F1 2025 - Australian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Russelilla jatkuu sama laulu kun viime kaudella, ihan sama kuinka kauas tallikaveri jää aika-ajossa niin peräkkäin tullaan maaliin :lol:
 
Olipas erittäin kiva ja jännä kissa!

Heräsin kyllä vasta 7.20, mutta onneksi oli vielä kisaa hyvin jäljellä :)
 
McLaren kyllä jaksaa näitten kanssa sekoilla. Antaisivat ajaa vaan ja puuttuisivat sitten vasta jos oikeasti alkaa kolista. Aika kaukana ollaan vielä jostain Hamilton/Rosberg -meiningistä.

Tässähän oli kyse vain siitä että odotettiin että ne ohittaa kierroksella ohitettavat, heti sen jälkeen talli anto luvan kisata.
 
Tässähän oli kyse vain siitä että odotettiin että ne ohittaa kierroksella ohitettavat, heti sen jälkeen talli anto luvan kisata.
Saattoi siinä jotain kierroksella ohitettaviakin olla mutta omaan silmään näytti jotakuinkin tältä:
- Oscar ajoi Landon kiinni ja ero jotain 0.5 sek.
- Varikonmuurilla kakat housuun ja "ei saa ajaa kisaa"
- Tuohtunut Oscar jättäytyy 3 sek. päähän.
- Varikonmuuri "itse asiassa ajakaa vaan kisaa"
- Vittuuntunut Oscar lähtee ajamaan Landoa uudestaan kiinni ja vähän myöhemmin spinnaa nurmikolle
 
Antonelli sai sittenkin pitää neljännen sijansa. Erittäin hyvä, etenkin kun miettii että melkein kaikki muut teinit ajeli päin seinää.

 
Voiko parempaa starttia kaudelle toivoa :nb: Hemmetin hieno kisa! Vähemmän yllättäen 4/6 tulokkaista seinässä, mutta onneksi ainoastaan henkisellä puolella vahinkoa 🙏🏼
 
Nyt oli mielenkiintoinen kisa! Huhuh, vaikka ilta venähti kaljottelussa niin silti sai herättyä ennen kuutta eikä nukahtanut kesken kisan😄👏🏻
 
Olipas tapahtumarikas kisa, eikä tarvinnut herätä ennen sianpieremää kun katsoo jälkilähetyksenä. Go Lando! Pääasia, että Verstappi on lyöty.
 
Bottaksen kannalta harmillinen kisa. Kimiltä toki hieno kisa varsinkin suhteutettuna muihin tulokasverrokkeihin.

Ihmettelen itseänikin, mutta miten ihan pelkästään tuo Kimi nimi tekee kuskista mieluisemman?
 
Saattoi siinä jotain kierroksella ohitettaviakin olla mutta omaan silmään näytti jotakuinkin tältä:
- Oscar ajoi Landon kiinni ja ero jotain 0.5 sek.
- Varikonmuurilla kakat housuun ja "ei saa ajaa kisaa"
- Tuohtunut Oscar jättäytyy 3 sek. päähän.
- Varikonmuuri "itse asiassa ajakaa vaan kisaa"
- Vittuuntunut Oscar lähtee ajamaan Landoa uudestaan kiinni ja vähän myöhemmin spinnaa nurmikolle

Siinä on vaan aina riski kun tallikaverit alkaa kisaan sijotuksesta, siihen kun lisätään vielä kolmas hitaampi auto sekottaan pakkaa niin todennäkösyys kolinalle lisääntyy huomattavasti. Tais siinä Oikarisen mukaan olla vie jotain että talli halus säästää vielä pari kierrosta renkaita ettei jonkun skenaarion sattuessa red bull pääse yllättään.
 
Juu, kyllähän siinä kolinan riski lisääntyy mutta kuten alkuperäisessä viestissäni kirjoitin niin aika kaukana ollaan vielä mistään Hamilton/Rosberg -menosta aikoinaan Mersulla. Eihän Landolla ja Oscarilla oo muistaakseni vielä koskaan oikeasti kolissut vaikka viime kaudella välillä ihan kilpaakin ajoivat - joku pikku kosketus Imolan(?) alkumutkissa, missä Lando tippui muutaman sijan mutta ei sen pahempaa.

Mun mielestä toi että kielletään jo etukäteen heti kun ero on alle sekunnin on vaan niin saatanan tylsää että saisivat puuttua vasta kun jotain puututtavaa oikeasti ilmenee. Toki ymmärrän miksi talli(t) noin tekee
 
Ensimmäinen formulalähetys tänävuonna katsottu ja herätti kyllä muutaman kerran päässä sekaannuksia tuo nimet ja tallien vaihot. :D Ei millään osannu hamiltonia yhdistää ferrariin ja bottastakin monta kertaa etsi tulosluettelosta.

No loistava GP ja tästä on hyvä lähteä, eiköhän nuo nimetkin ja tallien vaihdot ala painumaan päähän kauden mittaan.
 
Itellä jäi kisa välistä, koska kellonaika ja vähän harmittaa, kun kuulostaa hyvältä kisalta tämä.
Eiköhän Kiinan kisan saisi jo katsottua ja sehän on sprinttikisakin, hyvässä ja pahassa.
Tosin se sprintti nähtävästi ajetaan lauantaina klo 5, joten jäänee sekin nukkumatin jalkoihin.
 
Itellä jäi kisa välistä, koska kellonaika ja vähän harmittaa, kun kuulostaa hyvältä kisalta tämä.
Eiköhän Kiinan kisan saisi jo katsottua ja sehän on sprinttikisakin, hyvässä ja pahassa.
Tosin se sprintti nähtävästi ajetaan lauantaina klo 5, joten jäänee sekin nukkumatin jalkoihin.
Minä katsoin tuon jälkikäteen aamupäivällä,mukava kun sai kelata pois kaikki turva-auton perässä köröttelyt ja muut katkot.Vajaassa tunnissa näki kaiken tärkeimmät tapahtumat.
 
Sääli että Williampsilla tehokartat sekaisin, nyt Sainz oli alkukisan teinijoukon vanhin seinäpoika.
Noo, vitsi, oli aika monella muullakin ukkeli-ikäisemmallä aika tavalla tuuria. Ja wanhalla sadeketulla, Alonsolla ei.
-Pakko sanoa että jatkokuviot ovat nyt kiinnostavia: mikä on Ferrarin oikea asema? Mikä on Hamilottosen oikea asema Ferrarilla, ainakaan ratti ei ole vielä tuttu, mutta varmaan olisi ollut kaikille yllätys jos olisi ollut kauden alussa Leclerciä nopeampi. Wiiliams, vaikuttaa aika hyvältä, kiinnostavaa nähdä seuraavan kisan habitus, ja sama myös koskee Alpinea, ja myös tuota "Visa cash app Racing Bulls F1 Team"ia -ja tietenkin toivoo ettei teini-osaston seuraavat kisat ole sade-itkumuuri, ettei mennä ihan Andretti-huumoriksi.
 
Itellä jäi kisa välistä, koska kellonaika ja vähän harmittaa, kun kuulostaa hyvältä kisalta tämä.
Eiköhän Kiinan kisan saisi jo katsottua ja sehän on sprinttikisakin, hyvässä ja pahassa.
Tosin se sprintti nähtävästi ajetaan lauantaina klo 5, joten jäänee sekin nukkumatin jalkoihin.
Itse en taas tiedä mitään rentouttavampaa kuin laittaa kello soimaan aikaiseen aamukisaan. Nousta hiljaa ylös, kun muu perhe nukkuu. Laittaa kahveet tulille ja väsätä aamupala siihen tv:n ääreen. Ai, että nauttia muutama hiljainen tunti omassa rauhassa formuloiden parissa.

Toki itse olen kyllä siinä mielessä ehkä vähän vinksallaan, että herään myös yöllä katsomaan harjoituksetkin vaikka perjantaina työaamu. 😅
 
Itse en taas tiedä mitään rentouttavampaa kuin laittaa kello soimaan aikaiseen aamukisaan. Nousta hiljaa ylös, kun muu perhe nukkuu. Laittaa kahveet tulille ja väsätä aamupala siihen tv:n ääreen. Ai, että nauttia muutama hiljainen tunti omassa rauhassa formuloiden parissa.

Toki itse olen kyllä siinä mielessä ehkä vähän vinksallaan, että herään myös yöllä katsomaan harjoituksetkin vaikka perjantaina työaamu. 😅
Et ole ainoa, näissä aamukisoissa on aina sellainen tietty hieno ja maaginen tunnelma. Näin on ollut jo Häkkisen mestaruuskausilta saakka.
 
Itse en taas tiedä mitään rentouttavampaa kuin laittaa kello soimaan aikaiseen aamukisaan. Nousta hiljaa ylös, kun muu perhe nukkuu. Laittaa kahveet tulille ja väsätä aamupala siihen tv:n ääreen. Ai, että nauttia muutama hiljainen tunti omassa rauhassa formuloiden parissa.
Ymmärrän ton kyllä täysin, perheelliselle muutama tunti omaa aikaa on luksusta.

Itellä nuo ajat on takana päin, on vain omaa aikaa ja unirytmit mitä sattuu.
Lisäksi olen iltaihmisiä, joten aamut on yleensä helvettiä muutenkin, joten viikonloppuna ei pysty.
 
Näköjään jo ensimmäisen kisan jäljiltä on syntynyt useampi Ferrari-meemi, ei siis yhtään hassumpi kisa siinäkään mielessä.

1000017626.jpg
 
Arkena saa herätä klo 6 joka aamu, se on satavarma homma että vkonloppuna vedän kyllä hirsiä vähintään ysiin asti, en tod herää kyllä kisan takia su-aamuna klo 6.
Katotaa sit jälkkärinä hyvin nukutun yön jälkeen. :kahvi:
 
Korkataan kausi 2025 käyntiin maailmaltakin
---


Iso-Britannia ---------
The Race

Lewis Hamiltonin Ferrari-debyytti oli pettymys, ja sitä oli myös Ferrarin koko viikonloppu - samalla Hamilton vihdoin ymmärsi, miten iso haaste hänellä on edessään. Molempien autojen startatessa neljännestä rivistä ja Hamiltonin kerätessä vain yhden pisteen, nyt pystyimme ensimmäisen kerran vertaamaan hänen suorituksiaan Charles Leclerciin. Hamilton muutti vapaissa harjoituksissa ajotapaansa Leclercin tapaiseksi nostamalla kaasun ja jarruttamalla mutkiin aiemmin ajakseen itse mutkan suuremmalla nopeudella. Aika-ajoissa hän oli muutaman kymmenyksen päässä Leclercistä.
...
Ferrari lähti Melbournesta siinä uskossa, että aika-ajo ja kisanopeus eivät vastanneet todellista tallien nokkimisjärjestystä.
...
McLarenilla on ruudukon paras auto ja siitä on aina apua. Mutta kisassa nähtiin useita tilanteita, joihin McLaren kompasteli viime vuonna.
...
Kun sade alkoi kierroksella 44, sekä Norris että Piastri ajoivat mutkan 12 pitkäksi. Varikkopysähdys oli jo kuitenkin ennalta suunniteltu siihen, kun rata kastuisi tarpeeksi, joten Norris pystyi kasaamaan itsensä ja autonsa rauhassa takaisin radalle, eikä hänellä ollut kiirettä syöksyä varikolle ja luovuttaa johtopaikkaa Verstappenille. Mikäli McLaren pystyy jatkossakin tekemään vastaavia päätöksiä, he voivat voittaa kisoja tasaisen varmasti.
...
Melbournessa nähtiin yksi talli kriisin keskellä - Haas yllättyi suurista ongelmistaan. Heidän autonsa oli täysin kilpailukyvytön Australiassa, eikä pystynyt haastamaan keskikastin talleja. Tämä oli tallille shokki, eivätkä he löytäneet ongelmiinsa vielä ratkaisuja.
...
Red Bullin RB21 ei ole samalla viivalla McLarenin MCL39:n kanssa, mutta Max Verstappen tulee silti pysymään piikkinä F1:n nopeimman tallin lihassa.
...
Testien jälkeen oltiin yhtä mieltä senhetkisestä surkeimmasta tallista: kukaan ei odottanut Sauberilta mitään.
Mutta sitten autot nähtiin Melbournessa uusien etusiipien ja sivuponttoonien kera, talli keräsi enemmän pisteitä kuin Ferrari ja enemmän kuin talli sai kasaan koko viime vuoden aikana.
...
Williams näytti parantaneen eniten alkukauden testeissä ja kauden aloittanut viikonloppu osoitti näkemyksen todeksi.
...
Kimi Antonellin pitkään odotettu F1 debyytti näytti todelliselta trilleriltä, kun hän tuli maaliin neljäntenä lähtiessään kisaan ruudusta 16 ja ollen samalla F1-historian nuorin pisteitä kerännyt kuljettaja debyyttikisassaan, jonka aikana hän myös pyörahti täydet 360 astetta.


Australia --------------------
Sydney Morning Herald

Australialaiset F1 kuljettajat ovat varmasti kävelleet tikkaiden alta, törmänneet mustaan kissaan tai hajottaneet peilejä. Miten muuten on mahdollista selittää kotikisan podiumsijoitusten puute, joka tulee kestämään taas vähintään vuoden, kun McLarenin Oscar Piastri, radan nopeimmalla autolla ja realistisella podium-sijoituksella, tuli maaliin vasta yhdeksäntenä, samalla kun tiimikaveri Lando Norris otti ensimmäisen Australian voittonsa?
...
Päätettyään 26 vuotta kestäneen kuivan kautensa, brittitalli tähtää nyt myös ensimmäiseen kuljettajien MM-sarjan voittoon sitten vuoden 2008, kun Lewis Hamilton voitti ensimmäisen seitsemästä MM-tittelistään. Tallin kuskien ero on minimaalinen, mutta - ainakin toistaiseksi - ero löytyy. Sunnuntai näytti sen selvästi.
...
Lauantaina Mersun George Russel sanoi, että McLarenilla on niin iso etu muihin, että he voivat jo aloittaa ensi kauden auton suunnittelun ja voittaa silti tämän kauden molemmat mestaruudet. Se, että Norris tosiaan voitti kisan 24 tuntia myöhemmin kisassa, jossa nähtiin kolme turva-autoa, vaihtelevat olosuhteet ja useita ansoja, johon McLaren olisi voinut langeta, osoittaa, että Russel saattaa olla oikeassa ja että Piastrilla tulee olemaan vielä useita mahdollisuuksia voittaa kisoja tällä kaudella.


Italia ----------------------
Autosprint

Lupaavan perjantain jälkeen, jolloin Leclerc oli toisten harjoitusten nopein ja osoitti potentiaalinsa, SF-25 auto "sammui" lauantaina, niiden päästessä aika-ajoissa sijoille seitsemän ja kahdeksan, ja sunnuntaina, osittain myös huonon strategian takia.
...
Hamilton: "Tämä oli hankala päivä. Oli todellinen haaste ajaa näissä olosuhteissa ensimmäistä kertaa tällä autolla ja moottorilla, uusilla ratin ohjaimilla ja uuden kisa-insinöörin kanssa."
...
"En usko, että näimme auton todellista suorituskykyä tänään kisassa, enkä usko että saimme kaikkea irti aika-ajoissakaan" Hamilton kommentoi optimistisesti.



Ferrarin tiimipäällikkö ei peitellyt pettymystään kisaan, jossa Punaiset olivat vaikeuksissa suorituskyvyn ja strategian kanssa: kisasta saatiin vain 5 pistettä.
...
"Kisastrategiamme olisi voinut olla parempi, mutta se on helppo sanoa jälkikäteen. Verstappen teki oikein tullessaan varikolle kierrosta ennen meitä. Jos katsomme vauhtiamme aika-ajoissa, etukäteen oli tiedossa että olisimme McLarenia hitaampia, mutta vähemmän kuin näimme aika-ajojen viimeisessä osiossa."
...
"Tästä kisasta on vaikeaa tuoda kotiin mitään positiivista, aika-ajoissa meillä ei ollut vauhtia, kisassa strategiamme oli pielessä. Kaudesta tulee pitkä, meidän täytyy lähteä parantamaan tästä kohti seuraavaa viikonloppua."



Kimi Antonelli oli nopea, eikä tehnyt isoja virheitä. Albonin ohitus viimeisellä kierroksella, mutkan ulkokurvin kautta nopealla toisella sektorilla, oli todellinen kirsikka kakun päälle.
...
Russel: "Hän teki uskomatonta jälkeä noustessaan neljännelle sijalle 16:sta lähtöruudusta. Hän ansaitsi sen aika-ajojen jälkeen, hän todella ansaitsi paremman tuloksen".
"Näimme kisassa, miten useat, varsinkin ensimmäisen kauden kuskit, olivat kisassa vaikeuksissa. Antonelli ei tehnyt virheitä, hänellä oli epäonnea aika-ajoissa ja olen varma, että hän pitää minut varpaillani tällä kaudella. Odotan sitä innolla, varsinkin valmistajien MM-sarjaa ajatellen. Jos pärjäämme molemmat, se olisi hyvin positiivista."
...
"Kisan lopputulos kuvaa hyvin auton suorituskykyä. Koemme olevamme Ferrarin edellä, mutta McLarenillä näyttää olevan iso etumatka".


Espanja -----------------------
Marca

Sainzin kisan lopputulos, 0 pistettä avauskisassaan Williamsilla, hänelle epätyypillisen onnettomuuden jälkeen, on tietenkin huono tulos. Viikonlopusta löytyy kuitenkin hyviakin asioita. Brittitalli on löytänyt autoonsa hyvän vauhdin, vaikka se ei riittänytkään aika-ajoissa kuin sijalle 10 ja 6:ksi hänen tallikaverilleen Alex Albonille. Se oli kuitenkin paras tulos tallille sitten Span 2021, jolloin Russel sijoittui aika-ajoissa toiseksi.
...
"Tuollaista ei pitäisi tapahtua, en ymmärrä mitä tapahtui", Sainz selitti. Talli löysi nopeasti syyn vahingolle. "Vaihde vaihtui liian myöhään ja se aiheutti onnettomuuden".
...
"Vuosi sitten olimme hukassa, mutta katsokaa tilannetta nyt" Vowles toisti iloisena ja innoissaan. Hänellä oli selkeä viesti: "Jos kärkitalleille sattuu kisassa jotain, olemme heti keräämässä pisteet kotiin. Carlos Sainz haaveilee podium-sijoituksesta ja uskon, että organisaatiomme pystyy tarjoamaan hänelle siihen mahdollisuuden"



Alonso ei ollut vihainen kolaroinnin jälkeen, hän suhtautui tilanteeseen tyynesti. Hän selitti, ettei ollut ottanut tavallista enempää riskiä, vaan syynä oli radalle ilmestynyt sora, joka oli Piastrin aiheuttama.
...
"Mitä itse kolariin tulee, en sillä hetkellä ymmärtänyt mitä oikein tapahtui. En ymmärrä sitä vieläkään täysin. En ajanut mutkassa tavallista enemmän soralle, ajoin samasta kohdasta kuin aiemmillakin kierroksilla ... mutta yhtäkkiä siinä olikin iso kasa soraa ja ajoin sen päältä, sitten auto irtosi otteestani" Alonso kuvaili ajamiansa mutkia 6-7, jossa hän kolaroi. "Joten, kallis virhe tai onnettomuus tallille, valitettavasti".
...
"Kyllä, pidän Kiinan radasta, olen pärjännyt siellä aina hyvin, eikä siellä tule olemaan soraa mutkassa 6."


Italia - blogi ------------------
Leo Turrini

On totta, että ilman väärää rengastaktiikkaa (tämä oli ärsyttävä seikka), Leclerc ja Hamilton olisivat sijoittuneet kisassa paremmin.
...
Ferrari oli Melbournessa suorastaan nolostuttava. Leclerc ei pysynyt Russelin vauhdissa, joka oli hitaampi kuin Verstappen ja kaksi McLarenia. Hamilton jäi Williamsin taakse jumiin pitkäksi aikaa.
...
SF 25 oli Australiassa esiintymiskyvytön, piste.
Kuskit ovat selvästi vaikeuksissa.
Odotimme koko talven innostuneina ja sitten?
Voitammeko ehkä ensi vuonna?
 
Italia - blogi ------------------
Leo Turrini
Tää jätkä Leo Turrini on raportoinut formuloista jo ainakin Häkkisen ajoista lähtien. Siellä teksti-tv:n kanavalla 270 (jokin alasivuista), joissa oli se 5-9 sivuinen pötkö eri lehdistökatsauksia, ja Turrinin kommentit oli sielläkin mukana. Niitä oli kiva lueskella kun sivut vaihtuivat automaattisesti. Jos ei ehtinyt jotain sivua lukea loppuun, niin piti odottaa kaikki 8 muuta sivua pyörähtävän läpi ennen kuin pääsi lukemaan vikat rivit. Ja niin tuli usein tehtyäkin. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 798
Viestejä
4 695 975
Jäsenet
76 796
Uusin jäsen
sewe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom