F1-kausi 2021

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
917
F1 2021 - Tallit ja kuljettajat
  • Mercedes - Mercedes
    • 44 Lewis Hamilton
    • 77 Valtteri Bottas
  • Ferrari - Ferrari
    • 16 Charles Leclerc
    • 55 Carlos Sainz
  • Red Bull Racing - Honda
    • 11 Sergio Perez
    • 33 Max Verstappen
  • McLaren - Mercedes
    • 3 Daniel Ricciardo
    • 4 Lando Norris
  • Alpine - Renault
    • 14 Fernando Alonso
    • 31 Esteban Ocon
  • AlphaTauri - Honda
    • 10 Pierre Gasly
    • 22 Yuki Tsunoda
  • Aston Martin - Mercedes
    • 5 Sebastian Vettel
    • 18 Lance Stroll
  • Alfa Romeo - Ferrari
    • 7 Kimi Räikkönen
    • 99 Antonio Giovinazzi
  • Haas - Ferrari
    • 9 Nikita Mazepin
    • 47 Mick Schumacher
  • Williams - Mercedes
    • 6 Nicholas Latifi
    • 63 George Russell

F1 2021 - Autojen julkistukset

15.2. McLaren
19.2. AlphaTauri
22.2. Alfa Romeo
23.2. Red Bull
2.3. Alpine
2.3. Mercedes
3.3. Aston Martin
5.3. Williams
10.3. Ferrari
TBC Haas


F1 2021 - Kisakalenteri

12.-14.3. PRE-SEASON TEST, Sakhir

28.3. BAHRAIN, Sakhir
18.4. ITALY, Imola
2.5. PORTUGAL, Portimao
9.5. SPAIN, Barcelona
23.5. MONACO, Monte Carlo
6.6. AZERBAIJAN, Baku
20.6. FRANCE, Le Castellet
27.6. AUSTRIA, Spielberg
4.7. AUSTRIA, Spielberg
18.7. GREAT BRITAIN, Silverstone
1.8. HUNGARY, Budapest
29.8. BELGIUM, Spa-Francorchamps
5.9. NETHERLANDS, Zandvoort
12.9. ITALY, Monza
26.9. RUSSIA, Sochi
10.10. TURKEY, Istanbul
24.10. UNITED STATES, Austin
7.11. MEXICO CITY, Mexico City
14.11. BRAZIL, Sao Paulo
21.11. QATAR, Losail
5.12. SAUDI ARABIA, Jeddah
12.12. ABU DHABI, Yas Island


F1 2021 - Sääntömuutokset
  • Uudet lattiat
  • Suurempi auton ja moottorin minimipaino
  • DAS kielletty
  • Tiettyjen luonnonmateriaalien käyttö sallittu autossa
  • Muutoksia poltto- ja voiteluaineisiin, kaksi polttoaineen virtausmittaria
  • Auton kopioinnin ja 3D-kuvauksen kielto
  • Pienempi kulukatto
 
Viimeksi muokattu:
Haas palkkaa Restan Ferrarilta ensi kaudelle:


Vietnamin kisaa ei listalla?
 
Vihaajat edelleenkin vihatkoon mutta itselleni kuten muillekin Bottas faneille hyvä ja selkeä kannanotto Toto Wolffilta Bottaksen ensi kautta ajatellen.

"Valtteri on ensi kaudella meidän autossamme. Vahvistan sen tässä ja nyt. Meillä on sopimus Valtterin kanssa. Hän kilpailee ensi kaudella, Wolff sanoi."

 
Miksi vaihtamaan kuljettajia kun näillä tulee mestaruus ylivoimaisesti. Nyt ei vaan ole sellaista mitä oli Hamiltonin ja Rosbergin välillä. Suomalaisena tietenkin toivoisi mutta täytyy muistaa että tämä on valmistajien sarja eikä kuljettajien joten tallin etu ensin. Vielä Hamiltonilla ja Bottaksella menee hyvin niin menköön. Mieluummin 1 HAM ja 2 BOT tilastoja kuin sitä että tulisi vuoden 2016 Monzan uusinta.
 
Mitä moottoreita Red Bull alkaa muuten käyttää, kun Honda lähtee pois kauden 2021 jälkeen?
 
Joko muuten Suomen F1-oikeudet on ensi kaudella Viasatilla?
edit. plääh. Google kertoi että vasta 2022 lähtien.
 
Näin jostain luin kanssa, mutta sillon se oli vaan jotain puhetta. Aattelin, että onko vahvistettu vielä mitään?

Ei ymmärtääkseni ole vahvistettu. Käsittääkseni Red Bull vaati jotain jäädytyksiä moottorien kehittämiseen, jotta tuo Hondan moottoriprojektin haltuunotto olisi edes mahdollinen ratkaisu. Jokin talli kuitenkin muistaakseni vastusti tuota jäädytystä, olisiko ollut Renault.

Onko Red Bull ostanut jonkin moottoripajan,koska muuten tuossa ei ole mitään järkeä?

Jatkavat itse tuota Hondan hommaa, jos saavat sen asian hoidettua jotenkin järkevästi.
 
Ei ymmärtääkseni ole vahvistettu. Käsittääkseni Red Bull vaati jotain jäädytyksiä moottorien kehittämiseen, jotta tuo Hondan moottoriprojektin haltuunotto olisi edes mahdollinen ratkaisu. Jokin talli kuitenkin muistaakseni vastusti tuota jäädytystä, olisiko ollut Renault.



Jatkavat itse tuota Hondan hommaa, jos se on mahdollista.
Mitenkä muka luulevat onnistuvansa jos Hondan kokoisella toimijalla kesti monta vuotta kehittää toimiva moottori.Hondalla on kuitenkin kymmenien vuosien kokemus kilpamoottoreiden kehityksestä.
 
RTL ei sitten enää tulevalla kaudella lähetä formuloita. Menevät Skylle kokonaisuudessaan saksassakin. Saattaa jäädä oma katsominen vähemmälle :smoke:
 
Mitenkä muka luulevat onnistuvansa jos Hondan kokoisella toimijalla kesti monta vuotta kehittää toimiva moottori.Hondalla on kuitenkin kymmenien vuosien kokemus kilpamoottoreiden kehityksestä.
Voisi kuvitella, että Red Bull pyrkisi hankkimaan myös ne Hondan F1-projektin työntekijät ja osaamisen, ei pelkkää rautaa.
 
Mitenkä muka luulevat onnistuvansa jos Hondan kokoisella toimijalla kesti monta vuotta kehittää toimiva moottori.Hondalla on kuitenkin kymmenien vuosien kokemus kilpamoottoreiden kehityksestä.

Hankkivat Hondalta tehtaat sun muut ja jatkavat itse sitä moottorin valmistamista siitä mihin Honda ne jättää ensikaudella. Nimenomaan siksi Red Bull haluaisikin jäädytyksiä moottorikehitykseen, että heidän ei tarvitse kehittää sitä moottoria eteenpäin. Keskittyisivät hyvin pitkälti vain siihen valmistuspuolen jatkamiseen. Red Bullilta on jo todettu kehitystyön olevan niin haastavaa ja kallista etteivät siihen lähde.

"Red Bull has indicated that instead of switching to a different engine supplier, it may seek to continue using Honda’s hardware which it would service and maintain, but not develop."
"However Marko made it clear Red Bull is only prepared to maintain the current engines, not develop them, which would bring significant costs." (Lähde: Red Bull want F1 engine freeze to keep racing Honda design · RaceFans)

Voisi kuvitella, että Red Bull pyrkisi hankkimaan myös ne Hondan F1-projektin työntekijät ja osaamisen, ei pelkkää rautaa.

Voi olla mutta kehittäminen tulee silti liian kalliiksi ja vaikeaksi RB:n, jos eivät saa läpi mitään sopimuksia moottorikehityksen jäädyttämiseksi.
 
Voi olla mutta kehittäminen tulee silti liian kalliiksi ja vaikeaksi RB:n, jos eivät saa läpi mitään sopimuksia moottorikehityksen jäädyttämiseksi.
Totta, mutta vuodelle 2022 se on jo alustavasti sovittu. Jopa Renault on alustavasti mukana, kunhan saavat sivussa vähän pottuilla siitä, että Renault itse jo aiemmin ehdotti samaa jäädytystä ja Red Bull-Honda tuolloin vastusti ajatusta.
 
Tulee kyllä hyvät vibat tuosta ensi kauden McLarenista, kun autosta löytyy Mercedesin kone ja kuskeina Ricciardo - Norris duo. Toivottavasti pystyisivät edes satunnaisesti laittamaan mersullekin kampoihin ja haastaamaan tasaisesti RedBullia toiseksi parhaan tiimin tittelistä.

Saas nähdä miten Ferrarilla kulkee ensi kaudella. Uusi moottori tekeillä, ja nähtävästi huhujen perusteella sieltä pitäisi tulla hyväkin (?) moottori. Leclerc - Sainz on myöskin aika mielenkiintoinen parivaljakko, tosin Sainzilla ei varmastikaan ole mikään mukavin paikka ajaa. Tod.näk. taktiikat sataa lähes poikkeuksetta Leclercin laariin, ellei kyytiä löydy heti vähintään samalla tavalla kuin pilttuun toiselta puolelta.

Sitten odotellaan Red Bullin Perez-uutisia.. :think:
Jep! Sääli sinällään Albonin kannalta, jos hommat ei jatku. Toisaalta taas Perez on sen verran kova ratinpyörittäjä, että hänet mielellään näkisi kyllä RedBull-kuskina.
 
Tulee kyllä hyvät vibat tuosta ensi kauden McLarenista, kun autosta löytyy Mercedesin kone ja kuskeina Ricciardo - Norris duo. Toivottavasti pystyisivät edes satunnaisesti laittamaan mersullekin kampoihin ja haastaamaan tasaisesti RedBullia toiseksi parhaan tiimin tittelistä.
Koskas viimeksi on tungettu mersun kone autoon, joka on alunperin suunniteltu ihan toinen moottori mielessä. :scool:
 
Koskas viimeksi on tungettu mersun kone autoon, joka on alunperin suunniteltu ihan toinen moottori mielessä. :scool:

Taisi olla Brawn GP:n auto kyseessä kaudella 2009. Muistaakseni kyseessä taisi olla puhtaasti Hondan tehdastallin suunnittelema auto. Kun Honda päätti vetäytyä formula ykkösistä kauden 2008 jälkeen ja myi toiminnot Ross Brawnille, autoon tungettiin Mercedeksen moottori kun Hondan oma moottori ei ollut enää käytettävissä merkin vetäydyttyä F1-radoilta. Tämä kaikki siis ulkomuistista heitetty, saattoi jäädä tarinaan aukkoja.
 
Uutisia odotellessa toisenlaista positiivista uutista: Red Bull on luottavainen, että 20->21 jäädytetyt tekniset säännöt mahdollistavat ensi kauden aloittamisen suunnilleen samoilla voimasuhteilla, kuin tämä lopetettiin. Red Bullin isoin ongelmahan on viime vuosina ollut se vallaton etumatka, jolta Mersu tuntuu lähtevän joka kauteen.

 
Vähän vaikeessa tilanteessa f1 tuon autonvalmistajien suhteen kun polttikset alkaa olla mennyttä kuluttajapuolella, valmistajilla kun lähtee intressit kehittää polttiksia kun ei sillä ole enään kaupallisella puolella hyötyä. Ei taida riittää pelkästään pr arvo keulalla mitä hyödyntää näkyvyydessä f1 uutisissa. Olisiko suunta sitten luoda joku yksi polttis mitä kaikki käyttää ja tuo sähköpuoli(eli hybridi osa) sitten missä valmistajat kilpailee ?
 
Uutisia odotellessa toisenlaista positiivista uutista: Red Bull on luottavainen, että 20->21 jäädytetyt tekniset säännöt mahdollistavat ensi kauden aloittamisen suunnilleen samoilla voimasuhteilla, kuin tämä lopetettiin. Red Bullin isoin ongelmahan on viime vuosina ollut se vallaton etumatka, jolta Mersu tuntuu lähtevän joka kauteen.
Mitkä mahtaa olla todelliset voimasuhteet? Vaikka säännöt on osittain jäädytetty, niin esimerkiksi aeron kehitys on täysin vapaata. Mersu lopetti nykyisen auton kehittämisen jo alkukaudesta, eli heillä on ollut hyvää aikaa panostaa ensi kauteen. He ovat ainoa talli, joka ei ole radalla testannut ensi kaudeksi kavennettavaa pohjaa. Syy on todennäköisesti joku oivallus, joka halutaan pitää piilossa.

Mersu saa myös korjattua moottorin epäluotettavuusongelmat, eikä tarvitse enää kääntää tehoja alas. Päinvastoin niitä tulee päivitysten myötä vähän lisää. Toivottavasti Red Bull on alle sekunnin Mersua perässä kun kausi alkaa.
 
Mitkä mahtaa olla todelliset voimasuhteet? Vaikka säännöt on osittain jäädytetty, niin esimerkiksi aeron kehitys on täysin vapaata. Mersu lopetti nykyisen auton kehittämisen jo alkukaudesta, eli heillä on ollut hyvää aikaa panostaa ensi kauteen. He ovat ainoa talli, joka ei ole radalla testannut ensi kaudeksi kavennettavaa pohjaa. Syy on todennäköisesti joku oivallus, joka halutaan pitää piilossa.

Mersu saa myös korjattua moottorin epäluotettavuusongelmat, eikä tarvitse enää kääntää tehoja alas. Päinvastoin niitä tulee päivitysten myötä vähän lisää. Toivottavasti Red Bull on alle sekunnin Mersua perässä kun kausi alkaa.

Ainoa kysymysmerkki on Ferrari. Eritoten heidän moottori. Puhetta on ollut että tehoa löytyy enemmän, mutta sama tilanne taitaa olla kaikilla. Toivoisin sinänsä Ferrarin asiakastallien kannalta että saisivat asiansa kuntoon. He kärsivät tässä ilman että ovat mitään väärää tehneet
 
1608063425079.png


Alonso laittanut haisemaan heti. Parempi aika mitä Ricciardolla ja Oconilla oli aika-ajoissa.
 
Aika nopea tuo uusi kaveri, Alonso. Pitääpä pitää silmällä, miehestä voi tulla vielä jotain suurta. :think:

Toi Kubica vaikuttaa kans kovalta, ku Alfalla meni melko kovaa. Voitti Räikkösenki, jolla tosin ei putkeen aika-ajot menny. Kolme kymppiä giosta.
 
Loppupeleissä aika pirusti kuskimuutoksia btw. Vaikka ne isot siirrot jäi Vetteliin.
 
Mahtavaa! Mielenkiintoista nähdä miten Perez pärjää Verstappenille.
:sclap:
 
Ei se tule ajamalla voittamaan Maxia kertaakaan. :smoke:

Ehkä ei mutta auttaisi kummasti RB:tä ja Maxia mestaruustaistossa, jos pysyisi edes jotenkuten perässä eikä sijoitu jokaisessa kisassa 3-5 sijaa Maxin taakse.

EDIT: Jos lasketaan kuljettajien keskimääräiset sijoitukset maaliin ajettujen kisojen osalta niin Verstappenin sija on toinen (tarkempi arvo 2,42), Albonin seitsemäs (7,4) ja Perezin kuudes (5,62). Verstappenilla keskeytyksiä on 5, Perezillä 4 ja Albonilla 2 eikä yksikään näistä varsinaisesti ole ollut kuskin omaa syytä.
 
Viimeksi muokattu:
:thumbsup:
Jotain mielenkiintoa ensi kaudelle Red Bullien seuraamiseen. Tänä vuonna näytti useimmissa kisoissa ikään kuin tiimissä olisi vain yksi kuski. Eiköhän Perez ainakin silloin tällöin yllätä Verstappenin housut kintuissa, kun ei Max mikään maailman virheettömin kuski ole.
 
Jos Red Bull pääsee ensi kauteen lähtemään edes suht hyvistä asemista Mersuun verrattuna, voi tiedossa olla aika maukas kausi. Perez tuskin lähtee mihinkään tiiminsisäiseen taisteluun mukaan, joten saavat rauhassa käyttää kaikki voimavarat Mersun kukistamiseen. Sitten mukaan vielä Sainzin siirto Ferrarille, Alsonso Renaultille, Ricciardo Mclarenille... Eihän tässä malta edes odottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Red Bull pääsee ensi kauteen lähtemään edes suht hyvistä asemista Mersuun verrattuna, voi tiedossa olla aika maukas kausi. Perez tuskin lähtee mihinkään tiiminsisäiseen taisteluun mukaan, joten saavat rauhassa käyttää kaikki voimavarat Mersun kukistamiseen. Sitten mukaan vielä Sainzin siirto Ferrarille, Alsonso Renaultille, Ricciardo Mclarenille... Eihän tässä malta edes odottaa.

Tuskin tulee mitään kovempaa vääntöä. Red Bull kehitti autoa loppuun saakka kun taas Wolff ilmoitti 15.10. että 2020 auton kehitys on lopetettu jo jonkin aikaa sitten. Lisäksi viimeiset kisat Mersu ajoi rampautetuilla moottoreilla.

Itse veikkaan että 3-4 kisan jälkeen ihmetellään miksi Perez ei pääse lähellekään Maxia ja miksi Sainz pyyhkii Leclercillä pöytää.
 
Veikkaan kans, että Mersu on Melbournessa edelleen sen sekunnin edellä ja voi alkaa laittamaan taas kaikki paukut 2022 auton kehitykseen. Etumatka auttaa kovasti, kun kulukatto pakottaa keskittämään pienemmät resurssit viisaasti.
 
Tuskin tulee mitään kovempaa vääntöä. Red Bull kehitti autoa loppuun saakka kun taas Wolff ilmoitti 15.10. että 2020 auton kehitys on lopetettu jo jonkin aikaa sitten. Lisäksi viimeiset kisat Mersu ajoi rampautetuilla moottoreilla.
Muistan saman, enkä vieläkään täysin ymmärrä mitä Mercedes tuolla ajoi takaa. Ensi kauteen lähdetään kuitenkin suurelta osin samoilla autoilla, lähinnä aerodynamiikkaa taitaa saada kehittää tässä kausien välissä? Joten tämän vuoden autoon panostettu kehitys on suurelta osin vielä ensi kaudellakin käytettävissä.
 
Miten toi tuo kulukatto toimii? Saavatko tallit kuluttaa tietyn määrän rahaa kaudella vai tietyn määrän rahaa kauden autoon? Eli onko teoriassa mahdollista käyttää osa vuoden 2021 budjetista vuoden 2022 autoon?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 610
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom