Miamin GP:n näkökulmia ulkoisilta mailta:
Iso-Britannia ---------
The Race
McLaren was not just outrageously dominant but strategically lucky in Miami - but the order of its 1-2 didn't reflect the pace of its cars relative to each other
www.the-race.com
Miamin GP:n ensimmäiset 18 kierrosta olivat huikeaa katsottavaa, kun näimme ensin yhden ja sitten toisen McLarenin selvittävän tiensä Max Verstappenin Red Bullin ohi kamppailussa, josta ei puuttunut vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
...
Merkittävintä kisassa oli se, että huolimatta alun taistelusta, McLareneilla oli silti enemmän vauhtia renkaissaan kuin kenelläkään muulla, karatessaan ja kiertäessään kierroksen joskus jopa sekunnin nopeammin kuin kukaan muu, Piastri etunenässä. Tämä oli McLarenilta kauden selkeintä ylivoimaa, eikä varmastikaan ollut sattumaa, että kisassa koettiin kauden korkeimmat lämpötilat.
...
Norrisin ohitusyritys toisessa mutkassa ei ollut selkeä virhe, koska Verstappen selkeästi yritti pitää luisuun lähtenyttä autoaan hallinnassaan, eikä rangaistusta edes harkittu. Mutta vastaavassa tilanteessa olisi kuitenkin mahdollista liu'uttaa autoa tahallaan ja viedä kilpakumppanilta tilaa radalta.
Nähtiinkö kisassa sellainen tilanne? Vain Verstappen tietää oikean vastauksen, mutta Norris koki vielä pitkään kisan jälkeenkin tulleensa tilanteessa loukatuksi joutuessaan kiertämään mutkan radan ulkopuolelta. "Ilman väistöä olisin osunut seinään - kovaa", hän sanoi. Kuullessaan Verstappenin selityksen hän vastasi: "Mitä muutakaan hän [Max] sanoisi?"
...
Piastri oli tapansa mukaan jäätävän rauhallinen selvittäessään tietään Verstappenin ohi. Norrisin jouduttua ohittamaan Albonin Williamsin ja molemmat Mersut, Piastri sai odottaa rauhassa ja se teki ohittamisesta helpompaa. "Tiesin heti lähdössä, että meidän vauhtimme riittää", hän sanoi, "ja kysymys ohittamisesta olisi ennemminkin vain ajan kysymys. Joten halusin tehdä ohituksen mahdollisimman hyvässä tilanteessa."
...
Kisavauhdissa Mersun ja Red Bullin välillä ei ollut juurikaan eroa, eikä Max päässyt missään vaiheessa tarpeeksi lähelle aiheuttaakseen ongelmia Russelille, joka jäi puolen minuutin päähän kisan voittajasta.
Williamsit ja Ferrarit olivat myös hyvin tasaisia - sekä tiimikaverien että tiimien kesken. Itse asiassa, Alex Albon, joka pitkän kamppailun jälkeen pääsi tallikaverinsa Carlos Sainzin ohi, haastoi Russelia tosissaan ja yritti undercutia, joka kuitenkin epäonnistui virtuaalisen turva-auton tullessa radalle ja Russelin tehtyä pysähdyksensä sen aikana.
Italia ----------------------
Corriere della Sera
Lewis e il duello con Leclerc al Gp di Miami: «Troppo tempo per decidere lo scambio di posizioni». Vasseur lo incontra: «Gli ho detto che deve fidarsi di noi, capisco la sua frustrazione»
www.corriere.it
Kauden alussa Ferrarin kaksikko vakuutti kamppailevansa kisojen kaksoisvoitoista. Charles, nolona kaksikon radiokeskusteluista, ei halunnut kommentoida kaksinkamppailua: "Joistakin asioista kannattaa keskustella vain tiimin sisällä, eikä minulla ole mitään ongelmia Lewisin kanssa".
...
Hamilton osoitti johtajuuttaan, kuten odottaa sopiikin seitsenkertaiselta maailmanmestarilta: "En pyydä anteeksi sitä, että haluan ajaa kisaa, tunnen edelleen paloa, tiedä että tiimikin haluaa sitä. Päätöstä sijoitusten vaihtamisesta ei tehty tarpeeksi nopeasti, se olisi pitänyt hoitaa paremmin, menetin aikaa hänen [Charles] takanaan ja lopussa "poltin" renkaat loppuun."
...
Hamilton paljasti varikon takana käymänsä keskustelun Vasseurin kanssa: "Hän tuli huoneeseeni. Laitoin käden hänen olalleen ja sanoin: 'Hei, rauhoitu, älä ota sitä niin vakavasti. Olisin voinut sanoa radiossa pahempaakin'". Lopuksi Hamiltonilla oli toive: "Tehdään työtä tiiminä, kehitetään autoa, jolloin palaamme taas kisaamaan Mersua ja Red Bullia vastaan."
...
Vasseur ymmärsi Lewisin ajattelutapaa: "Täysin. He ovat mestareita ja haluavat aina voittaa. Ei ole helppoa saada heitä ymmärtämään joitakin ratkaisuja, tämä ei ollut ensimmäinen kerta kun olen tehnyt näitä päätöksiä. Juttelimme ja hän vaikutti tyytyväiseltä".
...
Nahistelun taustalla oleva ongelma on kuitenkin edelleen ratkaisematta: Ferrari on jäljessä, Miamissa he olivat viidenneksi vahvin talli, jopa Albonin Williamsin takana: "Emme saa kaikkea irti autosta, varsinkaan aika-ajoissa. On vaikeaa päätellä todellista kisavauhtia, kun olemme jumissa keskikastissa. Barcelonassa etusiipiin tehdään muutoksia (uusien FIAn sääntöjen mukaan), silloin voimme saada uuden alun."
Charles ha ormai un unico traguardo reperibile: stare davanti a Lewis per dimostrare di essere il ferrarista più veloce, i dialoghi col muretto parlano chiaro
www.corriere.it
Kuvat ja sanat Ferrarin tiimiradiossa Miamissa tarjosivat masentavan tilannekuvan. Kamppailua, tietenkin, mutta Williamsia ja Racing Bullsia vastaan, toisin sanoen alemman tason talleja vastaan keskitason sijoituksista. Ei mitään verrattuna toiveisiin ja lupauksiin, joita tehtiin tälle kaudelle ja jotka nostavat aina päätään jokaisen viikonlopun alussa.
...
Hamiltonilla on ollut vaikeaa jo kuukausien ajan, hän alkaa vaikuttaa pettyneeltä.
Hänellä on kuitenkin vaadittava luonne ja persoona, jonka perusteella hän pyysi reilua kohtelua kysyessään Leclercin vauhdista, kun hänellä oli allaan pehmeämmät renkaat toisella stintillä. Hän on aiemminkin osoittanut ärtymystään radioviesteissään sekoitettuna ironiaan, joka kertoo paljon hänen ajatuksistaan ja suhteestaan tallia kohtaan.
...
Joten meillä on auto, joka ei kehity, eikä tule mahdollisesti kehittymäänkään ennen kuin katseet suunnataan kohti vuoden 2026 autoa. Lisäksi hermot ovat kiristymässä Scuderialla. Myös sen vuoksi, ettei Hamiltonilla ole aikomusta päättää uraansa murheissaan, petettynä ja kiittämättömänä. Puhumattakaan Leclercin, ties kuinka monennen murentuneen unelman edessä.
Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Der GP Miami war eine schallende Ohrfeige für die Konkurrenz von McLaren. Oscar Piastri und Lando Norris hängten ihre direkten Verfolger um mehr als 37 Sekunden ab. Das Geheimnis war wieder einmal, wie die Papaya-Renner die Reifentemperaturen im Griff hatten.
www.auto-motor-und-sport.de
McLaren poistui Miamista 58 pisteen kera. Kaksoisvoitto sprintissä, kaksoisvoitto sunnuntain kisassa. Lauantaina Lando Norris oli parempi, sunnuntaina Oscar Piastri. McLarenin kuskit tekivät viikonlopustaan jälleen tarpeettoman hankalia. Paalupaikat menivät Andrea Kimi Antonellille ja Max Verstappenille.
Tämä todistaa se, että Mersulla ja Red Bullilla on mahdollisuus voittaa McLaren yhdellä nopealla kierroksella. Mutta kun siirrytään itse kisaan, Piastri ja Norris katoavat horisonttiin.
...
"He ovat täysin omassa luokassaan" tiimipäälliköt Toto Wuff ja Christian Horner totesivat.
...
McLaren pystyy säilyttämään renkaat sopivassa lämpötilassa. Kaikki muut autot kuluttivat renkaansa paljon aikaisemmin loppuun. Sprintissä McLarenin kuskit karkasivat muilta silloin, kun keskikovat renkaat alkoivat ylikuumeta. Sama nähtiin sunnuntain kisassa, kun Piastri ja Norris pääsivät Verstappenin ohi.
...
Toto Wulff oli ihmeissään: "He olivat ylivoimaisia kaikilla rengastyypeillä. Meillä on yhtä nopea auto, mutta vain yhdellä kierroksella. McLaren pystyy pitämään samaa vauhtia jokaisella kierroksella." Horner löysi eroja, kun huomioidaan matkan pituus ja lämpötila: "Heidän etunsa on suurimmillaan silloin, kun renkailta vaaditaan enemmän. Sen vuoksi näytimme niin paljon heikommilta Miamissa verrattuna Jeddahiin".
...
McLarenin tiimipäällikkö Andrea Stella kieltää järjestelmällisesti antamasta kunnollista selitystä. Hän sanoo vain: "Meidän pitää kiittää insinöörejämme, kun he ovat saaneet kehitettyä keinoja, joilla pystymme pitämään renkaat sopivassa lämpötilassa." Italialainen myöntää, että joiltakin osin ratkaisun voi tuoda ensi kauden autoihin, joiltakin osin vaaditaan enemmän sovittelua ja työtä aerodynamiikan kanssa.
...
Varikkohuhuissa hallitsevaksi näkemykseksi on muodostunut, että Wokingin insinöörit ovat kehittäneet erityisen kekseliään ratkaisun ilman kierrättämiseen jarrujen jäähdytyksessä, siten että jarrut pysyvät kuumina, mutta renkaat pysyvät viileinä. Jarrurumpujen ulkomuoto on standardisoitu. Sen sisäpuolinen rakenne on vapaata riistaa.
...
Teknisen johtajan Rob Marshallin väitetään olevan keksinnön takana. Hän on miettinyt ratkaisua mielessään jo vuosia, mutta hän on saanut sen toimimaan vasta nyt. Tämä voi olla Red Bullille katkeraa kalkkia. Marshall työskenteli Red Bullilla 17 vuoden ajan ennen siirtymistään McLarenille vuoden 2024 alussa.
Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Strijdende Max Verstappen loopt weer averij op in Miami, Oscar Piastri wint. Lees het verslag op telesport.nl
www.telegraaf.nl
Verstappen kärsi pahasti Miamissa. Lauantain sprinttikisassa hän jäi pisteittä tiimin varikkopysähdyksessä tehdyn virheen takia. Nyt ero Piastriin, MM-sarjan johtajaan, on kasvanut jo 32 pisteeseen.
...
Verstappen joutui tekemään kunnolla töitä heti kisan alussa, kun hän starttasi paalupaikalta. Hän sai vaivoin pidettyä toisesta ruudusta lähteneen Norrisin takanaan, jolloin britin mielestä hänet puskettiin ulos radalta toisessa mutkassa, mutta kisan tuomaristo ei nähnyt virhettä hollantilaisen otteissa.
...
Piastri - joka pääsi Kimi Antonellin ohi neljännellä kierroksella ja nousi toiseksi - yritti kaikkensa, mutta kesti pitkään ennen kuin hän pääsi Verstappenin ohi. Ohitus tapahtui kierroksen 14 ensimmäisessä mutkassa. Tällä välin Norris oli päässyt Mersujen ohi alkoi painostaa Verstappenia. Verstappenin täytyi myöntää tappionsa britille 18:lla kierroksella kovan kamppailun jälkeen. Tällöin Piastri oli jo yhdeksän sekuntia muiden edellä puhtaassa ilmassa. Vain näyttääkseen, miten ylivoimainen McLaren oli.
...
Britti palasi varikkopysähdykseltään radalle Verstappenin eteen kierroksella 29. Hän tippui neljännelle sijalle. Kun McLarenin kuskit taas karkasivat, Verstappenin piti keskittyä Russeliin.
...
Lopulta Verstappenin ei ollut kuitenkaan mahdollista yrittää tosissaan Russein ohitusta, joka sai pitää kolmannen tilansa. Vaikka hän tulikin maaliin vasta puoli minuuttia McLarenien jälkeen.
Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Sarei tentato di non scrivere. Per carità di patria. Imola meritava uno…spotmigliore. Niente da fare: a Miami la Ferrari ha offerto una prestazionescoraggiante, al limite dell’imbarazzo, se non addirittura oltre. La SF25 èlontanissima dalla McLaren dominante. Va più piano della Red Bull...
www.quotidiano.net
Imola olisi ansainnut ... parempaa mainosta. Mutta ei: Miamissa Ferrari tarjosi masentavan suorituksen, lähestulkoon nolon, ellei jopa sen ylikin.
SF-25 on kaukana ylivoimaisesta McLarenista. Se on hitaampi kuin Verstappenin Red Bull ja Mersut. Nyt se on jo hitaampi kuin Albonin Williamsikin.
Tuskaa lisäsi vielä nahistelu tiimiradiossa Leclercin, Hamiltonin ja tallin välillä. Seitsemännen sijan takia. Minuutin Piastria jäljessä (ja 20 sekuntia Russelista).
...
Entä Vasseur? Hänen kaksi Ferrariaan kamppailevat Williamsin ja Haasin kanssa, eikä tämä ollut sitä mitä Punaiset odottivat näkevänsä. On todella epämiellyttävä mysteeri, mitä talli on Maranellossa tehnyt talven aikana. Kulman takana odottaa jo Imolan GP. Kyse ei ole hänen puolustamisesta tai syyllistämisestä, emme ole käymässä oikeutta. Fredin pitää puolustaa itseään. Näyttämällä hyviä tuloksia, jos hän vain pystyy siihen. Piste.
...
Yleisesti ottaen ja lopuksi: Ferrari on häviämässä pahimmalla mahdollisella tavalla.