F1 2024 - Monacon GP

Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
556
Eipä oo tapahtumia..... mikshän ihmiset maksaa itsensä kipeäksi ja lähtevät paikanpäälle kattoo :hmm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
Tarpeeksi viinaa ja gorillapuku niin varmaan ihan hyvä meininki tuolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 519
Ei millään pahalla mutta Spa 2021 oli mielenkiintoisempi kuin tämä.
Joo eipä tästä mitään klassikkoa tullut vaikka tietysti kiva tuo Leclercin voitto. Ainoa pieni jännityksen aihe koko kisassa oli oikeastaan se, että pysyykö Leclercillä paketti kasassa. Tämä etenkin tuossa lopussa, kun alkoi ottamaan kunnolla eroa Piastriin.

Kautta ajatellen positiivista toki se, että nyt on kolme voittoihin kykenevää tallia ihan normaaleissakin kisoissa. Red Bull ei ole niin ylivoimainen kuin mitä ensimmäiset kisat antoivat odottaa vaikkakin oletettavasti nostavat tasoaan taas tuleviin kisoihin. Verstappen edelleen mm-suosikki mutta Leclerc ja Norris eivät ihan älyttömän kaukana ole. Eipä tuo vaadi kuin Red Bullilta epäonnistumisen jossain päivityspaketista ja samalla onnistumisen Ferrarilta tai McLarenilta. Tallimestaruuden suhteen saattaa RB:n pilttuussa jo hieman jänskättää, kun Ferrarin kuskit suorittavat melko tasaisesti toisin kuin Perez.

Olikos tämä se kisa missä ajettiin kaikki kierrokset turva-auton perässä ja silti jaettiin täydet pisteet? Ei saatana mikä laji :rofl2:
Puolikkaat pisteet mutta joo juurikin se.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 329
Tallimestaruuden suhteen saattaa RB:n pilttuussa jo hieman jänskättää, kun Ferrarin kuskit suorittavat melko tasaisesti toisin kuin Perez.
Jos ei Red Bullilla tapahdu mitään erityistä romahdusta, niin eiköhän Max tämänkin kauden mestaruuden vie, mutta tallimestaaruus on tosiaan tiukempi.
Toki Ferkut ja Mäkit vie toisiltaan pisteitä vuorotellen, joten se vähän antaa siimaa Red Bullin suuntaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 714
Siis Magnussen ei saanut rangaistusta kolarista. Aika jännä. Olisi nimittäin tullut kilpailukielto. Magnussenin kokemuksella olisi pitänyt tietää, että tuossa kohtaa Monacoa ei vaan voi lähteä ulkokautta ohittamaan ketään. Etenkään noin kaukaa. Vielä tallikaveri vasemmalla. Jos Perez olisi väistänyt vasemmalla olisi osuma tullut todennäköisesti toiseen Haasiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
Autosporin foorumilla tms joku nosti esille että nykysäännöillä ei kukaan ole saanut bannia, jos jollain liikaa pisteitä, niitä ei vaan anneta sen jälkeen. Mutta kun annetaan aluksi niin näyttää että tehdään jotain.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
22
Ulkomaisten lehtien ja kirjoittajien kommentteja Monacon kisasta:


UK-------------------------


Leclerc loisti Monacossa koko viikonlopun ajan - kuten yleensäkin katuradoilla. Aina perjantain harjoituksista lähtien, hän vei Ferraria pitkin Monacon katuja ja mutkia kierros kierrokselta niin helpon näköisesti.
Kilpakumppanitkin olivat vaikuttuneita. Leclerc ajoi heti toisten harjoitusten alkuun mediumeilla ajan 1.11.5. Toiseksi nopeimman ajan kellottanut Hamilton jäi tuosta ajasta sekunnin. Kun Piastri saapui varikolle harjoitusten jälkeen, hän katsoi tuloslistaa ja kysyi tiimiltään: Pitääkö Leclercin aika paikkansa? Myös Verstappen kommentoi, että Leclercillä oli reilu etumatka muihin.
...
Red bull kärsi samasta ongelmasta kuin Singaporessa viime vuonna. Heidän autonsa vaikuttaa toimivan parhaiten jäykällä jousituksella ja etuosa säädettynä mahdollisimman alas. Tämä yhdistelmä soveltuu huonosti katuradoille.
Ferrari taas näyttää olevan parhaimmillaan silloin, kun sen etuosa pysyy korkeammalla. Tästä on etua kahdella eri tavalla. Ensinnäkin, hitaissa mutkissa F1-auto pysyy ylempänä, joka on eduksi Ferrarille. Toiseksi, kun auto säädetään korkeammalle, Ferrari voi käyttää pehmeämpää jousitusta. Tällöin he voivat ajaa kanttareissa rohkeammin.



Leclerc ei ole koskaan ollut podiumilla Monacossa ajaessaan F2:lla tai F1:llä. Hänestä tuli ensimmäinen Monacolainen 93:ään vuoteen, joka voittaa kotikisansa.
...
Toisessa startissa punalippujen jälkeen, ensimmäiset 10 sijaa pysyivät muuttumattomina. Näin kävi ensimmäistä kertaa koko F1 historiassa.
...
Hamilton piti kisaa uransa surkeimpana ja Verstappen harmitteli, ettei sattunut ottamaan tyynyä mukaan nukkuakseen.
Näissä sanoissa voi nähdä pientä ironiaa, sillä kumpaakaan kuskia ei harmittanut lainkaan silloin, kun he voittivat kisoja toisensa jälkeen täysin ylivoimaisesti.
...
Ocon on hyvä kuski, mutta historia osoittaa, että varsinkin tiimikavereiden kanssa sattuu ja tapahtuu.
Aiemmin Oconia ovat kritisoineet mm. Perez ja Alonso, nyt myös Gasly antaa kriittistä palautetta. Estebanin tulevaisuus ei vaikuta hyvältä, sillä tällaisia kommentteja ei haluta kuulla muissa talleissa. Kuski edustaa koko tiimin henkilökuntaa, miljoonien eurojen sijoituksia ja sponsoreita.
...
Palatakseni Leclerciin, hänen edellisestä voitostaan ehti kulua 39 starttia. Samalla hän katkaisi 12 voitottoman paalupaikan putken.



Ehkä suurin yllätys oli se, ettei Ferrari onnistunut möhlimään Leclercin kisaa.
...
Jälleen kerran herää kysymys, pitäisikö Monacon edes olla F1 kalenterissa mukana. Nykyiset F1:t eivät sovellu Monacon ahtaille kaduille.
Toisen startin jälkeisen tunnin ja 44:n minuutin aikana ei tapahtunut mitään, kun kuskit ajelivat upeilla F1:llä renkaita ja moottoreita säästellen.



Todennäköisin uhkaaja Leclercin voitolle oli Oscar Piastri. Jos hän olisi saanut aika-ajojensa parhaat sektoriajat mukaan Q3:lle, Piastri olisi ollut muutaman sadasosan turvin paalulla.
Piastrin suoritus oli lähes yhtä vaikuttava ja varma kuin Leclercillä. McLaren näyttää nyt toimivan radalla kuin radalla, ei enää puhettakaan ongelmista hitaissa mutkissa viime vuoden tapaan.


Italia ----------------------
Ensimmäinen kolmannes F1-kaudesta on nyt ajettu ja hyvällä omallatunnolla voimme sanoa että 31 pisteen ero Verstappenin ja Ferrari-kuskin välillä ei ole paljon. MM-sarjan hallinta näyttää olevan muuttumassa, GP-kisan voitoista joudutaan kamppailemaan tosissaan.


"Jos pääset paalulle Monacossa, olet käytännössä voittanut koko kisan". Tämä vanha sanonta pitää tilastojen mukaan paikkansa, mutta Ferrarin kohdalla sanonta sisältää poikkeuksen.
...Ennen Leclercin voittoa ehti kulua 45 vuotta, ennen kuin Ferrari voitti Monacon kisan paalulta. Kolmestatoista edellisestä paalupaikasta, Ferrari on voittanut kisan vain neljästi, viimeksi voiton otti vuonna 1979 Jody Scheckter.

Stake-Sauber: arvosana 4/10
Kun ensimmäinen kolmannes kaudesta on takana, Sauber on ainoa talli ilman MM-pisteitä. Jäljellä on vielä reilusti kisoja (16), mutta jonkin on muututtava ennen kuin talli vaihtaa nimensä Audiksi.


Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Monte Carlos spezielle Rennen: Verstappen wünscht sich ein Kopfkissen
Lopussa voitiin todeta, että Formula 2 luokassakin ajettiin kovempaa. "Monacon kisa oli hitain, missä olen koskaan ajanut", Piastri kommentoi. Vain turva-auto olisi voinut hidastaa kisaa entisestään. Mutta tässä vauhdissa riski onnettomuudelle oli häviävän pieni. Paitsi jos yksi kuskeista olisi nukahtanut rattiin. Norrisille ja Alonsolle melkein kävi niin, he ottivat kisan aikana tukea reunakaiteista.


Espanja -----------------------
Kellään ei ole varikolla enää epäilystäkään. McLaren pystyy tosissaan haastamaan Red Bullin. He tekivät niin Miamissa ja Imolassa ja he olivat edellä Monacossakin. Ferrari vaikuttaa oleman hieman kaksikon takana, mutta he tulevat varmasti vielä voittamaan kisoja muillakin radoilla uusien päivitysosien myötä. On selvää, että tänä vuonna nähdään tiukkaa ja tasaväkistä taistelua.
Tämä on juuri sitä, mitä F1 fanit ovat odottaneet viime vuosina.


Marca
Aston Martinin suorituskyvyssä on tapahtunut selkeä käänne edellisten kisojen aikana (Miami, Imola, Monaco). Visa RB vaikuttaa olevan nopeampi aika-ajoissa (varsinkin Tsunoda) ja kisavauhtikin riittää vain taisteluun sijoista 6-10. "Emme enää taistele top 5 sijoituksista, sinun pitää kysyä asiaa Mikelta [Krack]" Fernando kommentoi, kun kansainvälinen lehdistö tiedusteli Aston Martinin tilanteesta.
...
Missään vaiheessa emme nähneet pettynyttä Alonsoa, vaan määrätietoisen ja halukkaan kääntämään tilanne mahdollisimman nopeasti. Ei kannata miettiä turhaan tämänhetkistä tilannetta. Kanadaan Aston Martin saa pieniä päivityksiä, jotta auto soveltuu paremmin vauhdikkaammalle Montrealin radalle. Barcelonaan on odotettavissa isompi päivityspaketti, jolta odotetaan paljon enemmän.


Italia - blogi ------------------------
Leo Turrini

Otsikko: Leclerc on viides muskettisoturi

Elegantti kuin Aramis
Häikäilemätön kuin Porthos
Herkkä kuin Athos
Taitava kuin D’Artagnan
Oi Dumas!
Ledlerc on viides muskettisoturi. Profeetta kotonaan!
...
Tiimi ja kuski toimivat yhdessä upeasti koko viikonlopun ajan. Kaikki onnistui täydellisesti, niin varikolla kuin radallakin. Fred Vasseurin ryhmä on alkanut uskoa siihen, että kaikki on mahdollista, varsinkin silloin kun Red Bull on haavoittuvimmillaan. Tämä oli tärkeä viesti, ehkä Ferrarin alemmuuskompleksin aika on ohi.
...
Lopuksi kisan tylsyydestä. Sitä se oli. Ehkä ne jotka kritisoivat Imolan GP:tä saivat nyt jotain muuta ajattelemisen aihetta.
Mutta jätetään kritiikki tähän. Loppuun vain muutama sana. Jo oli aikakin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
211
Ulkomaisten lehtien ja kirjoittajien kommentteja Monacon kisasta:


UK-------------------------


Leclerc loisti Monacossa koko viikonlopun ajan - kuten yleensäkin katuradoilla. Aina perjantain harjoituksista lähtien, hän vei Ferraria pitkin Monacon katuja ja mutkia kierros kierrokselta niin helpon näköisesti.
Kilpakumppanitkin olivat vaikuttuneita. Leclerc ajoi heti toisten harjoitusten alkuun mediumeilla ajan 1.11.5. Toiseksi nopeimman ajan kellottanut Hamilton jäi tuosta ajasta sekunnin. Kun Piastri saapui varikolle harjoitusten jälkeen, hän katsoi tuloslistaa ja kysyi tiimiltään: Pitääkö Leclercin aika paikkansa? Myös Verstappen kommentoi, että Leclercillä oli reilu etumatka muihin.
...
Red bull kärsi samasta ongelmasta kuin Singaporessa viime vuonna. Heidän autonsa vaikuttaa toimivan parhaiten jäykällä jousituksella ja etuosa säädettynä mahdollisimman alas. Tämä yhdistelmä soveltuu huonosti katuradoille.
Ferrari taas näyttää olevan parhaimmillaan silloin, kun sen etuosa pysyy korkeammalla. Tästä on etua kahdella eri tavalla. Ensinnäkin, hitaissa mutkissa F1-auto pysyy ylempänä, joka on eduksi Ferrarille. Toiseksi, kun auto säädetään korkeammalle, Ferrari voi käyttää pehmeämpää jousitusta. Tällöin he voivat ajaa kanttareissa rohkeammin.



Leclerc ei ole koskaan ollut podiumilla Monacossa ajaessaan F2:lla tai F1:llä. Hänestä tuli ensimmäinen Monacolainen 93:ään vuoteen, joka voittaa kotikisansa.
...
Toisessa startissa punalippujen jälkeen, ensimmäiset 10 sijaa pysyivät muuttumattomina. Näin kävi ensimmäistä kertaa koko F1 historiassa.
...
Hamilton piti kisaa uransa surkeimpana ja Verstappen harmitteli, ettei sattunut ottamaan tyynyä mukaan nukkuakseen.
Näissä sanoissa voi nähdä pientä ironiaa, sillä kumpaakaan kuskia ei harmittanut lainkaan silloin, kun he voittivat kisoja toisensa jälkeen täysin ylivoimaisesti.
...
Ocon on hyvä kuski, mutta historia osoittaa, että varsinkin tiimikavereiden kanssa sattuu ja tapahtuu.
Aiemmin Oconia ovat kritisoineet mm. Perez ja Alonso, nyt myös Gasly antaa kriittistä palautetta. Estebanin tulevaisuus ei vaikuta hyvältä, sillä tällaisia kommentteja ei haluta kuulla muissa talleissa. Kuski edustaa koko tiimin henkilökuntaa, miljoonien eurojen sijoituksia ja sponsoreita.
...
Palatakseni Leclerciin, hänen edellisestä voitostaan ehti kulua 39 starttia. Samalla hän katkaisi 12 voitottoman paalupaikan putken.



Ehkä suurin yllätys oli se, ettei Ferrari onnistunut möhlimään Leclercin kisaa.
...
Jälleen kerran herää kysymys, pitäisikö Monacon edes olla F1 kalenterissa mukana. Nykyiset F1:t eivät sovellu Monacon ahtaille kaduille.
Toisen startin jälkeisen tunnin ja 44:n minuutin aikana ei tapahtunut mitään, kun kuskit ajelivat upeilla F1:llä renkaita ja moottoreita säästellen.



Todennäköisin uhkaaja Leclercin voitolle oli Oscar Piastri. Jos hän olisi saanut aika-ajojensa parhaat sektoriajat mukaan Q3:lle, Piastri olisi ollut muutaman sadasosan turvin paalulla.
Piastrin suoritus oli lähes yhtä vaikuttava ja varma kuin Leclercillä. McLaren näyttää nyt toimivan radalla kuin radalla, ei enää puhettakaan ongelmista hitaissa mutkissa viime vuoden tapaan.


Italia ----------------------
Ensimmäinen kolmannes F1-kaudesta on nyt ajettu ja hyvällä omallatunnolla voimme sanoa että 31 pisteen ero Verstappenin ja Ferrari-kuskin välillä ei ole paljon. MM-sarjan hallinta näyttää olevan muuttumassa, GP-kisan voitoista joudutaan kamppailemaan tosissaan.


"Jos pääset paalulle Monacossa, olet käytännössä voittanut koko kisan". Tämä vanha sanonta pitää tilastojen mukaan paikkansa, mutta Ferrarin kohdalla sanonta sisältää poikkeuksen.
...Ennen Leclercin voittoa ehti kulua 45 vuotta, ennen kuin Ferrari voitti Monacon kisan paalulta. Kolmestatoista edellisestä paalupaikasta, Ferrari on voittanut kisan vain neljästi, viimeksi voiton otti vuonna 1979 Jody Scheckter.

Stake-Sauber: arvosana 4/10
Kun ensimmäinen kolmannes kaudesta on takana, Sauber on ainoa talli ilman MM-pisteitä. Jäljellä on vielä reilusti kisoja (16), mutta jonkin on muututtava ennen kuin talli vaihtaa nimensä Audiksi.


Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Monte Carlos spezielle Rennen: Verstappen wünscht sich ein Kopfkissen
Lopussa voitiin todeta, että Formula 2 luokassakin ajettiin kovempaa. "Monacon kisa oli hitain, missä olen koskaan ajanut", Piastri kommentoi. Vain turva-auto olisi voinut hidastaa kisaa entisestään. Mutta tässä vauhdissa riski onnettomuudelle oli häviävän pieni. Paitsi jos yksi kuskeista olisi nukahtanut rattiin. Norrisille ja Alonsolle melkein kävi niin, he ottivat kisan aikana tukea reunakaiteista.


Espanja -----------------------
Kellään ei ole varikolla enää epäilystäkään. McLaren pystyy tosissaan haastamaan Red Bullin. He tekivät niin Miamissa ja Imolassa ja he olivat edellä Monacossakin. Ferrari vaikuttaa oleman hieman kaksikon takana, mutta he tulevat varmasti vielä voittamaan kisoja muillakin radoilla uusien päivitysosien myötä. On selvää, että tänä vuonna nähdään tiukkaa ja tasaväkistä taistelua.
Tämä on juuri sitä, mitä F1 fanit ovat odottaneet viime vuosina.


Marca
Aston Martinin suorituskyvyssä on tapahtunut selkeä käänne edellisten kisojen aikana (Miami, Imola, Monaco). Visa RB vaikuttaa olevan nopeampi aika-ajoissa (varsinkin Tsunoda) ja kisavauhtikin riittää vain taisteluun sijoista 6-10. "Emme enää taistele top 5 sijoituksista, sinun pitää kysyä asiaa Mikelta [Krack]" Fernando kommentoi, kun kansainvälinen lehdistö tiedusteli Aston Martinin tilanteesta.
...
Missään vaiheessa emme nähneet pettynyttä Alonsoa, vaan määrätietoisen ja halukkaan kääntämään tilanne mahdollisimman nopeasti. Ei kannata miettiä turhaan tämänhetkistä tilannetta. Kanadaan Aston Martin saa pieniä päivityksiä, jotta auto soveltuu paremmin vauhdikkaammalle Montrealin radalle. Barcelonaan on odotettavissa isompi päivityspaketti, jolta odotetaan paljon enemmän.


Italia - blogi ------------------------
Leo Turrini

Otsikko: Leclerc on viides muskettisoturi

Elegantti kuin Aramis
Häikäilemätön kuin Porthos
Herkkä kuin Athos
Taitava kuin D’Artagnan
Oi Dumas!
Ledlerc on viides muskettisoturi. Profeetta kotonaan!
...
Tiimi ja kuski toimivat yhdessä upeasti koko viikonlopun ajan. Kaikki onnistui täydellisesti, niin varikolla kuin radallakin. Fred Vasseurin ryhmä on alkanut uskoa siihen, että kaikki on mahdollista, varsinkin silloin kun Red Bull on haavoittuvimmillaan. Tämä oli tärkeä viesti, ehkä Ferrarin alemmuuskompleksin aika on ohi.
...
Lopuksi kisan tylsyydestä. Sitä se oli. Ehkä ne jotka kritisoivat Imolan GP:tä saivat nyt jotain muuta ajattelemisen aihetta.
Mutta jätetään kritiikki tähän. Loppuun vain muutama sana. Jo oli aikakin.
Kiitos mielenkiintoisesta koonnista!

Tällä kertaa on pakko todeta, että oli kyllä minustakin tylsä kisa dramaattisen alun jälkeen. Oikeastaan ainoa jännittävä asia oli, että kestääkö Ferrari loppuun asti. Mielestäni pari aiempaa vuotta Monacossa on olleet ihan hyviä kisoja.
Muistelisin, että ohituksiakin on ollut kaikesta huolimatta. Pitäisi melkein kertauksen vuoksi katsoa kohokohdat F1 TV:stä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 311
Tällä kertaa on pakko todeta, että oli kyllä minustakin tylsä kisa dramaattisen alun jälkeen. Oikeastaan ainoa jännittävä asia oli, että kestääkö Ferrari loppuun asti. Mielestäni pari aiempaa vuotta Monacossa on olleet ihan hyviä kisoja.
Itse en nähnyt kisaa livenä kun oli muuta ohjelmaa niin katsoin sitten spoilaantumattomana jälkikäteen. Punaisten lippujen jälkeen sitten aloin sitä mitä tällaisilla tylsemmillä (=useimmilla) radoilla yleensäkin, eli vähän klikkailee tyyliin pari kierrosta eteenpäin että onko sijoituksia muuttunut ja tuntuuko olevan mitään meneillään. No, selvästikään mitään ei tapahtunut kun kaikesta kliksuttelusta huolimatta kaikkien sijoitukset taisi pysyä samana alusta loppuun ja 5-10 minuuttia myöhemmin olinkin lopussa ja en varmasti menettänyt mitään.
No, pääasia että joku muu kuin Verstappen voitti, en toki niin optimistinen ole kuin "mundo deportivo" tuossa uutiskoosteessa, katsellaan nyt jotain suht normaalia rataa ensin. Kanada lienee sellainen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 181
Itse en nähnyt kisaa livenä kun oli muuta ohjelmaa niin katsoin sitten spoilaantumattomana jälkikäteen. Punaisten lippujen jälkeen sitten aloin sitä mitä tällaisilla tylsemmillä (=useimmilla) radoilla yleensäkin, eli vähän klikkailee tyyliin pari kierrosta eteenpäin että onko sijoituksia muuttunut ja tuntuuko olevan mitään meneillään. No, selvästikään mitään ei tapahtunut kun kaikesta kliksuttelusta huolimatta kaikkien sijoitukset taisi pysyä samana alusta loppuun ja 5-10 minuuttia myöhemmin olinkin lopussa ja en varmasti menettänyt mitään.
No, pääasia että joku muu kuin Verstappen voitti, en toki niin optimistinen ole kuin "mundo deportivo" tuossa uutiskoosteessa, katsellaan nyt jotain suht normaalia rataa ensin. Kanada lienee sellainen.
Mäkään en katsonut enkä tuollaiseen kliksutteluunkaan lähtisi. Ylipäätään näiden kisojen ideana oli seurata suorana yksiä suurimmista moottoriurheilutapahtumista. Jo se lähtöasetelma toi kisaan jännitteen, jota ei voinut arvioida sen perusteella tapahtuiko jotain vai ei. Paitsi jälkikäteen tietysti. Nyt kun saan tilauksesta pelkästään tapahtumat, koko tilaisuus kiinnostaa vähemmän.
 
Liittynyt
10.08.2017
Viestejä
205
Tää Monaco on vähän kyseenalainen kyllä nykypäivänä. Käytännössä aika-ajot on jo vuosia määrittänyt miten kisa päättyy. Tai ainakin todennäköisyys sille on suuri, että jos olet nopein lauantaina niin sunnuntaina voitto on "lähes" varma. Jotain aina voi tapahtua ensimmäisen parin kierroksen aikana ja sitten renkaanvaihto slotissa. Hieno kisa ja viikonloppu ylipäätään, mutta ratana on auttamatta liian kapea nykyautoille, joka sinänsä on vähän sääli. En silti itse kannata, että vielä tiputettaisiin kalenterista kokonaan pois.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 923
Tää Monaco on vähän kyseenalainen kyllä nykypäivänä. Käytännössä aika-ajot on jo vuosia määrittänyt miten kisa päättyy. Tai ainakin todennäköisyys sille on suuri, että jos olet nopein lauantaina niin sunnuntaina voitto on "lähes" varma. Jotain aina voi tapahtua ensimmäisen parin kierroksen aikana ja sitten renkaanvaihto slotissa. Hieno kisa ja viikonloppu ylipäätään, mutta ratana on auttamatta liian kapea nykyautoille, joka sinänsä on vähän sääli. En silti itse kannata, että vielä tiputettaisiin kalenterista kokonaan pois.
Liberty haluaa lisää rahaa Monacon kisasta, joten riippuu jatko paljolti siitä, että pysyykö kalenterissa. Nyt maksavat vähiten Libertylle (20M€ per vuosi), kun muut radat/organisaatiot maksaa 50M€ per vuosi. Monacon soppari päättyy 2025 lopussa. Jää nähtäväksi annetaanko 2026 uusien sääntöjen mukaan rukatut autot kisata Moncossa, jotka on kevyempiä, kapeampia ja lyhyempiä. Tai joo annetaan toki jos Libertylle lyödään rahaa tarpeeksi tiskiin Monacon järjestäjien suunnasta. Libertyllä tosin isompi hinku raahata F1 sarjaa aasian/aavikon kolkkiin, kuin pitää kisat euroopassa. Markkinat euroopassa pienehköt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
211
Liberty haluaa lisää rahaa Monacon kisasta, joten riippuu jatko paljolti siitä, että pysyykö kalenterissa. Nyt maksavat vähiten Libertylle (20M€ per vuosi), kun muut radat/organisaatiot maksaa 50M€ per vuosi. Monacon soppari päättyy 2025 lopussa. Jää nähtäväksi annetaanko 2026 uusien sääntöjen mukaan rukatut autot kisata Moncossa, jotka on kevyempiä, kapeampia ja lyhyempiä. Tai joo annetaan toki jos Libertylle lyödään rahaa tarpeeksi tiskiin Monacon järjestäjien suunnasta. Libertyllä tosin isompi hinku raahata F1 sarjaa aasian/aavikon kolkkiin, kuin pitää kisat euroopassa. Markkinat euroopassa pienehköt.
Uskoisin, että Monacon haluavat pitää kalenterissa legendaarisuutensa takia. Samoin Monacon moni tietää myös Formuloista ja sitä kautta perinteen jatkaminen varmasti kiinnostaa. Rahaakin jää mukavasti kisaviikonlopuista kylään… Ratarakenteet ja katsomo makaavat tuolla kuitenkin kuukauden päivät Monacolaisten häiriönä, muttei sen ole annettu häiritä.

Monacollakin on tosin tuo turismin 0-päästötavoite olemassa. En tiedä miten Formulakilpailut siihen istuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 744
Toisaalta asuimisto varmaan ajelee kisojen aikana aika vähän tuolla, että tuleehan sitä päästösäästöä siinä.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 638
Monacollakin on tosin tuo turismin 0-päästötavoite olemassa. En tiedä miten Formulakilpailut siihen istuu.
Istuttavat puita tai muuten viherpesevät?

Sinällään niitä formuloita ei ole kuin se 20 autoa, jos jokainen niistä ajaa muutaman tankillisen viikonlopun aikana, niin se on aika lailla yhdentekevää mitkä niiden pästöt on kokonaiskuvassa jos vertaa siihen kuinka paljon autoja siellä pyörii ympäri vuoden lähes yötä päivää. Jos joku paikallinen vaihtaa ökyferrarinsa sähköautoon niin se voi jo hyvinkin kompensoida koko kisaviikonlopun formuloiden päästöt. Ja varmaan sekin että ne ökyautot pysyy tallissa sen yhden viikonlopun. ja päästöjä nolla.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 007
Istuttavat puita tai muuten viherpesevät?

Sinällään niitä formuloita ei ole kuin se 20 autoa, jos jokainen niistä ajaa muutaman tankillisen viikonlopun aikana, niin se on aika lailla yhdentekevää mitkä niiden pästöt on kokonaiskuvassa jos vertaa siihen kuinka paljon autoja siellä pyörii ympäri vuoden lähes yötä päivää. Jos joku paikallinen vaihtaa ökyferrarinsa sähköautoon niin se voi jo hyvinkin kompensoida koko kisaviikonlopun formuloiden päästöt. Ja varmaan sekin että ne ökyautot pysyy tallissa sen yhden viikonlopun. ja päästöjä nolla.
Ei niiden kisa-autojen päästöillä ole oikeastaan mitään väliä vaikka tippuisivat nollaan tai tuplautuisivat. Kaikki se muu logistiikka ym. on se mikä kuluttaa ihan hemmetisti.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 177
Istuttavat puita tai muuten viherpesevät?

Sinällään niitä formuloita ei ole kuin se 20 autoa, jos jokainen niistä ajaa muutaman tankillisen viikonlopun aikana, niin se on aika lailla yhdentekevää mitkä niiden pästöt on kokonaiskuvassa jos vertaa siihen kuinka paljon autoja siellä pyörii ympäri vuoden lähes yötä päivää. Jos joku paikallinen vaihtaa ökyferrarinsa sähköautoon niin se voi jo hyvinkin kompensoida koko kisaviikonlopun formuloiden päästöt. Ja varmaan sekin että ne ökyautot pysyy tallissa sen yhden viikonlopun. ja päästöjä nolla.
Nämä, DHL:n 7 jumbojettiä (130tkm/kone kaudessa) + muut päälle. Siinä saa ihan prkleesti pistää taimea maahan jos meinaavat kompensoida.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 654
Viestejä
4 274 323
Jäsenet
71 518
Uusin jäsen
Jefe

Hinta.fi

Ylös Bottom