F1 2025 - Kiinan GP

Hienosti Ferrari taas veti, jos ei kisan aikana tehdä huonoja tallimääräyksiä niin voi sen kisan jälkikäteenkin pilata
Ei tosiaan mennyt putkeen Ferrarilla.

"Hamiltonin auton takaosan titaanilevyn katsottiin puolestaan olevan liian kulunut."
 
Hienosti Ferrari taas veti, jos ei kisan aikana tehdä huonoja tallimääräyksiä niin voi sen kisan jälkikäteenkin pilata

Viittaatko paikkojen vaihtoon? Se oli ilmeisesti Hamiltonin aloite päästää Leclerc ohi.

1742732999083.png


Kuva bongattu Redditistä, se mistä noita radioviestejä pystyy enemmän kuuntelemaan/lukemaan on minulle pimennossa. Voi toki olla jonku oma tekemäkin muokkaus, eikä välttämättä pidä kutiaan.
 
Viittaatko paikkojen vaihtoon? Se oli ilmeisesti Hamiltonin aloite päästää Leclerc ohi.

1742732999083.png


Kuva bongattu Redditistä, se mistä noita radioviestejä pystyy enemmän kuuntelemaan/lukemaan on minulle pimennossa. Voi toki olla jonku oma tekemäkin muokkaus, eikä välttämättä pidä kutiaan.
F1tv ja Multiviewer. Siellä on radioviesti ominaisuus.
 
Saattaa Max katsella jotain muuta tallia vuodelle 2026.
Ei ole välttämättä ihan helppo juttu tuokaan jos vaatimukset on nykyinen palkka,ykköskuskin status ja vaatimus että auto rakennetaan Max mukaan.Miksi esim. Mc Laren tai Ferrari riskeeraisi kun nyt on ennestään hyvät kuskit jotka pystyy ajamaan molemmat tallille pisteitä talli ja kuski mestaruudesta.Max kanssa jos auton kehitys ei onnistu ja toinen kuski ei pysty ajamaan autoa sitäkään vähää,niin riski on suuri mokata koko tallin kausi.
 
Ei ole välttämättä ihan helppo juttu tuokaan jos vaatimukset on nykyinen palkka,ykköskuskin status ja vaatimus että auto rakennetaan Max mukaan.Miksi esim. Mc Laren tai Ferrari riskeeraisi kun nyt on ennestään hyvät kuskit jotka pystyy ajamaan molemmat tallille pisteitä talli ja kuski mestaruudesta.Max kanssa jos auton kehitys ei onnistu ja toinen kuski ei pysty ajamaan autoa sitäkään vähää,niin riski on suuri mokata koko tallin kausi.
Totta. Ei ainakaan McLarenille, eikä myöskään Ferrarille. En tiedä sitten voisiko ehkä Mersu olla yksi Maxin vaihtoehdoista. Jos Redbullin nopeus tuntuu liian heikolta.
 
Ite kyllä nään Maxin jatkossakin RB:lla. Ei noissa kärkitalleissa oikein ole tilaa kaudelle 2026. Ferrarilla on molemmilla kuskeilla sopimus voimassa, kuten on McLarenilla ja AM:lla myös. Toki en sitten tiedä mitä nuo "multi year" sopimukset käytännössä meinaa. Onko niissä tyyliin eka kausi paperilla ja sen jälkeen molemmilla osapuolilla optio jatkosta :hmm: Mersulla toki on kuskeilla nyt tämä kausi enää pahvissa, mutta siellä on kuitenki nyt Toton "omat pojat" ajamassa niin en usko, että sieltä paikkaa irtoaa.

Mutta niinkö aina, rahallahan noista sopimuksista eroon pääsee tarvittaessa.
 
Ite kyllä nään Maxin jatkossakin RB:lla. Ei noissa kärkitalleissa oikein ole tilaa kaudelle 2026. Ferrarilla on molemmilla kuskeilla sopimus voimassa, kuten on McLarenilla ja AM:lla myös. Toki en sitten tiedä mitä nuo "multi year" sopimukset käytännössä meinaa. Onko niissä tyyliin eka kausi paperilla ja sen jälkeen molemmilla osapuolilla optio jatkosta :hmm: Mersulla toki on kuskeilla nyt tämä kausi enää pahvissa, mutta siellä on kuitenki nyt Toton "omat pojat" ajamassa niin en usko, että sieltä paikkaa irtoaa.

Mutta niinkö aina, rahallahan noista sopimuksista eroon pääsee tarvittaessa.
Alonso eläkkeelle -> Russell tilalle -> Max Mersulle. Tsadaa Toto saa vihdoin Maxinsa.
 
Alonso eläkkeelle -> Russell tilalle -> Max Mersulle. Tsadaa Toto saa vihdoin Maxinsa.

Paitsi että Alonso signs new F1 deal with Aston Martin

Alonsolla on sopimus Aston Martinille kaudelle 2026. Stroll ajaa AM:lla tasan niin pitkään kun pappa betalar tai itseä kiinnostelee.

E: No juu, 'eläkkeelle' jos viittaat Alonson omatahtoiseen eläköitymiseen kesken sopimusta niin silloin juu.
 
Ite kyllä nään Maxin jatkossakin RB:lla. Ei noissa kärkitalleissa oikein ole tilaa kaudelle 2026. Ferrarilla on molemmilla kuskeilla sopimus voimassa, kuten on McLarenilla ja AM:lla myös. Toki en sitten tiedä mitä nuo "multi year" sopimukset käytännössä meinaa. Onko niissä tyyliin eka kausi paperilla ja sen jälkeen molemmilla osapuolilla optio jatkosta :hmm: Mersulla toki on kuskeilla nyt tämä kausi enää pahvissa, mutta siellä on kuitenki nyt Toton "omat pojat" ajamassa niin en usko, että sieltä paikkaa irtoaa.

Mutta niinkö aina, rahallahan noista sopimuksista eroon pääsee tarvittaessa.
Itse pitäisin todennäköisimpänä paikkana Mersua. Vaikka onkin ns. Toton pojat niin eiköhän toiselle (Russell) silti näytetä ovea, jos saa Verstappenin tilalle. Kuitenkin ihan eri tason kuski ja moninkertaisen mestarin PR arvo eri luokkaa. Loppupeleissä menestys ja raha on tuolla(kin) tärkeintä.
 
Itse pitäisin todennäköisimpänä paikkana Mersua. Vaikka onkin ns. Toton pojat niin eiköhän toiselle (Russell) silti näytetä ovea, jos saa Verstappenin tilalle. Kuitenkin ihan eri tason kuski ja moninkertaisen mestarin PR arvo eri luokkaa. Loppupeleissä menestys ja raha on tuolla(kin) tärkeintä.

No juu, aivan totta kyllä. Jos tuo skenaario toteutuu niin Max tekee 1 vuotisen sopparin Mersulle ehkä option kanssa ja kärkkyis kuskiksi Aston Martinille kaudelle 2027(jos Newey on tehny taikojaan) jos/kun Alonso vihdoin eläköityy :whistling: Toki tämä nyt on jo niiiiin hihasta heitettyä spekulaatiota etten edes jatka tämän enempää :rofl:
 
Zak Brown sillä linjalla, että Max Mersulle kaudesta 2026. Mersulla kuskien sopparit katkee 2025 lopussa, Toto diggaa Max:sta, moottori sarjan parhaita yms. Jos V. toki rientänyt sanomaan, että Zak puhuu lämpimikseen paskaa jne.
 
Viimeksi muokattu:
Tälläistä tällä kertaa:
--------------------------

Iso-Britannia ---------
Sky

McLaren oli jälleen pienellä erolla muihin talli, joka oli muiden tähtämessä. Sileä ja pitävä uusi asfaltti, jolla ajettiin kolme sekuntia nopeampi paalupaikka-aika viime vuoteen verrattuna, oli kuitenkin kuskeille vaikea.
...
Sprinttikisassa nähtiin vanhaa Hamiltonia hänen kontrolloidessaan kisaa paalupaikalta ruutulipulle saakka, halliten renkaansa paremmin kuin muut, ja hoitaen ensimmäisen voittonsa Ferrarin asussa kotiin. Edellisen, "katastrofaalisen" Melbournen viikonlopun jälkeen, tämä oli parasta lääkettä ja tämä oli kaiken lisäksi ensimmäinen kerta kun Ferrarilla voitetaan sprinttikisa.
...
MM-sarjan johtajalta Lando Norrisilta nähtiin harvinainen ajovirhe, kun hän ajoi mutkan leveäksi ensimmäisellä kierroksella ja sai sprinttikisasta kotiin vain yhden pisteen kahdeksannen sijan myötä. McLaren on selkeästi nopea auto, mutta sen hallinta on ilmeisesti tarkkaa puuhaa.
...
Leclerc ei yllättäen kärsinyt etusiiven vaurioista, eikä sitä vaihdettu varikkopysähdyksen aikana, ja oli Ferrareista nopeampi jolloin Hamiltonkin päästi hänet ohitseen. Se oli hieno esitys Leclerciltä, joka varmasti seurasi Hamiltonin voittoa 24 tuntia aikaisemmin harmistuneena. Tämä kaikki meni kuitenkin loppujen lopuksi hukkaan.
...
Molempien Ferrarien ja Pierre Gaslyn Alpinen hylkäys kisan lopussa jätti huonon jälkimaun. Leclerc ja Gasly hylättiin, kun heidän autonsa oli lievästi alipainoinen. Kuten näimme viime vuonna Spassa, George Russel kärsi samasta ongelmasta kuluttaessaan odotettua enemmän renkaitaan. Heidän kisavauhtinsa oli myös hyvää, eikä radalla nähty turva-autoakaan, joten polttoainettakin kului odotettua enemmän. Leclercin hajonnut etusiipi saatiin vaihtaa ehjään ennen punnitusta, mutta se ei auttanut asiaa.
...
Norris poistuu Kiinasta taas yhden pisteen Verstappenia enemmän keränneenä, mutta Piastri on Norrisista vain 10 pistettä jäljessä. Seuraavaksi vuorossa on Suzuka. McLarenin kaksikon välillä tullaan näkemään kovaa kamppailua.


Italia ----------------------
Corriere della Sera

Ferrarilla on nyt seitsemäntoista pistettä valmistajien MM-sarjassa - samoin kuin Williamsilla, ja McLarenin etumatka kasvoi (+61) entisestään Piastrin ja Norrisin kaksoisvoiton myötä - edessä näkyy tummia pilviä: viimeiseen 40 vuoteen Ferrari ei ole aloittanut kautta yhtä heikosti, vertailua pahentaa se, että sprinttikisoja ei ole ajettu kuin viime vuosina. Molempien autojen hylkäys kisan jälkeen eri syistä on huolestuttavaa.
...
Ehkä näemme nyt ensimmäisiä merkkejä enteistä, joita oli ilmassa Bahrainin testeissä. Silloin kävi ilmi, että SF-25 auto oli odotettua monimutkaisempi. Melbournen hankalien olosuhteiden (kova tuuli ja sateet) jälkeen Sanghaissa oltiin kuivissa olosuhteissa, mutta silti tulokset näyttivät samalta: Ferrari Russelin ja Verstappenin (joka on tällä hetkellä yhden miehen talli ja saattaa odottaa uutta tallikaveria jo Suzukaan Lawsonin surkeiden otteiden myötä) takana, neljänneksi vahvin auto radalla.
...
Punaiset olivat suunnitelleet tekevänsä kaksi varikkopysähdystä ja laskivat renkaiden ja polttoaineen kulutuksen sen mukaisesti. Kun tilanne muuttui yhden pysähdyksen taktiikaksi, aiemmat laskelmat menivät pieleen. Lopun punnituksessa auton paino jäi 250 grammaa per rengas liian kevyeksi.



Tylsässä ja unettavassa kisassa, jota McLaren (ei niin yllättäen) hallitsi, nähtiin vain yksi huomiota herättävä hetki, kun Charles Leclerc ja Lewis Hamilton kävivät edes jonkinlaista , joskin tylsää kaksinkamppailua neljännestä sijasta.
...
Ferrarit saapuivat maaliin sijoilla 5 (Leclerc) ja 6 (Hamilton), Hamiltonin voittaessa edes yhden kisan, lauantain Sprintin. Näistä saatiin vain vähän lohtua, mutta jos Hamiltonin, seitsenkertaisen mestarin voitto oli pieni merkki jostain, paremmasta tulevaisuudesta, silloin Punaisten unelma saattaa olla vielä hengissä.
...
McLarenin kaksoisvoitto Russelin edellä ei ollut unelmaa vaan upeaa todellisuutta. Täydellistä dominointia ja jos Kiinan GP:stä puuttui tunnetta ja taistelua, se oli pelkästään englantilaistallin täydellisen auton syytä.
...
Eroa McLareniin ja Mersuun on vaikeaa hyväksyä. Jos vielä otamme huomioon Red Bullin ja Verstappenin, huoli kasvaa. Missä ovat ne kuuluisat "edistysaskeleet", joita on luvattu viime päivinä?
...
Kisan jälkeiset hylkäyspäätökset kuvasivat hyvin Charlesin kommenttia "olisimme voineet voittaa...". Vain hän huomasi sen mahdollisuuden: me toivomme, ja olemme vakuuttuneita siitä, että Ferrarin oma analyysi poikkeaa monacolaisen näkemyksestä. (Itse)kriittinen tuomio: tieteiskirjallisuutta.


Saksa -----------------------
Auto, motor und sport

Viimeinen podiumsijoitus meni George Russelille. Englantilainen toi kolmannen sijan myötä Mersulle heidän 300:nen palkintopallisijan tallin historiassa. Hopeanuolet ovat löytäneet suoritusvarmuutta otteisiinsa. Max Verstappen teki maksimisuorituksen. F1:n maailmanmestari tuli maaliin neljäntenä, hukatessaan ensin kaksi sijaa Ferrarille kisan lähdössä.
...
Lauantaina sprintissä Ferrarilla oli vielä syytä juhlaan. Kiinan GP:n aiheutti kuitenkin taas harmaita hiuksia.
...
Sprintin voittaja ei pysynyt kärjen vauhdissa ja, muista kärkikuskeista poiketen, joutui vaihtamaan renkaat kahdesti kisan aikana. Tuoreista Pirellin renkaista ja nopeista kierroksista huolimatta, Hamilton ei pystynyt saamaan Verstappenia tai Leclerciä kiinni.
Kisan jälkeen Scuredialla koettiin kuitenkin todellinen shokki: Leclercin auto oli liian kevyt, puoli kiloa alle 800 kg minimipainon. Tuomarit hylkäsivät monacolaisen. Myös tiimikaveri sai osansa. FIAn tarkastajat huomasivat, että hänen autonsa alla olevat levyt olivat kuluneet liikaa. Tässäkin tapauksessa suoritus hylättiin.
...
Kisa oli vaikea myös Nico Hulkenbergille. Saksalainen ei pystynyt hyödyntämään 12:ta lähtöruutua. Hän ajoi leveäksi toisen mutkan, jolloin moni muu pääsi hänen ohitseen. Tämän lisäksi, hänen C45 autonsa vauhti ei ollut muiden veroista. Se riitti vain 18:een sijaan.



Tämän kauden sekoilut alkoivat toisessa kisassa. Red Bull oli toivonut, että Sergio Perezin jättäminen taka-alalle jättäisi rauhaan keskustelun tallin toisesta kuskista. Mutta vain kahden surkean viikonlopun jälkeen, Perezin korvannutta Liam Lawsonia saattaa jo uhata tallipaikan menetys.
...
Helmut Marko ei ole tunnettu pitkäpinnaisuudestaan kuskeihin liittyvissä ongelmissa. Jos olet Red Bullin ratissa, tulosta pitää tulla. "Tämä ei ollut sitä, mitä odotimme" itävaltalainen kommentoi jo aika-ajojen jälkeen Lawsonin suoritusta Skylle. "Tutkimme tilannetta rauhassa. Meillä on halukkaita kuskeja. Luojan kiitos, että olemme siinä mielessä hyvässä tilanteessa". F1 on kilpaurheilua. Vain tuloksilla on merkitystä, tohtori painotti.
...
Kysyttäessä Hornerilta, mikäli Lawson saa vielä ajaa Red Bullia Suzukassa, hän kommentoi vältellen: "Varikolla on aina kaikenlaista spekulaatiota. Kuten sanoin, kisa päättyi vasta juuri äsken. Nyt voimme koota kaikki tiedot ja tutkimme niitä. Kaikki muu on pelkkää spekulaatiota"
...
Red Bullin pitää miettiä, saisiko Lawson itseluottamuksensa takaisin Toro Rosson ratissa? Ja voiko Yuki Tsunodan liian nopea ylennys Red Bullille häiritä Tsunodan kehitystä. Max Verstappen on toistuvasti valittanut, että RB21 ei ole helppo ajettava.


Espanja -----------------------
Mundo Deportivo

Vasseurin mukaan Lewis Hamilton ehdotti ensimmäisenä tallille, että hän päästäisi Leclercin ohitseen nähtyään hänen paremman vauhtinsa. Virallisessa tv-lähetyksessä kuultiin kuitenkin ainoastaan jälkimmäinen radioviesti, joka antoi kuvan, ettei Lewis olisi ollut halukas päästämään tallikaveria ohitseen.
...
"Luulen, että minun pitäisi päästää Charles ohitseni, minulla on hankaluuksia pitää autoni vauhdissa" Hamilton kertoi tallille suunnitelmastaan, ennen kuin häntä erikseen pyydettiin tekemään niin. Tätä radioviestiä ei kuultu, mutta seuraava viesti, Hamiltonin kisainsinöörin Riccardo Adamin oman kommentin jälkeen, jossa hän ehdotti sijojen vaihtamista mutkassa 14, jossa Hamilton epäröi oikeaa ajoitusta, kuultiin televisiossakin.
"Sitten kun pääsen lähemmäs, niin sitten" Lewis vastasi. Kyse ei ollut siitä, etteikö Lewis ollut halukas päästämään Leclerciä ohitseen, vaan kyse oli oikeasta ajoituksesta, jotta autot menettäisivät mahdollisimman vähän aikaa.
...
"Tämä oli surkeaa F1:ltä, koska Lewis ehdotti sijoitusten vaihtamista ensimmäisenä. Mutta saadakseen aikaan spektaakkelin, tehdäkseen tilanteesta jännittävämmän, he julkaisivat vain jälkimmäisen radioviestin" Vasseur kommentoi vihaisena F1:lle The Racen mukaan.



Sainz oli allapäin ja ihmetteli autonsa ongelmia kauden ensimmäisissä kisoissa, jotka menivät päinvastoin kuin kauden alla olevien testien perusteella oli odotettavissa ja kun hän pääsi ensimmäisen kerran uuden autonsa rattiin Abu Dhabissa viime vuonna.
...
"Tämä oli monimutkainen viikonloppu. Tämä oli ensimmäinen kisa, jossa pääsin maaliin, toisin kuin Australiassa. Tällä kerralla pääsin ensimmäistä kertaa todelliseen testiin auton kassa ja selvästikään tänä viikonloppuna se ei toiminut." Sainz kommentoi Kiinan GP:n jälkeen DAZN:lle.
...
"Olen hämmentynyt, koska olin todella nopea Abu Dhabin testeissä, olin todella nopea Bahrainin testeissä ja jostain syystä, vauhti on kadonnut jonnekin kun pääsimme ensimmäistä kertaa tositilanteeseen uuden tallin kanssa", Sainz kertoi ja sanoi keskittyvänsä ottamaan selvää mitä oikein tapahtui ja löytämään nopeita lyhyen aikavälin ratkaisuja. "Meillä on paljon dataa analysoitavana ja meidän pitää käyttää seuraavat kymmenen päivää hyödyksi, jotta saamme selville, missä voimme tehdä asioita paremmin"
"Kymmenen päivää riittää siihen, olen varma, että löydämme siinä ajassa jo jotain ja olemme seuraavassa kisassa vahvempia." Sains sanoi päättäväisesti.
Williamsin kilpailijoista keskikastissa hän nosti esiin Haasin hyppäyksen eteenpäin "Yhtäkkiä kisassa, samalla tavoin kuin viime vuonna, he ovat yhtäkkiä parantaneet huomattavasti"


Hollanti -----------------------
De Telegraaf

"Liamilla oli vaikea viikonloppu. Tässä lajissa riittää spekulaatioita, mutta kisa päättyi vasta äsken. Seuraavaksi tutkimme kisan dataa. Teemme tiimissä parhaamme tukeaksemme häntä" Horner kommentoi, eikä hän pystynyt lupaamaan, että Lawson ajaa Japanissa Max Verstappenin tallikaverina. Auto on hankala ajettava. Max pystyy sopeutumaan. Liamilla ei ole vielä luottamusta ja hän on vaikeuksissa auton kanssa.
...
Horner lisäsi, että tarvitset kaksi kuskia keräämään pisteitä, jotta voit kamppailla mestaruudesta. "Näimme sen viime vuonna", hän kertoi viitaten edellisen vuoden pettymykseen Sergio Perezin kanssa. "Tiedämme, että tarvitsemme autoon lisää vauhtia. Teemme kaikki töitä sen eteen"



Ensimmäisellä stintillä Verstappen menetti paljon aikaa. Hän kertoi, että hän ajoi rauhallisesti hallitakseen renkaitaan tiimin ohjeiden mukaisesti. "Ajoin ensimmäisen stintin tallin ohjeiden mukaan. Hyvin säästeliäästi. Sanoin etukäteen, että tulemme olemaan liian hitaita ja niinhän siinä kävi. Mutta tein niin kuin he halusivat" Verstappen kertoi Viaplaylle. Hän jatkoi positiivisemmin: "Mitä pidempään ajoimme, sen paremmin meillä sujui"
...
Kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Japanissa. "Meidän pitää tehdä paljon töitä, koska emme ole tällä hetkellä muiden tallien veroisia. Toivottavasti Japanissa nähdään askel oikeaan suuntaan"


Italia - blogi ------------------
Leo Turrini

Aloitetaan huonoilla asioilla.
Tuplahylkäys.
Kahdesta eri syystä.
En usko, että tässä yritettiin huijata.
Tapaus on kuitenkin vakava. Hyvin vakava, tätä on turhaa toistaa.
...
Mietin hiljaa mielessäni, että tuplahylkäys on seurausta SF25 autosta.
Se on monimutkainen laite (se on kiertoilmaisu). Sitä on vaikea hallita.
Se on neljällä pyörällä kulkeva rubikin kuutio.
...
Luotan Scuderiaan, että he keskittyvät ja tekevät kaikkensa ratkaistakseen tekniset ongelmat.
Koska joko "ollakseen Ferrari" tarkoittaa tätä, juuri tätä, tai sitten olen liian vanha keksimään tekosyitä ja lykkäämään ratkaisun löytämistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
272 649
Viestejä
4 707 495
Jäsenet
76 922
Uusin jäsen
veke69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom