


Edit:


Ei mitään merkittävää parannusta demoon mutta tässä ei ole vielä sitä launch pätsiä mutta perfomance mode menee aika lähelle 30fps että en usko että tätä saadaan 60fps solid koskaan.

Taino kivahan se olisi olla väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Tullu nyt palattua pelin alkua
(demossa olleen tastelun jälkeinen osuus, aka toinen summoneiden taistelu tehty). ns polku juoksemista kaikki osat ollut tähän mennessä, toivottavasti tulee ainakin yksi iso alue piakkoin. Huomattavasti helpompia/nopeampia taistelut ainakin alkuun olleet, kun sai toisen elementin käyttöön.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tullu nyt palattua pelin alkua
(demossa olleen tastelun jälkeinen osuus, aka toinen summoneiden taistelu tehty). ns polku juoksemista kaikki osat ollut tähän mennessä, toivottavasti tulee ainakin yksi iso alue piakkoin. Huomattavasti helpompia/nopeampia taistelut ainakin alkuun olleet, kun sai toisen elementin käyttöön.
Laitatko spoilereihin kaikki tämmöiset demon jälkeiset. Ei ole julkaistu vielä Suomessa.
 
Tullu nyt palattua pelin alkua
(demossa olleen tastelun jälkeinen osuus, aka toinen summoneiden taistelu tehty). ns polku juoksemista kaikki osat ollut tähän mennessä, toivottavasti tulee ainakin yksi iso alue piakkoin. Huomattavasti helpompia/nopeampia taistelut ainakin alkuun olleet, kun sai toisen elementin käyttöön.

Onko tullut vastaan edes mitään hubi alueita?

FF13:sta harmitti putki, mutta nykyään ei juurikaan kiinnosta onko vai ei. Putkia ne kaikki muutkin jRPGt loppupeleissä ovat, putket ovat vain leveitä.
 
No joo hiukan isompia karrttoja tuli tuon toisen summoni taistelun jälkeen (chocobo sivu questista, parin lisä summon taistelun jälkeen), ensimmäinen "maa alue" käytössä, pari cristallia tuhottu. 3(4) elementtiä yksi eri kuin demossa, neljäs mikä oli myös demossa varmaankin seuraavasta pää quest linjasta. Pieniä sivu quest hubeja, tosin erittäin vähän sivu questeja, jotka lisäksi turhan yksin kertaisia (1-5) pää questien välillä tähän mennessä (+3 uutta metsästys kohdetta), pelkästään monstereita asutus keskusten ulkopuolella. Toinen "pää" hubi alue käytössä. Taistelut pääquesteissa olevien bossien kanssa ihan mieleenkiintoisia, tavan monstereiden "mini bosseilla" ehkä pikkuisen liikaa terveyttä. Edellisistä peleistä jäänyt kaipaamaan taistelujen arvostelua, ja monstereiden elementti heikkouksia, craftin systeemi vielä toivottavasti odottaa "laajenemista". Omaan makuun ihan liikaa välianimaatioita, ja muita turhia viivästyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä ihan helvetin hyvän oloinen ja mukaansa tempaava peli pitkästä aikaa. Kaikki vaan toimii ja homma etenee. Ei voi kuin suositella.
Meinasin et kitkuttelen täs muutaman kuukauden ja ostan sit alesta tai torista vähä halvemmalla.
15 oli pienoinen pettymys alkuinnostuksen jälkeen, ja varsinkin se endgamen dungeonien grindaaminen oli aika jassosta. Jäi vissii 2 tai 3 vielä pelaamatta, mut totesin et nyt riitti.

Mutta tää kyl kiinnostaa.
 
Vähän taistelusysteemistä ja pelin alkua
Onko joku ehtinyt tutustua tuohon spoil systemiin? Voiko tässä missata paljonkin hyvää gearia tai vastaavaa jos ei matsit suju? Crafting matskut ja items vielä ymmärrän jos tuosta saa, mutta gearit vähän kökkö saada pohjautuen siihen meneekö hyvin.

Käytätettekö noita timely accessories avusteita? Itse en niin saa tutustua kunnolla mekaniikkaan. Tosin vähän tuon torgalin pohdin jos jättäisi tuon accessoryn taakse. Ei ole taitoa mietitä koiraa taistelun tuoksinnassa.
 
On kyllä ihan helvetin hyvän oloinen ja mukaansa tempaava peli pitkästä aikaa. Kaikki vaan toimii ja homma etenee. Ei voi kuin suositella.

Veit sanat suustani. Pitkästä aikaa peli, jossa grafiikka, tarina ja pelattavuus toimii. Joku taisi mainita ja valitella välivideoiden runsaudesta. Makuasioita nuo, mutta täällä ei valitettavaa :cool:
 
Veit sanat suustani. Pitkästä aikaa peli, jossa grafiikka, tarina ja pelattavuus toimii. Joku taisi mainita ja valitella välivideoiden runsaudesta. Makuasioita nuo, mutta täällä ei valitettavaa :cool:
Tässä arvostelussa sanoi että välivideoiden osuus pelistä olisi jopa 70%

 
Itse haluaisin kovasti tästä tykätä, mutta demoa en jaksanut montakaan minuuttia. Ehkä se on tuo ritari ym. systeemi, mikä ei sytytä. Esim. Witchereistä en ole ikinä tykännyt. Eiköhän peli jostain alesta kuitenkin ostoon mene.
 
Ei kyllä yhtään sytytä tämä suunta mihin FF pelit on menneet 14 eteenpäin. Menty tuollaiseen ns. fotorealistiseen tyyliin, mutta seassa sitten erikoistehoste räjähdyksiä ja taikoja sun muuta. Väripaletissa harmaa, ruskea, musta, valkoinen.

Maistuisi välillä sellainen vähän pirteämmän värinen ja oloinen peli. Myöskään nuo mukamas yltiö vakavat teemat ja burgeroitu dialogi ei ainakaan auta asiaa. Ehkä näistä Japanin peleistä on vaan kasvettu sitten yli, ken tietää.

final-fantasy-ix-memoria-project.png
 
Yksi kerta nyt pelattu läpi, kuten jo aikaisemmin puhuin aivan liika väli animaatioita, ainakin puolet nuista olisi voinut hoitaa ihan pelatessa tapahtuneina, sitten nuita juonen edistämis "elokuvia" olisi myös voinut hiukan tiivistää. Noin 55h tuntia meni kaiken kaikkiaan (animaatioiden kanssa) en tehnyt hand of hyperion/arete stone tehtäviä. Final fantasy modella nyt toista crystallia taas menossa tuhoamaan, activity modella pari leveliä tai enemmän edellä olin monstereita, final fantasy modella monsterit neljä/pari leveliä minua edellä . 15%/30% exp accessory käytössä, 2/3 kertaa paremmat accessoryt tehdään yhdistämällä alempi tasoisia. Ei oikein britti englanti ääninäyttelijät vielä ole vaikutusta tehneet (skippaillessa melkein kaikki animaatiot) japanin kielisten jälkeen + dialogin sisällön vajaavuus häiritsee enemmän .

Pelannut neljällä "finisherillä", joista yksi on perusluokka, jotka juuri ja juuri mahtuu yhteen stunniin, ja kahdella stunnerilla (toinen enempikin itsekseen tikkaava control/damage skill). Final fantasy modella testailen muiden elementtien kallempia skillejä (turhan pitkät cooldownit meinaa olla ilman accessoryja). Jää tyypin perusluokka taitaa olla välttämättömyys ainakin parilla viimeisellä bossilla + auttaa huomattavasti muitakin vastaan uudella peluu kerralla.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä ei vissiin ole saanut mistään halvemmalla kuin 70 euroa? Alkaa olla kyllä nykyään pelit hinnoissaan.

Osaako joku sanoa paljon tässä on sivujuttuja? Juoni animaatioiden jälkeen taitaa olla aika lyhyt loppupeleissä.
 
Tuli vedettyä peli läpi eilen ja täytyy sanoa, että paras peli mitä olen pelannut. Itselle merkkaa eniten nimenomaan tarina, musiikki ja hahmot. Välivdeot yms tekivät pelistä immersiivisemmän ja ai että kaikki eikon tappelut olivat nättejä.
 
Vähän lueskellut itsekin nyt arvosteluja ja kai se alkaa kiinnostaa. Siitä ei vaan pääse yli eikä ympäri, että se FF VII on lyömätön teos ja jotenkin sitä samaa tunnelmaa näiltä aina kaipaa. Mutta eihän se koskaan voi toistua.
 
Vähän lueskellut itsekin nyt arvosteluja ja kai se alkaa kiinnostaa. Siitä ei vaan pääse yli eikä ympäri, että se FF VII on lyömätön teos ja jotenkin sitä samaa tunnelmaa näiltä aina kaipaa. Mutta eihän se koskaan voi toistua.

Pelaamalla FF VII tunnelma toistuu joka kerta.
 
Mullakin meni läpi ja kaikista ongelmista huolimatta olihan tää aika hyvä. Karvan alle 30h meni, kelasin vielä putsailla sivutehtäviä ja hunteja ennen Final Fantasy modea.

Ongelmina suurimmaks osaks oli teknisten ongelmien (eli vitusti tankkaavan frameraten) lisäks rytmityksessä, helppoudessa ja loppupuolella tarinassa. Tässä oltiin selkeesti käytetty samaa kaavaa mitä XIV:ssä, eli heti kun tarina liikkuu eteenpäin niin meno rauhotetaan hetkeks ja kerätään jotain saatanan hiekkaa rannalla kunnes taas mennään. Olispa toi vitsi, mutta kun ei ole. Ongelmana se et kun XIV on MMORPG, niin siinä toi on ihan fine ja jopa toimiikin ihan hyvin, mut tälläsessä vahvasti tarinavetosessa yksinpelissä se vaan näyttäytyy täysin turhana fillerinä joka sit laimentaa koko kokemusta aika rankasti kokonaiskuvaa kattoessa, eikä todellakaan aiheuta sellasia riemuntunteita kun tietää et FF Modella noi samat roskat on kammettava vielä toistamiseen.

Helppous oli sit Action Modella aika huomattava juttu, kuolema ei korjannu pelin aikana kun kahdesti, eikä muutenkaan kovin lähellä ollut. Game Overista saa vielä potionit täyteen automaattisesti niin siinä menee sit sekin haaste, varsinkin jos on sivutehtävien kautta upannu potionit tappiin niin alkaa olemaan aika hankalaa kuolla. Sivutehtävistä puheenollen nekin oli valtaosa ihan jäätävää paskaa ja just sillä MMO kaavalla toteutettuja, eikä niissä kummosempaa tarinaa ollu. Ihan ennen loppua tulee sit tarjolle parempaa kamaa jossa on jotain sivutarinaakin joka antaa vähän lisäinfoa hahmoista ja muutenkin nivoutuu päätarinan kanssa kivasti. Mä en vaan oikeen käsitä et jos niitä sivutehtäviä on pakko olla, niin eikö ne kaikki vois olla jotenkin merkityksellisiä ja miellyttäviä sen ainaisen fetchquestin sijasta? Nyt on taas laatua korvattu määrällä ja joudut sieltä paskasaavista onkimaan ne muutamat helmet.

Tarina ja ylipäätään meno oli ekat 3/4 osaa aika vahvoilla ja maistu hyvin. Ongelmaks muodostu vaan se et se loppu on oikeasti aika heikko ja peliltä alkaa hönkä loppumaan ja mulla ainakin tuli nopeasti sellanen fiilis et tän vois nyt laittaa pakettiin jos tää menee tälläseks hömpäks loppua kohden. Se vaan ykskaks tekee jonkinmoisen käännöksen ja koko pelin aikana hierottu politiikkahärdelli vaan putoaa kyydistä pois ja korvaantuu jollain ihan muulla. Kehittäjät ottanu GOTista liikaa mallia tän lopunkin suhteen?

Sit kans yhden hahmon kirjotuksen kanssa mulla on suurikin ongelma, koska siitä oikeasti tuntuu et jotain jäi puuttumaan sieltä alkupäästä. Mid vaan ilmestyy jostain ilman mitään pohjustusta tai tietoa siitä et kuka se on ja homma lähtee liikkeelle siitä et se on vanhakin tuttu ja pelaajalla pitäis kai olla joku tunneside siihen jo muodostettuna ja mun pitäis oletettavasti välittää sen ongelmista sit tätä myötä? Ei vaan toteudu, koska kun se vaan läntätään keskelle kaikkea ilman et mitään pohjustusta annetaan, niin se on vaan yks seinäruusu mulle siinä vaiheessa. Ei se onneks kovin suurta osaa missään vaiheessa ottanu, mut tuntu vaan tosi hölmöltä kun se vaan liimattiin yhtäkkiä mukaan.

Lopustakaan en juurikaan pitäny. En sen takia et mitä siinä tapahtu, vaan sen takia et se on vaan niin helvetin avoimeks jätetty et se jätti aika liudan kysymyksiä vielä auki. Niihin ehkä saa vastauksen XVI-2 muodossa tai jossain DLC:ssä, mut tällänen "höhö päättele ite mitä tässä lopussa tapahtuu"-ratkasu on niin nössötason ratkasu ja kokonaisuudessaan niin nähty homma.

Mut tossa ne valituksenaiheet sit oikeasti onkin ja kokonaiskuvaa kattoessa noi ei mitenkään oikeasti kovin isoja ongelmia ole. Sääli tarinan kannalta että se vähän lässähti omasta mielestä, ja pelillisesti voi oikeastaan arvioida sit kun laittaa ton final fantasy moden tulille. Jokatapauksessa tässä vaiheessa oiskohan se sellanen erittäin vahva 7/10 tai hikiseen jopa 8/10.
 
Squarella oltiin ilmeisesti hieman varpaillaan, kun peliä ei ennakkoon tilattu odotettua määrää. Pelko kuitenkin osoittautunut aiheettomaksi, kun onhan sitä myyty jo yli 3 miljoonaa ekan viikon aikana.
 
Joko tuo performance tila on patchätty että rullailee 60fps? Vai edelleen heittelee lukemat missä sattuu? Meinasin ostaa tämän, mutta odottelen mielellään että pyörii hyvin:)
 
Viimeistä bossia vaile story, side missionit ja huntit tehty final fantasy modella, ns. performance mode välillä "tuntunut" nykivän enemmän kuin graphics modella. Muutamaa tupla vastutaja taistelua lukuun ottamatta aika samanlainen vaikeustasoltaan (kuinka pitkään menee tappaessa), tosin frost element luokka koko pelin ajan teki suurimmasta osasta taistelua helpompia kuin activity modella pelatessa. lvl95 (joista kolme tuli "viimeisestä" huntista) 15%/30% exp accessory päällä lähes kokoajan, loppuun säästin suurimman osan hunt missioneista. Pitänee tehdä vielä tehdä nuo luokka tehtävät, kun niistä ilmeisesti saa tuon uupuvan memory esineen ennen loppu bossia.
 
Joko tuo performance tila on patchätty että rullailee 60fps? Vai edelleen heittelee lukemat missä sattuu? Meinasin ostaa tämän, mutta odottelen mielellään että pyörii hyvin:)
Voi olla et pääsee odottelemaan sit PC-versiota. Tässä on RT käytössä performance tilassakin, eikä vissiin oo ratkasuna tulossakaan sellasta vaihtoehtoa et sen sais pois, koska kuulemma kaikki valaistus on RT, eikä siihen vaihtoehtoa ole tehtykkään. Ehkä PC versioon tehdään tolle vaihtoehto ja tulee konsolille sit myöhemmin päivityksessä, mut henkeä en välttämättä pidättelis.

Jokatapauksessa toi performance mode on aika heikko esitys useemmassa paikassa, niin combatissa kun ilmankin. Resoluutiokin tippuu parhaimmillaan aika suttupaskaks, joten vähän tuntuu siltä et toi 60fps tila ei oo ollu prioriteettina missään vaiheessa.
 
Voi olla et pääsee odottelemaan sit PC-versiota. Tässä on RT käytössä performance tilassakin, eikä vissiin oo ratkasuna tulossakaan sellasta vaihtoehtoa et sen sais pois, koska kuulemma kaikki valaistus on RT, eikä siihen vaihtoehtoa ole tehtykkään. Ehkä PC versioon tehdään tolle vaihtoehto ja tulee konsolille sit myöhemmin päivityksessä, mut henkeä en välttämättä pidättelis.

Jokatapauksessa toi performance mode on aika heikko esitys useemmassa paikassa, niin combatissa kun ilmankin. Resoluutiokin tippuu parhaimmillaan aika suttupaskaks, joten vähän tuntuu siltä et toi 60fps tila ei oo ollu prioriteettina missään vaiheessa.

Kiitos! Ehkä joo odottelen PC versiota. Tässähän taisi olla vain 6kk yksinoikeus sonylla jos oikein muistan.
 
Kiitos! Ehkä joo odottelen PC versiota. Tässähän taisi olla vain 6kk yksinoikeus sonylla jos oikein muistan.
Juu, paitsi Yoshi P sanoi että turha odotella heti 6kk jälkeen kun kestää porttaus pitempään. Sietääkin kestää kun pleikkarin version perusteella työtä riittää. Onhan tämä harmittavan heikko esitys tuon suorituskyvyn osalta. Pätsiäkin on varmaan turha odottaa, peli on ollut valmis jo kauan joten kyllä se paremmin pyörisi jos se heillä helposti tehtävissä olisi.

Kannattaa silti pelata alustalla kuin alustalla!
 
Peliä takana noin 30h ja alkaa olla loppusuoralla. Eikai tähän voi muuta sanoa kuin, että älyttömän iso pettymys näin pitkän linjan FF-fanina. Jopa huonohko FF15 taitaa mennä tämän edelle.
Metacriticin pisteet kyllä hämmentää.

Oikeastaan hankala jopa lähteä listaamaan asioita, joista olen tykännyt.
Jos nyt kuitenkin jotain, niin musiikki on taattua laatua ja muutama tuttu sävellyskin saatu mukaan remiksattuna.
Ääninäyttely hyvää, vaikka päähenkilö kuulostaakin välillä liikaa Witcherin Geraltilta.
Pari eeppistä pomotaistelua löytyy.
Siinä ne hyvät asiat sitten taitaa ollakin.

Peli pyörii huonosti, nykypäivänä tasainen 60fps pitäisi olla standardi. Framet dippailee jatkuvasti.
Tarina lässähtää alun jälkeen ja suurin osa hahmoista ei kiinnostanut myöhemmin tippaakaan.
Sivutehtävät paranevat vasta lopussa, mutta ovat pääosin pelkkää tavaroiden noutamista paikasta x.
Alueet on laiskasti suunniteltu ja varsinkin tarinatehtävissä liikut käytännössä raiteilla huoneesta toiseen.
Taistelut ovat yhden nappulan rämpyttämistä ja hyökkäyksien väistelyä.
Kyvyt käyttävät eri elementtejä, mutta niiden statseja ei ole lisätty peliin ollenkaan. Eli voit spammata kaikki kyvyt kaikkiin vihollisiin.
Aseet ja varusteet ovat naurettavan vähissä. Lähes aina saat päivitettyä vain yhtä uutta miekkaa, jolla parempi hyökkäysvoima. Vaikka ulkonäkö muuttuu, taisteluissa näiden välillä en huomannut mitään eroa.

En voi suositella, ellei aivoton fantasiatoimintapeli kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:
Peliä takana noin 30h ja alkaa olla loppusuoralla. Eikai tähän voi muuta sanoa kuin, että älyttömän iso pettymys näin pitkän linjan FF-fanina. Jopa huonohko FF15 taitaa mennä tämän edelle.
Metacriticin pisteet kyllä hämmentää.

Oikeastaan hankala jopa lähteä listaamaan asioita, joista olen tykännyt.
Jos nyt kuitenkin jotain, niin musiikki on taattua laatua ja muutama tuttu sävellyskin saatu mukaan remiksattuna.
Ääninäyttely hyvää, vaikka päähenkilö kuulostaakin välillä liikaa Witcherin Geraltilta.
Pari eeppistä pomotaistelua löytyy.
Siinä ne hyvät asiat sitten taitaa ollakin.

Peli pyörii huonosti, nykypäivänä tasainen 60fps pitäisi olla standardi. Framet dippailee jatkuvasti.
Tarina lässähtää alun jälkeen ja suurin osa hahmoista ei kiinnostanut myöhemmin tippaakaan.
Sivutehtävät paranevat vasta lopussa, mutta ovat pääosin pelkkää tavaroiden noutamista paikasta x.
Alueet on laiskasti suunniteltu ja varsinkin tarinatehtävissä liikut käytännössä raiteilla huoneesta toiseen.
Taistelut ovat yhden nappulan rämpyttämistä ja hyökkäyksien väistelyä.
Kyvyt käyttävät eri elementtejä, mutta niiden statseja ei ole lisätty peliin ollenkaan. Eli voit spammata kaikki kyvyt kaikkiin vihollisiin.
Aseet ja varusteet ovat naurettavan vähissä. Lähes aina saat päivitettyä yhtä uutta miekkaa, jolla parempi hyökkäysvoima. Vaikka ulkonäkö muuttuu, taisteluissa näiden välillä en huomannut mitään eroa.
Mielipiteensä kullakin tottakai, mut pari noista miinuspuolista on ehkä turhankin liioteltuja.

Alueethan ei toki kauheen isoja ole ja peli alkaa päästämään liikkumaan niissä vapaasti vasta aika myöhään, mut jos sivutehtäviä ja hunteja tekee niin sen kyllä hiffaa et on siinä jonkinverran vapauttakin annettu. Tarinatehtävissä ne "luolastot" on toki aika suoraviivaisia mut ei se ainakaan itteä kovinkaan paljoa haitannu, aika alkumetreillä ku peliä näytettiin kerrottiin et tässä ei open worldia varsinaisesti ole, mikä ei mun kirjoissa ainakaan hirveen huono juttu ole verrattuna XV jossa oli ihan vitusti lääniä mut aika vähän mitään mielenkiintoista. Sama ongelma siinäkin oli, eli sivutehtävät oli kunnon fetchquestia. Tässä toki sama ongelma ihan viimeisiä sivutehtäviä lukuunottamatta.

Ja joo, taisteluista selviää yhtä nappia rämppäämällä perusvaikeustasolla, johtuen siitä et peli on helppo mut se menee kyllä siihen kategoriaan et se on vähän oma valinta jos valitsee pelata peliä mahdollisimman aivokuolleella tavalla vaan koska se on mahdollista. Ei tässä ainakaan työkaluista oo puutetta että siihen combattiin sais monipuolisuutta, se vaan vaatii kokeilua ja sitä et ite näkee vaivaa asian eteen.

Aseet ja varusteet on toki vähän turhan suoraviivaisia, eikä niitten kanssa puljaaminen juurikaan palkitse. Rahasta ei koskaan oo puutetta ja päivitykset ei tosiaan juurikaan hirveesti näy missään kun niitä on niin usein ja niiden eteen ei tartte juurikaan mitään tehdä kun materiaalit tulee tarinatehtävistä automaattisesti. Asiaa toki vähän korjataan Final Fantasy modessa, mut on mun mielestä kuitenkin vähän hölmöä et jotta saa haastetta peliin, täytyy se eka pelata aika mitäänsanomattomalla vaikeustasolla läpi ja sit lähteä uudelle kierrokselle. Joku Hard mode valittavissa ekalle rundille ois aika hyvä veto, ja toivottavasti sellanen tuleekin jossain vaiheessa kun tää on tosiaan action modellakin vähän turhan helppo.

Tarina sit on toki subjektiivinen näkemys, ite tykkäsin siitä aluks tosi paljonkin, mut loppua kohden omastakin mielestä lässähtää vähän turhan pahasti. Kuitenkin sen pelas loppuun ihan mielellään kun toi combat maistu itelle huomattavasti paremmin ku XV:n aivokuollut neliön pohjassa pitäminen ja sit välillä dodgenapin pohjassa pitäminen, siinä paskaläjässä kun väistit automaattisesti kaiken kunhan nappi oli pohjassa.
 
Itse näen sen suorilta ja pelaamatta miinuksena että tässä on siirrytty paljon enemmän siihen toimintaroolipelin suuntaan. Miksi kopioida kaavaa kun se on about joka toisessa pelissä tällä hetkellä? Ei jokaisen tarvitse olla dark souls -tyylinen. Näytti videota katsomalla tosiaan vähän siltä että monipuolisuutta on uhrattu sille että saadaan toimintaa ja vauhtia lisää. Muutenkin näen negatiivisena kehityksenä tämän suoraviivaistamisen, että on paikat a ja b ja suorat tavoitteet - se aiempi seikkailufiilis ja eksyminen on sysätty sivurooliin. Se kun tuntuu olevan muutenkin syy-seuraus suhde näille toimintaroolipeleille että sen vauhdin tieltä raivataan sitten tiettyjä elementtejä pois.
Immersio ja tunnelma kärsii pahasti jos ja kun tutkiminen ja eksyminen vähenee.
 
25 tuntia peliä takana ja itselle iskee tosi hyvin.
Arvostelua tähän asti:
+ Tarina iskee vahvasti. Jotenkin ei malta laskea ohjainta kädestä ja mielenkiinto pysyy yllä.
+ Grafiikka hyvää ja itselle ei silmään osu kyllä mitään nykimisiä frame rate asetuksella, en tosin ole kauhean herkkä näille tai sokkotestissä en osaisi vastata pelaanko 30 vai 60 fps..
+Taistelu on hyvää ja hiukan jäin ihmettelemään tuota yhtä nappia painamalla kommenttia? Pelataanko samaa peliä vai pelaatteko nuo avustus accessorit päällä? Koko ajan tässä väistellään, kombotellaan ja yhdistellään noita eikonien liikkeitä. Itsellä kuolo korjannut jokusen kerran bosseissa tai hankalammissa hunteissa.
+Semi open world on hyvin sanottu pelinkehittäjiltä. On tämä osaksi aika putkea, mutta on tuolla isompiakin alueita tutkittavana. Itse niin täysin kyllästynyt tyhjiin open world peleihin, että tälläinen seikkailu pienellä tutkimusmahdollisuudella piristää kummasti.
+Cid
+Synkempi tarina toimii
+Eeppiset eikon taistelut, todella hyvin tehty.

-Ei party memebereitä tai näitä ei saa ohjattua tai kehittää.
-Sidequestit. On nämä parempia kuin edeltäjänsä ja itseasiassa maailmasta ja hahmoista oppii sellaista mikä jäisi muuten selvittämättä. Kuitenkin aina kun näitä tulee kartalle niin pääsee pieni huokaus, koska haluaisi edistää tuota mielenkiintosempaa pääjuonta ja sidequestit tosiaan aika simppeleitä fetch/kill tasoa.
-Toistaiseksi tullut vastaan 25h tunnin aikana vain kyliä, jotka kaikki aika samannäköisiä. Isot kaupungit loistaneet poissaolollaan, mutta tässä ei olisi sillä väliä, koska
-Syvyys puuttuu ja tämä on se isoin miinus. Taloihin ei pääse sisälle, kylistä löytyy 1-2 arkkua, jotka aina sitä samaa crafting matskua. Harvalle voi puhua, kauppiaat myyvät samaa, isommilta alueilta löytyvät itemit heikkoja, en muista kuin yhden paikan nimen ulkoa (lostwing), muuten ei jää oikeen mikään kylä tai hahmo tai alue varsinaisesti mieleen.
-Rpg elementtejä aika vähän. Tästä puuttuu se ff taika ja toimii ihan hyvin näin toiminnallisena seikkailuna, mikä tuskin saa läpipeluun jälkeen palaamaan uudelleen.
 
3 arkkua kylistä, craftin, item ja equipment chestit ovat eri näköisiä tosin aika harvassa nuo viimeiset. Kauppiaille tulee eri skillien accessoryjä (cooldown) mitä ei muualta taida saada tarinan edetessä, tosin maksaa maltaita lopussa (final fantasy mode), kun tarvitsisi niitä aina kaksi (100000+) jotta saisi yhdistettyä ne parhaimmiksi versioiksi (ainakin yksi aika pelin alusta joita tarvitsee 4 (3 myynnissä). Yksi valtava eikon taistelu huomattavasti muita parempi. Viimeinen boss taistelu vähän mjeh monella tavalla.
 
3 arkkua kylistä, craftin, item ja equipment chestit ovat eri näköisiä tosin aika harvassa nuo viimeiset. Kauppiaille tulee eri skillien accessoryjä (cooldown) mitä ei muualta taida saada tarinan edetessä, tosin maksaa maltaita lopussa (final fantasy mode), kun tarvitsisi niitä aina kaksi (100000+) jotta saisi yhdistettyä ne parhaimmiksi versioiksi (ainakin yksi aika pelin alusta joita tarvitsee 4 (3 myynnissä). Yksi valtava eikon taistelu huomattavasti muita parempi. Viimeinen boss taistelu vähän mjeh monella tavalla.
Kolmeko löytyy aina per kylä? Taitaa olla jäänyt osa bongaamatta sitten:hmm:
 
Mullakin meni läpi ja kaikista ongelmista huolimatta olihan tää aika hyvä. Karvan alle 30h meni, kelasin vielä putsailla sivutehtäviä ja hunteja ennen Final Fantasy modea.

Ongelmina suurimmaks osaks oli teknisten ongelmien (eli vitusti tankkaavan frameraten) lisäks rytmityksessä, helppoudessa ja loppupuolella tarinassa. Tässä oltiin selkeesti käytetty samaa kaavaa mitä XIV:ssä, eli heti kun tarina liikkuu eteenpäin niin meno rauhotetaan hetkeks ja kerätään jotain saatanan hiekkaa rannalla kunnes taas mennään. Olispa toi vitsi, mutta kun ei ole. Ongelmana se et kun XIV on MMORPG, niin siinä toi on ihan fine ja jopa toimiikin ihan hyvin, mut tälläsessä vahvasti tarinavetosessa yksinpelissä se vaan näyttäytyy täysin turhana fillerinä joka sit laimentaa koko kokemusta aika rankasti kokonaiskuvaa kattoessa, eikä todellakaan aiheuta sellasia riemuntunteita kun tietää et FF Modella noi samat roskat on kammettava vielä toistamiseen.

Helppous oli sit Action Modella aika huomattava juttu, kuolema ei korjannu pelin aikana kun kahdesti, eikä muutenkaan kovin lähellä ollut. Game Overista saa vielä potionit täyteen automaattisesti niin siinä menee sit sekin haaste, varsinkin jos on sivutehtävien kautta upannu potionit tappiin niin alkaa olemaan aika hankalaa kuolla. Sivutehtävistä puheenollen nekin oli valtaosa ihan jäätävää paskaa ja just sillä MMO kaavalla toteutettuja, eikä niissä kummosempaa tarinaa ollu. Ihan ennen loppua tulee sit tarjolle parempaa kamaa jossa on jotain sivutarinaakin joka antaa vähän lisäinfoa hahmoista ja muutenkin nivoutuu päätarinan kanssa kivasti. Mä en vaan oikeen käsitä et jos niitä sivutehtäviä on pakko olla, niin eikö ne kaikki vois olla jotenkin merkityksellisiä ja miellyttäviä sen ainaisen fetchquestin sijasta? Nyt on taas laatua korvattu määrällä ja joudut sieltä paskasaavista onkimaan ne muutamat helmet.

Tarina ja ylipäätään meno oli ekat 3/4 osaa aika vahvoilla ja maistu hyvin. Ongelmaks muodostu vaan se et se loppu on oikeasti aika heikko ja peliltä alkaa hönkä loppumaan ja mulla ainakin tuli nopeasti sellanen fiilis et tän vois nyt laittaa pakettiin jos tää menee tälläseks hömpäks loppua kohden. Se vaan ykskaks tekee jonkinmoisen käännöksen ja koko pelin aikana hierottu politiikkahärdelli vaan putoaa kyydistä pois ja korvaantuu jollain ihan muulla. Kehittäjät ottanu GOTista liikaa mallia tän lopunkin suhteen?

Sit kans yhden hahmon kirjotuksen kanssa mulla on suurikin ongelma, koska siitä oikeasti tuntuu et jotain jäi puuttumaan sieltä alkupäästä. Mid vaan ilmestyy jostain ilman mitään pohjustusta tai tietoa siitä et kuka se on ja homma lähtee liikkeelle siitä et se on vanhakin tuttu ja pelaajalla pitäis kai olla joku tunneside siihen jo muodostettuna ja mun pitäis oletettavasti välittää sen ongelmista sit tätä myötä? Ei vaan toteudu, koska kun se vaan läntätään keskelle kaikkea ilman et mitään pohjustusta annetaan, niin se on vaan yks seinäruusu mulle siinä vaiheessa. Ei se onneks kovin suurta osaa missään vaiheessa ottanu, mut tuntu vaan tosi hölmöltä kun se vaan liimattiin yhtäkkiä mukaan.

Lopustakaan en juurikaan pitäny. En sen takia et mitä siinä tapahtu, vaan sen takia et se on vaan niin helvetin avoimeks jätetty et se jätti aika liudan kysymyksiä vielä auki. Niihin ehkä saa vastauksen XVI-2 muodossa tai jossain DLC:ssä, mut tällänen "höhö päättele ite mitä tässä lopussa tapahtuu"-ratkasu on niin nössötason ratkasu ja kokonaisuudessaan niin nähty homma.

Mut tossa ne valituksenaiheet sit oikeasti onkin ja kokonaiskuvaa kattoessa noi ei mitenkään oikeasti kovin isoja ongelmia ole. Sääli tarinan kannalta että se vähän lässähti omasta mielestä, ja pelillisesti voi oikeastaan arvioida sit kun laittaa ton final fantasy moden tulille. Jokatapauksessa tässä vaiheessa oiskohan se sellanen erittäin vahva 7/10 tai hikiseen jopa 8/10.
Kerrotaan alun sidequestissa, kaveri joka on hävittänyt kirjeen cidille. Lisäksi Tomes kertoo kukahän on kun häneltä kysyy. Joo vähän tulee puskista, mutta kun sukunimen huomasi niin nopeasti yhdisti kuka tämä on. Tämän takia vaikka sidequestit on aika fetch/kill tasoa niin kyllä niistä tietoa maailmasta saa aika hyvin mikä lisää mielenkiintoa. Eli ei ole vain tuo minulle tämä ja kiitos, vaan kerrotaan ympäröivistä asioista
 
Ihmetyttää kyllä sprint napin puute. Tuo auto juoksu 5 sekunnin jälkeen toimii todella huonosti. L3 taitaa olla vapaana vielä!
 
Vihdoin lopputekstit rullattu ja peli läpi. Virkistävää kun kerrankin sarjan julkaisu josta huomaa että on ollut selkeä visio alusta loppuun ja peli on koherentti eikä varsinaisesti lässähdä missään kohtaan. Mitä nyt lyhyesti, combat sarjan ylivoimaisesti paras (FF7:R rinnalla) ja se kantaa oikeastaan pitkälle. Eikon taistelut ja etenkin loppubossin mätöt olivat kyllä hienosti tehty ja hyvä meno. Sidequestit ihan ok, etenkin kun selvisi että ne jatkavat hahmojen tarinoita ja niissä on jokin järkikin. Odotin paljon pahempaa niiden osalta. Tarinakin oli ihan jees, perus FF huttua. Eniten ehkä jäi puutteelliseksi hahmot, yleisestikkin melko varovaisia ja persoonattomia. FFXV johon tätä verrattaessa sen puutteet ovat aivan ilmiselvät, mutta siinä hahmot taas kantoivat aivan älyttömästi ja se että tässä vastaavaa tunnesidettä ei tullut niin vähän harmittaa. CBU3:n FFXIV:ssä myös hahmot tekevät niin valtavasti että jotenkin kummastuttaa miten tässä kompastuttiin niin pahasti, ehkei ollut rohkeutta lähteä tekemään kunnolla ja koetettiin mielistellä länkkäriyleisöä näillä tasapaksuilla hahmoilla joista ei oikein kukaan jää mieleen (Cid valitettavana poikkeuksena).

Joka tapauksessa, vahva 4/5. Ei tämä tarinalta yllä lähellekkään sitä mitä FFXIV on (ihan yksinpelikampanjassa), ei oikein hahmoissa pärjää XV (saati XIV), mutta combat on rautaa ja yleisesti ottaen hyvä paketti kerrankin.

Täytyy silti myöntää että mulla oli hauskempaa pelata FF7:R sekä XV (sen lukemattomista puutteista huolimatta), kuin tätä. Ja syy on täysin hahmoissa, ne vaan on niin täysin mitään sanomattomia eikä kiinnosta. No, jos nyt jotakin niin
romanssi
on tässä tehty videopelien mittapuulla onnistuneesti ja hyvin. Se onnistuu äärimmäisen harvoin, oikeastaan ei tule mieleen kovin montaa peliä jossa se ei aiheuttaisi cringetystä. Tässä ei.
 
Ennen kuin pelistä julkaistiin demo, olin siitä aika kiinnostunut. Sitten tuli demo, mitä pelasin varmaan väsyneenä ja jostain ärtyneenä, eikä kiinnostanut yhtään. Nyt kuitenkin viikko sitten tilasin pelin jostain hetken mielijohteesta, ja olen nyt parina iltana pelannut ja tykkään todella. Tämä synkempi meininki ja tietynlainen suoraviivaistaminen toimii ainakin minulle. Samoin kerrankin on peli, missä tarina tuntuu aidosti kiinnostavalta eikä tee mieli skippailla välivideoita. Sinällään poikkeuksellinen JRPG, että ei tunnu oikein JRPG:ltä, vaan enemmän länsimaista yleisöä ajatellen tehdyltä. Toisaalta kyllä tämän todella äkkiä kuitenkin Final Fantasyksi tunnistaa (hahmojen tyyli, musiikki, tietyt piirteet maailmassa jne.).

Jos ja kun nyt jostain pitää kuitenkin nurista, niin toistaiseksi hieman harmittaa pelin helppous. Eli tämähän on selvästi tehty sillä ajatuksella, että jokaisen ohjaimeen tarttuvan pitää olla mahdollista pelata peli läpi. Tuntuu kuitenkin vähän hölmöltä, että jos vaikka bossitaistelussa kuoleekin, niin voi palata keskelle taistelua ja vielä lisäpotionien kera. No itse olen päätynyt "vaikeuttamaan" peliä sillä, että en käytä lainkaan heti alussa saatuja tiettyjä toimintoja automatisoivia sormuksia tai muutenkaan "liian hyvää" gearia. Seuraava temppu voisi olla, että taisteluissa ei käyttäisi lainkaan potioneja, vaan parantelut tapahtuisivat vain niiden välillä. Ei tuo nyt mikään kynnyskysymys lopulta ole, kun tarinan kokeminenhan tässä pääasia on. Toinen juttu, mikä pätee yleisesti nykypeleihin, on että, miksi kaikissa tehtävissä pitää aina näyttää suoraan merkki, minne pitää seuraavaksi mennä. Esim. sinällään lyhyet ja suoraviivaiset sivutehtävät saisi edes vähän kiinnostavammiksi, jos sitä 50 metrin säteellä löytyvää hahmoa, jolle pitää puhua, saisi vaikka vähän etsiä ja arvailla (niinkuin siinä iki-ihanassa FF7:ssa aikoinaan). Mutta joo, näistä huolimatta tässä vaiheessa jo hieno peli. Ehkä paras, mitä olen PS5:llä tähän mennessä kokenut.
 
Tämä ei varmaan yllätys ole mutta kaksi dlc ja pv versio työnalla

 
Tuli tämä sitten hankittua ja on kyllä ollut miellyttävää pelattavaa. Lataustauoista erityisesti huomaa, että peli on nimenomaan tehty ps5:selle. Ja grafiikatkin ovat ihan hyviä. Taistelu on myös parempi mielestäni, kun vuoropohjainen taistelusysteemi olisi. Sivutehtävät ovat ihan ok, ei mitään ihmeellistä. Arvosanani tähän mennessä olisi noin 8,5/10
 
Tuli tämä sitten hankittua ja on kyllä ollut miellyttävää pelattavaa. Lataustauoista erityisesti huomaa, että peli on nimenomaan tehty ps5:selle. Ja grafiikatkin ovat ihan hyviä. Taistelu on myös parempi mielestäni, kun vuoropohjainen taistelusysteemi olisi. Sivutehtävät ovat ihan ok, ei mitään ihmeellistä. Arvosanani tähän mennessä olisi noin 8,5/10
Sivutehtävistä saa tässä onneksi hyödyllistä tavaraa ja hyviä syventäviä tarinoita. Ei ole perus fetch questia ja kiitosta päälle.
 
Onko PS5 suorituskykymoodissa millainen nykyään toimivuudeltaan? Pysyykö suht hyvin 60fps tuntumassa? Tämä kyllä kiinnostaisi, mutta jos suorituskyvyssä on ongelmia niin ei pysty.
 
Onko PS5 suorituskykymoodissa millainen nykyään toimivuudeltaan? Pysyykö suht hyvin 60fps tuntumassa? Tämä kyllä kiinnostaisi, mutta jos suorituskyvyssä on ongelmia niin ei pysty.
Aivan perseestä. Eivät ole korjailleet ollenkaan.
 
Samaa tässä mietin että olisi ostanut nyt hyvästä tarjouksesta, mutta jos edelleen tuo 60fps moodi rikki niin ei pysty. Kauan kyllä kestää päivittää tämä pelattavaan kuntoon…. No odotellaan.
 
Huomasin itsekkin pelin alussa, että ei pysy tasaisena 60 fps. Alussa se vähän häiritsi, mutta kun peli eteni niin ei enää huomannutkaan koko asiaa.
 
Ei ole tullut aikoihin nyt tätä peliä jatkettua, mutta ei kai tähän mitään päivityksiä ole viime aikoina tullut. Jotain tuli silloin kesällä aika heti julkaisun jälkeen, mutta ei kai myöhemmin mitään...? Toisaalta ei ole itseäni nuo fps asiat häirinneet, niinkuin eivät yleensäkään häiritse.
 

"
Final Fantasy XVI on tekemässä tuloaan Xbox Series S|X:lle, mikäli tuoreisiin huhuihin on uskominen.

Final Fantasy XVI:n Xbox-versiosta huhuilee The Infinite Podcastissa Shepshal Nick, jolle samainen sisäpiirilähde vinkkasi etukäteen Square Enixin Visions of Manan Developer Direct -esiintymisestä. Pikkulinnut eivät liverrelleet vielä mahdollisesta julkaisupäivästä, mutta vuoden mittainen PS5-yksinoikeus päättyy joka tapauksessa kesäkuussa – siitä voinee jokainen vetää omat johtopäätöksensä.

Mitä Square Enixin legendaariseen pelisarjaan Xbox-konsoleilla tulee, on myös supersuosittu verkkoropellus Final Fantasy XIV tekemässä odotettua loikkaansa Microsoftin masiinoille. Tarkkaa julkaisupäivää tällekään ei vielä ole, mutta jonkinmoista beetatestiä on ilmeisesti tarkoitus pitää aivan lähitulevaisuudessa.

Final Fantasy XVI:n PlayStation 5 -version arvostelun voi lukea täältä.
"
 
Mulla on tämä peli edelleen kesken. Tunteja taitaa olla jo 50, mutta lähelläkään loppua ei kai olla, kun olen tehnyt kaiken mahdollisen sivuhomman. Nyt kuitenkin mietin, että jos tuon storyn pelaisi loppuun ja jättäisi sivuhommat tuonnemmaksi. Kai sivutehtäviin pystyy vielä jossain vaiheessa palaamaan viimeisen bossin jälkeen vai tuleeko ennen sitä ilmoitus, että jos tästä jatkat, niin takaisin ei ole paluuta? Tekisi mieli päästä jo FF VII Rebirthin kimppuun, mutta olen päättänyt, että en aloita sitä ennenkuin tästä on story läpi. Alkanyt vähän tökkiä nuo sivutehtävät, kun osa on ihan älyttömiä. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 241
Viestejä
4 490 448
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom