F1 2022 - Italian GP

Yak

Hiilivelallinen
Köyhä
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
299
Kausi 2022

01. Bahrainin GP, Sakhir, 18.-20.3.
02. Saudi Arabian GP, Jeddah, 25.-27.3.
03. Australian GP, Melbourne, 8.-10.4.
04. Emilia-Romagnan GP, Imola, 22.-24.4. (sprintti)
05. Miamin GP, Miami, 6.-8.5.
06. Espanjan GP, Barcelona, 20.–22.5.
07. Monacon GP, Monte Carlo, 27.–29.5.
08. Azerbaidzhanin GP, Baku, 10.-12.6.
09. Kanadan GP, Montreal, 17.–19.6.
10. Iso-Britannian GP, Silverstone, 1.–3.7.
11. Itävallan GP, Spielberg, 8.-10.7. (sprintti)
12. Ranskan GP, Le Castellet, 22.–24.7.
13. Unkarin GP, Budapest, 29.–31.7.
14. Belgian GP, Spa-Francorchamps, 26.-28.8.
15. Hollannin GP, Zandvoort, 2.-4.9.
16. Italian GP, Monza, 9.–11.9.
17. Singaporen GP, Marina Bay, 1.–3.10.
18. Japanin GP, Suzuka, 7.–9.10.
19. Yhdysvaltain GP, Austin, 21.–23.10.
20. Meksikon GP, Mexico City, 28.–30.10.
21. Brasilian GP, São Paulo, 11.–13.11. (sprintti)
22. Abu Dhabin GP, Yas Marina, 18.-20.11.
____________________________

Viikonlopun aikataulu:


Perjantai
1. vapaat harjoitukset 15:00
2. vapaat harjoitukset 18:00

Lauantai
3. vapaat harjoitukset 14:00
Aika-ajo 17:00

Sunnuntai
GP 16:00
____________________________

Sää:


Long term weather forecast for Monza Circuit
Sää Monza, Italia - Ilmatieteen laitos
____________________________

Autodromo Nazionale di Monza

2022-16_italia-monza.png


Ratamuutokset:

- The track has been resurfaced between Turns 1 and 2, Turns 4 and 5, and between Turns 8 and 10.
- The verge on the right-hand side between Turns 8 and 10 has been reduced to 2 metres. In Turn 11, starting from the apex, the asphalt run-off has been reduced to 2 metres.
- Between Turns 4 and 5, all rubber kerbs have been removed.

____________________________

Black round Pirelli:


2022-16_italia-monza.jpg


Rengassettejä kuljettajilla on käytettävissä ennalta määrätty määrä kutakin seosta:

Normaali GP:
Hard 2
Medium 3
Soft 8

Sprintti:
Hard 2
Medium 4
Soft 6

2022 Italian Grand Prix - Preview
____________________________

Kilpailun nimi: FORMULA 1 PIRELLI GRAN PREMIO D’ITALIA 2022
Radan nimi: Autodromo Nazionale di Monza
Radan pituus: 5,793 km
Kisapituus: 53 kierrosta = 306,720 km
Kierrosennätys: 1:21.046
Rubens Barrichello, Ferrari (2004)

2021
Podium:
1.
Daniel Ricciardo, McLaren-Mercedes
2.
Lando Norris, McLaren-Mercedes
3.
Valtteri Bottas, Mercedes

Paalupaikka:
Max Verstappen, Red Bull Racing-Honda - sprinttikisan voittaja

Kisan nopein kierros:
Daniel Ricciardo, McLaren-Mercedes - 1:24.812

Edellisiä voittajia:
2020:
Pierre Gasly, AlphaTauri-Honda
2019:
Charles Leclerc, Ferrari
2018:
Lewis Hamilton, Mercedes

Valtteri Bottas' P1 Lap From Qualifying | 2021 Italian Grand Prix


Top 5 Dramatic Moments | Italian Grand Prix


F1 Car Lights Explained | F1TV Tech Talk


____________________________

MM-pistetilanne (15/22 osakilpailua)

Kuljettajat:


01. Max Verstappen 310
02. Charles Leclerc 201
03. Sergio Perez 201
04. George Russell 188
05. Carlos Sainz 175
06. Lewis Hamilton 158
07. Lando Norris 82
08. Esteban Ocon 66
09. Fernando Alonso 59
10. Valtteri Bottas 46
11. Kevin Magnussen 22
12. Sebastian Vettel 20
13. Daniel Ricciardo 19
14. Pierre Gasly 18
15. Mick Schumacher 12
16. Yuki Tsunoda 11
17. Zhou Guanyu 5
18. Lance Stroll 5
19. Alexander Albon 4
20. Nicholas Latifi 0
21. Nico Hulkenberg 0

Tallit:

01. Red Bull 511
02. Ferrari 376
03. Mercedes 346
04. Alpine 125
05. McLaren 101
06. Alfa Romeo 51
07. Haas 34
08. AlphaTauri 29
09. Aston Martin 25
10. Williams 4

Epävirallinen Nations Cup:

01. Iso-Britannia 428
02. Alankomaat 310
03. Espanja 234
04. Monaco 201
05. Meksiko 201
06. Ranska 84
07. Suomi 46
08. Saksa 32
09. Tanska 22
10. Australia 19
11. Japani 11
12. Kanada 5
13. Kiina 5
14. Thaimaa 4

____________________________

Kauden pisteytys:


10 ensimmäistä saa pisteitä, voitosta 25, toisesta sijasta 18 ja kolmannesta 15. Sijoista 4-10 saa 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1 pistettä.

Sprinttikisan pistesysteemi on muuttunut. Nyt pisteet jaetaan sijoille 1-8. Voittajalle kahdeksan ja siitä aina piste vähemmän per sija.

Kilpailun nopeimman kierroksen ajanut kuljettaja saa yhden pisteen, jos sijoittuu kymmenen parhaan joukkoon.

____________________________

Tallit & Kuljettajat:


Mercedes-AMG Petronas Formula One Team GER Mercedes
44 Lewis Hamilton GBR
63 George Russell GBR

Oracle Red Bull Racing AUT Red Bull Powertrains
1 Max Verstappen NED
11 Sergio Perez MEX

Scuderia Ferrari ITA Ferrari
16 Charles Leclerc MON
55 Carlos Sainz ESP

McLaren F1 Team GBR Mercedes
3 Daniel Ricciardo AUS
4 Lando Norris GBR

BWT Alpine F1 Team FRA Renault
14 Fernando Alonso ESP
31 Esteban Ocon FRA

Scuderia AlphaTauri ITA Red Bull Powertrains
10 Pierre Gasly FRA
22 Yuki Tsunoda JPN

Aston Martin Aramco Cognizant Formula One Team GBR Mercedes
5 Sebastian Vettel GER
18 Lance Stroll CAN

Williams Racing GBR Mercedes
6 Nicholas Latifi CAN
23 Alexander Albon THA

Alfa Romeo F1 Team ORLEN SUI Ferrari
24 Zhou Guanyu CHN
77 Valtteri Bottas FIN

Haas F1 Team USA Ferrari
20 Kevin Magnussen DEN
47 Mick Schumacher GER


____________________________

Sekalaisia linkkejä:


Kauden 2022 yleisketju
F1-lähetykset
Formula 1 | News and Information on all Formula 1 Racing GPs
MTV F1
BBC F1
Sky Sports F1
_______________________________
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 993
Bottaksen vuoro vihdoin. Saapasmaassa neliapila laulaa korkealta ja nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 278
HAM uusi moottori ja lähtee gridin perältä:


E: Bottakselle myös ja ilmeisesti myös Sainzille rangaistus samasta syystä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
441
HAM uusi moottori ja lähtee gridin perältä:


E: Bottakselle myös ja ilmeisesti myös Sainzille rangaistus samasta syystä.
Bottakselle tämä oli odotettavissa tietäen mitä viime kisassa kävi mutta Hamiltonin kohdalla hieman yllätti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 708
Muistutuksena, että viikonloppuna ajetaan F3 ja Porsche Supercupin finaalit. F2 jatkuu vielä Abu Dhabissa 19.-20.11.
F3PracticeFri10:15 - 11:00
F2PracticeFri11:25 - 12:10
PSCPracticeFri12:35 - 13:20
F1Practice 1Fri15:00 - 16:00
F3QualifyingFri16:30 - 17:00
F1Practice 2Fri18:00 - 19:00
F2QualifyingFri19:30 - 20:00
F3Sprint RaceSat11:35 - 12:20
F1Practice 3Sat14:00 - 15:00
PSCQualifyingSat15:30 - 16:00
F1Pre-Qualifying ShowSat16:30 - 16:55
F1QualifyingSat17:00 - 18:00
F1Post-Qualifying ShowSat18:00 - 18:30
F2Sprint RaceSat19:00 - 19:50
F3Feature RaceSun09:35 - 10:25
F2Feature RaceSun11:05 - 12:10
PSCRaceSun12:50 - 13:25
F1Pre-Race ShowSun15:00 - 15:55
F1RaceSun16:00 - 18:00
F1Post-Race ShowSun18:00 - 18:40
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 002
Toivottavasti Bottaksella on Monza-moottori ehjä. Luulisi että käyttävät kisassa sitä mikä oli Spassa käytössä? Olisi kyllä ihan kiva nähdä Valtterilta ja Alfalta onnistunut kisa välillä.
Veikataan että jompi kumpi Ferrari ajaa seinään Parabolica-mutkassa jossain vaiheessa viikonloppua ja Verstappen voittaa itse kisan näytöstyyliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 278
Toivottavasti Bottaksella on Monza-moottori ehjä. Luulisi että käyttävät kisassa sitä mikä oli Spassa käytössä? Olisi kyllä ihan kiva nähdä Valtterilta ja Alfalta onnistunut kisa välillä.
Veikataan että jompi kumpi Ferrari ajaa seinään Parabolica-mutkassa jossain vaiheessa viikonloppua ja Verstappen voittaa itse kisan näytöstyyliin.
Eikös Bottakselle tule ihan uusi mottori kun rangaistuskin tulee? Käsittääkseni noita vanhoja moottoreita saa kierrättää miten haluaa, mutta uusia moottoreita on käytössä se tietty määrä jonka jälkeen tulee rankkua.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 498
Käsitin itsekin, että Bottakselle laitetaan nimenomaan uusi moottori. Toivottavasti jonkin verran paranee se Alfankin vauhti, alkaa nimittäin olla kiire keräillä pisteitä.
 

Puukamana

Tukijäsen
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
329
HAM uusi moottori ja lähtee gridin perältä:


E: Bottakselle myös ja ilmeisesti myös Sainzille rangaistus samasta syystä.
taasko alkaa sääntöjen porsaainreiän hyödyntäminen ja mersu ottaa rakettiasetukset moottorista käyttöön.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3 002
Eikös Bottakselle tule ihan uusi mottori kun rangaistuskin tulee? Käsittääkseni noita vanhoja moottoreita saa kierrättää miten haluaa, mutta uusia moottoreita on käytössä se tietty määrä jonka jälkeen tulee rankkua.
Joo huomasin vasta nyt tuon lehtijutun asiasta. No voi harmi. Eli eipä ole Bottaksen suhteen juuri odutuksia. Ferrarilla ei taida hyvää moottoria olla Alfalle tarjota, oli se sitten uusi tai vanha.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 339
Katsooko kukaan F1 harjoituksia? Paitsi minä. Ekat harkat menossa
 

Kurpitza

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2020
Viestejä
502
Jaa.. Verstappen ottaa taas rankkua moottorin vaihdon takia.
Super Maxi hoitaa voiton kotiin vaikka lähtisikin vähän taaempaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 278
"Vastahan" RB vaihto Maxille moottorin? Liekkö sitten ajattelevat, että nyt on hyvä paikka ottaa uusi moottori niin on sitten enemmän moottoreita käytössä loppukaudelle :hmm: Twitterissä puhutaan 5 sijaa ja osa 10 sijaa rankkua tulossa.
 

Puukamana

Tukijäsen
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
329
"Vastahan" RB vaihto Maxille moottorin? Liekkö sitten ajattelevat, että nyt on hyvä paikka ottaa uusi moottori niin on sitten enemmän moottoreita käytössä loppukaudelle :hmm: Twitterissä puhutaan 5 sijaa ja osa 10 sijaa rankkua tulossa.
Tämä oli Mersun viime vuoden loppukaudesta menestyksekäästi käyttämä taktiikka mitä testailtiin ensin Bottakselta. Koneesta voi ottaa enemmän ulos tehoja kun käyttöikää lyhennetään. Ilmeisesti edut on niin merkittävät että se rankku kannattaa ottaa. FIA olis voinu paikata tän porsaanreiän säännöstäis koventamalla rangaistuksia aina sen mukaan mitä enemmän mennään yli komponenttikiintiöstä mutta eipä kiinnostanut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 708
F3 aika-ajot meneillään. Toivotaan Alatalolle onnea ja tietenkin vauhtia.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
3 823
F1 ja FIA voisi miettiä onko tässä mitään järkeä

Sergio Perez - 10 places.
Valtteri Bottas - 15 places.
Max Verstappen - 5 places.
Lewis Hamilton - Back of the grid.
Carlos Sainz - 10 places + 15 places.
Yuki Tsunoda - Back of the grid.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 708
F1 ja FIA voisi miettiä onko tässä mitään järkeä
Sanos muuta. Vielä 6 kisaa jäljellä Monzan jälkeen, joten sama hulluus jatkuu koko loppukauden. Ihan FIAlle vittuillakseen jokainen tiimi voisi vaihtaa autoihin uuden moottorin tästä lähin joka kisassa, niin kaikille tulee sama rangaistus, jolloin ne kumoavat toisensa.

Onneksi tällaisia älyttömiä lähtöruuturangaistukia ei ollut Häkkisen aikoihin. Yleistyivät vasta Kimin McLaren-vuosina, ja yleensä nimenomaan Kimi oli se gridin ainoa kärsijä (tai siltä se tuntui).
 

Puukamana

Tukijäsen
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
329
Onneksi tällaisia älyttömiä lähtöruuturangaistukia ei ollut Häkkisen aikoihin. Yleistyivät vasta Kimin McLaren-vuosina, ja yleensä nimenomaan Kimi oli se gridin ainoa kärsijä (tai siltä se tuntui).
Tähän kyllä eri. Ei kiitos vanhoille kertakäyttömoottoreille jotka meni paperipainoiksi muutaman aika-ajokierroksen jälkeen. En enää muista paljonko Ferrari toi moottoreita 90-luvun lopun päätöskisoihin mutta se oli naurettavuuden huippu eikä millään tapaa yhteensopiva nykyiseen imagoon mitä moottorinvalmistajat hakee.

Rankkuja pitäisi koventaa niin niitä ei vaihdella huvin vuoksi kun se on vaan kannattavaa ajaa moottoria kuluttavemmilla asetuksilla ja ottaa rangaistuksia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 708
Alatalolle kauden paras aika-ajo! 7 lähtöruutu sunnuntain kisaan tarkoittaa samalla 6. lähtöruutua lauantain kisaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 708
En enää muista paljonko Ferrari toi moottoreita 90-luvun lopun päätöskisoihin mutta se oli naurettavuuden huippu eikä millään tapaa yhteensopiva nykyiseen imagoon mitä moottorinvalmistajat hakee.
Niin, maailma on ehkä muuttunut. Itse kyllä tykkäsin vanhan liiton yltäkylläisyydestä, kun mistään ei tarvinnut ikinä säästää, vaan (tupakka)rahaa oli tiimeillä kuin roskaa. Sadat miljoonat sinne tai tänne! Uusia moottoreita oli tarjolla tuhansia per kausi.
Minulle F1 sellaisena kuin se oli 90-luvulla, on edelleen ainoa oikea F1. Sen takia tällainen himmailu ja osien varjelu näyttäytyy minulle surkeana köyhäilynä. Mikä ei kuitenkaan ole koko totuus, koska onhan F1-tiimin pyöritys edelleen todella kallista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
5 809
Rankkuja pitäisi koventaa niin niitä ei vaihdella huvin vuoksi kun se on vaan kannattavaa ajaa moottoria kuluttavemmilla asetuksilla ja ottaa rangaistuksia.
Ei mitää rankkuja, vaa yksinkertaisesti pitää riittää osat, piste :p jos ei riitä, nii voi voi. Ehkä limiittejä pitäis hieman nostaa. Mut imagon kannalta se ja sama, ku moottoreita nytki käytetään enemmän ku laki sallii, kirjaimellisesti. Ne vaa on osa kausistrategiaa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
441
Ei mitää rankkuja, vaa yksinkertaisesti pitää riittää osat, piste :p jos ei riitä, nii voi voi. Ehkä limiittejä pitäis hieman nostaa. Mut imagon kannalta se ja sama, ku moottoreita nytki käytetään enemmän ku laki sallii, kirjaimellisesti. Ne vaa on osa kausistrategiaa.
Sen pitäisi olla yksi moottori per kausi ja jos ei riitä niin pitää olla todella hyvä selitys FIA:lle että miksi ottaa uuden ja sen pitää näkyä datasta ettei sitä ole viritetty äärimmilleen ettei se kestä. Ei henkilöautossakaan vaihdella moottoreita neljän päivän välein vaan se on yksi moottori per auto tai saa maksaa siitä vaihdosta aika paljon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 037
Nyt kuulostaa vähän siltä ettei jätkät oikein ymmärrä moottoriurheilua. Kun mennään äärimmilleen suorituskyvyssä, saattaa osia paukkua. Ei tuonne lähdetä millään 1.6l koneen corollalla ajelemaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 993
Nyt kuulostaa vähän siltä ettei jätkät oikein ymmärrä moottoriurheilua. Kun mennään äärimmilleen suorituskyvyssä, saattaa osia paukkua. Ei tuonne lähdetä millään 1.6l koneen corollalla ajelemaan.
Toki yksi keino voi olla esim tehoraja, ei välttämättä yksimerkki-kone mutta että vaikkapa 800/900hp olisi katto ja sitten tallit rakentaisivat siihen. Koneet olisivat luotettavia koska ei yritettäisi viimeisiä heppoja niistä repiä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
794
Alatalolla kauden paras vkl käynnissä kyllä, toivottavasti tänään ja huomenna maaliin top 6 joukossa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
517
Toki yksi keino voi olla esim tehoraja, ei välttämättä yksimerkki-kone mutta että vaikkapa 800/900hp olisi katto ja sitten tallit rakentaisivat siihen. Koneet olisivat luotettavia koska ei yritettäisi viimeisiä heppoja niistä repiä.
En usko että suoranaisesti auttaisi tehoraja kun sitten suorituskykyä otetaan muulla tavoin. Keventämällä ja optimoimalla osia, häviöitä, jäähdytystä ja se on loputon suo.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 708
Alatalo joutui väistämään edessä olevaa osumaa, tippui sijalle 12.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 993
Suomalaisilla aina ollut todella huono restart-taito. Mikähän siinä on kun etelän ihmeet yms vie aina noissa meikäläisiä 6-0. Täällä ei kouluissa noita treenata vai mikä?

Surkeasti mennyt kisa sen jälkeen kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 708
Ei taida olla suomalaisten moottoriurheiluviikko. Rallissa, F1:sissä ja F3:sissa menee kaikissa kurjasti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 044
Alatalolta surkea F3 kisa. Oli hyvissä asemissa kisan alussa (5), mutta turvaauton jälkeen tippui samantien useamman sijan ja vauhti oli muutenkin hukassa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
3 823
No nyt on kova. Nyck deVries ajaa Albonin autolla lopun viikonlopun.

Sormet ristiin että kaveri näyttää mitä hän on miehiään.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 278
Saas nähdä miten pärjää. Varmaan jo pikkuhiljaa valkenee Latifille ettei tämä ole ehkä se mun juttu jos de Vries sijoittuu paremmin aika-ajoissa sekä kisassa. Albonilla tosiaan todettu ilmeisesti umpilisäkkeen tulehdus eikä siten osallstu enää tänä viikonloppuna.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
441
Saa nähdä saako Latifi ajaa edes koko kautta loppuun jos lopputulos on aika-ajoissa ja kisassa viimeinen. FP1 oli jo koomista katsottavaa kun jäi jo siinä tulokkaiden taakse. Siellä vaan testattiin mutta ei silti tulokkaiden taakse pitäisi jäädä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 278
Vois kuvitella, että olis kiire saada de Vries radalle mahdollisimman nopeasti. Ei vieläkään ole käyny radalla
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 044
Ei bottaksen meno taaskaan vakuuta, selvästi hitaampi taas kun tallikaveri.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
3 823
Katson kaverilla Viasatin lähetystä. Ihan kauheaa tekemistä
Mervi: Mika, Carlokselle avautui sopivaan kohtaa paikka Ferrarilla. Mitä mieltä tästä?
Mika: Leclerc on nopeampi kuski, se on ihan karmea paikka olla kun kaveri on nopeampi. Eikö ole?

Mika myös: Carlos varasti mun blääkät

:dead: Äkkiä Sky auki
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 278
Samaan kiinnitin huomiota :facepalm: Että tuo Kimiläinen on ärsyttävä tuolla studiossa. En tiedä mikä tuossa allekirjoittanutta niin nyppii, mutta kisasta tulee piiitkä jos/kun tämä on selostamassa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
194 327
Viestejä
3 506 940
Jäsenet
62 495
Uusin jäsen
Miksi_

Hinta.fi

Ylös Bottom