Factorio

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinppi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
521
Kappas kun tälle pelille ei ollut vielä omaa ketjua kasassa :hmm: . Kyseessä on siis strategia/mikronysväys peli, missä ideana on kaivaa maasta erilaisia raaka-aineita ja näistä sitten tulisi yhdistelemällä ja avaamalla eri teknologioita valmistaa erilaisia materiaaleja joista tulisi jälleen tehdään jotain monimutkaisempaa ja hienompaa. Samalla kun oma tehdas kasvaa ja alkaa saastuttamaan ympäristöä, niin planeetan asukit suuttuvat ja alkavat hyökkäilemään tehdasta vastaan. Pähkinänkuoressa pelin idea on: pilaa luonto kaivamalla matskua -> puolustaudu -> keksi uutta -> puolustaudu

Pelin tech tree --> Factorio 0.17.79 Tech Tree



Steamin käyttäjäpalaute on erittäin myönteinen ja gog.comissa sama juttu eli 4.8/5. Itse pidän pelistä aivan helvetisti ja nautin siitä, kun pääsee suunnittelemaan oman tehtaan layouttia. Tosin tech-treen laajuus ja eri materiaalien ja rojujen valmistus aiheuttaa monimutkaisuudellaan myös harmaita hiuksia :rofl:. Löytyykös täältä muita factorio-faneja?


edit: Muokkasin tekstistäni osion moninpelin toimimattomuudesta pois. Hyvin toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän turhan helppo tuo peruspeli. Jo toisella iteraatiolla tuli aika vahva tylsyys vastaan kun tuotantojen skaalaaminen onnistuu niin helposti. Modeilla vipuja säätämällä saa jonkinverran lisää elämää peliin. Tuli pelattua reilu 300 tuntia moninpelinä ja vähän yksin, hyvin tuntui toimivan.
 
301 tuntia näyttää Steamin pelikello. Ihan hauska peli, tosin helppo ja toistaa nopeasti itseään. Mikä osittain johtuu ihan siitä että mulla on vähän liikaakin peliä helpottavia modeja ollut käytössä. Esim. Instant mining drill jolla electric drill pystyy kaivamaan niin nopeasti että blue belt ei edes ole riittävän nopea. jne.

Mitä modeja muilla on käytössä? Itsellä näyttää lista tältä:
Mods.png
 
561 tuntia näyttää Steam tälle eli on siinä koko rahan edestä tullut pelattua. :geek: Nyt ei ole hetkeen ollut mitään modeja käytössä ja muutenkin tullut pelattua muitakin pelejä. Mutta mitä nyt koitan muistella, niin ainakin Krastorio, joku Warehouse, pidempi kantomatka rakentamiselle (ei muista nimeä), Squeeze through tai vastaava, jotain alkupelissä saatavia droneja ja joitain muita mitä enää muista. Ja tuli asenneltua Windowsi uusiksi joku aika takaperin, niin ei voi listaa enää tarkistaa. Pitkään tuli pelattua ilman modeja, mutta onhan tälle ihan älytön kasa kaikkea kiinnostavaa tarjolla.

En muista kohdanneeni pelissä mitään vakavia bugeja, eikä edes modattuna peli kaatunut kertaakaan. Loppuvuodesta tänä vuonnahan pitäisi tulla se 1.0, näin muistaakseni lupailivat.

Jos jotain negatiivista nyt pitää vielä sanoa, niin pelin viholliset eivät koskaan ole itseä liiemmin kiinnostaneet ja en yleensä koskaan pidä kartoissani vihollisia päällä, vaan sen verran "roolipelaan", että kerkesin ennen planeetalle tippumista neutroni/viruspommittaa (exterminatus, höhö) kaikki pois. Ja toinen mitä en yleensä jaksa säätää on junat, vaikka hyödyllisiä loppua kohti ovatkin, mutta menee liian kovaksi säätämiseksi tai modilla/modeilla kikkailuksi ettei vain kiinnosta. Kartan aloitus myös ilman modaamista on hieman hidas/tylsä.
 
Tämä näköjään julkastu tänään. Vähän ninjasti tuli.


Factorio Trailer 2020

Factorio 1.0 Launch Trailer


Jos tätä pelasi jo sanotaanko 3-4 vuotta sitten ja laukaisi raketin niin on oikeastaan nähnyt koko pelin. Muutokset ovat lähinnä olleet bugien korjailua, grafiikoiden parantelua ja quality of life tavaraa. Hyvin vähän on uutta sisältöä lisätty. Ainoa määränpää on edelleen laukaista raketti.
 
Jostain syystä tämänkaltaiset pelit jaksaa koukuttaa. Amigalla aikoinaan Settlers 1:stä tuhansia tunteja pelanneena, tähänkin on töiden ohessa tuhlannut 420h aikaa.
 
Tämähän tuli puskista, ole tätä odotellut julkaistavaksi siitä lähtien kun se early accessiin epic storeen. Aika vasta tarkistin niin vielä luki että "1-2 vuotta vielä EAssa". Nyt tämä menee ostoon jahka tuo edellinen peli on koluttu loppuun.

Edit: ei helkkari, nyt meni sekaisin tämä on peli ja Satisfactory :rofl2: Eli ostohousut takaisin kaappiin :sori:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vasta kuulin tästä pelistä. Ilmeisesti tämä on ollut olemassa jo jonkin aikaa. Vaikuttaa kivalle.

Kysymys: Onko tässä mitään mahdollisuutta saada jotain muuta kuin 60fps moodia? Aina hinkkaa vastakarvaan pelata pelejä tuollaisella tökkivällä ja sumuisella frameratella kun tottunut 240Hz kristallin kirkkaaseen liikeresoluutioon. Ymmärrän kyllä että peli itsessään päivittäisi logiikka-looppia 60Hz mutta miksi pitää renderöinti kovakoodata kiinni tuohon intervalliin, ei käy järkeen.
 
Nyt vasta kuulin tästä pelistä. Ilmeisesti tämä on ollut olemassa jo jonkin aikaa. Vaikuttaa kivalle.

Kysymys: Onko tässä mitään mahdollisuutta saada jotain muuta kuin 60fps moodia? Aina hinkkaa vastakarvaan pelata pelejä tuollaisella tökkivällä ja sumuisella frameratella kun tottunut 240Hz kristallin kirkkaaseen liikeresoluutioon. Ymmärrän kyllä että peli itsessään päivittäisi logiikka-looppia 60Hz mutta miksi pitää renderöinti kovakoodata kiinni tuohon intervalliin, ei käy järkeen.
Factorio on ollu ainaki sen 5 vuotta täysin pelattavassa kunnossa. Tämä loppuaika on mennyt pelin laajentumisessa ja bugien korjailussa.

pelin nopeus on sidottu FPS:ään. Eli nopeutta nostamalla saa enemmän hertsejä. Kirjoittamalla pelin aikana chattiin /c game.speed=2.4 saat 144hz ulos, mutta peli pyörii 2.4 kertaa nopeammin. Lukua voi halutessaan kasvattaa.

Onhan tätä tullu tahkottua, näyttää steam 450 tuntia ja ennen pelin steamiin tuloa pelasin varmaan toisen saman mokoman. Nyt ollut hetken pieni tauko, mutta 1.0 saavuttua se on pakko vissiin alottaa uusi kartta taas :D
 
Tämä on kyllä yllättävän koukuttava. Eilen puolille öin koitin saada uutta rautamalmin tuotantoa päälle kun tuntuu että koko ajan lopussa metal platet. Sainkin moninkertaistettua ketjun outputin. Onnistumisesta kuulivat myös alienit kun tulivat katselemaan kahtakymmentä uutta masuunia ja into oli niin kova että meinasivat tulla kaksimetrisestä betonista läpi. Tarjoilin AP kuteja parisataa niin loppui se homma.
 
En tiedä mitä tässä on tapahtunut mutta GOG-Galaxy sanoo että 130h pelattuna. :kippis:

Peli muuttui ihan erilaiseksi kun sai roboportit kuntoon ja basea suojaa 30MW edestä laseria. Ydinvoimaa ja aurinkopaneelituotantoa gigawatin edestä! Jostain syystä helkutin koukuttava peli. Pitääkin katsastaa Oxygen Not Included peli seuraavana kunhan tämän saa "läpi".
 
Oxygen Not Included jakaa tämän kanssa aika paljon pulmanratkaisun suhteen. Molemmat ovat samanlailla addiktoivia että projektit tuntuvat aina karkaavan käsistä. Iso ero on kuitenkin että Factoriossa käytetään valmiita palikoita, kun taas Oxygen Not Includedissa pitää keksiä omia ratkaisuja. Factoriossa esim. öljyä voi tehdä vain ja ainoastaan siihen tarkoitetetulla rakennuksella. ONI:ssa on rakennus sitä varten, mutta se ei ole tehokkain tapa tehdä öljystä polttoainetta eikä peli kerro mikä on tehokkaampi tapa vaan pelaajan pitää itse tajuta se käyttämällä hyväksi ympäristöön liittyviä pelimekanikkoja.

Molemmat pelit ovat haastavia, mutta ONI on ehdottomasti haastavempi siinä suhteen että pelin mekaniikkoihin pitää tutustua melko syvällisesti jos siitä haluaa kaiken irti. Factoriossa ei tarvitse onneksi ymmärtää esimerkiksi erilaisten materiaalien suhteita toisiinsa tai missä lämpötilassa mikäkin materiaali muuttaa muotoa.
 
Pelailin factorion demon läpi. On kyllä koukuttavaa ja mukavaa rakentelua, ja aika nopeasti tuossa oppi perusidean. Selvästikkin easy to learn, hard to master -kategoriaa. Kokeilin peliä kerran aikaisemmin jokunen vuosi sitten, silloin peli jo kiinnosti, mutta graafinen ilme oli niin karu että se muodostui kynnyskysymykseksi. Nyt tuo grafiikka ei enää tökkinyt, ja demo menikin läpi muutamalla istumalla.
Mutta, hieman epäilyttää siltikin, että jaksaako peli sitten kiinnostaa kuinka pitkälle. Eli pohdin tässä että ostaisinko tuon pelin. Onko täällä paljon pelanneita, jaksaako peli innostaa pitkään alun jälkeenkin?

edit: mainitaan sen verran, että ONIa olen pelannut tasan yhden pelin - se kestikin sitten 245 tuntia :D Aivan mahtava peli, mutta tuon ekan pelin jälkeen sen läpäistyä jätin ONIn odottamaan tulevaa DLC:tä.
 
Pelailin factorion demon läpi. On kyllä koukuttavaa ja mukavaa rakentelua, ja aika nopeasti tuossa oppi perusidean. Selvästikkin easy to learn, hard to master -kategoriaa. Kokeilin peliä kerran aikaisemmin jokunen vuosi sitten, silloin peli jo kiinnosti, mutta graafinen ilme oli niin karu että se muodostui kynnyskysymykseksi. Nyt tuo grafiikka ei enää tökkinyt, ja demo menikin läpi muutamalla istumalla.
Mutta, hieman epäilyttää siltikin, että jaksaako peli sitten kiinnostaa kuinka pitkälle. Eli pohdin tässä että ostaisinko tuon pelin. Onko täällä paljon pelanneita, jaksaako peli innostaa pitkään alun jälkeenkin?

edit: mainitaan sen verran, että ONIa olen pelannut tasan yhden pelin - se kestikin sitten 245 tuntia :D Aivan mahtava peli, mutta tuon ekan pelin jälkeen sen läpäistyä jätin ONIn odottamaan tulevaa DLC:tä.
Itsellä on 561 tuntia kaikkiaan peliä takana ja tuntien perusteella omalla kohdalla kiinnostusta riitti erittäin paljon, hankin pelin 2018 kun se oli vielä Early Accessissa.

ONIa olen pelannut noin 30 tuntia, kun taas sen kohdalla innostus lopahti pelaamisen suhteen, mutta olen yhä Youtubesta seurannut esim. Brothgarin ONI videoita. Useampi eri aloitus on tullut Factoriossa tehtyä ja alussa varsinkin meni tutustuessa touhuun, sitten seuraavissa kartoissa paranteli aiemmin opittua ja testaili muiden tekemiä blueprinttejä sekä kehitteli omia virityksiä. Jossain vaiheessa aloitin myös modeilla testaamaan ja tähän niitä löytyy kaikennäköisiä.

Nyt olen useamman kuukauden pitänyt taukoa ja miettinyt jos palaisi vähän uutta ilmettä ihmettelemään jossain kohtaa. Itse peliä suosittelen varsinkin kun demokin on näyttänyt maistuvan ja tässä taustalla on myös sellainen sakki joka oikeasti välittää tästä pelistään ja se on näkynyt koko Early Accessin ajan myös omasta mielestäni. :)
 

Julkaistaan huomenna kello 14:00. Jatko-osan verran tavaraa lisäosassa ja hintakin 32€. Hyvästi yöunet :kahvi:
 

Julkaistaan huomenna kello 14:00. Jatko-osan verran tavaraa lisäosassa ja hintakin 32€. Hyvästi yöunet :kahvi:

Perhana lomautus loppuu just huomenna :mad:
 
Vaimolle sanoin jo keväällä, että se viikko jona lisäosa julkaistaan, olet Factorio-leski. Tänään sitä pääseekin sitten liukumilla lähtemään töistä klo 14. Saman tien oma kone tulille ja pelaamaan!
 
Jotenkin se tieto että tämän pelin hinta ei tule koskaan muuttumaan ei luo hoppua ostaa sitä julkaisussa mikä on vähän hassu koska pelithän halpenevat mitä pidempää odottaa. Ehkä se jotenkin liittyy siihen että ei tarvitse kytätä aleja vaan voi ostaa juuri silloin kun kiinnostaa pelata.

Jos Satisfactoryä ei olisi julkaistu näin lähellä tätä niin varmasti nappasin jo nyt. Pitää varmaan vähän kuitenkin katsella jotain striimejä tai videoita vähintään tänään.
 
~30h tuntia piti pelata, että ensimmäinen Space platform on rakenteilla. Tosin, niin kuin Factoriossa yleensä käy, harhautuu tekemään sivuprojekteja. Esim. sähköntuotannosta vastaa tällä hetkellä ~2100kpl aurinkopaneelit ja ~1900kpl akut :facepalm:
 
~30h tuntia piti pelata, että ensimmäinen Space platform on rakenteilla. Tosin, niin kuin Factoriossa yleensä käy, harhautuu tekemään sivuprojekteja. Esim. sähköntuotannosta vastaa tällä hetkellä ~2100kpl aurinkopaneelit ja ~1900kpl akut :facepalm:
Vaimon kanssa pelatesaa meni noin 15 tuntia tuohon. Aika hyvin nopeuttaa kun kaksi touhuaa. Ehti juuri saada ydinvoimaa korvaamaan n. 1800 aurinkopaneelin yöllistä vajetta. Paljon parempi tuo teknologia puu nyt IMO kun esim Kovarich rikastus tulee vasta platformin jälkeen.
 
Henkilökohtaisesti ihmetyttää kuinka vähän tästä pelistä löytyy keskustelua täältä. Ja ylipäätään vastaavista rakentelu / strategiapeleistä.

Tekisi mieli pelata niin perhanasti mutta työt + vauva-arki syövät kaiken ajan, niin pelitunteja tulee kertymään varmasti seuraavan vuoden aikana valitettavan vähän. Mutta tämähän ei kyllä ikäänny ikinä, joten pelaillaan sitten joskus monen vuoden päästä.

Satisfactoryn kaltaiset 3D-versiot kiinnostavat tasan 0, mutta nämä Factoriot ja OpenTTD:t ja muut vastaavat iskevät kuin miljoona volttia.

Itse en ole katsellut juurikaan mitään vinkkejä mistään, niin tulee kehiteltyä kaikki jutut aika ex-tempore. Pitäisi opetella paremmin käyttämään GUI:ta, pikanäppäimiä ja blueprinttejä, niin saisi rakennettua vähän nopeammin asioita.
 
Henkilökohtaisesti ihmetyttää kuinka vähän tästä pelistä löytyy keskustelua täältä. Ja ylipäätään vastaavista rakentelu / strategiapeleistä.

Itse nautin todella paljon Dyson Sphere Programista (löytyy Game Passista, tai ainakin löytyi). Kyllähän näihin saa upotettua aikaa loputtomasti optimoiden ketjuja. Factoriota en ole kokeillut demoa enempää. Ehkä jossain vaiheessa voisi kokeilla. Tai jotain lukuisista muista vastaavista.
 
Factorio ja satisfactory on kyllä itselleni juuri niitä timanttisia pelejä, jotka koukuttaa ihan älyttömästi ja meinaa välillä joutua karsimaan yöunista. Itselläni oli toisinpäin, että factorio ei meinannut napata satisfactoryn jälkeen, koska tuntui jotenkin kököltä visuaalisen ilmeen vuoksi. Mutta onneksi tuli aloiteltua uudelleen cooppina ja siitä se innostus sitten lähti. Jos tykkää jommasta kummasta, niin olen kyllä aika varma, että tykkää kummastakin pelistä, jos malttaa testata rauhassa.

Lisäosaa en ole vielä hommannut, kun tuli juuri pelailtua satisfactory 1.0 "läpi". Mutta tuo 32e factorion lisäosa menee pakkohankintaan piakkoin.
 
Itse nautin todella paljon Dyson Sphere Programista (löytyy Game Passista, tai ainakin löytyi). Kyllähän näihin saa upotettua aikaa loputtomasti optimoiden ketjuja. Factoriota en ole kokeillut demoa enempää. Ehkä jossain vaiheessa voisi kokeilla. Tai jotain lukuisista muista vastaavista.
Tätä tuli testailtua joskus eikä oikein napannut. Pitää kyllä vielä ehdottomasti ottaa kokeiluun uudelleen.
 
Täällä myös tapahtui retkahdus ja paluu tämän pelin pariin, että kiitosta vaan kun aktivoitte keskustelun! Erittäin hauskaa ajanvietettä tämä on ei siitä pääse mihinkään, erityisesti kaverin kanssa. Siistin eilen tuosta aloituspostauksestakin pois valheen moninpelin toimimattomuudesta.

Erittäin vahva suositus lähtee samalla software inc. pelille. Siinäkin pääsee halutessaan vetämään liukuhihnaa.
 
Factorio ja satisfactory on kyllä itselleni juuri niitä timanttisia pelejä, jotka koukuttaa ihan älyttömästi ja meinaa välillä joutua karsimaan yöunista. Itselläni oli toisinpäin, että factorio ei meinannut napata satisfactoryn jälkeen, koska tuntui jotenkin kököltä visuaalisen ilmeen vuoksi. Mutta onneksi tuli aloiteltua uudelleen cooppina ja siitä se innostus sitten lähti. Jos tykkää jommasta kummasta, niin olen kyllä aika varma, että tykkää kummastakin pelistä, jos malttaa testata rauhassa.

Lisäosaa en ole vielä hommannut, kun tuli juuri pelailtua satisfactory 1.0 "läpi". Mutta tuo 32e factorion lisäosa menee pakkohankintaan piakkoin.
Iso suositus tosiaan Satisfactorylle, yhdistää hienosti liukuhihna-autismin ja first-personin. Aluksi saattaa tuntua hankalalta, kun rakennusten asentoa ja sijaintia on hankalampi hahmottaa kuin "2D"-peleissä, mutta siihen oppii, ja kannattaa käyttää paljon look-out toweria. Myöhemmin pelaaja pääsee aika helposti ylös tuohuamaan, joten ongelma pienenee.

Factoriota kokeilin joku vuosi sitten, vaikutti erittäin hyvältä, mutta kar(m/k)eat grafiikat tökki liikaa. Olenkin odotellut, josko tähän tehtäisiin edes kohtalainen face-lift, mutta tuskin on tulossa?
Dyson Sphere on myös ollut listalla odottamassa että pääsee paistoon, nyt voisi sitten sitäkin kokeilla, ja jahka saa tuon satisfactory-rundin loppuun.

Edit: jaa, on se vieläkin Early Accessissa, pitää jatkaa odottelua. Jotenkin luulin, ettei Game Passiin otettaisi keskeneräisiä pelejä
 
Viimeksi muokattu:
Iso suositus tosiaan Satisfactorylle, yhdistää hienosti liukuhihna-autismin ja first-personin. Aluksi saattaa tuntua hankalalta, kun rakennusten asentoa ja sijaintia on hankalampi hahmottaa kuin "2D"-peleissä, mutta siihen oppii, ja kannattaa käyttää paljon look-out toweria. Myöhemmin pelaaja pääsee aika helposti ylös tuohuamaan, joten ongelma pienenee.
Erona näyttää olevan grafiikoiden perusteella että Factorio tehty aikuisille, ja Satisfactory vetoaa ensisijaisesti teineihin.
 
Mitkä olisi merkittävimmät muutokset factorioon jos olen pelannut noin neljä vuotta sitten "läpi" tämän. Tuli rakenneltua kohtuullisen iso base jossa ydinvoimaa, aurinkopaneelia ja junaratoja sinne tänne. Koko basea ympäröi laser puolustukset. Avaruusaluksen rakensin ja päätin että peli on läpi. Myös drone-robotit lenteli paikasta toiseen vieden tavaraa milloin missäkin tarvi jotain.

Onko jotain ihan älytöntä uutta?
 
Mitkä olisi merkittävimmät muutokset factorioon jos olen pelannut noin neljä vuotta sitten "läpi" tämän. Tuli rakenneltua kohtuullisen iso base jossa ydinvoimaa, aurinkopaneelia ja junaratoja sinne tänne. Koko basea ympäröi laser puolustukset. Avaruusaluksen rakensin ja päätin että peli on läpi.

Onko jotain ihan älytöntä uutta?
Rakennat eri planeetoille erilaisilla pohjustuksilla tukikohdat. Ja mietit logistiikan niiden välille.

Modeilla saa eri pelin myös. Mm. Pyanodons modit kun asentaa high tech mukaanlukien, niin saa 200+t-2000t näpertelyä. Nämä modit tottakai jatkossa päivitetään vain lisäosan kanssa sopiviksi, joten jos nekin kiinnostavat, niin lisärin hankinta kannattaa.
 
Erona näyttää olevan grafiikoiden perusteella että Factorio tehty aikuisille, ja Satisfactory vetoaa ensisijaisesti teineihin.
Kolahtiko tosiaan johonkin kipupisteeseen, kun rakkaan pelin grafiikoista lausuin kriittiseen sävyyn, vai miksi yrität provosoida?
 
Tämä on siitä hauska peli, että voit pelata peliä tunti tolkulla omassa päässä pelin ulkopuolella. Suunnittelet ketjutusta ja optimointeja ja kun pääset koneelle, niin toteutat suunnitelmat.
 
Kolahtiko tosiaan johonkin kipupisteeseen, kun rakkaan pelin grafiikoista lausuin kriittiseen sävyyn, vai miksi yrität provosoida?
Mistä sait päähäsi että se oli kohdistettu sinuun? Sanoin oman mielipiteeni ja piste.
Ja toisekseen miksi ihmeessä se on kipupiste jos toinen peli on suunniteltu erilaiselle kohdeyleisölle? Minusta Satisfactory muistuttaa fortnitea graffoiltaan.
 
En pidä satisfactory / factorio vertailua kovin hedelmällisenä sen suhteen, että kummassa on jotenkin paremmat grafiikat.

Alkuperäinen idea on kait factoriosta ja satisfactory sitten toteuttaa samaa 3D First Personina ja tuloksena on aika eri peli vaikka logiikka ja logistiikka lainaavat vähän toisiaan.

Vähän sama kuin vertailisi Doomia ja Diabloa tjsp, kummassakin kun mätetään demoneita tiukan coreloopin sisällä.

Factoriossa 2D:n aiheuttamat rajoitukset tehtaan topologiaan ovat pelimekaniikan ydinominaisuus ja vastaavasti satisfactoryssä rakentamisen filosofia on 3D:n takia hyvinkin erilaista.
 
Mistä sait päähäsi että se oli kohdistettu sinuun? Sanoin oman mielipiteeni ja piste.
Ja toisekseen miksi ihmeessä se on kipupiste jos toinen peli on suunniteltu erilaiselle kohdeyleisölle? Minusta Satisfactory muistuttaa fortnitea graffoiltaan.
Haukuit kaikki Satisfactorystä pitävät pelaajat teineiksi. Ja nyt vielä pahempaa, tuossa yllä haukut Satisfactorystä pitävät pelaajat aivottomiksi fortnite-jonneiksi :rofl2: Jos olit tosissaan, niin varsin hassu näkemys, että aikuiset tykkäisivät karuista grafiikoista.
Edelleen jos olit tosissaan, niin vastaan, että olen varsin vastakkaista mieltä: pelit ovat suunnattu varsin samanlaiselle kohdeyleisölle. Keskeisin ero ei suinkaan ole graafisessa ilmeessä, vaan että toinen on 2D-, ja toinen first-person-peli, mikä tekee pelaamisesta aivan erilaista.


Siihenhän tuli facelift jo jokunen vuosi sitten...

Erittäin hieno juttu, pitääpäs tsekata miltä peli näyttää!
 
En kyllä miekään alkais Satisfactoryä ja tätä ihan suorilta vertailemaan, vaikka molemmissa paljon samaa onkin. Hupia molemissa on ollu useamman sadan tunnin eestä.

Pitäis ehkä lisäri tähän napata ja jatkaa taas tän parissa, jos intoa vaikka löytyisi taas. Satisfactoryn pelailu kun alko vaihteeks tökkimään parin sadan tunnin kohilla. Luultavasti tän kanssa käy kyllä samoin, se on 100-200h ja sitten iskee tympääntyminen taas ja peli unohetaan useammaksi kuukaudeksi.
 
Jos olit tosissaan, niin varsin hassu näkemys, että aikuiset tykkäisivät karuista grafiikoista.
Okei, ja se on kielletty mielipide että graffoista voi päätellä kohdeyleisöä? Kun ihan faktahan se on että pelistudiot miettivät mikä on ensisijainen kohdeyleisö pelille.
 
Okei, ja se on kielletty mielipide että graffoista voi päätellä kohdeyleisöä? Kun ihan faktahan se on että pelistudiot miettivät mikä on ensisijainen kohdeyleisö pelille.
Toki graafinen ulkoasu on noin yleensä ottaen kytköksissä kohdeyleisöön. Tässä tapauksessa en näe miten Satisfactory olisi mitenkään enemmän aikuiseen makuun, jos sen grafiikat vaihdettaisiin perunaksi. Tässähän tämä sivujuonne lähti juurikin siitä, että Factoriossa oli ainakin taannoin niin peruna-tason grafiikat, että en enää olisi laittanut sitä pelkästään "tyylin" piikkiin. Itseäni viehättää näin aikuisenakin, että pelissä on miellyttävä graafinen taso. Mutta joo, jätän nyt omalta osalta offtopicin tähän.
 
Pystyykö tässä jollain ilveellä antamaan junalle kohdeaseman muuttujaa käyttämällä?

Eli on varikko, missä junat odottelee. Junat tietää vaan varikon. Sitten on asemia, jotka tarjoaa tuotteita ja asemia, jotka haluaa tuotteita.

Yritän hoitaa interrupteilla kaiken. Tulee vaikka Iron Plate signaali 1000 arvolla, juna lähtee varikolta hakemaan joltain useasta Iron Plate tarjoajasta niitä ja menee sitten pudottamaan pyytäjälle. Tuntuu ettei pysty tekemään, tai ainakin hyvän tovin hakannut päätä seinään tämän kanssa.

Parametreillä pystyy venymään siihen, että jos junalle laittaa varikon lisäksi Iron Plate aseman scheduleen, niin se osaa sitten itse Iron Plate käyttäjälle. Muttei tuota ensimmäistä palasta tunnu pystyvän. En halua junien tietävän mistään muista asemista mitään kuin varikosta. Kohta alkaa olla aika poistaa peli.
 
Pystyykö tässä jollain ilveellä antamaan junalle kohdeaseman muuttujaa käyttämällä?

Eli on varikko, missä junat odottelee. Junat tietää vaan varikon. Sitten on asemia, jotka tarjoaa tuotteita ja asemia, jotka haluaa tuotteita.

Yritän hoitaa interrupteilla kaiken. Tulee vaikka Iron Plate signaali 1000 arvolla, juna lähtee varikolta hakemaan joltain useasta Iron Plate tarjoajasta niitä ja menee sitten pudottamaan pyytäjälle. Tuntuu ettei pysty tekemään, tai ainakin hyvän tovin hakannut päätä seinään tämän kanssa.

Parametreillä pystyy venymään siihen, että jos junalle laittaa varikon lisäksi Iron Plate aseman scheduleen, niin se osaa sitten itse Iron Plate käyttäjälle. Muttei tuota ensimmäistä palasta tunnu pystyvän. En halua junien tietävän mistään muista asemista mitään kuin varikosta. Kohta alkaa olla aika poistaa peli.
Kipuilin kanssa tuon asian kanssa. Tämän videon avulla sain homman toimimaan.

 
Kipuilin kanssa tuon asian kanssa. Tämän videon avulla sain homman toimimaan.



Tuossa on kovakoodattu scheduleen pickup asema, eli juna hakee täyden lastin rautaa vaikkei mikään asema halua sitä vielä, jos oikein ymmärsin, ja odottelee sitten kunnes tulee interrupt joltain toimittaa rautaa. Tällä välin junaa ei voi käyttää vaikka kuparin kuskaamiseen.

Juna afkaa asemalla -> tulee interrupt toimittaa rautaa/kuparia/mitä vaan -> juna hakee tavarat -> juna toimittaa tavarat -> juna palaa varikolle tyhjänä odottelemaan
 
Itse en ole ikinä päässyt tässä pelissä sinuiksi noiden "säätöjen" kanssa. Junat kulkee vähän OpenTTD malliin, josta ehkä oppinut helpoimman kautta mennä.

On tietysti käytössä aika paljonkin helppoja sääntöjä. Tosin huomasin että jos aurinkovoimalat/akut tuottaa tarpeeksi sähköä, niin hiilivoimala lähtee vasta tarpeen tullen lisäämään tuotantoaan. Tullut jossain versiossa X. Aikaisemmin tuskaillut kun hiilivoimala oli aina 100% jne.

Jotain tutoriaalia katoin Youtubesta platformin rakentamiseen. Siinä jäbä veti kyllä niin saaaaaatanasti red/green wirea ja asenteli combinatoreita n+1kpl, että mä tipuin kärryltä moneen kertaan. Huvittavaa sinällään, että on koulussa aikoinaan kuitenkin AND/NAND/OR/NOR/NOT/XOR ("7400-piirit") käytyä läpi. Tuosta suunnilleen alkaa:

Pahenee vain sitten kun tekee "alusta". Mun puolesta olkoot hihnat täynnä tavaraa. Hyvää varastotilaa. Inserttereillä sitten rajoittanut paljonko varastoon menee.
2024-11-17 03 21 15.jpg


HUOM! Alus on vasta "rakenteilla". Savescum eli yritys/erehdys. Ei kaikkea viitti Youtubesta kaivaa. Aurinkopaneelitkin on vain lätkitty nopeasti, siirrellään tarpeen mukaan.
Ainakin nyt on alukselle tulossa 50-100 lastia (ei uskalla edes laskea) romua mukaan. Että uudelta planeetalta pääsee pois. Mutta rakennettua jonkinlaisen infran. No kyllä Factorio pelaajat tietää (100h+ myöhemmin "ai niin joo").

Saa antaa vinkkejä. Mitä kautta tuota automatiota pitäisi ajatuksella lähestyä. Vai pitääkö pitää Youtubessa yhden illan "kalvosulkeiset".
 
Tuossa on kovakoodattu scheduleen pickup asema, eli juna hakee täyden lastin rautaa vaikkei mikään asema halua sitä vielä, jos oikein ymmärsin, ja odottelee sitten kunnes tulee interrupt joltain toimittaa rautaa. Tällä välin junaa ei voi käyttää vaikka kuparin kuskaamiseen.

Juna afkaa asemalla -> tulee interrupt toimittaa rautaa/kuparia/mitä vaan -> juna hakee tavarat -> juna toimittaa tavarat -> juna palaa varikolle tyhjänä odottelemaan
Tuo ohje hyödyntää train grouppeja, eli tietty juna hakee tiettyä asiaa. Omiin tarpeisiin tämä on riittävän hyvä.
 
Factoriolla saa kyl hyvin shift+deletoitua kaiken ajan..
Early accessin aikana tuli jo peruspeli mentyä, ja joku aika ennen Space Agea tuli hinkattua Space Exploration modia, tosin jäi menemättä läpi kun tuli muita pelejä "tielle".
Nyt space ageen tullut hukattua jo varmaan 100 tuntia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 530
Viestejä
4 539 494
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom