F1 2022 - Italian GP

Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
115
En tajua. Leclerc hyöty tän päivän turva-autoista. Max oli vaan niin nopea että voitti siitä huolimatta.
Ei noilla sc tai vsc tosiaan mitään vaikutusta lopputulokseen ollut, mutta millä tavoin Leclerc hyötyi noista? Sai tilastoihin pienemmän eron kärkeen kuin ilman vsc+sc?
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 201
Onneksi seuraan pääsäntöisesti rallia enkä F1. Aina muistaa kuinka tylsää tää on kun vertaa esim. tämän viikonlopun ralli tapahtumiin missä pölisi koko ajan :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027
Aika raakoja nuo tifosit? Maxille kyllä buuattiin, mutta Leclercille yleisö on hiiren hiljaa? Vai suodattaako ne tuolta katsomon äänet pois?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
56
En tiä katsotteko näitä kisoja, mut mikä ihmeen hannuhanhi voitti?
Olihan Verstappen koko kisan nopeampi ku Leclerc ja taktiikkakin oli parempi.
Leclerc sai tuoreilla pehmeillä 4 sek kiinni...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027
En tiä katsotteko näitä kisoja, mut mikä ihmeen hannuhanhi voitti?
Olihan Verstappen koko kisan nopeampi ku Leclerc ja taktiikkakin oli parempi.
Leclerc sai tuoreilla pehmeillä 4 sek kiinni...
Hannuhanhella kyllä aina viitatataan hamiltoniin, tai ainakin viitattiin...
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
358
Aika raakoja nuo tifosit? Maxille kyllä buuattiin, mutta Leclercille yleisö on hiiren hiljaa? Vai suodattaako ne tuolta katsomon äänet pois?
Taidettiin vaimentaa. Buuattiin vaikkei Ferrarilla ollut asiaa voittoon. Verstappen oli suht samassa vauhdissa vanhoilla mediumeilla.
 

Puukamana

Ruuvit löysällä
NOSTO
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
471
Ei noilla sc tai vsc tosiaan mitään vaikutusta lopputulokseen ollut, mutta millä tavoin Leclerc hyötyi noista? Sai tilastoihin pienemmän eron kärkeen kuin ilman vsc+sc?
Säästi sen 6-10s. Nyt pystyi yrittämään lottoa joka oli ainoastaan ainoa mahdollisuus jos olis sattunut toinen turva-auto. Samalla taktiikalla Max olis tullu ohi ja painanut maisemaan. Sainz oli aika hidas stintin viimeiset 10 kierrosta niin olis ollut Leclercin eikä mitään saumoja Maxia vastaan.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
115
Tähän vois tulla joku sääntö, että jos x kierrosta jäljellä ja punainen, niin autolle ei saa tehdä mitään.
Ei yhtään punaista lippua lisää näihin kilpailuihin. Aina melkoinen antikliimaksi kun pistetään kisa poikki 20 min ajaksi kesken kilpailun.

Muutenkin mennyt pelleilyksi koko homma kun joka kisassa kestää 10-15 min saada auto pois radalta. Ja siihen ei näköjään voi edes koskea ennen kuin turva-auto on radalla. Rajaisivat vaikka gps:n avulla autojen nopeutta/kierroslukuja siinä kohtaa missä auto ja ratavirkailijat ovat ja pistäisivät vauhtia tuohon hommaan. Melkoista pelleilyä että auton siirtäminen kilpailun aikana kestää melkein yhtä kauan ku mekaanikoilta koko auton kokoaminen.

Eikä omasta mielestä ole mikään turvallisuusriski laittaa nosturia VSC:n aikana radan laitaan. Nuo on niin tietokoneohjattuja kapistuksia, että rajoittaisivat kierroslukuja niin jää ne Grosjeanin spinnailutkin pois
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
115
Säästi sen 6-10s. Nyt pystyi yrittämään lottoa joka oli ainoastaan ainoa mahdollisuus jos olis sattunut toinen turva-auto. Samalla taktiikalla Max olis tullu ohi ja painanut maisemaan. Sainz oli aika hidas stintin viimeiset 10 kierrosta niin olis ollut Leclercin eikä mitään saumoja Maxia vastaan.
Itse en laske tuota hyötymiseksi, kun joutuivat samalla muuttamaan taktiikan 1->2 pysähdykseen. Mutta pääsivät sentään yrittämään jotain muuta.
 

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
358
Ei yhtään punaista lippua lisää näihin kilpailuihin. Aina melkoinen antikliimaksi kun pistetään kisa poikki 20 min ajaksi kesken kilpailun.

Muutenkin mennyt pelleilyksi koko homma kun joka kisassa kestää 10-15 min saada auto pois radalta. Ja siihen ei näköjään voi edes koskea ennen kuin turva-auto on radalla. Rajaisivat vaikka gps:n avulla autojen nopeutta/kierroslukuja siinä kohtaa missä auto ja ratavirkailijat ovat ja pistäisivät vauhtia tuohon hommaan. Melkoista pelleilyä että auton siirtäminen kilpailun aikana kestää melkein yhtä kauan ku mekaanikoilta koko auton kokoaminen.

Eikä omasta mielestä ole mikään turvallisuusriski laittaa nosturia VSC:n aikana radan laitaan. Nuo on niin tietokoneohjattuja kapistuksia, että rajoittaisivat kierroslukuja niin jää ne Grosjeanin spinnailutkin pois
No se vasta vaaran paikka onkin jos auto puuhaa omiaan jonkin gps:n avulla. Hiukan valoja päälle. Auto keikkuu nosturissa, ukot siinä vieressä, pari vielä putsaa rataa tai töhöilee jotain muuta. Nimenomaan kisa seis ja viisi kierrosta loppuun täysillä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 658
Ok. Joku osuikin Valtteriin ensin. No se meni kyllä ohi lähetyksessä. Moottori meni "anti-stall" tilaan ja tehot hävis.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 286
Eli Hollantilaset fanit on aiemmissa kisoissa osoittaunut junteiksi, mutta Italaiset fanit on vaan kusipäitä...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 346
Ok. Joku osuikin Valtteriin ensin. No se meni kyllä ohi lähetyksessä. Moottori meni "anti-stall" tilaan ja tehot hävis.
Heh, taisi sitten olla joku haamu joka bottakseen osui. Aika monta kertaa tuo tuli hidastuksena, ja kyllä bottas ihan itse täräytti haasin perään ja auto meni antistallille, jonka jälkeen joku osui sitten bottaksen perään kun oli pysähdyksissä.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
5 048
Ei yhtään punaista lippua lisää näihin kilpailuihin. Aina melkoinen antikliimaksi kun pistetään kisa poikki 20 min ajaksi kesken kilpailun.

Muutenkin mennyt pelleilyksi koko homma kun joka kisassa kestää 10-15 min saada auto pois radalta. Ja siihen ei näköjään voi edes koskea ennen kuin turva-auto on radalla. Rajaisivat vaikka gps:n avulla autojen nopeutta/kierroslukuja siinä kohtaa missä auto ja ratavirkailijat ovat ja pistäisivät vauhtia tuohon hommaan. Melkoista pelleilyä että auton siirtäminen kilpailun aikana kestää melkein yhtä kauan ku mekaanikoilta koko auton kokoaminen.

Eikä omasta mielestä ole mikään turvallisuusriski laittaa nosturia VSC:n aikana radan laitaan. Nuo on niin tietokoneohjattuja kapistuksia, että rajoittaisivat kierroslukuja niin jää ne Grosjeanin spinnailutkin pois
Ei tarvi mitään rajoittimia. Sääntö että kyseinen vaara vsc sektori on ajettava varikkonopeudella, piste. Rikkeestä 10sec stop&go.

Toto oli tyytyväinen kun ajetettiiin SC:n takana maaliin koska muuten olisi Sainz tullut Russellin takaa ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
115
No se vasta vaaran paikka onkin jos auto puuhaa omiaan jonkin gps:n avulla. Hiukan valoja päälle. Auto keikkuu nosturissa, ukot siinä vieressä, pari vielä putsaa rataa tai töhöilee jotain muuta. Nimenomaan kisa seis ja viisi kierrosta loppuun täysillä.
Johan ne autot on vuosia puuhailleet omiaan riippuen siitä missä päin rataa menevät. Esim moottorikartat säädetään mutkakohtaisesti. Toki en ole perillä vieläkö nykyään menee noin.

Ja miten tuo ei varikolla ole vaarallista että autot menee muutaman metrin päästä mutta radalla tuo on heti hengenvaarallista kaikille.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Veikkaan että tälle vkl saadaan ensimmäinen ylläripyllärivoittaja. Ei Redbull tai Ferrari. Mersulta Russel voisi jollain tuurilla sateen sattuessa ottaa voiton, mutta veikkaan silti Bottasta :p
Nyt ei kyllä osunut veikkaukset :p

Kappas, Hannu Hanhelle taas pelataan voitto.
Hamilton ei enään pysty voittamaan, vaikka kuin petaisi. Edessä olisi kuitenkin Russel.

hyvä meno italiassa niin ku aina

Nyt en kyllä videolta hoksannut mitä kamalaa oikein tapahtui... Mutta jos potkupalloa olette katselleet, niin...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 521
Ja miksi välittää joidenkin känniläisten huutelusta, kukaan osaa italiaa niin ihan sama mitä huutaisivat. Keskaria vaan jos alkaisi liikkaa jurppimaan, ei noi luigit uskalla tositilanteessa mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
142
Heh, taisi sitten olla joku haamu joka bottakseen osui. Aika monta kertaa tuo tuli hidastuksena, ja kyllä bottas ihan itse täräytti haasin perään ja auto meni antistallille, jonka jälkeen joku osui sitten bottaksen perään kun oli pysähdyksissä.
No kyllähän kuvissa aika tappituntumalla Bottaksen takana näkyi toinen Haas, joten kyllä se nyt mahdollista oli.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 256
Sitä se on ku näitä hassuttelijoita riittää, jotka nimittää kuskeja miten tahtoo vaikka olis viralliset nimet, lyhenteet ja numerot olemassa.. se on nii hassua keksiä uusia nimiä ja hihitellä perään.
Tässä vähän koodiavainta jos olet palannut F1:n pariin esim. Häkän ja Schumin ajoista.

Perstappi = Verstappen
Lerssi = Leclerc
Russeli = Russel
Kinkku = Hamilton
Sekoperez = Perez
Pikkuschumi = Schumacher
Buttass = Bottas
Mesimäyrä = Ricciardo
Lonssi = Alonso
KMAG = Magnussen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 911
Voi vittu tuo kimiläinen on kujalla kommentaattorina vaikka pitäs säännöt yms. olla tuttuja kilpakuljettajana.
Ajaa eri luokassa joten ei voi olla kaikki säännöt hallussa,kuten ei ole Mika Salollakaan täysin hallussa vaikka on entinen F1 kuski ja nykyään FIAn tuomari.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 256
Helvetisti enemmän se tietää kuin esim Juusela(ei tosin ole mikään mahdottoman suuri saavutus)
Mutta ei saanut artikuloitua tietämystään katsojille. Ehkä joku joka ei lajia ole ennen seurannut sai tuosta jotain irti, mutta tuskin kovin moni sellainen suomessa maksaa siitä 40€/kk.

Vähän se oli pihalla kyllä esim. sijoituksista (mitkä näkee esim. lähetyksessä).

Lisänä ärsyttävä ääni, ei jatkoon.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
84
Ei yhtään punaista lippua lisää näihin kilpailuihin. Aina melkoinen antikliimaksi kun pistetään kisa poikki 20 min ajaksi kesken kilpailun.

Muutenkin mennyt pelleilyksi koko homma kun joka kisassa kestää 10-15 min saada auto pois radalta. Ja siihen ei näköjään voi edes koskea ennen kuin turva-auto on radalla. Rajaisivat vaikka gps:n avulla autojen nopeutta/kierroslukuja siinä kohtaa missä auto ja ratavirkailijat ovat ja pistäisivät vauhtia tuohon hommaan. Melkoista pelleilyä että auton siirtäminen kilpailun aikana kestää melkein yhtä kauan ku mekaanikoilta koko auton kokoaminen.

Eikä omasta mielestä ole mikään turvallisuusriski laittaa nosturia VSC:n aikana radan laitaan. Nuo on niin tietokoneohjattuja kapistuksia, että rajoittaisivat kierroslukuja niin jää ne Grosjeanin spinnailutkin pois
Et voi olla enempää väärässä. Juuri tuollaisista virheistä kuskeja on menehtynyt. Autojen nopeudet ovat livenä aivan järjen vastaiset eikä sitä pysty käsittämään kotikatsomoista.
" In 2014 Bianchi crashed under the safety car at dusk in heavy rain"
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
115
Et voi olla enempää väärässä. Juuri tuollaisista virheistä kuskeja on menehtynyt. Autojen nopeudet ovat livenä aivan järjen vastaiset eikä sitä pysty käsittämään kotikatsomoista.
" In 2014 Bianchi crashed under the safety car at dusk in heavy rain"
Tuo Bianchin kohtalo ei oikein käy esimerkiksi yhtään mistään. Tuolloin ei ollut virtuaalista turva-autoa, vaan heilui ainoastaan tuplakeltaiset, jotka Bianchi päätti jättää huomioimatta ja yritti omaa nopeinta kierrosta. Jostain kumman syystä tuo Bianchin oman toiminnan rooli vain sivuutetaan koko asiassa. Nykyään noiden autojen nopeus rajoitetaan VSC:n aikana 60% nopeuteen, jonka pitäisi olla riittävä rajoitus radan varrella olevan auton turvalliseen poistoon. Jos ei ole, niin rajaisivat työskentelyalueen nopeutta vielä lisää. Nykyinen 6-7 kierroksen köröttely turva-auton perässä tai kilpailun keskeyttäminen 20-30 minuutiksi ilman kunnollista syytä on vain ja ainoastaan turhaa pelleilyä.

Edit: Toisin kun tuossa sinun lainauksessa sanottiin, niin Bianchin ulosajon hetkellä ei turva-autoa ollut radalla vaan ainoastaan keltaiset liput.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
84
Tuo Bianchin kohtalo ei oikein käy esimerkiksi yhtään mistään. Tuolloin ei ollut virtuaalista turva-autoa, vaan heilui ainoastaan tuplakeltaiset, jotka Bianchi päätti jättää huomioimatta ja yritti omaa nopeinta kierrosta. Jostain kumman syystä tuo Bianchin oman toiminnan rooli vain sivuutetaan koko asiassa. Nykyään noiden autojen nopeus rajoitetaan VSC:n aikana 60% nopeuteen, jonka pitäisi olla riittävä rajoitus radan varrella olevan auton turvalliseen poistoon. Jos ei ole, niin rajaisivat työskentelyalueen nopeutta vielä lisää. Nykyinen 6-7 kierroksen köröttely turva-auton perässä tai kilpailun keskeyttäminen 20-30 minuutiksi ilman kunnollista syytä on vain ja ainoastaan turhaa pelleilyä.

Edit: Toisin kun tuossa sinun lainauksessa sanottiin, niin Bianchin ulosajon hetkellä ei turva-autoa ollut radalla vaan ainoastaan keltaiset liput.
Sanoisin syyksi tuon oman toiminnan sivuuttamisen johtuvan ihan yleisestä kulttuuurista autourheilussa, ja urheilussa ylipäätään, ajetaan täysillä ellei sitä ole erikseen kielletty/estetty. Tänäkin päivänä keltaisten lippujen kohdalla hidastamista seurataan jälkijättöisesti datan perusteella, koska muuten kuskit ajaisivat onnettomuustilanteista huolimatta täysillä. Ja jos ei ajaisi, niin joku muu tulee tilalle ajamaan.

Tässä tapauksessa "järjestelmän" (FIA) pitää varmistaa kuskien turvallisuus heidän puolestaan samoin kuin muidenkin radalla pyörivien virkailijoidenkin. Sanoisinkin, että tuon VSC/SC:n toimintaa pitäisi tehostaa huomattavasti. Autojen järjestystä pitäisi pystyä vaihtamaan jonossa ilman, että ajatetaan kierroksia ja se kierroksella ohittamisen prosessi pitäisi käynnistyä samalla hetkellä, kun SC lähtee varikolta. Tuo 6 kierroksen köröttely on pelleilyä, kuten jo sanoitkin.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
115
Sanoisin syyksi tuon oman toiminnan sivuuttamisen johtuvan ihan yleisestä kulttuuurista autourheilussa, ja urheilussa ylipäätään, ajetaan täysillä ellei sitä ole erikseen kielletty/estetty. Tänäkin päivänä keltaisten lippujen kohdalla hidastamista seurataan jälkijättöisesti datan perusteella, koska muuten kuskit ajaisivat onnettomuustilanteista huolimatta täysillä. Ja jos ei ajaisi, niin joku muu tulee tilalle ajamaan.

Tässä tapauksessa "järjestelmän" (FIA) pitää varmistaa kuskien turvallisuus heidän puolestaan samoin kuin muidenkin radalla pyörivien virkailijoidenkin. Sanoisinkin, että tuon VSC/SC:n toimintaa pitäisi tehostaa huomattavasti. Autojen järjestystä pitäisi pystyä vaihtamaan jonossa ilman, että ajatetaan kierroksia ja se kierroksella ohittamisen prosessi pitäisi käynnistyä samalla hetkellä, kun SC lähtee varikolta. Tuo 6 kierroksen köröttely on pelleilyä, kuten jo sanoitkin.
Tuokin taitaa johtua vain ja ainoastaan siitä FIAn typerästä linjauksesta, että 0,1 sek hidastaminen riittää käytännössä osoittamaan riittävän varovaisuuden, mikäli tuo kaasun hölläys voidaan datasta osoittaa. Pari vuotta sitten taidettiin ajaa paaluaikakin keltaisten lippujen aikana.

Tuon VSC:n pitäisi olla riittävä varotoimi 95 % tapauksista, ja jos haluavat pelata vielä varmemman päälle, niin rajoittaisivat kierroslukuja VSC:n aikana, niin jäisi nuo renkaiden lämmittämisestä johtuvat spinnaukset pois, joita aina silloin tällöin nähdään. Nyt taidettiin ajaa 3 kokonaista kierrosta SC:n alaisuudessa ennen kuin turva-auto edes löysi Verstappenin radalta. Ja koko tämän ajan ratavirkailijat pyöritteli peukaloita, koska ilmeisesti sääntöjen mukaan nosturi ei saa tulla radalle ennen kuin letka on kasassa.

Enkä minä tainnut alunperin olla kovinkaan väärässä, kun jo seuraavassa viestissä olet käytännössä samaa mieltä asiasta ;)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 265
Viestejä
4 231 137
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom