Mä olen koko tänäpäivän pelannut tän trialia/demoa. Mun mielestä tämä on ihan kiva ja mielenkiintoinen peli. Osittain kun niin vähän tuntui tässä ketjussa olevan kehuja pelistä, ajattelin ylipäätään mainita. En ole oikeastaan Far Cry pelejä pelannut.
Lyhyen aikaa pelasin vitosta, en tykännyt yhtään koska peli(ja siis koko pelisarja) on niin eri tyylinen kuin pelit mitä olen tottunut pelaamaan. Vitosessa oikein vihasin sitä alkua koska se oli todella pitkä skriptattu animaatio, mutta toisin kuin oikeat introt, se vähän väliä pakotti painamaan jotain promptia, mikä oli musta todella ärsyttävää.
Sellainen korostaa sitä että se aloitus ei ole oikea peli jossa pelaaja on kontrollissa, mutta ne vähän väliä tulevat promptit pakottavat kuitenkin pelaajan olemaan passiivisesti mukana, sen sijaan että voisi vain katsoa kuin ylipitkää introa, tai antaa pelin edetä omalla painollaan. Pelin alku, pelisarjan ollessa mulle täysin tuntematon, sen vaikutelma kantoi pitkälle enkä oikein edes halunnut kunnolla pelata. Jälkikäteen ja paremmin ajateltuna muutoin se Fac Cry 5 ei ollut mitenkään huono, mulla oli vaan huono lähtö ja mua ei huvittanut antaa sille mahdollisuutta tuota itse peliä esiin.
Joka tapauksessa mielestäni pelasin sitä lyhyen aikaa, ehkä jonkun gamepassin kautta, tai mahdollisesti jonkun ilmaisen viikonlopun aikana. Toisaalta en mielestäni yleensä jaksaisi ladata ja asentaa tälläisiä isoja pelejä pelkän viikonlopun takia, eli luultavasti se oli gamepassin kautta tms, mutta en vaan pelannut sitä kunnolla.
Tässä pelin alku oli täysin interaktiivinen, toki sen kujanjuoksun sallimissa rajoissa. Ainoa mistä en tuossa alussa tykännyt, koska pelisarja edelleen oli mulle melko tuntematon, niin olisi ollut paljon kivempaa että pelin alussa saisi hetken kokeilla hahmon liikkumista ja käyttöliittymää vapaasti omassa tahdissa. Nyt kun se oli tuolla tavalla pakotettu, niin kuolin siinä varmaan kymmenisen kertaa kun yritin kokeilla mitä voi tehdä ja mitä ei.
Ajattelin että kun tuo trial loppuu jossain vaiheessa, niin voisi sen jälkeen pelata Far Cry 3:n koska se on joskus tullut napattua ilmaiseksi. Mun mietityttää että joskus noin 4-7 vuotta sitten pelasin yhden juuri tämäntyyppisen pelin läpi, siis juuri tälläisen adventure FPS(*), jonka myös teema mielestäni oli vähän samanlainen maailmanlopun meiningin maailma. Paljon enemmän olen pelannut argp pelejä. Mutta kun erikseen katsoin pelivideoita, ei se ollut yksinkään noista vanhemmista Far Crysta.
*yllättäen kun tarkistin oikeita termejä, ei varsinaisesti ajatella olevan olemassa adventure FPS genreä. Silti tälläinen peli on hyvin selkeästi erilainen kuin oikeat puhtaat FPS pelit, joissa pelimaailma koostuu enemmän tai vähemmän peräkkäisistä suoraviivaisista tasoista, joissa ei ole yhtään mitään craftausta ja/tai muuta vastaavaa kehittelyä/puuhastelua. Tää pelihän olisi selkeä argp jos tässä hiemankin olisi enemmän hahmonkehitystä, niin tuntuisi omituiselta kutsua tälläistä FPS peliksi.