Fanatec esitteli lippulaivaluokan Podium DD -suoravetomoottorin ja Podium Pedals -polkimet

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
24 226
Ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä myyntiin tuleva setti tarjoaa jopa 25 Newtonmetrin väännön ratille ja mm yli 200 kg:n load cell -jarrun.
fanatec-podium-dd-podium-pedals-splash-20251020.jpg

Corsairin alati kasvavaan tietotekniikkaimperiumiin nykyisin kuuluva Fanatec on ollut paikan päällä SimRacing Expo 2025 -messuilla. Yhtiö ei tyytynyt messuilla vain olemassa olevien laitteittensa esittelyyn, vaan mukana oli myös ensi vuoden alussa myyntiin tulevat uudet Podium-sarjan edustajat.



Fanatec Podium DD -moottoriyksikkö tulee yhtiön mukaan syrjäyttämään Podium Wheel Base DD2:n yhtiön lippulaivamallina suoravetomoottoreiden saralla. Yksikön kerrotaan olevan kehitetty ClubSport DD- ja ClubSport DD+-suoravetomoottoreiden pohjalta ja se tarjoaa jopa 25 Nm:n vääntövoiman sekä yhtiön suoravetomoottoreiden tähän mennessä laajimman dynaamisen toiminta-alueen. Rattiyksikön sisäosat on valmistettu alumiinista, minkä luvataan toimittavan FullForce-efektit käyttäjän käsiin uskomattomalla tarkkuudella.



Podium Pedals -polkimet on puolestaan kehitetty Fanatecin mukaan yhteistyössä ammattilaiskuskien kanssa. Kolmen polkimen setin jarrupoljin on sen mukaan ensimmäisen alumiinista taottu poljin simulaattoripoljinten historiassa ja se yhdistettynä yli 200 kg:n load cell -tekniikkaan tarjoaa paitsi voimaa, myös tarkkuutta. Elastomeeriin perustuva kompression hallintajärjestelmä varmistaa puolestaan jarrupolkimen pysyvän käyttäjälle turvallisena kuormasta riippumatta. Lisäksi polkimista julkaistaan kahden polkimen Podium Pedals Formula -erikoisversio kahdella hiilikuituisilla pinnoilla ja kantapääkupeilla terästetynä.

Palaamme uusiin Podium-sarjan lippulaivatuotteisiin tarkemmin, kun ne julkaistaan myyntiin ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.

Lähde: Fanatec
 
Yksikön kerrotaan olevan kehitetty ClubSport DD- ja ClubSport DD+-suoravetomoottoreiden pohjalta ja se tarjoaa jopa 25 Nm:n vääntövoiman sekä yhtiön suoravetomoottoreiden tähän mennessä laajimman dynaamisen toiminta-alueen.
Eikö muka ole olemassa valmiita moottoreita, mitkä sopisi käyttöön?
Luulisi et moottoreita kehittämässä muitakin, ei leluihin keskittyviä. :confused:
 
Eikö muka ole olemassa valmiita moottoreita, mitkä sopisi käyttöön?
Luulisi et moottoreita kehittämässä muitakin, ei leluihin keskittyviä. :confused:
Moottoreista puhuminen on hieman väärin koska mitä varmemmin ovat servoja.
Mutta kyllä, valmiita on olemassa, teollisuudessahan noita käytetään laajalti. Toki, jos mitään välityksiä ei sallita niin halvalla ei saa muttei tuo settikään tule halpa olemaan.
 
Kiinnostaisi että, saako "formula" polkimiin tukilevyn lisäksi myös normi jalanvastineet normipolkimien tapaan, kun todellisuudessahan vain kahta poljinta tarvitsee simuilussa, noin 98%;sti.
 
Olen jo pidempään ihmetellyt rattien vääntömomentteja. Mikä on syynä että sitä tarvitaan noin paljon? Parantaako se saatavilla oleva voima palautteen tarkkuutta ja laatua tmv? Vai onko se vain markkinointimiesten speksi jota on helppo mainostaa?

Itse olen pyrkinyt säätämään ratin mahdollisimman todellisuutta vastaavaksi, eli että tuntuma olisi mahdollisimman lähellä oikeaa autoa. En ole koskaan ollut lähelläkään yhdenkään ratin maksimijäykkyyttä, vaan aika lailla säätöalueen alapäässä. Toki itse ajan vain nykyaikaisilla ohjaustehostetuilla autoilla. Ehkäpä jos joku haluaa simuloida jotain 60-luvun traktoria jossa ei ole tehostinta, niin sitten ymmärrän. :x3:
 
"Ne ketkä tietää" sanoo että mitä enemmän maksimia niin myös pienempi pää tarkempi/saadaan nyanssit paremmin esiin kun ei tarvitse dynamiikkaa supistaa. Plus toki tuo että jotkut luokat voidaan mallintaa noin 1:1 jos niissä todellisjäykkyydet irl jossain 20-30 ja ylöspäin.
 
Oikea kilpa-auto leveillä slikseillä ja ilman ohjaustehostinta niin saa olla kyllä melkosesti ruista ranteessa että rattia veivaa. Eli niille 1% jotka ajaa simuja oikeasti tosissaan niin vääntöä täytyy ratissa olla paljon. Kaikessa myös on sama asia että reservissä pitää olla tehoa että dynamiikka toimii oikein.

Itsehän kuulun siihen kantaan joka myös yleensä säätää lähemmäksi katuautoa tehot, kun ei kädet kestä miesten voimia.
 
Olen jo pidempään ihmetellyt rattien vääntömomentteja. Mikä on syynä että sitä tarvitaan noin paljon? Parantaako se saatavilla oleva voima palautteen tarkkuutta ja laatua tmv? Vai onko se vain markkinointimiesten speksi jota on helppo mainostaa?

Itse olen pyrkinyt säätämään ratin mahdollisimman todellisuutta vastaavaksi, eli että tuntuma olisi mahdollisimman lähellä oikeaa autoa. En ole koskaan ollut lähelläkään yhdenkään ratin maksimijäykkyyttä, vaan aika lailla säätöalueen alapäässä. Toki itse ajan vain nykyaikaisilla ohjaustehostetuilla autoilla. Ehkäpä jos joku haluaa simuloida jotain 60-luvun traktoria jossa ei ole tehostinta, niin sitten ymmärrän. :x3:
Kilpa-autot ovat slikseillä ja autosta riippuen mahdollisesti ilman tehostinta, jolloin niitä ei voi mitenkään verrata nykyajan perheautoihin. Lisäksi ratin pitäisi tuottaa myös kanttarien ym väännöt rattiin. Omalla kokemuksella tuollainen 8nm ratti pystyy aika hyvin vertaantumaan urheiluautojen todelliseen tuntumaan, mutta tilanteissa, joissa rattia käännetään paljon ja osutaan kanttariin ym ei ratti enää pysty tuottamaan todenmukaista tuntumaa tiestä.
 
Eikö muka ole olemassa valmiita moottoreita, mitkä sopisi käyttöön?
Luulisi et moottoreita kehittämässä muitakin, ei leluihin keskittyviä. :confused:

Vuosikymmen sitten suoravetoiset ruorit olivatkin hyllystä saatavilla olevien teollisuuteen suunnattujen moottori-enkooderi yhdistelmien päälle kasattuja, koska, noh, niitä oli saatavilla :D Siihen pistettiin kaveriksi tarpeeksi jytä jännitelähde ja Granite Devicesin Simucube moottorinohjain (ja jos oli pelkuri, niin hätäseis-kytkin :D)
Sittemmin kun kiinnostus suoravetovehkeisiin on räjähtänyt ja useampia valmistajia tullut markkinoille, ovat optimoineet kustannuksia, roottorin inertiaa, kustannuksia, tehotiheyttä, kustannuksia, tavoitelleet jä päässeet "pykälättömyyteen", optimoineet kustannuksia, parantaneet jäähdytystä ja mitä muuta lie? ohjustinlaitteelle optimaalisemmaksi.
 
Joo eihän noita ole tarkoitus maksimiväännöllä kokoajan vetää. Mutta tosiaan jos vaikka tiellä on kivi niin liian vähäisellä väännöllä ei tapahdu mitään ja kuski ei huomaa kiveä. Se on sitten kuskista kiinni paljonko noita pieniä asioita arvostaa ja sitä kautta haluaa maksaa.
 
"Ne ketkä tietää" sanoo että mitä enemmän maksimia niin myös pienempi pää tarkempi/saadaan nyanssit paremmin esiin kun ei tarvitse dynamiikkaa supistaa. Plus toki tuo että jotkut luokat voidaan mallintaa noin 1:1 jos niissä todellisjäykkyydet irl jossain 20-30 ja ylöspäin.

Siinähän on Sampsalle testin paikka, kuinka paljon on eroa 8nm ja 25nm ratissa kun molemmissa käytetään 8nm voimaa.
 
Oikea kilpa-auto leveillä slikseillä ja ilman ohjaustehostinta niin saa olla kyllä melkosesti ruista ranteessa että rattia veivaa. Eli niille 1% jotka ajaa simuja oikeasti tosissaan niin vääntöä täytyy ratissa olla paljon. Kaikessa myös on sama asia että reservissä pitää olla tehoa että dynamiikka toimii oikein.

Itsehän kuulun siihen kantaan joka myös yleensä säätää lähemmäksi katuautoa tehot, kun ei kädet kestä miesten voimia.

Missähän luokissa ei ole ohjaustehostinta btw?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 496
Viestejä
4 971 948
Jäsenet
79 794
Uusin jäsen
Mikk00

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom