Fi-domainin siirtymä itseltä välittäjälle

  • Keskustelun aloittaja gorgonzola
  • Aloitettu
G

gorgonzola

Vieras (tunnus poistettu)
Mitä tehdä jos haluaa vain domainin ja nimipalvelut. Nimipalvelut saisi ilmaiseksi tähänkin asti joten siitä ei enää ylimääräistä maksaisi. Tähän asti maksanut 50€/5vuotta ja nimipalvelut saatu vaihtelevasti joko ulkolaisen webhotellin mukana tai hotellittomana aikana Zoneedit.

Suomalaisia/suomenkielisiä kun on nyt kiristyvällä tahdilla tutkinut, niin vastaan tulee aina vain uusia piilolaskutuksia: pakkoliitetty webhotelli, domainparkki jolla saa vain ennaltamäärätyn parkkisivun, lisähintaiset DNS-palvelut, ulkoisen DNS-palvelun käytöstä erillismaksu, muuten vaan ylihintaa...

Vielä olisi 1 vuosi maksettua hotellia ulkomailla, sen jälkeen ehkä ohjaan suosiolla johonkin blogialustaan ja devausta varten alidomainin johonkin lowendboxiin, joten mielellään jatkossakin ostaisi tuon domainin halvalla ja erillään.

Tästä en löytänyt mitään hinta-ansaa, mutta on ilmeisesti toisen vastaavan sisarfirma sillä hallituksesta löytyy 2 samaa henkilöä. Vuoden vanha yritys ja sometilit varsin tyhjinä. Taka-ajatusta en ymmärrä, sillä nimipalvelimet pingaa yhtä nopeasti, mutta hinnoittelussa on eroa.
https://www.domainhotelli.fi/ - 9€/vuosi
https://www.hostingpalvelu.fi/ - 15€/vuosi (+ 1€/kk jos heidän nimipalvelimet?)

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/suomen-hostingpalvelu-oy/21804569/paattajat
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/FI/domainhotelli-oy/26931698/paattajat

Vuoden kokeilu tuolla domainhotellilla ei paljoa riskeeraisi, varsinkin jos antavat pitää nykyiset nimipalvelimet ettei sähköpostit sekoa. Mielellään vaan olisi maksanut tuon 50€ ja ollut 5 vuotta huoletta, hallinnut vain sen nimipalvelut itse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 074
Edelleenkin nimipalvelut voi hallitse täysin itse jos ryhtyy välittäjäksi. Eli lue tarkkaan mihin suostut ja hyväksyt niin kuin ennen. Käytännössä jos välität itsellesi vain ei ole kovinkaan ihmeellinen aikaisempaan nähden mutta kun välität muille niin sitten on jo eri asia. Itse olen omien domaneiden välittäjä.

https://www.viestintavirasto.fi/fiverkkotunnus/fi-verkkotunnuksenhankkiminen/etsivalittajaa.html

hakemalla näet ketä tarjoaa .fi domainin ilman nimipalveluja tai muitakaan roskaa.

Ilmainen nimipalvelin:

https://woima.fi/ilmainen-nimipalvelin
 
G

gorgonzola

Vieras (tunnus poistettu)
Tuossa välittäjäksi ryhtymisessä tulee sitouduttua niin moneen lakipykälään ja velvollisuuteen, ettei se enää tunnu arvoiseltaan huvilta edes vain omien .fi hallinnointiin. Tuota hakua olen satunnaisotannalla käyttänyt, mutta se ei ole realistinen. Vaikka laittaa Suomesta "Verkkotunnusten hallinnointi ilman muita palveluita" ja "Palvelut yksityishenkilöille", tuloksista suuri osa ei tarjoa tätä simppeliä domainin rekisteröintiä ja vapaata käyttöä.

Nyt tosin huomasin että Domainhotelli antaa sittenkin ottaa 5v kerralla. He myös sanovat, että .fi menee 0% alvilla, vaikka esim Zoner mainostaa 1€/kk domainia, mutta lisäävät siihen sitten kuitenkin alvin myös .fi.

Kai se on ensisijaisesti yrityksen ongelma maksaa ne verot ja domain pysyy minulla vaikka tuo 5v aikana kupsahtaisikin, he vain välittävät sen minulle viestintävirastolta? Lyön vaan heti nimipalveliksi tuon Zoneedit tai Woiman niin pitäisi pysyä vapaat kädet ainakin 5 vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 074
Verkkotunnus on aina käyttäjän omissa nimissä, se lukee laissakin asti :) Eli voit vaihtaa vapaasti välittäjää. Mistä sitten otatkin niin se verkkotunnus on sinun nimissä ja hallinnoitavissa, jos ei ole, välittäjä rikkonut sääntöjä joten Viestintävirastoon heti valitusta. Domainhotellin hinnoittelu on aika erikoinen että yritys vetää 0€:na läpi. Tokihan automatiikka ei maksa mitään yritykselle mutta kaipa se kuppaantuu... Saat sitten etsiä uutta välittäjää. Suomessahan maksetaan veroja ihan syystäkin vaikka ei sillä tunnu...
 
G

gorgonzola

Vieras (tunnus poistettu)
Ei mulla sinällään mitään veroja vastaan ole. Aiemmin vaan itseostettuna fi-domain oli veroton, joten sinällään tuo 9e veroton myynti on uskottava sekin. Ehkä se on vain puhtaasti viraston rekisteröimismaksu, kun taas toiset tekee siitä palvelun korkeammalla hinnalla ja siksi tulee veronalaiseksi. Onko tämä sitten täysin laillinen tai oikea teoria ja lähelläkään heidän tulkintaa.

Odottelen vielä ensikuun lopulle kun siirtoavain on sinne voimassa. Ehtisi tässä ehkä kysymään viraston kantaa tuohon jos suostuvat kommentoimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 074
Ei mulla sinällään mitään veroja vastaan ole. Aiemmin vaan itseostettuna fi-domain oli veroton, joten sinällään tuo 9e veroton myynti on uskottava sekin. Ehkä se on vain puhtaasti viraston rekisteröimismaksu, kun taas toiset tekee siitä palvelun korkeammalla hinnalla ja siksi tulee veronalaiseksi. Onko tämä sitten täysin laillinen tai oikea teoria ja lähelläkään heidän tulkintaa.

Odottelen vielä ensikuun lopulle kun siirtoavain on sinne voimassa. Ehtisi tässä ehkä kysymään viraston kantaa tuohon jos suostuvat kommentoimaan.
Toi on vähän kaksipiippuista pitääkö maksaa veroja vai ei mutta sinänsä se ei ole sinun ongelmasi. Se on palveluntarjoajan koska mistäs sinä kuluttajana tiedät miten tälläinen edes toimii. Viestintävirastoa ei paljon verot kiinnosta, vaan verottajaa se kiinnostaa ne sitten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
383
Onko pakko olla suomalainen palvelu? Mites olis jostain joker.comista? Nehän välittää .fi-domaineita nykyään myös, ja ainakin ennen sieltä on saanut ihan perus domainparkin ja omat DNS:tkin saa laitettua. Joskus käytin yhdistelmää sitelutions.com ilmainen dns + jokerista domaini.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 130
Itse suosittelen norjalaista domainnameshop.com:ia. 3 nimipalvelinta, konesali Norjassa (muistaakseni Oslossa), DNSSEC kuuluu hintaan ja .fi domain maksaa 11,95€/vuosi. Sen verran mitä ehdin tähän mennessä kysellä, aspa vastaili muutamien tuntien päästä kyselystä.

Siirtohetkellä DomainNameShopin nimipalvelimien latenssit olivat reilusti pienempiä kuin esim. Joker.com:n.
 
G

gorgonzola

Vieras (tunnus poistettu)
Aika käy vähiin joten laitoin siirron Domainhotelli.fi. Tuo 1/5-vuoden epäselvyys tuli siitä, että siirron tilatessa voi valita vain 1v. Nimipalvelimiksi sai heti tilauslomakkeessa syöttää olemassa olevat, joten minkään ei pitäisi hajota. Domain merkataan uusiutumaan oltuksena 9€/1vuosi, mutta ilmeisesti siirron jälkeen tätä voi muuttaa. Jäi nyt odottamaan aktivointia, tarkennan asiaa kun tuo valmistuu.

Ikävänä yllätyksenä tilaus antoi virhesivun:
www.domainhotelli.fi-sivu ei toimi
www.domainhotelli.fi ei voi käsitellä tätä pyyntöä tällä hetkellä.

HTTP ERROR 500
Mutta tilaus kirjautui kuitenkin käyttäjätilille oikein. Kokeilin ensin yrittää alusta, mutta se sanoi domainin olevan jo heidän rekisterissä, mistä tajusin sitten käydä tuolla tilisivulla.

e: Laittoivat aika pikaseen siirron aktivoinnin ja seuraavan vuoden laskukin tuli samassa. Omilla sivuilla sai kuitenkin tilata domainille uusimisen 1-5vuodelle ja tuo oletuslasku mitätöitiin automaattisesti uuden tilatessa. Paypalilla sai maksaa ilman kuluja.

Tuota yhtä 500-virhettä lukuunottamatta ihan jouheva tapaus, voin suositella.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 606
Viestejä
4 217 080
Jäsenet
71 080
Uusin jäsen
TonyR

Hinta.fi

Ylös Bottom