F1 2025 - Miamin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Sainz voi olla tänään tyytyväinen, ettei aja Ferrarilla.
Tämä ei vanhentunut kauhean hyvin. Mutta huvittavaa kyllä tuo Ferrarin touhu, 2024 haastetaan vielä vikassa kisassa tallimestaruudesta ja nyt välillä tuskaillaan jämäpisteidenkin kanssa. Päälle vielä nuo asiakastalleilla poksuvat motit.
 
Hämis itkee kun ei pääse ohi ohittamalla. :lol:
No olihan tuo nyt rehellisesti sanottuna vähän hölmöä taas Ferrarilta. Leclerc vaikutti selkeästi hitaammalta ja on kovemmilla renkailla. Ei ole mitään järkeä käyttää renkaita tallikaverin kanssa vääntämiseen.
 
Piastri niin vakuuttava, että tuleekohan edes minkäänlaista mestaruustaistelua Norrisin kanssa?

Seuraava kisat Imola ja Monaco!
Vähän alkaa täälläkin nousemaan samanlaiset ajatukset. Voipi olla tylsä kausi mestaruuksien suhteen tiedossa, jos Lando ei löydä jostain uutta vaihdetta. Voimasuhteet tallien osaltakin vaikuttavat selkeämmiltä kuin viime kaudella, joskin Ferrari tuntuu seilaavan vahvasti.
 
No en mä vielä hanskoja tiskiin löis Landon puolesta, aika varmahan se on että Lando olis tänään voittanut ellei Max olis perinteisesti tuupannu sitä lähdössä ulos.
 
Eipä toi yhtään hassumpi kisa ollut nyt kun tässä aamukahvin kanssa katsoi läpi. Sade olisi ehkä ollut piste i:n päälle, mutta jänniä hetkiä ja kisaamista saatiin näinkin. Nyt vaan Imolaa odotellessa. Jospa Ferrari saisi sinne vähän päivitystä autoonsa.
 
Vähän alkaa täälläkin nousemaan samanlaiset ajatukset. Voipi olla tylsä kausi mestaruuksien suhteen tiedossa, jos Lando ei löydä jostain uutta vaihdetta. Voimasuhteet tallien osaltakin vaikuttavat selkeämmiltä kuin viime kaudella, joskin Ferrari tuntuu seilaavan vahvasti.
Eipä tuo Lando huonolta Miamissakaan näyttänyt Piastriin nähden. Näillä kavereilla hieman roolit tuntuvat vaihtuneen viime kaudesta, jolloin Piastri saattoi voittaa ja hetken päästä ollakin jossain ynnä muut sijoilla kisaamassa, kun Lando tikkasi tasaisempaa tulosta.
 
Piastri niin vakuuttava, että tuleekohan edes minkäänlaista mestaruustaistelua Norrisin kanssa?
No se piste-ero on 16 pinnaa joten eipä se tarvitse kuin yhden keskeytyksen tai muuten aivan vihkoon menneen kisan niin siellä on Norris patsastelemassa kärjessä. Toki näillä nykyautoilla ei sellaisia vanhan liiton "moottori hajosi ja itketään seinän takana" tyyppisiä keskeytyksiä tule käytännössä koskaan mutta milloin vaan voi vaikka Verstappen ajaa startissa kylkeen.
Mutta sanotaanko niin päin että jos Norrisille tulee epäonnistunut kisa jonka Piastri voittaa niin alkaa olemaan niskalenkkiä ja sitten voi lähinnä jännittää että vetääkö Red Bull jostain hieman yllättävän tasonnoston ja loppukausi kiinnostavaksi.
Myös Russell on teoriassa MM-taistelussa mukana jos Mersu on kauden jälkimmäisen puoliskon paras auto.
 
Red Bull yrittäny ettii tän kauden McLarenista huijauksia. FIA:lle viety "tietona"
1. Flexi Wings
2. Renkaissa vettä
3. Jarrujen jäähdytys (vedellä?)


Onko vaan normaalia uli uli ulinaa vai totuuksia? Ei vissiin vielä ole FIA reagoinut mitenkään.
 
Red Bull yrittäny ettii tän kauden McLarenista huijauksia. FIA:lle viety "tietona"
1. Flexi Wings
2. Renkaissa vettä
3. Jarrujen jäähdytys (vedellä?)


Onko vaan normaalia uli uli ulinaa vai totuuksia? Ei vissiin vielä ole FIA reagoinut mitenkään.
Eiköhän tämä ole ihan normaalia toimintaa huipputallien välillä. Se vaan tapahtuu suurimmaksi osaksi kulisseissa eikä julkisesti.
 
Red Bull yrittäny ettii tän kauden McLarenista huijauksia. FIA:lle viety "tietona"
1. Flexi Wings
2. Renkaissa vettä
3. Jarrujen jäähdytys (vedellä?)


Onko vaan normaalia uli uli ulinaa vai totuuksia? Ei vissiin vielä ole FIA reagoinut mitenkään.


1746460006110.png


Taitavat kuitenki jäähdytellä itseään tai janoaan vedellä :hmm:

Tietäjille kysymys, paljonko tuota vettä tarvis olla renkaan sisällä jotta se vaikuttais lämpöihin? Jotenkin tuntuu hullulta koko ajatus kun kuitenkin autojen minimipaino on se mihin tallit tähtää. Ollaanhan me nähty kisasta hylkäyksiä kun auto on ollut tyyliin 100g(en muista nyt tarkalleen, mutta ei siinä kuitenkaan useista kiloista ollu kyse) kevyempi mitä pitäis olla?

E: Puusilmä, olihan siellä kohta 'Renkaissa vettä'. Ohitin tuon ja luin vaan jarruista.
 
No se piste-ero on 16 pinnaa
Jep, ja Piastri johtaa voitoissa 3-1, joten Landolla niukasti parempi tasaisuus suorituksissa, mutta totta tosiaan, yhden kisan epäonnistuminen muuttanee eroa melkoisesti.

Voi jo sanoa, että Mäkkärille tallimestaruus menossa, mutta kumpi veijareista vie kuljettajien mestaruuden on kyllä auki, ja toivottavasti pitkään.
 
2021 mersun valitusten jälkeen en muista ensimmäistäkään virallista protestia muilta kärkitalleilta.
Mitä tarkoitat virallisella protestilla ?

Jatkuvastaihan on "protestointia" mistä seuraa tuomariston käsittelyä. oli se sitten kuskien touhuun liittyvää, varikko touhuun, tai tekniikkaan liittyvää.

Nyt ilmeisesti tarkoitat jotain harvinaista prosessi mitä ei ole vuosiin käytetty, mikä ei sinänsä kuvaa valitusten määrää.
 
Miamin GP:n näkökulmia ulkoisilta mailta:

Iso-Britannia ---------
The Race
Miamin GP:n ensimmäiset 18 kierrosta olivat huikeaa katsottavaa, kun näimme ensin yhden ja sitten toisen McLarenin selvittävän tiensä Max Verstappenin Red Bullin ohi kamppailussa, josta ei puuttunut vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
...
Merkittävintä kisassa oli se, että huolimatta alun taistelusta, McLareneilla oli silti enemmän vauhtia renkaissaan kuin kenelläkään muulla, karatessaan ja kiertäessään kierroksen joskus jopa sekunnin nopeammin kuin kukaan muu, Piastri etunenässä. Tämä oli McLarenilta kauden selkeintä ylivoimaa, eikä varmastikaan ollut sattumaa, että kisassa koettiin kauden korkeimmat lämpötilat.
...
Norrisin ohitusyritys toisessa mutkassa ei ollut selkeä virhe, koska Verstappen selkeästi yritti pitää luisuun lähtenyttä autoaan hallinnassaan, eikä rangaistusta edes harkittu. Mutta vastaavassa tilanteessa olisi kuitenkin mahdollista liu'uttaa autoa tahallaan ja viedä kilpakumppanilta tilaa radalta.
Nähtiinkö kisassa sellainen tilanne? Vain Verstappen tietää oikean vastauksen, mutta Norris koki vielä pitkään kisan jälkeenkin tulleensa tilanteessa loukatuksi joutuessaan kiertämään mutkan radan ulkopuolelta. "Ilman väistöä olisin osunut seinään - kovaa", hän sanoi. Kuullessaan Verstappenin selityksen hän vastasi: "Mitä muutakaan hän [Max] sanoisi?"
...
Piastri oli tapansa mukaan jäätävän rauhallinen selvittäessään tietään Verstappenin ohi. Norrisin jouduttua ohittamaan Albonin Williamsin ja molemmat Mersut, Piastri sai odottaa rauhassa ja se teki ohittamisesta helpompaa. "Tiesin heti lähdössä, että meidän vauhtimme riittää", hän sanoi, "ja kysymys ohittamisesta olisi ennemminkin vain ajan kysymys. Joten halusin tehdä ohituksen mahdollisimman hyvässä tilanteessa."
...
Kisavauhdissa Mersun ja Red Bullin välillä ei ollut juurikaan eroa, eikä Max päässyt missään vaiheessa tarpeeksi lähelle aiheuttaakseen ongelmia Russelille, joka jäi puolen minuutin päähän kisan voittajasta.
Williamsit ja Ferrarit olivat myös hyvin tasaisia - sekä tiimikaverien että tiimien kesken. Itse asiassa, Alex Albon, joka pitkän kamppailun jälkeen pääsi tallikaverinsa Carlos Sainzin ohi, haastoi Russelia tosissaan ja yritti undercutia, joka kuitenkin epäonnistui virtuaalisen turva-auton tullessa radalle ja Russelin tehtyä pysähdyksensä sen aikana.


Italia ----------------------
Corriere della Sera
Kauden alussa Ferrarin kaksikko vakuutti kamppailevansa kisojen kaksoisvoitoista. Charles, nolona kaksikon radiokeskusteluista, ei halunnut kommentoida kaksinkamppailua: "Joistakin asioista kannattaa keskustella vain tiimin sisällä, eikä minulla ole mitään ongelmia Lewisin kanssa".
...
Hamilton osoitti johtajuuttaan, kuten odottaa sopiikin seitsenkertaiselta maailmanmestarilta: "En pyydä anteeksi sitä, että haluan ajaa kisaa, tunnen edelleen paloa, tiedä että tiimikin haluaa sitä. Päätöstä sijoitusten vaihtamisesta ei tehty tarpeeksi nopeasti, se olisi pitänyt hoitaa paremmin, menetin aikaa hänen [Charles] takanaan ja lopussa "poltin" renkaat loppuun."
...
Hamilton paljasti varikon takana käymänsä keskustelun Vasseurin kanssa: "Hän tuli huoneeseeni. Laitoin käden hänen olalleen ja sanoin: 'Hei, rauhoitu, älä ota sitä niin vakavasti. Olisin voinut sanoa radiossa pahempaakin'". Lopuksi Hamiltonilla oli toive: "Tehdään työtä tiiminä, kehitetään autoa, jolloin palaamme taas kisaamaan Mersua ja Red Bullia vastaan."
...
Vasseur ymmärsi Lewisin ajattelutapaa: "Täysin. He ovat mestareita ja haluavat aina voittaa. Ei ole helppoa saada heitä ymmärtämään joitakin ratkaisuja, tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun olen tehnyt näitä päätöksiä. Juttelimme ja hän vaikutti tyytyväiseltä".
...
Nahistelun taustalla oleva ongelma on kuitenkin edelleen ratkaisematta: Ferrari on jäljessä, Miamissa he olivat viidenneksi vahvin talli, jopa Albonin Williamsin takana: "Emme saa kaikkea irti autosta, varsinkaan aika-ajoissa. On vaikeaa päätellä todellista kisavauhtia, kun olemme jumissa keskikastissa. Barcelonassa etusiipiin tehdään muutoksia (uusien FIAn sääntöjen mukaan), silloin voimme saada uuden alun."


Kuvat ja sanat Ferrarin tiimiradiossa Miamissa tarjosivat masentavan tilannekuvan. Kamppailua, tietenkin, mutta Williamsia ja Racing Bullsia vastaan, toisin sanoen alemman tason talleja vastaan keskitason sijoituksista. Ei mitään verrattuna toiveisiin ja lupauksiin, joita tehtiin tälle kaudelle ja jotka nostavat aina päätään jokaisen viikonlopun alussa.
...
Hamiltonilla on ollut vaikeaa jo kuukausien ajan, hän alkaa vaikuttaa pettyneeltä.
Hänellä on kuitenkin vaadittava luonne ja persoona, jonka perusteella hän pyysi reilua kohtelua kysyessään Leclercin vauhdista, kun hänellä oli allaan pehmeämmät renkaat toisella stintillä. Hän on aiemminkin osoittanut ärtymystään radioviesteissään sekoitettuna ironiaan, joka kertoo paljon hänen ajatuksistaan ja suhteestaan tallia kohtaan.
...
Joten meillä on auto, joka ei kehity, eikä tule mahdollisesti kehittymäänkään ennen kuin katseet suunnataan kohti vuoden 2026 autoa. Lisäksi hermot ovat kiristymässä Scuderialla. Myös sen vuoksi, ettei Hamiltonilla ole aikomusta päättää uraansa murheissaan, petettynä ja kiittämättömänä. Puhumattakaan Leclercin, ties kuinka monennen murentuneen unelman edessä.


Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
McLaren poistui Miamista 58 pisteen kera. Kaksoisvoitto sprintissä, kaksoisvoitto sunnuntain kisassa. Lauantaina Lando Norris oli parempi, sunnuntaina Oscar Piastri. McLarenin kuskit tekivät viikonlopustaan jälleen tarpeettoman hankalia. Paalupaikat menivät Andrea Kimi Antonellille ja Max Verstappenille.
Tämä todistaa se, että Mersulla ja Red Bullilla on mahdollisuus voittaa McLaren yhdellä nopealla kierroksella. Mutta kun siirrytään itse kisaan, Piastri ja Norris katoavat horisonttiin.
...
"He ovat täysin omassa luokassaan" tiimipäälliköt Toto Wuff ja Christian Horner totesivat.
...
McLaren pystyy säilyttämään renkaat sopivassa lämpötilassa. Kaikki muut autot kuluttivat renkaansa paljon aikaisemmin loppuun. Sprintissä McLarenin kuskit karkasivat muilta silloin, kun keskikovat renkaat alkoivat ylikuumeta. Sama nähtiin sunnuntain kisassa, kun Piastri ja Norris pääsivät Verstappenin ohi.
...
Toto Wulff oli ihmeissään: "He olivat ylivoimaisia kaikilla rengastyypeillä. Meillä on yhtä nopea auto, mutta vain yhdellä kierroksella. McLaren pystyy pitämään samaa vauhtia jokaisella kierroksella." Horner löysi eroja, kun huomioidaan matkan pituus ja lämpötila: "Heidän etunsa on suurimmillaan silloin, kun renkailta vaaditaan enemmän. Sen vuoksi näytimme niin paljon heikommilta Miamissa verrattuna Jeddahiin".
...
McLarenin tiimipäällikkö Andrea Stella kieltää järjestelmällisesti antamasta kunnollista selitystä. Hän sanoo vain: "Meidän pitää kiittää insinöörejämme, kun he ovat saaneet kehitettyä keinoja, joilla pystymme pitämään renkaat sopivassa lämpötilassa." Italialainen myöntää, että joiltakin osin ratkaisun voi tuoda ensi kauden autoihin, joiltakin osin vaaditaan enemmän sovittelua ja työtä aerodynamiikan kanssa.
...
Varikkohuhuissa hallitsevaksi näkemykseksi on muodostunut, että Wokingin insinöörit ovat kehittäneet erityisen kekseliään ratkaisun ilman kierrättämiseen jarrujen jäähdytyksessä, siten että jarrut pysyvät kuumina, mutta renkaat pysyvät viileinä. Jarrurumpujen ulkomuoto on standardisoitu. Sen sisäpuolinen rakenne on vapaata riistaa.
...
Teknisen johtajan Rob Marshallin väitetään olevan keksinnön takana. Hän on miettinyt ratkaisua mielessään jo vuosia, mutta hän on saanut sen toimimaan vasta nyt. Tämä voi olla Red Bullille katkeraa kalkkia. Marshall työskenteli Red Bullilla 17 vuoden ajan ennen siirtymistään McLarenille vuoden 2024 alussa.


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Verstappen kärsi pahasti Miamissa. Lauantain sprinttikisassa hän jäi pisteittä tiimin varikkopysähdyksessä tehdyn virheen takia. Nyt ero Piastriin, MM-sarjan johtajaan, on kasvanut jo 32 pisteeseen.
...
Verstappen joutui tekemään kunnolla töitä heti kisan alussa, kun hän starttasi paalupaikalta. Hän sai vaivoin pidettyä toisesta ruudusta lähteneen Norrisin takanaan, jolloin britin mielestä hänet puskettiin ulos radalta toisessa mutkassa, mutta kisan tuomaristo ei nähnyt virhettä hollantilaisen otteissa.
...
Piastri - joka pääsi Kimi Antonellin ohi neljännellä kierroksella ja nousi toiseksi - yritti kaikkensa, mutta kesti pitkään ennen kuin hän pääsi Verstappenin ohi. Ohitus tapahtui kierroksen 14 ensimmäisessä mutkassa. Tällä välin Norris oli päässyt Mersujen ohi alkoi painostaa Verstappenia. Verstappenin täytyi myöntää tappionsa britille 18:lla kierroksella kovan kamppailun jälkeen. Tällöin Piastri oli jo yhdeksän sekuntia muiden edellä puhtaassa ilmassa. Vain näyttääkseen, miten ylivoimainen McLaren oli.
...
Britti palasi varikkopysähdykseltään radalle Verstappenin eteen kierroksella 29. Hän tippui neljännelle sijalle. Kun McLarenin kuskit taas karkasivat, Verstappenin piti keskittyä Russeliin.
...
Lopulta Verstappenin ei ollut kuitenkaan mahdollista yrittää tosissaan Russein ohitusta, joka sai pitää kolmannen tilansa. Vaikka hän tulikin maaliin vasta puoli minuuttia McLarenien jälkeen.


Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Imola olisi ansainnut ... parempaa mainosta. Mutta ei: Miamissa Ferrari tarjosi masentavan suorituksen, lähestulkoon nolon, ellei jopa sen ylikin.
SF-25 on kaukana ylivoimaisesta McLarenista. Se on hitaampi kuin Verstappenin Red Bull ja Mersut. Nyt se on jo hitaampi kuin Albonin Williamsikin.
Tuskaa lisäsi vielä nahistelu tiimiradiossa Leclercin, Hamiltonin ja tallin välillä. Seitsemännen sijan takia. Minuutin Piastria jäljessä (ja 20 sekuntia Russelista).
...
Entä Vasseur? Hänen kaksi Ferrariaan kamppailevat Williamsin ja Haasin kanssa, eikä tämä ollut sitä mitä Punaiset odottivat näkevänsä. On todella epämiellyttävä mysteeri, mitä talli on Maranellossa tehnyt talven aikana. Kulman takana odottaa jo Imolan GP. Kyse ei ole hänen puolustamisesta tai syyllistämisestä, emme ole käymässä oikeutta. Fredin pitää puolustaa itseään. Näyttämällä hyviä tuloksia, jos hän vain pystyy siihen. Piste.
...
Yleisesti ottaen ja lopuksi: Ferrari on häviämässä pahimmalla mahdollisella tavalla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 573
Viestejä
4 763 092
Jäsenet
77 490
Uusin jäsen
Tomator1996

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom