F1 2024 - Itävallan GP

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
785
Tapille saisi antaa - pisteitä F1 lisensille kunnes oppii. Mutta ei tule tapahtumaan kun on ns. "kultapoika".
 

Capri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
451
Tuo sanonta nyt hieman ontuu, jos paskoo oman vanteen ja rengas lähtee vanteelta, samalla paskot toisenkin renkaan.
Katsotko vielä mitkä oli näiden kahden kilpakumppanin loppusijoitukset ;)
Perstappi veti taas mestarin elkein, ehdottomasti vaikein päihitettävä kuljettaja kautta F1-historian.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
691
Katsotko vielä mitkä oli näiden kahden kilpakumppanin loppusijoitukset ;)
Perstappi veti taas mestarin elkein, ehdottomasti vaikein päihitettävä kuljettaja kautta F1-historian.
Kannattaako Norriksen ajaa seuraavaksi tahallaan päin niin oppii tavoille, kuten Senna teki Prostille?
 

Capri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
451
Kannattaako Norriksen ajaa seuraavaksi tahallaan päin niin oppii tavoille, kuten Senna teki Prostille?
Ehkäpä Norriksen kannattaa vain nyt ensialkuun opetella ajamaan tavalla jolla voitetaan F1-mestaruuksia.
 
Liittynyt
26.06.2021
Viestejä
691
Ehkäpä Norriksen kannattaa vain nyt ensialkuun opetella ajamaan tavalla jolla voitetaan F1-mestaruuksia.
Sillä tyylillä Senna voitti mestaruuden, kun ajoi tahallaan päin, se oli kosto. Eikö nyt pitäisi ottaa mallia tavasta, jolla voitetaan mestaruuksia?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
46
Näillä säännöillä niin, joo. Landolle pitää tarjota nopea auto kisasta toiseen, niin pääsee ajamaan sitä romurallia Maxin kanssa. Eihän se toisaalta Maxin vika ole tai kenenkään f1-mestarin vika, jos säännöt sallii ja tuomaristo sen sallii. Hänet on opetettu tällaiseen kilvan ajoon, ihan siitä syystä tuomaristo empii mikä on oikein ja mikä ei kun mennään harmaalla alueella.

Naurettavinta tässä on se, että tuomaristo ja FIA venyttää ihan itse tietoisesti näitä sääntöjä kisasta toiseen ja vielä epäjohdonmukaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 560
Eipä kyllä yllätä, Maxilla on tiettyjä psykopaattisia piirteitä (jotka toki on erittäin hyödyllisiä F1:ssä). Ei riitä että voittaa kaikki mestaruudet ja melkein kaikki kisat, vaan pitää voittaa kirjaimellisesti kaikki kisat ja raivoaa radiossa jos siinä yhdessä kisassa tulee ongelmia. Jos on tilanne jossa toinen kuski tulee takaa nopeammin (kuten tänään), niin ennemmin puskee molemmat ulos radalta kuin nöyrtyy ajelemaan kakkosena maaliin. Kaikki kuskit tietää sen, mutta Norrisin kaltainen kuski on niin totaalisen kyllästynyt ajamaan kakkosena että osallistuu siihen kolarointiin vaikka kuvio on täysin ennustettavissa. Psykologista sodankäyntiä joka todennäköisesti Verstappenia hyödyttää jatkossa kun saa alistettua muita tavalla tai toisella. Ainoa miten se ei häntä hyödyttäisi olisi jos jokin toinen auto olisi niin selvästi hänen edellään että kisat olisi "paalulta voittoon" mutta tuo RB vs McLaren on todella pienillä marginaaleilla niin Verstappen pääsee pelaamaan pelejään.
Tänään oli kieltämättä nähtävissä ns. "vanhan Maxin" meininkiä mutta en ehkä nyt täysin allekirjoittaisi tuota muutoin Maxin ensimmäisen mestaruuden jälkeen. Aika siististi kisattiin Leclercin kanssa ja tälläkin kaudella Norris ohitellut Maxin monesti ilman mitään kyseenalaisia. Tänään taisi vaan hieman keittää yli kun Max dominoi ihan totaalisesti yli puolet kisasta, ajoi yli 7s kaulan ja sitten tuo suli hänestä riippumattomista syistä sen varikkostopin aikana. Sitten olikin tuoreilla kumeilla oleva auto takana kun omat varikolta saadut olivat vielä vähän käytetyt. Paikoitellen rajuja liikkeitä Verstappen toki käytti mutta ei tuo lopullinen yhteenotto nyt mikään kauhean raju ollut. Todella huonoa tuuria vain kun pikkuosumasta meni autot rikki eikä vaan mutka pitkäksi tms.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 402
Näillä säännöillä niin, joo. Landolle pitää tarjota nopea auto kisasta toiseen, niin pääsee ajamaan sitä romurallia Maxin kanssa. Eihän se toisaalta Maxin vika ole tai kenenkään f1-mestarin vika, jos säännöt sallii ja tuomaristo sen sallii. Hänet on opetettu tällaiseen kilvan ajoon, ihan siitä syystä tuomaristo empii mikä on oikein ja mikä ei kun mennään harmaalla alueella.
Yritätkö oikeasti kääntää Landon syyksi tämän?
Joo, yksi syöksy oli Landon virhe ja antoi hyötynsä pois.
Sen sijaan muuan nimeltä mainitsematon Max aiheutti kolarin ja sen jälkimainingeissa blokkasi parhaansa mukaan Landon ohitusta.
Ihan vaan kusipäisyyttään.

Naurettavinta tässä on se, että tuomaristo ja FIA venyttää ihan itse tietoisesti näitä sääntöjä kisasta toiseen ja vielä epäjohdonmukaisesti.
Tämähän on se iso ongelma, säänntöjen tulkinta elää koko ajan.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 320
Paikoitellen rajuja liikkeitä Verstappen toki käytti mutta ei tuo lopullinen yhteenotto nyt mikään kauhean raju ollut. Todella huonoa tuuria vain kun pikkuosumasta meni autot rikki eikä vaan mutka pitkäksi tms.
Montako peippailua näet kuvissa?

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 560
Montako peippailua näet kuvissa?

Mihin tämä nyt liittyi? Sanoinko jossain kohtaa, että Max ajoi oikein? Tuossa noita kyseenalaisia liikkeitä on mutta suhteellisen kevyt kuitenkin oli tuo kontakti mistä autot lopulta hajosivat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
46
Yritätkö oikeasti kääntää Landon syyksi tämän?
Joo, yksi syöksy oli Landon virhe ja antoi hyötynsä pois.
Sen sijaan muuan nimeltä mainitsematon Max aiheutti kolarin ja sen jälkimainingeissa blokkasi parhaansa mukaan Landon ohitusta.
Ihan vaan kusipäisyyttään.
En yritä kääntää Landon syyksi, kyllä se Maxi on syypää, ja Maxin ajotyyli on vastoin virallisia sääntöjä, mutta ei sen hetkisen tulkintasääntöjen mukaan, mikä siis on täysin dynaaminen. Ja juuri siihen Maxi on opetettu ja niin on moni muukin maailmanmestari opetellut / opetettu voittamaan niitä kisoja ja maailma kyseenalaisia keinoin, koska se on mahdollista, se on mahdollistettu FIA:n toimesta. Ja että tuota sääntötuökintaa on sit todella vaikeaa katsojan ymmärtää miksi joku saa jostain mitättömästä asiasta 5 sekunnin rankkoja kun toiset saa leikkiä toisen hengellä. Jos säännöt toimisi kisoissa siten kuten ne on määritelty, ilman tulkintoja, niin Maxi olisi potkittu ulos formuloita ja varmasri moni muukin.

Eli näiden mahtavien sääntöjen mukaan Landon tulisi opetella pelaamaan sikaa, jotta voisi voittaa mestaruuksia. Missä nyt ei ole mitään järkeä kilpailullisesti.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 391
En yritä kääntää Landon syyksi, kyllä se Maxi on syypää, ja Maxin ajotyyli on vastoin virallisia sääntöjä, mutta ei sen hetkisen tulkintasääntöjen mukaan, mikä siis on täysin dynaaminen. Ja juuri siihen Maxi on opetettu ja niin on moni muukin maailmanmestari opetellut / opetettu voittamaan niitä kisoja ja maailma kyseenalaisia keinoin, koska se on mahdollista, se on mahdollistettu FIA:n toimesta. Ja että tuota sääntötuökintaa on sit todella vaikeaa katsojan ymmärtää miksi joku saa jostain mitättömästä asiasta 5 sekunnin rankkoja kun toiset saa leikkiä toisen hengellä. Jos säännöt toimisi kisoissa siten kuten ne on määritelty, ilman tulkintoja, niin Maxi olisi potkittu ulos formuloita ja varmasri moni muukin.

Eli näiden mahtavien sääntöjen mukaan Landon tulisi opetella pelaamaan sikaa, jotta voisi voittaa mestaruuksia. Missä nyt ei ole mitään järkeä kilpailullisesti.
Fakta vain on että lähes kaikki suurmestarit ovat pelanneet siikaa, enemmän tai vähemmän, Alonso ehkä usean mestaruuden miehistä vähiten, Vettel mestaruusvuosinaan omasi niin ylivoimaisen auton ettei hirveästi tarvinnut.

Max on todella taitava kuski ja tottunut voittamaan, nyt kun McLaren on nopein niin Max yrittää kaikkensa että saisi pidettyä voiton, kakkossija kun ei enää voittoon tottumisen jälkeen maistu.

Toki säännöt saisi olla yksiselitteisemmät, mutta ei ne saa liiaksi rajoittaa kilvanajoa, eikä tuo Maxin liike ei ollut mikään erityisen sikamainen.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 320
Mihin tämä nyt liittyi? Sanoinko jossain kohtaa, että Max ajoi oikein? Tuossa noita kyseenalaisia liikkeitä on mutta suhteellisen kevyt kuitenkin oli tuo kontakti mistä autot lopulta hajosivat.
Liittyy siihen että sun mielestä ne liikkeet ei ollut rajuja. Videolta näkee että kaveri törmää kaksi kertaa ja kolmas olisi tullut jos Norris olisi ohittanut nurmikon kautta.

@Asmola Verstappen tiputtaa hanskat siihen paikkaan ja ura loppuu välittömästi kun tajuaa ettei voita enää kisoja ja mestaruutta.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
551
Hienoa kilvanajoa voitosta, tällaista sen pitäisi formuloissa ollakin. Tosin piste-ero vain kasvoi Maxin eduksi, joten eipä tuo kauteen tuonut hirveästi jännitystä lisää. 8 minuutin kooste riitti tähänkin kisaan hyvin Youtubesta.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 701
Maxin epäurheilijamaiset käytöstavat näkyi kyllä viimeistään siinä osuman jälkeen, kun rikkinäisellä renkaallakin koitti ajattaa ja itseasiassa ajattikin Norrisin nurmikolle heti radalle paluun jälkeen. Mun mielestä siitä sitä rankkua olisi pitänyt antaa. Jos auto on rikki niin ei estellä enää muita vaan vielä piti päästä törttöilemään.

Edit: Ja jostain syystä koosteklipit kolaroinnista loppuu just siihen kun autot palaa radalle ja tämä lopun törttöily jää näkymättä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 560
Liittyy siihen että sun mielestä ne liikkeet ei ollut rajuja. Videolta näkee että kaveri törmää kaksi kertaa ja kolmas olisi tullut jos Norris olisi ohittanut nurmikon kautta.
Ahaa. Mähän nimenomaan sanoin, että liikkeet oli paikoitellen rajuja mutta se itse törmäys ei ollut. Nimenomaan nuo blokkausyritykset ja peippailut kontaktin yhteydessä oli Maxin suunnalta liikaa. Lopullinen kontakti ei edelleenkään mielestäni ollut kauhean suuri tai rajun näköinen, se vaan osui huonoon paikkaan ja rikkoi autot. Tämä ei tarkoita sitä, että Verstappen olisi ollut syytön ja toiminut oikein. On kisoissa nähty huomattavasti pahempiakin osumia mistä on selvitty pienemmillä vaurioilla tai vaurioitta.

Paikoitellen rajuja liikkeitä Verstappen toki käytti mutta ei tuo lopullinen yhteenotto nyt mikään kauhean raju ollut. Todella huonoa tuuria vain kun pikkuosumasta meni autot rikki eikä vaan mutka pitkäksi tms.
Jos ei kontekstista ilmene sanoma, etenkin kun alussa puhuin vanhan Maxin meiningistä, niin ehkä muotoilu olisi lauseessa voinut olla ”Paikoitellen rajuja liikkeitä Verstappen käytti mutta ei tuo lopullinen kontakti kauhean suurelta vaikuttanut suhteessa vaurioihin.” tms.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 701
Perez vois kyllä tulla pois sieltä. Ei pääse edes Haasista edelle avattavan takasiiven avulla vaikka kuinka monta kierrosta saa yrittää. Luulis että onnistuisi ilman DRS:ääkin, mutta että ei edes sen avittamana pääse edelle...
 
Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
588
Maxin epäurheilijamaiset käytöstavat näkyi kyllä viimeistään siinä osuman jälkeen, kun rikkinäisellä renkaallakin koitti ajattaa ja itseasiassa ajattikin Norrisin nurmikolle heti radalle paluun jälkeen. Mun mielestä siitä sitä rankkua olisi pitänyt antaa. Jos auto on rikki niin ei estellä enää muita vaan vielä piti päästä törttöilemään.

Edit: Ja jostain syystä koosteklipit kolaroinnista loppuu just siihen kun autot palaa radalle ja tämä lopun törttöily jää näkymättä.
Samaan kiinnitin itsekin huomiota
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 391
Maxin epäurheilijamaiset käytöstavat näkyi kyllä viimeistään siinä osuman jälkeen, kun rikkinäisellä renkaallakin koitti ajattaa ja itseasiassa ajattikin Norrisin nurmikolle heti radalle paluun jälkeen. Mun mielestä siitä sitä rankkua olisi pitänyt antaa. Jos auto on rikki niin ei estellä enää muita vaan vielä piti päästä törttöilemään.

Edit: Ja jostain syystä koosteklipit kolaroinnista loppuu just siihen kun autot palaa radalle ja tämä lopun törttöily jää näkymättä.
Juuri samaan aikaan tuli vasemmalta porukkaa ohi, väistikö Max niitä eikä huomannut Landoa oikealla puolellaan vai estikö tahallaan, klipeistä selviäisi.

Edit: tuossahan tuo näkyy, saattoi väistää nopeampia, tai sitten esti Landoa.

 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 391
@Asmola Verstappen tiputtaa hanskat siihen paikkaan ja ura loppuu välittömästi kun tajuaa ettei voita enää kisoja ja mestaruutta.
Varmasti, tuskinpa Max jatkaa kehärääkkinä kuten Alonso ja Hamilton nyt (vaikka nopeita ovat edelleen, voitot ja mestaruudet vain takana päin) mutta siihen menee todennäköisesti vielä 10-15 vuotta.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 320
Varmasti, tuskinpa Max jatkaa kehärääkkinä kuten Alonso ja Hamilton nyt (vaikka nopeita ovat edelleen, voitot ja mestaruudet vain takana päin) mutta siihen menee todennäköisesti vielä 10-15 vuotta.
Riippuu kuinka hyvän auton RB saa rakennettua uusilla spekseillä. Oma veikkaus on että istuu nykyisen sopimuksen loppuun ja jää eläkkeelle.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 989
Riippuu kuinka hyvän auton RB saa rakennettua uusilla spekseillä. Oma veikkaus on että istuu nykyisen sopimuksen loppuun ja jää eläkkeelle.
Tuskin tuo autosta riippuu. Max puheli jo ensimmäisen mestaruuden jälkeen että lopettaa kun ei ajaminen enään maistu, ei lähde ennätyksiä jahtaamaan. voi hyvinkin loppua nykyiseen sopimukseen
 
Liittynyt
12.03.2017
Viestejä
27
Perez vois kyllä tulla pois sieltä. Ei pääse edes Haasista edelle avattavan takasiiven avulla vaikka kuinka monta kierrosta saa yrittää. Luulis että onnistuisi ilman DRS:ääkin, mutta että ei edes sen avittamana pääse edelle...
Samaa kattelin mutta oli siellä autokin hajalla ekalta kierrokselta...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 560
Riippuu kuinka hyvän auton RB saa rakennettua uusilla spekseillä. Oma veikkaus on että istuu nykyisen sopimuksen loppuun ja jää eläkkeelle.
Miksi Verstappen olisi naimisissa RB:n kanssa ja ei voisi siirtyä toiseen talliin nykyisen sopimuksen päättyessä, jos auton kehityssuunta ei vaikuta oikealta? Itse ainakin pitäisin epätodennäköisenä, että RB on se talli missä hän ajaa uransa loppuun asti. Ellei sitten yleinen kiinnostus lajiin vain yksinkertaisesti lopu, jolloin nykyisen sopparin päättyminen on tietysti luonnollinen aika eläköityä lajista. Verstappenille riittää kysyntää muuallakin ja hänen saavutustensa arvostusta nostaisi lisää se, kun pystyisi nappaamaan mestaruuden muuallakin. Eri asia tietysti paljonko se häntä itseään kiinnostaa.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 701
Juuri samaan aikaan tuli vasemmalta porukkaa ohi, väistikö Max niitä eikä huomannut Landoa oikealla puolellaan vai estikö tahallaan, klipeistä selviäisi.

Edit: tuossahan tuo näkyy, saattoi väistää nopeampia, tai sitten esti Landoa.

Okei. Tuohan voisi selittää siirtymisen. TV-kuvassa tuo nopeampi auto vaan vilahti niin en sitä niin noteerannut. Ainakin sillä voi selittää siirtymisen jos joku siitä valituksia tekee.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
136
No nyt siellä ajettiin sentään kilpaa voitosta:)
molemmat siellä ajoi tosissaan, ja oli jo 59 kierroksella lähellä Landon sisäkurvin sukelluksessa että kolisee, Verstappen sen väisti. Vastaavasta ohituksesta aikaisemmin Alonso sai rankkua, koska silloin tapahtui kontakti.
Itsestä näytti että Landon auto jäi ehjäksi, mutta itse vielä lopussa käänti ensimmäisen kontaktin jälkeen Verstappeniin pahki ja särki etusiiven.
Kyllä se Landokin vielä oppii ajamaan tiukissa tilanteissa, kun saa vähän harjoitusta. Varmaan jossain vaiheessa tuleva maailmanmestari.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
26
Iso-Britannia -------------
Sky


Olen kehunut Maxin taitoja haastatteluissa ja kolumneissani, enkä peru sanojani. Hän on yksi parhaimmista kuljettajista joita olen nähnyt viimeisen 40 vuoden aikana. Olen myös sanonut, että hän on rauhoittunut, aikuistunut ja ymmärtää pelin luonteen kolmen maailmanmestaruutensa myötä. Kaikki tämä saattoi olla kuitenkin vain pintaa, sillä Itävallan kisa oli perinteistä Max 1.0:aa ajotyylin ja kaiken kieltämisen perusteella.
En yritä etsi tekosyitä, mutta voisiko olla mahdollista, että isä-Josin ja Hornerin välinen naurettava kiistely voisi lopulta vaikuttaa myös radalla?
Kaiken lisäksi Red Bullin tiimin radiokommentit kisan jälkeen, jossa he kertoivat kaiken olleen Norrisin vika, vie uskottavuuden tallilta.
...
Toinen hälyttävä asia Red Bullille oli, että Max tuli maaliin 17 sekuntia ennen tallikaveriaan Pereziä, huolimatta kolaroinnista, hitaasta kierroksesta ja ylimääräisestä varikkopysähdyksestä sen jälkeen. Myös Haasin Hulkenberg pääsi maaliin ennen Pereziä, jolle määrättiin 5 sekunnin aikasakko ylinopeudesta varikolla ja jonka auto kärsi vaurioita.


The Race

Kun Verstappen kävi haastattelussa läpi kolaritilanteen ja teki selväksi, ettei se huolettanut häntä, The Race kysyi, oliko hän pettyneempi tiimin toimintaan kuin Norrisiin.
"Kyllä" hän myönsi, "tämä päivä oli surkea".
"Kaikki oli pielessä. Valitin renkaista, emme vaihtaneet niitä. Jäin jumiin kierroksella ohitettavien taakse, huonot varikkopysähdykset"
"Kaikki meni pieleen"
...
Tämä viittaa siihen, että Verstappen oli jo valmiiksi hermostunut ennen kuin Norris pääsi yrittämään ohitusta. Turhautuminen tiimiin ei tullut vasta kisan jälkeen, sitä oli jo kisan aikana. Näin on käynyt ennenkin, Verstappen menettää kontrollin taistelussa sijoista kun hän menettää kontrollin itse kisassa.


Daily Telegraph

Minua kuitenkin harmitti kisan jälkeen kuljettajien valitus radiossa. Katsoin Englanti-Slovakia jalkapallomatsin jälkikäteen. Tuomari oli jatkuvasti vaikeuksissa, kun molempien joukkueiden pelaajat kaatuilevat kentälle tuon tuostakin ja sitten tuomarin on päätettävä, milloin kyse oli filmaamisesta ja milloin aidosta virheestä.
Näin on käymässä Formuloissakin. Ihan samalla tavalla. Kuskit valittavat radiossa jatkuvasti. "Hän työnsi minut ulos radalta", "hän käänsi eteeni", "hän vaihtaa linjaa mutkaan tullessa", "hän tekee sitä tai tätä".
...
Olin yllättynyt, sillä Verstappenin Red Bull oli aika-ajoissa kuin raketti. Luulin, että kisassa hän ajaa selvään voittoon. Mutta tasoerot tasaantuivat nopeasti, muutama huono varikkopysähdys ja vähän huonoa onnea, jolloin Lando pääsi hengittämään niskaan.
Luulen, että DRS:llä ja Itävallan radan luonteella oli myös osansa. DRSää pääsi käyttämään kolmella suoralla, jotka olivat peräkkäin. Jokaisen suoran päässä on tiukka mutka. Näin syntyi tilanne, jossa DRSn antama 15-20 mailin lisävauhti helpotti ohitusyritystä jokaiseen suoran jälkeiseen neulansilmään.


Mirror

Max Verstappenin kommentti Hamiltonin, Norrisin ja Russelin suuntaan palaa kummittelemaan,
Huhtikuussa Red Bull vaikutti voittamattomalta. Max oli voittanut neljä viidestä kisasta, ainoastaan Sainz pääsi juhlimaan voittoa Australiassa. Maxin pelatessa netissä jalkapalloa ystäviensä kanssa, hänen oli pakko kommentoida pelissä kuulunutta brittien kansallislaulua: "En olekaan kuullut tuota vähään aikaan", tehden selväksi brittikuskien vaikeudet alkukaudella. Nyttemmin tilanne on muuttunut dramaattisesti Norrisin ja Russelin voitettua kisat ja Hamiltoninkin parantaessa otteitaan.


Australia --------------------
Sydney Morning Herald

Radalla tapahtunut kolarointi jätti Piastrin mietteliääksi sunnuntain kisan jälkeen. Piastri tippui aika-ajoissa kolmannesta ruudusta seitsemänteen, hänen rikottuaan ratarajoja.
"Aina voidaan jossitella. Tietenkin eilinen huomioon ottaen, vaikka tämä oli neljäs palkintopallisijani F1:ssä, olin kuitenkin niin lähellä voittoa. Se harmittaa".
"Kisan jälkipuolisko sujui hyvin ja olimme vahvoja. Olen onnellinen toisesta sijasta, mutta voiton ollessa niin lähellä, ei voi kuin harmitella".


Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport

Andrea Stella kommentoi McLarenin ja Verstappenin kolarointia kisan jälkeen kriittisesti. "Maxille olisi pitänyt näyttä mustavalkoista lippua hänen muuttaessaan ajolinjaansa mutkissa edellisillä kierroksilla. Jos virheisiin ei puututa, tällaista tapahtuu jatkossakin. Kolari oli seurausta vuodesta 2021, jolloin ajovirheistä ei annettu kunnollista varoitusta". "Arvostamme tietenkin Maxia ja Red Bullia, Verstappenin ei tarvitse olla niin hermostunut. Joskus vaikuttaa siltä, että hänen ohittaminen radalla tarkoittaisi maailmanloppua. Hän olisi päässyt yrittämään ohitusta DRS:n avulla seuraavalla kierroksella. Valitettavasti näin ei käynyt, Lando olisi ansainnut taistelun voitosta."


Corriere della Sera

Ferrarille arvosana 5,5
...
Itävallan kisa ei selventänyt Ferrarin tulevaisuutta, eikä se vastannut vieläkään kysymykseen: tuleeko Imolassa saadusta päivityspaketista olemaan joskus tulevaisuudessa hyötyä vai ei? Vasseur kertoi, että talli pysyy valitussa suunnitelmassaan, eikä ole tekemässä siihen muutoksia. Itseluottamus ja suorituksien tasaisuus ovat tallella.


Autosprint

Red Bull Ringin tapahtumat nostivat kisan Sainzin top 3 suorituksiin. Mutta Ferrarin SF-24 vaatii vielä paljon töitä, jotta sen aikaisempi kilpailukyky saadaan palautettua.
...
Frederic Vasseur ei mieti vaihtoehtoja: Barcelonaan tuotu päivityspaketti oli aiemmin valitun suunnitelman mukainen. Se antoi enemmän pitoa, mutta toi samalla aerodynaamisia ongelmia.
...
Aika-ajoissa nähtiin yllätys, kun Verstappen löi muut isolla erolla näin lyhyellä radalla. Onko Red Bullilla taas nopein sarjan auto? Asia ei ole niin yksinkertainen Vasseurin mielestä: "Paras auto riippuu siitä, mitä hetkeä katsotaan. Aika-ajoissa Max oli selvästi nopein, kisassa Norris oli parempi tuoreemmilla renkailla. Monacossa Ferrari oli nopein"


Saksa -----------------------
Frankfurter Allgemeine Zeitung

Teoria siitä, että Verstappen on hyvä tekemään ohituksia, sekä vaikea ohitettava, saivat varmistuksen Itävallassa. Tiukassa paikassa raja sallitun ja virheellisen puolustamisen välillä on äärimmäisen pieni.

Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko kritisoi kisan tapahtumia: "Molemmat kuskit olivat liian aggressiivisia"
...
Hulkenbergiltä nähtiin vahva kisa hyvän aika-ajon jälkeen, jossa hän pääsi yhdeksänteen ruutuun... Tuleva Audi-kuski taktikoi hienosti ja tuli maaliin kuudennella sijalla, ennen Red Bullin Sergio Pereziä.


Auto, motor und sport

Miamin GP:n jälkeen, Max Vertappen on joutunut kaksintaisteluun Lando Norrisin kanssa. Sprinttikisassa taisteltiin reilusti ilman kosketuksia. Pääkisassa sitten kolaroitiin. Molemmat kuskit tekivät virheitä taistellessaan voitosta. Tämä oli hienoa seurattavaa meille katsojille, mutta loppujen lopuksi molemmat pilasivat kisansa.
...
Haas kuskit tarjosivat ison yllätyksen, kun molemmat ylsivät top 10 sijoille. Hulkenberg korvasi huonon sprinttikisan hyvällä startilla ja aggressiivisella alkupuoliskolla pitäen hyvää vauhtia loppuun saakka. Hän pääsi maaliin ennen Red Bullin Sergio Pereziä. Vaikka Meksikolaisen RB20 kärsi kylkivaurioita, Hulkenbergin puolustustaidot ansaitsevat aplodeja. Hän teki Perezille ansan 3:teen mutkaan, jotta saisi paremman edun DRS:tä seuraavalle suoralle. Kokemus palkitaan.


Espanja -----------------------
Mundo Deportivo

Lando Norris ja Max Verstappen ovat aina olleet hyvissä väleissä. Vielä Montrealissa molemmat hymyilivät tyytyväisinä palkintopallilla.
...
F1:ssä tilanne kuitenkin muuttuu, kun molemmat tavoittelevat samaa asiaa. Ystävästä tulee kilpailija, hänestä tulee vihollinen. Tarvitaan vain pieni kipinä, jolloin tilanne muuttuu. Ja nyt se muuttui. On selvää, että heidän ystävyydessään oli aika ennen ja jälkeen Itävallan sunnuntain kisaa. He kolaroivat taistellessaan kisan voitosta, jolloin molempien autoista puhkesi rengas ja Verstappenille annettiin 10 sekunnin aikasakko aiheuttamastaan kolarista.
...
Kisan jälkeen Ranskan tv:n haastattelussa Verstappen teki tilanteen selväksi, kun hänelle kerrottiin, että olisi voinut päästää Norrisin ohi: "Olisin voinut myös jäädä kotiin... Olen tullut tänne voittamaan, en jäämään toiseksi"


Marca

Alonso kommentoi kisan loppuhetkillä tekemäänsä nopeinta kierrosta: "Sillä ei ollut kisan lopussa merkitystä, mutta halusimme testata autoa uusilla renkailla pienellä bensakuormalla. Suunnittelimme tekevämme kisassa kolme pysähdystä ja Lancelle kaksi, jos radalle olisi kutsuttu turva-auto tai olisi tapahtunut jotain muuta yllättävää"
...
Alonsolla ei ollut juurikaan mahdollisuuksia pisteille, saatuaan aikasakon ja kolaroituaan Zhoun kanssa. "Mutka meni pitkäksi ja törmäsin Guanyuun, sain aikasakon ja sen jälkeen kisa oli siinä. Sillä ei ollut merkitystä, tulisitko maaliin sijalla 17 tai 14, pisteitä ei ollut saatavilla."


Italia – blogi ----------------------------
Leo Turrini

Verstappenin ja Norrisin välisessä kolaroinnissa olen jälkimmäisen osapuolen kannalla. Hollantilainen ei pitänyt kiinni säännöistä, hän puolusti sijoitustaan liian aggressiivisesti. McLarenin poika ei ollut täysin viaton, mutta hän oli oikeassa. Asian voisi sanoa myös näin: Ylivoimaisen Super-Maxin vuosien hallinnan jälkeen hänet haastettiin rengas rengasta vasten ja hermot pettivät.
...
Tästä ei tullut Punaisten kesä, niin kuin toivoimme Monacon voiton jälkeen. Auton kehitys on polkenut paikoillaan. Epäilen vahvasti, että suunnitellut tekniset ratkaisut eivät ole toimineet odotetulla tavalla. Valitettavasti näin on käynyt aiemminkin. Ferrari, minne menet? (Ferrari, quo vadis?)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 242
Viestejä
4 310 933
Jäsenet
71 995
Uusin jäsen
DaDa

Hinta.fi

Ylös Bottom