F1 2023 - Belgian GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
351
Kausi 2023

01. Bahrainin GP, Sakhir, 3.-5.3.
02. Saudi-Arabian GP, Jeddah, 17.-19.3.
03. Australian GP, Melbourne, 31.3.-2.4.
04. Azerbaidzhanin GP, Baku, 28.-30.4. (sprint)
05. Miamin GP, Miami, 5.-7.5.
06. Emilia-Romagnan GP, Imola, 19.-21.4. (Peruttu tulvan vuoksi)
07. Monacon GP, Monte Carlo, 26.–28.5.
08. Espanjan GP, Barcelona, 2.–4.6.
09. Kanadan GP, Montreal, 16.–18.6.
10. Itävallan GP, Spielberg, 30.6.–2.7. (sprint)
11. Iso-Britannian GP, Silverstone, 7.–9.7.
12. Unkarin GP, Budapest, 21.–23.7.
13. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 28.-30.7. (sprint)
14. Hollannin GP, Zandvoort, 25.-27.8.
15. Italian GP, Monza, 1.–3.9.
16. Singaporen GP, Marina Bay, 15.–17.9.
17. Japanin GP, Suzuka, 22.–24.9.
18. Qatarin GP, Doha, 6.–8.10. (sprint)
19. Yhdysvaltain GP, Austin, 20.–22.10. (sprint)
20. Meksikon GP, Mexico City, 27.–29.10.
21. Brasilian GP, São Paulo, 3.–5.11. (sprint)
22. Las Vegasin GP, Las Vegas, 16.-18.11.
23. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 24.-26.11.

____________________________

Viikonlopun aikataulu:


Perjantai
1. vapaat harjoitukset 14:30
Aika-ajo 18:00

Lauantai
Sprinttiaika-ajo 13:00
Sprinttikisa 17:30

Sunnuntai
GP 16:00
____________________________

Sää:


Long term weather forecast for Circuit de Spa-Francorchamps
Sää Spa, Belgia - Ilmatieteen laitos

____________________________

23px-Flag_of_Belgium_%28civil%29.svg.png
Circuit de Spa-Francorchamps

2023-13_belgia.png


Ratamuutokset:

- N/A

____________________________

Black round Pirelli:


2023-13_belgia.jpg


Rengassettejä kuljettajilla on käytettävissä ennalta määrätty määrä kutakin, kuten viime kaudella:
Hard 2
Medium 3
Soft 8

Sprinttiviikonloppuna:
Hard 2
Medium 4
Soft 6

TWO RACES FOR SPA THIS YEAR

____________________________

Kilpailun nimi: FORMULA 1 MSC CRUISES BELGIAN GRAND PRIX 2023
Radan nimi: Circuit de Spa-Francorchamps
Radan pituus: 7,004 km
Kisapituus: 44 kierrosta = 308,052 km
Kierrosennätys: 1:46.286
23px-Flag_of_Finland.svg.png
Valtteri Bottas, Mercedes (2018)

2022
Podium:
1.
23px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-RBPT
2.
23px-Flag_of_Mexico.svg.png
Sergio Pérez, Red Bull Racing-RBPT
3.
23px-Flag_of_Spain.svg.png
Carlos Sainz Jr., Ferrari

Paalupaikka:
23px-Flag_of_Spain.svg.png
Carlos Sainz Jr., Ferrari, 1:44.297

Kisan nopein kierros:
23px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-RBPT, 1:49.354

Edellisiä voittajia:
2021:
23px-Flag_of_the_Netherlands.svg.png
Max Verstappen, Red Bull Racing-RBPT
2020:
23px-Flag_of_the_United_Kingdom.svg.png
Lewis Hamilton, Mercedes
2019:
19px-Flag_of_Monaco.svg.png
Charles Leclerc, Ferrari


Carlos Sainz's Onboard Pole Lap | 2022 Belgian Grand Prix



Hamilton and Raikkonen Duel, and More! | Five Brilliant Battles at the Belgian Grand Prix



Why Is Carbon Fibre So Important In F1? Albert Fabrega's F1 TV Tech Talk Demo


_____________________


MM-pistetilanne (12/23 osakilpailua)

Kuljettajat:

01. Max Verstappen 281
02. Sergio Perez 171
03. Fernando Alonso 139
04. Lewis Hamilton 133
05. George Russell 90
06. Carlos Sainz 87
07. Charles Leclerc 80
08. Lando Norris 60
09. Lance Stroll 45
10. Esteban Ocon 31
11. Oscar Piastri 27
12. Pierre Gasly 16
13. Alexander Albon 11
14. Nico Hulkenberg 9
15. Valtteri Bottas 5
16. Zhou Guanyu 4
17. Yuki Tsunoda 2
18. Kevin Magnussen 2
19. Logan Sargeant 0
20. Nyck De Vries 0
21. Daniel Ricciardo 0

Tallit:

01. Red Bull 452
02. Mercedes 223
03. Aston Martin 184
04. Ferrari 167
05. McLaren 87
06. Alpine 47
07. Williams 11
08. Haas 11
09. Alfa Romeo 9
10. AlphaTauri 2

Epävirallinen Nations Cup:

01. Iso-Britannia 283
02. Alankomaat 281
03. Espanja 226
04. Meksiko 171
05. Monaco 80
06. Ranska 47
07. Kanada 45
08. Australia 27
09. Thaimaa 11
10. Saksa 9
11. Suomi 5
12. Kiina 4
13. Japani 2
14. Tanska 2
15. USA 0

____________________________


Kauden pisteytys:


10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä.

Sprinttikisan pistesysteemi: Pisteet jaetaan sijoille 1-8. Voittajalle kahdeksan ja siitä aina piste vähemmän per sija.

Kilpailun nopeimman kierroksen ajanut kuljettaja saa yhden pisteen, jos sijoittuu kymmenen parhaan joukkoon.

____________________________

Tallit & Kuljettajat:


Oracle Red Bull Racing AUT Honda RBPT
1 Max Verstappen NED
11 Sergio Perez MEX

Scuderia Ferrari ITA Ferrari
16 Charles Leclerc MON
55 Carlos Sainz ESP

Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team GER Mercedes
44 Lewis Hamilton GBR
63 George Russell GBR

BWT Alpine F1 Team FRA Renault
10 Pierre Gasly FRA
31 Esteban Ocon FRA

McLaren Formula 1 Team GBR Mercedes
4 Lando Norris GBR
81 Oscar Piastri AUS

Alfa Romeo F1 Team Stake SUI Ferrari
24 Zhou Guanyu CHN
77 Valtteri Bottas FIN

Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team GBR Mercedes
14 Fernando Alonso ESP
18 Lance Stroll CAN

MoneyGram Haas F1 Team USA Ferrari
20 Kevin Magnussen DEN
27 Nico Hulkenberg GER

Scuderia AlphaTauri ITA Honda RBPT
3 Daniel Ricciardo AUS
21 Nyck De Vries NED
22 Yuki Tsunoda JPN

Williams Racing GBR Mercedes
2 Logan Sargeant USA
23 Alexander Albon THA

____________________________

AIheeseen liittyvää:


TechBBS F1 2023
TechBBS F1 yleiskeskustelu
TechBBS F1-lähetykset
MTV F1
Motorsport.com F1
BBC F1
Sky Sports F1
_______________________________
 
FP1: Kevyttä sadetta.
Aika-ajot: Sadetta.
Sprinttiaika-ajot: Kevyttä kuuroluonteista sadetta.
Sprintti: Tasaista sadetta.
Kisa: Kuuroja, poutaantuvaa säätä.

Mitään 2021 kaltaista monsuunikeliä ei luvata. Ainoa vain, että Spassa pilvet muodostavat helposti sumuverhon, jolloin lääkintähelikoperi ei pääse lentämään. Mutta ainakin lauantaille ja enemmissä määrin sunnuntaille näkyy jopa auringonpaistetta ennusteissa.
 
Keke.jpg
tai Charles Marc Hervé Perceval Leclerc
 
Viikon kruunaisi jos joku seuraavista kuskeista onnistuisi voittamaan:

Alexander Albon, Daniel Ricciardo, Fernando Alonso, Kevin Magnussen, Lando Norris, Nico Hulkenberg, Oscar Piastri, Pierre Gasly, Valtteri Bottas, Yuki Tsunoda
 
Kuskit on jo huutamassa kisan peruuttamista. Haluavat vaan lomalle. Hyvä että tuli tämä topinki avattua, sehän on aika-ajot jo tänään. :thumbsup:
 
Ihme neitejä noista kuskeista tullut .... ulkoilmalaji kuitenkin kyseessä.
En tiedä milloin miehet on olleet laivantekoainetta tjsp. kun ei ollut mitenkään poikkeuksellista että jotkut vetäytyi kesken kisan jos olosuhteet olivat huonot. Esim. Neiti-Lauda heitti pyyhkeen kehään kesken mm-taistelun '76 japanissa. Neiti-Prost heilutteli käsiään '84 Monacossa että keskeyttäkää kisa, Neiti-Senna teki samat '91 Australiassa ja Neiti-Mansell arvosteli jyrkästi FIA:aa kun eivät keskeyttäneet kisaa aiemmin. Noin muutama poimittuna.

Ja nykyautot nostattaa vettä paljon enemmän kuin vanhat tehden näkyvyyden vielä surkeammaksi niin kuin Neiti-Alonso nosti esiin edellisen perutun Belgian GP:n yhteydessä.
 
Toki par sen kanssa että "naisia" halutaan enemmän moottoriurheiluun.
 
Sää näyttää siltä ennusteiden mukaan, että sessioita todennäköisesti keskeytellään urakalla.
 
Ainahan se paremmin tiedetään ser-foorumilla millon olosuhteet radalla on huonot, kuin sieltä ratin takaa.
Van't Hoffin kuolema ei varmasti yhtään ainakaan auta asiaa mitä Spahan ja sen olosuhteisiin tulee, varmasti on kuskit nyt todella herkällä päällä.
 
Ainahan se paremmin tiedetään ser-foorumilla millon olosuhteet radalla on huonot, kuin sieltä ratin takaa.
Van't Hoffin kuolema ei varmasti yhtään ainakaan auta asiaa mitä Spahan ja sen olosuhteisiin tulee, varmasti on kuskit nyt todella herkällä päällä.
OT: Spa:ssakin on menehtynyt kuljettajia kuivallakin kelillä. Miksi kuskit ei silloin ole ollut "herkällä" päällä ko. radoilla vaan vedetty reikäpäässä ko. rataa ? Kankkusta lainaten " kilpa-autoissa on edelleen ratti, kaasu ja jarru"
 
OT: Spa:ssakin on menehtynyt kuljettajia kuivallakin kelillä. Miksi kuskit ei silloin ole ollut "herkällä" päällä ko. radoilla vaan vedetty reikäpäässä ko. rataa ? Kankkusta lainaten " kilpa-autoissa on edelleen ratti, kaasu ja jarru"
Kankkunen vois olla hiljaa näissä jutuissa kun ite heitti pyyhkeen kehään RAC:ssä Alenin kans taistellessa mestaruudesta. Ralliautolla voi nostaa kaasua jos pelottaa mutta rata-autoilussa sateella tulee rumaa jälkeä jos niin tekee.
 
En tiedä milloin miehet on olleet laivantekoainetta tjsp. kun ei ollut mitenkään poikkeuksellista että jotkut vetäytyi kesken kisan jos olosuhteet olivat huonot. Esim. Neiti-Lauda heitti pyyhkeen kehään kesken mm-taistelun '76 japanissa. Neiti-Prost heilutteli käsiään '84 Monacossa että keskeyttäkää kisa, Neiti-Senna teki samat '91 Australiassa ja Neiti-Mansell arvosteli jyrkästi FIA:aa kun eivät keskeyttäneet kisaa aiemmin. Noin muutama poimittuna.

Ja nykyautot nostattaa vettä paljon enemmän kuin vanhat tehden näkyvyyden vielä surkeammaksi niin kuin Neiti-Alonso nosti esiin edellisen perutun Belgian GP:n yhteydessä.
Noissa vanhoissa jutuissa osassa ainakin oli että vain yksi kuski lopetti eli koko kisaa ei keskeytetty eli sehän on henkilökohtainen valinta että uskaltaako ajaa.

Mutta se että ennen kisaa Russell kavereineen on jo vaatimassa kisan perumista kun ei edes tiedetä sataako, saatikka paljonko sitä vettä tulee, on jo naurettavaa.
 
Kankkunen vois olla hiljaa näissä jutuissa kun ite heitti pyyhkeen kehään RAC:ssä Alenin kans taistellessa mestaruudesta.
Ei kyllä kuulu tähän ketjuun, mutta ymmärtääkseni Kankkunen ja Alen ajoivat tasaisesti tuossa kisassa kunnes Alen veti ulos eli mistä oikein puhut? Jos siis vuotta 1987 tarkoitat, jolloin Kankkunen vei mestaruuden ja Alen oli 3.
 
Verstappenille penalty.
Voisi muuten olla ihan hyvä uutinen, ellei Max olisi juuri se ainoa kuski tuolta, joka pystyy nousta kärkeen vaikka vikalta sijalta. Tosin ehkäpä viikonlopun sääolosuhteet tuo oman mausteensa kisaan.
 
Ei kyllä kuulu tähän ketjuun, mutta ymmärtääkseni Kankkunen ja Alen ajoivat tasaisesti tuossa kisassa kunnes Alen veti ulos eli mistä oikein puhut? Jos siis vuotta 1987 tarkoitat, jolloin Kankkunen vei mestaruuden ja Alen oli 3.
B-ryhmän viimeinen kisa vuonna '86. Muistin näymmä väärin, kisa ajettiin Olympuksella eikä RAC:ssa. Silloin protestit oli vielä auki ja ei tiedetty mitä SanRemon tuloksille käy eli mestaruustaisto oli vielä avoin. Alen veti kisassa isolla riskillä ja Kankkunen otti selvästi rauhallisemmin. Pointti nyt se että ralliautolla riskiä voi säätää niillä käsillä, jarruilla ja kaasulla niin paljon kuin haluaa. Formuloilla se ei sateessa onnistu samalla tavalla vaan sieltä tulllaan takaa päälle. Jos pelottaa, ainoa vaihtoehto on jättää ajamatta.
 
Noissa vanhoissa jutuissa osassa ainakin oli että vain yksi kuski lopetti eli koko kisaa ei keskeytetty eli sehän on henkilökohtainen valinta että uskaltaako ajaa.

Mutta se että ennen kisaa Russell kavereineen on jo vaatimassa kisan perumista kun ei edes tiedetä sataako, saatikka paljonko sitä vettä tulee, on jo naurettavaa.
Kun ei ole lainauksia niin vaikea kommentoida mitä siellä on keskusteltu. Minusta se nyt on ihan paikallaan keskustelu ennen kisaa, millaisissa olosuhteissa on vielä hyväksyttävää kilpailla ja millä ehdoilla kisa keskeytetään, ettei sitä tarvitsisi samalla tavalla arpoa kun tilanne on päällä.

Ja onhan noita joukkoprotesteja ollut ennenkin kun asfaltti ei ole ollut kunnossa, ratareunat surkeassa jamassa jne.
 
No mieluummin sadekeli aika-ajo ja vähän romua radalle nii saadaan jännitettävää
 
Jos illan aika-ajoa ei voida ajaa sateen takia, sunnuntain kisaan lähdetään MM-pistejärjestyksessä. Eli Bottas starttaa ruudusta 15 ja mm. Alonso ruudusta 3.
Sinällään outoa, koska eikö huomisen sprinttiaika-ajon tulosta voisi käyttää myös sunnuntain lähtöjärjestykseen? Tosin huomenna huonompaa säätä luvattu kuin tälle päivälle alunperin.
 
Rata paranee koko ajan. Oikeasta ajoituksesta kiinni, pääseekö jatkoon. Alfa on näissä yleensä ihan kujalla.
 
Norrikselle meinasi käydä kalpaten. Valtteri rattimiehenä näytti tallikaverille miten homma toimii kuskien radalla.
 
Harmi että toi Ricciardon kierros poistettiin. No mutta Bottas jatkoon, joten ei parane olla tyytymätön.
 
Vale ensimmäisenä ruutulipulla. Eikö Alfalla ymmärretä, että kannnattaa olla viimeinen? Kaikki tuli lopussa ajoissa ohi. :sleep:
 
Jep aina sama juttu näissä olosuhteissa että Bottas ekojen joukoissa ruutulipulle, eikö siellä jo opita.
 
Verstappen kiukuttelee tallille joiden vika kuulemma oli että hän on 10. Kisa-inssi antoi vähän takas.
 
Max taisi vähän kiukutella kisainssille tiimiradiossa, kun oli lähellä tippua jatkosta.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kun joku olisi aiheuttanut keltaiset niin täällä itkettäisiin miksi Alfa ei mennyt aikaisemmin.
Epätodennäköinen tapahtuma kuitenkin. Kun taas se, että rata paranee loppua kohti, on jokaiselle kotikatsomoissa selvää. Vain imbesilli talli lähettää tässä tilanteessa kuskin radalle niin, että tämä on ensimmäisenä ruutulipulla.
 
Epätodennäköinen tapahtuma kuitenkin. Kun taas se, että rata paranee loppua kohti, on jokaiselle kotikatsomoissa selvää. Vain imbesilli talli lähettää tässä tilanteessa kuskin radalle niin, että tämä on ensimmäisenä ruutulipulla.
Magnussen veti vikalla seinään, tällä kelillä ja slickseillä jopa todennäköistä että joku lipsuu.

Max Verstappen: "I said we had to do 2 quick laps in a row."
Lambiase: "We're in Q3, no problem."
Max Verstappen: "I don't care about this. We finished the session 10th."
Lambiase: "Okay, next time we'll do it your way."
 
Magnussen veti vikalla seinään, tällä kelillä ja slickseillä jopa todennäköistä että joku lipsuu.

Max Verstappen: "I said we had to do 2 quick laps in a row."
Lambiase: "We're in Q3, no problem."
Max Verstappen: "I don't care about this. We finished the session 10th."
Lambiase: "Okay, next time we'll do it your way."
Näinpä. Yritys kaikilla kova, ja monella meinaa lipsua. Max oppi taannoin tämän kantapään kautta.
 
Mites max on noin lähellä perässä alonsoa vikaööe yritykselle ? Haluaa imuapua?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 796
Viestejä
4 762 874
Jäsenet
77 540
Uusin jäsen
Eetu kumpuniemi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom