F1 2024 - Azerbaidzhanin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Ööö... oli täysin eri taktiikalla kisassa.
Öö,Ööö. Niin Zhou ajoi hardeilla ihan yhtä pitkän stintin ja vielä painavammalla autolla jolloin kulumaa enemmän. Koita nyt jo saakeli ottaa ne boltterilasit/silmälaput pois silmiltä.
 
Jokohan Binotto vahvistaa Valtterin sopimuksen? Samanlainen kolari viime vuonna Bakussa. Oliko haasit keskenään..
 
Pitäis olla tuolla, että kesken kauden ei voi sääntöihin vaikuttaa (eli tehdä tarkennuksia), jos tekee niin vaikuttaisi vasta seuraavaan kauteen.
 
Jep, ohi menee tallimestaruuden suhteen. Vielä seitsemän kisaa jäljellä, saa nähdä keikahtaako kuskimestaruuskin. Eipä tule hetkeen mieleen kesken kauden näin suuri heilahdus voimasuhteissa...

Täytyy mennä vuoteen 2009 ja Brawn GP. Jos nyt en ihan väärin muista niin Brawn GP voitti melkeinpä kaikki kisat ekalla puoliskolla ja sen jälkeen muut keksi sen tupla-diffusöörin eikä tainnu voittoja enää tulla, mutta kauden alun dominointi toi tallille molemmat mestaruudet :hmm:

Mutta tähän päivään... ettien että jos/kun kauden loput kisat olis tämmösiä :nb:
 
Öö,Ööö. Niin Zhou ajoi hardeilla ihan yhtä pitkän stintin ja vielä painavammalla autolla jolloin kulumaa enemmän. Koita nyt jo saakeli ottaa ne boltterilasit/silmälaput pois silmiltä.
En nyt aivan ymmärrä, eikös hardien pitäisi kestää kulutusta enemmän, Bottas ajoi alussa keskipehmeillä ja ne mielestäni eivät kestä painoa kulumatta niin paljon kuin kovat.
Bottas vaihtoi ne 12 kierroksen jälkeen liian ehkä aikaisin?. Zhou taas vasta lopussa, jossa ne kestävät suhteessa paremmin.
Vaikkakin todella tasaisesti Bottas ajoi, paitsi ohitustilanteissa menetti ehkä turhaa aikaa. Muuten kyllä heikko kisa koko tallilta.
 
Colapinton ja Bearmanin suoritukset taisivat jäädä kaiken muun alle. Molemmille pisteitä kisasta. Uskoisin kummankin tallin olevan aika tyytyväisiä näiden kuskien suhteen. Etenkin Williamsin, kun toistuvista toilailuista siirryttiin pisteiden nappaamiseen varsin nopeasti ja tämän päivän pisteet ovat todella tärkeitä Alpinea vastaan kisaamisessa.
 
Perez ajoi suoraan eikä antanut tilaa. Sainz liikkui vasemmalle pois seinän vierestä ja katsoi samalla peiliin että Perez on vierellä.
Perez ei ollut lähellekkään kunnolla vierellä, vaan eturengas osui takarenkaaseen, rata myös kaartaa vasemmalle tuolla suoralla, eli Perezin alkuperäisellä linjalla olisi lopulta joko kiilannut Sainzin oikealla olevaan seinään tai ajanut siihen itse. Mutta katsotaan mitä tuomaristo sanoo jos sanoo mitään, lopulta se nyt on aivan sama kumman ajovirhe oli, Perezillä oli kaikki mahdollisuudet väistää ja näki paremmin takaata, mutta päätti jatkaa samaa linjaa minkä lopputuloksena keskeytys viimeisillä kierroksilla, ei tässä pisteitä jaella oikeassa olemisesta vaan pääsemällä maaliin.
 
Täytyy mennä vuoteen 2009 ja Brawn GP. Jos nyt en ihan väärin muista niin Brawn GP voitti melkeinpä kaikki kisat ekalla puoliskolla ja sen jälkeen muut keksi sen tupla-diffusöörin eikä tainnu voittoja enää tulla, mutta kauden alun dominointi toi tallille molemmat mestaruudet :hmm:
Barrichello voitti pari kisaa myös jälkimmäisellä puoliskolla ja taisi Buttonkin joitain podiumeja ottaa.
 
Red Bull on kyllä tehnyt pahan virheen kun antanut Perezin ajaa toista autoa. Jos tilalla ois ollut tasaisempi kuski olisivat turvallisessa johdossa tallipisteissä.
 
Tallin olis pitäny laittaa Norris aikaisemmin ajamaan pankkikierros, nyt meni liian myöhäiselle ja keltaiset pilas sitten mahdollisuuden.
No en tiedä voiko suoraa laittaa tallin syyksi, enemmän tiedostetun riskin toteutuminen… Tallin hyvyydeksi taas voi todeta, että ruutulipulla kuitenkin neljäs (vähän tuuria tosin lopussa).
 
Red Bull on kyllä tehnyt pahan virheen kun antanut Perezin ajaa toista autoa. Jos tilalla ois ollut tasaisempi kuski olisivat turvallisessa johdossa tallipisteissä.

Hyvä vaan kun saavat näpäytyksen tästä ”yhdellä kuskilla” kisaamisesta. Perez tämä kisan myötä vasta sijalla kahdeksan, kun tallikaveri on vielä toistaiseksi selkeä ykkönen. Toivottavasti vielä valmistajien puolella menisi myös Ferrari ohi. Ferrarilla on 32 pistettävä kirittävänä ja 7 kisaa eli on ihan mahdollista Red Bullille tipahtaa vasta kolmoseksi. Olisi kyllä melkoinen katastrofi ja mahalasku alkukausi huomioiden, harvoin nähdään moista.
 
Viimeksi muokattu:
McLaren tosiaan jo paras talli kokonaispisteissä. Multa meni kokonaan ohi. Ei kyllä tule enää Redbull ohi tällä kaudella :)
 
Kaikki varmaan mietti miten Mclaren kulki niin kovaa suoralla eikä Leclerc päässyt edes DRS:llä ohi?

Kannattaa katsoa DRS:n reunoja eli oranssin ulkoreunoja.

 
Viimeksi muokattu:
Eikös rb samasta syystä saanut jonkin korjauskehoituksen? Oltaisiinko macilla yhtä olevia ja bakuun vähän löysempää takasiipeä ja huomautuksella selviää..
 
Ei käy kyllä kateeksi Sauberin somevastaavaa. Joka kisan jälkeen sama ’emme ole siellä missä haluaisimme, yritämme parantaa seuraavaan kisaan’- mantra. Luulisi olevan suhteellisen puuduttavaa hommaa. Toki ”hassunhauskoja” videoita painetaan instaan jatkuvalla syötöllä kuskien kera, vaikka joku voisi ajatella että tähdellisempääkin tekemistä ehkä olisi.
 
Kaikki varmaan mietti miten Mclaren kulki niin kovaa suoralla eikä Leclerc päässyt edes DRS:llä ohi?

Kannattaa katsoa DRS:n reunoja eli oranssin ulkoreunoja.


No nyt. Ihmettelen suuresti jos ei tule mitään sanktioita tuosta.

E: Taino ei välttämättä sanktioita mutta tarkenneta sääntöjä nii joutuvat korjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei käy kyllä kateeksi Sauberin somevastaavaa. Joka kisan jälkeen sama ’emme ole siellä missä haluaisimme, yritämme parantaa seuraavaan kisaan’- mantra. Luulisi olevan suhteellisen puuduttavaa hommaa. Toki ”hassunhauskoja” videoita painetaan instaan jatkuvalla syötöllä kuskien kera, vaikka joku voisi ajatella että tähdellisempääkin tekemistä ehkä olisi.
Kun mitä todennäköisintä että ensi kaudella aika samanlaista, niin olisi kyllä jollekin uudelle kuskille todellinen kuoleman suudelma. Hyvinkin niin että 1 kausi ja sitten ulos/unohdetuksi, tai jo kesken kauden.
 
Viimeksi muokattu:
Ei käy kyllä kateeksi Sauberin somevastaavaa. Joka kisan jälkeen sama ’emme ole siellä missä haluaisimme, yritämme parantaa seuraavaan kisaan’- mantra. Luulisi olevan suhteellisen puuduttavaa hommaa. Toki ”hassunhauskoja” videoita painetaan instaan jatkuvalla syötöllä kuskien kera, vaikka joku voisi ajatella että tähdellisempääkin tekemistä ehkä olisi.
Sometiimi kuitenkin vastaa nimenomaan siitä somesta. Mielestäni ankeampaa olisi, jos olisi vain ne kisan jälkeiset tekstit ja muu aika autiota. Ellei siis tallilla ole tekijät niin tiukilla, ettei ole erillistä viestintätiimiä, vaan someakin hoitaa tehtaan kaverit.

Mutta joo vaikea varmaan tässä kohtaa kautta enää kiskoa motivaatiota näihin "ensi viikolla uusi kisa!" päivityksiin.
 
Ei käy kyllä kateeksi Sauberin somevastaavaa. Joka kisan jälkeen sama ’emme ole siellä missä haluaisimme, yritämme parantaa seuraavaan kisaan’- mantra. Luulisi olevan suhteellisen puuduttavaa hommaa. Toki ”hassunhauskoja” videoita painetaan instaan jatkuvalla syötöllä kuskien kera, vaikka joku voisi ajatella että tähdellisempääkin tekemistä ehkä olisi.
Meinaat että somevastaava voisi suunnitella vaikka uuden pohjalevyn noiden somepostausten sijaan? :wtf:
 
Ehkä enemmänkin että olisi tilanteen mukainen eetos. Miksi heh heh hassutella jos kaikki menossa päin persettä, ennemmin sitten vakavia aiheita yms. Vaikka syvällisiä paneelikeskusteluja, taidearvioita keskiajan klassikoista tai jonkun säveltäjän requiem soimassa taustalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä enemmänkin että olisi tilanteen mukainen eetos. Miksi heh heh hassutella jos kaikki menossa päin persettä, ennemmin sitten vakavia aiheita yms. Vaikka syvällisiä paneelikeskusteluja, taidearvioita keskiajan klassikoista tai jonkun säveltäjän requiem soimassa taustalla.

Eiköhän nuo tulokset itsessään vedä jo tarpeeksi vakavaksi. Varmaan todella mukava työilmapiiri, jos lähdetään tuollaiselle ”kielletään kaikki kiva kunnes alkaa sujumaan” -linjalle. Huumori on yksi selviytymiskeino ja auttaa jaksamaan vaikeassa tilanteessa.
 
Ei käy kyllä kateeksi Sauberin somevastaavaa. Joka kisan jälkeen sama ’emme ole siellä missä haluaisimme, yritämme parantaa seuraavaan kisaan’- mantra. Luulisi olevan suhteellisen puuduttavaa hommaa. Toki ”hassunhauskoja” videoita painetaan instaan jatkuvalla syötöllä kuskien kera, vaikka joku voisi ajatella että tähdellisempääkin tekemistä ehkä olisi.
Jep. Ensi vuodesta tulee pitkä vuosi.
 
Meinaat että somevastaava voisi suunnitella vaikka uuden pohjalevyn noiden somepostausten sijaan? :wtf:
No lähinnä ajattelin, että kuskit voisivat vaikka treenata, ajaa simua yms. kaiken pelleilyn sijaan. Ei esim. Haas mitään sketsishowta vedä kisojen välissä kuskien kanssa. Ja Sauber postailee kisaviikonloppuinakin kaikkea muuta, mutta ei itse asiaa. Toki nyt tärkeimmät tulokset joo, mutta silloinkin on noita ihme vitsipläjäyksiä seassa. Kyllä se nyt vähän antaa sellaisen kuvan tallista, että mikähän noiden tavoite edes on ja otetaanko siellä mitään tosissaan.
 
No lähinnä ajattelin, että kuskit voisivat vaikka treenata, ajaa simua yms. kaiken pelleilyn sijaan. Ei esim. Haas mitään sketsishowta vedä kisojen välissä kuskien kanssa. Ja Sauber postailee kisaviikonloppuinakin kaikkea muuta, mutta ei itse asiaa. Toki nyt tärkeimmät tulokset joo, mutta silloinkin on noita ihme vitsipläjäyksiä seassa. Kyllä se nyt vähän antaa sellaisen kuvan tallista, että mikähän noiden tavoite edes on ja otetaanko siellä mitään tosissaan.
Nyt en ihan kärryillä mitä siellä postaillaan, ja ketkä ovat kohderyhmä. joten en ota kantaa nykyiseen.


Mutta olishan varmaan ihan kiinnostaa jos jotain tarinaa tallintoiminnasta, mainitsi simuajot, niin niiistähän saisi tarinaa, se sitten pääseekö some porukka tekemään simulaattoriin tarinaa, ja onko siinä vahvaa porukkaa, vai pitäisikö siihen valjastaa amattialisia. Voisin kuvitella että tuollainen sometoiminta veisivät enemmän aikaa kuskeilta, inseiltä itse työstä, vs se että touhuavat odotelleessaan jotain some porukan kanssa.
 
Nyt en ihan kärryillä mitä siellä postaillaan, ja ketkä ovat kohderyhmä. joten en ota kantaa nykyiseen.


Mutta olishan varmaan ihan kiinnostaa jos jotain tarinaa tallintoiminnasta, mainitsi simuajot, niin niiistähän saisi tarinaa, se sitten pääseekö some porukka tekemään simulaattoriin tarinaa, ja onko siinä vahvaa porukkaa, vai pitäisikö siihen valjastaa amattialisia. Voisin kuvitella että tuollainen sometoiminta veisivät enemmän aikaa kuskeilta, inseiltä itse työstä, vs se että touhuavat odotelleessaan jotain some porukan kanssa.
No lähinnä vaan meinasin, että jotenkin tulee epäammattimainen vaikutelma ja näkyy kyllä tuloksissakin, jos touhu on tollasta lekkerinheittoa muussakin toiminnassa. Ja ei, en nyt tarkoita että pitäisi koko ajan murjottaa naama norsunvitulla kun ei onnistu, mutta vois nyt välillä edes esittää, että tuolla ollaan ihan tosissaan ja tehdään töitä että kilpailukyky paranisi.
 
Kattausta ulkomailta:

Iso-Britannia ------
BBC
On ollut suorastaan järisyttävää kehitystä F1:ssä, vaikka tilanne oli jo nähtävissä pidemmän aikaa, että McLaren on suoriutunut niin hyvin ja Red Bull on pudonnut jalustaltaan.
Tämä on ensimmäinen kerta vuosikymmeneen kun McLaren johtaa valmistajien MM-sarjaa, viimeksi he johtivat vuonna 2014 ensimmäisen kisan jälkeen. Silloinkin kyse oli poikkeuksesta. Heidän autonsa ei ollut kilpailukykyinen kauden alussa, he vain suoriutuivat hyvin kisassa, jossa nopeammat autot epäonnistuivat syystä tai toisesta.
....
"Emme voi olla unohtamalla, että viime kauden alussa olimme viimeisinä MM-sarjassa ja nyt johdamme sitä", Andrea Stella sanoi. "Tämä on merkittävä merkkipaalu, joka tuli mahdolliseksi tiimin tekemän kovan ja laadukkaan työn jälkeen."
...
Red Bullin näkökulmasta merkkipaalu on yhtä merkittävä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun he eivät johda MM-sarjaa sitten Imolan GP:n vuonna 2022 - kaksi ja puoli vuotta sitten.
Max Verstappen voitti tämän kauden 10:stä ensimmäisestä kisasta seitsemän. Mutta nyt hän ei ole voittanut kertaakaan viimeiseen seitsemään kisaan, ja mikäli ei tapahdu ihmeitä, putki jatkuu todennäköisesti kahdeksaan, sillä ensi viikon Singaporen kisa ei sovellu Red Bullille ja he odottavat siitä vaikeaa.


The Race
Verstappenin auto oli silmin nähtävän epävakaa Bakussa ja mitä muutoksia Red Bull sitten tekikin lauantaina, "se teki autosta todella vaikean ajettavan", vaikka autoon asennettiinkin uusi, ajo-ominaisuuksia parantanut pohja.
Puolustava maailmanmestari valitti, ettei auto "purrut" kunnolla rataan, viitaten huonoon pitoon eturenkaissa ensimmäisellä stintillään, lisäksi hänellä oli ongelmia jarruissa toisella stintilä.
...
On vielä epäselvää, saako Red Bull käännettyä tilannetta ympäri Singaporessa, joka on yhtä vaativa rata kuin Bakussa tai tuovatko he uudet päivitysosat Austinin GP:hen.
"Me yritämme painaa kovasti töitä. Me emme puolusta vaan jahtaamme. Se muuttaa tilanteen toisenlaiseksi. Meidän täytyy tehdä kaikkemme sen eteen" Horner sanoi.
...
Horner: "Luulen, että hän [Perez] olisi voittanut kisan, ellei hän olisi menettänyt niin paljon aikaa ensin Alex Albonin ja sitten Landon takana. Kun Perezillä oli uudemmat renkaat ja Oscar ajoi vielä vanhoilla renkailla, Lando hidasteli, jotta Oscar saisi pidettyä sijoituksensa."
"Uskon, että ilman sitä, olisimme olleet Oscarin edellä, eikä hän olisi päässyt Leclercin ohi joten olisimme saaneet ajaa rauhassa. Todella turhauttavaa"
Tällä välin Red Bull tulee tekemään tuplavuoroja saadakseen selville, miksi Verstappen jäi niin kauas Perezistä ja valmistaessaan uusia osia rikkoutuneiden tilalle seuraavaa kisaa varten.


Daily Telegraph
Debyyttikaudellaan Piastri menestyi hyvin verrattuna kokeneempaan tallikaveriinsa Lando Norrisiin, saavuttaessaan 97 pistettä Norisin 205:stä ja kaksi paalupaikkaa Norrisin seitsemästä. Tällä kaudella hän on ottanut uuden kehitysaskeleen voittaessaan kaksi kisaa. Verstappenin voittaessa viimeksi Espanjassa kesäkuussa, Piastri on ottanut sen jälkeen eniten pisteitä.
...
Hänen suurin heikkoutensa viime kaudella verrattuna Norrisiin, oli renkaiden hallinta kisan aikana. Vaikka parivaljakko ajoi tasaisesti aika-ajoissa, ero kasvoi aina sunnuntain kisassa. Tuo heikkous on melkein hävinnyt tällä kaudella Piastrin hallitessa renkaitaan ja ajaen järkevästi kriittisillä hetkillä tänä sunnuntaina.
Bakussa Piastrilla oli mahdollisuus säästää takarenkaitaan siten, että kisan lopussa hän sai siitä merkittävän edun Leclercin tippuessa kyydistä.


Mirror
Hamiltonin ylittäessä maaliviiva, Wolff sanoi Mersun tiimiradiossa: "Lewis, hienoa päästä maaliin, Se oli kamala kisa. Voin samaistua siihen, voimme kaikki samaistua siihen. Ainakin olemme nyt ottaneet rangaistuksen [uudesta moottorista]. Jatketaan eteenpäin, katse tulevaisuuteen"
Hamilton pysyi hiljaa ja jatkoi ajoa, kunnes hänen kisainsinöörinsä Peter Bonnington jatkoi radiokeskustelua antaessaan ohjeita ajamiseen takaisin varikolle. Kun kautta on enää seitsemän kisaa jäljellä, ennen kuin hän siirtyy Ferrarille, Hamilton haluaa epätoivoisesti päättää viimeisen kautensa hopeanuolen ratissa huippusuoritukseen, ajettuaan siellä 11 upeaa vuotta.
...
"Heti kun päätös tehtiin, tiesin että tästä tulee surkea kisa" Hamilton kommentoi moottorin vaihdosta aiheutunutta rangaistustaan.

Russel: "Sama rata, sama kuski, sama auto - vaihdoimme vain keltaraitaiset renkaan valkoraitaisiin. Rehellisesti sanottuna, on raivostuttavaa, että renkaat muuttavat tilannetta niin paljon. Eikä tilanne koske vain Mersua, sama asia koskee jokaista tiimiä ja kuskia. Yhdellä sessiolla olet nopea, toisella et, renkaat ovat ainoa asia joka muuttuu"
...
Russelin mielestä, olisi aika ottaa Italialainen rengasvalmistaja [Pirelli] puhutteluun.
"Uskon, että jopa ne ihmiset jotka tekevät näitä renkaita, eivät ymmärrä niitä. Meidän kaikkien pitää keskustella tästä tilanteesta vakavasti, koska 2000 ihmistä tekevät valtavasti töitä tehdäkseen nopeimman auton ja 20 kierroksen ajan meillä oli auto, jolla olisi voinut taistella kisan voitosta."


Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Monza oli hieno menestys. Todellinen testi nähtiin Bakussa, jossa Ferrari esitti taas huikean suorituksen, sen tosiasian lisäksi, että Oscar Piastri onnistui pilkkaamaan Charles Leclerciä yllättämällä hänet vaarallisella ohituksella 20. kierroksella.
...
"Jos Charles olisi pysynyt johdossa, kun yritin ohitusta varikkokäynnin jälkeen, hän olisi voittanut kisan selvällä erolla" Piastri selitti
...
Ferrari on saanut uuden vaihteen päälle Italian GP:n voiton jälkeen. SF-24 autoon tehdyt muutokset ovat toimineet, uusi pohja varmisti sen, ettei auto enää hypi kengurun tavoin suorilla ja vauhti pysyi hyvänä, antaen kuskeille mahdollisuuden tehdä parhaansa.
...
Lisäksi punaiset näyttivät Azerbaidžanin radalla, että vauhtia löytyy myös aika-ajoissa, Leclerin ottaessa upean paalupaikan.
...
Amerikan mantereen kisoista Austinissa, Mexico Cityssä ja Sao Paulosta on odotettavissa hattutemppu. Näistä ensimmäinen oli Ferrarille pitkään vaikea, kanttareiden vuoksi renkaat olivat erityisen kovilla, mutta tänä vuonna punaisilla on ollut parempi vauhti ja he hallitsevat renkaansa paremmin, joten Texasista voi muodostua heille hyvä tilaisuus. Texasin radan pitkät suorat ja suurta downforcea vaativat mutkat voivat antaa etua McLarenille, Mersulle ja Red Bullille, jos he pysyvät kilpailukykyisinä.


Autosprint
McLaren suorastaan lensi valmistajien MM-sarjan kärkipaikalle Piastrin Bakussa ottaman voiton myötä. McLaren myös lensi suorilla ja paljasti uuden yksityiskohdan joustavassa siipirakenteessa. Takaprofiili näytti taipuvan myös päädyistä, ylöspäin. Tätä yksityiskohtaa FIA ja kilpailijat tulevat analysoimaan, muodostuuko siitä etua suurilla nopeuksilla DRSn ollessa kiinni.
...
Vasseur: "Ennen kuin mietimme seuraavia päivitysosia ja kehityskohteita, meidän pitää pystyä ottamaan kaikki irti nykyisestä paketista. Tänään meille jäi parannettavaa. Me olemme saavuttamassa Red Bulli valmistajien MM-sarjassa, se oli tärkeää."

Leclerkin ilme kisan jälkeen oli pettynyt: "Heti kun vaihdoimme kovat renkaat alle, tiesin että tästä tulee vaikeaa. Olimme parempia keskikovilla renkailla. Vapaissa harjoituksissa emme päässeet tekemään kisasimulaatiota, joten valitsimme säädöt, jotka saattoivat hankaloittaa renkaiden hallintaa kisassa. Oli vaikeaa pitää renkaat hallinnassa, muutaman kerran luulin jo menettäneeni hallinnan ja törmääväni seinään. Tuloksena toinen sija, ei mitään merkittävää."
...
"Näin Oscarin muuttavan ajolinjaansa takanani, mutta en heti tiennyt yrittäisikö hän ohitusta. Totta puhuen, en ollut sillä hetkellä huolissani, tiesin että DRS:tä olisi tällä radalla suurta apua"
...
"Luulin, että DRSn avulla ohitus olisi ollut helppoa, mutta todellisuus oli toista. McLaren oli ilman DRS:kin salamannopea. Siitä hetkestä lähtien olimme vaikeuksissa, koska jouduin puristamaan mutkiin, mutta se ei riittänyt ohitukseen suoralla"


Saksa -----------------------
Spiegel
Radan ainoa Saksalainen, Nico Hulkenberg, oli jo saavuttamassa MM-pisteitä, mutta sitten hän ajoi kolarista aiheutuneen romun päältä, menetti nopeutta ja tippui 11. sijalle. "Kaksi kierrosta ennen loppua kaikki meni pieleen" Hulkenberg kommentoi kisan jälkeen: "Ja menetimme kaiken". Ennen tätä tilannetta, Skyn asiantuntijat keskustelivat romusta radalla. Ralf Schumacherin mielestä tilanne oli kuitenkin hallinnassa: jäähdyttimien edessä on suojaverkot.
...
Jatkossa Red Bull keskittyy täysin Verstappenin mestaruuteen. Skyn asiantuntija Ralf Schumacher kysyi Red Bullin [Helmut] Markolta, joko hän on luovuttanut valmistajien MM-sarjan suhteen. Hän vastasi: "Rehellisesti sanoen, kyllä"


Auto, motor und sport
Perezin huomattavasti parantunut vauhti viittasi siihen, että käynti pohjalla auttoi. Tekninen johtaja Pierre Waché on optimistinen sen suhteen, että Monzan pohjanoteeraus avasi insinöörien silmät, mitkä osat auton alarungossa aiheuttavat epävakautta, josta kuskit valittivat.
Horner kertoi kiinnostavan tarinan: "Jäljitimme automme kehityksen historiaa ja selvisi, että ensimmäinen virheemme sattui pohjan päivityksessä Barcelonassa vuonna 2023. Tämä oli kisa, josta lähtien Checolla alkoi olla ongelmia autonsa kanssa. Emme ottaneet sitä niin vakavasti, koska Max voitti kisoja edelleen.".
...
Verstappenin suoritus Bakussa osoitti, että Red Bull ei ole vielä saanut ratkaistua kaikkia ongelmia. RB20 on kuin veitsenterällä. Siihen on vaikeaa tehdä oikeita säätöjä, jotta auto olisi tasapainoinen ja renkaat toimisivat optimaalisesti. Verstappenin auto oli minimaalisesti erilainen Pereziin verrattuna, mutta se aiheutti ison eron kisassa. "Max kulutti renkaitaan huomattavasti nopeammin kuin Checo" Horner ihmetteli. Yleensä tilanne on toisinpäin.


Espanja -----------------------
Mundo Deportivo
Sunnuntaina hän [Alonso] nousi heti yhden sijan noustessaan seitsemänteen ruutuun Hamiltonin rangaistuksen vuoksi. Tätä sijoitusta olisi vaikea pitää loppuun saakka, hän ajatteli, Williamsia ja Haasia vastaan.
Puolustaakseen sijoitustaan huonommilla aseilla Alonso päätti uhrata mutkanopeuttaan. Hän pienensi siipikulmaa takaa jotta hän olisi nopeampi suorilla ja pystyisi puolustamaan nopeampaa Williamsia vastaan. Tehdäkseen näin, hän vähensi downforcea ja samalla pitoa mutkissa. Hänen piti ottaa suurempi riski.
Perjantain simulaatio viittasi siihen, että Williams ja Haas olisivat häntä nopeampia, mutta heillä oli vaikeuksia päästä Alonson ohi. Syistä, jota Alonso ei ymmärtänyt, ehkä radan paranemisesta tai autojen säätömuutoksista ennen aika-ajoa, johtuen, hänen onnistui puolustaa sijoitustaan Williamsin molempia autoja vastaan, jotka päättivät ajaa erilaisilla taktiikoilla: Albon pidensi ensimmäistä stinttiä, Colapinto yritti "undercutia". Mutta Fernando kesti ja pystyi pitämään myös Haasin takanaan.


Marca
Alonso oli vain 22 sekuntia Verstappenin takana, kun Sainz ja Perez kolaroivat ja nostivat silmänräpäyksessä hänen sijoituksensa kahdeksannesta kuudenneksi. Viimeksi hän oli kuudes huhtikuussa Japanissa.
...
Fernandon mielestä nämä sijoitukset olivat heidän autonsa suorituskykyyn nähden ylivoimaisia. "Kyllä, en uskonut, että olisimme tänä viikonloppuna aika-ajoissa viimeisessä osiossa tai että olisimme Williamsin tai Haasin edellä, ja tässä nyt olemme. Tiimi teki hyvää työtä, vaikka meillä ei olekaan välineitä päästä korkeammalle, emme ole antaneet periksi, yritimme tehdä parhaamme. Joskus päädyt sijalle 22, kuten Monzassa, jonka muistan hyvin samanlaisena kisana kuin tämä [Baku], erittäin hyvänä, mutta ilman palkintoa. Tänään taas saavutimme enemmän kuin olisimme ansainneet, viimeisen kolarin myötä, jossa nousimme kaksi sijaa ylöspäin.

Hallitseva maailmanmestari laittoi huonon menestyksensä autonsa piikkiin, kertoen, että he tekivät virheen muuttaessaan säätöjä viimeisten harjoitusten jälkeen.
"Maksoimme tänään hintaa eilisestä" Max aloitti, selventäen, että he tekivät "rohkeita muutoksia ennen aika-ajoa". Aiemmin nämä viime hetkien muutokset ovat käytännössä aina toimineet oikein, mutta tilanne on muuttunut itävaltalaistallissa: "Teemme usein muutoksia, jotka toimivat hienosti, mutta ei tällä kerralla"
...
Kun kominkertaiselta maailmanmestarilta kysyttiin, miksi Checo oli tyytyväinen autoonsa ja nopeampi kisassa, hän ei epäröinyt osoittaa, ettei se ollut hänen syynsä, vaan että heidän autoissaan oli eroja ja Perezin auto oli parempi kuin Maxilla: "Meillä oli autoissamme erilaiset säädöt, autot olivat erilaisia" hän pahoitteli.

Carlos Sainzin hieno suoritus jäi hänen ja Checo Perezin välisen kolarin varjoon, joka jätti molemmat espanjankieliset kuskit kisassa pisteittä.
...
Sainz oli viimeisillä kierroksilla nopeampi kuin Piastri, vain Lando oli nopeampi kuin Sainz käyttäessään keskikovia renkaita. "Olin radan nopein viimeisellä 20-30 kierroksella, olisin päässyt helposti Checosta ja Charlesista ohi" hän sanoi kisan jälkeen.
---
Bakun katuradan jälkeen ensi viikolla siirrytään toisenlaiselle katuradalle Singaporeen. Kyllä, se on täysin erilainen, sillä Sainz tulee siirtymään epämiellyttävältä radalta yhdelle suosikeistaan, jossa hän otti voiton viime kaudella, ollessaan kauden ainoa Red Bullin ulkopuolinen kuski joka voittaa kisan.
...
"Olin nopea radalla, jossa en odottanut olevani niin nopea, joten Singaporessa voimme olla vieläkin parempia"


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
"Se oli erittäin huono kisa minulle" Verstappen kommentoi Viaplaylle. Minulla ei ollut yhtään vauhtia. Kovilla renkailla sujui vähän paremmin, mutta sitten jäin Alex Albonin ja Lando Norrisin taakse jumiin ja jarrut sekä renkaat ylikuumenivat.
...
Huomasimme ongelman [jarruissa] eilen ja se oli pahempi tänään kisassa. En voinut jarrutta ja hyökätä mutkiin. Hitaissa mutkissa pompin eri suuntiin ja usein miten yksi rengas pysyi ilmassa. Oli kuin olisin ajanut kartingia. Silloin ei tietenkään ole mitään pitoa.


Italia – blogi -----------------------------
Leo Turrini
Lisätäkseni suolaa haavoihin Sainzin ja Perezin kolarointiin. En kommentoi pitkästi: tälläistä sattuu moottoriurheilussa. Voi olla että Meksikolainen oli suurempi syypää, mutta rehellisesti ja puolueettomasti sanoen, tämä oli malliesimerkki normaalista kilpailutilanteesta.
...
Paradoksaalisesti, olen tosissani, on hyvä merkki, että näimme Leclerin kasvoilla pettyneen ilmeen ruutulipun jläkeen. Se tarkoittaa sitä, että Maranello on vihdoin palannut!
----
Jos McLaren lopettaisi möhlimisen, kuten Norrisin epäonnistuminen aika-ajossa, Maxin voittoa ei tarvitsisi enää epäillä.
Siksi Ferrarin täytyy ottaa opiksi Bakun virheistä. Kulman takana odottaa mahdollisuus. Singaporen illassa, seuraavana sunnuntaina, Leclerc ja Sainz, jota vuosi sitten ajoivat siellä hienosti, voivat ottaa jatkossa useampiakin voittoja.
 
Kattausta ulkomailta:

Iso-Britannia ------
BBC
On ollut suorastaan järisyttävää kehitystä F1:ssä, vaikka tilanne oli jo nähtävissä pidemmän aikaa, että McLaren on suoriutunut niin hyvin ja Red Bull on pudonnut jalustaltaan.
Tämä on ensimmäinen kerta vuosikymmeneen kun McLaren johtaa valmistajien MM-sarjaa, viimeksi he johtivat vuonna 2014 ensimmäisen kisan jälkeen. Silloinkin kyse oli poikkeuksesta. Heidän autonsa ei ollut kilpailukykyinen kauden alussa, he vain suoriutuivat hyvin kisassa, jossa nopeammat autot epäonnistuivat syystä tai toisesta.
....
"Emme voi olla unohtamalla, että viime kauden alussa olimme viimeisinä MM-sarjassa ja nyt johdamme sitä", Andrea Stella sanoi. "Tämä on merkittävä merkkipaalu, joka tuli mahdolliseksi tiimin tekemän kovan ja laadukkaan työn jälkeen."
...
Red Bullin näkökulmasta merkkipaalu on yhtä merkittävä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun he eivät johda MM-sarjaa sitten Imolan GP:n vuonna 2022 - kaksi ja puoli vuotta sitten.
Max Verstappen voitti tämän kauden 10:stä ensimmäisestä kisasta seitsemän. Mutta nyt hän ei ole voittanut kertaakaan viimeiseen seitsemään kisaan, ja mikäli ei tapahdu ihmeitä, putki jatkuu todennäköisesti kahdeksaan, sillä ensi viikon Singaporen kisa ei sovellu Red Bullille ja he odottavat siitä vaikeaa.


The Race
Verstappenin auto oli silmin nähtävän epävakaa Bakussa ja mitä muutoksia Red Bull sitten tekikin lauantaina, "se teki autosta todella vaikean ajettavan", vaikka autoon asennettiinkin uusi, ajo-ominaisuuksia parantanut pohja.
Puolustava maailmanmestari valitti, ettei auto "purrut" kunnolla rataan, viitaten huonoon pitoon eturenkaissa ensimmäisellä stintillään, lisäksi hänellä oli ongelmia jarruissa toisella stintilä.
...
On vielä epäselvää, saako Red Bull käännettyä tilannetta ympäri Singaporessa, joka on yhtä vaativa rata kuin Bakussa tai tuovatko he uudet päivitysosat Austinin GP:hen.
"Me yritämme painaa kovasti töitä. Me emme puolusta vaan jahtaamme. Se muuttaa tilanteen toisenlaiseksi. Meidän täytyy tehdä kaikkemme sen eteen" Horner sanoi.
...
Horner: "Luulen, että hän [Perez] olisi voittanut kisan, ellei hän olisi menettänyt niin paljon aikaa ensin Alex Albonin ja sitten Landon takana. Kun Perezillä oli uudemmat renkaat ja Oscar ajoi vielä vanhoilla renkailla, Lando hidasteli, jotta Oscar saisi pidettyä sijoituksensa."
"Uskon, että ilman sitä, olisimme olleet Oscarin edellä, eikä hän olisi päässyt Leclercin ohi joten olisimme saaneet ajaa rauhassa. Todella turhauttavaa"
Tällä välin Red Bull tulee tekemään tuplavuoroja saadakseen selville, miksi Verstappen jäi niin kauas Perezistä ja valmistaessaan uusia osia rikkoutuneiden tilalle seuraavaa kisaa varten.


Daily Telegraph
Debyyttikaudellaan Piastri menestyi hyvin verrattuna kokeneempaan tallikaveriinsa Lando Norrisiin, saavuttaessaan 97 pistettä Norisin 205:stä ja kaksi paalupaikkaa Norrisin seitsemästä. Tällä kaudella hän on ottanut uuden kehitysaskeleen voittaessaan kaksi kisaa. Verstappenin voittaessa viimeksi Espanjassa kesäkuussa, Piastri on ottanut sen jälkeen eniten pisteitä.
...
Hänen suurin heikkoutensa viime kaudella verrattuna Norrisiin, oli renkaiden hallinta kisan aikana. Vaikka parivaljakko ajoi tasaisesti aika-ajoissa, ero kasvoi aina sunnuntain kisassa. Tuo heikkous on melkein hävinnyt tällä kaudella Piastrin hallitessa renkaitaan ja ajaen järkevästi kriittisillä hetkillä tänä sunnuntaina.
Bakussa Piastrilla oli mahdollisuus säästää takarenkaitaan siten, että kisan lopussa hän sai siitä merkittävän edun Leclercin tippuessa kyydistä.


Mirror
Hamiltonin ylittäessä maaliviiva, Wolff sanoi Mersun tiimiradiossa: "Lewis, hienoa päästä maaliin, Se oli kamala kisa. Voin samaistua siihen, voimme kaikki samaistua siihen. Ainakin olemme nyt ottaneet rangaistuksen [uudesta moottorista]. Jatketaan eteenpäin, katse tulevaisuuteen"
Hamilton pysyi hiljaa ja jatkoi ajoa, kunnes hänen kisainsinöörinsä Peter Bonnington jatkoi radiokeskustelua antaessaan ohjeita ajamiseen takaisin varikolle. Kun kautta on enää seitsemän kisaa jäljellä, ennen kuin hän siirtyy Ferrarille, Hamilton haluaa epätoivoisesti päättää viimeisen kautensa hopeanuolen ratissa huippusuoritukseen, ajettuaan siellä 11 upeaa vuotta.
...
"Heti kun päätös tehtiin, tiesin että tästä tulee surkea kisa" Hamilton kommentoi moottorin vaihdosta aiheutunutta rangaistustaan.

Russel: "Sama rata, sama kuski, sama auto - vaihdoimme vain keltaraitaiset renkaan valkoraitaisiin. Rehellisesti sanottuna, on raivostuttavaa, että renkaat muuttavat tilannetta niin paljon. Eikä tilanne koske vain Mersua, sama asia koskee jokaista tiimiä ja kuskia. Yhdellä sessiolla olet nopea, toisella et, renkaat ovat ainoa asia joka muuttuu"
...
Russelin mielestä, olisi aika ottaa Italialainen rengasvalmistaja [Pirelli] puhutteluun.
"Uskon, että jopa ne ihmiset jotka tekevät näitä renkaita, eivät ymmärrä niitä. Meidän kaikkien pitää keskustella tästä tilanteesta vakavasti, koska 2000 ihmistä tekevät valtavasti töitä tehdäkseen nopeimman auton ja 20 kierroksen ajan meillä oli auto, jolla olisi voinut taistella kisan voitosta."


Italia ----------------------
La Gazzetta dello Sport
Monza oli hieno menestys. Todellinen testi nähtiin Bakussa, jossa Ferrari esitti taas huikean suorituksen, sen tosiasian lisäksi, että Oscar Piastri onnistui pilkkaamaan Charles Leclerciä yllättämällä hänet vaarallisella ohituksella 20. kierroksella.
...
"Jos Charles olisi pysynyt johdossa, kun yritin ohitusta varikkokäynnin jälkeen, hän olisi voittanut kisan selvällä erolla" Piastri selitti
...
Ferrari on saanut uuden vaihteen päälle Italian GP:n voiton jälkeen. SF-24 autoon tehdyt muutokset ovat toimineet, uusi pohja varmisti sen, ettei auto enää hypi kengurun tavoin suorilla ja vauhti pysyi hyvänä, antaen kuskeille mahdollisuuden tehdä parhaansa.
...
Lisäksi punaiset näyttivät Azerbaidžanin radalla, että vauhtia löytyy myös aika-ajoissa, Leclerin ottaessa upean paalupaikan.
...
Amerikan mantereen kisoista Austinissa, Mexico Cityssä ja Sao Paulosta on odotettavissa hattutemppu. Näistä ensimmäinen oli Ferrarille pitkään vaikea, kanttareiden vuoksi renkaat olivat erityisen kovilla, mutta tänä vuonna punaisilla on ollut parempi vauhti ja he hallitsevat renkaansa paremmin, joten Texasista voi muodostua heille hyvä tilaisuus. Texasin radan pitkät suorat ja suurta downforcea vaativat mutkat voivat antaa etua McLarenille, Mersulle ja Red Bullille, jos he pysyvät kilpailukykyisinä.


Autosprint
McLaren suorastaan lensi valmistajien MM-sarjan kärkipaikalle Piastrin Bakussa ottaman voiton myötä. McLaren myös lensi suorilla ja paljasti uuden yksityiskohdan joustavassa siipirakenteessa. Takaprofiili näytti taipuvan myös päädyistä, ylöspäin. Tätä yksityiskohtaa FIA ja kilpailijat tulevat analysoimaan, muodostuuko siitä etua suurilla nopeuksilla DRSn ollessa kiinni.
...
Vasseur: "Ennen kuin mietimme seuraavia päivitysosia ja kehityskohteita, meidän pitää pystyä ottamaan kaikki irti nykyisestä paketista. Tänään meille jäi parannettavaa. Me olemme saavuttamassa Red Bulli valmistajien MM-sarjassa, se oli tärkeää."

Leclerkin ilme kisan jälkeen oli pettynyt: "Heti kun vaihdoimme kovat renkaat alle, tiesin että tästä tulee vaikeaa. Olimme parempia keskikovilla renkailla. Vapaissa harjoituksissa emme päässeet tekemään kisasimulaatiota, joten valitsimme säädöt, jotka saattoivat hankaloittaa renkaiden hallintaa kisassa. Oli vaikeaa pitää renkaat hallinnassa, muutaman kerran luulin jo menettäneeni hallinnan ja törmääväni seinään. Tuloksena toinen sija, ei mitään merkittävää."
...
"Näin Oscarin muuttavan ajolinjaansa takanani, mutta en heti tiennyt yrittäisikö hän ohitusta. Totta puhuen, en ollut sillä hetkellä huolissani, tiesin että DRS:tä olisi tällä radalla suurta apua"
...
"Luulin, että DRSn avulla ohitus olisi ollut helppoa, mutta todellisuus oli toista. McLaren oli ilman DRS:kin salamannopea. Siitä hetkestä lähtien olimme vaikeuksissa, koska jouduin puristamaan mutkiin, mutta se ei riittänyt ohitukseen suoralla"


Saksa -----------------------
Spiegel
Radan ainoa Saksalainen, Nico Hulkenberg, oli jo saavuttamassa MM-pisteitä, mutta sitten hän ajoi kolarista aiheutuneen romun päältä, menetti nopeutta ja tippui 11. sijalle. "Kaksi kierrosta ennen loppua kaikki meni pieleen" Hulkenberg kommentoi kisan jälkeen: "Ja menetimme kaiken". Ennen tätä tilannetta, Skyn asiantuntijat keskustelivat romusta radalla. Ralf Schumacherin mielestä tilanne oli kuitenkin hallinnassa: jäähdyttimien edessä on suojaverkot.
...
Jatkossa Red Bull keskittyy täysin Verstappenin mestaruuteen. Skyn asiantuntija Ralf Schumacher kysyi Red Bullin [Helmut] Markolta, joko hän on luovuttanut valmistajien MM-sarjan suhteen. Hän vastasi: "Rehellisesti sanoen, kyllä"


Auto, motor und sport
Perezin huomattavasti parantunut vauhti viittasi siihen, että käynti pohjalla auttoi. Tekninen johtaja Pierre Waché on optimistinen sen suhteen, että Monzan pohjanoteeraus avasi insinöörien silmät, mitkä osat auton alarungossa aiheuttavat epävakautta, josta kuskit valittivat.
Horner kertoi kiinnostavan tarinan: "Jäljitimme automme kehityksen historiaa ja selvisi, että ensimmäinen virheemme sattui pohjan päivityksessä Barcelonassa vuonna 2023. Tämä oli kisa, josta lähtien Checolla alkoi olla ongelmia autonsa kanssa. Emme ottaneet sitä niin vakavasti, koska Max voitti kisoja edelleen.".
...
Verstappenin suoritus Bakussa osoitti, että Red Bull ei ole vielä saanut ratkaistua kaikkia ongelmia. RB20 on kuin veitsenterällä. Siihen on vaikeaa tehdä oikeita säätöjä, jotta auto olisi tasapainoinen ja renkaat toimisivat optimaalisesti. Verstappenin auto oli minimaalisesti erilainen Pereziin verrattuna, mutta se aiheutti ison eron kisassa. "Max kulutti renkaitaan huomattavasti nopeammin kuin Checo" Horner ihmetteli. Yleensä tilanne on toisinpäin.


Espanja -----------------------
Mundo Deportivo
Sunnuntaina hän [Alonso] nousi heti yhden sijan noustessaan seitsemänteen ruutuun Hamiltonin rangaistuksen vuoksi. Tätä sijoitusta olisi vaikea pitää loppuun saakka, hän ajatteli, Williamsia ja Haasia vastaan.
Puolustaakseen sijoitustaan huonommilla aseilla Alonso päätti uhrata mutkanopeuttaan. Hän pienensi siipikulmaa takaa jotta hän olisi nopeampi suorilla ja pystyisi puolustamaan nopeampaa Williamsia vastaan. Tehdäkseen näin, hän vähensi downforcea ja samalla pitoa mutkissa. Hänen piti ottaa suurempi riski.
Perjantain simulaatio viittasi siihen, että Williams ja Haas olisivat häntä nopeampia, mutta heillä oli vaikeuksia päästä Alonson ohi. Syistä, jota Alonso ei ymmärtänyt, ehkä radan paranemisesta tai autojen säätömuutoksista ennen aika-ajoa, johtuen, hänen onnistui puolustaa sijoitustaan Williamsin molempia autoja vastaan, jotka päättivät ajaa erilaisilla taktiikoilla: Albon pidensi ensimmäistä stinttiä, Colapinto yritti "undercutia". Mutta Fernando kesti ja pystyi pitämään myös Haasin takanaan.


Marca
Alonso oli vain 22 sekuntia Verstappenin takana, kun Sainz ja Perez kolaroivat ja nostivat silmänräpäyksessä hänen sijoituksensa kahdeksannesta kuudenneksi. Viimeksi hän oli kuudes huhtikuussa Japanissa.
...
Fernandon mielestä nämä sijoitukset olivat heidän autonsa suorituskykyyn nähden ylivoimaisia. "Kyllä, en uskonut, että olisimme tänä viikonloppuna aika-ajoissa viimeisessä osiossa tai että olisimme Williamsin tai Haasin edellä, ja tässä nyt olemme. Tiimi teki hyvää työtä, vaikka meillä ei olekaan välineitä päästä korkeammalle, emme ole antaneet periksi, yritimme tehdä parhaamme. Joskus päädyt sijalle 22, kuten Monzassa, jonka muistan hyvin samanlaisena kisana kuin tämä [Baku], erittäin hyvänä, mutta ilman palkintoa. Tänään taas saavutimme enemmän kuin olisimme ansainneet, viimeisen kolarin myötä, jossa nousimme kaksi sijaa ylöspäin.

Hallitseva maailmanmestari laittoi huonon menestyksensä autonsa piikkiin, kertoen, että he tekivät virheen muuttaessaan säätöjä viimeisten harjoitusten jälkeen.
"Maksoimme tänään hintaa eilisestä" Max aloitti, selventäen, että he tekivät "rohkeita muutoksia ennen aika-ajoa". Aiemmin nämä viime hetkien muutokset ovat käytännössä aina toimineet oikein, mutta tilanne on muuttunut itävaltalaistallissa: "Teemme usein muutoksia, jotka toimivat hienosti, mutta ei tällä kerralla"
...
Kun kominkertaiselta maailmanmestarilta kysyttiin, miksi Checo oli tyytyväinen autoonsa ja nopeampi kisassa, hän ei epäröinyt osoittaa, ettei se ollut hänen syynsä, vaan että heidän autoissaan oli eroja ja Perezin auto oli parempi kuin Maxilla: "Meillä oli autoissamme erilaiset säädöt, autot olivat erilaisia" hän pahoitteli.

Carlos Sainzin hieno suoritus jäi hänen ja Checo Perezin välisen kolarin varjoon, joka jätti molemmat espanjankieliset kuskit kisassa pisteittä.
...
Sainz oli viimeisillä kierroksilla nopeampi kuin Piastri, vain Lando oli nopeampi kuin Sainz käyttäessään keskikovia renkaita. "Olin radan nopein viimeisellä 20-30 kierroksella, olisin päässyt helposti Checosta ja Charlesista ohi" hän sanoi kisan jälkeen.
---
Bakun katuradan jälkeen ensi viikolla siirrytään toisenlaiselle katuradalle Singaporeen. Kyllä, se on täysin erilainen, sillä Sainz tulee siirtymään epämiellyttävältä radalta yhdelle suosikeistaan, jossa hän otti voiton viime kaudella, ollessaan kauden ainoa Red Bullin ulkopuolinen kuski joka voittaa kisan.
...
"Olin nopea radalla, jossa en odottanut olevani niin nopea, joten Singaporessa voimme olla vieläkin parempia"


Hollanti -----------------------
De Telegraaf
"Se oli erittäin huono kisa minulle" Verstappen kommentoi Viaplaylle. Minulla ei ollut yhtään vauhtia. Kovilla renkailla sujui vähän paremmin, mutta sitten jäin Alex Albonin ja Lando Norrisin taakse jumiin ja jarrut sekä renkaat ylikuumenivat.
...
Huomasimme ongelman [jarruissa] eilen ja se oli pahempi tänään kisassa. En voinut jarrutta ja hyökätä mutkiin. Hitaissa mutkissa pompin eri suuntiin ja usein miten yksi rengas pysyi ilmassa. Oli kuin olisin ajanut kartingia. Silloin ei tietenkään ole mitään pitoa.


Italia – blogi -----------------------------
Leo Turrini
Lisätäkseni suolaa haavoihin Sainzin ja Perezin kolarointiin. En kommentoi pitkästi: tälläistä sattuu moottoriurheilussa. Voi olla että Meksikolainen oli suurempi syypää, mutta rehellisesti ja puolueettomasti sanoen, tämä oli malliesimerkki normaalista kilpailutilanteesta.
...
Paradoksaalisesti, olen tosissani, on hyvä merkki, että näimme Leclerin kasvoilla pettyneen ilmeen ruutulipun jläkeen. Se tarkoittaa sitä, että Maranello on vihdoin palannut!
----
Jos McLaren lopettaisi möhlimisen, kuten Norrisin epäonnistuminen aika-ajossa, Maxin voittoa ei tarvitsisi enää epäillä.
Siksi Ferrarin täytyy ottaa opiksi Bakun virheistä. Kulman takana odottaa mahdollisuus. Singaporen illassa, seuraavana sunnuntaina, Leclerc ja Sainz, jota vuosi sitten ajoivat siellä hienosti, voivat ottaa jatkossa useampiakin voittoja.
Näitä pumpseja olisi kyllä kiva tykätä kahdesti, niin paljon valottaa asioita!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 651
Viestejä
4 443 040
Jäsenet
73 588
Uusin jäsen
JPEEE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom