Iso-Britannia ------
Sky
Sky Sports F1s Martin Brundle delivers his verdict on a critical victory for Lando Norris over his McLaren team-mate and title rival Oscar Piastri at the Hungarian Grand Prix, and the painful experience of watching Lewis Hamilton struggle
www.skysports.com
Vapaissa harjoituksissa ja aika-ajojen ensimmäisissä osioissa näytti siltä, että McLaren tulisi dominoimaan sekä aika-ajoa että kisaa. Mutta kun aika-ajojen viimeinen osio lähti käyntiin, pian lyhyen sadekuuron, tuulen nopeuden ja suunnan muutoksien jälkeen, radan pintalämpötila laski, jolloin McLarenin kaksikolta Oscar Piastrilta ja Lando Norrisilta hävisi puoli sekuntia heidän nopeimmista kierrosajoistaan.
...
Aika-ajojen tuloksissa top 10 kuljettajien välillä nähtiin F1:n 75-vuotisen historian tiukin kisa, kun he kaikki mahtuivat puolen sekunnin sisään toisistaan.
...
Viikonlopun yllätys nähtiin Aston Martinin Fernando Alonsolta ja Lance Strollilta, kun he osoittivat nopeuttaan ja olivat jopa häikäiseviä radalla. He starttasivat kisaan viidennestä ja kuudennesta lähtöruudusta ja saapuivat maaliin sijoilla viisi ja seitsemän.
...
Lewis ei päässyt kunnolla vauhtiin aika-ajoissa ja kisan ollessa tiukkaa, hän joutui tyytymään 12:een lähtöruutuun tiimikaveri Leclercin yltäessä paalulle. Lewis kuvasi suoritustaan "kelvottomaksi" aika-ajojen jälkeen ja ehdotti, että tiimin pitäisi vaihtaa kuskia.
...
Lewisilla on selkeästi menossa hankala vaihe ja hän tuli maaliin samalla sijalla 12, eikä näyttänyt missään vaiheessa parantavan otteitaan.
...
Kesätauko ei voisi tulla Lewisin kannalta parempaan paikkaan. On kivuliasta katsoa upean mestarin olevan näin suurissa vaikeuksissa ja voimme vain odottaa milloin hän löytää tien pahimman yli ja palaa esittämään kykyjään sekä kokemustaan, muussa tapauksessa en usko, että hän jatkaisi Ferrarilla tai missään muussakaan tallissa vielä kahden vuoden ajan, jos tahti pysyy samana.
...
Verstappenillakaan ei jäänyt paljoa kerrottavaa, kun hänen Red Bullistaan ei löytynyt vauhtia renkaiden ylikuumentuessa. Hän lähti kisaan kahdeksantena ja tuli maaliin yhdeksäntenä, tilannetta pahentaa edelleen se, että hän jäi lyhytaikaiseksi jääneen entisen tallikaverinsa ja sisartallin kuljettajan Liam Lawsonin taakse. Red Bullilla on menossa hankalat ajat.
...
McLaren sai taistella keskenään kisan ensimmäisestä ja toisesta sijasta samalla varmistaen tallin 200:nnen voiton F1:ssä ja neljännen perättäisen kaksoisvoiton. Tällä kerralla Norris voitti kisan, mutta sitä ei olisi uskonut ensimmäisen kierroksen jälkeen, jolloin hän tippui kaksi sijaa Russelin ja Alonson taakse sijalle viisi.
...
Tallin 200. voitto jäi melkein ottamatta, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Norris sai lopussa tarvitsemansa etumatkan, jolloin upea ja ansaittu voitto oli hänen. Lopun tilanne oli kriittinen hänen kannaltaan, sillä jos Piastri olisi päässy Norrisin ohi, Norris olisi jäänyt jo 14 pisteen takamatkalle.
Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
L'ultimo treno di gomme montato con pressione troppo elevata forse per accelerarne il riscaldamento viste le temperature basse. Ma c'è un altro scenario che comporterebbe il fallimento della modifica alla sospensione posteriore
www.gazzetta.it
Leclercin Unkarin F1 GP alkoi paalulta, mutta päättyi turhauttavaan neljänteen tilaan, kun monacolainen joutui antautumaan George Russelin hyökkäyksen edellä kisan lopussa, jossa Leclercin auto oli muuttunut lähes ajokelvottomaksi. Syy auton suorituskyvyn dramaattiseen muutokseen löytyy suurella todennäköisyydellä viimeisellä stintillä käytettyjen renkaiden erityisen korkeista rengaspaineista.
...
Jos tämä on todellakin se syy, joka petti Leclercin, kun hän ensin hallitsi kisaa 40 kierroksen ajan ja oli voittamassa sitä, on tärkeää ymmärtää syy rengaspaineisiin. Oliko syynä väärä, mutta tallin tieten tahtoen tekemä päätös vai oliko kyseessä vahinko vai näiden yhdistelmä.
...
Kysyttäessä usealta asiantuntijalta kisan jälkeen, he nostivat esiin sen, että ilman lämpötila oli alhainen vuodenajan keskiarvoon verrattuna. Tämä oli erityisesti nähtävillä lauantaina aika-ajoissa, kun radan lämpötila oli erityisen matala. Kun otetaan tämä huomioon, vaikuttaa todennäköiseltä, että Ferrarin mekaanikot päättivät nostaa rengaspaineita toista ja varsinkin kolmatta stinttiä varten, tarkoituksenaan helpottaa kuskin työtä renkaiden lämpöjen nostamisessa niiden optimaaliseen toiminta-alueeseen.
...
Varikolla liikkuu huhuja myös toisesta teoriasta. Sekin liittyy ylisuuriin rengaspaineisiin, mutta perimmäinen syy on hieman arvoituksellisempi. Viittaamme teoriaan, jonka mukaan Ferrarin mekaanikot laittoivat viimeisen stintin renkaisiin suuremmat paineet estääkseen pohjalevyn liiallista kulumista. Vaikkakin se on mahdollista, tämä teoria tarkoittaisi myös sitä, että Spassa esitelty uusi takajousitus sisältää suunnitteluvirheen.
Il britannico dopo il weekend orribile in Ungheria: "Non avevo aspettative, ma così... Sullo sfondo stanno succedendo tante cose e non è grandioso"
www.gazzetta.it
Britti kommentoi hirvittävän Unkarin kisan jälkeen: "Minulla ei ollut korkeita odotuksia, mutta että näin huonosti... Taustalla tapahtuu paljon asioita, eikä se vaikuta hyvältä".
"Minulla ei ollut odotuksia kisasta, mutta tällä hetkellä kisat sujuvat huonommin kuin koskaan aiemmin". Hamiltonilla ei ole GP-kisoista tältä kaudelta yhtäkään palkintopallisijaa, Leclerc on voittanut hänet lähes jokaisessa kisassa, usein suurella erolla.
...
Lewis ei keksi tekosyitä ja on edelleen halukas jatkamaan: "Olenko jo luopunut unelmastani? Ei, en, rakastan edelleen ajamista"
...
Hamilton mietti tulostaan Budapestissa: kahdestoista sija sekä aika-ajoissa että itse kisassa. Ehdottomasti riittämätön vertaillessa tulosta Leclerciin, mutta tulosta rajasi myös heikoksi osoittautunut varikkostrategia.
Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Lando Norris setzte sich beim GP Ungarn im Taktik-Poker und in einem harten Duell auf der Strecke gegen seinen Teamkollegen Oscar Piastri durch. Charles Leclerc war Siegkandidat, tobte aber am Schluss und bekam eine Strafe.
www.auto-motor-und-sport.de
Vaikka Charles Leclerc otti paalupaikan Ferrarille, hänestä ei ollut esteeksi McLarenille Budapestissa. 70-kierrosta kestäneestä kisasta tuli papaijan värisen tiimin sisäinen kamppailu.
...
14-kierrosta tuoreemmilla renkaillaan Piastri saavutti hiljalleen Norrisia kisan lopussa ja pääsi jo vaarallisen lähelle kierroksella 69 ensimmäisessä mutkassa, mutta Norris pysyi edellä. Norris keski tiimikaverinsa aiheuttaman paineen ja juhli kauden viidettä voittoaan. Piastri on nyt yhdeksän pistettä Norrisin edelle kuljettajien MM-sarjassa.
...
Ferrarilla ollaan varmasti happamia. Vaikka lauantain paalupaikka antoi Ferrarille edun, Leclerc puolusti sijoitustaan vakuuttavasti Piastria vastaan kisan alussa, mutta toisen pysähdyksen jälkeen, jonka hän teki neljä kierrosta ennen Piastria, Leclercin vauhti hyytyi.
Tiimiradiossa Leclerc valitteli auton olevan ajokelvoton, eikä hän enää pystyisi kamppailemaan radalla ja että tallin olisi pitänyt kuunnella häntä ja toimia eri tavalla. Olisi ihme, jos hän pääsisi maaliin kolmantena. Ja lopussa myös kävi kuten Charles pelkäsi, Russel ohitti hänet kierroksella 62.
...
Tämä oli Russelille viides palkintopallisijoitus.
"Olen tyytyväinen kisaan. Aika-ajojen tulos oli yllätys, koko viikonloppu oli kaikille yllätyksiä täynnä", Russel kommentoi.
...
Gabriel Bortoleto tuli maaliin Aston Martinien välissä ajettuaan Sauberillaan virheettömän kisan. Hän starttasi seitsemännestä lähtöruudusta, paransi sijoitustaan yhdellä ja ajoi loistavasti. Hänen tallikaverinsa Nico Hulkenbergin kisa meni heikosti. Hän sai viiden sekunnin rangaistuksen varaslähdön takia. Hän tuli lopulta maaliin sijalla 13, eikä saanut yhtäkään MM-sarjan pistettä.
...
Lewis Hamiltonille, joka kuvasi itseään "kelvottomaksi" ajettuaan aika-ajoissa 12:lle sijalle, kisa ei tuonut parannusta. Hän tuli maaliin samalla sijalla jäädessään jumiin Isack Hadjarin taakse.
Espanja -----------------------
Marca
Es madrileño acaba 14º, tras una carrera accidentada en la que Gasly le sacó de la pista.
www.marca.com
Kisa ajettuun kuivassa kelissä ja renkaiden vähäinen kulutus muutti kuskien kahden pysähdyksen taktiikan yhteen pysähdykseen. Williams päätti lähteä kisaan pehmeillä renkailla molempien kuskien osalta (päätöstä oli vaikea ymmärtää) eivätkä he voineet muutta strategiaansa kisan aikana muiden kuskien tapaan.
...
Sainz: "Kun huomasimme, ettemme voi ajaa kisaa yhdellä pysähdyksellä, tulisimme sitten maaliin 13:na, mutta kolarointi Gasleyn kanssa pudotti sijoitusta pykälällä. Lähdin kisaan melkein samalta sijalta. Emme pystyneet tänään parempaan, koska meillä ei ollut kunnolla vauhtia koko viikonlopun aikana."
...
Yleisesti ottaen, ennen kuin menemme kesätauolle, olo on "huono, suoraan sanottuna, koska meillä on ollut viikonloppuja, jolloin auto on ollut hyvässä vauhdissa, mutta emme itse suoriutuneet hyvin. Sitten toisina viikonloppuina auto on ollut huonompi ja olemme itse tehneet kaikki oikein, emmekä saa silloinkaan MM-sarjan pisteitä. Tämän pitää muuttua kauden toisen puoliskon aikana." Sainz summasi tilannetta.
El asturiano fue quinto en Hungría, brilló en gestión y afronta con ánimos lo que viene
www.marca.com
Fernando Alonso ja Aston Martin eivät voineet olla hymyilemättä, Fernandon tullessa maaliin viidentenä Unkarin GP:ssä. "Pääsimme melkein, mutta en jää harmittelemaan sitä" Alonso myönsi, kun häneltä kysyttiin mahdollisesta palkintopallisijoituksesta, mikäli McLaren kaksikon tai Russelin ja Leclercin kamppailussa olisi tapahtunut jotain.
...
"Tämä ei ole ollut sellainen kauden alkupuolisko, jota odotimme. Olemme olleet takamatkalla useissa kisoissa ja olemme tehneet virheitä, kuten Monacossa ja Miamissa. Olemme menettäneet 10-15 pistettä virheidemme takia. Toivottavasti voimme jatkossa välttää virheet, sillä auto on kilpailukykyinen" Alonso kertoi Marcalle Hungaroringillä.
...
"Hallitsimme renkaamme kun toiset kuluttivat ne loppuun. Kun ajoimme kovempaa, he eivät pysyneet perässämme. Toimimme samalla tavalla toisellakin stintillä" Alonso kertoi. Nyt pitää kuitenkin keskittyä tulevaan: "Meidän pitää saada selville, miksi olimme täällä niin nopeita, jotta voimme hyödyntää samaa myös tulevissakin kisoissa".
Italia - blogi ----------------
Leo Turrini
Nemmeno questa era la volta buona. Un’altra pole di Carletto, un’altrasconfitta per la Ferrari. Occhio ai numeri: delle 27 pole ottenute, Leclerc neha finalizzate con la vittoria appena 5. La sua percentuale di pole senzavittorie supera l’ottanta per cento: è la terza più alta dopo quelle del...
www.quotidiano.net
Monacolaisen Charles Leclercin voittosaldo pysyy ennallaan kahdeksassa. Kahdeksan voittoa ei tee oikeutta tämän luokan kuskille.
Toistan: Leclerc on voittanut vain yhden edellisestä 16 paalupaikkastartistaan (Monacossa 2024). Lisäksi. Hänen 23:sta edellisestä eturivin startistaan, hän on pystynyt voittamaan vain yhden kisan: Monacossa 2024.
...
Fred Vasseur, jatkosopimuksen allekirjoittanut tallipäällikkö, ei ole väärässä väittäessään, että tämän päivän F1:ssä on tärkeää saada kaikki osat toimimaan oikein. Selvästikään emme ole päässeet vielä siihen.
Sen lisäksi, ei ole syytä olla kiertelemättä: nyt, elokuussa 2025, Ferrari ajaa vain yhden kuljettajan voimin. Tarkoitan, että Hamiltonin suoritukset eivät ole siellä missä pitäisi.
...
Lewis ansaitsee kaiken arvostuksen lukemattomista syistä johtuen. Hän on tehnyt historiaa, hän on historiaa.
...
Jos Leclerc on taistelemassa paalupaikasta ja palkintopallisijoista, myös Hamiltonin pitää tehdä niin. Hänen täytyy, muuten on käsittämätöntä, miksi hän valitsi Maranellon ja Punaiset.
...
Päätän McLarenin dominointiin. Ennemmin tai myöhemmin, Norris, joka antoi periksi, ja Piastri kolaroivat toisensa ulos radalta.