Jokin järjestely/rahoituskierros yritelmä kai on, mutta hämärää.
Kuten jotkut kirjoitti, mitään etukäteis maksujaei kannata harrastaa.
Jos yhtiö ei saa järjesteltyä toimintaa, ja jos konkurssi tulee, niin siinä lähtee kyllä iso siivu suomalaisesta maksu DVB jakelusta pois, jolle ei välttämättä löydy korvaajaa.
Jonkinlaiset järjestelytkään eivät välttämättä pelasta Suomi jakelua.
Viaplay konsernia eivät pienet rahat pelasta. Esimerkkinä vaikka se, että se on sopinut maksavansa Valioliigalle 450 miljoonaa euroa vuodessa (!) Pohjoismaiden, Puolan, Balttia ja Hollannin tv-oikeuksista em. maihin Valioliigan peleistä.
Jos ajattelisi, että Puolan osuus noista on 150 miljoonaa euroa vuodessa, Pohjoismaat+Baltia 150 miljoonaa euroa ja Hollanti 150 miljoonaa euroa, niin en minä osaa edes kuvitella miten tuon saisi toimivaksi.
Esimerkiksi jos Suomen laskettu osuus tuosta potista olisi 40 miljoonaa euroa vuodessa, niin se vaatisi sata tuhatta asiakasta maksamaan Suomesssa 400 euroa vuodessa Valioliigan katsomisesta. Päälle tulee sitten Suomen tv-tuotannon osuus kun monet suomalaiset haluavat kuunnella selostusta suomeksi. Myös jakelu maksaa omansa. Luultavasti myös kanavapakettia myyvät tahot ja operaattorit haluavat siitä korvauksen että sitä kauppaavat.
Niitä lajeja on paljon muitakin mitä Viaplay on ostanut oikeuksia poskettomaan hintaan.
En osaa edes kuvitella mikä vatipää noita sopimuksia on Viaplayllä tehnyt. Mahdollisesti jollakin ollut sykoosit tulilla ja maniavaihe päällä ja tehnyt noita ihan järkyttävän kalliita sopimuksia.
En oikein itse näe mitään mahdollisuutta siihen että Viaplay välttää konkurssin. Ellei sitten jostakin löydy jotain idioottia, joka on valmis pistämään Viaplaylle luokkaa miljardi euroa rahaa, että se saa maksettua ne lähivuosien tv-sopimuksensa. Eikä ole mitään toivoa että sen miljardin sinne "sioittava" saisi koskaan rahojaan takaisin.
En itse tietenkään tulevaisuudesta varma ole enkä ole täysin varma Viaplayn konkurssista. Mutta kyllä se nyt näyttää enemmän kuin todennäköiseltä. Ei kannata ainakaan mitään etumaksuja Viaplayn suuntaan maksella kun niitä ei ikinä saa takaisin jos konkurssi tulee. Ja alkaa katselemaan F1 kisojen osalta ensi kaudeksi muita vaihtoehtoja.