Fairphone 4

Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
302
Moro kaikille!

Tässä oon jo jonkin aikaa katsellut itselleni OnePlus Nord 5G:n tilalle uutta älypuhelinta. Mua on tympiny se ku nykyisiä älypuhelimia ei juuri voi itse korjata, koska ne on kasattu liimaamalla. Tottakai sen nyt sais purettua esim kuumailmapuhaltimella lämmittämällä varovasti, mutta silti se on melko riskialtista touhua. Mutta anyways. Pisti sit silmään tällänen älypuhelin kun Fairphone 4, joka on täysin käyttäjän itsensä korjattavissa ihan siis kotona, ja varaosia ja päivityksiä luvataan vähintään 5vuodeksi. Mitä mieltä porukka tästä älypuhelimesta on, että kannattaako ostaa? Tekniikka vaikuttaa ihan keskihintaluokan älypuhelimen tekniikalta.

Voisko mahdollisesti @Juha Kokkonen @Sampsa ottaa testiin tämän kyseisen älypuhelimen, ja julkasta siitä sitte foorumilla testiarikkelin, ja myöskin mahdollisesti videon?

Tässä linkki Fairphonen sivustolle: Fairphone | The phone that cares for people and planet
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 596
Moro kaikille!

Tässä oon jo jonkin aikaa katsellut itselleni OnePlus Nord 5G:n tilalle uutta älypuhelinta. Mua on tympiny se ku nykyisiä älypuhelimia ei juuri voi itse korjata, koska ne on kasattu liimaamalla. Tottakai sen nyt sais purettua esim kuumailmapuhaltimella lämmittämällä varovasti, mutta silti se on melko riskialtista touhua. Mutta anyways. Pisti sit silmään tällänen älypuhelin kun Fairphone 4, joka on täysin käyttäjän itsensä korjattavissa ihan siis kotona, ja varaosia ja päivityksiä luvataan vähintään 5vuodeksi. Mitä mieltä porukka tästä älypuhelimesta on, että kannattaako ostaa? Tekniikka vaikuttaa ihan keskihintaluokan älypuhelimen tekniikalta.

Voisko mahdollisesti @Juha Kokkonen @Sampsa ottaa testiin tämän kyseisen älypuhelimen, ja julkasta siitä sitte foorumilla testiarikkelin, ja myöskin mahdollisesti videon?

Tässä linkki Fairphonen sivustolle: Fairphone | The phone that cares for people and planet
Kirjoitettu:


ja videolla:

 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
302
Kyl se täytyy jäädä vielä odottelemaan tämän älypuhelinsarjan kehitystystä. Tämä on aivan liian kallis näillä osilla, ja toivottavasti valmistajaki sen tajuaa, jotta tulevat mallit olisivat järkevän hintaisia. Heti ku nämä asiat ovat kunnossa, niin ostan tämän valmistajan älypuhelimen.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Kyl se täytyy jäädä vielä odottelemaan tämän älypuhelinsarjan kehitystystä. Tämä on aivan liian kallis näillä osilla, ja toivottavasti valmistajaki sen tajuaa, jotta tulevat mallit olisivat järkevän hintaisia. Heti ku nämä asiat ovat kunnossa, niin ostan tämän valmistajan älypuhelimen.
Ei tule tapahtumaan. Kai ymmärrät, että sinä maksat ylimääräistä juurikin sen modulaarisuuden ja pienen valmistajan takia? Se mikä voi tapahtua on, että puhelinsarjaan saadaan huippu osat mutta sitten hinta hyppää stratosfääriin.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
814
Ei tule tapahtumaan. Kai ymmärrät, että sinä maksat ylimääräistä juurikin sen modulaarisuuden ja pienen valmistajan takia? Se mikä voi tapahtua on, että puhelinsarjaan saadaan huippu osat mutta sitten hinta hyppää stratosfääriin.
Juuri näin. + sertifioidut ja/tai kierrätetyt raaka-aineet, pitkään jatkuvat päivitykset jne. On tässäkin tehty joitain kompromisseja, mutta ajatuksen tasolla silti suuri hyppäys ns. tusinavalmistajiin.

Joku hieman vanhempi huippupiiri (vrt. Fairphone 2 tuolloin pari vuotta vanhalla SD 801-piirillä) voisi olla ihan hyvä idea, mutta siinä saattaisi toki saatavuus ja päivitettävyys nousta ongelmiksi.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
302
Juuri näin. + sertifioidut ja/tai kierrätetyt raaka-aineet, pitkään jatkuvat päivitykset jne. On tässäkin tehty joitain kompromisseja, mutta ajatuksen tasolla silti suuri hyppäys ns. tusinavalmistajiin.

Joku hieman vanhempi huippupiiri (vrt. Fairphone 2 tuolloin pari vuotta vanhalla SD 801-piirillä) voisi olla ihan hyvä idea, mutta siinä saattaisi toki saatavuus ja päivitettävyys nousta ongelmiksi.
Mutta oishan se hyvä että älypuhelintenkin valmistuksessa otettais kestäväkehiotys huomioon, ja että niistä tehtäis paremmin korjattavia. Tosin ku sais älypuhelinten kierrätyksen kuntoon niin siinäki ois jo paljo. Katoin täs yhen artikkelin jokuaika sit, niin vaan 9,8% älypuhelimista kierrätetään oikeaoppisesti, eli suurinosa vaan dumpataan johonki.

Mutta tulevaisuus näyttää että miten tälle Fairphone älypuhelin merkille käy, olishan se hyvä että tästä tulis kilpailukykyinen valmistaja. OnePlus Nord 2 meinaan nyt ostaa se on hyvä valinta, ja sitä myös IO-Tecin toimituskin on suositellu :)
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
985
Olisiha tuo tervetullut ominaisuus takaisin kännyköihin, että voisi helposti vaihtaa akun, jne. parempi huollettavuus.

Mutta toisaalta, kuinka usein niitä akkuja näihin joudutaan vaihtamaan? Itse vaihdoin juuri Galaxy S7:aan uuden akun. ~6 vuotta se alkuperäinen akku jaksoi, mikä on ihan hyvä saavutus. Eikä se vanha akku ollut edes täysin kuollut, vaan jaksoi vähällä käytöllä päivän.

Ei kannata liikaa pelätä näitä liimattuja kuoria, ainakaan jos muutkin vesitiiviit liimapuhelimet ovat yhtä helppoja purkaa kuin Samsung S7 (ovatko?).

Jos +2000W kuumailmapuhaltimen käyttö pelottaa, niin itse sain S7:n purettu ihan hiustenkuivaajalla ja auton tuulilasin hands-free imukuppiteline luurin takalasiin kiinni ja vedin sen verta irti, että mahtui vanha luottokortti rungon väliin ja sillä kampesin lasin irti. Alta paljastui ihan tavallisia phillips ruuveja, joten loput akun vaihto projektista oli lasten leikkiä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
145
Matkapuhelinvalmistajien intresseissä ei todellakaan ole puhelimien korjattavuuden parantaminen. Yksi pieni valmistaja voi käyttää sitä myyntivalttinaan, mutta jos siitä tulisi yleistä ei sekään enää toimisi. Mitä kertakäyttöisempiä ja nopeammin kiertäviä puhelimia saadaan kaupaksi sen parempi. Omena on valinnut toisen tien koska ei joudu yhtä tiukkaan hintakilpailuun kuin androidin puolella. Fairphone on tarponut korpitaivaltaan kohta kymmenen vuotta eikä ole sen suuremmin kasvanut. Ihmisiä ei kaupan tiskillä sittenkään kiinnosta ympäristö tai työntekijöiden olot. Ystävälläni oli pitkään Fairphone 3 mutta se oli aluksi kiusallisen epästabiili. Kun lopulta lukuisten päivitysten jälkeen se alkoi olla kunnossa oli puhelinten kehitys mennyt jo huomattavasti eteenpäin. En tiedä olisiko nyt sellainen seesteinen hetki uudistuksissa että samalla raudalla voisi sinnitellä pidempään?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2021
Viestejä
55
Fairphone 4 olisi saatavana /e/OS käyttöjärjestelmällä. Onko tuosta kellään kokemuksia?
Ostin puhelimen viimeviikolla ja asensin /e/OS:n tänään. Ei pahaa sanottavaa kummastakaan.

Tuo /e/OS tuntuu olevan nopeampi kuin puhelimen mukana tuleva vakio Android. Kaikki tarvitsemani softat toimivat siinä, missä normaalilla Android käyttikselläkin. VPN, somet, musiikki, pikaviestintä, kryptopörssit, jne... Ainoastaan verkkopankin softaahan tähän ei saa, eli tienpäällä rahaa siirtäessä palataan tunnuslukuihin. Tämä on minulle pieni hinta siitä, että pääsen Googlen palveluista eroon.

Itse puhelin on juuri sellainen kun arvostelussa kerrotaan. Lopullisen arvionhan tästä voi antaa sitten viiden vuoden päästä. Plussaa oikeassa laidassa olevasta sormenjälkitunnistimesta. Tykkäsin heti enemmän kuin takana tai edessä olevista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 960
FairPhone 4:lle saa nyt asennettua helposti Ubuntu Touchinkin jos ei kaipaa vain Googletonta kokemusta vaan sellaista jolla ei juuri mitään tekemistä Googlen kanssa:


Itse ehdinkin tuon jo asentelemaan ja varsin hyvin toimii sitä lukuunottamatta että akun kulutus on jostain syystä minulla melkoisen kovaa, täytyy tuota vielä selvitellä.
 
Liittynyt
04.09.2021
Viestejä
55
FairPhone 4:lle saa nyt asennettua helposti Ubuntu Touchinkin jos ei kaipaa vain Googletonta kokemusta vaan sellaista jolla ei juuri mitään tekemistä Googlen kanssa:


Itse ehdinkin tuon jo asentelemaan ja varsin hyvin toimii sitä lukuunottamatta että akun kulutus on jostain syystä minulla melkoisen kovaa, täytyy tuota vielä selvitellä.
Vau. Ilmoitteletko, jos akun kesto paranee niin pistän itsekkin asennukseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 826
Viestejä
4 209 606
Jäsenet
70 967
Uusin jäsen
Makexz

Hinta.fi

Ylös Bottom