F1 2025 - Espanjan GP

Ja päivän vitsi, onkohan trolliarmeijat ollut vaudissa. :D
Ei tussa mistään trolliarmeijasta tarvitse olla kyse. Hyvinhän Max ajoi tuohon kolariin saakka ja oli lähellä toista sijaa jopa vaikka auto oli selvästi hitaampi kuin McLarenit. Tuo äänestyshän alkaa jossain vaiheessa kisan alettua niin suurimman osat äänistä ehtii kerätä ennenkuin kisa on ohi.
 
Ja päivän vitsi, onkohan trolliarmeijat ollut vaudissa. :D
Sää oot erimieltä niin täytyy olla trolli armeija äänestämässä? Ainut joka ylivoimaiselle McLarenille saa pistettyä vastaan. Lopun sekoilut sitten erikseen mutta kuten tuossa joku muukin sanoi suurin osa äänistä oli annettu siihen mennessä jo
 
Ei tussa mistään trolliarmeijasta tarvitse olla kyse. Hyvinhän Max ajoi tuohon kolariin saakka ja oli lähellä toista sijaa jopa vaikka auto oli selvästi hitaampi kuin McLarenit. Tuo äänestyshän alkaa jossain vaiheessa kisan alettua niin suurimman osat äänistä ehtii kerätä ennenkuin kisa on ohi.
Nimenomaan näin. Kyllähän Max teki tästä kisasta kisan aggressiivisella taktiikallaan ja lopun törttöilyyn asti oli kyllä driver of the day materiaalia. Ennen törttöilyä ääniä oli tullut jo niin paljon ettei enää auta muita äänestää. Ja oikeastaan tuo lopun perseily oli sekin tavallaan huvittavaa katseltavaa. :D
 
Max enää 1 rangaistuspisteen päässä kisakiellosta. Kuka korvaisi hänet?
Tällä vauhdilla kaikissa tiimeissä varakuskit pääsevät ajohommiin, paitsi Bottas Mercedeksellä.
 
Max enää 1 rangaistuspisteen päässä kisakiellosta. Kuka korvaisi hänet?
Tällä vauhdilla kaikissa tiimeissä varakuskit pääsevät ajohommiin, paitsi Bottas Mercedeksellä.
Mikäli noin tulee käymään (ottaa 1 rankkupisteen) ja Max poppariosastolla, niin eiköhän Hadjar nouse tuuraamaan.
 
Max enää 1 rangaistuspisteen päässä kisakiellosta. Kuka korvaisi hänet?
Tällä vauhdilla kaikissa tiimeissä varakuskit pääsevät ajohommiin, paitsi Bottas Mercedeksellä.
Lainaus linkistä
Verstappenin on selvittävä kaksi seuraavaa kisaa läpi ilman rangaistuspisteitä välttääkseen kilpailukiellon ennen kuin viime kauden pisteitä poistuu hänen tilastoistaan.

Veikkaan että tuon yli selviää, juttu ei kertonut paljonko helpottaa ja kuinka pitkäksi aikaa.

Oletan että pitää tunteet kurissa, ja jos kuitenkin lipsahtaa niin se että saisi rankkupisteen on suhteellisen korkealla. Toki hänen kohdallaan saa tavista enemmän jännittää koska kiehahtaa oikein kunnolla.
 
Olisihan tuo sinänsä mielenkiintoista nähdä Red Bull yhden viikonlopun ajan ilman Maxia. Ainahan Hadjar (oletettu tuuraaja) voi yllättää mutta todennäköisemmin molemmat autot olisivat jossain top8:n ulkopuolella. Voisi olla herättelyä johdollekin, joka edelleen petaa kaiken käsittämättömästi pelkästään Maxin varaan.
 
Monenneksiko 16. sijalle aika-ajoissa sijoittuneen kökkötallin kuskin pitäisi sijoittua, että olisi mahdollisuuksia Driver of the Dayhin? Vitossija ei riittänyt. Vaatinee vähintään kolmossijan!

Hulk taisi olla kahdeksas 7-8 kierrosta ennen maalia, joten taisi nyt liian moni äänestää liian aikaisin. Ääntään ei varmaan voi edes vaihtaa. Mitä järkeä on äänestää muulloin kuin minsa ennen äänestyksen päättymistä? Harva Euroviisuissakaan ääntä antaa kuultuaan kappaletta 10-15 sekuntia.
 
Monenneksiko 16. sijalle aika-ajoissa sijoittuneen kökkötallin kuskin pitäisi sijoittua, että olisi mahdollisuuksia Driver of the Dayhin? Vitossija ei riittänyt. Vaatinee vähintään kolmossijan!

Hulk taisi olla kahdeksas 7-8 kierrosta ennen maalia, joten taisi nyt liian moni äänestää liian aikaisin. Ääntään ei varmaan voi edes vaihtaa. Mitä järkeä on äänestää muulloin kuin minsa ennen äänestyksen päättymistä? Harva Euroviisuissakaan ääntä antaa kuultuaan kappaletta 10-15 sekuntia.
Euroviisujen äänestyksestä nyt viimeisenä kannattaa ottaa mallia 😀
 
Euroviisujen äänestyksestä nyt viimeisenä kannattaa ottaa mallia 😀
Emmä tiiä. Jos siellä on David Coulthard, Narain Narthikeyan ja vaikkapa Bottas ammattilaisraadissa niin varmaan se vähentää noiden pellevoittajien läpimenoa. Toisaalta se on koko jutun suola kun sinne saadaan joku erittäin näkyvästi mokannut kärkeen. Hulkille olisi ehdottomasti kuulunut tuon kisan palkinto.
 
Kommentteja Epsanjasta:

Iso-Britannia ---------
The Race
Vaikka Max Verstappenin Espanjan GP:n huomio kiinnittyikin kolarointiin George Russelin kanssa, se ei ollut kuitenkaan hänen kisansa ratkaiseva hetki.
Sen sijaan, kolarointi oli seurausta tapahtumista, jotka johtuivat tallin tekemästä rengasvalinnasta muutamaa kierrosta ennen kolaria.
...
Verstappen aloitti kisan kuudella rengassetillä, joista kolme olivat käyttämättömiä (jokainen näistä oli eri rengasseosta) ja loput kolme olivat käytettyjä pehmeän renkaan sarjoja.
Hän aloitti kisan käytetyillä pehmeillä renkailla (hänelle jäi yksi uusi ja kaksi käytettyä pehmeää rengassarjaa) ja vaihtoi kierroksella 13 alle uudet, käyttämättömät pehmeät renkaat, jolla hän ajoi 16 kierrosta. Ajettuaan kolmannen stinttinsä (kierrokset 29-47) uusilla keskikovilla renkailla, Verstappenille laitettiin alle käytetyt pehmeät renkaat, joilla hän olisi ajanut maaliin saakka ilman turva-autoa.
...
Red Bull ei uskonut, että Verstappenin kahdeksan kierrosta ajetut ja aika-ajoissa käytetyt renkaat kannattaisi vaihtaa toisiin käytettyihin pehmeisiin renkaisiin, koska toisenkin sarjan renkaita oli jo käytetty lähes saman verran.
...
Horner: "Niillä (jäljellä olleilla pehmeillä renkailla) oli jo ajettu aika-ajoissa ja edessä oli vielä useita kilpailukierroksia sekä uusintalähtö. Luulisin, että renkailla olisi pystynyt ajamaan seitsemän - kahdeksan kierrosta. Saman verran kuin autossa sillä hetkellä alla olleilla renkailla."
...
Red Bullin olisi pitänyt ottaa riski ja ajaa maaliin ilman varikkopysähdystä, tämän tallikin myönsi kisan jälkeen - varsinkin kun Verstappen vielä turhautui ja kolaroi suutuksissaan kisan lopussa.
...
Vaikka Verstappen olisikin menettänyt muutamia sijoituksia, hän olisi tullut maaliin kolmantena tai neljäntenä, sen sijaan että tuli maaliin viidentenä ja tippui rangaistuksen myötä 10:lle sijalle.
...
Horner: "McLarenit olisivat päässeet hänen ohi. Olisiko Leclerc pystynyt ohittamaan Maxin? Kaikki on mahdollista, emme voi enää tietää sitä".


Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Kerättyään kuusi pistettä kauden alussa Melbournessa, Sauberilla on ollut pitkä pisteetön putki. Sveitsiläistiimi tippui hiljalleen koko joukon perälle. Pienet muutokset autossa Shanghaissa, Suzukassa, Jeddahissa, Miamissa ja Monacossa eivät muuttaneet tilannetta miksikään.
...
Sauberilla oli kovat odotukset ensimmäisestä isommasta päivityspaketistaan. Sen piti tulla käyttöön jo aiemmin, mutta kehittäessään uusia osia, insinöörit huomasivat yksityiskohdan, jolla voisi saada vieläkin parempia tuloksia. Osien odotettiin siten saapuvaksi Espanjaan, samaan kisaan, jossa otettiin käyttöön tiukemmat etusiipeä koskevat säännöt .
Muutokset etusiipeen, alustaan ja sivuponttooneihin tähtäsivät vain osittain kasvattamaan downforcea. "Downforcen määrää tärkeämpää oli saada vakaampi downforce" päästrategisti Inaki Rueda sanoi.
...
Kuljettajien ei tarvinnut erikseen kehua päivitystä. Perjantain harjoitusten pitkät vedot kertoivat kaiken. Nico Hulkenberg oli Ferrareita nopeampi. Gabriel Bortoleto, joka ajoi vielä perjantaina vanhalla aeropaketilla, jäi tallikaveristaan keskimäärin neljä kymmenystä.
...
Bortoleto pääsi aika-ajoissa toiseen osioon, Hulkenbergin jäädessä ensimmäiseen osioon pienen virheen takia. Yhdellä kierroksella parannukset eivät olleet juuri nähtävissä, mutta kisassa ne olivat sitäkin selvempiä.
...
Jälkikäteen ajateltuna, Hulkenbergin jääminen aika-ajojen ensimmäiseen osioon oli ainoastaan hyvä asia. Hänelle säästyi kisaan kolme käyttämätöntä pehmeää rengassettiä. Pirellin pehmein C3 seos osoittautui kisassa vahvimmaksi kuumasta kelistä huolimatta.
...
Tämä oli Hulkenbergille ensimmäinen vähintään 10 pisteen saldo sitten Monzan vuonna 2019. Sauberin oli vaikea uskoa, että hän ohitti radalla Hamiltonin Ferrarin reilussa kisatilanteessa.
...
Toisin kuin Melbournessa, viides sija ei tullut muiden epäonnistumisten myötä. Hulkenberg oli ajamassa pisteistä heti lähdöstä alkaen. Onnistunut lähtö ja upea ensimmäinen kierros nostivat hänet sijalta 15 sijalle 11.
...
"Auto tuntui hyvältä koko viikonlopun ajan, päivitysosat auttoivat huomattavasti. Ehkä saimme myös hieman etua uusista etusiipeä koskevista säännöistä. Siiven taipuminen ei ollut koskaan meille eduksi."
...
"Gabriel Bortoletokin oli lähellä pistesijaa pitkään aikaan. Brasilialainen ei tullut varikolle turva-auton tullessa radalle, jotta hän pystyisi parantamaan sijoitustaan"
...
Bortoleto tuli maaliin 4,1 sekuntia 10. sijalla tulleen Alonson jälkeen. "Tärkeintä on, että automme parantui huomattavasti. Tulen hyötymään siitä ennemmin tai myöhemmin" Bortoleto kommentoi.
...
Binotto: "Päivitys paransi suoritustamme, ei ehkä kuitenkaan niin paljon kuin tulos antaisi ymmärtää. Meidän pitää parantaa edelleen, koska keskikastin tallien väliset erot ovat niin pieniä ja haluamme ottaa vielä toisenkin edistysaskeleen ennen kesätaukoa"


Espanja -----------------------
Marca
Vaikka Fernando sanoikin kisan jälkeen "ettei tämä kisa tule jäämään mieleen", hänen yhdeksäs sijansa oli arvokkaampi kuin kaksi MM-sarjan pistettä. Sunnuntain kisan jälkeen Alonsosta tuli F1 historian ensimmäinen kuski, joka on kerännyt pisteitä 21 eri kauden aikana.
---
Vuonna 2003 Alonso keräsi ensimmäiset pisteensä, kauden avauskisassa Australiassa, jolloin nuori espanjalainen ajoi Renaultilla. Hän ajoi kisassa seitsemänneksi, josta hänelle kirjattiin kaksi MM-sarjan pistettä silloin käytössä olleen pisteytyksen mukaisesti.
...
Vaikka Alonso täyttääkin 44 vuotta heinäkuussa, kaksinkertainen maailmanmestari ei näytä uran lopettamiseen viittaavia merkkejä. Edellisen (Monacon) GP:n yhteydessä Fernando uskoi voittoon Australiassa vuonna 2026. Piste-ennätystä voi siis saada vielä jatkoa.


Sainz oli aina päässyt pisteille kotikisassaan Espanjan GP:ssä. Lisäksi hänellä oli takanaan neljän kisan putki, joissa hän oli päässyt pisteille - toisena espanjalaisena kuskina Williamsilla sitten Marc Genen. Sunnuntain kisassa hän tuli maaliin sijalla 14, tulos kuvasi hyvin hänen viikonloppuaan, täynnä ongelmia ja epäonnea.
...
"Meillä ei ollut vauhtia eikä onnea, tämä oli huonoin viikonloppuni Williamsin ratissa" hän kommentoi kisan jälkeen. Kaikki meni pieleen. Kisan alussa hänen etusiipensä vaurioitui ja Sainz joutui käymään varikolla kierroksella 10. Sitten Mersun moottori ylikuumeni. Mikään ei toiminut, Sainzin ainoa ilonaihe oli kaksinkamppailut kilpakumppaneiden kanssa.
...
Seuraavana on vuorossa Kanadan GP. "Auto tulee olemaan parempi. Haluamme päästä takaisin rytmiin ja kamppailla top 8 sijoituksista aika-ajoissa ja itse kisassa. Tulemme olemaan siellä nopeampia, koska rata sopii meille paremmin, mutta tämä oli turhauttavaa koska kyseessä oli kotikisani" Sainz lisäsi.
...
"Olemme tehneet päätöksen, ettemme tuo uusia päivityksiä ennen kesätaukoa. En ole huolissani, olemme nopeita muilla radoilla. Tämä oli meille ylivoimaisesti heikoin rata" hän sanoi lopuksi.


Oscar Piastri alitti ruutulipun ensimmäisenä Montmelon pääsuoralla ja hollantilainen tuli maaliin viidentenä - sijoittuen rangaistuksen jälkeen sijalle 10 - kaikkensa antaneena. Hän halusi voittaa samalla tavalla, McLarenilla Mersu-moodissa hybridi-aikakauden dominoinnin tapaan.
...
Oscar Piastri on Formula 1 sarjan kuljettajien MM-sarjan voittajasuosikki. Montmelo oli pitkään odotettu kisa, jolloin uudet sääntömuutokset tulivat voimaan, mutta se päättyi McLarenin täydelliseen hallintaan. Papaijan väriset autot ovat lyömättömiä ja pyyhkivät muilla lattiaa australialaisen näyttäessä mallia. Ne olivat nopeita, pitivät renkaat hallinnassa, eivätkä antaneet Max Verstappenin häiritä heitä.
...
Verstappen kuitenkin yritti kaikkensa. Hän ehdotti erilaista strategiaa ja teki toisin kuin McLaren. Hän hävisi uusintastartissa, joutuen kärsimään huonoista jäljellä olleista renkaistaan. Taistelu loppui siihen ja aiheutti vielä huonommankin tuloksen, kun hän menetti hermonsa kamppailussa Russelin kanssa. Hän sai tempustaan rangaistuksen ja sai tulokseksi vain yhden pisteen.
...
Barcelonassa nähtiin Piastrin näytöstä. Uudet säännöt eivät muuttaneet tilannetta miksikään; McLarenilla on edelleen radan paras auto. Ja australialainen on päättänyt voittaa.
...
Fernando Alonso tuli maaliin yhdeksäntenä. Nämä olivat hänelle tämän kauden ensimmäiset MM-sarjan pisteensä, jotka tulivat ansaitusti. Alonso taisteli loppuun saakka, hyökkäsi pehmeillä renkailla turva-auton jälkeen ja onnistui. Hän on palannut takaisin.
...
Alonso yritti ohitusta joka paikassa, ohjasi AMR25 autonsa radan osille, johon muut eivät uskaltaneet. Formula 1 palkitsi, ensimmäistä kertaa, kuskin joka antoi kaikkensa jokaisella kierroksella. Nämä kaksi pistettä ovat kullan arvoisia.
...
Ferrari allekirjoitti sopimuksen Hamiltonin kanssa vuosi sitten ja erottivat Carlos Sainzin, mutta nyt näyttää siltä, että liike oli ehkä hieman hätiköity. Kun Hamilton ei ole enää Ferrarin johtava kuski ja Leclerc, jonka kanssa Sainz kamppaili mies miestä vastaan, on parantanut otteitaan entisestään.


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
Red Bullin johtava neuvonantaja Helmut Marko kieltäytyi sanomasta Espanjan GP:n jälkeen, oliko Max Verstappen mennyt hänen mielestään liian pitkälle.
"Minun täytyy katsoa se George Russelin tilanne uudestaan, jotta voisin kommentoida" itävaltalainen sanoi, joka ovelasti väisti kysymyksen. "Ymmärrän Mxin turhautuneen siinä tilanteessa"
...
Marko: "Kovien renkaiden lämmittäminen oli vaikeaa ja uusintalähdön jälkeen Max oli varmaankin sekunnin 'pehmeillä ajaneita kuskeja hitaampi. Emme voineet vaihtaa toisia pehmeitä renkaita, koska meillä oli vain renkaita, jotka olisivat kestäneet vain seitsemän kierrosta, se olisi ollut liian iso riski."
Fakta on, että Verstappenin ero MM-sarjaa johtavaan Oscar Piastriin, Espanjan GP:n voittajaan, on nyt melkein tuplaantunut yhden viikonlopun aikana: 25 pisteestä 49:ään. Tarkoittaako tämä, että MM-sarjan voitto on menetetty? Marko: "Ei, sitä ei ole vielä hävitty. Mutta siitä tulee koko ajan vaikeampaa."


Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Monmelon viikonlopusta odotettiin turhaan, että McLarenin dominointi olisi uusien, siipien taittumista koskevien sääntöjen myötä ohi. Yksinkertaistettuna, kysessä oli valeuutinen.
...
Ferrarille jäi vain murusia, huolimatta Carletton hyvästä suorituksesta. Leclercistä on muodostumassa Houdinin kaltainen GP-kisojen taikuri: hän yrittää jokaisessa tilanteessa taikoa jäniksen Punaisesta hatusta.
...
Hulkenberg ajaa paljon kritisoidun Mattia Binotton, entisen Maranellon tallipäällikön, autoa. Tästä autosta tulee pian Audi, mutta toistaiseksi se pysyy Sauberina, varikon tuhkimona.
Se, että Lewis Hamilton, komean historiansa myötä, ei pysy Binotton alaisen vauhdissa, jättää minut lyhyesti sanottuna hämmentyneeksi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 951
Viestejä
4 798 217
Jäsenet
77 846
Uusin jäsen
Anolies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom