Cojin de Raton
Tukijäsen
- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 2 846
Kersantti on kohta seinässä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No eihän noissa kisoissa paikanpäällä paljon kisatapahtumia pääse näkemään. Paremmin ne telkusta näkee.Eipä oo tapahtumia..... mikshän ihmiset maksaa itsensä kipeäksi ja lähtevät paikanpäälle kattoo
Kappas, niimpä tosiaan. Bottakselle mahdollisesti tulossa ensimmäinen kausi ikinä ilman pisteen pistettä? Niin sattuessa, hieno tapa lopettaa F1 -uraAlbonille komeat pisteet. Täten Sauber ainut talli ilman pisteitä.
Olikos tämä se kisa missä ajettiin kaikki kierrokset turva-auton perässä ja silti jaettiin täydet pisteet? Ei saatana mikä lajiEi millään pahalla mutta Spa 2021 oli mielenkiintoisempi kuin tämä.
Ei millään pahalla mutta Spa 2021 oli mielenkiintoisempi kuin tämä.
Olikos tämä se kisa missä ajettiin kaikki kierrokset turva-auton perässä ja silti jaettiin täydet pisteet? Ei saatana mikä laji
Jos ei Red Bullilla tapahdu mitään erityistä romahdusta, niin eiköhän Max tämänkin kauden mestaruuden vie, mutta tallimestaaruus on tosiaan tiukempi.Tallimestaruuden suhteen saattaa RB:n pilttuussa jo hieman jänskättää, kun Ferrarin kuskit suorittavat melko tasaisesti toisin kuin Perez.
Ulkomaisten lehtien ja kirjoittajien kommentteja Monacon kisasta:
UK-------------------------
Monaco Grand Prix: 'Charles Leclerc achieves ultimate dream'
Ferrari driver Charles Leclerc said he had “tears in my eyes” as he was on the verge of completing his “ultimate dream”.www.bbc.com
Leclerc loisti Monacossa koko viikonlopun ajan - kuten yleensäkin katuradoilla. Aina perjantain harjoituksista lähtien, hän vei Ferraria pitkin Monacon katuja ja mutkia kierros kierrokselta niin helpon näköisesti.
Kilpakumppanitkin olivat vaikuttuneita. Leclerc ajoi heti toisten harjoitusten alkuun mediumeilla ajan 1.11.5. Toiseksi nopeimman ajan kellottanut Hamilton jäi tuosta ajasta sekunnin. Kun Piastri saapui varikolle harjoitusten jälkeen, hän katsoi tuloslistaa ja kysyi tiimiltään: Pitääkö Leclercin aika paikkansa? Myös Verstappen kommentoi, että Leclercillä oli reilu etumatka muihin.
...
Red bull kärsi samasta ongelmasta kuin Singaporessa viime vuonna. Heidän autonsa vaikuttaa toimivan parhaiten jäykällä jousituksella ja etuosa säädettynä mahdollisimman alas. Tämä yhdistelmä soveltuu huonosti katuradoille.
Ferrari taas näyttää olevan parhaimmillaan silloin, kun sen etuosa pysyy korkeammalla. Tästä on etua kahdella eri tavalla. Ensinnäkin, hitaissa mutkissa F1-auto pysyy ylempänä, joka on eduksi Ferrarille. Toiseksi, kun auto säädetään korkeammalle, Ferrari voi käyttää pehmeämpää jousitusta. Tällöin he voivat ajaa kanttareissa rohkeammin.
Martin Brundle analyses early Monaco Grand Prix chaos, crashes and Charles Leclerc perfection
Sky Sports F1s Martin Brundle reviews the Monaco GP weekend as Charles Leclerc converted pole position into a win on home soil and has his say on the first lap chaos involving Sergio Perez, the Haas drivers and Alpines Esteban Ocon and Pierre Gasly having their own incidentwww.skysports.com
Leclerc ei ole koskaan ollut podiumilla Monacossa ajaessaan F2:lla tai F1:llä. Hänestä tuli ensimmäinen Monacolainen 93:ään vuoteen, joka voittaa kotikisansa.
...
Toisessa startissa punalippujen jälkeen, ensimmäiset 10 sijaa pysyivät muuttumattomina. Näin kävi ensimmäistä kertaa koko F1 historiassa.
...
Hamilton piti kisaa uransa surkeimpana ja Verstappen harmitteli, ettei sattunut ottamaan tyynyä mukaan nukkuakseen.
Näissä sanoissa voi nähdä pientä ironiaa, sillä kumpaakaan kuskia ei harmittanut lainkaan silloin, kun he voittivat kisoja toisensa jälkeen täysin ylivoimaisesti.
...
Ocon on hyvä kuski, mutta historia osoittaa, että varsinkin tiimikavereiden kanssa sattuu ja tapahtuu.
Aiemmin Oconia ovat kritisoineet mm. Perez ja Alonso, nyt myös Gasly antaa kriittistä palautetta. Estebanin tulevaisuus ei vaikuta hyvältä, sillä tällaisia kommentteja ei haluta kuulla muissa talleissa. Kuski edustaa koko tiimin henkilökuntaa, miljoonien eurojen sijoituksia ja sponsoreita.
...
Palatakseni Leclerciin, hänen edellisestä voitostaan ehti kulua 39 starttia. Samalla hän katkaisi 12 voitottoman paalupaikan putken.
Ferrari's Charles Leclerc wins dull Monaco Grand Prix after red flag delay
CHARLES LECLERC ended his Monaco jinx with a victory in his home race. But in truth this was a massively dull race with ZERO overtaking in the top 10, and the cars placed from first to 10th finishe…www.thesun.co.uk
Ehkä suurin yllätys oli se, ettei Ferrari onnistunut möhlimään Leclercin kisaa.
...
Jälleen kerran herää kysymys, pitäisikö Monacon edes olla F1 kalenterissa mukana. Nykyiset F1:t eivät sovellu Monacon ahtaille kaduille.
Toisen startin jälkeisen tunnin ja 44:n minuutin aikana ei tapahtunut mitään, kun kuskit ajelivat upeilla F1:llä renkaita ja moottoreita säästellen.
Mark Hughes: Why Monaco GP became an F2-pace stalemate
The Monaco Grand Prix produced a highly unusual-for-2024 Formula 1 result, but a very tepid race to get there. Mark Hughes explains why it became as cagey as it didwww.the-race.com
Todennäköisin uhkaaja Leclercin voitolle oli Oscar Piastri. Jos hän olisi saanut aika-ajojensa parhaat sektoriajat mukaan Q3:lle, Piastri olisi ollut muutaman sadasosan turvin paalulla.
Piastrin suoritus oli lähes yhtä vaikuttava ja varma kuin Leclercillä. McLaren näyttää nyt toimivan radalla kuin radalla, ei enää puhettakaan ongelmista hitaissa mutkissa viime vuoden tapaan.
Italia ----------------------
Ensimmäinen kolmannes F1-kaudesta on nyt ajettu ja hyvällä omallatunnolla voimme sanoa että 31 pisteen ero Verstappenin ja Ferrari-kuskin välillä ei ole paljon. MM-sarjan hallinta näyttää olevan muuttumassa, GP-kisan voitoista joudutaan kamppailemaan tosissaan.La svolta di Leclerc e il lavoro di Vasseur: così è un'altra Ferrari
Charles vincendo ha passato un esame decisivo per la carriera. E intanto la rossa cresce, in attesa di Hamilton (e Newey?)www.gazzetta.it
"Jos pääset paalulle Monacossa, olet käytännössä voittanut koko kisan". Tämä vanha sanonta pitää tilastojen mukaan paikkansa, mutta Ferrarin kohdalla sanonta sisältää poikkeuksen.Ferrari e la pole a Monaco: sfatato un tabù che durava da 45 anni
Era addirittura dal 1979, con Jody Scheckter, che un pilota Ferrari non tramutava in vittoria una pole position nel Principato: un tabù surreale per essere a Monaco, eppure durato per quasi mezzo secoloautosprint.corrieredellosport.it
...Ennen Leclercin voittoa ehti kulua 45 vuotta, ennen kuin Ferrari voitti Monacon kisan paalulta. Kolmestatoista edellisestä paalupaikasta, Ferrari on voittanut kisan vain neljästi, viimeksi voiton otti vuonna 1979 Jody Scheckter.
Stake-Sauber: arvosana 4/10GP Monaco: le pagelle - Pagina 3
Weekend superlativo da parte di Leclerc, che corona il sogno di una vita; pochi rimpianti per la McLaren, un pizzico di fortuna per Sainz mentre Verstappen limita i danniautosprint.corrieredellosport.it
Kun ensimmäinen kolmannes kaudesta on takana, Sauber on ainoa talli ilman MM-pisteitä. Jäljellä on vielä reilusti kisoja (16), mutta jonkin on muututtava ennen kuin talli vaihtaa nimensä Audiksi.
Saksa -----------------------
Auto, motor und sport
Monte Carlos spezielle Rennen: Verstappen wünscht sich ein Kopfkissen
Lopussa voitiin todeta, että Formula 2 luokassakin ajettiin kovempaa. "Monacon kisa oli hitain, missä olen koskaan ajanut", Piastri kommentoi. Vain turva-auto olisi voinut hidastaa kisaa entisestään. Mutta tässä vauhdissa riski onnettomuudelle oli häviävän pieni. Paitsi jos yksi kuskeista olisi nukahtanut rattiin. Norrisille ja Alonsolle melkein kävi niin, he ottivat kisan aikana tukea reunakaiteista.
Espanja -----------------------
Kellään ei ole varikolla enää epäilystäkään. McLaren pystyy tosissaan haastamaan Red Bullin. He tekivät niin Miamissa ja Imolassa ja he olivat edellä Monacossakin. Ferrari vaikuttaa oleman hieman kaksikon takana, mutta he tulevat varmasti vielä voittamaan kisoja muillakin radoilla uusien päivitysosien myötä. On selvää, että tänä vuonna nähdään tiukkaa ja tasaväkistä taistelua.McLaren y Ferrari confirman lo que todos pedían para la actual F1 con este claro aviso
En la F1, pocas cosas son casualidad. El año pasado, Red Bull ganó 21 de las 22 carreras disputadas y Verstappen se llevó 19 de ellas. Tenía el mejor coche y unawww.mundodeportivo.com
Tämä on juuri sitä, mitä F1 fanit ovat odottaneet viime vuosina.
Marca
Aston Martinin suorituskyvyssä on tapahtunut selkeä käänne edellisten kisojen aikana (Miami, Imola, Monaco). Visa RB vaikuttaa olevan nopeampi aika-ajoissa (varsinkin Tsunoda) ja kisavauhtikin riittää vain taisteluun sijoista 6-10. "Emme enää taistele top 5 sijoituksista, sinun pitää kysyä asiaa Mikelta [Krack]" Fernando kommentoi, kun kansainvälinen lehdistö tiedusteli Aston Martinin tilanteesta.Alonso sobre Aston y si lo ve ahora en un segundo bloque de la parrilla
Después de la ronda 8 de un Mundial de F1 a 24 grandes premios. Fernando Alonso tiene un diagnóstico de la situación de Aston Martin y su AMR24, que no es nada positivo. Los resultwww.marca.com
...
Missään vaiheessa emme nähneet pettynyttä Alonsoa, vaan määrätietoisen ja halukkaan kääntämään tilanne mahdollisimman nopeasti. Ei kannata miettiä turhaan tämänhetkistä tilannetta. Kanadaan Aston Martin saa pieniä päivityksiä, jotta auto soveltuu paremmin vauhdikkaammalle Montrealin radalle. Barcelonaan on odotettavissa isompi päivityspaketti, jolta odotetaan paljon enemmän.
Italia - blogi ------------------------
Leo Turrini
Leclerc è il quinto Moschettiere
Elegante come Aramis. Spregiudicato come Porthos. Sensibile come Atos.Talentioso come D’Artagnan. Eh, Dumas! Carletto è il quinto Moschettiere.Profeta in patria! E lasciate sullo sfondo, amici lettori, le pur inevitabiliriflessioni sulla assenza di spettacolo a Montecarlo: adesso non...www.quotidiano.net
Otsikko: Leclerc on viides muskettisoturi
Elegantti kuin Aramis
Häikäilemätön kuin Porthos
Herkkä kuin Athos
Taitava kuin D’Artagnan
Oi Dumas!
Ledlerc on viides muskettisoturi. Profeetta kotonaan!
...
Tiimi ja kuski toimivat yhdessä upeasti koko viikonlopun ajan. Kaikki onnistui täydellisesti, niin varikolla kuin radallakin. Fred Vasseurin ryhmä on alkanut uskoa siihen, että kaikki on mahdollista, varsinkin silloin kun Red Bull on haavoittuvimmillaan. Tämä oli tärkeä viesti, ehkä Ferrarin alemmuuskompleksin aika on ohi.
...
Lopuksi kisan tylsyydestä. Sitä se oli. Ehkä ne jotka kritisoivat Imolan GP:tä saivat nyt jotain muuta ajattelemisen aihetta.
Mutta jätetään kritiikki tähän. Loppuun vain muutama sana. Jo oli aikakin.
Tällä kertaa on pakko todeta, että oli kyllä minustakin tylsä kisa dramaattisen alun jälkeen. Oikeastaan ainoa jännittävä asia oli, että kestääkö Ferrari loppuun asti. Mielestäni pari aiempaa vuotta Monacossa on olleet ihan hyviä kisoja.
Mäkään en katsonut enkä tuollaiseen kliksutteluunkaan lähtisi. Ylipäätään näiden kisojen ideana oli seurata suorana yksiä suurimmista moottoriurheilutapahtumista. Jo se lähtöasetelma toi kisaan jännitteen, jota ei voinut arvioida sen perusteella tapahtuiko jotain vai ei. Paitsi jälkikäteen tietysti. Nyt kun saan tilauksesta pelkästään tapahtumat, koko tilaisuus kiinnostaa vähemmän.Itse en nähnyt kisaa livenä kun oli muuta ohjelmaa niin katsoin sitten spoilaantumattomana jälkikäteen. Punaisten lippujen jälkeen sitten aloin sitä mitä tällaisilla tylsemmillä (=useimmilla) radoilla yleensäkin, eli vähän klikkailee tyyliin pari kierrosta eteenpäin että onko sijoituksia muuttunut ja tuntuuko olevan mitään meneillään. No, selvästikään mitään ei tapahtunut kun kaikesta kliksuttelusta huolimatta kaikkien sijoitukset taisi pysyä samana alusta loppuun ja 5-10 minuuttia myöhemmin olinkin lopussa ja en varmasti menettänyt mitään.
No, pääasia että joku muu kuin Verstappen voitti, en toki niin optimistinen ole kuin "mundo deportivo" tuossa uutiskoosteessa, katsellaan nyt jotain suht normaalia rataa ensin. Kanada lienee sellainen.
Liberty haluaa lisää rahaa Monacon kisasta, joten riippuu jatko paljolti siitä, että pysyykö kalenterissa. Nyt maksavat vähiten Libertylle (20M€ per vuosi), kun muut radat/organisaatiot maksaa 50M€ per vuosi. Monacon soppari päättyy 2025 lopussa. Jää nähtäväksi annetaanko 2026 uusien sääntöjen mukaan rukatut autot kisata Moncossa, jotka on kevyempiä, kapeampia ja lyhyempiä. Tai joo annetaan toki jos Libertylle lyödään rahaa tarpeeksi tiskiin Monacon järjestäjien suunnasta. Libertyllä tosin isompi hinku raahata F1 sarjaa aasian/aavikon kolkkiin, kuin pitää kisat euroopassa. Markkinat euroopassa pienehköt.Tää Monaco on vähän kyseenalainen kyllä nykypäivänä. Käytännössä aika-ajot on jo vuosia määrittänyt miten kisa päättyy. Tai ainakin todennäköisyys sille on suuri, että jos olet nopein lauantaina niin sunnuntaina voitto on "lähes" varma. Jotain aina voi tapahtua ensimmäisen parin kierroksen aikana ja sitten renkaanvaihto slotissa. Hieno kisa ja viikonloppu ylipäätään, mutta ratana on auttamatta liian kapea nykyautoille, joka sinänsä on vähän sääli. En silti itse kannata, että vielä tiputettaisiin kalenterista kokonaan pois.
Liberty haluaa lisää rahaa Monacon kisasta, joten riippuu jatko paljolti siitä, että pysyykö kalenterissa. Nyt maksavat vähiten Libertylle (20M€ per vuosi), kun muut radat/organisaatiot maksaa 50M€ per vuosi. Monacon soppari päättyy 2025 lopussa. Jää nähtäväksi annetaanko 2026 uusien sääntöjen mukaan rukatut autot kisata Moncossa, jotka on kevyempiä, kapeampia ja lyhyempiä. Tai joo annetaan toki jos Libertylle lyödään rahaa tarpeeksi tiskiin Monacon järjestäjien suunnasta. Libertyllä tosin isompi hinku raahata F1 sarjaa aasian/aavikon kolkkiin, kuin pitää kisat euroopassa. Markkinat euroopassa pienehköt.
F1 seeks 'hosting fee increase' for Monaco GP to continue on calendar - SportsPro
The historic race pays US$20 million per season in a deal that ends after the conclusion of the 2025 season.www.sportspromedia.com
Tää kyllä hymyilytti.Monacollakin on tosin tuo turismin 0-päästötavoite olemassa. En tiedä miten Formulakilpailut siihen istuu.
Istuttavat puita tai muuten viherpesevät?Monacollakin on tosin tuo turismin 0-päästötavoite olemassa. En tiedä miten Formulakilpailut siihen istuu.
Ei niiden kisa-autojen päästöillä ole oikeastaan mitään väliä vaikka tippuisivat nollaan tai tuplautuisivat. Kaikki se muu logistiikka ym. on se mikä kuluttaa ihan hemmetisti.Istuttavat puita tai muuten viherpesevät?
Sinällään niitä formuloita ei ole kuin se 20 autoa, jos jokainen niistä ajaa muutaman tankillisen viikonlopun aikana, niin se on aika lailla yhdentekevää mitkä niiden pästöt on kokonaiskuvassa jos vertaa siihen kuinka paljon autoja siellä pyörii ympäri vuoden lähes yötä päivää. Jos joku paikallinen vaihtaa ökyferrarinsa sähköautoon niin se voi jo hyvinkin kompensoida koko kisaviikonlopun formuloiden päästöt. Ja varmaan sekin että ne ökyautot pysyy tallissa sen yhden viikonlopun. ja päästöjä nolla.
Istuttavat puita tai muuten viherpesevät?
Sinällään niitä formuloita ei ole kuin se 20 autoa, jos jokainen niistä ajaa muutaman tankillisen viikonlopun aikana, niin se on aika lailla yhdentekevää mitkä niiden pästöt on kokonaiskuvassa jos vertaa siihen kuinka paljon autoja siellä pyörii ympäri vuoden lähes yötä päivää. Jos joku paikallinen vaihtaa ökyferrarinsa sähköautoon niin se voi jo hyvinkin kompensoida koko kisaviikonlopun formuloiden päästöt. Ja varmaan sekin että ne ökyautot pysyy tallissa sen yhden viikonlopun. ja päästöjä nolla.