F1 2025 - Belgian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Kylläpäs mediumit kesti hyvin. Hieman outoa, ettei Verstappen saanut parannettua sijoitustaan. No McLaren jyrää. 11 kisaa jäljellä, joten hetken joutuu odottelemaan, kumpi McLareneista voittaa kuskimestaruuden...
 
Oscar Piastri kyllä vakuuttaa kisakisalta tulevalta maailmanmestarilta.
Paljon kovempi henkinen paineensieto kyky kuin Norriksella.
Mutta on hienoa nähdä mäkki tuolla keulalla taas monen vuoden jälkeen ja molemmat kuljettajat taistelee mestaruudesta eikä ole mitään ykköskuskia.
 
Ymmärtäkää nyt sateesta ulisijat että Spalla on helvetin huono lähihistoria, kuudessa vuodessa kuollut kaksi kuskia sadekelillä, eivät takuuvarmasti ota mitään riskejä tuolla vielä vuosiin.
 
Sori mutta nykyautot ja radan uudistukset on tehneet Spasta semipaskan radan.

Radalla on tasan yksi ohituspaikka ja sekin toimii vain jos takana tulijalla on vähemmän siipeä. Edes DRS ei auta ohituksessa.
 
Niinpä, ja kaikki jotka tuolla ajelevat tietävät leikkivänsä hengellään kun yli kolmeasataa päästetään menemään
Historiassa se nähty että ryhmässä tyhmyytiivistyy, tarkoitain sitä että ei sielä kukaan kuski jää pois, jos osa lähtee radalle. Eli ei se kuski ole itse kykenevä päättämään onko riittävän turvallista, ne joilla kykyä sanoa ei ja myös olla lähtemättä, niin ne ei ole tuolla lähtöviivalla.

Yleisellö toki osa tuosta viihteestä on sitä riskiä, maximaalinen kiinnostus voi olla on jossain kuoleman, vakavan loukkaantumisen ja sen vaaran nurkilla.

Lajin suosio/kysyntä on kuitekin kasvanut, vaikka vuosikymmenten aikana turvallisuus ottanut isoja harppauksia.

yli kolmeasataa päästetään menemään

Tuota voidaan hillitä turva-auton perässä ajamalla, tilanteita siinäkin syntyy, tai sitten näillä virtuaalinen turva-auto tekniikoilla ja säännöillä. Joku rankan sateen virtuaalinen rajoitin, jossa puuttuu osa turva-auto säännöist, mm saisi ohittaa.

Pitää muistaa myös bidjetti katot, eri tallien resurssit, ohjelmaa saisi aikaa jos virtuaalisen sade rajoituksen aikaa romuttaa, niin saisi budjettiin lisärahaa. ja uusia rajoituksen alla olevia komponentteja...
 
Tuskin on tosiaan tapahtumassa tuo Antonelli -> Bottas. Eilen oli jossain vaiheessa sadetauon aikana hyvää kuvaa, kun Bottas isällisesti kuunteli jotain Antonellin vuodastusta viiksiinsä myhäillen ja nyökkäillen. Toivottavasti Unkarissa tulee Cadillac -uutisia.
Ja sitten Electric Callboyn - MC Thunder soimaan:
I'm driving in a Cadillac, Cadillac
And I don't wanna give it back
Give it back
I'm driving in a Cadillac, Cadillac
So fuck that, fuck that!
Now this is my Cadillac
 
Nicohan koitti Bottakselta udella Cadillac-uutista ;-)

Alonso tarjosi kyydin koneessaan Bottakselle, Bortoletollle ja Russelille.
"Kaiki" muut pussasivat herkkukoipista lentoemoa muttei Bottas ja Russel. Naureskeli jotain Bottaksen juttua, varmaan Bottas sano et mieli teki mut oon naimisis ;-)

1753867280874.png
 
Iso-Britannia ------
Sky
Oscar Piastri ajoi mestarin elkein sunnuntain pääkisassa Spassa. Suoritus muistutti Michael Schumacherin, Lewis Hamiltonin ja Max Verstappenin kaltaista ajoa.
...
Lando oli epäonnekas, kun hän joutui ajamaan yhden ylimääräisen kierroksen välikelin renkailla, sillä McLarenin autoilla ei ollut tarpeeksi eroa jotta talli olisi voinut ottaa autot varikolle samalla kierroksella. Lisäksi Landon varikkopysähdys oli normaalia hitaampi. Hän kommentoi tilannetta kisan jälkeen: "Ajattelin vain että näkemiin Oscar".
...
Minusta on tuntunut koko ajan siltä, että kun tähdet ovat oikeassa asennossa, Lando on hieman Oscaria nopeampi, mutta Oscar ajaa tasaisempia suorituksia, tekee vähemmän virheitä ja kamppailee radalla tilanteissa loppuun saakka. Oscarin pää myös kestää hyvin paineita. Landon pitää antaa kaikkensa, koko ajan, voittaakseen mestaruuden.
...
Max Verstappen teki taas hyvää työtä ja jätti tallin ympärillä pyörivän kohun sikseen voittaessaan lauantain sprinttikisan, se oli hänelle jo 12. sprinttikisan voitto. Hän sääti autonsa pitkiä suoria silmällä pitäen, jolloin hän pääsi edellä ajavan McLarenin imuun ja ohi Les Combesin shikaanissa.
...
Maksettuaan kalliin hinnan auton säädöistään Silverstonessa, jossa Maxin auto säädettiin samaan tapaan suoranopeutta silmällä pitäen mutta sunnuntain sadekeli pilasi silloisen suunnitelman, nyt Spassa Red Bull valitsi toisin ja laittoi autoon enemmän downforcea, joka varmisti Maxille neljännen sijan sunnuntain kisassa, koska Red Bullin auto ei toimi optimaalisesti tällaisissa asetuksissa.
...
Tulemmeko enää näkemään sadekisoja F1-sarjassa?
Tilanne pitää selvittää perin pohjin, onko FIAn linjassa tapahtunut viime aikoina jotain muutoksia vai onko tuomaristo vain liian varovainen tehdessään päätöksiä. Kilpakuskina ajaminen on aina iso riski, emmekä voi tiputtaa riskiä jättämällä ajamatta sadekelissä. On kuskin vastuulla hallita autonsa ja riskit kaikissa järkevissä olosuhteissa, mutta raja järkeville olosuhteille on siirtynyt reilusti riskiä vähentävään suuntaan.
...
Ferrari toi autoonsa uuden alustan, joka näytti tuovan pientä etua ja auttoi Charles Leclerciä sekä sprinttikisassa ja pääkisassa sunnuntaina, jolloin hän sai pidettyä Verstappenin akanaan koko kisan ajan.
...
Lewis Hamilton ajoi kaksi huonoa aika-ajoa, ensimmäisessä hän lukitsi renkaansa ja pyörähti radalta, toisessa hän ylitti radan reunaviivat, mutta näimme silti välähdyksen vanhasta Lewisista, kun hän pujotteli autojen ohi startatessaan varikkosuoralta jääden ainoastaan hienosti ajaneen Alex Albonin Williamsin taakse ja tullessaan maaliin kuudentena.
...
Kimi Antonellilla oli surkea kisa. Hän on ajanut pisteille ainoastaan kerran edellisen seitsemän GP:n aikana (palkintopallisijoitus Kanadassa), eikä ole vaikeaa nähdä, että tilanne ei ole hänelle helppo. Antonelli on kuitenkin onnekas, sillä hänen paikkansa tallissa on turvattu, eikä hänen tarvitse miettiä tulevaisuuttaan tallissa samaan tapaan kuin Red Bullin nuorien kuskien. Kesätauko ei tule Kimille liian aikaisin.


Australia --------------------
Sydney Morning Herald
Australian Oscar Piastri voitti Belgian GP:n ja vahvisti johtoaan kuljettajien MM-sarjassa, tiimikaveri Lando Norris joutui tyytymään toiseen tilaan sateen keskeyttämässä Span kisassa.
...
Piastri lähti kisaan toisesta lähtöruudusta, mutta hyödynsi nopeasti Norrisin epävarmuuden sekä ongelmat lisävirran kanssa, Piastri pääsi imuun ja ohitti Landon viidennessä mutkassa kisan avauskierroksella. Britti ei enää päässyt kisan aikana antamaan vastausta. Norris aloitti jahtaamaan Piastria ja lähestyi häntä, mutta rauhallinen ja varma australialainen ei antanut mahdollisuutta ohittamiseen.
...
Ferrarin Charles Leclerc täydensi palkintopallin ja Red Bullin Verstappen saapui maaliin neljäntenä - tämä oli Verstappenin ensimmäinen kisa ilman potut saanutta Christian Horneria. Charlesin tallikaveri Lewis Hamilton ajoi hienon kisan, lähtiessään kisaan 18:na ja tullessaan maaliin seitsemäntenä. Seitsenkertainen mestari pujotteli autojen ohi ja teki kolme ohitusta yhden kierroksen aikana.
...
"Tiesin, että kisan ensimmäinen kierros olisi ratkaiseva voiton kannalta" Piastri sanoi kisan jälkeen "Sain hyvän lähdön ensimmäisestä mutkasta ja hidastin niin vähän kuin mahdollista Eau Rougessa. Loppukisa meni hallitusti maaliin."
...
Piastrin voitto Belgiassa nosti hänen voitettujen kisojen lukumäärän kahdeksaan - saman verran kuin aiemmin Red Bullilla ja McLarenilla ajaneella Daniel Ricciardolla. Piastri johtaa Norrisia kuljettajien MM-sarjassa 16:lla pisteellä kun kautta on vielä 11 kisaa jäljellä, todennäköisesti voitosta kamppaillaan joulukuuhun saakka.
Sky Sportsin kommentaattori Martin Brundle veti loppukauden odotukset yhteen: "Tämä kisa varmisti sen, että MM-sarjan voittokamppailu käydään Piastrin ja Norrisin välillä".


Ittalia ----------------------
Autosprint
Leclercin kolmas ja Hamiltonin seitsemäs sija olivat ehkä parempia kuin odotettiin, ainakin jos otamme aika-ajojen tulokset ja Verstappenin suorituskyvyn huomioon, joten hymy ranskalaisen tallipäällikön kasvoilla oli hyvin perusteltua.
...
Vasseur: "Kokonaisuutena tämä oli mielestäni positiivinen viikonloppu, huonoista alkuasetelmista huolimatta. Toimme kisaan uusia osia ja meidän täytyy vielä optimoida niiden säätöjä. Tämä ei ole aina niin helppoa, mutta mielestäni teimme hyvää työtä. Meillä oli kohtuullisen hyvä vauhti molemmilla kuskeilla ja se on tärkeää pisteiden keräämisen kannalta."
...
"Lewis ajoi alussa rohkeasti, kun rata oli märkä, mutta jäi sitten jumiin Albonin taakse. Olisimme voineet ajaa ikuisuuden Albonin takana, valitettavasti meillä ei ollut mahdollisuuksia ohitukseen. Olen varma, että olisimme olleet nopeampia normaalissa kelissä ja pienemmällä downforcella, mutta varikkosuoralta startatessa otimme enemmän riskejä ensimmäisille kierroksille."
...
"Mielestäni olemme taas ottaneet askeleen eteenpäin, tämä on kauden pisin rata ja olimme ehkä kolme kymmenystä kärkeä hitaampia. Meidän täytyy vielä tehdä säätöjä uusille osille ja tulevat radat ovat meille sopivampia (mm. tuleva Budapestin GP), joten meidän pitää jatkaa töiden tekemistä loppuun saakka, jokaisessa kisassa heti perjantaiaamusta lähtien."


Espanja -----------------------
Marca
Carlos Sainzille Spa oli hukkaan heitetty mahdollisuus. Hän oli ollut kuudes sprinttikisassa ja oli ajamassa parasta viikonloppuaan, mutta lauantai-iltapäivällä aika-ajoissa hän päätti muuttaa auton säätöjä tallikaveristaan Alex Albonista poikkeavalla tavalla, olettaen saavansa siitä lisäetua.
Heti sunnuntaiaamuna hän päätti vielä lisätä downforcea takasiipeen auton "poikkeavuuksien" sekä säätövirheen paikkaamiseksi, mutta vahinko oli jo tapahtunut.
...
"Kyllä, auton parannukset näyttävät toimivilta. Päivitys tekee autosta myös vähän hankalammin hallittavan." Sainz sanoi varoittaen tekemästä liikaa johtopäätöksiä.
"Auto pitää säätää tarkemmin, mutta päivitykset antoivat meille myös lisää vauhtia. Mielestäni Budapest tulee olevaan hyvä testi, sillä se on paperilla meille hankalampi kisa. Jos olemme vahvempia siellä, toivottavasti se tarkoittaa samaa myös loppukaudelle."
...
"Mielestäni sadekeliä pitää miettiä ratakohtaisesti. Tänään tuomaristo kertoi meille etukäteen, että he tulevat ottamaan varovaisen linjan. Kun ollaan Spassa, jossa on lähihistoriassa huonoja esimerkkejä nuorista kuskeista (kuten Antoine Hubert), jotka ovat valitettavasti menehtyneet täällä samanlaisissa olosuhteissa" Sainz paljasti.
"Heti kun he kertoivat meille, että he ottavat varovaisemman linjan, olimme tietenkin kuskien kanssa samaa mieltä, sillä varsinkin tämänkaltaisella radalla on parempi, ettei oteta liian isoa riskiä. Jollain toisella radalla olisimme voineen startata aiemminkin" Sainz kertoi, eikä ollut eri mieltä portugalilaisten kanssa. Ainoa, joka oli eri mieltä, vaikka tiesi samat asiat kuin muutkin, oli Max Verstappen.


Formula 1:ssä ajaa 20 maailman parasta (väitetysti) kuskia. Kymmenen parasta tallia. Parhaat insinöörit ja strategit. Parasta kaikissa tilanteissa. F1:ssä on kaikki ja se ansaitsee kaiken. Mutta F1:ssä ei ajeta sateella.
...
Ensimmäinen tunti Belgian SP:ssä oli pelkkää odottelua. Satoi, kuten kaikki tiesivät. Kukaan ei tehnyt mitään ja sade, odotetusti, jatkui ennallaan. Lähtöä siirrettiin ja se nosti jälleen esiin asian, josta F1:ssä ei puhuta, kuin elefantti huoneessa. Miksi emme voi kisata sateella? Ja kovalla sateella?
...
Australialainen hävisi sprinttikisan Max Verstappenille, mutta otti sen takaisin korkojen kera mieliradallaan. Ylivoimainen ja varma, ei häivääkään virheestä, joka esti hänen voittonsa Silverstonessa. Hän vaikuttaa entistä enemmän voittajalta. Norris hävisi startissa, jonka hän laittoi ensin lisävirtaongelmien piikkiin. "Miksi en saa lisävirtaa?" hän väitti. Hän oli käyttänyt kaiken lisävirran lähdössä, vakava virhe.


Italia - blogi
Leo Turrini

Tehdään yksi asia selväksi: on oikein laittaa turvallisuus kuskien edelle. Mutta pitäisi olla kuitenkin mahdollista katsoa sääntöjä ja löytää jonkinlainen tasapaino. Tai sitten voitaisiin ottaa mallia amerikkalaisista: kun sataa, kisa siirretään seuraavalle päivälle...
...
Mielestäni Piastri on Norrisia parempi ja Spa:ssa hän todisti sen. Kisa on vielä kesken ja näyttää siltä, että Verstappen on luovuttanut kisan MM-sarjan voitosta.
...
Kun Leclercille vihdoin annetaan voittava auto, on jo liian myöhäistä. Vanha totuus pitää paikkansa. Carletto otti taas yhden palkintopallisijan ja radiokeskustelussaan muistutti KR7:aa sanoessaan Jättäkää minut rauhaan.
...
Sitten Hamilton. Hänellä oli hieno nousu. Hänellä oli erittäin vaikeaa perjantaina ja lauantaina, jopa niin että hän tunsi pakottavaa tarvetta pyytää suorituksiaan anteeksi tiimiltä ja faneilta.
Otamme anteeksipyynnön vastaan, tarvitsimme sitä. Mutta, totta puhuen, Ferrarikuski ansaitsi sulan hattuunsa sunnuntain kisasta Ardenneilla: välikelin renkailla hän ylsi uskomattomaan suoritukseen, joka ei jäänyt keneltäkään näkemättä.
 
"Missäs vaiheessa Valtteri on mennyt uusiin naimisiin?"

Sano vaan ettei tartte pussailla...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 232
Viestejä
4 865 586
Jäsenet
78 555
Uusin jäsen
johannes6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom