F1 2023 - Italian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Oletteko panneet merkille miten yleistä kuskeissa on osata italiaa? Varmaan jo 8-vuotiana aloitetaan , "koska kuitenkin haluan ajaa Ferrarilla" Joku Kimi oli "nykyajan" vormuloissa aika poikkeus. Tietenkään joku Manselli ei osannut, josko englantiakaan ;-)
Moni luultavasti on ajanut jossakin vaiheessa uraansa italialaistalleissa, esim. F3 ja F2:sissa Premalla tai Tridentillä (muun muassa Formula Renault 3.5-luokassa saattoi aikoinaan olla puolet talleista italialaisia.) Ja monet ovat ajaneet Italian F4-luokassa, kuten Zhou ja Norris. Kyllä siinä vähintään työitalian kielitaidotonkin oppii.
 
Ei se ihan noin mene.

a) koko auton aerodynamiikka menee uusiksi jousitusta myöten, kehitysaika vähintään vuosi
b) williamsilla tuskin on yhtä kapeaa vaihdelaatikkoa -> sekin menee uusiksi
c) konsepti pitää ajaa tuulitunnelissa läpi -> rajoitettu
d) jos se onnistuisi tuosta noin vaan niin tuollainen olisi jokaisella tallilla.

Ei se onneksi lättänä ole

Tuulitunneli ei ota huomioon mutkia, joissa auto ei todellakaan ole suorassa. Se mikä toimii tuulitunnelissa ei välttämättä toimi radalla ja tässä päässään asiaan missä Adrian Newey on nero. Mika Häkkinen on maininnut, että miten Newey muokkasi autoa tavalla, joka ei vaikuttanut välttämättä downforceen merkittävästi, mutta autosta tuli helpompi ajaa, muotoili sopivasti sieltä ja täältä.
 
Viimeksi muokattu:
Wiliams on nopea suorilla, muta että toimii ok nopeissa mutkissakin on kiva kiva bonus. On helppoa tehdä nopea auto, kaikki sen osaa, mutta auto joka toimii mutkissa, monenlaisissa mutkissa, on vaikeampaa, ja toki juttua voi jatkaa onta sivua että Haaskin osaisi, kunhan saisi renkaat kestämään sitten jne ,-)
Mutta mitä tähän Max-juttuun tulee, auto on hänen autonsa, ja Gasley ja Albon ovat näyttäneet miten kovia ovat, kunhan ei tarvitse ajaa silä omituisella autolla, joka ei sovi kuin Maxille ja Ricciardolle. Yhtä hyvin voisi Hamiloton sanoa että "kuten Ricciardosta näimme, ei Maxkaan pärjäisi millään muulla autolla" ;-) se olisi yhtä viksua tai epäviksua. Mutta niin tai näin, ainahan sitä halitsevaa kuskia vastaan puhutaan ihan omituisia. Itsekin aina suhtaudun ynseästi valta-asremaan, Suumahherin höpinät, Alonson öykkäröinti, Hamiltonin mölinät. Itse asiassa Max on minusta aika yllättävänkin paljon aikuistunut ja rauhoittunut lausunnoissaan, vaikka aika savolaisena pidän automaattisesti...

Me tykätään kun joku valtaapitänyt talli romahtaa, kuten Maklaareni, Wiliams ,Ferrari, Redbull, mutta toisaalta kiinnostuneena ja ihan ok:na katsomme kun nousevat uusiksi. Mutta ei tarvita kuin kaksi kautta valtaa, ja alkaa taas jurppia ;-D

Mutta, me olemme se massa, joille tätä tehdään, tätä tositeeveetä. Kylä joka lähetyksessä myös saamme kuulla miten se ei auta lajia jos joku valitsee...ikäänkuin "laji" olisi joku pyhä, jota pitäisi jonkin tai jonkun auttaa. OLisihan se masentavaa jos redbull tahkoaa voittoja ja f1 menettää milöjardeja kun porukat ei näe "omaa poikaansa pallilla"
 
Tuulitunneli ei ota huomioon mutkia, joissa auto ei todellakaan ole suorassa. Se mikä toimii tuulitunnelissa ei välttämättä toimi radalla ja tässä päässään asiaan missä Adrian Newey on nero. Mika Häkkinen on maininnut, että miten Newey muokkasi autoa tavalla, joka ei vaikuttanut välttämättä downforceen merkittävästi, mutta autosta tuli helpompi ajaa, muotoili sopivasti sieltä ja täältä.
Kannattaa kyllä vinkata äkkiä F1 tiimeille, he uskoo aika kovasti tuulitunneliin. ;)

Nykypäivänä en jaksa uskoa että olisi jokin Neweyn ylijumalan kyvyt joka ratkaisisi ongelmat yhdellä vilkaisulla. Siellä on aika iso pomppoo koska homma vaan on aika monimutkaisempi kuin Häkkisen aikoihin. Siellä on mm.Adil joka on johtanut tallin aerosuunnittelua yli 5 vuotta ja siirtyy muuten Mersulle.

 
Kannattaa kyllä vinkata äkkiä F1 tiimeille, he uskoo aika kovasti tuulitunneliin. ;)

Nykypäivänä en jaksa uskoa että olisi jokin Neweyn ylijumalan kyvyt joka ratkaisisi ongelmat yhdellä vilkaisulla. Siellä on aika iso pomppoo koska homma vaan on aika monimutkaisempi kuin Häkkisen aikoihin. Siellä on mm.Adil joka on johtanut tallin aerosuunnittelua yli 5 vuotta ja siirtyy muuten Mersulle.

Onhan niitä ollut vaikka mitä päivityksiä, jotka ei ole parantanut autoa, jopa huonontanut. Tulee mieleen Haas, Grosjean vaati vanhaa osaa takaisin, koska se oli hänestä parempi, se vanha oli nopeampi molemmilla kuskeilla, kun heittivät päivityksen pois. Ekaksi ottivat vain Grosjeanille ja sitten myös Mangustille. Tuulitunneli ei ota huomioon mutkia, auto ei ole suorassa. Tuulitunneleista on varmasti hyötyä, mutta se data pitää myös saada toimimaan käytännössä ja se ei aina toimi. Auto voi olla datan perusteella miten paljon parempi tahansa, mutta jos se huonontaa esim. ajettavuutta, muuttujia on paljon.
 
Tuulitunneli on yksi keino muiden joukossa. Eipä autoja tarvitsisi testata ollenkaan jos tuulitunneli ratkaisiisi kaiken. Ei tarvitsisi edes kisoja ajaa, katottaisiin vaan kenellä paras data tunnelista ;-) Se lähestyisi pc-harrastajia jotka ostaa kalliit komponentit päästäkseen testiohjelmia ajamaan?
 
Toki jonain påivävä varmaan virtuaalimallinnus/sen tekoäly yms on täysin 1:1 reaalitasalla joten silloin voidaan heti kärryn kasaamisen jälkeen vetää täysillä.
 
Jonain päivänä me kuulemma kaikki ajetaan töihin lentoautoilla.
-Heh, muistan kun jossain oli lloistava idea että tehdään itsestämme 1:1 klooni, näin voimme elää ikuisesti.
Unohtui vaan että se on kopio, ei siirto ;-)
 
Mahtaako Ferrarilla olla mitään mahkuja kisamitassa tänään?

Ehkä jos Verstappenin ja RB:n kanssa on sovittu kulissien takana lahjavoitosta Ferrarille "lajin kiinnostavuuden takia" mutta toisaalta ei Verstappen sellaisiin lähtisi mukaan koska haluaa voittaa joka kisan. Ja voittaakin.
 
Perstappi ja Leclerc kolaroi jo ekassa mutkassa, vähintään toinen keskeyttää. Bottas ottaa huippulähdön ja nousee 7 sijaa. Lopussa taistelee tallin erinomaisen taktiikan vuoksi voitosta Alonson kanssa.
 
Veikkaan Verstappenin voittavan 32 sekunnin erolla. :shifty:

Eipä voi kuitenkaan kuin toivoa jännittävän erikoista kisaa!
 
Veikkaan että Ferrari mokaa strategiassa ja/tai varikolla, ja enintään 1 Fefe 5 parhaan joukossa.
 
Semmoinen tuntuma on pohkeessa että Bottas löytyy eka kieroksen jälkeen 3 viimeisen joukosta
 
Yuki no go.

Kädettömäksi kyllä tehty nykyään autojen poistaminen radalta. Mennyt liian pitkälle.
 
Jaha, eka keskeytys.

Edit: kuluuko kisakierrokset nyt, kun lähtö abortoitiin?
 
Mun veikkaus Ferrarin kämmiksi tänään, että ne odottaa sadetta ja autoissa sadekelin säädöt
 
Tuskin riittää 2 lämmittelykierrosta että saa raadon pois radalta
 
Ei ollut oikein säännöt selvät, miten toimitaan tällaisessa tilanteessa kun ylimääräinen lämppärikierros ei riitäkään.
 
Auto radan varteen lämmittelykierroksella, 20min viivästys, kyllä Italiassa osataan.
 
Taitaa tappi vetää 5. kierroksella kärkeen ja siitä karkuun?
 
Ei pääse Perez ohitse Russelistakaan... Mutta tämä taisikin olla taas niitä ratoja missä ei hirveästi sijoitukset vaihdu kuin varikkopysähdyksien aikana.
 
Ei pääse Perez ohitse Russelistakaan... Mutta tämä taisikin olla taas niitä ratoja missä ei hirveästi sijoitukset vaihdu kuin varikkopysähdyksien aikana.
Monzassa nimenomaan on mahdollista nopeuttaa. Ona suosikkirata muutenkin
 
Monzassa nimenomaan on mahdollista nopeuttaa. Ona suosikkirata muutenkin
No nyt ei siltä näytä... ainakaan itse en ole lähetystä sivusilmällä seuraillen huomannut ohituksia?
No samaan aikaanhan yksi tuli, mutta näköjään radan ulkopuolelta molemmat...
edit. ja toinen perään ja nyt lähti perstappi karkuun
 
Perezillä ei olis kääntynyt mitenkään tuohon mutkaan -> "He push me off"

Ja Max ohi, voikin laittaa ruudun kiinni ja alkaa imuroimaan.
 
Russelin terrieri esti Perez:tä ohittamasta niin paljon että unohti missä rata menee. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 804
Viestejä
4 568 793
Jäsenet
75 299
Uusin jäsen
saab99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom