Farmariautojen takapenkkien leveydet

Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
696
Tilanne on se, että on ilmennyt akuutti tarve auton vaihdolle nykyisen auton jäädessä liian pieneksi, tarkemmin liian kapeaksi. Takapenkille pitäisi jatkossa mahtua kaksi turvaistuinta ja yksi turvakaukalo, mielellään kolmekin turvaistuinta tulevaisuutta ajatellen.

Olen katsellut tila-autoja, mutta nuo Fordin S-maxit yms perheautot ovat sitten hintaluokaltaan jo astetta kalliimpia ja toiveena olisi löytää sopuhintainen farmari, johon nuo em. romppeet takapenkille mahtuvat. Ongelma on se, että internetistä löytyy kovin vähänlaisesti dataa takapenkkien leveydestä ja se, ettei sekään vielä kerro kaikkea siitä miten paljon turvaistuimia taakse mahtuu.

Tilantarve olisi nykyisillä istuimilla ja kaukalolla 3*45cm eli yhteensä 135cm. Toki mielellään jättäisi vähän ns. pelivaraakin. Hankala lähteä etsimään autoja kun takapenkin leveyttä ei luonnollisesti juuri missään myynti-ilmoituksessa ole.

Onko joku onnistunut mahduttamaan farmariautonsa takapenkille kolme turvaistuinta tai kaksi turvaistuinta ja yhden kaukalon? Jos on, niin mikä merkki + malli kyseessä? Varmennettua dataa eri farkkujen takapenkin leveydestä otetaan toki myös ilomielin vastaan vaikkei turvaistuimia olisikaan sinne sommitellut.

Kiitos.

Edit: kolmelle isofix-paikalle ei siis tarvetta, vaan kaksi riittää. Keskellä kuitenkin pitäisi olla kolmipisteturvavyö, jotta istuimen saa kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 032
Mikä on sopuhintainen? Kolme turvaistuinta on farmareille haastava paikka, koska penkit ovat yleensä muotoiltu niin, että kaksi matkustaa mukavasti reunoilla ja keskipaikka on sitten väliaikaiseen käyttöön.

Voisi kuvitella, että joku Volvon V70, Skoda Superb tai muu isomman luokan farmari mahduttaa sisäänsä kolme turvaistuinta. Tai jos katumaasturilinjalle, niin Citroenin C5 Aircrossiin menee kolme tuolia rinnakkain + sitten lukematon määrä tila-autoja.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Seat alhambraan ja vw sharaniin menee heittämällä 3 istuinta, sopuhinnasta en sitten tiedä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
696
Kiitos vinkeistä. Sopuhinta tässä yhteydessä voisi olla vaikka noin 15 000€.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
372
Suoraa vastausta ei ole minullakaan antaa, mutta jaan silti omat kokemukseni. Jos sinulla on todella tarve kolmen istuimen päivittäiseen käyttöön, niin katse kannattaisi kääntää suosiolla tila-autojen luokkaan. Kolme erillistä takapenkkiä, tasainen lattia ja hieman lisää pystysuunnassa helpottavat elämää.
Itsehän olen joskus tunkenut vastaavan istuinkombon ykköskoriseen Focukseen, joka ei ollut edes farkku. Mahtui kyllä, mutta suosittelen välttämään.
Jos kuitenkin kompromissina päädyt farkkuun, niin istuimissakin on isoja eroja koon ja käytettävyyden suhteen. Kun kurkottelet matalaan autoon sitomaan sen keskimmäisen vöitä, niin siinä on huumori toisinaan vähissä ja fiksu vyösysteemi pelastaa paljon. Istuin on myös melko halpa vaihtaa autoon verrattuna.
Turvaistuimien, auton penkkien, ovenkahvojen, takajalkatilan ja turvavöiden kiinnityspisteiden kombo on kuitenkin sellainen suo, ettei sitä oikein pelkällä mittanauhalla selvitetä. Tuo käytännöllisyys selviää lopulta vain kokeilemalla.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
696
Tuo käytännöllisyys selviää lopulta vain kokeilemalla.
Joo toki, ideana oli lähinnä rajata selkeästi sopimattomat/liian pienet autot ulkopuolelle ja lähteä sit katsomaan sopivia paikan päälle romujen kanssa kun potentiaalinen löytyy.

Tarvetta päivittäiselle matkustamiselle koko perheen kanssa ei ole, ja senkin vuoksi ehkä mieluummin tuo farkku kuin suoraan tila-auto. Lisäksi vanhin lapsi luultavasti istuu jo korokkeella tai vastaavalla siinä vaiheessa kun vauva kaukalosta otetaan pois, eli välttämättä tarvetta kolmelle turvaistuimelle ei edes ole. Tila kolmelle turvaistuimelle on kuitenkin plussaa mikäli sellaista sattuisikin tarvitsemaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Aika hiljaista on noiden kilsojen osalta kun katsoo sisustaa ja yleistä kuntoa.
Kilsat voivat pitää hyvinkin paikkansa, noista vinyylipenkeistä päätellen on toiminut uutena jonkun työporukan kulkineena ja sopivan rytmiryhmän kanssa ei vaadita kovin montaa kilometriä, että auto on ns. valmiissa kunnossa. :rofl2:
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
260
Samaa asiaa aloittajan kanssa selvittelin 5 vuotta sitten ja farkkuun ei saanut silloin 3 istuinta mahtumaan joten piti valita tila-auto toyota verso.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
318
Itekki suosittelen tila-autoa, Alhambra, Sharan tai s-max niin ei lopu tila kesken, itellä vanahempi alhambra vm.06 1.9tdi 4x4, konttiin mahtuu suht hyvin kaikki tarvittava vaikka 2 koiraa kulkee mukana ja tarvittaessa saa tilaa relusti kun nappaa keskirivin penkitki pois, uudempi korisessa ne taittuu lattian tasoon eikä tarvi irrottaa ja se liukuovi tekee elämästä palio helepompaa, nykysessäki isot ovet ja aukiaa n. 90 astetta niin pääsee natiaiset näppärästi laittamaan jakkaraan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
335
Kolmen lapsen kanssa mentiin V70:llä jossa varusteina integroidut lastenistuimet. Säästävät tilaa aika hyvin sivuttaissuunnassa noille erillisille istuimille. Oli myös Mondeo ja Superbbia sekä 520 bemaria läheltä ihmetelleenä niissä on takapenkin muoto sen verran ikävä, että vaikka siellä leveyttä ja jalkatilaa on, niin ne on enemmän suunnattu kahdelle aikuiselle ne takapenkit, kuin lastenistuimille.

Farkkuna en muita miettis, kuin V70 integroiduilla penkeillä. Ilman noitakin takapenkki on leveä ja se on muotoiltu tasaiseksi, jolloin erilliset istuimet saa suht nätisti hollille.

Nyt ajellaan 2016 Sharanilla ja vaikka ei se nyt virtaviivaisin eikä menevin kulkine ole, niin takana kolme erillistä istuinta, korkeutta riittävästi ja sähköisine takaovine ei lapsiperheen autoilu vois helpompaa olla. Pienestä sitä ihminen ilon saa.

S-max oli myös vaihtoehto, aavistuksen sirompi ja "farkkumaisempi" kuin Sharan, mutta sattu hyvä yksilö ja tarjous niin tuli Sharan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Täällä S-max ja voin vaan suositella. Kyllä tuossa 15k hintaluokassa löytyy jo ihan kelvollisia autoja. Farkkuun en todellakaan palaa, ennen kuin muksut istuu kasvot menosuuntaan.

Muksujen turvallisuutta kannattaa ajatella ja sitä selkä menosuuntaan matkustamista (suositus nykyisin 5-vuotiaaksi asti). Meillä 4-vuotiasta ei lainkaan ahdista olla selkä menosuuntaan, kun ei tarvitse pitää jalkoja koukussa, koska tilaa riittää.

Eräällä naapurilla 4v poju matkustaa pickupin etupenkillä kasvot menosuuntaan ilman mitään istuimia tai korokkeita... Valintoja, valintoja.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
696
Farkkuna en muita miettis, kuin V70 integroiduilla penkeillä. Ilman noitakin takapenkki on leveä ja se on muotoiltu tasaiseksi, jolloin erilliset istuimet saa suht nätisti hollille.
Joo, eilen tuli autokaupoissa mittanauhan kanssa pyörittyä ja V70 olisi tarkoitus käydä vielä kokeilemassa noiden turvaistuinten ja kaukalon kanssa. Noin 136cm oli Volvon takapenkki leveä ja 134cm tarttisi tilaa, eli teoriassa saattaisi mahtua. Lisäksi penkki on tosiaan profiililtaan melko tasainen. Mikäli tuo ei onnista, niin täytynee suosiolla kääntyä tila-autolinjalle, luultavasti S-Max on seuraavana sit kiikarissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 032
Lisäksi keskipenkkiä katsottaessa kannattaa katsastaa myös keskipenkin jalkatilat. Suurimmassa osassa farmareita lattiapinta ei ole tasainen, joten myöhemmin siinä matkustavan henkilön jalkatila on kehno. Tila-autoissa lattia on usein tasainen, joka lisää tilaa jaloille.

Omassa Espacessa jokainen erillinen keskirivin penkki on 48 senttiä leveä. Lapsia on kolme, tosin yksi enää istuu turvavyöistuimessa. Tilaa löytyy siis sivusuunnassa jokaiselle riittävästi.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Minulla on alhambrassa 2 isoa istuinta reunapaikoilla ja silti keskipaikalle mahtuu isokin aikuinen hyvin istumaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
S-maxista mittasin penkin leveydeksi ~147cm ja kahden turvaistuimen välissä melko tarkalleen 50 cm tilaa. Toinen turvaistuin isofixillä ja toinen turvavyökiinnikkeillä.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
453
Meillä on tällä hetkellä kyseinen kombo laitettuna Opel Zafiran takapenkille, jossa yksi isofixillä kiinnitetty selkämenosuuntaan oleva turvaistuin sekä kaksi turvavyöistuinta, joista toinen on isofixillä kiinni. Tätä ennen oli c-max, johon olisi varmaan juuri ja juuri mahtunut kapeat istuimet, mutta haluttiin vähän lisää tilaa (sekä kaasuauto). Ollaan oltu tyytyväisiä 75k ajon jälkeen. Pienten lasten kanssa auton korkeus helpottaa turvavöiden laittamista ja ainakin V70 on kovin matala. Siinä oli muistaakseni isofixit myös huonoissa paikoissa (eli niiden väliin ei jäänyt kuin pieni väli).

Får du plass til tre barnestoler i baksetet? tässä vielä toisella kotimaisella olevaa listausta vähän helpottamaan valintaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
573
Saman asian kanssa itsekkin paininut. V70 -09 on nykyään käytössä ja ahdasta meinaa olla. Vaihtoehtoina olen katsellut S-Max ja Peugeot 5008 SUV. V90 vaihtaminen houkuttaisi mutta se ei taida tilojen puolesta juurikaan suurentua. XC90 karkaa jo oman budjetin ulkopuolelle.
 
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
59
Kannattaa myös vertailla kaukaloiden ja istuinten kokoa. Ymmärrän toki jos niiden vaihtaminen ei nappaa kun ilmaisia eivät todellakaan ole mutta yllättävän paljon kokoeroja niissäkin on. Vähän samantyylinen ongelma oli itsellä. Mazda 5 -07 ja keskipenkkiriville kaukalo(isofix), koroke ja istuin (isofix). Noin 142cm on tilaa keskirivillä. Vanha Britaxin istuin vei yllättävän paljon tilaa eikä keskelle olisi mahtunut oikein korokkeen kanssa istumaan. Hankin tilalle Cybexin Sirona(isofix)-istuimen, joka on pienimmästä päästä molempiin suuntiin käyvistä turvaistuimista. Muutenkin näppärä istuin, kun saa käännettyä helposti ja turvatesteissäkin hyvät arvosanat saanut. Seuraava vaihtoehto olisi ollut "oikean" tila-auton hankinta, joka ei nyt opiskelijana paljoa innostanut.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
696
Kävin tänään nyt kokeilemassa kahta turvaistuinta ja yhtä turvakaukaloa V70:een. Mahtuu, mutta ahdasta oli eikä kolmatta turvaistuinta mahda saada enää mahtumaan. Ainakaan vastaavia 45cm leveitä ja googlettelun perusteella noista on suurin osa tuota leveysluokkaa. Lisäksi keskipaikan turvavyö oli niin lyhyt, että olisi vaatinut jatkokappaleen, että turvaistuimen olisi saanut turvavöillä kiinnitettyä.

Tämän kokeilun lopputulema oli se, että ostin Ford S-Maxin. Nyt mahtuu.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
335
Tämän kokeilun lopputulema oli se, että ostin Ford S-Maxin. Nyt mahtuu.
Varmasti paras vaihtoehto.

Kyllä se noiden farmarien kanssa kuitenkin on säätöä kun se 3 lastenistuinta. Talvipakkasella kurkottelet työmiehen vako naapurin ikkunaan heijastaen keskimmäisen istuimen turvavöitä ahtaaseen väliin näpit jäässä, niin siitä on leikki kaukana. Ja kun muutenkin ollaan myöhässä aina aamuisin. ;-)
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Täällä tuskaillaan saman asian kanssa kun olisi haluja vaihtaa takaisin farmariin/SUViin ja vieläpä sähköiseen nykyisestä seitsenpaikkaisesta tila-autosta (diesel). Kiinnostuslistalla Volkswagen ID4, Skoda Enyaq ja uusi Hyundai Ioniq 5. Viimeisimmästä ei ole mitään speksejä sisätilojen leveydestä vielä saatavilla. VW ja Skoda omaavat lähes yhtä leveän takapenkin ja pääsenkin sovittelemaan lähipäivinä lastenistuimia sinne.

Muita sähkökulkimia joihin menisi taakse yhdelle penkkiriville kaksi turvavyöistuinta ja yksi kääntyvä turvaistuin? Vaatimuksena, että ainakin tuo turvaistuin painavine telakkoineen pitää saada reunapaikalle isofixiin, mutta muut voi olla turvavöilä kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
30
Täällä tuskaillaan saman asian kanssa kun olisi haluja vaihtaa takaisin farmariin/SUViin ja vieläpä sähköiseen nykyisestä seitsenpaikkaisesta tila-autosta (diesel). Kiinnostuslistalla Volkswagen ID4, Skoda Enyaq ja uusi Hyundai Ioniq 5. Viimeisimmästä ei ole mitään speksejä sisätilojen leveydestä vielä saatavilla. VW ja Skoda omaavat lähes yhtä leveän takapenkin ja pääsenkin sovittelemaan lähipäivinä lastenistuimia sinne.

Muita sähkökulkimia joihin menisi taakse yhdelle penkkiriville kaksi turvavyöistuinta ja yksi kääntyvä turvaistuin? Vaatimuksena, että ainakin tuo turvaistuin painavine telakkoineen pitää saada reunapaikalle isofixiin, mutta muut voi olla turvavöilä kiinni.
Tunnen tuskan. Kaksi natiaista istuu turvaistuimissa vielä selkä menosuuntaan vielä ainakin pari vuotta ja kolmas on turvakaukaloineen tulossa.

Tuskailin pitkään rakkaan johtotähden valikoimaa epätoivoisena. Siitä lafkasta kun ei edes suht hyvällä palkalla pääse naarmuitta ulos, päädyimme testaamaan lähes joka ikisen merkin minkä spekseistä löytyy vähintään 140cm hartia ja pyllytilaa takariviltä.

Hybridi oli ensisijaisena toiveena mutta päädyimme lopulta sähköön Enyaqin muodossa. Hinta alkaen malliin sai vielä ihan kivasti lisävarusteita (100kW latausmahdollisuus) ilman että meni yli valtion tukien 50k rajan, ja ennen kaikkea kaksi isohkoa turvaistuinta ja yksi turvakaukalo mahtuvat takapenkille ihan hyvin. SUV malli kun on hieman korkeampi niin vielä vähän mukavampi kyykätä natiaisia kyytiin. Keskipenkin jaloissa on myös ihan vaan lattia eikä mitään möykkyä niin voi vähän vanhempanakin vielä istuskella siellä mukavasti, sekä takaboksista kun jättää välipohjan mahdollistavan Transport paketin pois, saa konttiin noin 5-7cm lisää syvyyttä niille kirotuille matkarattaille.

Nyt pitäisi vielä jaksaa odotella rauhallisesti se pari kk että auto löytää tiensä pihaan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 235
Tunnen tuskan. Kaksi natiaista istuu turvaistuimissa vielä selkä menosuuntaan vielä ainakin pari vuotta ja kolmas on turvakaukaloineen tulossa.

Tuskailin pitkään rakkaan johtotähden valikoimaa epätoivoisena. Siitä lafkasta kun ei edes suht hyvällä palkalla pääse naarmuitta ulos, päädyimme testaamaan lähes joka ikisen merkin minkä spekseistä löytyy vähintään 140cm hartia ja pyllytilaa takariviltä.

Hybridi oli ensisijaisena toiveena mutta päädyimme lopulta sähköön Enyaqin muodossa. Hinta alkaen malliin sai vielä ihan kivasti lisävarusteita (100kW latausmahdollisuus) ilman että meni yli valtion tukien 50k rajan, ja ennen kaikkea kaksi isohkoa turvaistuinta ja yksi turvakaukalo mahtuvat takapenkille ihan hyvin. SUV malli kun on hieman korkeampi niin vielä vähän mukavampi kyykätä natiaisia kyytiin. Keskipenkin jaloissa on myös ihan vaan lattia eikä mitään möykkyä niin voi vähän vanhempanakin vielä istuskella siellä mukavasti, sekä takaboksista kun jättää välipohjan mahdollistavan Transport paketin pois, saa konttiin noin 5-7cm lisää syvyyttä niille kirotuille matkarattaille.

Nyt pitäisi vielä jaksaa odotella rauhallisesti se pari kk että auto löytää tiensä pihaan.
Voitko siis vahvistaa että Enyaqiin menee kaksi turvaistuinta ja turvakaukalo samanaikaisesti? Onko turvaistuimet naama eteen- vai taaksepäin mallisia?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 280
Oho, kävin koeistumassa Enyaqqia ja mallailin, ja ajattelin ettei mitenkään. Kodiaq tuntui isommalta. Muuten ihan ok oloinen auto oli kyllä, varmasti fiksu hankinta.
 
Liittynyt
15.05.2021
Viestejä
11
Missä on sellainen takapenkki, että sinne mahtuu 3 aikuista ja siellä on mukava istua pidempääkin matkaa? Vai onko tällasia edes?
 
Liittynyt
14.09.2022
Viestejä
259
V70 mennään systeemillä kaksi turvaistuinta ja yksi koroke, koroke keskellä. Kolmea t-istuinta lähes mahdoton saada järkevästi tätäkin tuli testattua silloin kun nuorimmainen syntyi.
☆Tietenkin näissä pitää aina huomioida vielä se että ne istuimet on kunnolla paikoillaan ja turvallisesti☆
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
GLS mesessä on, ja taakse vielä 2 aikuista lisää
Vanhemmassa GL mallissa se 2. rivin keskipalkka ei muistaakseni ollut kovin mukava mutta 3. riville mahtui aikuinenkin. Ehkä GLS tuo oli sitten paremmin. Jostain vuodesta lähtien nuo taisi pienentyä aika paljon, vai oliko vain EQS?

Jos @Liskohallitus haluaa 3 aikuista koosta riippumatta saada vierekkäin niin ehkä joku 9-paikkainen paku/pikkubussi olisi paras.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 259
Viestejä
4 195 897
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom