Korkataan kausi 2025 käyntiin maailmaltakin
---
Iso-Britannia ---------
The Race
Nine things we learned from Formula 1's 2025 season-opener at the Australian Grand Prix
www.the-race.com
Lewis Hamiltonin Ferrari-debyytti oli pettymys, ja sitä oli myös Ferrarin koko viikonloppu - samalla Hamilton vihdoin ymmärsi, miten iso haaste hänellä on edessään. Molempien autojen startatessa neljännestä rivistä ja Hamiltonin kerätessä vain yhden pisteen, nyt pystyimme ensimmäisen kerran vertaamaan hänen suorituksiaan Charles Leclerciin. Hamilton muutti vapaissa harjoituksissa ajotapaansa Leclercin tapaiseksi nostamalla kaasun ja jarruttamalla mutkiin aiemmin ajakseen itse mutkan suuremmalla nopeudella. Aika-ajoissa hän oli muutaman kymmenyksen päässä Leclercistä.
...
Ferrari lähti Melbournesta siinä uskossa, että aika-ajo ja kisanopeus eivät vastanneet todellista tallien nokkimisjärjestystä.
...
McLarenilla on ruudukon paras auto ja siitä on aina apua. Mutta kisassa nähtiin useita tilanteita, joihin McLaren kompasteli viime vuonna.
...
Kun sade alkoi kierroksella 44, sekä Norris että Piastri ajoivat mutkan 12 pitkäksi. Varikkopysähdys oli jo kuitenkin ennalta suunniteltu siihen, kun rata kastuisi tarpeeksi, joten Norris pystyi kasaamaan itsensä ja autonsa rauhassa takaisin radalle, eikä hänellä ollut kiirettä syöksyä varikolle ja luovuttaa johtopaikkaa Verstappenille. Mikäli McLaren pystyy jatkossakin tekemään vastaavia päätöksiä, he voivat voittaa kisoja tasaisen varmasti.
...
Melbournessa nähtiin yksi talli kriisin keskellä - Haas yllättyi suurista ongelmistaan. Heidän autonsa oli täysin kilpailukyvytön Australiassa, eikä pystynyt haastamaan keskikastin talleja. Tämä oli tallille shokki, eivätkä he löytäneet ongelmiinsa vielä ratkaisuja.
...
Red Bullin RB21 ei ole samalla viivalla McLarenin MCL39:n kanssa, mutta Max Verstappen tulee silti pysymään piikkinä F1:n nopeimman tallin lihassa.
...
Testien jälkeen oltiin yhtä mieltä senhetkisestä surkeimmasta tallista: kukaan ei odottanut Sauberilta mitään.
Mutta sitten autot nähtiin Melbournessa uusien etusiipien ja sivuponttoonien kera, talli keräsi enemmän pisteitä kuin Ferrari ja enemmän kuin talli sai kasaan koko viime vuoden aikana.
...
Williams näytti parantaneen eniten alkukauden testeissä ja kauden aloittanut viikonloppu osoitti näkemyksen todeksi.
...
Kimi Antonellin pitkään odotettu F1 debyytti näytti todelliselta trilleriltä, kun hän tuli maaliin neljäntenä lähtiessään kisaan ruudusta 16 ja ollen samalla F1-historian nuorin pisteitä kerännyt kuljettaja debyyttikisassaan, jonka aikana hän myös pyörahti täydet 360 astetta.
Australia --------------------
Sydney Morning Herald
McLaren’s orders to Oscar Piastri, to hold position behind his teammate, might not be popular in Australia. But this grand prix showed they are justified.
www.smh.com.au
Australialaiset F1 kuljettajat ovat varmasti kävelleet tikkaiden alta, törmänneet mustaan kissaan tai hajottaneet peilejä. Miten muuten on mahdollista selittää kotikisan podiumsijoitusten puute, joka tulee kestämään taas vähintään vuoden, kun McLarenin Oscar Piastri, radan nopeimmalla autolla ja realistisella podium-sijoituksella, tuli maaliin vasta yhdeksäntenä, samalla kun tiimikaveri Lando Norris otti ensimmäisen Australian voittonsa?
...
Päätettyään 26 vuotta kestäneen kuivan kautensa, brittitalli tähtää nyt myös ensimmäiseen kuljettajien MM-sarjan voittoon sitten vuoden 2008, kun Lewis Hamilton voitti ensimmäisen seitsemästä MM-tittelistään. Tallin kuskien ero on minimaalinen, mutta - ainakin toistaiseksi - ero löytyy. Sunnuntai näytti sen selvästi.
...
Lauantaina Mersun George Russel sanoi, että McLarenilla on niin iso etu muihin, että he voivat jo aloittaa ensi kauden auton suunnittelun ja voittaa silti tämän kauden molemmat mestaruudet. Se, että Norris tosiaan voitti kisan 24 tuntia myöhemmin kisassa, jossa nähtiin kolme turva-autoa, vaihtelevat olosuhteet ja useita ansoja, johon McLaren olisi voinut langeta, osoittaa, että Russel saattaa olla oikeassa ja että Piastrilla tulee olemaan vielä useita mahdollisuuksia voittaa kisoja tällä kaudella.
Italia ----------------------
Autosprint
Il 7 volte iridato commenta a caldo la sua prima esperienza al volante della Rossa: tante difficoltà ma la "vera" Ferrari non è quella vista in Australia
autosprint.corrieredellosport.it
Lupaavan perjantain jälkeen, jolloin Leclerc oli toisten harjoitusten nopein ja osoitti potentiaalinsa, SF-25 auto "sammui" lauantaina, niiden päästessä aika-ajoissa sijoille seitsemän ja kahdeksan, ja sunnuntaina, osittain myös huonon strategian takia.
...
Hamilton: "Tämä oli hankala päivä. Oli todellinen haaste ajaa näissä olosuhteissa ensimmäistä kertaa tällä autolla ja moottorilla, uusilla ratin ohjaimilla ja uuden kisa-insinöörin kanssa."
...
"En usko, että näimme auton todellista suorituskykyä tänään kisassa, enkä usko että saimme kaikkea irti aika-ajoissakaan" Hamilton kommentoi optimistisesti.
Il team principal della Ferrari non ha nascosto la delusione per una corsa che, tra passo e strategia, ha visto la Rossa in grande difficoltà: solo 5 i punti raccolti a Melbourne
autosprint.corrieredellosport.it
Ferrarin tiimipäällikkö ei peitellyt pettymystään kisaan, jossa Punaiset olivat vaikeuksissa suorituskyvyn ja strategian kanssa: kisasta saatiin vain 5 pistettä.
...
"Kisastrategiamme olisi voinut olla parempi, mutta se on helppo sanoa jälkikäteen. Verstappen teki oikein tullessaan varikolle kierrosta ennen meitä. Jos katsomme vauhtiamme aika-ajoissa, etukäteen oli tiedossa että olisimme McLarenia hitaampia, mutta vähemmän kuin näimme aika-ajojen viimeisessä osiossa."
...
"Tästä kisasta on vaikeaa tuoda kotiin mitään positiivista, aika-ajoissa meillä ei ollut vauhtia, kisassa strategiamme oli pielessä. Kaudesta tulee pitkä, meidän täytyy lähteä parantamaan tästä kohti seuraavaa viikonloppua."
Solidissima prova d'insieme della Mercedes in Australia, con una W16 efficace e a due punte in Russell e Antonelli. In Cina per confermarsi in condizioni meteo differenti
autosprint.corrieredellosport.it
Kimi Antonelli oli nopea, eikä tehnyt isoja virheitä. Albonin ohitus viimeisellä kierroksella, mutkan ulkokurvin kautta nopealla toisella sektorilla, oli todellinen kirsikka kakun päälle.
...
Russel: "Hän teki uskomatonta jälkeä noustessaan neljännelle sijalle 16:sta lähtöruudusta. Hän ansaitsi sen aika-ajojen jälkeen, hän todella ansaitsi paremman tuloksen".
"Näimme kisassa, miten useat, varsinkin ensimmäisen kauden kuskit, olivat kisassa vaikeuksissa. Antonelli ei tehnyt virheitä, hänellä oli epäonnea aika-ajoissa ja olen varma, että hän pitää minut varpaillani tällä kaudella. Odotan sitä innolla, varsinkin valmistajien MM-sarjaa ajatellen. Jos pärjäämme molemmat, se olisi hyvin positiivista."
...
"Kisan lopputulos kuvaa hyvin auton suorituskykyä. Koemme olevamme Ferrarin edellä, mutta McLarenillä näyttää olevan iso etumatka".
Espanja -----------------------
Marca
Un accidente en los primeros giros lastró al español de Williams, que sale con sabor amargo de boca del estreno de la temporada
www.marca.com
Sainzin kisan lopputulos, 0 pistettä avauskisassaan Williamsilla, hänelle epätyypillisen onnettomuuden jälkeen, on tietenkin huono tulos. Viikonlopusta löytyy kuitenkin hyviakin asioita. Brittitalli on löytänyt autoonsa hyvän vauhdin, vaikka se ei riittänytkään aika-ajoissa kuin sijalle 10 ja 6:ksi hänen tallikaverilleen Alex Albonille. Se oli kuitenkin paras tulos tallille sitten Span 2021, jolloin Russel sijoittui aika-ajoissa toiseksi.
...
"Tuollaista ei pitäisi tapahtua, en ymmärrä mitä tapahtui", Sainz selitti. Talli löysi nopeasti syyn vahingolle. "Vaihde vaihtui liian myöhään ja se aiheutti onnettomuuden".
...
"Vuosi sitten olimme hukassa, mutta katsokaa tilannetta nyt" Vowles toisti iloisena ja innoissaan. Hänellä oli selkeä viesti: "Jos kärkitalleille sattuu kisassa jotain, olemme heti keräämässä pisteet kotiin. Carlos Sainz haaveilee podium-sijoituksesta ja uskon, että organisaatiomme pystyy tarjoamaan hänelle siihen mahdollisuuden"
Fernando cree que un montón de grava levantado por otro coche fue la causa de que perdiera el control. "Hice lo mismo que en todas la vueltas antes"
www.marca.com
Alonso ei ollut vihainen kolaroinnin jälkeen, hän suhtautui tilanteeseen tyynesti. Hän selitti, ettei ollut ottanut tavallista enempää riskiä, vaan syynä oli radalle ilmestynyt sora, joka oli Piastrin aiheuttama.
...
"Mitä itse kolariin tulee, en sillä hetkellä ymmärtänyt mitä oikein tapahtui. En ymmärrä sitä vieläkään täysin. En ajanut mutkassa tavallista enemmän soralle, ajoin samasta kohdasta kuin aiemmillakin kierroksilla ... mutta yhtäkkiä siinä olikin iso kasa soraa ja ajoin sen päältä, sitten auto irtosi otteestani" Alonso kuvaili ajamiansa mutkia 6-7, jossa hän kolaroi. "Joten, kallis virhe tai onnettomuus tallille, valitettavasti".
...
"Kyllä, pidän Kiinan radasta, olen pärjännyt siellä aina hyvin, eikä siellä tule olemaan soraa mutkassa 6."
Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Voglio togliere un peso ai giustificazionisti di regime, in questa sede giàrappresentati. È vero, era solo la prima gara. È vero, ne mancano ancora 23. Èvero, l’anno scorso abbiamo imparato che rimontare si può. È vero, senza lascelta sbagliata (ma questa è una aggravante!) sull’ultimo cambio...
www.quotidiano.net
On totta, että ilman väärää rengastaktiikkaa (tämä oli ärsyttävä seikka), Leclerc ja Hamilton olisivat sijoittuneet kisassa paremmin.
...
Ferrari oli Melbournessa suorastaan nolostuttava. Leclerc ei pysynyt Russelin vauhdissa, joka oli hitaampi kuin Verstappen ja kaksi McLarenia. Hamilton jäi Williamsin taakse jumiin pitkäksi aikaa.
...
SF 25 oli Australiassa esiintymiskyvytön, piste.
Kuskit ovat selvästi vaikeuksissa.
Odotimme koko talven innostuneina ja sitten?
Voitammeko ehkä ensi vuonna?